Achttien doodvonnissen Amerika’s hulp Engeland aan voltrokken l l i iVo. 17825. Hevige luchtaanvallen op Glasgow Een warenhuis rollen op 1941. Vrijdag 14 Maart. De rede van den Rijkscommissaris Rookartikelen worden duurder van 7,42 uur n.m, tot 7,55 uur v,m. s 1 ft A Een Duitsche beschouwing Duitsche luchtactie in Noord-Afrika VERDUISTEREN i W 3 s .3 ter zee De oo J Ook verschillende belangrijke industriecentra bestookt ’s-Gravenhage, 14 Maart. Luchtgevechten boven het Kanaal in 1 DOOR VERHOOGING VAN DEN TABAKSACCIJNS I s A I Maan: 14 Maart op 9.20 u. nam. 15 Maart onder 8.52 uur v.m.; op 10.41 uur nam. Nachtdienst dokters: Tusschen 10 u. n.m. en 7 u. v.m.: No. 394920 Ziekenfondsleden de Volharding: No. 116364 Z.g. Stadspatiënten: No. 49 Ziekenvervoer bjj nacht: No. 773503 Uitsluitend ten behoeve van Amsterdam De Rijkscommissaris schenkt een half millioen gulden aan „Winterhulp Nederland” Telefoon 116300 (zeven lijnen) - Giro No, 12500 Hertog van Aosta naar het oorlogs- tooneel in Abessinië Vijf Engelsche vliegtuigen boven het Kanaal neergeschoten Engelsche vliegtuigen boven Hamburg en Bremen De verliezen in den luchtoorlog 3 3 I Bij 75 Ct. dit blad” 10 ct. meer. Van 1 April af worden 100 opcenten geheven De Cultuur Maatschappij te Naaldwijk is in het bezit van een drietal warenhuizen, welke, zoo noodig, verrold kunnen worden met behulp van een tweetal lieren. Op onze foto .een uit duizend ramen bestaand warenhuis is verrold (zie achtergrond), zoodat het veld met het product is vrijgekomen (Polygoon) Engelsch hulpschip gezonken COURANT HAAGSCHE PRIJS DEZER COURANT: in ton”. Het schip voer in Engelschen dienst. schepen. op Voor ’s-Gravenhage bij vooruitbet. per 3 mnd. met „Kikeriki”. „De Nieuwste Mode”, „Koloniaal Bijblad” en „Letterkundig Bijblad” 3.15. Franco per post met Mode blad f 4.20, zonder Modeblad f 3.95. Buitenland 9.45. Landen waarop het verlaagd intern, drukwerk-posttarief van toepassing is 7.35 p. kw. Bij postkantoren tegen de geldende goedgek. abonn.prijzen. Afz. nummers 5 ct„ fr. p. post 10 ct de de der den ont- verschillende Op 13 Maart zijn van de achttien Nederlanders, die, zooals bekend is ge maakt, in het Haagsche proces tegen een terreur-, sabotage- en spionnage- organisatie ter dood waren veroordeeld, vijftien door den kogel terecht ge steld. Een gratieverleening kwam niet in aanmerking, daar bedoelde organi satie behalve ernstige sabotagehandelingen tegen militaire inrichtingen op de laagste wijze en met de gemeenste middelen, zooals zij anders slechts bij onbeschaafde volken bekend zijn, b.v. allerlei gifmoorden en aanvallen op Duitsche militairen, beraamd en in een aantal gevallen ook ten uitvoer heeft gebracht. Slechts drie der veroordeelden heeft de Bevelhebber der Weer macht tot een levenslange tuchthuisstraf begenadigd, omdat zij bij het plegen der daad nog geen twintig jaar oud waren. De Weermachtbevelhebber wenscht hiermede een laatste beroep te doen op het verstand en het inzicht van de Nederlandsche jeugd. Tegelijk zijn drie te Amsterdam veroordeelde ophitsers, die tot de stakingen in de provincie Noord-Holland hadden aangezet, doodgeschoten. Tot levenslange tuchthuisstraf begenadigd werden voorts 2 Nederlanders, die in een ander proces door een Duitsch krijgsgerecht wegens een ernstige sabotagehandeling ter dood waren veroordeeld. Ook in dit geval is de