HAAGSCHE COURANT ■■■11 I Een millioen centen per week de van Het belang „IJszeestraat” BINNENLAND Zaterdag 22 Februari 1941. komt ook in DEN HAAG Finland’s belangrijkste levensader SPORTSCHOOL „DE GRAAF' if lil I DERDE BLAD van Wasschen zonder zeep Aanmeldingsplicht officieren voor Een De Een straatweg van 530 k.m. lengte „bedrijfsregistreertoestel” bij de Spoorwegen nieuw benoemde commissaris der provincie Utrecht Op de Rijksmunt te Utrecht wordt onder hoogen druk gewerkt om aan de groote vraag naar centen te voldoen. Een stroom van één millioen centen verlaat wekelijks de Muntpersen. De foto geeft een beeld van de expeditieruimte, waar de aangemaakte pasmunt na nauwkeurige telling en weging voor verzending naar de diverse hoofdpostkantoren in den lande gereed ligt (A. Ph. de Keijzer) Distributie van rijwielbanden te verwachten De burgenieestei van ’s-Hertogwbosch Ijegroet den commissaris- generaal voor Bestuur en Justitie. Van links naar rechts: de gevol machtigde van den Rijkscommissaris voor de provincie Noord-Brabant. de heer Ritterbusch, commissaris-generaal dr. dr. Wimmer, de burge meester van ’s-Hertogenbosch mr. van Lanschot en de commissaris der provincie jhr. van Rijckevorssel (Het Zuiden) Bezoek van dr. Wimmer aan Noord-Brabant RECLAMES. Rede van ir. F. E. Müller wat NEDERLANDSCH AGRARISCH FRONT De haven van Petsamo voor lijke registratie-methode, verschillende verbeteringen De juiste aanwending van bleekpoeder BELANGSTELLING VOOR DE ONTWIK KELING DER PROVINCIE OP ALLERLEI GEBIED No. 17808 de ver en de voorzien mee 1 gebracht, zooals het bouwen van brug gen, het verbreeden van gevaarlijke boch ten, het verkorten van omwegen AMSTERDAM Men zou openlucht men ook heenblikt overal rijen vracht auto’s. Vele staan in lange rijen langs de kade en wachten op lading. Weer an- dere staan aan den kant van den straat- in vliegende haast in den langen_tocht naar het Zuiden te be- _i van van een Noord en ar- kilo- door het practisch maar dat strijdige bedieningstoestellen persdienst van het N.V.V. deelt zich aan weerszijden van de gang leden van de WA. opgesteld. In de zaal zelf was het spreekgestoelte met fraaie palmen en kleurige bloemen versierd. Eenige oogenblikken voordat de nieuwe commissaris de Staten betrad, werd mevr. Muller binnengeleid door een functionna ris van de N.S.B., die de echtgenoote van den commissaris tevoren een mooie bou quet witte seringen had aangeboden. Vrij wel direct daarop kwam de nieuwe com missaris in het uniform van de N. S. B., daarbij vergezeld van den waarnemend griffier van de Staten, F. Kroon. Na de rede volgde een krachtig applaus, waarop de nieuwe commissaris den heer Wijkamp verzocht de Statenleden aan hem voor te stellen, terwijl hij daarna den heer Kroon het verzoek deed de aanwezige burge meesters met hem in kennis te brengen. Hierna hebben nog tal van anderen van de gelegenheid gebruik gemaakt om den nieuwen commissaris te complimenteeren met zijn functie. De plechtigheid was hiermede beëindigd. Practisch, maar zeer ingewikkeld stelsel Het is een wel algemeen bekend feit, dat de Nederlandsche Spoorwegen tot-die instellingen behooren, die er prijs op stellen, dat hun bedrijf zoo economisch en practisch mogelijk functionneert. Vooral de laatste jaren is naar steeds verdere vervolmaking op dit gebied ge streefd en aan dit streven is het dan ook te danken, dat wij dezer dagen in de tele- graafwerkplaats van de Spoorwegen te Utrecht konden kennis maken met een apparaat, dat dient, om de bedrijfsafwik- keling op een emplacement zwart op wit vast te leggen en de bruikbaarheid van de ontworpen wijziging te toetsen. Men zou dit apparaat kunnen noemen een „bedrijfsregistreertoestel”. Voor een zoo nutig mogelijk gebruik van de veelal niet te ruime stationsemplacementen, welke bovendien meestal historisch gegroeid zijn en daardoor niet altijd de