i
Onze natuurmonumenten
veilig gesteld
onbetrouwbaar
WEER
Bunpr^
J
m
VOOR DEN PUZZELAAR
COJL
DAMRUBRIEK.
9
ff
O M O
IffS
O O
I ff ff
7
KUNST EN LETTEREN
P n w ff
I
I ff
i
J ff
IEL ff E
ff ff ff E
h m p
B
EXPRESS
P
ff
r m
ff
ff ff
5
3
2
4
/O
FAHRENHEITSTR.45O TEL3P42ÓI
12
/3
!6
/4
/5
MAAIKE BRAAT
20
19
!7
!5
22
2!
26
\25
\29
25
33
3/
32
30
36
\3^
35
40
39
33
42
4/
43
44
45
45
50
49
48
53
52
5/
55
58
56
59
TIJDSCHRIFTEN
s
TOEGEZONDEN BOEKEN
X
UITGAVEN
NIEUWE
«Xil
INTERVIEW MET
Ir. W. G. VAN DER KLOOT
27
Nederlands natuurschoon wettelijk beschermd
tegen den landhonger
'EnL/ 4- I VERVEN
57
/jec |j|M wtltysk wcucec
C!*
fsP IP! I
I
Kou-Griep - Pijn
90 9) 9) iTUjiifiaxdtJes
AFLEVERING BINNEN 24UUR|
s TTAAGSCHE COURANT Zaterdag 8 Maart 1941 3e bl. pag. 2 s
5.
I
gentia
in
leider
i n
den
nieuwen
21
1
2
8
4
S
IB
25
35
45
11
46
47
50
48
49
,.B e r 1 i nR o m
i
5
4
Z
3
6
15
35
3
45
46
49
48
46
te
RANDSCHIJF COMBINATIE.
4
1
6
2
3
6
15
16
15
26
i
3
45
46
sch.)
oogenblik dringend noodig,
thans uit de verschille
•V
Vraagstuk no. 685.
D E. Jacobs.
Vraagstuk no. 686.
J. J. Veltkamp.
ffer werd. De staat
uliere instanties deden
samenwerking
14 (7 sch
Wit: 15, 21, 25, 27, 31, 38, 42, 43. 49 en
24x 35
23x34
35x24
31 x33
-~L
50x39
enz.
1.
2.
1.
2.
3.
4
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11
12.
1.
2.
3.
V
3.
4.
5.
6.
7.
I
50
naar, om tijdelijk minder belasting
betalen).
1 en stippelt
eenige algemeene richtlijnen uit.
Zooals de lezers gemerkt zullen hebben,
zijn in de vorige rubriek de diagrammen
I en III verwisseld
Oplossing vraagstuk no. 680.
Zwart: 1, 7, 8, 13, 14, 37, 40 en dam op
__h en 1 dam).
Zwart kwam evenwel bedrogen uit, want
wit won verrassend door:
35—301
33—29
39 x 30
32—27
38x7
TENTOONSTELLING PAUL VAN EEDEN
In de kunstzaal ..Kunst van onzen Tijd”
zal Woensdag 12 Maart a.s. te 3 uur een
tentoonstelling worden geopend van wer
ken door Paul van Eeden. waarbij de
heer J. D. Ros, oud-onderdirecteur van
de Academie voor beeldende kunsten, een
openingswoord zal spreken. De tentoon
stelling duurt tot 24 Maart.
Bij de Uitgevers Mij v.h. Kemink en
Zoon N.V. Utrecht verscheen: „Besluit
op de omzetbelasting 1940” met
tarief en tabel, toegelicht voor de practijk
door G. Zwart.
Kalis’ Reclame- en Uitgeversbureau-
Schiebroek deed verschijnen: Handboek
voor makelaars in onroerende goederen.
Hypotheken en Assurantiën, deel IV.
„Rondom de pachtwet” door E.
Steendam en „Het onroerend goed
en de verordeningen daarover
in den laatsten tijd” door E. Steen
dam. benevens het Jaarboek 1941 voor
makelaars in onroerende goederen, hypo
theken en assurantiën.
een der
bezitten,
Hermann
Alle correspondentie, deze rubriek betref,
tcnde te richten aan: Oamredactie Haag,
sche Courant” Wagenstraat 37 Oolos*
singen worden ingewacht uiterlljk 14
dagen na oublioatie der vraagstukken.
In
„Nederlandsche schilders van dezen tijd”,
die bij de I.1j
ZILVEREN JUBILEUM VAN
MAASTRICHTSCHE
ORKESTVEREENIGING
Op 16 Maart a.s. zal de Maastrichtsche-
Orkestvereeniging 25 jaar bestaan.
