i Onze natuurmonumenten veilig gesteld onbetrouwbaar WEER Bunpr^ J m VOOR DEN PUZZELAAR COJL DAMRUBRIEK. 9 ff O M O IffS O O I ff ff 7 KUNST EN LETTEREN P n w ff I I ff i J ff IEL ff E ff ff ff E h m p B EXPRESS P ff r m ff ff ff 5 3 2 4 /O FAHRENHEITSTR.45O TEL3P42ÓI 12 /3 !6 /4 /5 MAAIKE BRAAT 20 19 !7 !5 22 2! 26 \25 \29 25 33 3/ 32 30 36 \3^ 35 40 39 33 42 4/ 43 44 45 45 50 49 48 53 52 5/ 55 58 56 59 TIJDSCHRIFTEN s TOEGEZONDEN BOEKEN X UITGAVEN NIEUWE «Xil INTERVIEW MET Ir. W. G. VAN DER KLOOT 27 Nederlands natuurschoon wettelijk beschermd tegen den landhonger 'EnL/ 4- I VERVEN 57 /jec |j|M wtltysk wcucec C!* fsP IP! I I Kou-Griep - Pijn 90 9) 9) iTUjiifiaxdtJes AFLEVERING BINNEN 24UUR| s TTAAGSCHE COURANT Zaterdag 8 Maart 1941 3e bl. pag. 2 s 5. I gentia in leider i n den nieuwen 21 1 2 8 4 S IB 25 35 45 11 46 47 50 48 49 ,.B e r 1 i nR o m i 5 4 Z 3 6 15 35 3 45 46 49 48 46 te RANDSCHIJF COMBINATIE. 4 1 6 2 3 6 15 16 15 26 i 3 45 46 sch.) oogenblik dringend noodig, thans uit de verschille •V Vraagstuk no. 685. D E. Jacobs. Vraagstuk no. 686. J. J. Veltkamp. ffer werd. De staat uliere instanties deden samenwerking 14 (7 sch Wit: 15, 21, 25, 27, 31, 38, 42, 43. 49 en 24x 35 23x34 35x24 31 x33 -~L 50x39 enz. 1. 2. 1. 2. 3. 4 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11 12. 1. 2. 3. V 3. 4. 5. 6. 7. I 50 naar, om tijdelijk minder belasting betalen). 1 en stippelt eenige algemeene richtlijnen uit. Zooals de lezers gemerkt zullen hebben, zijn in de vorige rubriek de diagrammen I en III verwisseld Oplossing vraagstuk no. 680. Zwart: 1, 7, 8, 13, 14, 37, 40 en dam op __h en 1 dam). Zwart kwam evenwel bedrogen uit, want wit won verrassend door: 35—301 33—29 39 x 30 32—27 38x7 TENTOONSTELLING PAUL VAN EEDEN In de kunstzaal ..Kunst van onzen Tijd” zal Woensdag 12 Maart a.s. te 3 uur een tentoonstelling worden geopend van wer ken door Paul van Eeden. waarbij de heer J. D. Ros, oud-onderdirecteur van de Academie voor beeldende kunsten, een openingswoord zal spreken. De tentoon stelling duurt tot 24 Maart. Bij de Uitgevers Mij v.h. Kemink en Zoon N.V. Utrecht verscheen: „Besluit op de omzetbelasting 1940” met tarief en tabel, toegelicht voor de practijk door G. Zwart. Kalis’ Reclame- en Uitgeversbureau- Schiebroek deed verschijnen: Handboek voor makelaars in onroerende goederen. Hypotheken en Assurantiën, deel IV. „Rondom de pachtwet” door E. Steendam en „Het onroerend goed en de verordeningen daarover in den laatsten tijd” door E. Steen dam. benevens het Jaarboek 1941 voor makelaars in onroerende goederen, hypo theken en assurantiën. een der bezitten, Hermann Alle correspondentie, deze rubriek betref, tcnde te richten aan: Oamredactie Haag, sche Courant” Wagenstraat 37 Oolos* singen worden ingewacht uiterlljk 14 dagen na oublioatie der vraagstukken. In „Nederlandsche schilders van dezen tijd”, die bij de I.1j ZILVEREN JUBILEUM VAN MAASTRICHTSCHE ORKESTVEREENIGING Op 16 Maart a.s. zal de Maastrichtsche- Orkestvereeniging 25 jaar bestaan. Zij heeft een groot aandeel gehad in de ontwikkeling van Kunsthandel Liernur In den kunsthandel Martinus Liernur wordt tot 23 Maart een tentoonstelling ge houden van werken door Maaike Braat. De schilderes doet zich hier kennen als een voortreffelijk aquarelliste. Ongeveer 25 aquerellen, werk uit Amsterdam en Frank rijk (vooral Bretagne) geven een staal van haar kunnen. Zij is een kunstenares, die direct gepakt wordt door motieven, mee- rendeels in de vrije natuur, die levendig en snel haar impressies vorm geeft, met een sterke en in het oog vallende gevoelig heid van sfeer, kleur en tint. Vlotte, aan gename, aquarel-kunst, die den beschou wer boeit en die ook technisch op serieuze wijze verantwoord is. Zwart: 50x39 33x42 42x33 39x48 22 x 13 48 x 18 30x19 (of 3x12) 3 x 12 (of 30 x 19) 26x37 15x24 19—23 ons i slechts ten deele juist is. Het’is n.