VOOR DEN AMATEUR-TUINDER De scholen overbevolkt De jeugd leert telefoneeren Ilaagsche Courant van Woensdag* 5 Maart 1941 zijn STADSNIEUWS RECHTZAKEN 3 Lessen-op-het-gehoor met goed resultaat VIERDE BLAD, PAGINA 1. DOOR BLAUWE TRAM OVERREDEN EN GEDOOD DE UITREIKING DER PERSOONSBEWIJZEN Klassen van 60 leerlingen geen uitzondering Voor den Puzzelaar een Op den Raamweg Telefoonles in de klasse LUISTEREN NAAR EEN VERBODEN ZENDER Een rijke oogst afhankelijk van een oordeelkundige bemesting Den Haag neemt een betrekkelijk gunstige positie in DISTRIBUTIE-AMBTENAAR PLEEGT VERDUISTERING DOOR VERKOOP VAN KAARTEN Een kijkje in de centrale en op school COMMISSIE VOOR TIJDELIJKE GEZINSVERPLEGING IN TEHUIS VOOR ONBEHUISDEN Arrondissements-rechtbank UITBREIDINGSPLAN „BINCKHORST” HET O.M. EISCHT FLINKE STRAFFEN TEGEN DADER EN HELERS enz. meneer (Foto-archief) band. Dat is de zes der op Gedurende Februari 1941 verstrekte de Vereeniging ..Tehuis voor Onbehuisden”, de la Reyweg 522 alhier, aan 1921 man nen, 99 vrouwen en 108 kinderen gratis onderdak Aan deze 2128 personen wer den kosteloos 6207 maaltijden verstrekt. In bovengenoemde cijfers zijn begrepen 103 mannen en 15 vrouwen, die uit Rot terdam geëvacueerd zijn aan deze perso nen werden 354 maaltijden verstrekt. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. gehad. Zij kalm hun VEERTIGJARIG JUBILEUM P. J. SCHERFF Maandag 10 Maart zal de heer P. J. Scherff. van Brakelstraat 55 alhier, den dag herdenken, waarop hij voor veertig jaar in dienst trad bij de firma de Bas en Co., bankiers alhier. Het gedeelte van het plan van uitbrei ding „Binckhorst”, voor zoover betreft de gronden, gelegen tusschen den Trek- vliet. de Binckhorsthaven, de Binckhorst- laan en de grens der gemeente Voorburg, zooals dit gedeelte bij besluit van B. en W. dier gemeente van 30 September 1940 is gewijzigd, zal van 6 Maart 1941 af, op de Gemeente-secretarie. afdeeling S en B, (kamer no. 32) voor een ieder ter inzage liggen. Bedoelde wijziging is goedgekeurd door de Gedeputeerde Staten van Zuid-Hol- land bij besluit van 12 Februari 1941. Gorilla Lila Emplooi Pool Leuning Geul Deernis Reis Barbaar Baar Armoede Moed - Athleet Heet Religie Gier Tooneel Loot Oprecht Echt Nerveus Reus Ra menas Naar Uitslag Luit Steward Tred Turbine Ruit Vier maanden gevangenisstraf en 150 gulden boete Voor het Duitsche landgevecht heeft gis teren terechtgestaan de 67-jarige gepen- sionreerde bootsman van de Nederland- sche marine D. van der K uit Amster dam, die naar den Engelschen zender had geluisterd en anderen heeft laten mee luisteren Beklaagde, die sinds 22 November in voorarrest zit, gaf het ten laste gelegde Jong gewend, oud gedaan Onder dit motto werd, nu vijf jaar geleden, met het telefoononderricht op de scholen aangevangen. De telefoon, zoo redeneerde men op het Hoofdbestuur der P.T.T., is een ver keersmiddel, waarvan het gebruik allengs toeneemt. De jeugd moet er kennis mee maken en er vertrouwd mee worden. Het middel om jeugd en telefoon sa- Beleediging van den Führer Daarna stond wegens beleediging van den Führer terecht een 21-jarige brieven besteller uit Laren. Deze beklaagde had een meisje naar Baarn gebracht en reed op den terugweg twee onbekende meisjes achterop, met wie hij een praatje aanknoopte. Na een inleidend gesprek over het weer kwam men van lieverlede op politiek terrein. Daarbij bleek, dat zoowel de meisjes als beklaagde, katholiek waren, maar ook bleek even later, dat de meisjes lid waren van de N.S.B.. Dat was voor beklaagde aanleiding om op te merken, dat dit als katholiek niet mocht en dat ze beter lid van de Unie konden worden. Het een lokte het ander uit. beide partijen won den zich meer en meer op, totdat ten slotte beklaagde den Führer en de N.S.B ernstig beleedigde Beklaagde erkende alles, waarna de ge- neralstaatsanwalt er op wees, dat bekl. zich aan een zeer zware beleediging van den Führer heeft schuldig gemaakt. Spr. wilde er bij de bepaling van de strafmaat echter rekening mede houden, dat be klaagde de woorden tijdens een politiek gesprek in opgewonden toestand heeft ge bezigd en vorderde een gevangenisstraf van 8 maanden met aftrek van het voor arrest (sinds 9 December). De verdediger merkte in zijn pleidooi o.m. op. dat de beleediging zich in hoofd zaak rich+te tegen de N.S.B. en vroeg een milde straf. Rechter Joppich heeft tenslotte beklaag de veroordeeld tot 6 maanden gevangenis straf met aftrek van het voorarrest, De Führer is wel degelijk ernstig beleedigd en dat kan niet ongestraft blijven. Bij de grootte van de straf heeft spr. rekening gehouden met de opgewondenheid var. be klaagde, en met zijn nog jeugdigen leeftijd. Op den Raamweg. ter hoogte van het K.L.M.