grootst mogelijke efficiency waarborgen, is het gewenscht, dat men: le nauwkeurig kan VEREENIGING TOT BEVORDERING VAN SLAGERSVAKONDERWIJS Dezer dagen hield de vereeniging tot bevordering van slagersvakonderwijs (S. V.O.) die de te Utrecht gevestigde eerste Nederlandsche slegersvakschool beheert. haar algemeene ledenvergadering te Utrecht, onder voorzitterschap van den heer A. L. J. de Haas uit ’s-Gravenhage. Uit het door den secretaris, den heer Th. Cuipei te Bilthoven uitgebrachte jaarver slag. bleek, dat S.V.O. zich ondanks de moeilijke tijden heeft kunnen handhaven Wel moest zij zich in haar taak beperkin gen opleggen en b.v. vakwedstrijden en tentoonstellingen voorloopig van haar programma schrappen. Het aantal persoonlijke leden steeg tot 1723 In 1940 en begin 1941 werden in een 25-tal plaatsen van ons land vakcursussen geopend. In 1941 zullen ook in een viertal plaat sen, waar dit voordien nog niet het geval was, cursussen worden georganiseerd. Van de vakcursussen in het seizoen 1939-1940, waarvan 289 leerlingen examen deden voor het vakdiploma der centrale vleesch- en veehandel, slaagde 87 pCt. Van de herscholingscursussen voor werklooze gezellen behaalde van de 72 candidaten. die examen deden 77.7 pCt. het diploma. Bij de vakexamens, die aan de slagers- vakschool gehouden werden voor hen. die geen cursus volgden, kwamen 114 candi daten op, van wie ruim 52 procent slaagde. In gezelschap van den gevolmachtigde voor de provincie Noord-Brabant, kring- leider Ritterbusch, bezocht de commis- saris-generaal staatssecretaris dr. Wim mer van 1719 Februari j.l. de provincie Noord-Brabant en vertoefde o.a. te 's Hertogenbosch, Tilburg, Breda en ver schillende kleinere plaatsen. Tot zijn be groeting waren overal de burgemeesters en andere locale autoriteiten verschenen. Bij het begin der rondreis gaf de ge volmachtigde van den Rijkscommissaris voor den commissaris-generaal in zijn bureau te Vught een kort overzicht aan gaande zijn arbeid en de organisatie van zijn bureau. De commissaris-generaal reed vervolgens naar de provinciale grif fie, waar de commissaris der provincie, jhr. mr. dr. A. B. C. M. van Rijckevorsel hem wachtte. De commissaris-generaal liet zich door hem over land en volk, voorts over de geschiedkundige en staat huishoudkundige ontwikkeling der provin cie en haar tegenwoordige bestuursorga nisatie uitvoerig inlichten. Jhr. van Rijckevorsel gaf hierbij een breeder over zicht van den omvangrijken arbeid tot het winnen van nieuw land in den Bies- bosch, waar men meer dan duizend nieu we boerenhofsteden hoopt te bouwen. In dit verband liet de commissaris-generaal zich over de., organisatie en de taak van het waterstaatsbestuur alsook over de verschillende waterschappen en de over eenkomstige organisatie van landbouw kundigen aard uitvoerig inlichten. Tevens gebruikte de commissaris der provincie de gelegenheid, om de omvangrijke ont wikkelingsplannen te schilderen, die thans in de provincie Noord-Brabant uit gevoerd worden of begonnen zullen wor den. Ook de met de buitengewoon snelle industrialiseering van de provincie samenhangende bevolkingspolitieke pro blemen en problemen van bestuursbeleid konden breeder besproken worden. Ten slotte geleidde jhr. van Rijckevorsel den commissaris-generaal door de griffie en stelde hen; de leiders der verschillende afdeelingen voor. Den volgenden morgen werden de Mid delbare Technische school en de am bachtsschool te ’s Hertogenbosch bezocht, waarbij de leiders der scholen den com missaris-generaal over ontstaan en ont wikkeling. taak en toekomstplannen dezer inrichtingen mededeelingen deden. Hier bij werd de vraag van het verkrijgen van rneer lokaliteiten aangeroerd. In aansluiting aan dit onderhoud bezichtigde de commissaris-generaal de scholen, de van gaf en de betcekenis van het bijeenbrengen DE VISSCHERU TE.IJMUtDEN Er komt