ï. het eerste probleem na een periode van rust, ’t Is welgeteld het 18e vraagstuk, dat deze heer heeft samengesteld en dan blijft het toch een zeer verdienstelijke verrichting. Goede oplossingen ontvingen wij van D. G. Almoes en J. G. T. I M ''9l 47 47 48 49 60 Helpen veilig en vlug Doos 10en50ct. „De Nieuwe Gids” wordt geopend met „Gedenkschriften” van Lodewijk van Deyssel; dr. Alfred A Haiahton schrijft over Wereldbeeld der wetenschap. Voorts noemen wij: „Omwaardeering onzer volksgeschiedenis door P. E Keuchenius; „Familiekroniek” door Felix Timmer mans; De lachende actrice, dooi Y. Vis- sel. Poëzie is er van Amon Simoens en Hélène Swarth. Zwart: 8—10, 14, 19, 20 en 24—27 (10 sch.). Wit: 23, 29, 33, 35, 3943 en 49 (10 sch.) ding van het Nederlandsch Episcopaat ten opzichte van de N.S.I^ behandeld en be toogd dat vele Katholieken blijkbaar nog van meening zijn dat het bekende man- dement van de bisschoppen een struikel- N blok vormt op den weg naar samenwer king in en met de N S.B Door dat man- J dement is verwarring gesticht welke blijkbaar met opzet wordt gehandhaafd. De schrijver van de brochure zet uiteen, dat I volgens de leer der Kerk zelve en van gezaghebbende Katholieke schrijvers de Katholiek zich zijn pclitiek noch moet, noch mag zich laten opdringen door de bisschoppen Zijn conclusie is dat het voorschrift van het Episcopaat betreffen- f de weigering der Heilige Sacramenten aan Katholieken in de N S B., gezien de daar voor door het Episcopaat zelve a a nge're ven gronden, niet in overeenstemming’is met de gewijzigde omstandigheden dus algemeene éénheid geweest en kreeg in ieder land (Engeland, Frankrijk, Duitschland) eigen vormgeving en eigen karakter. Dit doet echter niets af aan de kern van van der Hoop's betoog. De se rie reproducties naar Hynckes werken maken eveneens het boek tot een pracht volle uitgave. De meesterlijk geschilderde stillevens ziet men, na een sprong om trent 1930’32, gestadig aan winnen aan technisch kunnen, beheersching en diep te. De stofuitdrukking in zijn laatste wer ken, het stof op een wijnflesch. de aan slag in een leeggedronken glas, dat alles krijgt een doordringende kracht, die bo ven de werkelijkheid uitvoert. Verticaal: 1. boterham belegsel, 2. diploma, 3. deel van een mast, 4. en dergelijke (afk.), 5. voedsel, 6. zijrivier van den Donau, 7. boom. 9. tegoed, 10. waarnemend (lat.), 11. grootvader, 13. in- Behoefte aan landschaps architecten Deze punten, aldus ir. van der Kloot, vragen spoedig een wettelijke regeling. Daarnevens zijn echter nog tal van an dere problemen, welke om een oplossing vragen. Bijvoorbeeld de opleiding van landschapsarchitecten en hun inschake ling bij groote objecten, welke ingrijpen de wijzigingen in het landschap aan brengen. De laatste decennia zijn ver schillende der schoonste streken van ons land ontluisterd tengevolge van het ont breken van voldoende goede landschaps architecten. Ook de fauna is deel van het land schap. B.v. de zoo goed als uitgestorven vischotter, die wij nog moeten trachten te redden. Het vraagstuk heeft zeer vele kanten. Zoo stelt de mergel-exploi- tatie in Limburg verschillende proble men aan de orde. In de eerste plaats door de schade, welke zij aan het land schap toebrengt, in de tweede plaats door de dreigende uitroeiing der vleer muizenkolonies in de grotten deze ko lonies vormen n.l. een der bezienswaar digheden van Europa daar er na het afgraven der mergelheuveltjes natuur lijk ook geen grotten meer overblijven, om deze nuttige insectenverdelgers te huisvesten. Oplossing vraagstuk no. 681. Zwart: 19,_12’„15;„17’ 21- 22, 28> 271 30- Wit: 11 19, 23—25, 31,’35—37.'42,”43. 