gratie voor de laatste maal verleend, daar de veroordeelden ten tijde van de daad nog geen twintig jaar oud waren. Door het bureau van den Bevelhebber der Duitsche Weermacht in Nederland wordt bekend gemaakt: /V ft A ft A A A A A A A A A A A s A A ft A ft A s 1 ft het voor- commissia i waar de chefs en vloot. ontbreekt en een voor De Rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied, heeft zich op voorstel van den gemachtigde voor de stad Amsterdam, dr. Böhmcker, bereid verklaard, uit de hem ter beschikking staande middelen de som van 500.000 gulden ter beschikking te stellen van „Winterhulp Nederland” op voorwaarde dat dit bedrag uitsluitend in de stad Amsterdam besteed zal worden. In een schrijven aan dr. Böhmcker, wijst de Rijkscommissaris erop, dat hij bij het schenken van dit bedrag is uit gegaan van het feit, dat juist dat deel der Amsterdamsche bevolking, hetwelk de gelegenheid en den plicht had bij de actie van „Winterhulp Nederland” zijn sociaal verantwoordelijkheidsgevoel te toonen, te kort is geschoten. Bij de ver- deeling van het bedrag zal er op gelet moeten worden, dat met de jongste ge beurtenissen in Amsterdam op passende wijze rekening wordt gehouden. nomen, alleen al door den Duitschen afweer 10 Britsche bommenwerpers ver nield. De Duitsche verliezen bedragen sleahts 2/3 van het door de Engelschen opgegeven verliescijfer. Een nuchtere vergelijking toont aan aldus wordt van Duitsche zijde verklaard dat de Duitsche luchtmacht in aanval zoowel als verdediging nog steeds verre in het voordeel is boven de Britsche lucht vloot. De bekende Duitsche marine-deskun- dige, vice-admiraal Gadow, houdt zich in de „Deutsche Allg. Ztg.” bezig met het programma en de feiten van de Ameri- fcaansche scheepvaarthulp. Dat voor de eigen verdediging van de Vereenigde Sta ten geen staand leger van 900.000 man en een twee Oceanen-vloot van 3 millioen ton noodig is, zoo merkt de admiraal in zijn inleiding op, wordt aan de over zijde ook door deskundige lieden, zooals den chef van den generalen staf. Mars hall” duidelijk ingezien. Het invasiespook vat men niet meer ernstig op. Het gaat hier dus om een. middel voor expansieve actie buiten het continent. Het dilemma is alleen, zoo verklaart de schrijver met nadruk, dat men Engeland zou willen behouden en niet wil laten vallen, voor dat de eigen bewapening ten minste klaar is. De voltooiing van deze bewapening wordt zelfs bij het grootste optimisme niet voor 1946 verwacht, hetgeen te laat is. Tot dp dit tijdstip moet echter, zoo schrijft admiraal Gadow, iedere hulp aan Engeland een vertragenden invloed heb ben op de eigen bewapening. Vooral voor het geval, dat Amerika zelf aan den oor log zou gaan deelnemen. Vandaar dan ook de afkeer voor het zenden van Ame rikaansche schepen, met of zonder be scherming. hetgeen tot een deelnemen aan den oorlog zou kunnen leiden. Om dezelfde redenen kan de Engelsche regee- ring een dergelijke ontwikkeling niet wenschen, omdat dit tot een verminde ring van de hulp zou leiden. In het ver dere verloop houdt de schrijver zich be zig met de ondersteuning van Engeland door het afstaan van schepen en herin nert hij aan de verklaring van de Ame- rikaansche scheepvaart-autoriteiten, dat geen schepen meer kunnen worden afge staan. Voor den overzeeschen dienst komt slechts een voorraad van 331 schepen en 46 tankschepen met 2.4 millioen bruto re gisterton in aanmerking en die heeft men nog zelf noodig. Hoe staat het met den scheepsbouw vraagt admiraal Gadow waarbij hij tegelijkertijd vaststelt, dat in Deze courant verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen BUREAUXWAGENSTRAAT 35—37 Bijkantoor: Scheveningen. Keizerstr. 