in de vfsschertj te IJmuiden wat meer drukte. In de maand Januari was er trouwens'al meer te doen dan in December en de grootere aanvoer wier- spiegelde zich ook in de opbrengstcijfers over de eerste maand van 1941. Thans echter brengen verscheidene kot ters en ook loggers, welke eerst geregeld te Scheveningen markten, de vangsten te IJmuiden aan. En er worden mooie reizen gemaakt, zoo besomde dezer dagen een kotter voor een reis van één nacht vis- schen /4500. En een Deensche kotter, die geregeld te IJmuiden markt, maakte zelfs /7100 voor een korte reis. Het zal nu mogelijk zijn, dat de kotters en loggers langere reizen maken, zoodat ze enkele nachten achtereen kunnen vis- schen. Dan zullen de vangsten zeker grooter zijn. Ook de kleine kustvisschersvaartuigen zullen nu wel weer gaan visschen. Maandag vertrok van IJmuiden voor 't eerst na den oorlog een stoomtrawler naar zee, n.l. de Robert William K.W. 123. Dit schip was Donderdag weer aan de markt te IJmuiden en besomde 4113. Vergoeding van reis- en verblijfkosten Het departement van Defensie <afwik- kelingsbureau) deelt ons mede, dat de officieren, die hun aanmeldingsplicht moeten vervnillen, een declaratie tot het ontvangen van vergoeding voor reis- en verblijfkosten van hun woonplaats naar de hoofdstad van de provincie, waar de aanmelding moet plaats vinden en terug, overeenkomstig het reisbesluit kunnen indienen bij genoemd departement VEERTIG JAAR IN DIENST BIJ DE NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN Gisteren heeft de directie van de Ne derlandsche Spoorwegen diegenen ont vangen, die in de maanden Januari en Februari gedurende veertig jaar in dienst van de Nederlandsche Spoorwegen waren. De jubilarissen werden hartelijk toege sproken, terwijl aan allen als herinnering aan dezen dag een oorkonde werd uitge reikt. Bovendien ontvingen zij via hun chef een enveloppe'met’■inhoud. - In het gebouw van het provinciaal be stuur te Utrecht heeft de onlangs benoem de commissaris der provincie Utrecht, de heer ir. F. E. Muller, vandaag een groote rede gehouden. In deze bijeen komst waren aanwezig de Beauftragte van den Rijkscommissaris voor de pro vincie Utrecht, leden van Gedeputeerde en van Provinciale Staten, vele burge meesters en een groot aantal gasten. In zijn rede gaf ir. Muller zijn opvatting ten opzichte van de uitoefening van zijn ambt in dezen voor ons land zoo moeilij ken tijd. Spr. ontveinsde zich niet, dat hij gesteld is voor een moeilijke taak, te meer nog, omdat op het oogenblik zijn levensbeschouwing belangrijk afwijkt van die van de meeste zijner medewerkers. Van sprekers kant kan men op een royale samenwerking rekenen, maar daar staat tegenover, dat hij van een ieder een wel willende medewerking verlangt. Zou deze niet aanwezig zijn, dan zou alleen het werk er in hevige mate onder lijden en dit kan spreker niet toestaan, want zijn streven zal in de eerste plaats zijn alles te doen wat in zijn vermogen ligt om de belangen van de provincie en haar fhwo- ners naar beste weten en kunnen te be hartigen. Spr. zeide, dat zijn eerste ge dachte zal uitgaan naar het verkrijgen van een billijke vergoeding van de door de inwoners van de provincie Utrecht geleden oorlogsschade. Spr. zal daarnaast de wederopleving van het gewest in het algemeen metter daad bevorderen. Verschillende plannen, welke de "welvaart van land en volk kun nen ten goede komen, hebben zijn actieve belangstelling. In het vervolg van zijn rede zeide spr., dat het steeds zijn streven zal zijn in goede verstandhouding met de bezettende het af- i of kan is men pennen, Vrijdagmorgen werd te Alkmaar het nieuwe gouwhuis van de gouw Noord- Holland van het Nederlandsch Agrarisch Front geopend. Daarbij waren tegen woordig verschillende functionarissen als streek- en buurtgemachtigden en vak- groepleiders, die door den gouwleider, den heer J. Saai