-gebouw, is gistermiddag om streeks 12 uur, de 25-jarige mej. K. den H., uit de d' Aumeriestraat te Schevenin- gen, door eigen onvoorzichtigheid, door een motorwagen van de N.Z.H.T.M. over reden en op slag gedood. Uit het onderzoek, dat de politie heeft ingesteld, is gebleken, dat den trambe stuurder geenerlei schuld treft. Het stoffelijke overschot is naar het Gemeente-ziekenhuis aan den Zuidwal overgebracht. In verband met deze verduistering had den zich nog drie helers te verantwoorden. De 32-jarige koopman J. D., alhier er kende aan R. het voorstel te hebben ge daan om hem tegen betaling distributiebe scheiden te verschaffen. R had geen en kel bezwaar opgeworpen en de toegezegde belooning in geld aangenomen. D. was met de stukken naar een zekeren de W. gegaan, die ze aan den man zou trachten te brengen. Dat is ook geschied en de, na aftrek van het aan den ambtenaar toe komende, nog vrij belangrijke winst was gedeeld. Het O.M. noemde de door verdachte, die reeds vroeger is veroordeeld, iri deze zaak gespeelde rol zeer ernstig en eischte terzake gevangenisstraf voor den tijd van één jaar en zes maanden Verdachtes verdediger refereerde zich aan het oordeel van de rechtbank De 34-jarige chauffeur L. de W. alhier bekende de door den ambtenaar verduis terde bescheiden van D. te hebben over genomen en de opbrengst met dezen te hebben gedeeld. Ook hij moest toegeven te hebben geweten, dat de ambtenaar fraude pleegde, toen hij de stukken lever de De opbrengst had ƒ350 bedragen. Na getuigenverhoor eischte het O.M. ook tegen dezen verdachte, rekening hou dend met recidive, gevangenisstraf voor den tijd van één jaar en zes maanden. Mr. H. M. Huygens betoogde als verde diger, dat deze eisch onevenredig hoog was, vergeleken met de tegen den amb tenaar gerequireerde straf. Deze bevindt zich bovendien nog steeds op vrije voeten, terwijl de W aanstonds werd opgesloten. Pleiter verzocht oplegging van een lichtere straf aan verdachte en diens ontslag uit de preventieve hechtenis. De rechtbank weigerde de gevraagde invrijheidsstelling. Nog had zich te verantwoorden de 35- jarige caféhouder J. H. N., alhier, die in een café uit winstbejag een gedeelte van de verduisterde bescheiden zou heb ben helpen verhandelen. Na getuigenverhoor eischte het O. M. tegen dezen verdachte, die een schoon strafblad bleek te hebben, zes maanden ge vangenisstraf. Uitspraak 18 Maart. Den Haag nog geïsoleerd Den Haag, dat tot voor enkele maanden een afzonderlijk net had met Amster dam en Rotterdam heeft als gevolg daarvan ook geen deel in het telefoon onderricht. Of en wanneer eventueel ook in deze drie groote steden het telefoon- onderwijs zijn intrede zal doen in de be staande bijzondere omstandigheden, is on zeker. Verdachte bekende in de maand Januari van dit jaar aan zekeren J. D. alhier op diens verzoek eerst twee honderd en daarna nog eens honderd distributiekaar ten te hebben afgegeven en daarvoor resp. 100 en 50 in betaling te hebben aange nomen Mr. Blok, het O.M. waarnemend, begon zijn requisitoir met de mededeeling, dat deze zaak de eerste van deze soort is. die tegen een ambtenaar hier ter stede wordt gericht. Zij zal nog door enkele andere worden gevolgd. Spr. noemde het door verdachte gepleegde feit zeer ernstig. Met krachtige middelen moet de overheid, vooral in een tijd als deze, optreden in het belang van ons land tegen knoeierijen, als die waaraan verdachte zich heeft schuldig gemaakt. Dat hij dit deed in zijn hoedanigheid van ambtenaar, geeft aan het misdrijf een nog verzwarend karakter, daar hij het 'als zoodanig in hem gestelde vertrouwen heeft geschonden. Spr. wilde rekening houden met de om standigheid dat verdachte nog nooit tevo ren wegens eenig misdrijf met den straf rechter in aanraking is gekomen en be perkte daarom zijn eisch tot oplegging van een gevangenisstraf voor den tijd van één jaar met bevel tot gevangenneming, uit