Zij heeft een groot aandeel gehad in de
ontwikkeling van
Kunsthandel Liernur
In den kunsthandel Martinus Liernur
wordt tot 23 Maart een tentoonstelling ge
houden van werken door Maaike Braat. De
schilderes doet zich hier kennen als een
voortreffelijk aquarelliste. Ongeveer 25
aquerellen, werk uit Amsterdam en Frank
rijk (vooral Bretagne) geven een staal van
haar kunnen. Zij is een kunstenares, die
direct gepakt wordt door motieven, mee-
rendeels in de vrije natuur, die levendig
en snel haar impressies vorm geeft, met
een sterke en in het oog vallende gevoelig
heid van sfeer, kleur en tint. Vlotte, aan
gename, aquarel-kunst, die den beschou
wer boeit en die ook technisch op serieuze
wijze verantwoord is.
Zwart:
50x39
33x42
42x33
39x48
22 x 13
48 x 18
30x19 (of 3x12)
3 x 12 (of 30 x 19)
26x37
15x24
19—23
ons i
slechts ten deele juist is. Het’is n.ï. het
eerste probleem na een periode van rust,
’t Is welgeteld het 18e vraagstuk, dat deze
heer heeft samengesteld en dan blijft het
toch een zeer verdienstelijke verrichting.
Goede oplossingen ontvingen wij van
D. G. Almoes en J. G. T.
I M
''9l
47
47 48 49 60
Helpen veilig en vlug Doos 10en50ct.
„De Nieuwe Gids” wordt geopend
met „Gedenkschriften” van Lodewijk van
Deyssel; dr. Alfred A Haiahton schrijft
over Wereldbeeld der wetenschap. Voorts
noemen wij: „Omwaardeering onzer
volksgeschiedenis door P. E Keuchenius;
„Familiekroniek” door Felix Timmer
mans; De lachende actrice, dooi Y. Vis-
sel. Poëzie is er van Amon Simoens en
Hélène Swarth.
Zwart: 8—10, 14, 19, 20 en 24—27 (10
sch.).
Wit: 23, 29, 33, 35, 3943 en 49 (10 sch.)
ding van het Nederlandsch Episcopaat ten
opzichte van de N.S.I^ behandeld en be
toogd dat vele Katholieken blijkbaar nog
van meening zijn dat het bekende man-
dement van de bisschoppen een struikel-
N blok vormt op den weg naar samenwer
king in en met de N S.B Door dat man-
J dement is verwarring gesticht welke
blijkbaar met opzet wordt gehandhaafd. De
schrijver van de brochure zet uiteen, dat
I volgens de leer der Kerk zelve en van
gezaghebbende Katholieke schrijvers de
Katholiek zich zijn pclitiek noch moet,
noch mag zich laten opdringen door de
bisschoppen Zijn conclusie is dat het
voorschrift van het Episcopaat betreffen-
f de weigering der Heilige Sacramenten aan
Katholieken in de N S B., gezien de daar
voor door het Episcopaat zelve a a nge're
ven gronden, niet in overeenstemming’is
met de gewijzigde omstandigheden
dus algemeene éénheid geweest en kreeg
in ieder land (Engeland, Frankrijk,
Duitschland) eigen vormgeving en eigen
karakter. Dit doet echter niets af aan de
kern van van der Hoop's betoog. De se
rie reproducties naar Hynckes werken
maken eveneens het boek tot een pracht
volle uitgave. De meesterlijk geschilderde
stillevens ziet men, na een sprong om
trent 1930’32, gestadig aan winnen aan
technisch kunnen, beheersching en diep
te. De stofuitdrukking in zijn laatste wer
ken, het stof op een wijnflesch. de aan
slag in een leeggedronken glas, dat alles
krijgt een doordringende kracht, die bo
ven de werkelijkheid uitvoert.
Verticaal: 1. boterham belegsel,
2. diploma, 3. deel van een mast, 4. en
dergelijke (afk.), 5. voedsel, 6. zijrivier
van den Donau, 7. boom. 9. tegoed, 10.
waarnemend (lat.), 11. grootvader, 13. in-
Behoefte aan landschaps
architecten
Deze punten, aldus ir. van der Kloot,
vragen spoedig een wettelijke regeling.