te Kolhorn, werden ver welkomd. □E VOORJAARSBEURS IN KEULEN Op de voorjaarsbeurs te Keulen, welke van 30 Maart tot en met 1 April a s. wordt gehouden, zal ons land zijn ver tegenwoordigd door een stand van den economischen voorlichtingsdienst. Het centrale thema, waardoor te Keulen een indruk zal worden gegeven van de be- teekenis van ons land, is het water en het waterverkeer Behalve aan dengeen, die tot het uit denken van dit apparaat kwam, mag een woord van waardeering zeker niet ont houden worden aan de telegraafwerk- plaats, welke een zoo ingewikkeld appa raat wist samen te stellen, dat wel de gebruikelijke kinderziekten vertoonde, maar desondanks onmiddellijk practisch bruikbaar bleek. overheid zijn ambt uit te oefenen. Met volle overtuiging is spr. nationaalsocia- list. Utrecht is de stad van de beweging en zal daardoor ook in belangrijkheid steeds toenemen. Spr. kan het slechts be treuren, dat zeer vele Nederlanders zich zoo weinig moeite geven om een objectief onderzoek in te stellen naar hetgeen er in de laatste jaren in onze nabuurstaat is geschied en dat zij niet het wezen be- studeeren van een wereldbeschouwing, waaraan deze prestaties uitsluitend zijn toe te schrijven. Sprekers rfiedewerkers zullen beseffen, dat hij ook niet kan toe staan, dat zijn medestrijders nog steeds worden achtergesteld bij de overige be volking. Voor de belangen van het bedrijfsleven zal spr. een open oog hebben. Men moet beseffen, dat tot nu toe tweederde van de arbeidende bevolking van Nederland zijn bezigheid vond in het bedrijfsleven en daarom is het zoo van belang, dat ook de arbeiders, hiermede bedoelt spr. zoo wel werkgever als werknemer, moeten begrijpen, dat de wijzigingen, welke thans door den heer Woudenberg worden door gevoerd, in de organisatie van het N.V.V. een aanpassing beteekent aan den nieu wen tijd, opdat hun belangen als een al gemeen belang daardoor gewaarborgd en behartigd worden. Aangezien Utrecht als een der oudste universiteitssteden een middelpunt vormt van het wetenschappelijke en cultureele leven, zal spr. deze belangrijke peilers van de intellectueele opvoeding met al zijn krachten steunen. Spr. hoopt en ver wacht, dat juist in deze bewogen tijden professoren en studenten zich slechts in hoofdzaak zullen bezighouden met de hun toegewezen taak de belangen van wetenschap en cultuur op de beste wijze te ■dienen. In het vervolg van zijn rede maakte de commissaris der provincie Utrecht zijn gedachten kenbaar over de stichting Win terhulp Nederland. Spr. zou willen, dat allen, niet alleen in denken, maar vooral ook in daden, zich krachtig achter de Winterhulp weten te stellen. In het slot van zijn rede sprak spr. het vertrouwen uit, dat allen, die in de zen zin het goede willen, een onvergan kelijke bijdrage zullen leveren in ons on wrikbaar geloof in een Nederland, waar in wij kunnen wonen als een vrij en fier volk, maar dan in goede nabuurschap met Duitschland. Deze zekere overtui ging is voor ons alleen de last van een zware verantwoordelijkheid en daardoor een hoogste verplichting. Van den ingang van het gouvernements gebouw af tot aan de groote zaal, hadden Amerika herinneren. Dag en nacht wordt in het plaatsje gewerkt. Onafgebroken hoort men de slagen van zware hamers, het krassen der winches, de signalen der auto’s en het loeien der scheepssirenes. De haven staat ook overdag in het licht van schelle schijnwerpers, daar het bleeke schijnsel van den arctischen winterhemel niet voldoende is De nacht vormt daarentegen een overweldigend schoon beeld: het vlammende Noorderlicht breidt er zich boven de plaats uit en in dit schijnsel verbleken zelfs de sterren korten tijd genheid te besteden. Als gevolg hiervan heeft dit departe ment het N.V.V. medegedeeld, dat een distributie van rijwielbanden aan den gebruiker in een vergevorderden staat van voorbereiding is en