HAAGSCHE COURANT Zaterdag 18 Januari 1941. school De Avondschool BINNENLAND de nieuwe STADSNIEUWS De radiocentrales en regeling De vrijheid van en kerk BOTER- Het cijfersommetje DERDE BLAD het nieuwe probleem H.T.M. HEEFT MEER WERK cxlviii. het duinlandschap Scheveningsche klanken De zware sneeuwval doet de liefhebbers van de skisport er thans met de lange latten op uittrekken. De naaste omgeving van den Haag biedt volop gelegenheid voor deze sport. Op onze fototwee geroutineerde skiloopers ondernemen, nog ietwat onwennig, hun eersten tocht in dit seizoen (Polygoon) AFSCHEID VAN DEN HEER FRANCOYS Ski-vreugde in Een vraaggesprek met heer P. A. Enserinck En na DANCING TABARIS UITREIKING TEXTIEL-, EN VETKAARTEN De 10 „rare” of foutieve zinnen Radiorede van dr. H. W. van der Vaart Smit van Doctor Pluizer 25 Sleutel op de les van J.I. Donderdag. 4. De kerk v 9 „Vacantiebezigheid Wederinvoering van eenmanbediening op de lijnen 4 en 14 KEES DE KLINKER. - Overcompleet aan werkkrachten opgeheven Na 42-jarige werkzaamheid bij het onderwijs No. 17778 Hiervan is het antwoord 26. Denk erom: optellen gaat hier niet voor aftrekken. 20 4 5 is niet 11. ■naar 20 4 5 is 21. Onthoud dat! BURGEMEESTER VAN AMSTERDAM HERSTELD voor zei komt deuze men aan- voor Een ander soort vrijheid dan voorheen. de kustvisscherij lang is! De burgemeester van Amsterdam, dr. W. de Vlugt, die wegens ernstige onge steldheid geruimen tijd zijn werkzaamhe den heeft moeten onderbreken, zal, naar men ons mededeelde, Maandag a.s. de lei ding van het gemeentebestuur wederom geheel op zich nemen. ten bij de H.T.M. thans opgeheven en zal zjj zelfs genoodzaakt zijn, de eenmanbe diening cp de lijnen 4 en 14 wederom in te voeren, teneinde voldoende personeel voor het toegewezen aantal diensten be schikbaar te krijgen. Vul de formulieren duidelijk en volledig in. Ik zou er bij de luisteraars met kracht op willen aandringen het aangifte-formu- lier zoo duidelijk en volledig mogelijk in te vullen Velen vullen het aangifte-for- mulier zoo onduidelijk in, dat het niet mogelijk is naam en woonplaats te ont cijferen. waardoor het ook niet wel doen lijk is het formulier voor verbetering terug te zenden. Ook vergeet men vaak het formulier te onderteekenen en aan te geven op welke wijze men zijn luister bijdrage wil betalen. Ook de kolom om trent het beroep wordt meestal niet in gevuld. Ik zou dus nog een krachtig be roep op de luisteraars willen doen om toch vooral de gestelde vragen duidelijk en volledig te beantwoorden. Dit voor komt moeilijkheden voor de administratie en ook voor de luisteraars zelf. Aan- en afsluiting Vraag 3 Hoe is de aan- en afsluiting van aansluitingen op een radio-centrale geregeld? Antwoord Dat zal ik u zeggen indien men een aansluiting op een radiocentrale wenscht te ontvangen, behoeft men niets anders te doen dan zijn verlangen daar toe aan den beheerder van den plaatse- lijken radio-distributie-dienst kenbaar te maken. Men wordt dan zoo spoedig mo gelijk aangesloten. Wenscht men niet tegenstaande de thans geldende gunstige Dancing Tabaris in de Wagenstraat kenmerkt zich door een gezellige sfeer, welke in de allereerste plaats te danken is aan de uitstekende orkesten, welke er steeds op het podium verschijnen. Tom van der Stap en zijn band, welke er nu reeds eenige weken musiceeren, spelen niet alleen dansmuziek. Ook aan hen die niet dansen, is gedacht, vlotte nummers en .show brengen hun die verpoozing, waarvoor zij gekomen zijn. Dit vinden zij ook in het cabaretprogramma, dat deze week eenige reprises brengt. De Cavelli’s. accordeon-virtuozen, ma ken er hun rentree met nieuwe, aantrek kelijke nummers. Zeer in den smaak viel een potpourri van bekende schlagers zij spelen marschen met veel bravour en vaardigheid en geven bij hun muziek ook een dansnummer ten beste. Het elegante danspaar de Alba’s, die zich in het vorige programma in veel succes mochten verheugen, dansen met veel gratie een Spaanschen volksdans, een Pasodoble en een Andalousischen volks dans. Alles met alles een vlot en onderhou dend programma, afgewisseld door dans muziek, waarbij de Cavelli’s bovendien nog