te vaardigen bij de uitspraak van het von nis. Verdachtes verdediger pleitte clementie. Helers staan terecht. BEGINT EINDE DEZER MAAND DE MEESTE GEMEENTEN De uitreiking der persoonsbewijzen, welke oorspronkelijk op 1 Maart zou beginnen, zal niet eerder dan ongeveer op het einde der maand kunnen aanvan- gen Het drukken der bijna 6,5 millioen oproepformulieren en bewijskaarten vor dert n.l. meer tijd dan oorspronkelijk was geschat. verdienen. Hierdoor is het mogelijk een deel van de zeer groote klassen af te scheiden en dat over te dragen aan den kweekeling. De onderwijzer blijft echter verantwoordelijk voor zijn klasse, zoodat hij voortdurend toezicht moet uitoefenen Bovendien is de kweekeling soms ook in andere klassen van noode, of hij heeft andere diensten te verrichten. Al met al beteekent het instituut van kweekelingen echter een aanzienlijke verlichting voor de klasse-onderwijzers. Er schuilt dan ook veel waarheid in het gezegde De kweekeling heeft het onderwijs gered. Ja? zei ik. toen ik de telefoon van den haak nam en meteen het oor te luis teren- legde. Zoo antwoordt men niet aan de telefoon, sprak de stem aan de andere zijde. dat is lastig en kan geld kosten. Men zegt duidelijk den naam. Een schoolcursusje in telefoneeren zou geen kwaad kunnen. De stem, die zich aldus bestraffend liet hooren, behoort aan een hoofdambtenaar der P.T.T., de zich zéér bemoeit met de propaganda voor de verkeersmiddelen, welke dit Staatsbedrijf verzorgt, en hij had derhalve het volste recht om mij op mijn telefonische tekortkoming te wijzen. Ik nam het dus. met uitzondering ech ter van dat over dien cursus. Daar hoor de ik nog nooit van en dus was het met correct mij dit hiaat in mijn schoolont wikkeling te verwijten. Hij hielp mij echter, voor ik mij kon opwinden, uit den droom, gelijk hij velen doet, die omtrent de zaken van P.T.T. onkundig of dwalen de zijn. De 27-jarige Th. C. R., gewezen tyde- lijke ambtenaar bij den gemeentelijken distributiedienst hier ter stede, heeft zich te verantwoorden gehad wegens verduiste ring van aan hem in zijn functie toever trouwde distributiebescheiden. Mariqs. De M van Marie, de A van Anton, de R van hier hapert de knaap en juffrouw Schultink helpt hem over de moeilijkheid heen. „Ja, Marius zeg het maar: de R. van Rudolf” en dan de jongen zelf weer: „de I van Izaak, de U van Utrecht en de S van Simon”. Prachtig Marius; dat 'was goed hoor. Nu ga jij mij even opbellen. Wat doe je dan? Ik neem den hoorn van den haak. „En dan hoor je?Den kiestoon juf frouw.” „En hoe klinkt die?" Marius imiteert het geluid nauwkeurig „Mooi!” „Dan ga je het nummer kiezen, hoe doe je dat eigenlijk?” „Aan de schijf draaien natuurlijk,” klinkt een tikje geringschat tend het antwoord „Ja, maar daar vraag ik het niet heelernaal om. Naar welken kant draai je?” ,Naar rechts, juffrouw, zoover als het kan.” „Best. Ga nu je gang maar.” Even later rinkelt de bel in de cen trale, wat hier een heel ongewoon ge luid is, al komen er duizenden oproepen per dag: in, die zich echter alleen in het aangloeien van lichtjes manifesteeren. Kinderstemmen in de centrale Het directe gevolg ervan is, dat ik een uur later in een hoekje van de groote centrale van het telefoondistrict den Haag zit en met een der telefonistes, mej. H. Schultink, meeluister naar kinderstem men, die haar antwoorden op de tele- foonlesvragen. Plotseling ben ik van volslageh on wetende middenin het geval geplaatst, tusschen tientallen telefonistes tevens, die naast en achter mij zitten in lange rijen voor haar schakelborden. Vele han den reppen zich met stoppen en koorden van allerlei kleur en middelerwijl gloeien lampjes aan en De oplossing van de gisteren geplaatste puzzle luidt aldus: Rog Mei Inn Den Bar Are Lat Lei Een Por Ven Mes Gas Was Ben Het gezegde luidt: GELD BAART ONRUST eenige en goede basis voor dit lesgeven. Telefoneeren is in de eerste plaats den schroom overwinnen: voor het apparaat, de handelingen die moeten worden ver richt vóór het gesprek kan beginnen en de stem, die van verre komt. Op een vertrouwde stem reageeren de kinderen eerder en vlotter, dan op een onbekende. Maar laten we nu beginnen, en juf frouw Schultink draait een lettergroep en daarna een nummer. Op het klikje van aansluiting volgt een jongensstem. Met wie spreek ik? vraagt