dat binnenkort nadere mededeelingen in de pers zullen verschijnen. INSTITUUT VOOR SCHEEPVAART EN LUCHTVAART TE ROTTERDAM Het Instituut voor Scheepvaart Luchtvaart gaat herrijzen. Dank zij financieele toezeggingen van enkele Rot terdammers is het mogelijk een nieuw gebouw te stichten, maar het behoeft verderen financieelen steun van geheel Nederland en de hulp van technisch Nederland om den inhoud van museum en bibliotheek wederom saam te brengen en voor het publiek toegankelijk te ma ken. Om de bibliotheek wederom op het eens bereikte peil te brengen, plaatst de bibliothecaris thans dezen oproep. Want weliswaar zijn door de hulp van derden circa 6000 boeken en alle kaartregisters met literatuurnotities gered, maar het geheele archief met tijdschriften, meer dan 7000 banden, ging verloren, zoodat deze bronnen ontbreken. Deze bronnen liggen in boekenkasten, in kisten en op z< Iders zonder eenig nut bij vele tech nici in het land. Reeds ongevraagd wer den vele aanbiedingen ontvangen en het instituut is daarvoor zeer dankbaar, maar er is veel meer noodigboeken, maar vooral tijdschriften, die over scheep vaart. machinebouw, luchtvaart en aan verwante vakken handelen, zijn welkom. Stuurt voorloopig alleen een opgave van hetgeen u kunt afstaan. Dan kan worden overzien wat gebruikt kan worden. Adres seert aan den bibliothecaris van het In stituut voor Scheenvaart en Luchtvaart. In de dagbladen van Januari van dit jaar werden de resultaten beschreven van een door den Rijksvezeldienst inge steld onderzoek naar de mogelijkheid, in de huishouding te wasschen zonder zeep. Daarbij werd gewezen op de ge varen van bleeken met bleekpoeder, na melijk dat onopgelost gebleven korrel tjes bleekpoeder (chloorkalk) in het waschgoed gaatjes bijten. Van de zijde der bleekpoederfabrikanten verzocht men ons er de aandacht op te vestigen, dat dit gevaar op gemakkelijke wijze kan worden voorkomen. Wanneer men het bleekpoeder vóór het gebruik oplost in een kleine hoeveelheid water en deze voldoenden tijd laat staan, zinken alle onopgelost gebleven bestanddeelen naar den bodem en vormt zich boven het neerslag een heldere, geconcentreerde oplossing van chloorkalk. Door voor zichtig af te schenken, zoodat het be zinksel achter blijft, en vervolgens oplossing tot de juiste sterkte te dunnen, krijgt men een vloeistof, waar mee het waschgoed zonder gevaar voor gaatjes kan worden gebleekt. Men moet daarbij rekening houden met de omstan digheid, dat het neerslag niet snel be zinkt. Minstens enkele uren voor het ge bruik moet daarom de oplossing worden gemaakt; bij voorkeur op den avond voor het wasschen. Heeft men verzuimd de oplossing tijdig te maken, dan kan het gevaar voor het ontstaan van gaatjes aanzienlijk worden verminderd door het bleekpoeder in een dicht gewe ven lapje te binden en dit zakje door het water heen en weer te bewegen, dus op dezelfde wijze als waarop men blauw- selwater maakt. De eerstgenoemde me thode is echter beter; men vindt haar dan ook veelal in de gebruiksaanwijzing op de pakjes vermeld. Met betrekking tot de te gebruiken hoeveelheid bleek poeder kan nog worden vermeld, dat een pakje met 65 gram bleekpoeder voldoende is voor het maken van onge veer 4 emmers bleekvloeistof. studiereis door het bezette Nederlandsche gebied bevond. Gemeenschappelijk vond de bezichtiging van de veemarkt te ‘s Hertogenbosch en het technisch en hy giënisch uitstekend ingerichte stadsabat toir te Breda plaats. Aan deze bezichti gingen werd behalve door den commis saris jhr. van Rijckevorsel ook deelge nomen door den burgemeesters mr. F. G. van Lanschot van ’s Hertogenbosch en B W. Th. van Slobbe van Breda, alsook door den directeur van het abattoir in Breda Op den terugrit naar den Haag werd Rotterdam aangedaan en te zamen met ministerialdirektor dr. Weber en zijn ge zelschap het aldaar zich bevindende