48 het Maastrichtsche Stedelijk Orkest en beoogde, naast de behartiging van de materieele belangen van haar leden, ook het artistiek belang van het orkestapparaat. De jubileerende vereeniging is aangesloten bij de alge meene kunstenaarsorganisatie (N.O K.) en tevens lid van het Nederlandsche Orkest- verbond. Zondag 16 Maart zal ter gelegenheid van dit zilveren jubileum een buitenge woon volksconcert te Maastricht plaats vinden. Zwart: 14x48 (gedw.) 37 x 17 48x22 22x44 (gedw.) want op zwart 17 volgt wit «1^’9 (45—40), 35—40 (45x43), 49x38 Op zwart 446 speelt wit 35 x 44 --enz. 50 (10 sch.) Wit: 25—20 1510 10—4 38—33 4x35 V** b. w, W, V, 4,*,, 4.U, 4,1, J 33,^34 en dam op 50 (13 sch. en 1 dam). en 49 (13 sch.). Wit: 49—44 42— 38 43— 38 48—43 23—18 31 x 22 19x8 11 x4 36—31 25—20 4x8 8—17 De auteur, de heer D. E. Jacobs, deelt mede, dat de betiteling „eersteling” Zwart: 3, 4, 9—12, 17, 21, 28, 35, 39 en dam op 48 (11 sch. en 1 dam). Wit: 8 15, 19, 23, 24, 29, 30, 32, 34, 43, 45. 47 en 50 (13 sch.) Wij zijn benieuwd of de oplossers deze kanjer klein zullen krijgen. Tijl Uilenspiegel, door J. H. Eekhout. (U. M. Holland, Am sterdam). Waar is Tijl Uilenspiegel geboren De Duitsche held der Uilenspiegelverhalen aanschouwde te Kneitlingen het levens licht en stierf te Mölin, waar men zijn graf nog vinden kan, alsmede zijn degen en een ouden verroesten helm. Het staat onomstootelijk vast, dat de Duitsche Uilenspiegel oudere brieven kan doen gelden dan de Vlaamsche. Maar de Vlaamsche Tijl, die in Damme bij Brugge geboren werd, de plaats waar Jacob van Maerlandt’s standbeeld prijkt, „die vader is der dietsche dichteren al”, hoewel later geboren, overtreft ongetwijfeld zijn Oostelijken broeder aan innerlijke betee- kenis. Charles de Coster heeft in zijn onsterfelijk werk, den vrijheidslievenden, eeuwig revolteerenden en voor de rech te» van het volk strijdenden Tijl, naast de symbolische figuur van Willem van „Daantje groot en Oaantje klein”, Leonard Roggeveen. G. B. van Goor Zonen’s Uitg. Mij., den Haag. Dit is nu al het achtste Daantje’s boek, geteekend en verteld door Leonard Rog geveen. Wordt dat niet vervelend Wel- neenZe zijn zoo voortreffelijk, zoo amusant, het jonge goedje smult er zoo van, dat het zonde zou zijn, als hij er mede ophield. In dit achtste deeltje maken wij kennis met Daantje Klein, het zoontje van zijn neef Koenen uit Drie huizen, die komt logeeren bij oom Daan tje tijdens de Kerstdagen. En wat zij weer beleven. Heel wat. Maar dit vertelt Leonard Roggeveen op volkomen na tuurlijke en eenvoudige wijze. gang, 15. wintervoertuig, 16. vrouw van Jacob, 18. ziel (gr.),19. zij, 20. heideplas, 22 wijde heerenjas. 23. numero (afk.), 24. meisjesnaam (afk.), 26. denkbeelden, 27. klein kereltje, 28. naam van een Joodsch hoogepriester, 31. klant, 32. zie 4 verticaal, 33. halt! 35. moerasvogel, 36. nieuwemaan (afk.), 37. zeehond, 39. verhoogde lichaamstemperatuur, 40. Ne derlandsche sjxiorwegen (afk.), 41. insect. 