Daarnevens zijn echter nog tal van an
dere problemen, welke om een oplossing
vragen. Bijvoorbeeld de opleiding van
landschapsarchitecten en hun inschake
ling bij groote objecten, welke ingrijpen
de wijzigingen in het landschap aan
brengen. De laatste decennia zijn ver
schillende der schoonste streken van ons
land ontluisterd tengevolge van het ont
breken van voldoende goede landschaps
architecten.
Ook de fauna is deel van het land
schap. B.v. de zoo goed als uitgestorven
vischotter, die wij nog moeten trachten
te redden. Het vraagstuk heeft zeer
vele kanten. Zoo stelt de mergel-exploi-
tatie in Limburg verschillende proble
men aan de orde. In de eerste plaats
door de schade, welke zij aan het land
schap toebrengt, in de tweede plaats
door de dreigende uitroeiing der vleer
muizenkolonies in de grotten deze ko
lonies vormen n.l. een der bezienswaar
digheden van Europa daar er na het
afgraven der mergelheuveltjes natuur
lijk ook geen grotten meer overblijven,
om deze nuttige insectenverdelgers te
huisvesten.
Oplossing vraagstuk no. 681.
Zwart: 19,_12’„15;„17’ 21- 22, 28> 271 30-
Wit: 11 19, 23—25, 31,’35—37.'42,”43. 48
het Maastrichtsche
Stedelijk Orkest en beoogde, naast de
behartiging van de materieele belangen
van haar leden, ook het artistiek belang
van het orkestapparaat. De jubileerende
vereeniging is aangesloten bij de alge
meene kunstenaarsorganisatie (N.O K.) en
tevens lid van het Nederlandsche Orkest-
verbond.
Zondag 16 Maart zal ter gelegenheid
van dit zilveren jubileum een buitenge
woon volksconcert te Maastricht plaats
vinden.
Zwart:
14x48 (gedw.)
37 x 17
48x22
22x44 (gedw.)
want op zwart 17 volgt wit
«1^’9 (45—40), 35—40 (45x43), 49x38
Op zwart 446 speelt wit 35 x 44
--enz.
50 (10 sch.)
Wit:
25—20
1510
10—4
38—33
4x35
V** b. w, W, V, 4,*,, 4.U, 4,1, J
33,^34 en dam op 50 (13 sch. en 1 dam).
en 49 (13 sch.).
Wit:
49—44
42— 38
43— 38
48—43
23—18
31 x 22
19x8
11 x4
36—31
25—20
4x8
8—17
De auteur, de heer D. E. Jacobs, deelt
mede, dat de betiteling „eersteling”
Zwart: 3, 4, 9—12, 17, 21, 28, 35, 39 en
dam op 48 (11 sch. en 1 dam).
Wit: 8 15, 19, 23, 24, 29, 30, 32, 34, 43,
45. 47 en 50 (13 sch.)
Wij zijn benieuwd of de oplossers deze
kanjer klein zullen krijgen.
Tijl Uilenspiegel, door J. H.
Eekhout. (U. M. Holland, Am
sterdam).
Waar is Tijl Uilenspiegel geboren De
Duitsche held der Uilenspiegelverhalen
aanschouwde te Kneitlingen het levens
licht en stierf te Mölin, waar men zijn
graf nog vinden kan, alsmede zijn degen
en een ouden verroesten helm. Het staat
onomstootelijk vast, dat de Duitsche
Uilenspiegel oudere brieven kan doen
gelden dan de Vlaamsche. Maar de
Vlaamsche Tijl, die in Damme bij Brugge
geboren werd, de plaats waar Jacob van
Maerlandt’s standbeeld prijkt, „die vader
is der dietsche dichteren al”, hoewel
later geboren, overtreft ongetwijfeld zijn
Oostelijken broeder aan innerlijke betee-
kenis. Charles de Coster heeft in zijn
onsterfelijk werk, den vrijheidslievenden,
eeuwig revolteerenden en voor de rech
te» van het volk strijdenden Tijl, naast
de symbolische figuur van Willem van
„Daantje groot en Oaantje
klein”, Leonard Roggeveen.
G. B. van Goor Zonen’s Uitg.
Mij., den Haag.
