te Leiden Grond bewerkt een in museum voor EEN GEHEIM Skeletten-inspectie volkstuintjes - De vierdaagsche te Antwerpen - Krijgsgevangenen huis toe 0 I GIPSY DOTT ERFT 4V I rr B 1 L tl! ■2 fiS -Ri 1 fc: Bi r «HAAGSCHE COUPANT Fehr 1041 - TWEEDE BEAD FELILLEIUK V' TERUGKEER VAN DE GEVANGEN GENOMEN BELGEN. Aan- e WW w> O 4 W - F' F Wi I 1 "O ^4 Li f T U. WÉ ge- nog vorm revue meer, s, A komst van een contingent krijgsgevangenen aan het Gare du Nord te Brussel. 'Holland) Gipsy in zei hij. DE ANTWERPSCHE VIERDAAGSCHE. DE NEDERLANDSCHE RENNERS OP DE BAAN. LINKS BOEYEN, DAARACHTER WALS, BOVEN WALS ARIE VAN VLIET EN GEHEEL RECHTS ONDERAAN SCHULTE, DIE MET ZIJN KOPPELGENOOT BOEYEN DE OVERWINNING HEEFT BEHAALD. (Polygoon) OM DE PAAR JAAR WORDT IN HET RIJKSMUSEUM VOOR NATUURLIJ n.n, HISTORIE TE LEIDEN EEN INSPECTIETOCHT LANGS DE SKELETTEN GEMAAKT. DE OLIFANTEN WORDEN AAN EEN ONDERZOEK a uUuwei ilidCXllliaa als met de hand worden de boomen klaar gemaakt voor naard, Kacnel en motortractie. Op een houtzagerij te Ittersum heeft men juist een respectabelen beukenboom onder handen Holland) W- der Nog lief i en ;ipsy zong een eenvoudig liedje, dat liefde uiw mIDDENPOLDER NABU DE KALFJESLAAN (BU AMSTERDAM) ZAL EEN NIEUW COMPLEX VOLKSTUINTJES VERRIJZEN. Op het oogenblik is men bezig met het ploegen van de groote stukken grond. De meeuwen zijn de eersten, die hun voedsel van dezen bodem weghalen. (Polygoon) (Nadruk verOoden - langs de rijen toeschouwers in de zaal. Jim stond op en verdween even eens achter het tooneel. Gipsy ontving hem zeer ongenadig. Een ongelooflijk gebrek aan goe den smaak, zei ze, met een vreemde vinnigheid op het ZULLEN ZU ALLEN GEZOND TERUGKOMEN? In spanning wachten de mannen op het vliegveld op den terugkeer van hun kameraden, die een vlucht naar den vijand maken. (Holland) - meegekomen ben, mr. Hunter, zei de dat ze mijn bloemen vergeten. O nee, inspecteur, maar vanavond treedt daar brengt Greyman ze zoowaar per- miss Dott immers voor het laatst op! Inderdaad beteekende deze voorstel ling voorloopig het einde van Gipsy’s loopbaan als revuezangeres. De zaal was tot de laatste plaats uitverkocht en elke scene, waarin Gipsy optrad, werd met een stormachtig applaus begroet. Toen het laatste bedrijf be gon, kwam er schier geen eind aan de daverende bijvalsbetuigingen. Gipsy Dott stond in het licht schijnwerpers en glimlachte, nooit had Bob Hunter haar zoo gevonden. Nu zette het orkest in G: van liefde en geluk gewaagde. Het was de lievelingsmelodie van de ge- heele stad geworden en had alle jazz- schlagers tiidelijk op den achtergrond gedrongen De jonge vrouw, die het lied ver tolkte, was echter ook de liefelijkheid in persoon. Slank en teer stond zij daar in de telkens van kleur wisselen de stralenbundels en toen de laatste noot was weggestorven, barstte op nieuw het applaus los, dat tot een or kaan aanzwol, toen bloemenmanden, bouquetten, en kransen op het tooneel werden gedragen. Het laatst werd een groote lier, uit teere rozen vervaar digd, voor het voetlicht gebracht: een attentie van Bob Hunter. De jonge millionnair stond op. Vandaag mogen we haar kleedkamer bezoeken, Kom mee. Jim! Een oogenblik nog. Het kreet, een bons en vervolgens een ge schuifel, alsof iemand in het donker tegen stoelen en andere meubels stoot te. Tenslotte klonk er nog een dof geluid, dat van de binnenplaats scheen te komen en vermoedelijk veroor zaakt werd, doordat iemand uit het raam van de kleedkamer was sprongen. De kreet had een tooneelknecht ge alarmeerd, die het vertrek binnen vloog. Hij draaide den schakelaar om en ’t licht brandde weer. Wat hij zag, deed hem zoodanig schrikken, dat hij een anderen tooneelknecht riep. Op zijn beurt waarschuwde deze den di recteur en den dienstdoenden medicus. Er heerschte een geweldige conster natie. En op het tooneel stond Gipsy en zong haar succeslied. Opnieuw klaterde het applaus door de zaal. Gipsy moest steeds weer buigend danken. Toen zij eindelijk het tooneel kon verlaten, werd zij door Bob Hunter en Sara opgewacht, die haar naar de kleedkamer brachten. Directeur Greyman kwam buiten adem aanrennen. Van de intense vol doening, die zooeven nog op zijn ge zicht te lezen was geweest, viel nu niets meer te bespeuren. Dat theater kost me een paar jaar van m’n leven, steunde hij. Die ellendige erfenis van jou is de schuld van alles Gipsy I, Wat is er nu weer gebeurd? wil de Hunter weten. Op dit oogenblik echter dook plot- seling inspecteur Bratt op. (Wordt vervolgd.