44. kortademigheid, 45. jij, 46. leeftijd (Fransch), 48. livreiknecht, 49. Nieuwe Testament (afk), 50. deel van een fiets, 52. akelig, 53. dat is (lat afk.), 54. slot, 56. spil, 57. voegwoord, 58. voorheen (afk.) F Zooals bekend, was de zorg voor de bescherming van het landschap- en na- uurschoon tot dusver een aangelegen- leid, welke gedeeltelijk onder economi- che zaken, gedeeltelijk onder kunsten, nderwijs en wetenschappen ressorteer- e, een gesplitste toestand, waarvan de oede zaak zelf nog al eens het slacht- ffer werd. De staat en talrijke parti- - - - weliswaar in iffelijke samenwerking ieder het unne, doch dit was niet voldoende. De ontactcommissie voor natuur- en land- ZONDAG IN DEN STADSSCHOUWBURG Morgenmiddag geeft het Residentie Tooneel (directeur Dirk Verbeek) in den Stadsschouwburg een herhaling van Sha- kespeare’s „de Stoqu”, waarvan de pre mière hedenavond plaats vindt. Zondag avond om half acht begint een voorstel ling van Priestley’s „Gevaarlijke Bocht”, een zeer spannend en scherpzinnig stuk dat het probleem van de waarheid op oorspronkelijke wijze behandelt. De Zon- dagmiddagvoorstelling begint om twee uur. Raoul Hynckes, door dr. J. H. van der Hoop. Uitg.maatsch. .Elsevier”, Amsterdam. de buitengewoon interessante serie it* suiuiucTB veil acz.cn ciju N.V. Uitgeversmaatschappij .Elsevier” Amsterdam verschijnt, heeft dr J. H. van der Hoop den tekst geschre ven bij een werk over den geboren Vla ming en sedert den oorlog 1914-1918 in Noord-Nederland levenden schilder Raoul Hynckes; v. d. Hoop behandelt ,.de kunstenaar en zijn tijd”, „persoonlijk le ven”, „werk” en „persoonlijke en het bovenpersoonlijke”. Het feit, dat van der Hoop het woord „Romantiek” noemt als een der bewegingen, „waarin de kunste naar individualist, hoogstens exponent werd van een levenshouding, die ten on rechte aanspraak maakte op eenheid en algemeene geldigheid”, verklaren wij hieruit, dat de schrijver het woord ro mantiek een eigen beteekenis geeft. Wat in de kunstgeschiedenis „romantiek" heet, is èn in de literatuur, èn in de muziek, én in de schilderkunst wellicht de laat ste beweging van groote, Europeesche en Horizontaal: 1. plant, 8. gron dig, 12. uitgestrekte, 14. vruchtennat; 17. gymnastiektoestel, 21 bestanddeel van een kaars, 25, lichaamszwakte, 27. voedingsstof. 29. lidwoord, 30. verwar mingstoestel. 34. slaapstede, 38. inleggen, 42. gewicht, 43. soort gitaar, 47. Engel- sche munt, 51 aandacht^ 55. adem, 56. slotwoord van gebeden, 59. Engelsche boterham. Welke ster is dat? door W Wid mann, voor Nederland bewerkt door J. C. Alders. Tweede druk. W. J. Thieme, Zutphen. Dit boekje bevat een groot aantal ster renkaartjes met verklarenden tekst; in den tekst komen nog verscheidene figuren voor. De sterrenkaartjes zijn volgens een zeer bruikbaar plan ontworpen; de uitvoerfrig van dit plan had echter aan hoogere nauwkeurigheidseischen kunnen voldoen. De tekst bevat naast veel wetenswaardigs verscheidene onjuistheden, ook de figuren zijn niet alle onberispelijk; enkele ervan bevatten zelfs grove fouten. Het is merk waardig, dat deze fouten in den tweeden druk nog voorkomen, dit is destemeer te verwonderen, omdat in de beoordeelingen x van Nederlandsche zoowel als van Duit- sche tijdschriften deze fouten in den eer sten druk werden aangewezen Zwart: 6—8, 12—16, 19, 21, 23 en 24 (12 sch.) Wit: 25. 27, 28, 31—33, 35, 38 39. 