Shakespeare’s winnen en Sweering twee partijen Dommering „Driekoningenavond” KUNST EN LETTEREN b HAAGSCHE COURANT Vr>idae I MAURITSHUISCONCERTEN Kampioenschap kader 71-2 BILJARTEN HET NEDERLANDSCH TOONEEL PROFESSOR Dr. WILLEM MENGELBERG R H Heden zeventig jaar geworden Van der Pol scoort 118, Sweering 119 ZOLTAN SZEKELY VEREENIGINGEN AMATEURKAMP1OENSCHAPPEN VAN ZU1D-HOLLAND pag. 3 Shakespeare’s „Driekoningenavond” bij Het Nederlandsch Tooneel. Van links naar rechts het beroemde trio Bibberwang (Cor Hermus), de Nar (Louis de Bree) en Tobias (Louis Saalborn) 'Po’vooon) 2$ Maart 1941 2e bl. De voorzitter van de „Friesche Club’’, de heer H. Nieuwland, wenscht Jan Wiemers (links), die zijn 65sten verjaardag viert, geluk (Polygoon)] Constant v. d. Eis en André Rodenhuis Afscheid van Jan Wiemers Nell Veelo; houdt jr. "4! w r 1 I In zijn partij van der Pol tegen partij Wiemers was BOKSEN partij. deze de te RIJKSMUSEUM AMSTERDAM van KRACHTSPORT Beekhof en Dommering J. Hach en J. Eyerlinge genoodigd op Zondagmiddag 6 April hederenmatinée te geven. Hans Sch' RESIDENTIE M ANDOLINE-ORKEST BEETHOVEN-RECITAL. 3 CON GRAVATA Otto de Groot, hield dezer Willem Mengelberg. (Foto-archief) Van Vliet Beekhof Wiemers Van der Pol van van uitgevoerd. De muziek is in dit tot een onmisbaar onderdeel ge- Metz Dommering Metz Van Vliet Beekhof Dommering Van der Pol Sweering de deel- van i op pnt. 283 300 pnt. 89 300 pnt. 296 300 brt. 43 43 brt 21 21 brt. 28 28 brt 22 22 gem. 4.23 14.28 gem. 7.18 13.63 pnt. 260 300 gem. 684 7 89 gem. 13.27 27.27 1941 den pnt 300 159 pnt. 158 300 brt 30 30 h.s. 26 118 h.s. 46 21 h.s. 27 32 h.s. 90 69 gem. 6.58 6.97 brt 38 38 brt. 11 11 h.s. 41 59 h.s. 35 60 h.s. 36 119 gem. 10.— 5.30 De ideale remedie bij Brandend Maagzuur, smakelijk en zoo ge- makkelijk in te nemen. POPULAIRE VOORSTELLING „LASTIGE MANNEN”. De winnaars zullen bij de bovengenoem- zwakke zoo De Leeuw Sweering In de tweede ronde waren de prestaties Bos- een en- gem. 10,57 10.71 o-archief) De bekende violist Zoltan Szekely geeft zijn eenige recital van dit seizoen op Zon dagmiddag 30 Maart, half drie, in Diligen- tia met medewerking van Geza Frid. HET WEEKEIND IN DEN SCHOUWBURG Het Residentie Tooneel (directeur Dirk Verbeek geeft gedurende het aanstaande weekeind weer twee opvoeringen van Shakespeare’s „De Storm”, het groote suc ces van den laatsten tijd. Zoowel op Zater dagavond om kwart over zeven als op Zondagmiddag om 2 uur vangt de voor stelling van dit spel-van-toovenarij onder regie van Johan de Meester aan. Zaterdagmiddag om 2 u begint een op voering van Hildebrand’s „Camera Ob scura” in den Stadsschouwburg, een too- neelbewerking van het beroemde boek, waarin een goed deel van het ensemble, onder leiding van Bets Ranucci Beekman optreedt. Op Zondagavond om kwart over zeven vermeldt het programma: „Toontje heeft een paard geteekend”. Het is de 178ste voorstelling van dit kostelijke blijspel. In het Haagsche Gemeentemuseum. Op morgenmiddag 29 Maart a.s. te uur zal de heer Marinus C. Salomons, pianist te ’s-Gravenhage, in de aula van ring zegevierde gende cijfers ELSE RIJKENS De zangeres Else Rijkens is door de Ver. Kunst aan bet Volk, te Delft, uit- -» j eeu louw- nian zal aan dit concert zijn medewerking verleenen. Het muziek ensemble Con Gravata, on der leiding van „c dagen een vergadering. Het bestuur is thans als volgt samengesteldvoorzitter de heer Otto de Groot, secretaresse mej. B. Kruis, Wolmaransstraat 