de orkestpauzes vullen. Men schrijft ons: Na een 42-jarige werkzaamheid bij het openbaar onderwijs in Zeeland, in Rotter dam en te dezer stede, nam de heer G. Francoys, onderwijzer aan de ulo-school Spionkopstraat, een dezer dagen afscheid van zijn collega’s en leerlingen De school verliest in hem een bekwaam en toege wijd onderwijzer, die zich bovendien bij zonder verdienstelijk heeft gemaakt voor dc verbetering van het zangonderwijs. Verschillende openlucht-zanguitvoeringen hadden onder zijn leiding plaats. Namens het Gemeentebestuur is den heer Fran coys de bronzen plaquette aangeboden. Eensdeels tengevolge van het groote aantal zieken, meer dan 100 conducteurs en bestuurders, doch voornamelijk door de gelukkige omstandigheid, dat de H.T.M. als gevolg van het blijven rijden tot 11 uur en mede, door den zeer bevredigen den omvang van het aantal reizigers over- op te noeme weze, dat op voorstel of deur steun van van der Loo tot stand ekomme- n-is. Der benne gevalle-n-op te noeme. datte der voorstelle van tevore-n-al ien of twie keire-n-ovvekest wazze. maar toe van der Loo z’n schoere der onder ging zette en der ’n nieuwd voorstel van maekte, dat ’t toe met vlag en wim pel annenome wier. Van der Loo ver stong Vooral oak de kunst, om met be- langrike onderwürpe op ’n taktische me- nier te werk te gaen. En as ie z’n èige ienmael ürgens vóórspande, dan wis ie dat met zoaveul bezieling en welspre- kend-èid te doen, dat ie al gaauw de vergaedering op z’n and kreeg. Verlede week was er bar veul be langstelling op de Algemiene Begraef- plaes, waer van der Loo z’n leste rust- plaes von. Tros 't slechte weer was ’t gebouw van de Begraefplaes propvol met belangstellende vrinde-n-en ken- nisse, waeronder verscheie bekende per- soonlik-eedes. Vèif sprekers ebbe daer ’t woord evoerd. Bezonder-eedes daervan kenne- n-in ons bestek moeielik vermeld worde. Uièt alles wat daer esproke wier, kwam duièdelik nae vore, wat van der Loo eweest is voor iederien, die op ienigerlei menier bèi dem te maeke-n-aa en oe die uièt-eblonke-n-eb op Kerkelik, Pol- letiek en Maeschappelik gebied. Wat van der Loo beteekend eb voor Scheveling in ’t algemien en voor zoa veul mensche-n-in 't bezonder, zei iet licht in ‘t vergeetbook raeke 1 voorwaarden zijn abonnement op een radiocentrale op te zeggen, dan kan men zulks doen indien men weekabonné is, met inachtneming van een opzeggingster mijn van 1 week en indien men maand- abonné is met inachtneming van een op zeggingstermijn van 1 maand. Daarna wordt de aansluiting na verloop van den loopenden abonnementstermijn door den plaatselijken radiodistributiedienst buiten gebruik gesteld. Ik zou hen echter willen waarschuwen voor het onverwijld opzeg gen van het abonnement. In vele geval len zal men spoedig ontdekken, dat men het vooral in de tegenwoordige omstan digheden niet buiten de radio kan stellen. Daarbij komt nog dat men, indien men later weer een aansluiting wenscht, op nieuw aansluitkosten moet betalen, althans stellig administratiekosten tot een bedrag van een gulden Natuurlijk ontveinzen wij ons de moei lijkheden niet. Bij de uitwerking, bij den opbouw, zal menig bouwwerk uit vroe ger dagen moeten vallen, menig z.g.n. ..heilig huisje” moeten worden gesloopt, dat blijkt niet zoo heilig te zijn als het leek. Het is revolutie. Dat vergeten we niet en mogen we niet vergeten. Maar er is geenerlei reden om thans in alarmstemming te leven en in zak en asch neer te zitten, alsof deze tijd het verlies van vrijheid en religie zal bren gen. Het is dwaas, in tranen bij de puin- hoopen der revolutie van 1789 neer te zitten en te meenen, dat dit het verloren paradijs is. Het lijkt er niet op. Als deze revolutie ouder geworden zal zijn, zullen wij zien, of de kerk uit dezen tijd ge leerd heeft aan alle wateren te zaaien en dan te oogsten op de dagen, die God ook heden geven wil. Onze houding moet niet negatief, maar positief zijn. Dan groeit onze vrijheid met den dag en bouwen wij voor een idealenrijke toekomst. Op de laete aevend van de Nieuwe- jaersdag is er ’n man overleeje, die van groate beteekenis eweest is voor onze plaes. De