een en van EEN GEHEIM Bloemententoonstelling op een school in den Haag - Filmvolksdag te Berlijn Een scheef huis te Duivendrecht - Veiling van schilderijen en antiquiteiten o GIPSY DOTT ERFT V \2 f, y «I W 1 1 i 4 p#i j r - 1 r 1 St 1 M 1 s HAAGSCHE COURANT Zaterdag 22 Feb’r. Ï9ÏT TWEEDE BLAD FEUILLETON I -w C I life Mifc JARENLANG HEBBEN BEWONERS VAN DIT HUIS OP HET „HELLEND VLAK” GELEEFD en was dez» klaarde woning” heeft aangebracht, is men er maar toe over gegaan het „huis” te sloepen. me te klagen ÉWordt vervolgdj en woning een bezienswaardigheid van Duivendrecht Nu men het niet overbodige bordje „onbewoonbaar ven» (Polygoon# miss DE BIRMA-WEG aanvalsdoel van het Japansche luchtwapen. De Birma-weg is sedert zijn opening door de Engelschen. her haaldelijk aangevallen door de Japansche vliegtuigen. Een kijkje op den weg. Een gevallen boom stremt het verkeer. (Associated Press) 1 I - M IN DE SCHOOL der Neutrale Schoolvereeniging te den Haag is een tentoonstelling gehouden van de door de leerlingen zelf gekweekte bloembollen. Een groepje deelnemers wachtend op de jury. (Polygoon) KUNSTWERKEN VAN JAPANSCHE GEWONDEN. In Tokio werd een ten toonstelling ingericht, waarop kunstwerken getoond worden, welke door Japansche gewonden gemaakt werden. Onze foto toont de voorbereiding van de tentoonstelling. Hoffmann) (Nadruk verboden.) - Maffe-• begin maakte. Hij was er niet geheel zeker van, of de zaak, welke hij zich voor oogen had gesteld, in alle onder deden zou kloppen, maar hij wilde het in ieder geval probeeren. De ge volgen van zijn idee waren drie tele foongesprekken. Allereerst belde hij inspecteur Bratt op, wien hij verzocht het gestolen halssnoer niet aan Gipsy Dott, maar aan hem zelf te zenden. En dat moest bovendien direct gebeuren. Inspecteur Bratt beloofde het. Het tweede gesprek voerde Jim met een zekeren meneer Karl Wagner, dien hij bij zich ontbood. Wagner was een bekend kunstnijverheidsman, wiens atelier een goede reputatie ge noot. Het derde gesprek wekte den Fran- schen kunstschilder Raoul Briand uit zijn middagslaapje en ook hjj werd verzocht met bekwamen spoed naar het bureau van de „Fanfare” te ko men. Bratt had aan Jim’s verzoek prompt voldaan. Het snoer lag reeds op Fox’ schrijfbureau, toen Wagner en Briand zich vrijwel tegelijkertijd lieten aan dienen. De levendige Franschman stoof op zijn gewone onstuimige ma nier het vertrek binnen. Wat is er aan de hand? Wat wil je van me weten? Waarom stoor je me zoo maar in mijn middagrust, welke ik zoo broodnoodig heb? ratel de hij, hevig met beide armen gesti- culeerend, wat schertsende opmerkingen gemaakt en daarna namen de drie jonge menschen afscheid. Tobias Fox keek hen door het raam na, toen zij in Hunters wagen stapten. Hij voelde zich bijzonder opgelucht, omdat hij nu tenminste een goede re den had uit New York weg te Komen. Het vooruitzicht, dat hij Irene Fancy nog eens in een of andere strafzaak zou ontmoeten, had hem zwaar op het hart gelegen. Bob Hunter en Gipsy zetten Jim bij het gebouw van de „Fanfare” af. Daarna reed Bob naar het dichtstbij zijnde postkantoor, om zijn vriend Cresson in San Francisco telegrafisch van zijn komst op de hoogte te stellen. Toen hy terug kwam, speelde er een ondeugend lachje op zijn sympathiek gezicht. Waarom heb je zoo’n schik, Bob? vroeg Gipsy. Ik verheug me al bij voorbaat op Jim’s gezicht, als we in Frisco aanko men. t. Jim lachte. Stop eens even! Niet zooveel vra gen tegelijk alsjeblieft! Hier, neem een stoel en tracht je gestoorde rust daarop terug te vinden. Wat ik van je wil, zal je direct hooren. Ik moet eerst mr. Wagner eens interpelleeren. Doet u mij een genoegen, mr. Wagner en bekijkt u dit ding eens. De dikke, rustige kunsthandelaar, die wel een zeer sterk contrast vorm de met den opgewonden Franschman, ging naar het schrijfbureau en liet den ketting door zijn vingers glijden. Waarschijnlijk van de Zuidzee- eilanden afkomstig, constateerde hij zakelijk. Materiaal: ebbenhout, zwak gelegeerd goud en... Ja, ja, dat weet ik allemaal, viel Jim hem ongeduldig in de rede. Wat ik u wilde vragen, is dit: zoudt u dien ketting voor me kunnen namaken? Natuurlijk, mr. Fox. - Direct? Wagner glimlachte. O ja, want ik heb een groot aan tal houten kralen in alle kleuren in voorraad. U weet, dat ze tegenwoor dig nogal veel worden gevraagd. Het is natuurlijk geen ebbenhout... Dat doet er niet toe, antwoordde Jim, als de kralen in grootte en gewicht maar met deze overeen ko men. En hoe staat het met het snij werk? Dat kan ik natuurlijk precies na maken. En in plaats van goud ne we dan doublé, stelde Wagner