379, penning- meesteresse mei. A. Limburg, bibliothe caris de heer H. Kamphorst. Het aantal '«den bedraagt thans 20. IN DEN STADSSCHOUWBURG Shakespeare is den laatsten tijd wèl in T van „De „.N„„ ««.v Residentie-Tooneel, z,j mej gemak is geschreven, welke het Gemeentemuseum een Beethoven-reci- tal geven, waarbij zal worden uitgevoerd: Sonate op. 13 in C kl. t. (Pathétique), So nate opus 53 in C gr. t. (z.g. Waldstein- Sonate), Sehnsucht-, Schmrez- und Hoff- nungs-Walzer en Sonate opus 27 no. 2 (z.g. Mondschein-Sonate) Professor dr. Willem Mengelberg, de be roemde Nederlandsche dirigent is: heden 70 jaar geworden! Velen zullen dit met verbazing hebben gehoord, want Mengelberg heeft niet alleen zijn vitaal en vulcanisch innerlijk behouden, ook uiterlijk maakt hij nog steeds den indruk van een mensch in de kracht van zijn jaren. Mengelberg’s naam heeft in den loop der jaren een wereldvermaardheid gekregen en wat voor de Nederlandsche cultuur even belangrijk, zoo niet belangrijker was: mèt dien naam steeg ook de reputatie van het Amsterdamsch Concertgebouw-orkest. Want die twee zijn onafscheidelijk aan el kaar verbonden: Het Concertgebouworkest en Mengelberg. De enorme, schitterende traditie van dit órkest, centrum van Am sterdamsch en nationaal muziekleven, is door Willem Mengelberg gevormd: Richard Strauss, Wagner, Beethoven, ze werden een „cultus”. Gustav Mahler heeft Men gelberg met den totalen inzet van zijn geniale persoonlijkheid verdedigd. Mah- ler’s werken werden hier gegeven en be wonderd als nergens ter wereld. En daar na steeg de internationale vermaardheid van orkest en leider ieder jaar: Rome, Milaan. St. Petersburg, Moskou, Berlijn, Parijs, Boedapest, Londen, New York, in al deze steden werd de naam Mengelberg een begrip. De Columbia Universiteit te New York benoemde hem tot doctor hono ris causa; in 1933 heeft Toonkunst hem tot bijzonder hoogleeraar in de reproduc tieve toonkunst te Utrecht benoemd, een onderscheiding die aangaf hoe hong men hem hier waardeerde. Mengelberg stamt uit een Neder-Duit- sche Rijnlandsche familie van kunstenaren en geleerden. Hij is de zoon van den be kenden beeldhouwer Wilhelm Mengelberg te Utrecht. Hij studeerde te Utrecht, te Keulen, werd muziekdirecteur "te Luzern en kwam daarna naar Amsterdam, als op volger van Willem Kes Willem Mengelberg besloot den dag van heden in stilte te vieren. SimsonK.D.O. Hedenavond zal in de zaal van Swin denstraat 12 een ontmoeting plaats vin den tusschen Simson en K.D.O. De vol gende leden nemen hieraan deel. Eerst- genoemden zijn van Simson A. C. Pronk, 'D. Sluiters, (kampioen van Nederland), A. v. d. Spek, P. Dame, C. Zegers, M. Waasdorp. W. v. Bommel en J v. Loon. K.D.O. J. Steensma, H. Hqogervorst, J. Roodhuizen, I. H. Ouden, v. Beekhoven, HENRIETTE BOSMANS De pianiste-componiste Henriette mans zal Zondagmiddag 6 April -- kelen recital in Diligentia geven. vaak afbreuk aan haar waarde heeft ge daan, en zij zeker geen eeuwigheidswaarde bezit. Zij doet namelijk thans reeds, zóó kort na haar ontstaan, in haar burgerlijke zelfgenoegzaamheid en vlakheid, sterk verouderd aan. In „Driekoningenavond” schenkt Humperdinck’s muziek dan ook niet een grootere welsprekendheid aan de handeling, maar zij bestaat en kan zich handhaven, dank zij het meesterschap van een groot woordkunstenaar. De vertolking, welke het Amsterdamsch Bach-orkest, ‘onder leiding van Theo van der Bijl heeft gegeven, bekoorde