Achttien doodvonnissen
Amerika’s hulp
Engeland
aan
voltrokken
l
l
i
iVo. 17825.
Hevige luchtaanvallen op Glasgow
Een warenhuis
rollen
op
1941.
Vrijdag 14 Maart.
De rede van den
Rijkscommissaris
Rookartikelen worden
duurder
van 7,42 uur n.m,
tot 7,55 uur v,m.
s
1
ft
A
Een Duitsche beschouwing
Duitsche luchtactie in
Noord-Afrika
VERDUISTEREN
i
W
3
s
.3
ter zee
De oo
J
Ook verschillende belangrijke industriecentra bestookt
’s-Gravenhage, 14 Maart.
Luchtgevechten boven het Kanaal
in
1
DOOR VERHOOGING VAN DEN
TABAKSACCIJNS
I
s
A
I
Maan: 14 Maart op 9.20 u.
nam. 15 Maart onder 8.52 uur
v.m.; op 10.41 uur nam.
Nachtdienst dokters:
Tusschen 10 u. n.m. en 7 u. v.m.:
No. 394920
Ziekenfondsleden de Volharding:
No. 116364
Z.g. Stadspatiënten: No. 49
Ziekenvervoer bjj nacht:
No. 773503
Uitsluitend ten behoeve van
Amsterdam
De Rijkscommissaris schenkt
een half millioen gulden aan
„Winterhulp Nederland”
Telefoon 116300 (zeven lijnen) - Giro No, 12500
Hertog van Aosta naar het oorlogs-
tooneel in Abessinië
Vijf Engelsche vliegtuigen boven het
Kanaal neergeschoten
Engelsche vliegtuigen boven
Hamburg en Bremen
De verliezen in den luchtoorlog
3
3
I
Bij
75 Ct.
dit blad” 10 ct. meer.
Van 1 April af worden 100 opcenten
geheven
De Cultuur Maatschappij te Naaldwijk is in het bezit van een drietal warenhuizen, welke, zoo noodig,
verrold kunnen worden met behulp van een tweetal lieren. Op onze foto .een uit duizend ramen bestaand
warenhuis is verrold (zie achtergrond), zoodat het veld met het product is vrijgekomen (Polygoon)
Engelsch hulpschip gezonken
COURANT
HAAGSCHE
PRIJS DEZER COURANT:
in
ton”.
Het schip voer in Engelschen dienst.
schepen.
op
Voor ’s-Gravenhage bij vooruitbet. per 3 mnd. met „Kikeriki”. „De Nieuwste Mode”,
„Koloniaal Bijblad” en „Letterkundig Bijblad” 3.15. Franco per post met Mode
blad f 4.20, zonder Modeblad f 3.95. Buitenland 9.45. Landen waarop het
verlaagd intern, drukwerk-posttarief van toepassing is 7.35 p. kw. Bij postkantoren
tegen de geldende goedgek. abonn.prijzen. Afz. nummers 5 ct„ fr. p. post 10 ct
de
de
der
den
ont-
verschillende
Op 13 Maart zijn van de achttien Nederlanders, die, zooals bekend is ge
maakt, in het Haagsche proces tegen een terreur-, sabotage- en spionnage-
organisatie ter dood waren veroordeeld, vijftien door den kogel terecht ge
steld. Een gratieverleening kwam niet in aanmerking, daar bedoelde organi
satie behalve ernstige sabotagehandelingen tegen militaire inrichtingen op
de laagste wijze en met de gemeenste middelen, zooals zij anders slechts bij
onbeschaafde volken bekend zijn, b.v. allerlei gifmoorden en aanvallen op
Duitsche militairen, beraamd en in een aantal gevallen ook ten uitvoer heeft
gebracht. Slechts drie der veroordeelden heeft de Bevelhebber der Weer
macht tot een levenslange tuchthuisstraf begenadigd, omdat zij bij het plegen
der daad nog geen twintig jaar oud waren. De Weermachtbevelhebber
wenscht hiermede een laatste beroep te doen op het verstand en het inzicht
van de Nederlandsche jeugd.