Dit is nu al het achtste Daantje’s boek,
geteekend en verteld door Leonard Rog
geveen. Wordt dat niet vervelend Wel-
neenZe zijn zoo voortreffelijk, zoo
amusant, het jonge goedje smult er zoo
van, dat het zonde zou zijn, als hij er
mede ophield. In dit achtste deeltje
maken wij kennis met Daantje Klein, het
zoontje van zijn neef Koenen uit Drie
huizen, die komt logeeren bij oom Daan
tje tijdens de Kerstdagen. En wat zij
weer beleven. Heel wat. Maar dit vertelt
Leonard Roggeveen op volkomen na
tuurlijke en eenvoudige wijze.
gang, 15. wintervoertuig, 16. vrouw van
Jacob, 18. ziel (gr.),19. zij, 20. heideplas,
22 wijde heerenjas. 23. numero (afk.),
24. meisjesnaam (afk.), 26. denkbeelden,
27. klein kereltje, 28. naam van een
Joodsch hoogepriester, 31. klant, 32. zie
4 verticaal, 33. halt! 35. moerasvogel,
36. nieuwemaan (afk.), 37. zeehond, 39.
verhoogde lichaamstemperatuur, 40. Ne
derlandsche sjxiorwegen (afk.), 41. insect.
44. kortademigheid, 45. jij, 46. leeftijd
(Fransch), 48. livreiknecht, 49. Nieuwe
Testament (afk), 50. deel van een fiets,
52. akelig, 53. dat is (lat afk.), 54. slot,
56. spil, 57. voegwoord, 58. voorheen
(afk.)
F
Zooals bekend, was de zorg voor de
bescherming van het landschap- en na-
uurschoon tot dusver een aangelegen-
leid, welke gedeeltelijk onder economi-
che zaken, gedeeltelijk onder kunsten,
nderwijs en wetenschappen ressorteer-
e, een gesplitste toestand, waarvan de
oede zaak zelf nog al eens het slacht-
ffer werd. De staat en talrijke parti-
- - - weliswaar in
iffelijke samenwerking ieder het
unne, doch dit was niet voldoende. De
ontactcommissie voor natuur- en land-
ZONDAG IN DEN STADSSCHOUWBURG
Morgenmiddag geeft het Residentie
Tooneel (directeur Dirk Verbeek) in den
Stadsschouwburg een herhaling van Sha-
kespeare’s „de Stoqu”, waarvan de pre
mière hedenavond plaats vindt. Zondag
avond om half acht begint een voorstel
ling van Priestley’s „Gevaarlijke Bocht”,
een zeer spannend en scherpzinnig stuk
dat het probleem van de waarheid op
oorspronkelijke wijze behandelt. De Zon-
dagmiddagvoorstelling begint om twee
uur.
Raoul Hynckes, door dr. J. H.
van der Hoop. Uitg.maatsch.
.Elsevier”, Amsterdam.
de buitengewoon interessante serie
it* suiuiucTB veil acz.cn ciju
N.V. Uitgeversmaatschappij
.Elsevier” Amsterdam verschijnt, heeft
dr J. H. van der Hoop den tekst geschre
ven bij een werk over den geboren Vla
ming en sedert den oorlog 1914-1918 in
Noord-Nederland levenden schilder
Raoul Hynckes; v. d. Hoop behandelt ,.de
kunstenaar en zijn tijd”, „persoonlijk le
ven”, „werk” en „persoonlijke en het
bovenpersoonlijke”. Het feit, dat van der
Hoop het woord „Romantiek” noemt als
een der bewegingen, „waarin de kunste
naar individualist, hoogstens exponent
werd van een levenshouding, die ten on
rechte aanspraak maakte op eenheid en
algemeene geldigheid”, verklaren wij
hieruit, dat de schrijver het woord ro
mantiek een eigen beteekenis geeft. Wat
in de kunstgeschiedenis „romantiek" heet,
is èn in de literatuur, èn in de muziek,
én in de schilderkunst wellicht de laat
ste beweging van groote, Europeesche en
Horizontaal: 1. plant, 8. gron
dig, 12. uitgestrekte, 14. vruchtennat;
17. gymnastiektoestel, 21 bestanddeel
van een kaars, 25, lichaamszwakte, 27.
voedingsstof. 29. lidwoord, 30. verwar
mingstoestel. 34. slaapstede, 38. inleggen,
42. gewicht, 43. soort gitaar, 47. Engel-
sche munt, 51 aandacht^ 55. adem, 56.
slotwoord van gebeden, 59. Engelsche
boterham.
Welke ster is dat? door W Wid
mann, voor Nederland bewerkt
door J. C. Alders. Tweede druk.
W. J. Thieme, Zutphen.
Dit boekje bevat een groot aantal ster
renkaartjes met verklarenden tekst; in den
tekst komen nog verscheidene figuren
voor.
De sterrenkaartjes zijn volgens een zeer
bruikbaar plan ontworpen; de uitvoerfrig
van dit plan had echter aan hoogere
nauwkeurigheidseischen kunnen voldoen.