Rijksseruminstituut, directeur dr. B. J. C. te Hennepe, bezocht. Aan een verdere uitbreiding van den Fjnschen in- en uitvoer via Liinahamari staat dus niet de ontoereikendheid van deze straat, doch van de haven zelf in den weg. Enkele jaren geleden was Liina hamari niet meer dan een klein visschers- dorp en pas twee jaar geleden is de ge heele buitenlandsche handel van Finland erop geconcentreerd Hoewel de Finsche autoriteiten hebben gedaan wat in hun vermogen lag, kan de haven de huidige eischen lang niet bevredigen. In Liinaha mari is slechts een enkele moderne kade voor twee groote schepen. Twee andere schepen kunnen tezelfder tijd nog met laadboomen worden gelost. Kranen zijn er niet en ook geen pakhuizen. De vrachtauto’s worden direct opgeladen en brengen haar goederen op een ononder broken tocht naar het op 530 km afstand gelegen Rovaniemi, waar de spoor voor het verdere transport zorgt. Vaak moet een schip verscheidene we ken wachten tot een ligplaats in de haven vrij is en wanneer het eenmaal aan de kade ligt, kan het ook nog verscheidene weken duren, voor de lading gelost is. Volgens schattingen kan de haven Liinahamari dagelijks ongeveer 2000 ton goederen verwerken. Daarvan kunnen slechts 2530 pCt. naar Rovaniemi ver voerd worden, daar niet voldoende vrachtwagens ter beschikking staan. De Finsche regeering heeft zich onlangs tot de oorlogvoerende mogendheden gewend en om toestemming verzocht, enkele sche pen met minder belangrijke goederen door de blokkade in de Oostzee te laten passeeren. Indien Finland hiertoe toe stemming zou ontvangen, dat zou dit een belangrijke ontlasting van het over Liina hamari gaande verkeer beteekenen, het geen in het bijzonder in de winter- en voorjaarsmaanden van belang is. Wegens moeilijkheden, die verband houden met de blokkade en navicerts, moest de in voer van broodgraan en andere massa goederen verleden herfst gedurende bijna 3 maanden volkomen worden stilgelegd. Petsamo, of zijn haven Liinahamari heeft den naam „Finlands Klondyke" gekregen en wel, omdat in deze streek werkelijk goud wordt gewasschen en bui tendien omdat de huidige toestanden aan de tijden van de gold-rush in Noord- de commissaris-generaal de waarbij hij over de prestaties van leeken- en kunstnijverheidsafdeeling zijn bijzondere belangstelling blijk der practische, technische en kunstnijver- heidsvakken in één richting met waar deering opmerkte Voorts bracht de commissaris-generaal een langduriger bezoek aan de lagere school te Helvoirt. waar hij zich door de leerkrachten mededeelingen liet doen over de vatbaarheid der leerlingen en de resul taten van het onderwijs. Tenslotte bezocht de commissaris-gene raal den Nederlandschen schilder R. Pijnenburg te Vught in zijn atelier'en kocht het olieverfportret van een Bra- bantschen visschersjongen aan. Mede werd de merkwaardige bloemkweekerij van den heer van Beuningen bezichtigd. Den volgenden dag trof men den ministerialdirektor van het ministerie van Binnenlandsche Zaken te Berlijn, dr. Weber, aan. die zich' in gezelschap van den deskundige voor vétérinaire vragen in het commissariaat-generaal voor be stuur en justitie Oberregierungsrat dr. Pschorr, den eersten vétérinairen officier in den >taf van den opperbevelhebber in het bezette Nederland dr. Ohl en den directeur van den rijksdiergeneeskun- digen dienst dr. C. van den Berg op een De mede: Van verschillende kanten bereikten het N.V.V. klachten inzake het gebrek aan rijwielbanden, dat in verschillende vooral in kleinere plaatsen, waar het vervoer per rijwiel onvermijdelijk is, tot groote moeilijkheden aanleiding gaf. Reeds moest ernstig rekening ge houden worden met de mogelijkheid, dat binnen afzienbaren tijd tallooze arbei ders, vooral in vrij bedrijf en werkver schaffing, hun werk niet meer zouden kunnen bereiken, door het ontbreken van een berijdbaar rijwiel. Naar