42 43 en 45 (12 sch Wederom een combinatie uit de ver*®" meling van den Haagschen meester J M. Wit stond in bovenstaande stelling slecht en speelde 31—26, waarmede hij specu leerde op zwart’s begeerigheid, n.l.: Wit: Zwart: (31—26) J}T 26x17 11 *31 CENTRAAL TOONEEL Maandagmiddag zal niet, zooals oor spronkelijk het plan was, in den. Stads schouwburg de première gegeven worden van ,,Zij wisten wat zij wilden”, maar een voorstelling van het blijspel ,,Held tegen wil en dank”, met Cor Ruys in de hoofdrol. Maandagavond wordt hetzelfde stuk gegeven. UITVOERING VAN WEENSCHE EN NEDERLANDSCHE MUZIEK Zondagavond 27 April, te 7.30 uur, zal in het Gebouw voor Kunsten en Weten schappen een populair concert plaats heb ben van Weensche en Nederlandsche mu ziek onder leiding van Hubert Cuypers en Nico Verhoeff en met medewerking van het Nederlandsch orkest ,,’s-Graven- hage” Vóór de pauze wordt Weensthe muziek uitgevoerd, na de pauze uitslui tend werken van Hubert Cuypers, o.m. het bekende Declamatorium „Terwe”, met Lucien Louman en orkestbegeleiding, on der leiding van den componist. Maria Struyckenv. d. Adel zingt de Czardas uit de operette „Die Fledermaus” en de „Frühlingsstimmen-wals”, beiden van Joh. Strauss, alsmede na de pauze de „Madchenlieder” van Hubert Cuypers, onder leiding van den comporflst. Oranje, tot een groot-Nederlandsche fi guur gemaakt. Onze schrijver Jan H. Eekhout heeft thans, bij de uitg-mij. Holland te Am sterdam een groot werk gepubliceerd „De Waarachtige Historie van Tijl Uilenspiegel in Vlaanderen”. Dit boek van den Zeeuwschen Vlaming werd ver lucht met reproducties van den zeven- tiende-eeuwschen graveur Adriaen van de Venne. Het werk van Eekhout ken nende, begrijpt men, dat de schrijver wel tot een Uilenspiegel-roman moest komen. Meer dan de Coster’s Tijl, herinnert Eek- hout’s Uilenspiegel aan de Duitsche legende-figuur. Het zijn dezelfde grollen en grappen, welke wij uit de Lünen- burgsche, Neurenbergsche en Brunswijk- sche verhalen kennen. Maar ook hier heeft Uilenspiegel’s dwaasheid een diepe- ren zin gekregen. Dit is een hqogst merkwaardig boek, dat eerlijk en met toegewijde liefde geschreven, maar ook... met waar meesterschap gevormd en ge hanteerd is. Wij hopen, dat deze oude Tijl in een nieuw narrenpak in veler handen komt. Het boek verdient het ten volle chapsbescherming, waarvan de nieuwe unctionaris secretaris is, was al lang an oordeel, dat de verschillende parti culiere vereenigingen, die zich op dit ebied bewogen, vooral behoefte gevoel en aan: 1) erkenning door het Rijk van de be- ittingen der vereenigingen, als „natuur monumenten” (zoodat zich dus niet de dtuatie kan voordoen, dat een dergeliik latuurmonument zonder meer onteigend ;an worden, b.v. ten gunste van een ge meentelijk werkverschaffingsobject). 2) de mogelijkheid van onteigening ten behoeve van de bescherming van het latuurschoon (in het bijzonder, waar iet enclaves betreft van particuliere be- ittingen, welke midden m een natuur- nonument liggen en welke dus door be bouwing of iets dergelijks het geheele atuurmonument zouden kunnen vernie- cn). 3) een regeling voor de vrijwillige asseering van terreinen tot natuurmo- iment. (De Natuurschoonwet kende op t punt reeds belasting-faciliteiten toe, aarbu het doel echter maar al te dik- ila middel werd voor den eige- Bij W. J. Thieme en Cie. te Zutphen verscheen een tweede druk van „W a t bloeit op tafel en voor het r a a m”. Handleiding voor verzorging en het kweeken van meer dan 200 kamer planten van Bruno Klöfelder, vertaald door Maria C. H. Ruijs. De Valk grijpt in. Drexel Drake. Zuid-Hollandsche Uit geversmaatschappij, alhier. De Valk is de