de on derwijzeres. Met Marius moet u hebben? Nee Marius, die heb ik gister al gesproken. Jij telefoneerde ai eens eer der, is ’t niet? Ja juffrouw. Spel jij je naam eens duidelijk In het voorjaar, als hernieuwde groei intreedt, moet de tuin bemest worden. Anders wordt de grond te arm aan voe dingstoffen. De planten hebben voor de normale ontwikkeling van haar organen (wortels, stengels, bladeren, bloemen, vruchten) velerlei voedingsstoffen noodig. die, gelukkig, voor het overgroote deel in den bodem zelf aanwezig zijn en wel in voldoende hoeveelheid. Zoodat wij bij onze bemesting vooral aandacht schenken aan het bekende drietal: 1. Stikstof; 2 fosforzuur; 3. kali; die respectievelijk voorkomen o.a. in de volgende kunstmest stoffen; 1. Kalkammonsalpeter; 2 Super, phosphaat, 3. Patentkali. Stikstof werkt heel gunstig op een rijke bladontwikkeling; geeft aan het blad een mooie, volle, donkere bint. Fosforzuur- houdende meststof heeft een gunstigen in vloed op den bloei en op de vruchtvor- ming der planten, terwijl kalihoudende meststoffen den groei van wortels en sten gels stimuleeren en den weerstand der planten tegen ziekten en ongunstige weers omstandigheden verhoogen. Nu kunnen we de planten, die we in onzen tuin kweeken, gemakkelijk verdee- ten in drie groepen, die we teelen om a. het blad (spinazie, salade, andijvie, postelein); b. bol, knol of wortel (ui, tulp, aard appel, kroten, worteltjes); c. bloem, vrucht of zaad (violen snij- boonen, doperwten, bruine boonen5 De gewassen uit groep a hebben speciaal veel behoefte aan stikstofmeststoffen; die van groep b. zijn erg dankbaar voor een kaligift (patentkali), terwijl die van de c-groep veel fosforzuur (superphosphaat) verbruiken. Bij dit alles bedenken we, dat in het algemeen, elk gewas uit elk der 3 groe pen van elk der drie kunstmestsoorten wat krijgt; echterdie van groep a. wat extra stikstof (kalkammonsalpeter b v enz. Terwijl sommige kunstmeststoffen reeds vóór den winter dienen uitgestrooid te worden, kunnen de drie hierboven ge noemde soorten nu toegediend worden en wel superfosfaat en patentkali in Februari of Maart en kalkammonsalpetereen paar dagen voor het zaaien van het gewas de helft van de toegedachte hoeveelheid en enkele weken later de tweede helft. Ook kan men van elke soort een kleine hoe veelheid reserveeren. om die later als over- mesting toe te dienen. Voor super (fosfaat) en patentkali ver dient het aanbeveling ze een weinig „onder’.’ te werken, b.v. licht inhakken. Overbemesten doet men op een drogen dag, er voor zorgende het blad der plan ten zoo weinig mogelijk te raken Of men lost een eetlepelel der meststof op in een emmer water en dient die oplossing toe als „gietwater” (met den pijpgieter tus schen de rijen; dus niet over de bladeren „sproeien”). Bij het uitstrooien der kunst meststoffen zorge men er voor, dat dit zoo gelijkmatig mogelijk gebeure. Kalkam monsalpeter behoeft men niet „onder” te werken. En nu de hoeveelheid en de prijs. Per Are 100 vierkante meter) geve men 4 k.g. kalkammonsalpeter; 547 kg. super; 5 4 6 k.g. patentkali. Natuurlijk kan men in bepaalde gevallen van deze getallen afwijken; b.v. heeft men een tuin reeds bemest met stalmest (die in den regel rijk is aan stikstof) dan geeft men weinig of in het geheel geen kalkammon salpeter. Tuint men op „gescheurd” weiland, waarop vorige jaren het vee graasde, dan: weinig stikstof geven! Vooral voor aard appels weinig of liever heelernaal geen stikstof toedienen. Want te veel stikstof maakt de consumptie-aardappel „slap" (knollen zijn te rijk aan vocht) en minder smakelijk. Daarentegen is gescheurd wei land bijna steeds arm aan fosforzuur. Dus; wat extra-super geven. Te meer omdat super de kwaliteit (in dit geval den smaak) der consumptie-aardappels gun stig beïnvloed en het afrijpen der knollen bespoedigt het zich vullen met zet meel). Te veel stikstof is zeer bevorderlijk voor een te welige bladontwikkeling. wat de aardappelplant vatbaar maakt voor aardappelziekte. Ook wordt door overvloe dige stikstofbemesting de groeitijd der aardappelplanten verlengd (dus de afrij- ping vertraagd). Daarom, nog eens: bij aardappelteelt wat zuinig zijn met stik stof. Met kali is men niet gauw te mild. De bouwboeren noemen de bieten en aard appels: „kalivreters”, d w z. ze hebben