aanleiding van deze klachten heeft het N.V.V. zich gewend tot het departement van Handel. Nijverheid en Scheepvaart, met het dringende verzoek de noodige aandacht aan deze aangele gen reusachtige openlucht garage Liinahamari een reusachtige garage kunnen hoemen. Waar L.1i_t _*_a auto’s. Vele staan in lange rijen langs de kade en wachten op lading Weer an dere staan aan den kant van den straat weg en worden in vliegende haast in gereedheid gebracht, om met hun lading beginnen. Weer andere, welke juist overzee zijn aangekomen, worden carosserie voorzien, om zoo spoedig mo- gelijk in dienst te worden gesteld. Aan de kanten van de straat en op vrije pleinen staan hooge stapels zwarte olie- en benzinevaten Midden op den heuvel, welke om de fjord heenloopt, verscheidene groote benzinetanks, welke door hun zilveren kleur op verren afstand te herkennen zijn Tegen de wanden van den „berg van Petsamo" lig gen kleine blokhuizen, van waaruit men over de geheele fjord kan kijken, welke tusschen rotsachtige landtongen ligt inge- reus*1’ a'S ^usschen de armen van een aUde visschersdorp is van den tendw?Jlem verdwenen het heeft moe- Jken voor winkels, kantoren, werk- woonbarakken. Finl-inaljk 1S het arbeidsprobleem, beidskrarh» nauweliiks bewoond oerkrachten moeten honderden Hm® ,Y!r 7orden weggehaald. mat -e f,de s het geval met het bouw- aa’ v°or de buizen. !n de uitge- daar tL *°endra groeit hoogstens hier en daar een armzalig boompje. het anr“en, arbeid, welke momenteel in Drest«F1a8^he „Klondyke” wordt ge wei d hangt voor een groot deel het dat h Wee Van het land af Het ..goud" ren t“ar ,ge«raven wordt, is in den wa- land- i des woords het bloed van Fin- voor' .‘eve'lbmiddelen en grondstoffen verver binnenlandsche industrie. Het S "vaun dit ”8oud” is «n zware spanning" het v"eischt voortdurende in- hoo«T'/"1 dezen stroom uit het het land t°r<lC" naar dc levcn»centra van "vi land te krijgen. United Press schrijft uit Helsinki: Terwijl het vrachtauto-verkeer in Fin land door gebrek aan benzine en smeer olie sterk is teruggeloopen, is er éen straat in Finland, waarover thans meer verkeer gaat dan ooit te voren: de IJs- zeestraat naar de haven Liinahamari bij Petsamo. Oorspronkelijk was deze straat voor het toeristenverkeer aangelegd; thans is zij door de afsluiting van de Finsche verkeerwegen over de Oostzee de belangrijkste levensader van het land geworden. Zij vormt de verbinding tus schen de ijsvrije haven Liinahamari aan de Ijszee en het noordelijke eindpunt van het Finsche spoorwegnet, Rovaniemi. Lange rijen vrachtauto’s, behalve Finsche ook Zweedsche en Duitsche. defideren dag en nacht langs den 530 km langen straat weg. Een heel leger arbeiders is bezig de straat te verbreeden en de bermen te verstevigen. Het besturen van een zwaar beladen 5 tons-vrachtwagen op den smal- len weg stelt echter bijzonder zware eischen aan de chauffeurs en weinige van hen zijn in staat, in den loop van één week meer dan twee tochten naar Petsamo en terug te maken. Wanneer een vrachtauto met een wiel op de zachte berm van den weg terecht komt, is haar reis ten einde en wanneer ze daarbij nog omslaat, kan het weken duren voordat kraanwagens en menschen gearriveerd zijn om den wagen weer vlot te bren gen. Doodelijke ongelukken zijn echter tot dusver zelden voorgekomen, waar schijnlijk, daar de snelheden van 50 km per uur nauwelijks overschreden kunnen worden Van qfficieele zijde worden geen cijfers verstrekt over het aantal der Duitsche en Zweedsche transportmiddelen op de IJszee-straat. men kan echter aan nemen, dat ongeveer 40 procent der voer tuigen uit deze landen stammen, waarvan beide landen ongeveer de helft leveren Terwijl momenteel ongeveer 2000 ton goederen dagelijks de IJszee-straat pas seeren, wordt de volle capaciteit van de straat op minstens 10.000 ton per dac ae- schat. Echter moeten hiertoe