soms door een zekere klankschoonheid. Het kleine ensemble bleek namelijk eenige zeer bekwame instrumentalisten onder zijn leden te tellen. Maar over phraseeringen en thematische afsluitingen werd vaak op schrikbarende wijze heengespeeld, waar door het spel aan zin en expressiviteit te kort schoot. Humperdinck’s compositie is niet het meest dankbare muzikale gege ven, maar een zekere geest en pittigheid zouden toch gemakkelijk naar voren kun nen worden gebracht. Wij hebben echter ook eenige meer dan verdienstelijke tus- schenspelen kunnen bewonderen, zoodat het aandeel, dat Theo van der Bijl in de huldebetuigingen heeft ontvangen, niet onverdiend is geweest. In het Geb. v. Kunsten en Wetenschappen Op Dinsdag 1 April om half acht, geeft Het Nederlandsch Tooneel, directeur Cor van der Lugt Melsert, in het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen te den Haag, een populaire voorstelling van „Lastige Mannen”, het bekende succes-blijspel in drie bedrijven en een naspel van Frederick Lonsdale. Het geestige stuk wordt gespeeld door Wilh. Duymaer van Twist, Josephine van Gasteren, Cor van der Lugt Melsert en Anton Roemer. De regie is gevoerd door Cor van der Lugt Melsert. De décors zijn geschilderd door Karei Brüokman. Op de j.l. gehouden vergadering van het Residentie Mandoline Orkest (secr. Nij- kerklaan 16) werd besloten het 3e lustrum op waardige wijze te vieren, in de groote zaal van het feestgebouw „Muslca”. Ook werd met groote instemming besloten aan het repertoire toe te voegen de orkestnum- mers: Fantasie aus „La Traviata”, de sym fonie uit de „Cavalleria Rusticana”, ’t Lar go van Handel, waarbij een soliste de Aria zal uitvoeren. Tevens zal het groote or kestwerk met gemengd koor „La Festa del Grano” uitgevoerd worden. verschillende melodieën, o.a. de aria uit Tosca, vond algemeenen bijval. Op ver zoek zong het viertal ..De drie kleine vischjes” Nu volgde er een één-acter „Het mis verstand”. met mej. R. Pols als de ac trice 'en mej. B. Koolmees in de rpl van Dientje, de niet al te snuggere dienst bode. De heer Nolten gaf op verdienste lijke wijze een solo-zang. waarna voof de tweede maal de Indo-Hawaiian Band optrad, evenals de eerste maal met veel succes. Het danspaar „Fantasio” voerde nog een komischen dans uit. Het pro gramma werd besloten met een drietal zangnummers vertolkt door den heer Her, o.a. een lied van Schubert„Leise fliehen meine Lieder”. De dansmuziek tusschen de nummers in was gelegenheid tot dansen - werd op uitstekende wijze verzorgd door den Vriendenkringband. IMRE UNGAR De Hougaarsche pianist Imre Ungar, die morgen in Diligentia een piano- matinée geeft, zal o.a. ten gehoore bren gen Beethovens’ Mondscheinsonate en Son: op 111; de Kinderszenen van Rob. Schumann en na de pauze is het program ma geheel gewijd aan werken van Fr. Chopin. Tentoonstelling „De Christusgedachte" Naar wij vernemen, opent morgen in het Rijksmuseum een Paaschtentoonstel- ling in de serie kunstenaars-keuze. onder den titel„De Christusgedachte”. De ten toonstelling, welke door den heer J. J. N. Exter werd georganiseerd, omvat werken van Jan Grégoire, M. Ricftters, Herman' Mees, A. van Zeegen, H. van den Boogaard, H. Bijvoet, alsmede beeld houwwerk en grafiek van L. O. Wencke bach, terwijl er schitterende gebrand glasramen van Jaap Weyand te bewon deren zullen zijn, voorstellende het leven en den dood van Christus. Van Marinus Richters zijn de ont werpen op ware grootte