De tekst bevat naast veel wetenswaardigs
verscheidene onjuistheden, ook de figuren
zijn niet alle onberispelijk; enkele ervan
bevatten zelfs grove fouten. Het is merk
waardig, dat deze fouten in den tweeden
druk nog voorkomen, dit is destemeer te
verwonderen, omdat in de beoordeelingen
x van Nederlandsche zoowel als van Duit-
sche tijdschriften deze fouten in den eer
sten druk werden aangewezen
Zwart: 6—8, 12—16, 19, 21, 23 en 24 (12
sch.)
Wit: 25. 27, 28, 31—33, 35, 38 39. 42 43
en 45 (12 sch
Wederom een combinatie uit de ver*®"
meling van den Haagschen meester J M.
Wit stond in bovenstaande stelling slecht
en speelde 31—26, waarmede hij specu
leerde op zwart’s begeerigheid, n.l.:
Wit: Zwart:
(31—26) J}T
26x17 11 *31
CENTRAAL TOONEEL
Maandagmiddag zal niet, zooals oor
spronkelijk het plan was, in den. Stads
schouwburg de première gegeven worden
van ,,Zij wisten wat zij wilden”, maar
een voorstelling van het blijspel ,,Held
tegen wil en dank”, met Cor Ruys in de
hoofdrol. Maandagavond wordt hetzelfde
stuk gegeven.
UITVOERING VAN WEENSCHE EN
NEDERLANDSCHE MUZIEK
Zondagavond 27 April, te 7.30 uur, zal
in het Gebouw voor Kunsten en Weten
schappen een populair concert plaats heb
ben van Weensche en Nederlandsche mu
ziek onder leiding van Hubert Cuypers
en Nico Verhoeff en met medewerking
van het Nederlandsch orkest ,,’s-Graven-
hage” Vóór de pauze wordt Weensthe
muziek uitgevoerd, na de pauze uitslui
tend werken van Hubert Cuypers, o.m.
het bekende Declamatorium „Terwe”, met
Lucien Louman en orkestbegeleiding, on
der leiding van den componist. Maria
Struyckenv. d. Adel zingt de Czardas
uit de operette „Die Fledermaus” en de
„Frühlingsstimmen-wals”, beiden van
Joh. Strauss, alsmede na de pauze de
„Madchenlieder” van Hubert Cuypers,
onder leiding van den comporflst.
Oranje, tot een groot-Nederlandsche fi
guur gemaakt.
Onze schrijver Jan H. Eekhout heeft
thans, bij de uitg-mij. Holland te Am
sterdam een groot werk gepubliceerd
„De Waarachtige Historie van Tijl
Uilenspiegel in Vlaanderen”. Dit boek
van den Zeeuwschen Vlaming werd ver
lucht met reproducties van den zeven-
tiende-eeuwschen graveur Adriaen van
de Venne. Het werk van Eekhout ken
nende, begrijpt men, dat de schrijver wel
tot een Uilenspiegel-roman moest komen.
Meer dan de Coster’s Tijl, herinnert Eek-
hout’s Uilenspiegel aan de Duitsche
legende-figuur. Het zijn dezelfde grollen
en grappen, welke wij uit de Lünen-
burgsche, Neurenbergsche en Brunswijk-
sche verhalen kennen. Maar ook hier
heeft Uilenspiegel’s dwaasheid een diepe-
ren zin gekregen. Dit is een hqogst
merkwaardig boek, dat eerlijk en met
toegewijde liefde geschreven, maar ook...
met waar meesterschap gevormd en ge
hanteerd is. Wij hopen, dat deze oude
Tijl in een nieuw narrenpak in veler
handen komt. Het boek verdient het ten
volle
chapsbescherming, waarvan de nieuwe
unctionaris secretaris is, was al lang
an oordeel, dat de verschillende parti
culiere vereenigingen, die zich op dit
ebied bewogen, vooral behoefte gevoel
en aan:
1) erkenning door het Rijk van de be-
ittingen der vereenigingen, als „natuur
monumenten” (zoodat zich dus niet de
dtuatie kan voordoen, dat een dergeliik
latuurmonument zonder meer onteigend
;an worden, b.v. ten gunste van een ge
meentelijk werkverschaffingsobject).
2) de mogelijkheid van onteigening ten
behoeve van de bescherming van het
latuurschoon (in het bijzonder, waar
iet enclaves betreft van particuliere be-
ittingen, welke midden m een natuur-
nonument liggen en welke dus door be
bouwing of iets dergelijks het geheele
atuurmonument zouden kunnen vernie-
cn).