319, Tel. 550310; Filialen: Rijswijk. Kantoorboekh. Leeuwendaal, Oranjelaan 3, Tel. 119461, Voorburg, Boekhan del H. E. G. Ruys, Heerenstr. 124, Tel. 778038; N.V. Kantoorboekh. Th. J. de Koning, Goudsbloemlaan 3, Tel. 330263; Boekh. J. B. v. Seters Jr„ There- siastr. 108a, Tel. 772444; Boekh. E. D. Couvée, van Hoytemastr. 66, Tel. 721187 In het Middellandsche Zee-gebied heb ben in den vorigen nacht talrijke Duitsche vliegtuigen aanvallen ondernomen op vliegvelden en troepenconcentraties. Han gars en gebouwen op het vliegveld Eladen kregen zware treffers. In een der hangars werd een zware bomontploffing met daar op volgenden brand waargenomen. Er werden gedurfde aanvallen in scheervlucht ondernomen op een aan den Noordoost rand van het veld gelegen kamp, dat hevig werd beschoten, waarbij verscheidene jachtvliegtuigen op den grond werden ver nield. Voorts zijn aanvallen ondernomen op luchtdoelbatterijen, concentraties van lichte gemotoriseerde strijdmidelen en zoeklichtinstellingen ten Oosten van To- broek De teruggekeerde vliegtuigbeman- ningen hebben goede resultaten gemeld Na een inspectiereis langs het Noorde lijk oorlogstooneel heeft de onderkoning van Abessinië, de Hertog van Aosta, zich naar het Oostelijk oorlogstooneel begeven. Tijdens zijn inspectietournée heeft de on derkoning zich persoonlijk kunnen over tuigen van de doeltreffendheid der door de militaire overheid genomen maatrege len Midden- en Zuid-Engeland aangevallen, waarbij hangars, gebouwen en zoeklicht- batterijen werden getroffen. Vliegtuigen, welke voor de hangars stonden opge steld, werden met succes met de boord- wapens beschoten. In een luchtgevecht, dat gistermiddag bij helder weer boven het Kanaal werd geleverd tusschen Duitsche jagers en Engelsche Spitfires, werden 5 Engel sche machines neergeschoten. De Engelsche jagers, welke op weg waren om een actie te ondernemen te gen de Kanaalkust, werden op groote hoogte door Messerschmitt vliegtuigen aangevallen, waarbij het tot een feilen strijd kwam. In zeer korten tijd wisten de Duitsche jagers de overwinning in de lucht te behalen. Kapitein Ihlefeld schoot in dit gevecht zijn 32 ste tegen stander neer. Luchtgevecht bij Portsmouth Naar het D.N.B. verneemt is gisteren in de nabijheid van Portsmouth een Duitsch verkenningsvliegtuig, dat op den terugweg naar de Fransche kust was, bij verrassing aangevallen door 5 Engelsche Spitfires. In weerwil van de overmacht verweerde het Duitsche toe stel zich door met de boordwapenen naar alle zijden te vuren. Het schoot een Britsche jager neer, waarna de an dere vijandelijke toestellen op de vlucht gingen. De Duitscher keerde volkomen onbeschadigd op zijn basis terug. Naar het D.N.B. verneemt, zijn den afgeloopen nacht Engelsche bom menwerpers boven Noord-Duitschland verschenen. Op woonwijken en niet- militaire doelen te Hamburg werd een groot aantal brandbommen en eenige brisantbommen geworpen. Verscheide ne burgers werden gedood of gewond. Volgens de tot dusver ontvangen be richten zijn met zekerheid 5 Engelsche vliegtuigen