te zien van de gebrand glasramen uit de voormalige Zuiderkerk te Rotterdam, voorstellende de twaalf apostelen. Van den organisator der tentoonstel ling zijn tevens aanwezig veertien kruis wegstaties, ontworpen om te worden toe gepast aan de „moderne bouwkunst”. De staties, welke in 1940 gereed gekomen zijn, worden hier dus voor het eerst ge ëxposeerd. L. SCHULMAN NEGENTIG JAAR Gisteren is de bekende kunstschilder L. Schulman te Amersfoort negentig jaar geworden. Hij werd in 1851 te Hilversum geboren. Zijn eerste lessen ontving hij van den dierenschilder J. Koekkoek Dat zijn prestaties werden gewaardeerd, olijkt wel uit het feit, dat hij in 1878 een sub sidie van Koning Willem III ontving. .Hij bezocht verschillende musea in de hoofd steden van Europa en deed daar zijn voordeel mee. In 1929 vestigde hij zich te Amersfoort, waar hij nog woonachtig is. Het werk van Schulman draagt een ge heel eigen karakter. Het is frisch en de zon is er altijd een belangrijk element in. In het Amersfoortsche kunstenaarsgilde neemt hij, ondanks zijn hcogen leeftijd nog een belangrijke plaats in* Wie hem ziet, bewondert hem om ziin uitzonder lijke geestkracht. GER, P. AD0LF8 Op morgenmiddag 3 uur zal de heer Johan Koning een tentoonstelling van schilderijen door Ger. P. Adolfs openen in de kunstzaal Kleykamp. Deze expo sitie van werken uit Ned. Oost-Indië duurt tot 21 Anril a.s. speelden op het strijd, Geen series Het eerste optreden van den jubilaris bezorgde zijn vele supporters een groote teleurstelling. De Dokkumer was hope loos uit vorm, hetgeen waarschijnlijk aan nervositeit te wijten was. Ook met van der Pol vlotte het aanvankelijk niet, zoodat Wiemers, ondanks zijn spel, na de veertiende beurt niet veel achter stond. In de zestiende beurt kwam de Rotterdammer echter losdoor klein spel en fraaie bandstooten noteerde hij carambole na carambolede 100 werd gepasseerd en eerst op 118 kwam er een einde aan deze serie, doordat een kortebandstoot mislukte. Wel maakte Wiemers nog een serie van 26, van der Pol bleef echter superieur en maakte de partij met series van 32 en 30 uit. Van goed gehalte was hierna de partij tusschen de Leeuw en Sweering. Tot on- dezen dag verschillende spelers aanmerkelijk beter dan in hun eerste partijen. Van Vliet en Metz bleven aanvankelijk dicht bij elkaar. Na de 16de beurt, bij den stand 135132, bouwde de Hagenaar een fraaie serie op. In een snel tempo volgden de caramboles elkaar op, op 57 kwam het einde. Hij bleef echter in goeden vorm en maakte in de 22ste beurt rrfet een serie van 60 dc partij uit. Metz zakte aan het eind van de partij belangrijk af HAAGSCHE REVUE- EN CABARET- VEREENIGING Zaterdag j.l. heeft de Haagsche Revue- en Cabaretvereeniging „Vriendenkring” in de bovenzaal van de „Poort van Kleef’ alhier, een zeer geslaagden cabaretavond gehouden, Nadat de voorzitter, de heer J. W. de Roo, den avond geopend had, speelde de „Vriendenkring-band” o.l.v. den heer A. Hamers, een speciaal voor „Vriendenkring” gecomponeerden marsch Hierna kwam mevr. N. Zwets met een keurige imitatie van Zarah Leander met het lied „Nur nicht aus Liebe weinen”, direct gevolgd door een optreden van de Indo Hawaiian Band, de heeren Nolten, Visser, Wouters, Hall en Craanen, met Stille Zuidzeeklanken, o.a. Hawaiian .Calls, De uitvoering der nummers ver wierf een stormachtig applaus. Mej.' A, Gerritsen gaf hierop een zeer verdienste lijke accordeon-solo, waarna het dans paar „Fantasio”, de dames Koolmees en Smulders, op keurige wijze eenige zelf ontworpen dansen vertolkte. Hierop volg den twee z.g. black-outs. Nu volgde, evenals den vorigen caba- ret-avond het succesnummer, het optreden van het zangkwartet „Lou. White Miss and her Black White girls”, de dames Koolmees, v. d. Beek, v. Dijk en Borsjé. Vooral „het lied van de oude piano” op dat naast pianostukken het in de certzaal weinig beoefende genre duetten bevat. Eerst een drietal Daar Jan Wiemers te kennen gegeven heeft de wedstrijdsport na een mooien staat van dienst er aan te geven, wordt het kampioenschap kader 712 nu in Leeuwarden gehouden. Nadat de voor zitter der Friesche Biljartclub, H. Nieuw land, het tournooi geopend had en de heer Bosjes namens den Ned. Biljart bond Jan Wiemers met zijn 65sten ver jaardag geluk gewenscht had, werd de strijd aangevangen met de partijen Beek hofvan Vliet en MetzDommering, Alle vier spelers moesten eerst nog wennen aan het voor hen vreemde ma teriaal en in het begin kwamen de ca ramboles dan ook langzaam. Van Vliet was de eerste, die den indruk gaf deze moeilijkheden te boven te zijn. En met series van 38 in de zevende en van 46 in de zeventiende beurt liep hij op den vrij zwak spelenden Beekhof uit. Met een belangrijk verschil won hij speelden op het andere biljart een zeer langdurige partij. Om beurten hadden beide spelers de leiding, groot verschil was er echter niet. Een serie van 59 bezorgde den Arnhemmer de leiding, doch onmiddel lijk hierop kreeg hij weer een inzinking. Beekhof profiteerde hier niet genoeg van en verloor in de 38ste beurt. VAN DE HAAGSCHE CLUBS Het secretariaat van H. V. Gazan is thans gevestigd Waldorp- straat 488, alhier, ten huize van den heer W. Lroers. Van 1 April af heeft G.O.C. ’s Zondagsmorgens de beschikking over het terrein aan de van Tuyllstraat Voorburg. B. M. T speelt Zondag tegen Sliedrecht met H. Kruys; A. Constandse en C. Constandse; W. v. Pienbroek. C. v. Maren en A. v. Wieringen, K. Looman, J. Busker, J. Constandse, R. v. d. Meer, A. de Haan. Het secretariaat van V. I. O. S. is in handen gesteld van den heer A. J. Leenders, Goeverneurlaan 565, al hier Hoewel Rijswijk 3 in dit sei- zoen tweemaal niet is opgekomen tegen. Tedo en dus reglementair voor verdere deelneming was uitgesloten, heeft de be stuurscommissie van de onderafdeeling den Haag termen gevonden dit elftal als nog aan de competitie te laten deelnemen, aangezien het ten tweede male niet op komen buiten de schuld van dit groen zwarte team was gelegen. Dit besluit is echter geenszins een vrijbrief voor clubs, die in soortgelijke gevallen verkeeren, want ieder geval zal geheel zelfstandig worden bekeken. Teneinde, methetoog op den groeten achterstand, de afwerking van de competitie te bespoedigen, wordt door het bestuur van de Haagsche onderafdee ling overwogen ook op Woensdagavonden wedstrijden vast te stellen. Met ingang van 2 April a.s. worden op Woensdagavond, reeds adspirantwedstrijden gespeeld. Humperdinck’s compositie niet als gelijk waardige van het gespoken woord kan worden beschouwd. Stellig bevat deze schepping vele fraaie vondsten en geeft zij voortdurend blijk van de muzikaliteit en de bedrevenheid van den vruchtbaren toondichter, terwijl zij soms in zonnige blijmoedigheid het blijspel evenaardt. Maar daarentegen blijkt net tevens, dat Bovengenoemde solisten, respectievelijk sopraan, tenor en pianist, hebben voor deze week een programma