Tegelijk zijn drie te Amsterdam veroordeelde ophitsers, die tot de stakingen
in de provincie Noord-Holland hadden aangezet, doodgeschoten.
Tot levenslange tuchthuisstraf begenadigd werden voorts 2 Nederlanders, die
in een ander proces door een Duitsch krijgsgerecht wegens een ernstige
sabotagehandeling ter dood waren veroordeeld. Ook in dit geval is de gratie
voor de laatste maal verleend, daar de veroordeelden ten tijde van de daad
nog geen twintig jaar oud waren.
Door het bureau van den Bevelhebber der Duitsche Weermacht in Nederland
wordt bekend gemaakt:
/V
ft
A
ft
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
s
A
A
ft
A
ft
A
s
1
ft
het
voor-
commissia
i waar
de chefs
en vloot.
ontbreekt
en een
voor
De Rijkscommissaris voor het bezette
Nederlandsche gebied, heeft zich op
voorstel van den gemachtigde voor de
stad Amsterdam, dr. Böhmcker, bereid
verklaard, uit de hem ter beschikking
staande middelen de som van 500.000
gulden ter beschikking te stellen van
„Winterhulp Nederland” op voorwaarde
dat dit bedrag uitsluitend in de stad
Amsterdam besteed zal worden.
In een schrijven aan dr. Böhmcker,
wijst de Rijkscommissaris erop, dat hij
bij het schenken van dit bedrag is uit
gegaan van het feit, dat juist dat deel
der Amsterdamsche bevolking, hetwelk
de gelegenheid en den plicht had bij de
actie van „Winterhulp Nederland” zijn
sociaal verantwoordelijkheidsgevoel te
toonen, te kort is geschoten. Bij de ver-
deeling van het bedrag zal er op gelet
moeten worden, dat met de jongste ge
beurtenissen in Amsterdam op passende
wijze rekening wordt gehouden.
nomen, alleen al door den Duitschen
afweer 10 Britsche bommenwerpers ver
nield. De Duitsche verliezen bedragen
sleahts 2/3 van het door de Engelschen
opgegeven verliescijfer. Een nuchtere
vergelijking toont aan aldus wordt
van Duitsche zijde verklaard dat de
Duitsche luchtmacht in aanval zoowel
als verdediging nog steeds verre in het
voordeel is boven de Britsche lucht
vloot.
De bekende Duitsche marine-deskun-
dige, vice-admiraal Gadow, houdt zich in
de „Deutsche Allg. Ztg.” bezig met het
programma en de feiten van de Ameri-
fcaansche scheepvaarthulp. Dat voor de
eigen verdediging van de Vereenigde Sta
ten geen staand leger van 900.000 man en
een twee Oceanen-vloot van 3 millioen
ton noodig is, zoo merkt de admiraal
in zijn inleiding op, wordt aan de over
zijde ook door deskundige lieden, zooals
den chef van den generalen staf. Mars
hall” duidelijk ingezien. Het invasiespook
vat men niet meer ernstig op. Het gaat
hier dus om een. middel voor expansieve
actie buiten het continent. Het dilemma
is alleen, zoo verklaart de schrijver met
nadruk, dat men Engeland zou willen
behouden en niet wil laten vallen, voor
dat de eigen bewapening ten minste klaar
is. De voltooiing van deze bewapening
wordt zelfs bij het grootste optimisme
niet voor 1946 verwacht, hetgeen te laat
is. Tot dp dit tijdstip moet echter, zoo
schrijft admiraal Gadow, iedere hulp aan
Engeland een vertragenden invloed heb
ben op de eigen bewapening. Vooral voor
het geval, dat Amerika zelf aan den oor
log zou gaan deelnemen. Vandaar dan
ook de afkeer voor het zenden van Ame
rikaansche schepen, met of zonder be
scherming. hetgeen tot een deelnemen
aan den oorlog zou kunnen leiden. Om
dezelfde redenen kan de Engelsche regee-
ring een dergelijke ontwikkeling niet
wenschen, omdat dit tot een verminde
ring van de hulp zou leiden. In het ver
dere verloop houdt de schrijver zich be
zig met de ondersteuning van Engeland
door het afstaan van schepen en herin
nert hij aan de verklaring van de Ame-
rikaansche scheepvaart-autoriteiten, dat
geen schepen meer kunnen worden afge
staan.