door Duitsche nachtjagers en afweergeschut neergehaald; waar schijnlijk zal dit cijfer nog stijgen, daar een groot aantal Britsche bommenwer pers door den Duitschen afweer zoo ernstig is beschadigd, dat zij hun basis nauwelijks zullen kunnen bereiken. Bij den aanval van de Britsche lucht macht op Bremen in den vorigen nacht zijn, naar het D.N.B. meldt, in woon wijken eenige branden ontstaan, welke snel konden worden gebluscht. In een fabriek kon een brand door de luchtbe- schermingsafdeeling van het bedrijf ge bluscht worden, voordat schade van grooteren omvang ontstond. Tot dusver zijn berichten ontvangen over 3 dooden en 3 licht gewonden. Ook in Hamburg hebben de Britsche bommenwerpers denzelfden nacht het meerendeel van hun bommen wederom op woonwijken in de stad neergeworpen. De schade, aan industrieele installaties aangericht, is van weinig belang. Alle branden konden in den kiem worden gesmoord. In Hamburg zijn 5 dooden en 24 gewonden gevallen. Een brisantbom trof het Amerikaan- sche consulaat in de Ferdinandstrasse. De bom sloeg door het dak en bleef tusschen de tweede verdieping steken. De kamer van den consul alsmede het trappenhuis werden beschadigd. Door de ontploffing van de bom werden alle vensterruiten in de omgeving vernield. In de afgeloopen 24 uur heeft de Duit sche luchtmacht in het geheel 6 vlieg tuigen verloren. In hetzelfde tijdsver loop werden bij de Engelsche aanvallen op Berlijn, Hamburg en Bremen, welke door veel minder toestellen zijn onder- 8 ■s I 3 W Wij vertrouwen, dat onze lezers aan de groote rede, welke de Rijkscommis saris, Rijksminister dr. Seyss-Inquart te Amsterdam heeft gehouden, de aan dacht hebben geschonken, welke zij ten volle verdient. Het daar gesprokene is Immers van zeer groote beteekenis voor de beoordeeling van de positie, waarin ons land en ons volk thans ver- keeren, en van de plannen, welke men aan Duitsche zijde voor onze toekomst heeft. De Rijkscommissaris heeft de vele belangrijke vraagstukken, die zich hierbij voordoen, op uitvoerige en duidelijke wijze behandeld en daarbij als het ware de lijn der ontwikkeling uitgestippeld, zooals deze zich uit het verleden en door het heden richt naar de toekomst. Uitgangspunt voor deze rede waren de stakingen en ongeregeldheden, wel ke onlangs te Amsterdam en in enkele andere Noordhollandsche steden heb1 ben plaats gehad, in verband waarmee duidelijk is uiteengezet, dat de bezet tende macht zulke verstoringen van de economische en de openbare orde niet kan dulden en daartegen moet optre den met de kracht, welke door den ernst der feiten wordt vereischt. Met groote belangstelling zal men stellig het historische overzicht hebben gelezen, waarin de ontwikkeling van de verhouding tusschen het centraal- Europeesche gebied en dat, hetwelk ons volk thans bewoont, wordt nage gaan, teneinde de factoren van ge meenschap tusschen beide gebieden en hun bewoners in het licht te stellen. Wat daarbij vooral de aandacht trekt, dat is de erkenning niet voor het eerst trouwens, zooals men weet van het eigen karakter van ons volk op grond van een eigen ontwikkeling op een eigen aan de zee gelegen gebied. De erkenning ook, dat hierdoor het Nederlandsche volk een eigen stoffelijk en geestelijk bezit heeft verworven, dat als een verrijking van het geheele avondland moet worden beschouwd en dient te worden ontzien en