^ 34) Je kunt er van op aan, dat ik zal zwijgen, beloofde Fox. En nu heb ik nog een verzoek aan jou, Sratt. Ga je met me mee naar het nu gewaardeerd, Sara, zei Jim met een tragischen zucht tot de kleedster, die achter in de kamer bezig was, costumes op te hangen. De negerin lachte, dat al haar hagelwitte tanden te zien waren. U bent een flinke, bijdehande meneer, master Fox. Natuurlijk, natuurlijk! stemde Jim met aangeboren bescheidenheid toe, terwijl hij een sjaal van den grond opraapte. Hier Sara, ga daarmee naar de coulissen en geef haar aan miss Dott, als ze van het tooneel komt. Ze leek me nogal ver hit, en loopt dus gevaar kou te vat ten. De negerin gehoorzaamde. Toen Jim alleen was, keek hij het vertrek eens rond. Daarna begon hij met een geheimzinnige bezigheid. Al lereerst opende hij het raam, dat op een binnenplaats uitzag. De kleedka mer lag gelijkvloers. Vervolgens haalde hij een stuk papier uit zijn zak, besmeerde dat met mastiek, en drukte vervolgens snel en schier ge- ruischloos de ruit in. Hierna sloot hij het raam weer. Hij sloop naar de deur, opende deze en wierp een blik op de gang. Er was geen mensch te zien. Of toch? Verborg zich daar niet iemand achter één van de requisie- ten? Het was, of de linnen wand zacht jes bewoog. Fox lachte stil voor zich heen. Dan keerde hij, achteruit loopend, naar de kleedkamer terug. Toen hij de deur bereikt had, ging plotseling achter hem het licht uit. Men hoorde een soonlijk. De populaire theaterdirecteur werd met gejuich begroet, tqen hij op het tooneel verscheen. Hij droeg een groot bloemkussen, liep daarmee tot voor het voetlicht, gaf Gipsy een wenk eveneens naar voren te komen en legde het bloemstuk in haar armen. Iedereen, tot zelfs achter in de zaal, kon zien, dat op de lichte bloemen een donker voorwerp lag. Het was het halssnoer van zwarte, houten kralen, dat de laatste dagen in het middel punt van de belangstelling had ge staan. Heb ik dat even fijn gedaan? fluisterde Jim zijn vriend toe. Tên aanschouwen van iedereen geef ik Gipsy den beroemd geworden ketting terug. Tjonge, dat is een buitenkans je voor het publiek! Bob Hunter zou zijn ondernemenden vriend van louter woede het liefst een schop hebben gegeven, maar hij geraakte buiten zichzelf, toen Grey man, stilte verzoekend, zijn hand op hief en er in een korte toespraak nog eens in het bijzonder de aandacht op vestigde, dat dit nu het ebbenhouten halssnoer was, waarvan men zooveel in de pers had gelezen. De rest hoorde Bob niet want hij vluchtte, razend van woede, achter de coulissen, waar hij Gipsy’s kleedkamer opzocht. Fox gaf den inspecteur lachend een por in de zijde, maar Bratt’s ge- schijnt, zicht stond ernstig. Zijn blik dwaalde haar bloem stuk en den ketting wijzend, welke op de tafel waren gelegd. Hoe heb je ooit zooiets kunnen doen Jim? Ik heb het goed gemeend, trachtte Jim zich te verontschuldigen. Ik dacht je er een geweldige ver rassing mee te bereiden, Gipsy. Maar ondank is blijkbaar nog steeds ’s we relds loon... Je hebt je loon in den van een stevig pak slaag verdiend, siste Bob Hunter, rood van kwaad heid. Op dit oogenblik stormde Greyman de kleedkamer binnen. Stralend van voldoening stak hij den reporter zijn beide handen toe. Mr. Fox, dat was werkelijk een pracht idéé van u. Een schitterende stunt! Hoort u het enthousiasme van het publiek? Vlug, vlug, Gipsy, je moet nog eens op, nog eenmaal het laatste nummer bisseeren! De opgewonden manager greep het meisje bij den arm en trok haar met zich mee. Bob Hunter echter hield zijn vriend zijn gebalde vuist onder den neus. Wij spreken elkaar straks nog wel! dreigde hij. Daarna rende ook hij het vertrek uit om Gip sy van een plaats tusschen de coulis sen te kunnen bewonderen. Zoo worden je goede bedoelingen Monico Theater? Dank je wel; ik heb de Vaak genoeg gezien. Toen Jim echter een paar minuten lang had aangedrongen, verklaarde de politieman zich met een zucht be reid hem te vergezellen. Merkwaardigerwijze reden zy ech ter niet rechtstreeks naar het theater, doch werd eerst een bekend bloemen magazijn aangedaan, waar zij een Prachtig bloemkussen lieten vervaar digen. Ze hadden allerlei eischen, zoo- dat de zaak eenigen tijd in beslag ham. Eerst daarna begaven ze zich haar het theater, waar zy een onder houd hadden met directeur Greyman, wien zjj het bloemstuk in bewaring gaven. Vervolgens gingen zy naar loge waar Bob Hunter reeds op zijn ge wone plaats zat. Deze begroette zijn Vriend kort en reikte Bratt verbaasd de hand. U vewondert u zeker, dat ik a F IF 2 Br'

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 5