mèiste Klankelezers zelle-n-al wel begrèipe, dat daerbij bedoeld wordt ’t vroogere Raeslid van der Loo. Dat de man al ’n tèid lang sukkelde met z’n ge- zond-èid, was algemien bekend. En we wisse-n-oak, dat ie om die rede met de leste verkiezinge z’n èige-n-iet meir be- schikbaer esteld eb. Maar dat z’n ende zoa dicht naebij was, dat aane we toch iet kenne denke. Ien van de moaiste èigeschoppe van Izac van der Loo was wel z’n ienvoudig- èid. Onverschillig of ie met ’n minister of met ’n werkman te doen aa, onder alle omstandig-eedes dors ie eenvoudigies, maar zonder anzien van de persoon en met overtuièging voor z’n miening uièt te komme. En dan was ’t altèid opmerkelik, wat ’n groate invloed of er van z’n woorde-n-uiètging. Ik weet ’t nog zoa goed as de dag van gistere, toe die in November 1918 op de preekstoel stong van de Willemskerk (in de omgeving van Plèin 1813), om in die woelige daege ’t volk toe te spreke. En oe die dat dee met ’n gloed en ’n overtuiè- ging, die erg veul indruk maekte op de groate mienigte van mensche, die in die kerk anwezig wazze. ’t Is maar amper ander-alf jaer eleeje. dat ik in de Klanke nog enkelde voorstelle van dem an-aeld eb, die die in de Gemienteraed der deur wete te krèige- n-eb Dat was toe nae anlei-ing van ’t krantebericht. dat ie om gezond-èidsredene voornemens was, z’n èige uièt de Raed brom te trekke. Om maar ’s enkelde van dergelike voorstelle te noeme’t tegelpad voor de fietsers op de Ouwe Schevelingsche Wegt; ’t verplaese van de tram-alte van lèin 8 van de Marcelisstragt nae ’t ookje van de Kèizerstraet; de asfalteering van de Kèi- zerstraet zelf; de splissing van de Leeszael en Bibliotheek an 't Marcelisplèin in ’n Openbaere en Christelike ofdèiling; de twie terrasse voor 't Palace-Hotel en t Grand-Hotel. En zoa zou der nog veul meir nuttigs Maandag a.s. vindt de uitreiking plaats van textiel-, boter- en vetkaarten aan hen, wier familienaam begint met de letter A of S. In aare jaere zatte we om deuze tèid volop in de Eng. wal-èering en bokkem en dan was er mèistal de minste anlei-ing iet, om ons druk te maeke-n- over de vangst op sprot. Dat is van ’t jaer non èil wat anders. Die èige sprot- ties, die aars in gien ankik wazze. ebbe non veul meir beteekenis ekrege. Ze wiere altèid al veul in bossies verpakt an de man ebrocht. En dat zie je van 't jaer oak nog wel. Maar wat je vrooger iet zag, dat is datte de mèiste gefileerd verkocht worde. In de vischwinkels worde der flinke partije van per gewicht ver-andeld. Oak wordt dat goedje teuge- woordig veul innelege. t Komt in de plaes van rolmops en inleg-èer.ng. De Aangifte van ontvanginrichting Vraag 4In verband met de omstan digheid dat nog niet alle luisteraars een circulaire hebben ontvangen en dus ook nog niet in het bezit zijn van een aan- gifte-formulier, rijst de vraag hoe kan voldoen aan de verplichting tot gifte van zijn ontvanginrichting 15 Januari. Antwoord: Deze moeilijkheid geldt voor beide categorieën van luisteraars, n.l. voor de toestelbezitters en voor de aangeslo tenen op een radiocentrale. Het is o.m. door gebrex aan het noodige materiaal, onmogelijk gebleken door de huis- aan huisbezorging van de circulaires en het in te vuilen aangifteformulier zoo tijdig te doen plaats hebben, dat iedere luis teraar aan de verplichting tot aangifte óór 15 Januari kan voldoen. In verband hiermede heeft de leiding van het Staatsbedrijf der P.T.T. bepaald, dat voor hen, die de circulaire nog niet hebben ontvangen, de datum waarop de inzending van het aangifte-formulier moet hebben plaats gehad, nader is vastgesteld op Maandag 27 Januari a.s. Elke luisteraar blijft uiteraard verplicht om na ontvangst der circulaire het aangifte-for mulier onverwijld in te zenden aan het hoofdbestuur der P.T.T., derde afdeeling. De verplichting tot betaling der luister bijdrage is natuurlijk ook voor deze luis teraars op 1 Januari 1941 ingegaan. Gisteravond sprak dr. H. W. van der Vaart Smit, uit den Haag voor de micro foon over „De vrijheid van school en kerk”. Na een inleidend woord nam spre ker eens een kijkje in het nabuurland. Daarbij, aldus spr., moet een ding