behouden. Uitvoerig heeft dr. Seyss-Inquart stilgestaan bij de plaats, welke Neder land zal moeten innemen in een Ger- maansche volksgemeenschap onder de vanzelfsprekende leiding van het verre weg grootste land en volk dier ge meenschap. het Duitsche Rijk. Uitvoe rig ook heeft hij in dit verband de geesteshouding van het Nederlandsche volk besproken, vóór en na de fatale periode van 1015 Mei, en evenzeer de houding, welke na laatstgenoemden datum van Duitsche zijde is aangeno men tegenover ons land en volk, waar bij zoowel aan de materieele als de geestelijke zorg aandacht wordt ge wijd. Onder de vele vraagstukken, welke de Rijkscommissaris heeft behandeld, trekt dat omtrent de politieke constel latie en toekomst van ons land in het bijzonder de aandacht. Wij zullen hier op, evenals op verschillende van andere belangrijke problemen rede, uitvoeriger terugkomen. Grootere schepen in het verkeer tusschen Amerika en Europa Naar „Associated Press” meldt, koestert het Amerikaansche federale scheepvaart- bureau het plan, de grootste Amerikaan sche passagiersschepen, de „Manhattan” en de „Washington”, in dienst te stellen op de lijn New YorkLissabon, teneinde duizenden Amerikanen en buitenlanders in staat te stellen, uit Europa te vertrek ken. Deze schepen kunnen elk 1500 pas sagiers vervoeren, d.i. vier tot acht maal zooveel als de Amerikaansche die thans op Europa varen. In het Verordeningenblad is, zooals ge meld, opgenomen een besluit van den secretaris-generaal van het departement van Financiën betreffende verhooging van den tabaksaccijns. Deze verhooging treedt in werking met ingang van 1 April 1941. Hierbij wordt de bij besluit van ge noemden secretaris-generaal met ingang van 15 September 1940, ingevoerde ver hooging van den accijns ten aanzien van sigaren, rook- en pruimtabak en snuif overgenomen in art. 5 van de Tabakswet. De toen eveneens ingevoerde verhooging van den tabaksaccijns op sigaretten met 10 opcenten vervalt, zoodat de accijns op sigaretten wederom op 50 pCt. van den kleinhandelprijs wordt gebracht, zooals ook reeds in de Tabakswet is bepaald. De thans ingevoerde verhooging be treft de heffing van 100 opcenten op den tabaksaccijns van alle genoem de artikelen. Wat deze verhooging beteekent kan uit eenige voorbeelden blijken. Voer een sigaar, welke voor 10 cent wordt ver kocht, bedraagt de accijns thans 20 ten honderd, of 2 cent, welke accijns in den prijs van 10 cent is inbegrepen. Met in gang van 1 April zullen op den accüns van 2 cent 100 opcenten worden geheven of wel een bedrag van eveneens 2 cent, zoodat de verkoopsprijs van deze sigaar dan zal bedragen 10 -|- 2 cent 12 cent. In den prijs van een sigaret van 1 cent is een accijns van i cent begrepen. On deze J cent komen 100 opcenten of even eens J cent, zoodat een sigaret van 1 cent voortaan 1 J cent zal kosten. Een doosje van 20 sigaretten, waarop staat vermeid 20 cent opc. 1 cent £1 der halve 30 cent gaan kosten enz. Voor rook- en pruimtabak bedraagt de nrH«nSK30* pCt‘ van den kleinhandels- prqs. Kost een pak tabak thans 20 cent, mnUS de a.CCi]ns 6 Cent- Daarop ko men 100 opcenten of eveneens 6 cent *°°da* .de, pnjs van dit pak tabak op 26 cent zal komen enz F Gisteren heeft een groot aantal toe stellen geslaagde aanvallen gedaan op belangrijke fabrieken en havenwerken te Glasgow, het belangrijkste scheeps- bouwcentrum