samengesteld, con- der van Schütz. Albert en d’Astorga. Zij werden ten gehoore gebracht in goeden samen zang en met bekorende welluidendheid. De zanger komt niet zoo spoedig uit de plooi als de zangeres, die zich spontaner geeft. De twee elementen vullen elkan der goed aan en vormen een harmonisch geheel. De pianist liet ons dan Mozart’s Variaties over het thema „Unser dummer Pöbel meint” hooren. Hij deed het met gave techniek, klare muzikaliteit en zin volle voordracht. Het karakterverschil der variaties werd duidelijk naar voren gebracht. Zeer effectvol kwam de lichte en pikante bewegelijkheid na de lang zame variatie tot haar recht. Zij leidde tot een indrukwekkend slot. Dan duetten van Schubert, Schumann, Cornelius en Brahms. Fraaie composities vol afwisse ling Zij werden met uitnemende dictie voorgedragen, zeer expressief en 'tempe ramentvol. Den stemmen ontbrak het in haar samengaan hiet aan charme. De weergave vereenigde natuurlijkheid met beschaving. Na de pauze volgden de‘beurtzangen uit het „Italienische Liederbuch” van Hugo Wolf. Het zijn teeder-zielvolle, zeer innige en vergeestelijkte liederen, welke psychisch hooge eischen stellen. De uitvoerenden hebben ons van hun be grip voor deze kunst geen geringen dunk gegeven. Veel van deze bijzondere schoonheid is waarneembaar gemaakt. Ook den pianist bleek dfe beteekenis van den inhoud dezer muziek wèl bewust te zijn. Als solist liet hij zich nog hooren in Scherzo opus' 39 cis-moll en Berceuse van Chopin. Virtuositeit, klankschakee- ringen en cffectvolle tegenstellingen zijn in het eerste stuk te bewonderen ge weest en van de Berceuse heeft men het droomerige, het sierlijke en liefelijk- poëtische kunnen aanvoelen. De vocalisten sloten het programma met duetten van Louis Aubert. Het ge voel voor den klank en sfeer van deze kunst bleek zeer ontwikkeld te zijn. Een regel als „Rêvonsc’est l’heure” klonk werkelijk wonderschoon. En zoo waren er vele, zoowel bij de zangeres als zan ger. De dynamische schakeeringen wer den met verfijning behandeld. Met „Cache-cache” waarin uitgelatenheid en verrukking vereenigd waren, hadden de vertolkers veel succes. De pianist toonde zich een voórtreffelijken steun. Men ga naar dit concert eens luisteren. Voor menigeen zal de duettengroep nieuw en de kennismaking (bij deze vertolking) een genoegen zijn. trek! Na de mooie vertooning Storm” door het R»«i<i»nti thans het kostelijke blijspel „Drieko ningenavond”, vanouds aan velen bekend, in een vertolking, die eveneens den toets der critiek schitterend kan doorstaan. In de allereerste plaats moet men daarvoor Louis Saalbom danken, die als regisseur met eere de groote traditie van zijn ge- nialen leermeester, Willem Royaards, heeft hoog gehouden. Wie de herinnering bewaarde aan de prachtvertooningen on der Royaards.’ leiding, is niet teleurge steld, al bracht de meester wellicht nóg meer zwier en fantasie in het werk dan de knappe leerling. Men heeft zich ook nu in tegen stelling met de „Storm”-vertoóning gehouden aan de beproefde vertaling van dr. Burgersdijk en het heeft ons opnieuw getroffen, hoe knap, intelligent en welluidend, hoe geestig ook, door hem Shakespeare’s taal in de onze is herscha pen bij volkomen besef van de verant woordelijkheid tegenover aen oorspron- kelijken dichter, wiens bedoelingen zoo consciëntieus zijn gevolgd en dikwijls door naarstige studie nagespeurd. Eenzelfde eerbied voor het werk en den geest van Shakespeare spreekt