veel kali noodig. Een flinke kalibemesting maakt het gewas sterker tegeji nachtvor sten; en bij een ruime kaligift heeft men later bij het bewaren der knollen minder kans op „het blauw worden onder de schil”. Alle vlinderbloemigen (waartoe alle soorten erwten en boonen behooren) heb ben weinig behoefte aan stikstofmest Daarentegen hebben ze voor haar bloei en later voor de vorming van haar eiwit ten in de zaden, veel fosforzuur noodig. Super geeft een lekkeren smaak aan groenten en fruit en aan de aardappels. Super heeft in het begin der groeiperiode een stimuleerenden invloed op den groei der wortels Super bevordert den bloei van heesters, fruitboomen, bloemplanten enz. Kan men ook te veel super en patent kali geven? Niet zoc gauw. Wat de plan ten dit jaar, eventueel niet zouden gebrui ken, blijft in den bodem bewaard voor het volgend jaar, m.a.w. men behoeft niet bang te zijn, dat ze opgelost in het' grond water, naar de diepere lagen (onder de „bouwvoor”) wegspoelen. Dit kan wel ge beuren met stikstofmeststoffen (Daarom dienen we deze laatste in twee keeren toe). Tenslotte: de prijs. Die vraagt u bij uw leverancier. Stikstofmeststof is altijd het duurst. De prijs hangt af van de hoe veelheid, die men koopt. Om eenig idee te geven noemen we voor kalkammonsal peter ƒ0.15 per k.g., super ƒ0.10 en pa tentkali ƒ0.10 per k.g. (als gemiddelde; u moet misschien minder, het kan ook zijn van iets meer betalen!). In elk geval: kunstmest is niet een soort wonderpoeder. dat alles goed maakt, ook al zijn alle an dere groeifactoren: Aantal uren zonlicht, hoeveelheid regen, temperatuur, bodem structuur, enz. ongunstig. Maar alle bij zondere omstandigheden buiten beschou wing gelaten, zullen moeite en onkosten zeer overvloedig vergoed worden door een ruimere opbrengst van „betere” kwaliteit Men schrijft ons Het bestuur van den Armenraad te 's Gravenhage heeft op verzoek van den Kinderrechter in de Arrondissements-Rechtbank te 's Graven hage besloten tot instelling van een Commissie voor tijdelijke gezinsverpleging hier ter stede. Alle diensten en instellin gen, welke zich met de tijdelijke plaat sing van kinderen in gezinnen bezig hou den, hebben zich bereid verklaard mede te werken tot het vormen van een regis ter van goed oekende pleegadressen De commissie zal, na deskundig onderzoek, de goedgekeurde pleeggezinnen opnemen in dit register. De diensten hebben hun nerzijds zich verplicht, niet tot gezinsver pleging te zullen overgaan, dan nadat de medewerking van het bureau der com missie is ingeroepen. De commissie is als volgt samengesteld Mr. H. M. L. Sark. secretaris van den Armen, voorzittermej. M. de Bruyne, voor den Gemeentelijken Dienst voor Maatschappelijk Hulpbetoon T. Huizinga, voor de vereeniging „Pro Juventute” mej. N. Ongerboer, leidster van het Me disch. Paedagogisch Bureaumej. J. C. van Schilfgaarde, inspectrice van de Kin derpolitie dr. J. C. Streng, voor den Ge meentelijken Geneeskundigen- en Gezond heidsdienst R. Zomer, ambtenaar voor de Kinderwetten B. Vink, voor de Ver eeniging van Gezinsvoogden, secretaris. Het is ongetwijfeld verheugend, dat deze pract'sche samenwerking op het ter rein der kinderbescherming is tot stand gekomen Een centraal orgaan op het gebied der gezinsverpleging ontbrak tot nu toe in 's Gravenhage. Bij gebreke daarvan wendde men zich veelal tot het bureau Kinderpolitie, dat echter op grond van de Verordening tot het houden van pleegkinderen niet zoo zeer een bemid delende. dan wel een controleerende taak heeft. Bovendien strekt zich deze Ver ordening niet uit over de verpleging van kinderen boven 13 jaar. De toestand in den Haag Is de toestand in de provincie in het algemeen zeer slecht te noemen, wat betreft de klassebezetting, iets beter is het gelukkig in de groote steden. Vooral den Haag neemt daarbij een gunstige i plaats in. Dit heeft verschillende oor zaken. In de goede jaren zijn er ver schillende groote schoolcomplexen ge bouwd, zoodat er voldoende schoolruimte is. Een 20 jaar geleden werden er scho len gebouwd met lokalen, die berekend waren op 30 leerlingen. De laatste jaren maakte men in de nieuwe gebouwen de lokalen ruimer. Normaal konden ze on geveer 36 leerlingen bevatten. De heel oude schoolgebouwen, zooals in de Boyle- straat, aan de Hoefkade 