van Groot-Brittannië. Reeds na de eerste aanvalsgolf konden meer dan 20 groote branden worden waargenomen. Andere afdeelingen der Duitsche luchtmacht hebben in den afgeloopen nacht het havengebied van Liverpool Birkenhead, dat 24 uur tevoren reeds een hevigen aanval had ondergaan, be stookt met brisant- en brandbommen. Opnieuw deden zich hevige ontploffingen voor en braken groote branden uit, welke de verwoestingen van den vorigen dag voltooiden. Gisteravond heeft het commando der Duitsche luchtmacht, naar het D.N.B. verneemt, verscheidene afdeelingen bommenwerpers opdracht gegeven, tot het bombardeeren van verschillende Britsche havens aan Oost- en Westkust, de bemanningen der eerste terugge keerde vliegtuigen hebben hevige ploffingen en branden op 1.11 punten gemeld. Ook zijn aanvallen gedaan op ver schillende belangrijke industriesteden, welke in de eerste plaats waren gericht op een reeks opslagplaatsen van levens middelen en ravitailleeringsbedrijven. Men gelooft uit de eerste berichten te kunnen afleiden, dat een aantal belang rijke installaties der levensmiddelen industrie zeer te lijden heeft gehad. Verschillende andere fabrieken in Enge land en Schotland werden bestookt met bommen van soms zwaar kaliber. Uit Londen wordt gemeld, dat giste ren, kort na het invallen van de duister nis, boven vele streken van het land vijandelijke bommenwerpers werden waargenomen. In Londen werd lucht alarm gemaakt. De aanval op Liverpool Het D.N.B. meldt: Liverpool is in den vorigen nacht het doel geweest van een bijzonder geslaagden grooten Duitschen aanval. Verscheidene honderden Duit sche gevechtsvliegtuigen wierpen in gol ven, gedurende den geheelen nacht, op deze belangrijke haven aan de Westkust van Engeland bommen van allerlei ka liber op belangrijke militaire doelen neer. Het zwaartepunt van den aanval lag ditmaal in het bijzonder op het stadsdeel Birkenhead, waar talrijke pakhuizen en graansilo’s, alsmede sta pelplaatsen voor de levensmiddelenvoor ziening van Midden-Engeland zijn gele gen. De silo’s en graanpakhuizen werden ernstig getroffen. Een graansilo werd volkomen verwoest. Talrijke graanpak huizen stonden in brand. De vlak aan de Mersey gelegen slacht- en koelhuizen van de veehaven stonden eveneens in brand. Het Engelsche luchtdoelgeschut probeerde eerst door krachtig afweer vuur de Duitsche vliegers van hun doe len weg te houden. Na korten tijd echter werd het vuren verrassend zwak en wa ren de stralen der zoeklichten bijna in het geheel niet meer te zien. Hieruit kan geconcludeerd worden, dat ook de voornaamste stellingen luchtdoelgeschut door de bommen van de Duitsche ge vechtsvliegtuigen werden getroffen. Op grond van, door het D.N.B. ont vangen, verklaringen van vliegtuig- bemanningen. staat vast, dat de vernie lingen in Liverpool die van Coventry nog overtreffen Ook Cardiff hevig gebombardeerd Ook de havenstad Cardiff aan de En gelsche Zuidwestkust, werd hevig ge bombardeerd. Twee groote ontploffin gen en 10 branden werden in deze kolen haven waargenomen. Bij de aanvallen op Londen deden zich in de haveninstal laties van Purfleet ontploffingen voor. Bovendien werden nog 10 vliegvelden in PRIJS DER ADVERTENTIËN: Van 1—5 regels f 1.75. Iedere regel meer tot 10 regels 45 ct, daarna iedere regel meer 50 ct. Reclames 95 ct per regel Bewijsnummers 5 ct fr. p. post 10 ct. Incasso