zeer duidelijk worden gezegd, n.l. dat wat over de toestanden in Duitschland vóór 10 Mei hier te lande verteld werd, door een gen omen kant noch wal raakte en dat wie ginds de werkelijkheid ging bezien totaal andere dingen ervoer. De school in Duitschland is steeds, de geheele 19e en 20e eeuw door, een algemeen Christe lijke school geweest. De dusgenaamde openbare school, gelijk wij in Nederland kennen, heeft Duitschland nooit gekend en kent Duitschland ook heden ten dage niet. Zelfs in den sociaal-democratischen tijd, in de Weimarrepubliek, handhaafde de volksschool in Duitschland haar alge meen Christelijk karakter. En gedurende den tijd van het Derde Rijk sinds 1933 dus, zijn daarin geen veranderingen van principieelen aard gekomen. Het is een feit, en dit moeten wij feoed in het nog houden dat de Duitsche school- toestanden heel wat minder ontkerstening te zien gaven, dan bij ons in de vorige eeuw het geval was. Wat een aangeslotene in totaal moet bijdragen Vraag 2Er is dus in het algemeen in het tijdvak 8 u. v.m.12 u. n.m. keuze genoeg. Mijn tweede vraag iswat moet nu een aangeslotene op een radio-distri- butie-centrale in totaal betalen? AntwoordIk wil daarop nog gaarne even ingaan. Zooals ik reeeds in mijn eerste vraaggesprek met den heer Wy- branos heb medegedeeld, moet bóven het abonnement, dat de aangeslotenen op radio-centrales wekelijks of maandelijks voor hun aansluiting aan den distribuant moeten betalen, de verplichte luister bijdrage ad negen gulden gulden per jaar worden voldaan. ,Het abonnement voor een aansluiting op een centrale bedroeg tot 1 Januari in den regel vijftig cent per week of twee gulden per maand. Dit kwam dus neer op een jaarlijksche ver goeding van zesentwintig gulden, indien wekelijks werd betaald en vierentwintig gulden indien het abonnement per maand werd voldaan. De leiding van het Staatsbedrijf der P.T.T heeft termen kunnen vinden het weekabonnement van vijftig cent en het maandabonnemet van twee gulden terug të brengen tot vijfendertig cent, respec tievelijk een gulden en vijftig cent, het geen neerkomt op een jaarlijkse!) bedrag van achttien gulden twintig cent indien men per week betaalt en van achttien gulden indien per maand wordt betaald. In totaal zullen de aangeslotenen dus voor abonnement en luisterbijdrage moeten be talen rond zevenentwintig gulden per jaar, hetgeen neerkomt op een verhooging van een gulden voordeweekabonné’s en van drie gulden voor de maandabonné’s. Voor hen die tot dusver een vrijwillige bijdrage aan de omroepvereenigingen hun ner keuze betaalden, wordt het totale bedrag van contributie aan de radio-cen trale en luisterbijdrage in den regel dus niet veel hooger dan hetgeen zij tot dus ver voor hun radiogenot uitgaven, terwijl voor die niet vrijwillig bijdroegen aan de instandhouding van den Nederlandschen omroep de totale kosten Volgens de nieuwe regeling een gulden of drie gul den per jaar hooger zijn geworden. Teneinde het den aangeslotenen zoo ge- makkelijk mogelijk te maken, ligt het in de bedoeling de mogelijkheid te openen voor hen die zulks wenschen om tegelijk met de betaling van de contributie aan de centrale, de luisterbijdrage in weke- lijksche of maandelijksche termijnen te betalen Er zal evenwel steeds moeten worden voldaan aan den plicht vóór den 15den van elke maand het radio-zegel op de luistervergunning te plakken. oe in die paer weke strenge smaek van dat kléine vischje is bepaeld ies buiètegeweuns en 't komt vooral vanwege z’n vetge-alte in deuze tèid goed van pas. Vrooger eb ik al mennigmael oare verluie: oe strenger winter, oe meir sprot. Maar in die paer weke strenge vorst, die we non achter ons ebbe, is de sprotvangst juust erg teuge-n-evalle. Deur enkelde schepe wiere der ’n paer kissies sprot annebrocht, maar dat was oak él. En toe in de vóórweek de vorst voorbij was, kwam der ’n scheepje (de Sch. 12) binne met 'n vangst van nog al liefst dürtig kiste sprot. De man besomde maar eventies 1080. 