onversaagde man, die strijdt tegen de Newyorksche onderwereld en ook nu weer, in dit verhaal, haalt hij zijn slag binnen als hij de schouders zet onder de zaak van Janet Lavender, die wraak wil nemen op den advocaat Ben- wanger, Benwanger heeft eerst haar va der, kassier bij een bank, tot diefstal verleid en hem later vermoord. Tegen over haar speelde hij den welwillenden weldoener. Benwanger, lid van de Kratz- bende, doet ook in diamanten en deze zijn het, die hem ongeluk brengen. Hoe en op welke wijze de Valk Benwanger er onder krijgt is het spannendste ge deelte van het verhaal, waarvan nog meer te vertellen niet van noode is. De vertaling is van Hanke Nop. Bij W. J. Thieme en Cie. te Zutphen verscheen „N e d e r 1 a n d”, een serie leer- en leesboeken voor het V H.O. en M. O. Lezen en schrijven voor de H.B.S. B. door P.” J. C. de Boer en dr. J Spoelstra De propaganda-afdeeling van het Ne derlandsch Verbond van Vakvereenigin- gen heeft een brochure het licht doen zien, welke voor de werkgevers in Ne derland is bestemd en waarvan de titel luidt: „U en uw arbeiders, uw ar beiders en u”. Hierin wordt een over zicht gegeven van het doel van het N. V.V., nadruk gelegd op de veranderde opvattingen, welke op samenwerking met de werkgevers zijn gericht en den klas senstrijd uitsluiten en wordt op de sociale taak van de leiders van ondernemers ten opzichte der arbeiders gewezen. Het N.V.V. vraagt medewerking ter betere vervulling van haar nieuwe taak en aan dacht en belangstelling voor haar werk gemeenschap „Vreugde en Arbeid”. Voorts gaf genoemde afdeeling van het N.V.V. nog een tweetal andere brochures uit; de eene, getiteld „De zon gaat o p!” bevat een boodschap van het N.V.V. aan eiken werkenden mensch in het Ne derlandsche volk en tevens een uiteen zetting van zijn doelstellingen en de door zijn invloed bereikte resultaten; de ande re, getiteld „De vakvereenigings- 1 eider in den nieuwen t ij d”. geschreven door J. Ph. van Kam pen, richt zich in het bijzonder tot allen, die in eenigerlei functie de Nederland sche vakorganisaties dienerj groot en Leonard ZOLTAN SZEKELY De vermaarde violist Zoltan Szekely zal op Zondagmiddag 30 Maart in Dili- te den Haag een viool-recital geven met medewerking van Geza Frid. „Signal” opent met een foto van Oberstleutnant Galland, die met camera en machinegeweer tegelijkertijd werkt Wat heeft een soldaat noodig als hij met verlof komt De foto’s laten het zien Zijn levensmiddelenbons, zijn moeder, zijn vriend, zijn meisje, en alle vreugde daar van, Een interessante serie foto's laten den lezer zien, wat een parachutist zooal noodig heeft. Verder sommen wij nog de volgende foto’s opDe strijd in Cyre- naica. Terugkeer van een Italiaansche duikboot. Op bezoek bij den beeldhouwer Georg Kolbe, Terug naar Frankrijk, Fransche krijgsgevangenen. Waschdag aan de Siegfriedlinie. Wacht aan den Donau, Admiraal Horthy en terugkee- rende Hongaren, de Folies Bergères 1941, Max Schmeling als parachutist, Het bedrukken van textielstoffen, De Vesuvius, Acrobatiek. Oberst Ritter von Xylander schrijft over De beteekenis en het verloop van den huidigén krijg. Voorts verhalen van H. LorenzDer Beleuchter, van dr. Heinz Graupner Der Chemische Gartner. Het maandschrift ..BerlinRome T o k i o” no. 1 opent met een woord vooraf van Rijksminister von Ribbentrop. Het bevat tal van fraaie foto’s op cultu reel, kunst, politiek en militair gebied. Van de artikelen noemen wij Be- wahrung des Dreimachtepaktes, dr. Karl Megerle Neue Wege der