binnen de stad 5 cent buiten de stad volgens posttarief. - Bij vooruitbetaling: Kleine Advertenties 95 ct; Dienstaanbiedingen Advertentiën waarin voorkomt .Brieven aan het bureau van De credieten voor de hulpwet De financieele commissie uit het Ame- rtKaansche Huis van afgevaardigden heeft gisteren in een niet-openbare zitting een begin gemaakt met het debat over het nieuwe voorstel om 7 milliard dollar voor het uitvoeren van de hulpwet te voteeren. Men hoopt het Huis in *- midden van de volgende week dit stel te kunnen voorleggen. De coü zal een aantal deskundigen hooren onder Morgenthau. Knudsen en der generale staven van leger De Britsche admiraliteit heeft gisteren meegedeeld, dat het hulpschip der Brit sche marine „Manistee” tot zinken is gebracht De Manistee” was oorspronkelijk een vrachtschip van 5360 ton. Britsche schipbreukelingen te Lissabon Aan boord van het Portugeesche schip ..Carvalho Araujo” zijn 62 schipbreuke lingen van Engelsche schepen, die in den Atlantischen Oceaan door Duitsche duik- booten tot zinken zijn gebracht, te Lissa bon aangekomen. Onder de schipbreuke lingen bevinden zich verscheidene officie ren van het Engelsche schip „Hunting ton”. Noorsch schip aan den grond geloopen Naar „Bergens Tidende” meldt, is het Noorsche vrachtschip „Olaf Bergh” ter grootte van 5811 b.r.t. bij de kust van Maryland (V.S.) aan den grond geloopen. de Vereenigde Staten rond 500.000 bruto registerton aan nieuwe schepen in het af geloopen jaar is gebouwd. Dus evenveel als de Shipping Board voor eigen doel einden noodig heeft en overigens even veel als in 3 weken in Februari tot zin ken is gebracht. Om den scheepsbouw zooals in het voornemen in 1941 ligt te voeren tot 860.000 bruto ton, zal moei lijk zijn, zoo merkt de schrijver ver der op, nu de scheepswerven niet eens een tonnage van 200.000 bruto ton heb ben geleverd, zoodat het geschoolde scheepsbouwpersoneel al lang vertrokken is. Het ontbreekt dus aan geschoolde Krachten en een aanvullend bouwpro- gramma voor de koopvaardijvloot van 200 schepen van middelgroote tonnage dus ongeveer 2 millioen bruto ton, zooals Roosevelt heeft opgegeven, zou tot zeer groote moeilijkheden leiden. Hierbij komt nog, dat de behoeften aan staal grondstoffen, machinerieën en ar beidskrachten voor het bouwen van nieu we scheepswerven onttrokken moeten worden aan de hulp aan Engeland. De b rhtafn°duCtle Van En8eland op de door vern^t?HVal voortdurend gestoorde of 51d scljeepswerven kan, zoo merkt vice-admiraal Gadow tenslotte op bij een 400 nnnhhge» raming slechts op 300.000 5 bruto ton Per jaar geschat wor den. Wanneer men hierbij nog een ton nage van ten hoogste 100.000 bruto ton uit de Dominions bijtelt, verkrijgt men schePnUld^‘\k b£eld van de hoeveelheid scheepsruimte. De vernielingen en ver- d'remn«rilUSJ Veel en veel «rooter dan a® rn,g lljkbeden, die voortspruiten uit Amerikaansche hulp of uit de eigen pro ductie van Engeland. De Amerikaansche leveranties Volgens berichten uit Londen heeft de minister voor de binnenlandsche veilig heid, Morrison, tijdens een maaltijd van den automobielhandel verklaard dat de Amerikaansche leveranties niet terstond in den gewenschten omvang zouden komen en wanneer zij zouden komen, zouden zij slechts aanvullende leveran ties mogen vormen op de eigen bewape ning.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 1