't Was wel ’n lukkermannetje, want de aare vaertuiège broche wat of niks mee. Wat de anvoer van vorsche visch betreft, dat was de leste tèid maar sjofel- ties. Deur ’t ongunstige tij-verloap kon der maar enkelde ure-n-op den dag evischt worde. In de loos blèift 't 'n druk ke nering, maar zoa antrekkelik as die levendige drukte is, toch blèive toeschou wers der èige ergere an dat gevaerlike gedrang. De koapman, die ’n goed overzicht van de visch wul ebbe, om te wete wat ie koapt, mot maar zien, dat ie al vechtende en douwende ’n plekje in de eirste rij machtig wordt. Rije van koapers legge soms over mekaar te rolle. Wat zou der van de vischofslag terecht motte komme, azze we gien of slager aane, die met ge zag op kon treeje? Maar dergelik op- treeje mos èigelik overbodig weze. Waer- om zoue der gien middele te beraeme weze, om zoa’n wantoestand te verbetere? Wat er in die loos ommezet wordt, is gien klèinig-èid. Allien in de leste maend December wier daer voor meir as 145 duièzend guide verkocht. Dat was maar eveties ’n goeie 110 duièzend guide meir as 't jaer van tevore. De omzet van 't èile jaer 1940 was 824.743, teuge 633.450 in 1939. Daeronder is netuurlik oak de visch begrepe, die van aare plaese-n-annevoerd is. Wat er op onze 1. „Met" zijn paraplue moet zijn „zonder" zijn paraplu. 2. „Omdat” moet worden vervan gen door „hoewel" of „of schoon”. 3. In deze zin moet „altijd” wor den vervangen door „soms”. Want niet iedere dag gaat de zon precies in het Westen on der. Dat gebeurt alleen op 21 Maart en 21 September. Op alle 363 (of 364) overige dagen van het jaar gaat de zon niet precies in het Westen onder. ..Indirect” is foutief. O, dat hardnekkig misbruikte woordje „indirect”! Wie zal ons daar eens van verlossen? Het moet zijn „direct” 5. Het eiland Manhattan werd inderdaad door de Hollanders van de Indianen gekocht. Maar niet voor 6000 guldens. Voor 60 guldentjes werden we den man. Kom daar nu eris om, zou Papa Stastok wel zeggen. 6. Móói weer? Slecht weer wordt hier bedoeld. 7. De chauffeur bedoelde zijn „instructie”, d.w.z. een boekje of een soort reglement, waarin staat beschreven wat zijn plichten zijn. 8. .Defect” moet zijn „effect”. Willem Teil schoot de appel niet van het hoofd van zijn echtgenote, maar van de bol van zijn zoontje. 10. Het aanvallende beest kan on mogelijk een beer geweest zijn. Immers, er staat: dat het dier zich woedend de flanken zweepte met zijn staart. En dat kan een beer niet, heel een voudig, omdat hij geen staart heeft. En zwiep dan maar eens. Het zal. dunkt mij, een woedende stier geweest zijn. Technische verbeteringen Vraag 5 Ik zou tenslotte nog een vraag willen stellen omtrent de plannen, die P.T.T. heeft met betrekking tot de ver betering in technisch opzicht van de be staande centrales want daaronder zijn er toch wel (vooral onder de kleinere) die technisch voor veel verbetering in aan merking zullen moeten komen. AntwoordIk stel voorop, dat er uit stekende gemeentelijke en particuliere radio-centrales bestaan, die aan hooge technische eischen voldoen en die een sieraad zullen zijn van de radio-distri- butie van het Staatsbedrijf der P.T.T. Ik erken dat er ook centrales zijn en die vindt men dan voornamelijk onder de kleinere die voor verbetering stellig in aanmerking zullen moeten komen. Daar zal het Staatsbedrijf der PT.T. zijn schou ders onder zettten en ik behoef u niet te zeggen, dat dit bedrijf er alles op zal zet ten om in ons land een radio-distributie- bedrijf tot stand te brengen, dat aan de hoogste technische eischen voldoet. Een eerste verbetering zal zijn door de centrales, die nog niet op de interlocale draaddistributienetten zijn aangesloten, voor zoover dit thans reeds mogelijk is, daarop zoo spoedig mogelijk te verbinden. Ook zal worden gestreefd naar samen koppeling van bestaande centrales, waar door een technisch en economisch betere situatie zal kunnen worden verkregen. Uiteraard is hiervoor tijd noodig. Een plan om tot concentratie te komen zal zoo spoedig mogelijk worden uitgewerkt, terwijl tevens zal worden nagegaan in hoeverre centrales, die dringend verbete ring noodig hebben, het snelst kunnen worden geholpen. Het Staatsbedrijf der P.T.T. is zooals daarvan verwacht mag worden, diligent. Het zal al zijn krachten inspannen om zoo