uit de vertolking, in détails met artistiek gewe ten verzorgd, harmonisch, luchtig naar den eisch, met fantasie en zwier. Boven dien volgden de 16 tafereelen (waaronder zeer korte) elkander in vlot tempo op, mede als gevolg van een vernuftigen tooneelbouw met mooie décors, waar voor eveneens aan Louis Saai born de eet toekomt. Ook de costuums, smaakvol zonder overlading of bontheid en onder ling goed afgestemd, droegen tot het visueele effect veel bij. In ‘t bijzonder werd men getroffen door de prachtige costuums welke Josephine van Gasteren (als de rijke jonge gravin Olivia) met statie droeg. Louis Saalborn had zichzelf de rol toebedacht van Jonker Tobias Hik- kenburg, den altijd dronken oom van Olivia, een rol, waaraan voor velen de herinnering is verbonden aan wijlen Hubert Laroche, die er één mee was. Ook Saalborn ligt zij uitstekend met haar dikopgelegden vetten humor. Wat hij er van maakte was kostelijk. Hij vond een uitstekenden medespeler in Cor H e r- rn u s, die dien anderen dwaas. Jonker Andries Bibberwang (onvergetelijke suc- cesrol van wijlen Oscar Tourniaire) speelde met al den humor, de komische Uitbeeldingskracht en de mimiek, waar over hij beschikt en dat is niet weinig. De derde zwaar-komische figuur in dit blijspel is Malvolio, de dwaze hofmeester van Olivia, door Hans van Meerten voortreffelijk uitgebeeld en gespeeld. Vooral de scène van het lezen van den vermeenden minnebrief van zijn meesteres (een grap van zijn vrienden) werd een zeer groot succes, evenals de dronkemans- scène in den wijnkelder, waan vooral de jonkers Tobias en Andries in'hun volle kracht zijn, geassisteerd door de kamer- juffrouw van Olivia, Maria, door May V o 11 e n g a met haar onweerstaanbaren lach uitmuntend gespeeld. Wij kunnen aan dit drietal zeer goed op elkaar inge steld nog toevoegen Louis de Brce, die de wijze dwaasheden van den Nar knap lanceerde en bovendien verdienstelijk zong, o.a. het bekende regenliedje, waar mee het stuk besluit. Het is niet toevallig, dat wij de komische rollen het eerst hebben genoemd, want deze nemen in „Driekoningenavond” een voorname plaats in en geven er het eigen karakter aan. Wij willen hiermee echter den anderen niet te kort doen. Ank van der Moer was zeer goed als Viola, het meisje, dat als man vermomd den hertog dient, dien zij lief heeft en wiens bruid zij wordt als de vermomming is ontdekt. Goed eveneens is Josephine van Gaste ren als de door den hertog wanhopig beminde Olivia. Henri Eerens trof als de hertog door zijn mooie voordracht en dictie en zijn waardige allure. Van de anderen dienen Frits van Dijk, Guus Oster, Eduard Palmers, Anton Roemer eveneens te worden genoemd. Alles tezamen vormde een goed geheel, dat een zeer geslaagde voorstelling waar borgt. Zij werd opgeluisterd door Hum- perdinck’s bekende muziek, gespeeld door het Amsterdamsche Bach-orkest onder lei ding van Theo van der Bijl. (Men leze wat hieronder een onzer muziek medewerkers schrijft). Aan deze mooie en geestige Shakespeare- vertolking is een warm en langdurig applaus ten deel gevallen. De dirigent van het orkest deelde in de hulde en Josephine van Gasteren kreeg bloemen. Bij deze opvoering van Shakespeare’s „Driekoningenavond” werd de muziek, welke Engelbert Humperdinck daarvoor heeft geschreven, door net Amsterdamsch Bach-orkest onder leiding van Theo van der Bijl, uitgevoerd. De muziek is in dit blij siiel tot een onmisbaar onderdeel ge worden door Shakespeare, die