101. Pretorius- straat, Tullinghstraat en Rotterdamsche- straat zijn berekend op 48 leerlingen. Voorts zijn er nog schoolgebouwen voor 40 leerlingen per klas. Nu is het een niet te ontkennen feit, dat in een lokaal voor 30 leerlingen met een beetje goeden (of moeten we spreken van kwaden) wil er ook wel 36 ingestopt kunnen worden, maar toch is het duidelijk, dat in deze lokalen nooit een 50 60 kinderen een plaats kunnen vinden. Bovendien beschikken de groote steden, zooals den Haag, over ruimere geldelijke middelen als laten we zeggen Oldenmarkt. In onze stad bijv, zijn door de gemeen te een vijftigtal boventallige leerkrachten aangesteld op die scholen, waar de klassebezetting zoodanig was. dat van een overbevolking kon worden gesproken, terwijl het Rijk toch geen nieuwe leer kracht wilde betalen, aangezien het wet telijke maximum nog niet bereikt was. Daarnaast kennen we het instituut van kweekeling en klasse. Men zou hen onder betaalde boventallige leerkrachten kunnen noemen. Het zijn volwaardige leerkrach ten met een eigen klasse, alleen hun sa laris bedraagt slechts 600 's jaars. Ook deze menschen komen ten laste van de gemeente. Daarnaast heeft de gemeente een honderdtal kweekelingen, die de on derwijzers (essen) assisteeren en een ver goeding genieten van /300 's jaars. Over het bijzondere onderwijs bezitten wij dienaangaande geen juiste cijfers. Naar men ons echter van bevoegde zijde verze kerde, is het aantal kweekelingen ver houdingsgewijze hetzelfde, zoodat men kan aannemen, dat een 200 kweekelingen bij het bijzonder onderwijs werkzaam zijn. In totaal zijn dus een 400 onderwijzers en onderwijzeressen meer bij het onder wijs in den Haag werkzaam. Dit betee kent een aanzienlijke verlichting van de taak der klasse-onderwijzers. Ieder jaar staat in het verslag omtrent het lager onderwijs in de gemeente s-Gravenhage een uitvoerige opgave van de bezetting der klassen. Het loont de moeite, deze op het eerste gezicht weinig appetijtelijke stof onder de loupe te ne- Op 31 December was de toestand bij het openbaar en bijzonder lager on derwijs als volgt. Er waren drie klassen van 58 leerlingen, een van 56. een van 55. een van 55. een van 54, 2 van 52. drie van 51 en een van 50. Ongeveer 300 on derwijzers en onderwijzeressen genieten de eer 40—50 kinderen dagelijks on der hun leiding te hebben. Eenzelfde aan tal zwaait den scepter over 3035 leerlin gen In 320 klassen zitten 3035 jongens en meisjes bijeen. Het aantal klassen, die minder dan 30 leerlingen tellen, is veel en veel grooter dan 300. In vele gevallen heeft er echter, indien het leerlingenaan tal zeer klein is. een combinatie plaats zoodat een leerkracht toch een betrekke lijk groot aantal kinderen onder zijn hoe de heeft. Wij zeiden echter reeds, dat het Haagsche onderwijs een zeer groot aan tal kweekelingen telt, die 300 ’s-jaars men te brengen werd gevonden in de school, zij het ook. dat daarbij eenig be zwaar der onderwijs-autoriteiten, die. niet heelernaal ten onrechte, een overbelasting van het lesrooster vreesden, moest wor den overwonnen. Nu. dit zij hier direct aan toegevoegd, hebben zij dat bezwaar niet meer, integendeel, de telefoonlessen genieten ook bij hen ten volle waardee- ring. Bij den start van het nieuwe onder richt in enkele plattelandscholen verscheen een korte instructie voor de telefonisten-onderwijzeressen. tevens voor lichting voor de hoofden der scholen. Die instructie is inmiddels uitgegroeid tot een boekwerkje van 18 pagina’s en heet thans officieel: „Handleiding bij het onderricht in telefoneeren op scholen”. Daarin komt heel wat wetenswaardigs voor en de klasse-onderwijzer en de telefoniste, die het boekje met vaardig heid weten te benutten, kunnen er stof uit putten bij massa. Het vertelt b v. van de ontwikkeling van het onderling con tact met stem en woord van voorhistori sche tijden tot nu. Graham Bell’s uitvin ding. de telefoon, die zulk een enorme rol speelt; voorts geeft het iets over de wer king van een telefoontoestel, iets over lijnen, kabels en kantoren, over spreek-, techniek, letters en cijfers en velerlei voor de hand liggende, maar door zelfs gerou tineerde telefoonklanten vaak verwaar loosde zaken. Van Westervoort en Lunteren begon de victorie In 1935 begon, bij wijze van proef, het onderricht op 5 lagere scholen te