spoedig mogelijk tot een, het geheele land omvattende technisch goed geoutilleerd distributae-bedrijf te geraken. het echtscheidingsrecht beperkt zal wor den dat de brand zal worden gestoken in de pornografie, en dat de publieke onze delijkheid zal worden teruggedrongen. Wederom een stukje practisch Christen dom. Wederom de hand, die hierin aan de kerkelijke wereld geboden wordt. Of zou deze niet meer durven prijzen, wat in wezen toch goed is Een vierde punt is de naastenliefde. Die was er natuurlijk ook voorheen. Ne derland had en heeft zelfs een prach tige philantropie een in stilte werken de. maar zeer veel goeds doende kerke lijke diaconie. Doch de nieuwe revolu tie gaat in naastenliefde aanmerke lijk verder. Deze nieuwe revolu tie beoogt een solidariteit onder alle le den der volksgemeenschap, waarbij de sterkeren voor de zwakkeren opkomen en de winst der sterkeren in belangrijke mate dient om de zwakkeren tot hooger niveau op te heffen. De Winterhulp bijv, bedoelt veel meer dan een schamele extra-gift. Ze bedoelt zooveel te kunnen geven, dat de menschen werkelijk in be tere omstandigheden komen De solidari teit, de Christelijke solidariteit moet worden beleefd. De volksgemeenschap moet uitgaan van de leuze een voor al len. allen voor een. En dit is een nieuw socialisme, dat weliswaar den klassen strijd verwerpt, maar in de resultaten veel verder komt dan het oude socialis me. Hier ligt een ontzaglijke toepassing in van de Christelijke solidariteitsge- dachte, en daarmee voor de Christenheid een kans, die zeer groot is en steun en lof verdient. Ook dit is een stukje prac tisch Christendom. Ook over de kerk, aldus ging spreker voort, moge zulk een algemeene opmer king voorop gaan. Wie naar de laster praat luisterde, als zou deze revolutie in wezen „heidensch” zijn, weet niets van de werkelijkheid af. Immers, iedereen kan weten, dat de kern van de nieuwe be weging bijv, in Duitschland juist uit de Christelijke kerk stamde. Onder de oud ste en eerste leden der beweging hadden de Christenen, met name uit Beieren, grootendeels Protestanten, de meerder heid. Wie in het oude Oostenrijk naar de geestdriftigste aanhangers van het nationaalsocialisme zocht, moest bij de kerk wezen, met name de Protestantsche. Heel Italië is Roomsch-katholiek en het zou wel pure dwaasheid zijn, het fascisme heidensch te noemen, waar het juist van een door en door Roomsch-katholiek volk afkomstig is. Spanje met generaal Franco stelt er zijn hoogste eer in. door middel van het nieuwe van dezen tijd juist aan kerk en religie de eereplaats terug te geven, die er door een vorig, inderdaad heidensch regime, aan ontnomen was Een zeer duidelijk bewijs, dat iedereen hier zelve controleeren kan, is dat juist in Duitschland een ontzaglijke menigte kerkelijke en religieuze lectuur in deze jaren verschijnt, literatuur, die tevens frisch, levendig en sterk is en natuurlijk ook rijk verkocht wordt. Waren er geen koopers, dan zouden de uitgevers deze stapels boeken niet ter perse leggen. En wat van Duitschland geldt, geldt ook in de andere verbonden, Roomsch-katholieke landen. Deze dingen en we noemen zeer algemeene dingen, die iedereen iederen dag nagaan kan sluiten uit, dat men aan de revolutie van den nieuwen tijd principieel een heidensch karakter ten laste zou mogen leggen. Het tegendeel is het geval. De Fransche revolutie van 1789 had een antichristelijk karakter. Deze revolutie heeft op schier alle pun ten de Christelijke grondslagen van ons volksbestaan aangetast. Wij vinden in de nieuwe revolutie, die thans Europa en de wereld in beweging brengt, het groote herstel en de alomvattende wederge- i boorte. Er wordt aangeknoopt bij den tijd vóór de Fransche revolutie en het eoede, dat daarin was en met uitbezeming van de verkeerde vruchten van de Fran- i sche revolutie wordt thans aan onze gou- den eeuw voortgebouwd en voortgang in i den nieuwen tijd gezocht. Individu of gezin Spr. illustreerde dit met enkele voor beelden. n.l,. in de eerste plaats de te genstelling. of het individu dan wel het gezin in het centrum van den opbouw van het staatsleven staat. In de vorige