Voor den overzeeschen dienst komt
slechts een voorraad van 331 schepen en
46 tankschepen met 2.4 millioen bruto re
gisterton in aanmerking en die heeft men
nog zelf noodig. Hoe staat het met den
scheepsbouw vraagt admiraal Gadow
waarbij hij tegelijkertijd vaststelt, dat in
Deze courant verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen
BUREAUXWAGENSTRAAT 35—37
Bijkantoor: Scheveningen. Keizerstr. 319, Tel. 550310; Filialen: Rijswijk.
Kantoorboekh. Leeuwendaal, Oranjelaan 3, Tel. 119461, Voorburg, Boekhan
del H. E. G. Ruys, Heerenstr. 124, Tel. 778038; N.V. Kantoorboekh. Th. J.
de Koning, Goudsbloemlaan 3, Tel. 330263; Boekh. J. B. v. Seters Jr„ There-
siastr. 108a, Tel. 772444; Boekh. E. D. Couvée, van Hoytemastr. 66, Tel. 721187
In het Middellandsche Zee-gebied heb
ben in den vorigen nacht talrijke Duitsche
vliegtuigen aanvallen ondernomen op
vliegvelden en troepenconcentraties. Han
gars en gebouwen op het vliegveld Eladen
kregen zware treffers. In een der hangars
werd een zware bomontploffing met daar
op volgenden brand waargenomen. Er
werden gedurfde aanvallen in scheervlucht
ondernomen op een aan den Noordoost
rand van het veld gelegen kamp, dat hevig
werd beschoten, waarbij verscheidene
jachtvliegtuigen op den grond werden ver
nield. Voorts zijn aanvallen ondernomen
op luchtdoelbatterijen, concentraties van
lichte gemotoriseerde strijdmidelen en
zoeklichtinstellingen ten Oosten van To-
broek De teruggekeerde vliegtuigbeman-
ningen hebben goede resultaten gemeld
Na een inspectiereis langs het Noorde
lijk oorlogstooneel heeft de onderkoning
van Abessinië, de Hertog van Aosta, zich
naar het Oostelijk oorlogstooneel begeven.
Tijdens zijn inspectietournée heeft de on
derkoning zich persoonlijk kunnen over
tuigen van de doeltreffendheid der door
de militaire overheid genomen maatrege
len
Midden- en Zuid-Engeland aangevallen,
waarbij hangars, gebouwen en zoeklicht-
batterijen werden getroffen. Vliegtuigen,
welke voor de hangars stonden opge
steld, werden met succes met de boord-
wapens beschoten.
In een luchtgevecht, dat gistermiddag
bij helder weer boven het Kanaal werd
geleverd tusschen Duitsche jagers en
Engelsche Spitfires, werden 5 Engel
sche machines neergeschoten.
De Engelsche jagers, welke op weg
waren om een actie te ondernemen te
gen de Kanaalkust, werden op groote
hoogte door Messerschmitt vliegtuigen
aangevallen, waarbij het tot een feilen
strijd kwam. In zeer korten tijd wisten
de Duitsche jagers de overwinning in
de lucht te behalen. Kapitein Ihlefeld
schoot in dit gevecht zijn 32 ste tegen
stander neer.
Luchtgevecht bij Portsmouth
Naar het D.N.B. verneemt is gisteren
in de nabijheid van Portsmouth een
Duitsch verkenningsvliegtuig, dat op
den terugweg naar de Fransche kust
was, bij verrassing aangevallen door 5
Engelsche Spitfires. In weerwil van de
overmacht verweerde het Duitsche toe
stel zich door met de boordwapenen
naar alle zijden te vuren. Het schoot
een Britsche jager neer, waarna de an
dere vijandelijke toestellen op de vlucht
gingen. De Duitscher keerde volkomen
onbeschadigd op zijn basis terug.