3) een regeling voor de vrijwillige
asseering van terreinen tot natuurmo-
iment. (De Natuurschoonwet kende op
t punt reeds belasting-faciliteiten toe,
aarbu het doel echter maar al te dik-
ila middel werd voor den eige-
Bij W. J. Thieme en Cie. te Zutphen
verscheen een tweede druk van „W a t
bloeit op tafel en voor het
r a a m”. Handleiding voor verzorging en
het kweeken van meer dan 200 kamer
planten van Bruno Klöfelder, vertaald
door Maria C. H. Ruijs.
De Valk grijpt in. Drexel
Drake. Zuid-Hollandsche Uit
geversmaatschappij, alhier.
De Valk is de onversaagde man, die
strijdt tegen de Newyorksche onderwereld
en ook nu weer, in dit verhaal, haalt hij
zijn slag binnen als hij de schouders zet
onder de zaak van Janet Lavender, die
wraak wil nemen op den advocaat Ben-
wanger, Benwanger heeft eerst haar va
der, kassier bij een bank, tot diefstal
verleid en hem later vermoord. Tegen
over haar speelde hij den welwillenden
weldoener. Benwanger, lid van de Kratz-
bende, doet ook in diamanten en deze
zijn het, die hem ongeluk brengen. Hoe
en op welke wijze de Valk Benwanger
er onder krijgt is het spannendste ge
deelte van het verhaal, waarvan nog
meer te vertellen niet van noode is.
De vertaling is van Hanke Nop.
Bij W. J. Thieme en Cie. te Zutphen
verscheen „N e d e r 1 a n d”, een serie
leer- en leesboeken voor het V H.O. en
M. O. Lezen en schrijven voor de H.B.S.
B. door P.” J. C. de Boer en dr. J
Spoelstra
De propaganda-afdeeling van het Ne
derlandsch Verbond van Vakvereenigin-
gen heeft een brochure het licht doen
zien, welke voor de werkgevers in Ne
derland is bestemd en waarvan de titel
luidt: „U en uw arbeiders, uw ar
beiders en u”. Hierin wordt een over
zicht gegeven van het doel van het
N. V.V., nadruk gelegd op de veranderde
opvattingen, welke op samenwerking met
de werkgevers zijn gericht en den klas
senstrijd uitsluiten en wordt op de sociale
taak van de leiders van ondernemers ten
opzichte der arbeiders gewezen. Het
N.V.V. vraagt medewerking ter betere
vervulling van haar nieuwe taak en aan
dacht en belangstelling voor haar werk
gemeenschap „Vreugde en Arbeid”.
Voorts gaf genoemde afdeeling van het
N.V.V. nog een tweetal andere brochures
uit; de eene, getiteld „De zon gaat
o p!” bevat een boodschap van het N.V.V.
aan eiken werkenden mensch in het Ne
derlandsche volk en tevens een uiteen
zetting van zijn doelstellingen en de door
zijn invloed bereikte resultaten; de ande
re, getiteld „De vakvereenigings-
1 eider in den nieuwen
t ij d”. geschreven door J. Ph. van Kam
pen, richt zich in het bijzonder tot allen,
die in eenigerlei functie de Nederland
sche vakorganisaties dienerj
groot en
Leonard
ZOLTAN SZEKELY
De vermaarde violist Zoltan Szekely
zal op Zondagmiddag 30 Maart in Dili-
te den Haag een viool-recital
geven met medewerking van Geza Frid.
„Signal” opent met een foto van
Oberstleutnant Galland, die met camera
en machinegeweer tegelijkertijd werkt
Wat heeft een soldaat noodig als hij met
verlof komt De foto’s laten het zien
Zijn levensmiddelenbons, zijn moeder, zijn
vriend, zijn meisje, en alle vreugde daar
van, Een interessante serie foto's laten
den lezer zien, wat een parachutist zooal
noodig heeft. Verder sommen wij nog de
volgende foto’s opDe strijd in Cyre-
naica. Terugkeer van een Italiaansche
duikboot. Op bezoek bij den beeldhouwer
Georg Kolbe, Terug naar Frankrijk,
Fransche krijgsgevangenen. Waschdag
aan de Siegfriedlinie. Wacht aan den
Donau, Admiraal Horthy en terugkee-
rende Hongaren, de Folies Bergères
1941, Max Schmeling als parachutist,
Het bedrukken van textielstoffen, De
Vesuvius, Acrobatiek.