periode overheerschte een sterk indivi dualisme. dat o.a. in het algemeen kies recht en de evenredige vertegenwoordi ging uitkwam, in de opvattingen aan gaande echtscheiding, aangaande vrou wenarbeid enz. Het Christendom kwam daar steeds tegen op en zeide, dat niet het individu, maar het gezin centraal moest wezen Thans komt deze nieuwe revolutie en brengt het gezin als cen trum van den opbouw. Dat is een stukje practisch positief Christendom. Wie de kansen hierin niet ziet, moet stekeblind zijn. Een tweede punt is het gezag. Van Christelijke zijde is op grond van het vijfde gebod steeds gepleit voor een ster ker gezag en werd als grief tegen de beginselen der Fransche revolutie ingé bracht. dat deze het gezag uit staat en maatschappij wegnamen en daardoor het leven ontwrichtten. Deze nieuwe revolu tie brengt het gezag terug. Dat is weder om een stukje practisch positief Chris tendom, dat ontzaglijke kansen bevat, die een beter lot verdienen dan een on ophoudelijk saboteerend tegen, tegen en nog eens tegen”. Een derde punt is de openbare zede lijkheid. Deze nieuwe revolutie voldoet aan de oude Christelijke wenschen, dat We gaan vandaag eens in de aard rijkskunde van Nederland grasduinen. Daarvan heb je natuurlijk op school het nodige geleerd en nu mag je van avond je aardrijkskundige kennis sens luchten. Waarom leert aardrijkskunde? Antwoord: om er profijt van te heb ben, om er gemak van te hebben, als hij van huis gaat, de wijde wereld in. Dit kan geschieden per trein, tram, per fiets of auto, of per pedes aposto- lorum (oftewel lopende). In ieder ge val moet je je weg weten te vinden. We zullen eehs zien 1. Laten we veronderstellen, dat je in je grote vacantie naar Leeu warden wilt fietsen. Via de Af sluitdijk. Kan dat in 1 dag? 2. Rij je over Wassenaar, Voorburg of Rijswijk? 3. Kom je ook door de stad Leiden? 4. Na Haarlem fietsen we door in Noordelijke richting. Waar steken we het Noordzeekanaal over? 5. Ligt daar een verkeersbrug? 6. Op welke dag is het in Alkmaar het drukst? 7. Langs welk kanaal fiets je, als je Alkmaar gepasseerd bent? 8. En dan de Afsluitdijk. Is die lang? Hoeveel tijd heb je nodig om van het ene naar het andere einde te fietsen? 9. Staan er nog gebouwen op de afsluitdijk? 10. In de nabijheid van een klein dorp bereik je de Friese kust. Welk plaatsje bedoel ik? Dr PLUIZER. BOND VAN R.K. HOTEL- GEËMPLOYEERDEN „ST. ANTONIUS" Dezer dagen is hier ter stede een ver gadering gehouden van bestuurders der afdeelingen Rotterdam, Leiden en den Haag van den bond van R.K. Hotelge- ëmployeerden „St. Antonius”. De bijeen komst had tot doel, het instellen van een kring tusschen verschillende afdeelingen. De voorzitter, de heer van Bijsterveld, hield een inleiding over doel, taak-, rich ting en werkwijze van dezen kring. Als bestuurders werden hiervoor gekozen de heeren G. van Luyt, Rotterdam, voorzit ter, J. ten Hagen, den Haag, secretaris en J. van Leeuwen, Leiden, penningmeester. De heer Doove uit Noordwijk werd als hoofdbestuurder toegevoerd. Uit het financieel overzicht bleek dat de financieele positie van den bond zeer gunstig is. Het collectieve contract werd besproken, waarop de vergadering na een opwekkend woord van den bondsadviseur pastoor Kooiman, werd gesloten. HAAGSCHE BOND „VACANTIEBEZIG- HEID VOOR SCHOOLKINDEREN” De leidster van het winterwerk van den Haagschen Bond „Vacantiebezigheid voor Schoolkinderen" „tante Loekie” ver wacht de kleine werkers die in de Kerst- vacantie een stuk speelgoed maakten of de modellen nog eens willen zien of nog wat nieuws willen beginnen op: Woensdag 22 Januari: Kon. Emmakade 36 van 9.1510.15 uur, „Thabor”, Boetze- laerlaan 11.1512.15 uur, Westduinweg 127 van 1.302.30 uur, Atjehstraat 31 van 3.304.30 uur.. Zaterdag 25 Januari: de la Reyweg 212 van 9.3010.30 uur, de la Reyweg 212 van 1.302.30 uur. Asstraat 3 van 3.304.30 u. RUST EN STILTE RONNDOM HET KERKGEBOUW AAN HET POMONAPLEIN De kerkeraad der Chr. Geref. ge meente van ’s-Gravenhage-West heeft besloten zich te wenden tot de desbetref fende autoriteiten met het verzoek maatregelen te willen nemen, opdat aan de hinder, welke tijdens de