Europaischen Handelspolitik. dr. Carl ClodiusJapans aussenpolitische Wende, H. G. von Stud- nitzPhilosophic und Revolution, Giu seppe BottaiDer Streich der Holzschnit- zers Tasso, Anton Francesco Grazinni Natur und Menschenleben, Tukatomi Roka Am Karnin feuer, Manfred Haus mann Kultur und Anmut. Ellie Tausch- nerVenedig in deutscher Sage und deutschem Lied, dr. W. Linden Die um- fassende Aufgaben der deutschen Kolo- nial forschung, dr. Gunter Wolff. Boven dien nog een overzicht 1940Die Siege der soldaten, Die Erfolge der Politik. In het Februarinummer van „D e Weegschaa 1”, maandblad voor vrien den van het Duitsche boek (firma G. W. den Boer, Middelburg) schrijft dr. K. E. Freitag, alhier, ongetwijfeld beste Stehr-kenners, die wij over den overleden dichter Stehr. C. Brouwer schreef een bijdrage over de geschiedenis van het Duitsche Volkslied, terwijl dr. H. W. J. Kroes een interessante beschouwing geeft over pro fessor Scholte’s lofwaardig werk inzake Grimmelshausen’s „Simplicissimus” en de „Continuatie”. Verder de gewone boek besprekingen in het kort en een groo- tere beschouwing door G. A. S. Snijder over R. Benz en v. Schneider’s inder daad voortreffelijk werk over „Die Kunst der Deutschen Romantiek” enz. enz. E. Horbach draagt een artikel bij „Zum Zeitgeschehen”. Voor „De Gulden Winckel" heeft H. G. Hoekstra een gesprek gehad met A. M. de Jong, Bertus Aafjes be spreekt „De erfgenaam” van Ed. HoornikD. T. Spronk schrijft over De Aphorismen van Kozima Proetkow jhr. dr. M. R. Radermacker Schorer ver telt de redactie over zijn Nederlandsche Bibliotheek. Theo van Baaren schrijft naar aanleiding van het proza van C. C. S. Crone. G. H. Wallager vertelt over zijn Amsterdamschen roman uit de 17de eeuw. Drs. G. Westmyse bespreekt Van Heidendom tot HedenDe godsdiensten der aarde van Carl Clemen. samen in totaal ongeveer reeds een 30.000 h.a. veilig gesteld. Dit is echter veel te gering. Zie slechts, welke enor me nationale parken men in het buiten land voor de bescherming van het na tuur- en landschapschoon heeft aange kocht en hoe men b.v. in Duitschland heele gedeelten van het Moezeldal on der wettelijke bescherming van Natur- schutz, Landschaftschutz en Land- schaftsgestaltung heeft gesteld. Overi gens zijp onze wenschen noeilijk in cij fers onder woorden te brengen. Men moet namelijk bedenken, dat het na tuur- en landschapschoon dynamisch is, wat dus wil zeggen, dat een rapport zoodra het klaar is, ook al weer is ver ouderd. Maar in ieder geval hebben wij nu een Rijksinstantie, die het geheel kan overzien en in samenwerking met Staatsboschbeheer, dat op dit gebied reeds voortreffelijke dingen presteerde, initiatieven kan nemen en leiding kan geven. Overigens behoeven de land- en tuin bouwers niet bevreesd te zijn voor hun belangen. Als tuinbouwkundig in genieur van Wageningen, ben ik van plan er ook terdege voor te zorgen, dat - - - wij niet naar het andere uiterste over- Vinca, de Spaansche, dat van de slaan en in het wilde weg aan alle ver zoeken tot bescherming van natuur- en landschapschoon zullen voldoen. Met een breede visie op het geheele natuur- beschermingsprobleem zullen alle par tijen gebaat zijn. Maar nogmaals: het was de hoogste tijd. In de eerste plaats, omdat wij met den grond van ons dichtbevolkte land moeten woeke ren en voorts ook vanwege de vele aan slagen van de zijde der gemeentelijke werkverschaffingsinstanties, waartegen de contactcommissie en staatsbosch beheer veelal tevergeefs plachten te strijden”. „De organisatie