Oberst Ritter von Xylander schrijft
over De beteekenis en het verloop van
den huidigén krijg. Voorts verhalen van
H. LorenzDer Beleuchter, van dr.
Heinz Graupner Der Chemische Gartner.
Het maandschrift ..BerlinRome
T o k i o” no. 1 opent met een woord
vooraf van Rijksminister von Ribbentrop.
Het bevat tal van fraaie foto’s op cultu
reel, kunst, politiek en militair gebied.
Van de artikelen noemen wij Be-
wahrung des Dreimachtepaktes, dr. Karl
Megerle Neue Wege der Europaischen
Handelspolitik. dr. Carl ClodiusJapans
aussenpolitische Wende, H. G. von Stud-
nitzPhilosophic und Revolution, Giu
seppe BottaiDer Streich der Holzschnit-
zers Tasso, Anton Francesco Grazinni
Natur und Menschenleben, Tukatomi
Roka Am Karnin feuer, Manfred Haus
mann Kultur und Anmut. Ellie Tausch-
nerVenedig in deutscher Sage und
deutschem Lied, dr. W. Linden Die um-
fassende Aufgaben der deutschen Kolo-
nial forschung, dr. Gunter Wolff. Boven
dien nog een overzicht 1940Die Siege
der soldaten, Die Erfolge der Politik.
In het Februarinummer van „D e
Weegschaa 1”, maandblad voor vrien
den van het Duitsche boek (firma G. W.
den Boer, Middelburg) schrijft dr. K. E.
Freitag, alhier, ongetwijfeld
beste Stehr-kenners, die wij
over den overleden dichter
Stehr. C. Brouwer schreef een bijdrage
over de geschiedenis van het Duitsche
Volkslied, terwijl dr. H. W. J. Kroes een
interessante beschouwing geeft over pro
fessor Scholte’s lofwaardig werk inzake
Grimmelshausen’s „Simplicissimus” en de
„Continuatie”. Verder de gewone boek
besprekingen in het kort en een groo-
tere beschouwing door G. A. S. Snijder
over R. Benz en v. Schneider’s inder
daad voortreffelijk werk over „Die Kunst
der Deutschen Romantiek” enz. enz.
E. Horbach draagt een artikel bij „Zum
Zeitgeschehen”.
Voor „De Gulden Winckel"
heeft H. G. Hoekstra een gesprek gehad
met A. M. de Jong, Bertus Aafjes be
spreekt „De erfgenaam” van Ed.
HoornikD. T. Spronk schrijft over
De Aphorismen van Kozima Proetkow
jhr. dr. M. R. Radermacker Schorer ver
telt de redactie over zijn Nederlandsche
Bibliotheek. Theo van Baaren schrijft
naar aanleiding van het proza van C. C.
S. Crone. G. H. Wallager vertelt over
zijn Amsterdamschen roman uit de 17de
eeuw. Drs. G. Westmyse bespreekt Van
Heidendom tot HedenDe godsdiensten
der aarde van Carl Clemen.
samen in totaal ongeveer reeds een
30.000 h.a. veilig gesteld. Dit is echter
veel te gering. Zie slechts, welke enor
me nationale parken men in het buiten
land voor de bescherming van het na
tuur- en landschapschoon heeft aange
kocht en hoe men b.v. in Duitschland
heele gedeelten van het Moezeldal on
der wettelijke bescherming van Natur-
schutz, Landschaftschutz en Land-
schaftsgestaltung heeft gesteld. Overi
gens zijp onze wenschen noeilijk in cij
fers onder woorden te brengen. Men
moet namelijk bedenken, dat het na
tuur- en landschapschoon dynamisch is,
wat dus wil zeggen, dat een rapport
zoodra het klaar is, ook al weer is ver
ouderd. Maar in ieder geval hebben wij
nu een Rijksinstantie, die het geheel
kan overzien en in samenwerking met
Staatsboschbeheer, dat op dit gebied
reeds voortreffelijke dingen presteerde,
initiatieven kan nemen en leiding kan
geven.
Overigens behoeven de land- en tuin
bouwers niet bevreesd te zijn voor
hun belangen. Als tuinbouwkundig in
genieur van Wageningen, ben ik van
plan er ook terdege voor te zorgen, dat - - -
wij niet naar het andere uiterste over- Vinca, de Spaansche, dat van de
slaan en in het wilde weg aan alle ver
zoeken tot bescherming van natuur- en
landschapschoon zullen voldoen. Met een
breede visie op het geheele natuur-
beschermingsprobleem zullen alle par
tijen gebaat zijn. Maar nogmaals: het
was de hoogste tijd. In de eerste
plaats, omdat wij met den grond van
ons dichtbevolkte land moeten woeke
ren en voorts ook vanwege de vele aan
slagen van de zijde der gemeentelijke
werkverschaffingsinstanties, waartegen
de contactcommissie en staatsbosch
beheer veelal tevergeefs plachten te
strijden”.