Naar het D.N.B. verneemt, zijn
den afgeloopen nacht Engelsche bom
menwerpers boven Noord-Duitschland
verschenen. Op woonwijken en niet-
militaire doelen te Hamburg werd een
groot aantal brandbommen en eenige
brisantbommen geworpen. Verscheide
ne burgers werden gedood of gewond.
Volgens de tot dusver ontvangen be
richten zijn met zekerheid 5 Engelsche
vliegtuigen door Duitsche nachtjagers
en afweergeschut neergehaald; waar
schijnlijk zal dit cijfer nog stijgen, daar
een groot aantal Britsche bommenwer
pers door den Duitschen afweer zoo
ernstig is beschadigd, dat zij hun basis
nauwelijks zullen kunnen bereiken.
Bij den aanval van de Britsche lucht
macht op Bremen in den vorigen nacht
zijn, naar het D.N.B. meldt, in woon
wijken eenige branden ontstaan, welke
snel konden worden gebluscht. In een
fabriek kon een brand door de luchtbe-
schermingsafdeeling van het bedrijf ge
bluscht worden, voordat schade van
grooteren omvang ontstond. Tot dusver
zijn berichten ontvangen over 3 dooden
en 3 licht gewonden.
Ook in Hamburg hebben de Britsche
bommenwerpers denzelfden nacht het
meerendeel van hun bommen wederom
op woonwijken in de stad neergeworpen.
De schade, aan industrieele installaties
aangericht, is van weinig belang. Alle
branden konden in den kiem worden
gesmoord. In Hamburg zijn 5 dooden en
24 gewonden gevallen.
Een brisantbom trof het Amerikaan-
sche consulaat in de Ferdinandstrasse.
De bom sloeg door het dak en bleef
tusschen de tweede verdieping steken.
De kamer van den consul alsmede het
trappenhuis werden beschadigd. Door
de ontploffing van de bom werden alle
vensterruiten in de omgeving vernield.
In de afgeloopen 24 uur heeft de Duit
sche luchtmacht in het geheel 6 vlieg
tuigen verloren. In hetzelfde tijdsver
loop werden bij de Engelsche aanvallen
op Berlijn, Hamburg en Bremen, welke
door veel minder toestellen zijn onder-
8
■s
I
3
W
Wij vertrouwen, dat onze lezers aan
de groote rede, welke de Rijkscommis
saris, Rijksminister dr. Seyss-Inquart
te Amsterdam heeft gehouden, de aan
dacht hebben geschonken, welke zij ten
volle verdient. Het daar gesprokene is
Immers van zeer groote beteekenis
voor de beoordeeling van de positie,
waarin ons land en ons volk thans ver-
keeren, en van de plannen, welke men
aan Duitsche zijde voor onze toekomst
heeft. De Rijkscommissaris heeft de
vele belangrijke vraagstukken, die
zich hierbij voordoen, op uitvoerige en
duidelijke wijze behandeld en daarbij
als het ware de lijn der ontwikkeling
uitgestippeld, zooals deze zich uit het
verleden en door het heden richt naar
de toekomst.
Uitgangspunt voor deze rede waren
de stakingen en ongeregeldheden, wel
ke onlangs te Amsterdam en in enkele
andere Noordhollandsche steden heb1
ben plaats gehad, in verband waarmee
duidelijk is uiteengezet, dat de bezet
tende macht zulke verstoringen van de
economische en de openbare orde niet
kan dulden en daartegen moet optre
den met de kracht, welke door den
ernst der feiten wordt vereischt.
Met groote belangstelling zal men
stellig het historische overzicht hebben
gelezen, waarin de ontwikkeling van de
verhouding tusschen het centraal-
Europeesche gebied en dat, hetwelk
ons volk thans bewoont, wordt nage
gaan, teneinde de factoren van ge
meenschap tusschen beide gebieden en
hun bewoners in het licht te stellen.
Wat daarbij vooral de aandacht trekt,
dat is de erkenning niet voor het
eerst trouwens, zooals men weet van
het eigen karakter van ons volk op
grond van een eigen ontwikkeling op
een eigen aan de zee gelegen gebied.