Wester- vtJort en Lunteren. omdat men vooral op ’t platteland de kennismaking van de jeugd met de telefoon van belang achtte. Arnhem volgde daarna met 6 scholen. De proet slaagde volkomen. Leerlingen zoowel als onderwijzerspersoneel waren enthousiast. In '36 waren al 25 scholen in het district Arnhem in het telefoononderwijs opgeno men en op grond van de in dat jaar be reikte resultaten werd in 1937 besloten tot invoering van het onderwijs in alle tele- foondistricten. welke daarvoor, met het oog op den stand van de automatiseering, in aanmerking kwam, met een maximum van 25 scholen per district, welk getal elk jaar zou worden verdubbeld, zoodat in 1942 alle lagere scholen een les-aanslui- ting zouden hebben. Ook huishoudscholen, landbouwhuis- houdscholem dienstbodencursussen, schip pers- en woonwagenscholen werden ge leidelijk ingeschakeld. En in 1938 kwamen er, als proef, tevens enkele inrichtingen voor buitengewoon onderwijs: blinden instituten, scholen voor gebrekkigen, voor psychopaten en zwakzinnigen, bij. Ook daar bleken zeer bevredigende uitkom sten. De bijzondere omstandigheden, veroor zaakt door mobilisatie, oorlog en bezet ting, hebben de regelmaat in het ontwik kelingsproces eenigszins gestoord, maar sinds eenigen tijd Is het werk weer op gevat. De gang van zaken is, kort gezegd, zoo, dat de klasse-onderwijzer (in 5e en 6e klas) de theorie behandelt, terwijl de telefoniste de practische lessen voor haar rekening neemt. Zij „lest” ongeveer j uur per week per school, gedurende ongeveer een half jaar. De schoolaansluiting Is kosteloos en de lesgesprekken geschieden eveneens gra tis. óók wanneer interlocaal wordt getele foneerd lampjes aan en dooven weer uit. Er klinkt gedempt rumoer van vele zachte stemmen, die tegelijk spreken en elk iets anders zeggen. De telefoniste-onderwijzeres, mej. Schul tink, dit tusschen haakjes, is wérkelijk onderwijzeres geweest laat me even betijen en drukt mij dan een telefoon in de hand De les gaat beginnen. Vóór haar schakelbord liggen eenige vellen papier, op elk waarvan een klasse van enkele Wassenaarsche scholen staat vermeld mét de namen der leerlingen, waarachter bij alle een aantal kruisjes staat: de beurten, die ze gehad heboen Zoo houdt ze de cursistjes uit elkaar, die samen een schare van ongeveer 500 vormen en de kruisjes vertellen haar, hoever de kinderen gevorderd zijn U kent natuurlijk geen van al die leerlincen-op-afstand? vraag ik. Neen en ja. antwoordt juffrouw Schul tink Ik ben éénmaal, vóór het les geven begon, in elk van de klassen ge weest dat beteekent dus niet veel voor ^en kennismaking, die langzamerhand zóóveel kinderen omvat En toch ken ik ze stuk voor stuk vrij goed en enkelen zelfs heel goed, door een paar. ™n die korte heel gewone gesprekken langs den drikd onderscheid de stemmen en aan elk daarvan verbind ik onwihJe kind dat spreekt En. vergeet met, de kinderen kennen mij. óók door ijn stem. Zoo ontstaat er ongemerkt en weer een zekere band. Dat is de Dat belletje beteekent Marius aan zijn school-toestel. „Zoo Marius, daar ben je dus. Wat hoorde je, toen je mijn num mer gedraaid had?’ „Den wektoon, juf- frou.” „En wat hoorde ik toen?” „De bel ging bij u over.” „Juist. Nu volgt een ander Marius. Tot den volgenden keer.” „Dag juffrouw.” „Dag Marius.” Nu klink een meisjesstem. „Met Yvonnespreekt u juffrouw." Vlug gaat het oog van juffrouw Schultink over de lijst van de klasse. Daar staat de naam, met de kruisjes er achter. Yvonne zit meteen als het ware voor haar. ,En Yvonne...” Ik hoor weer een ge sprek aan als zooeven. maar met weer andere vragen, die even prompt beant woord worden. Ook deze stem spreekt rustig en helder. Marius en Yvonne en al de anderen, die we verder nog hooren, hebben al vier of vijf beurten kennen de knepen en voeren praatje. Het is een echte lés die ik meemaak De juffrouw is erg zakelijk vandaag Zij vraagt naar kies-, informatie- en wekto- nen; laat de leerlingen telefoonnummers zoeken in de plaatselijke en interlocale telefoongids; stelt strikvragen en prijst veel. Dat laatste is een goed ding Zoo zakelijk zijn we niet altijd, verklaart juffrouw Schultink mij. Als er vacantie in zicht is of pas achter den rug of als er een verjaardag gevierd wordt, hebben we elkaar aan het toe stel meer te vertellen. Dan krijg ik enthousiaste