eerst nog 1 worden aan vastleggen, men op het emplacement er nog bij zou kunnen doen; 2e. in welke mate de ver traging veroorzaakt wordt door de ge steldheid van sporen, wissels en seinen; 3e. welken invloed een wijziging van wissels en Sporen zou gehad hebben op de opgenomen bedrijfsontwikkeling. Een practische oplossing is thans door de Nederlandsche Spoorwegen gevonden, door op een speciaal geconstrueerd appa raat de handelingen op het in aanmer king komend seinhuis te imiteeren en te registreeren. In beginsel heeft men dus de bedieningsapparatuur in het seinhuis op de eenvoudigste wijze nagebootst. Met dit toestel imiteert men derhalve het complex van manipulaties op het seinhuis, noodig voor een bepaalde trein- beweging. door het omzetten vah één knop, welke uitsluitend voor die trein- beweging is gereserveerd. Deze knop is dus naar rechts omgedraaid zoo vaak en gedurende den tijd, dat deze treinbewe- ging geschiedt. Moet een beweging wach ten, dan wordt de knop naar links om gedraaid Het gevolg van deze handelin gen is: le dat in het registreertoestel genoteerd wordt, dat een beweging plaats heeft; 2e dat met een ander type lijn wordt aangegeven, hoe lang door de han deling andere bewegingen zijn uitgeslo ten geweest; 3e. bij het links omleggen van een andere knop, dat genoteerd wordt dat de beweging, waarop die knop be trekking heeft, wacht (door een derde type van lijn); 4e. dat, zoo dit wachten verband houdt met het plaats hebben van een andere beweging, zulks door een 4de type lijn wordt aangeduid. De zaak is nu verder in theorie doodeenvoudig. Men kan Zich denken, dat deze gedraaide knoppen schrijfstiften in werking stellen, welke hun bevindingen noteeren op een zich bewegende strook papier, de registratie zou dan tot stand komen. Het was echter de groote moei lijkheid om deze theorie in de practijk om te zetten. Daarvoor moest een inge nieus toestel worden samengesteld. En juist die constructie heeft het meeste hoofdbrekens gekost. De vaak gebruike lijke registratie-methode, welke bestaat uit het neerdrukken van inktpennetjes of zilverstiften op van een tijd ver deeling voorzien papier brengt moeilijkheden mee Er ontstaan gemakkelijk onzuivere lijnen, terwijl de weerstand van het wisselend aantal schrijvende pennen stiften de snelheid van de papierbaan beïnvloeden. Deze moeilijkheid ontloopen door, in plaats van kleine electrische lampjes te gebruiken, welke branden zoodra er iets te noteeren valt en welke hun lichtschijn werpen door een klein vierkant gaatje, waartegen lichtgevoelig (fotografisch) papier ge drukt wordt, zoodat er na ontwikkeling een notitie ontstaat. Het toestel met knoppen, schrift in het registreerioeriel staan, eischte gen. Het telt drukt wordt, zoodat met knoppen, dat het 1 doet ont- jvgiovtvv. ook bepaalde voorzienin- 100 knoppen, waarmede men vrüwel alle emplacementen in -ons Snd kan bedienen. Teneinde fouten zoo- iano itan „nnrkomen, was het veeh mogelijk v vergissing twee noodzakelijk, dat mei uj “„pistreerd treinbewegingen werden g«eg!S^eera welke met elkander strijdig zijn, e u dMk zij de beveiligingsstelsels bij de Spoorwegen in de practijk ook met tege lijkertijd kunnenvgeSC?efnen en wissels ningstoestellen et>;hetreffende seinen en zijn daarv5’0^1^® ^e^,^Qppeid. Een wissel kanoet verzet woeden, zonder dat het beschermende sein op onveilig staat. bDeze „koppeling" geschiedt z.g linialensysteem, een zeer ingewikkeld stelsel, manipulaties met de l- UiInUde meest eenvoudige woorden heb- omdat dan onze beschrijving eenal te technisch karakter zou gaan,^r<tg araat Aan de constructie van dit apparaat liggen nieuwe gedachten ten grondm in de practijk is het een jaar lang be proefd en heeft het zijn nut bewezen, De directie van de Spoorwegen heeft het apparaat doen octroyeeren. .’LA..- -

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 9