De erkenning ook, dat hierdoor het
Nederlandsche volk een eigen stoffelijk
en geestelijk bezit heeft verworven, dat
als een verrijking van het geheele
avondland moet worden beschouwd en
dient te worden ontzien en behouden.
Uitvoerig heeft dr. Seyss-Inquart
stilgestaan bij de plaats, welke Neder
land zal moeten innemen in een Ger-
maansche volksgemeenschap onder de
vanzelfsprekende leiding van het verre
weg grootste land en volk dier ge
meenschap. het Duitsche Rijk. Uitvoe
rig ook heeft hij in dit verband de
geesteshouding van het Nederlandsche
volk besproken, vóór en na de fatale
periode van 1015 Mei, en evenzeer
de houding, welke na laatstgenoemden
datum van Duitsche zijde is aangeno
men tegenover ons land en volk, waar
bij zoowel aan de materieele als de
geestelijke zorg aandacht wordt ge
wijd.
Onder de vele vraagstukken, welke
de Rijkscommissaris heeft behandeld,
trekt dat omtrent de politieke constel
latie en toekomst van ons land in het
bijzonder de aandacht. Wij zullen hier
op, evenals op verschillende van
andere belangrijke problemen
rede, uitvoeriger terugkomen.
Grootere schepen in het verkeer
tusschen Amerika en Europa
Naar „Associated Press” meldt, koestert
het Amerikaansche federale scheepvaart-
bureau het plan, de grootste Amerikaan
sche passagiersschepen, de „Manhattan”
en de „Washington”, in dienst te stellen
op de lijn New YorkLissabon, teneinde
duizenden Amerikanen en buitenlanders
in staat te stellen, uit Europa te vertrek
ken. Deze schepen kunnen elk 1500 pas
sagiers vervoeren, d.i. vier tot acht maal
zooveel als de Amerikaansche
die thans op Europa varen.
In het Verordeningenblad is, zooals ge
meld, opgenomen een besluit van den
secretaris-generaal van het departement
van Financiën betreffende verhooging
van den tabaksaccijns.
Deze verhooging treedt in werking met
ingang van 1 April 1941.
Hierbij wordt de bij besluit van ge
noemden secretaris-generaal met ingang
van 15 September 1940, ingevoerde ver
hooging van den accijns ten aanzien van
sigaren, rook- en pruimtabak en snuif
overgenomen in art. 5 van de Tabakswet.
De toen eveneens ingevoerde verhooging
van den tabaksaccijns op sigaretten met
10 opcenten vervalt, zoodat de accijns op
sigaretten wederom op 50 pCt. van den
kleinhandelprijs wordt gebracht, zooals
ook reeds in de Tabakswet is bepaald.
De thans ingevoerde verhooging be
treft de heffing van 100 opcenten op
den tabaksaccijns van alle genoem
de artikelen.
Wat deze verhooging beteekent kan uit
eenige voorbeelden blijken. Voer een
sigaar, welke voor 10 cent wordt ver
kocht, bedraagt de accijns thans 20 ten
honderd, of 2 cent, welke accijns in den
prijs van 10 cent is inbegrepen. Met in
gang van 1 April zullen op den accüns
van 2 cent 100 opcenten worden geheven
of wel een bedrag van eveneens 2 cent,
zoodat de verkoopsprijs van deze sigaar
dan zal bedragen 10 -|- 2 cent 12 cent.
In den prijs van een sigaret van 1 cent
is een accijns van i cent begrepen. On
deze J cent komen 100 opcenten of even
eens J cent, zoodat een sigaret van 1 cent
voortaan 1 J cent zal kosten. Een
doosje van 20 sigaretten, waarop staat
vermeid 20 cent opc. 1 cent £1 der
halve 30 cent gaan kosten enz.
Voor rook- en pruimtabak bedraagt de
nrH«nSK30* pCt‘ van den kleinhandels-
prqs. Kost een pak tabak thans 20 cent,
mnUS de a.CCi]ns 6 Cent- Daarop ko
men 100 opcenten of eveneens 6 cent
*°°da* .de, pnjs van dit pak tabak op 26
cent zal komen enz F
Gisteren heeft een groot aantal toe
stellen geslaagde aanvallen gedaan op
belangrijke fabrieken en havenwerken te
Glasgow, het belangrijkste scheeps-
bouwcentrum van Groot-Brittannië.