verhalen te hooren en leven we er beiden aan weerskanten van den draad volop in mee. Dan is er een poosje geen verre afstand meer tus schen ons en is het vreemde toestel ver geten. Hoe vindt u het werk zelf?” - Fijn. Dat is kort en duidelijk. Zoo móet het onderwijs wel slagen en dat bewijst ook de snelle groei, welke het toont. De leerlingenschaal wordt verlaagd. Wanneer de nieuwe regeling ingevoerd wordt en hoe zij zal worden, zijn nog twee groote vraagteekens. Wel is mede gedeeld door professor dr J. van Dam in zijn jongste radiorede, dat reeds bij 211 leerlingen een zesmansschool gevormd kan worden, d.w.z. een school met volledige leerkrachten (het hoofd school inbegrepen). Dit komt neer een gemiddelde van 35 leerlingen per klas. Volgens de thans nog geldende schaal wordt een zesm&hsschool eerst ge vormd bij 236 leerlingen, hetgeen neer komt op een klassegemiddelde van ruim 39. „In het veen kijkt men niet op een turfje”. Dit spreekwoord speelde den wetgever ongetwijfeld door het hoofd toen hij bedacht, dat er in iedere klas best nog een stuk of wat kinderen bij konden. Eerst bij 286 leerlingen komt er een leerkracht bij, d.w.z. het klassege middelde bij een zesmansschool schom melt tusschen de 39 en 48 De laatste jaren was het wachtwoord bij het Onder wijs bezuiniging, eerst in de uiterste noodzaak kwam er een leerkracht bij, men wachtte er liefst zoo lang mogelijk mede. Dit heeft er toe geleid, dat de wettelijke leerlingenschaal op papier r in vele gevallen gunstiger uit ziet dan in de werkelijkheid in de klas. Had ik maar 39 leerlingen, kunnen ongetwijfeld honderden onderwijzers (en essen) zuch ten. Want daalde in een klas het aantal leerlingen tot b.v. 15 en was er een an dere klas, die dertig leerlingen telde, dan werden in vele gevallen beide klas sen gecombineerd, met het gevolg, dat een onderwijzer de last voelde van 45 leerlingen, in twee groepen verdeeld. Vooral in de provincie, in de kleine plaatsen, waar de gemeenten of school besturen over geringe geldelijke midde len beschikken, is het aantal leerlingen in een klas dikwijls schrikbarend groot. Het is geen zeldzaamheid, dat een onder wijzer of onderwijzeres zich de trotsche gebieder(ster) kan noemen van een 60-tal leerlingen. Immers voor 130 leerlingen kent de wetgever een school drie leer krachten toe. Neemt een onderwijzer er 60 voor zijn rekening, dan blijven er nog 70 voor de andere twee over. Men ver- gete niet, dat de leerlingen niet willekeu rig gegroepeerd kunnen worden. Het eene jaar meldt zich soms een veel grooter aantal kinderen aan, dan het andere, waardoor groote verschillen in de klasse bezetting ontstaan. Wij spraken hierboven met opzet van gebieder. Zestig leerlingen, d.w.z. zestig verschillende karakters, die om vorming en om leiding vragen, zestig woelwaters, die uit den band springen als ze de kans krijgen, voor ieder vak zestig schriften om te corrigeeren enz., Er gaan vele makke schapen in een hok zullen deze menschen ongetwij feld meermalen sarcastisch gedacht heb ben. Het is duidelijk, dat er van een behoorlijk onderwijs geen sprake kan zijn in dergelijke gevallen. De onderwijzer heeft er zich meestal mee tevreden te stellen de klas ordelijk aan het werk te houden toe, doch zeide niet voor de gewone nieuwsberichten te hebben willen luiste ren, maar alleen uit belangstelling als oud-marineman naar de scheepsberich ten. Overeenkomstig den eisch van den ge- neralstaatsanwalt dr. Koblitz, werd be klaagde veroordeeld tot 4 maanden gevan genisstraf met aftrek van het voorarrest, en voorts tot een geldboete van 150 gul den. terwijl het radiotoestel, werd ver beurdverklaard. Rechter Joppich wees er hierbij op dat nog steeds zeer vele Nederlanders niet schijnen te willen inzien, dat het luister- verbod naar vreemde zenders tot de oor logsmaatregelen behoort, en dat men een dergelijk verbod niet straffeloos kan over,- treden. Eerst wanneer een vervolging wordt ingesteld, toont men berouw, doch dan is het helaas telaat en kan men een hooge straf niet meer ontloopen. In het onderhavige geval heeft spr. nog rekening willen houden met den hoogen leeftijd van beklaagde en hem tot een milde straf veroordeeld, doch in de toe komst zal dat niet altijd mogelijk zijn. '.'i '.s

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 13