godsdienst oefeningen in de Jeruzalemkerk aan het Pomonaplein wordt ondervonden van het schaatsenrijden op de vijvers rond om de kerk, een einde kome. mart direkt van uièt zèi annebrocht is, daer benne de cèifers nog sprekender van. Dat is ƒ387.666 voor 1939 en 620.212 voor 1940, 'n Verschil dus van 232.546 ten gunste van 1940 En dan zegge ze nog wel er is, dat de kustvisscherij van zoa wéinig be- Een dezer dagen heeft een der verslag gevers van den Nederlandschen omroep opnieuw een vraaggesprek gehad met den heer P. A. Enserinck, administrateur bij het hoofdbestuur van P.T.T., in welk interview eenige vragen met betrekking tot de aangeslotenen op de radiocen trales werden behandeld. Vraag 1 Welke programma’s kunnen door de aangeslotenen op de radio- centrales worden ontvangen Antwoord Dit hangt uiteraard af van het aantal programma-mogelijkheden, waarover de centrale beschikt. Er zijn n.l. centrales die slechts twee program ma’s tegelijk kunnen doorgeven, andere hebben naast deze twee programma-lijnen nog één of meer extra-programma-moge- lijkheden. Daarbij komt nog dat sommige centrales (in het bijzonder de kleinere) neg mét zijn aangesloten op de inter locale distributie-netten, door middel waarvan de omroep-programma’s recht streeks van de studio’s naar de centrales worden doorgegeven. Voor al deze soorten van distributie- centrales zijn regelen gesteld, die ik in het kort zal mededeelen. Ik ontmoet dan in de eerste plaats de centrales, die over twee programma- mogelijkheden beschikken en die niet zijn aangesloten op een of beide inter locale distributienetten. Door die centra les worden doorgegeven le. de programma’s van Hilversum 1 van 8 uur v.m.10.15 uur n.m.2e. de programma's van Hilversum 2 van 8 uur v.m.7.15 uur n.m. Na 10.15 uur n.m. wordt op geleiding 1 een nuitenlandsch programma bij voorkeur de Duitschland-zender tot middernacht doorgegeven, terwijl op ge leiding 2 na 7.15 uur n.m. eigen gramo- foonmuziek mag worden doorgegeven tot 10 uur n.m. Na 10 uur n.m. moet ook over die geleiding tot middernacht een Duitsch programma worden gedistri bueerd Wat de gramofoonmuziek betreft zal in samenwerking met het departe ment van Volksvoorlichting en Kunsten worden gestreefd naar opvoering van het peil dezer muziek. Is de centrale met twee programma- mogelijkheden aangesloten op een der beide interlocale draaddistributie-netten, dan wordt op geleiding 2 na 7.15 uur n.m. doorgegeven een draadomroeppro- gramma, dat door de Nederlandsche om roep tot 11 uur wordt verzorgd. Dc centrales, die over meer dan twee programma-mogelijkheden beschikken, ge ven door op geleiding 1 het programma van Hilversum 1 op geleiding 2 het programma van Hilversum 2. met het draadomroepprogramma van den Ned. omroep op geleiding 3 van 7 uur v.m 12 uur n.m. het programma van den Duitschland-zenderop geleiding 4 van 7 uur v.m.12 uur n.m. een ander Duitsch programma. Zijn deze centrales niet aangesloten op een of beide interlocale draaddistributie netten. dan mogen ook deze centraleJ op geleiding 2 tot 10 uur n.m. eigen gramofoonmuziek distribueeren. De om- roepstations, die mogen worden doorge geven zijn in de radio-gidsen opgenomen. Het zijn de zenders binnen het Groot- Duitsche Rijk met inbegrip van het pro tectoraat Bohemen en Moravië, alsmede van het gouvernement-generaal voor het bezette Poolsche gebied, en de program ma’s der op deze zenders aangesloten zenders. een mens eigenlijk Als deze nieuwe revolutie, aldus spr., zoovele grondleggende elementen van positief-Christelijken aard bevat, moet vaststaan, dat de religieuze vrij heid in school en kerk, dus nu, eerst recht tot ontplooiing zal kunnen komen. Het is een andere soort vrijheid dan voorheen. Voorheen was het een vrijheid, --- --- die in antithese tegen die beginselen dag, is het overcompleet aan werkkrach- der Fransche revolutie in, veroverd moest U'T’K'' worden Thans wordt het een vrijheid, die in synthese harmonisch gevonden en beleefd kan worden bij een revolutie, die de beginselen en gegevens daartoe met zich meebreng^ en dag bij dag aanbiedt.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 9