Reeds na de eerste aanvalsgolf konden
meer dan 20 groote branden worden
waargenomen.
Andere afdeelingen der Duitsche
luchtmacht hebben in den afgeloopen
nacht het havengebied van Liverpool
Birkenhead, dat 24 uur tevoren reeds
een hevigen aanval had ondergaan, be
stookt met brisant- en brandbommen.
Opnieuw deden zich hevige ontploffingen
voor en braken groote branden uit,
welke de verwoestingen van den vorigen
dag voltooiden.
Gisteravond heeft het commando der
Duitsche luchtmacht, naar het D.N.B.
verneemt, verscheidene afdeelingen
bommenwerpers opdracht gegeven, tot
het bombardeeren van verschillende
Britsche havens aan Oost- en Westkust,
de bemanningen der eerste terugge
keerde vliegtuigen hebben hevige
ploffingen en branden op 1.11
punten gemeld.
Ook zijn aanvallen gedaan op ver
schillende belangrijke industriesteden,
welke in de eerste plaats waren gericht
op een reeks opslagplaatsen van levens
middelen en ravitailleeringsbedrijven.
Men gelooft uit de eerste berichten te
kunnen afleiden, dat een aantal belang
rijke installaties der levensmiddelen
industrie zeer te lijden heeft gehad.
Verschillende andere fabrieken in Enge
land en Schotland werden bestookt met
bommen van soms zwaar kaliber.
Uit Londen wordt gemeld, dat giste
ren, kort na het invallen van de duister
nis, boven vele streken van het land
vijandelijke bommenwerpers werden
waargenomen. In Londen werd lucht
alarm gemaakt.
De aanval op Liverpool
Het D.N.B. meldt: Liverpool is in den
vorigen nacht het doel geweest van een
bijzonder geslaagden grooten Duitschen
aanval. Verscheidene honderden Duit
sche gevechtsvliegtuigen wierpen in gol
ven, gedurende den geheelen nacht, op
deze belangrijke haven aan de Westkust
van Engeland bommen van allerlei ka
liber op belangrijke militaire doelen
neer. Het zwaartepunt van den aanval
lag ditmaal in het bijzonder op het
stadsdeel Birkenhead, waar talrijke
pakhuizen en graansilo’s, alsmede sta
pelplaatsen voor de levensmiddelenvoor
ziening van Midden-Engeland zijn gele
gen. De silo’s en graanpakhuizen werden
ernstig getroffen. Een graansilo werd
volkomen verwoest. Talrijke graanpak
huizen stonden in brand. De vlak aan de
Mersey gelegen slacht- en koelhuizen
van de veehaven stonden eveneens in
brand. Het Engelsche luchtdoelgeschut
probeerde eerst door krachtig afweer
vuur de Duitsche vliegers van hun doe
len weg te houden. Na korten tijd echter
werd het vuren verrassend zwak en wa
ren de stralen der zoeklichten bijna in
het geheel niet meer te zien. Hieruit
kan geconcludeerd worden, dat ook de
voornaamste stellingen luchtdoelgeschut
door de bommen van de Duitsche ge
vechtsvliegtuigen werden getroffen.
Op grond van, door het D.N.B. ont
vangen, verklaringen van vliegtuig-
bemanningen. staat vast, dat de vernie
lingen in Liverpool die van Coventry
nog overtreffen
Ook Cardiff hevig gebombardeerd
Ook de havenstad Cardiff aan de En
gelsche Zuidwestkust, werd hevig ge
bombardeerd. Twee groote ontploffin
gen en 10 branden werden in deze kolen
haven waargenomen. Bij de aanvallen
op Londen deden zich in de haveninstal
laties van Purfleet ontploffingen voor.
Bovendien werden nog 10 vliegvelden in
PRIJS DER ADVERTENTIËN:
Van 1—5 regels f 1.75. Iedere regel meer tot 10 regels 45 ct, daarna iedere regel
meer 50 ct. Reclames 95 ct per regel Bewijsnummers 5 ct fr. p. post 10 ct.