van de natuurschoon- beschermmg in ons land is juist op dit oogenblik dringend noodig, omdat men thans uit de verschillende plannen, welke er zijn gemaakt voor een zoo eco nomisch mogeltfk bodemgebruik, tracht te komen tot één groot, nationaal plan. En hierbij is het noodzakelijk, dat wij met piëteit het natuur- en landschaps- schoon sparen en conserveeren, voordat dit onder den invloed der, vooral in oor logstijd zoo dringende, economische om standigheden, verloren zou gaan”, zoo deelde ir. W. G. van der Kloot, de dezer dagen aan het departement van opvoeding. wetenschap en cultuur bescherming benoemde ambtenaar voor de natuurbescherming, tijdens een vraaggesprek met de V.P.B. mede. „Jeugd in boelen” door Albade Cespedès. Vert, van Rein Valkhof en Anke Servaes. Zuidholl- Uitg. Mij., Den Haag Een pensionaatroman. Maar niet een van het bekende genre, waartoe enkele zeer goede boeken behooren. Cespedès’ roman wijkt er in zooverre vanaf, dat hij niet het leven van zijn personen in het pensionaat als uitgangspunt neemt, met de inrichting zelve als plaats van hande ling. maar veeleer de aanwezigheid van een aantal meisjes, van verscheiden aard en karakter, afkomst en opvoeding, in één en hetzelfde milieu, als aanleiding heeft gekozen tot een psychologische studie van elk harer. De schrijver had b.v. evengoed zijn materiaal kunnen vinden in een groep fabrieksmeisjes. Het pensionaat is hier bijzaak. Het gaat om het karakter en het levensrecht van Anna het boerenmeisje uit de Italiaan sche provincie; om dat van de levens- De taak der particuliere vereenigingen „Zullen de particuliere vereenigingen bun terrein nu in het vervolg beperkt zien?” „Neen, de onderscheiden vereenigin gen hebben tot dusver zulk prachtig werk op dit gebied gepresteerd, dat zij zeker in de gelegenheid gesteld moeten Worden, dit in de toekomst voort te zet ten. De particuliere instanties hadden NORA BLOK Onze landgenoote, de jonge zangeres Nora Blok, zal een liedermatinée geven in Diligentia te den Haag op Zaterdag middag 22 Maart. Theo van der Pas zal zijn medewerking verleenen. Verschenen fs een brochure, uitgave van het hoofdkwartier dei NSB afdeeling III. propaganda getiteld: ,Mag een Katholiek lid zijn van de N. S. B. —Ja”. Hierin wordt de hou- sensueele Valentina, de resolute, hard werkende Silvia of Augusta, de mannen- haatster, die het pensionaat nooit meer zal verlaten. Het huis, waar zij tijdelijk samen zijn, bij de zusters en de moeder-overste, die als een fossiel in haar kamer voortleeft, is slechts een karavanserai in haar be staan. Sommigen hadden reeds een „ge schiedenis” vóór zij er kwamen en zuilen die óf niet óf wel voortzetten; anderen staan nog geheel aan het begin van haar leven als vrouw en hebben daar verschei den verwachtingen van. Gedurende enkele jaren vloeit haar levensloop samen, doch nergens kruist die van de een die van de andere. Straks zullen de meisjes uiteengaan en wellicht elkaar nooit meer ontmoeten. De schrijver heeft haar levensloop niet onderling ineengevlochten. Hij bezag haar elk afzonderlijk en bouwde uit het aldus verzamelde materiaal een interessanten roman, welke echter niet allen boeien zal. (45—40), 35—40 (45x43), 49x38 (1-7) 44-39 (6x44), 50x39 ..Pe heer D G. Almoes merkt op, dat dit motief wel fraai, doch niet nieuw is. Een gelijkluidend motief komt voor in een probleem van „Amudnam”. Trouwens, de auteur, de heer P. Schaaf betwijfelde zelf de oorspronkelijkheid.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 10