voor. Prachtig! Briand, maak jij een» een nauwkeurige teekening van dag snoer. Ik had liever, dat u het mij mee» gaf, verzocht Wagner. Nee, dat is onmogelijk. Die ket- ting moet in mijn handen blijven. Nou, dan moeten we het zoet maar probeeren. Mr. Briand, mag ils u verzoeken? Maak maar twee teekeningen, zei Jim. Terwijl de beide kunstenaars hun best deden een nauwkeurige afbeel ding van het snoer op papier te bren gen, zette Fox zich achter zijn schrijf machine. Heel New York interesseer de zich, zooals tal van brieven en in gezonden stukken bewezen, voor de er feniszaak erf de tragische gebeurtenis sen, welke daaruit waren voortge vloeid. Toen Jim met zijn artikel ge reed was, legde Briand de laatst» hand aan de teekeningen. De reporter bekeek ze zorgvuldig. Uitstekend! prees hij. De een® teekening is bestemd voor een repro ductie, welke vanavond in de „Fan fare” zal verschijnen en de ander® moet u als voorbeeld dienen, mr. Wagner. Ik hoop, dat u onmiddellijk aan het werk’ zult kunnen gaan en dat u er vooral voor zult zorgen, dat d® copie goed uitvalt. U zult niet over hebben, mr. Fox! ALLEMAAL WILLEN ZE EEN HANDilEKENIno HEBBEN. De FiunvoiKsaag werd ook dit jaar tot een zeer groot succes. Talrijke geliëfde en bekende filmspelers, die wij zoo vaak op het witte doek bewonderen, verschenen persoonlijk in een groot aantal Berlijnsche bioscopen en werden door de vele honderden auto- grammen-jagers bestormd. In Alhambra in Noordelijk Berlijn zag men o.a. Fritz Kampers, Ilse Werner en Jenny Jugo, die onze foto toont temidden van een groote menigte. (Scherl) KIJKDAG bij Frederik Muller Co. te Amsterdam, voor de Maandag a.s. te houden veiling van oude en moderne schilderijen, antiquiteiten etc., afkomstig van oud-Amsterdamsche verzamelingen. Ook worden er eenige eikenhouten kamers met ebbenhouten fineer- werk geveild. In een der kamers staat een prachtig oud-Hollandsche kast uit de 17de eeuw, welke door een der liefhebbers grondig wordt bekeken. (Polygoon) Jim’s hart nog voor iets anders plaats was dan voor zijn krant. Kom, kom, als.vrouw moest je toch eigenlijk beter weten, lachte’Hun- ter. Jullie hebben immers den naam ons, mannen, volkomen te door zién... Zoo, we zijn er al weer. De auto stopte voor het huis in Greenvillage. Gipsy stapte uit en bleef daarop aarzelend staan. Heb je zin een kop thee te komen drinken en me een beetje gezelschap te houden, Bob? vroeg ze. Ik ge loof werkelijk, dat ik bang ben om alleen te zijn. Natuurlijk nam Hunter de uitnoodi- ging aan. Toen zjj het huis kwam de kunstschilder Hoe dat zoo? Dat zal ik je vertellen. Je weet, dat Jim een uitstekende baan op het kantoor van zijn oom van de hand wees, omdat hij journalist wilde wor den. Maar wat je waarschijnlijk niet weet, is dit, dat daardoor tevens een abrupt einde werd gemaakt aan een idylle. Zijn oom had een vrouw voor hem uitgezocht, een zeer charmante jongedame, Daisy Parker genaamd. Jim was in zijn hart verliefd op haar, maar hij bedankte er voor „op hoog bevel” en dat nog wel van zijn oom! met haar te trouwen. Daisy was daardoor begrijpelijkerwijze ook lichtelijk in haar wiek geschoten en ze verdween met de Noorderzon. Eerst gisteren bemerkte ik, dat Jim deze breuk met de charmante Parker meer heeft aangetrokken dan ik aanvankelijk dacht, vooral ook, omdat hij niet weet, waar zij gebleven is. Maar daarvan ben ik nu op de hoogte. En heb je dien armen Jim daar niets van gezegd? vroeg Gipsy ver wijtend. Het is voor dien armen Jim wel eens goed, dat hem niet alles mee loopt. Des te meer zal hij het waar- deeren, als hij straks in Frisco Daisy plotseling tegenover zich ziet. Die miss Parker is namelijk nog in de verte familie van John Cresson. Door hem ben ik ook achter Daisy’s ver blijfplaats gekomen. Ik had nooit gedacht, dat er in Er werden over en weer nog binnen gingen, Briand met fladderende jas de trap afrennen. Met zijn zwarten flambard zwaaide hij een haastigen groet. Tjonge, wat heb jij het druk, Briand. Waar moet je heen? riep Bob Hunter. Naar de redactie van de „Fan fare”! Fox heeft me zooeven opge beld. Hij moet me spreken voor een belangrijke aangelegenheid. Wat zou Jim van hem willen? vroeg Gipsy verbaasd. Maar Hunter was niet van plan zich over nieuwe raadsels het hoofd te breken, nu Gipsy hem uit eigen bewe ging gastvrijheid had aangeboden. Jim Fox had met zijn levendige fantasie een plan ontwikkeld, met welks uitvoering hij onmiddellijk een ■- x M0W X- 'vil '4- 4 -A® **7*4 te 4’ a»"”; SssssSS zich - W w '•'S- r hg, 31) ’X” P.X.-z I O! R® ?:W -O’ R S S RRRT:: •■‘té' ■'S

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 5