Incasso binnen de stad 5 cent buiten de stad volgens posttarief. - Bij
vooruitbetaling: Kleine Advertenties 95 ct; Dienstaanbiedingen
Advertentiën waarin voorkomt .Brieven aan het bureau van
De credieten voor de hulpwet
De financieele commissie uit het Ame-
rtKaansche Huis van afgevaardigden heeft
gisteren in een niet-openbare zitting een
begin gemaakt met het debat over het
nieuwe voorstel om 7 milliard dollar
voor het uitvoeren van de hulpwet te
voteeren. Men hoopt het Huis in *-
midden van de volgende week dit
stel te kunnen voorleggen. De coü
zal een aantal deskundigen hooren
onder Morgenthau. Knudsen en
der generale staven van leger
De Britsche admiraliteit heeft gisteren
meegedeeld, dat het hulpschip der Brit
sche marine „Manistee” tot zinken is
gebracht
De Manistee” was oorspronkelijk een
vrachtschip van 5360 ton.
Britsche schipbreukelingen
te Lissabon
Aan boord van het Portugeesche schip
..Carvalho Araujo” zijn 62 schipbreuke
lingen van Engelsche schepen, die in den
Atlantischen Oceaan door Duitsche duik-
booten tot zinken zijn gebracht, te Lissa
bon aangekomen. Onder de schipbreuke
lingen bevinden zich verscheidene officie
ren van het Engelsche schip „Hunting
ton”.
Noorsch schip aan den
grond geloopen
Naar „Bergens Tidende” meldt, is het
Noorsche vrachtschip „Olaf Bergh” ter
grootte van 5811 b.r.t. bij de kust van
Maryland (V.S.) aan den grond geloopen.
de Vereenigde Staten rond 500.000 bruto
registerton aan nieuwe schepen in het af
geloopen jaar is gebouwd. Dus evenveel
als de Shipping Board voor eigen doel
einden noodig heeft en overigens even
veel als in 3 weken in Februari tot zin
ken is gebracht. Om den scheepsbouw
zooals in het voornemen in 1941 ligt
te voeren tot 860.000 bruto ton, zal moei
lijk zijn, zoo merkt de schrijver ver
der op, nu de scheepswerven niet eens
een tonnage van 200.000 bruto ton heb
ben geleverd, zoodat het geschoolde
scheepsbouwpersoneel al lang vertrokken
is. Het ontbreekt dus aan geschoolde
Krachten en een aanvullend bouwpro-
gramma voor de koopvaardijvloot van
200 schepen van middelgroote tonnage
dus ongeveer 2 millioen bruto ton, zooals
Roosevelt heeft opgegeven, zou tot zeer
groote moeilijkheden leiden.
Hierbij komt nog, dat de behoeften aan
staal grondstoffen, machinerieën en ar
beidskrachten voor het bouwen van nieu
we scheepswerven onttrokken moeten
worden aan de hulp aan Engeland. De
b rhtafn°duCtle Van En8eland op de door
vern^t?HVal voortdurend gestoorde of
51d scljeepswerven kan, zoo merkt
vice-admiraal Gadow tenslotte op bij een
400 nnnhhge» raming slechts op 300.000 5
bruto ton Per jaar geschat wor
den. Wanneer men hierbij nog een ton
nage van ten hoogste 100.000 bruto ton
uit de Dominions bijtelt, verkrijgt men
schePnUld^‘\k b£eld van de hoeveelheid
scheepsruimte. De vernielingen en ver-
d'remn«rilUSJ Veel en veel «rooter dan
a® rn,g lljkbeden, die voortspruiten uit
Amerikaansche hulp of uit de eigen pro
ductie van Engeland.
De Amerikaansche leveranties
Volgens berichten uit Londen heeft de
minister voor de binnenlandsche veilig
heid, Morrison, tijdens een maaltijd van
den automobielhandel verklaard dat de
Amerikaansche leveranties niet terstond
in den gewenschten omvang zouden
komen en wanneer zij zouden komen,
zouden zij slechts aanvullende leveran
ties mogen vormen op de eigen bewape
ning.