de toon kunst wel zeer hartstochtelijk moet heb ben vereerd (men bedenke zijn uitlatin gen daaromtrent in „De Koopman van Venetië). Immers, hij heeft zijn figuren namelijk ook hierin, evenals in verschei dene andere werken, om de- streeling der klanken laten vragen. Het is bovendien opmerkelijk, dat, wanneer over de psy chologische waarde der muziek wordt uit geweid, alle grappenmakerijen plotseling vergeten schijnen te zijn en de schrijver zich ernstig toont over datgene, wat hem zoo bijzonder dierbaar was. Wij mogen het daarom des te meer betreuren dnt Sweering. aan het einde toe bleef de uitslag zeker. De Leeuw speelde tactischer en nam geen risico. Sweering had met en kele stooten veel geluk en liep door een serie van 69 in de zevende beurt op zijn tegenstander uit (39165). Door kleine series liep de Leeuw zijn achterstand in en het bleek, dat het moeilijke 712 spel hem goed ligt. Door een serie van 90 nam hij de leiding over, doch hierna zakt hij af. Sweering maakte hier goed gebruik van en hoewel hij niet boven het middelmatige uitkwam, veroverde hi.i weer de leiding (272—280). Onder groote spanning verliepen de laatste beurten. In de 28ste beurt wist Sweering tenslotte de partij uit te maken. in zijn tweede tegen de Leeuw beter op dreef en had door een serie van 47 in de vierde beurt een voorsprong (8235). De Leeuw kwam er toen beter in en produceerde in de 10de en 11de beurt series van 38 en 29. In de 14de beurt nam hij met een serie van 37 de leiding van den Fries over. Na de zestiende beurt, met den stand 170200 voor de Leeuw, moest de partij wegens het vergevorderde uur af gebroken worden. was Sweering uitstekend op dreef. Reeds in de 2de beurt produceerde hij een fraaie serie. Zijn rappeleeren was prachtig, terwijl ook zijn korte spel opviel. Op 119 strandde hij. Van der Pol liet zich door dezen achterstand niet ontmoedigen en liet eenige fraaie massee's zien. Sweering bleef echter in uitstekenden vorm en maakte nog enkele goede series. Reeds in de 11de beurt wist de Amsterdammer de partij uit te maken. pnt. 146 300 1.27 en 0.41 bij alle Apoth. en Drog. Metz en Dommering andere biljart een spannenden welke echter langzaam vorderde, van beiden slaagde er in groote te maken, zoodat de partij volkomen ge lijk opging. Aan het einde van de partij kwamen beide spelers er beter in en maakten eenige goede series. Domme- tenslotte met de vol- Op 31 Maart en 7 April te Rotterdam De amateur kampioenschappen van het district Zuid-Holland van N B B. zullen plaats vinden op de Maan dagen 31 Maart en 7 April in gebouw „Odeon”, Gouvernestraat, te Rotterdam.' Ruim 50 deelnemers uit Rotterdam, den Haag, Dordrecht, Leiden en omstre ken, hebben ingeschreven waaronder de bekende amateursDe Bruin, de Dood, Doorenbosch, Nieuwenburg, de Roode, Stuiver, van der Stam, Klein, de Paauw, Dorr, Dekkers, van der Reyden, Stiegelis, Meurer, Huynen, Grüben, Keus. Evers, Blonk. Oosterveen. Noteboom. Mikkers, Zoeteman, Constanz, Droos, Marjé. etc. De ingeschreven C en B klassers zul len boksen op Zondagmorgen 30 Maart in Sportschool Huizenaar te Rotterdam. de A-klassers worden gevoegd. Deze voorwedstrijden zijn niet toegankelijk voor het publiek. De uiteindelijke winnaars van district kampioenschappen zullen i nemen aan de kampioenschappen Nederland, welke gehouden worden 27 en 28 April te Enschede. VOETBAL y'- v. .y. -i; ,z‘ Ww I?,

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 7