„De organisatie van de natuurschoon-
beschermmg in ons land is juist op dit
oogenblik dringend noodig, omdat men
thans uit de verschillende plannen,
welke er zijn gemaakt voor een zoo eco
nomisch mogeltfk bodemgebruik, tracht
te komen tot één groot, nationaal plan.
En hierbij is het noodzakelijk, dat wij
met piëteit het natuur- en landschaps-
schoon sparen en conserveeren, voordat
dit onder den invloed der, vooral in oor
logstijd zoo dringende, economische om
standigheden, verloren zou gaan”, zoo
deelde ir. W. G. van der Kloot, de
dezer dagen aan het departement van
opvoeding. wetenschap en cultuur
bescherming benoemde ambtenaar voor
de natuurbescherming, tijdens een
vraaggesprek met de V.P.B. mede.
„Jeugd in boelen” door Albade
Cespedès. Vert, van Rein Valkhof
en Anke Servaes. Zuidholl-
Uitg. Mij., Den Haag
Een pensionaatroman. Maar niet een
van het bekende genre, waartoe enkele
zeer goede boeken behooren. Cespedès’
roman wijkt er in zooverre vanaf, dat hij
niet het leven van zijn personen in het
pensionaat als uitgangspunt neemt, met
de inrichting zelve als plaats van hande
ling. maar veeleer de aanwezigheid van
een aantal meisjes, van verscheiden aard
en karakter, afkomst en opvoeding, in één
en hetzelfde milieu, als aanleiding heeft
gekozen tot een psychologische studie van
elk harer. De schrijver had b.v. evengoed
zijn materiaal kunnen vinden in een
groep fabrieksmeisjes.
Het pensionaat is hier bijzaak. Het gaat
om het karakter en het levensrecht van
Anna het boerenmeisje uit de Italiaan
sche provincie; om dat van de levens-
De taak der particuliere
vereenigingen
„Zullen de particuliere vereenigingen
bun terrein nu in het vervolg beperkt
zien?”
„Neen, de onderscheiden vereenigin
gen hebben tot dusver zulk prachtig
werk op dit gebied gepresteerd, dat zij
zeker in de gelegenheid gesteld moeten
Worden, dit in de toekomst voort te zet
ten. De particuliere instanties hadden
NORA BLOK
Onze landgenoote, de jonge zangeres
Nora Blok, zal een liedermatinée geven
in Diligentia te den Haag op Zaterdag
middag 22 Maart. Theo van der Pas zal
zijn medewerking verleenen.
Verschenen fs een brochure, uitgave van
het hoofdkwartier dei NSB afdeeling
III. propaganda getiteld: ,Mag een
Katholiek lid zijn van de
N. S. B. —Ja”. Hierin wordt de hou-
sensueele Valentina, de resolute, hard
werkende Silvia of Augusta, de mannen-
haatster, die het pensionaat nooit meer
zal verlaten.
Het huis, waar zij tijdelijk samen zijn,
bij de zusters en de moeder-overste, die
als een fossiel in haar kamer voortleeft,
is slechts een karavanserai in haar be
staan. Sommigen hadden reeds een „ge
schiedenis” vóór zij er kwamen en zuilen
die óf niet óf wel voortzetten; anderen
staan nog geheel aan het begin van haar
leven als vrouw en hebben daar verschei
den verwachtingen van.
Gedurende enkele jaren vloeit haar
levensloop samen, doch nergens kruist die
van de een die van de andere. Straks
zullen de meisjes uiteengaan en wellicht
elkaar nooit meer ontmoeten.
De schrijver heeft haar levensloop niet
onderling ineengevlochten. Hij bezag haar
elk afzonderlijk en bouwde uit het aldus
verzamelde materiaal een interessanten
roman, welke echter niet allen boeien zal.
(45—40), 35—40 (45x43), 49x38
(1-7) 44-39 (6x44), 50x39
..Pe heer D G. Almoes merkt op, dat
dit motief wel fraai, doch niet nieuw is.
Een gelijkluidend motief komt voor in een
probleem van „Amudnam”. Trouwens, de
auteur, de heer P. Schaaf betwijfelde zelf
de oorspronkelijkheid.