Shakespeare’s
winnen
en
Sweering
twee partijen
Dommering
„Driekoningenavond”
KUNST EN LETTEREN
b
HAAGSCHE COURANT Vr>idae
I
MAURITSHUISCONCERTEN
Kampioenschap
kader 71-2
BILJARTEN
HET NEDERLANDSCH
TOONEEL
PROFESSOR Dr.
WILLEM MENGELBERG
R
H
Heden zeventig jaar geworden
Van der Pol scoort 118, Sweering 119
ZOLTAN SZEKELY
VEREENIGINGEN
AMATEURKAMP1OENSCHAPPEN
VAN ZU1D-HOLLAND
pag. 3
Shakespeare’s „Driekoningenavond” bij Het Nederlandsch Tooneel.
Van links naar rechts het beroemde trio Bibberwang (Cor Hermus),
de Nar (Louis de Bree) en Tobias (Louis Saalborn) 'Po’vooon)
2$ Maart 1941 2e bl.
De voorzitter van de „Friesche Club’’, de heer H. Nieuwland, wenscht
Jan Wiemers (links), die zijn 65sten verjaardag viert, geluk (Polygoon)]
Constant v. d. Eis
en André Rodenhuis
Afscheid van Jan Wiemers
Nell Veelo;
houdt jr.
"4!
w r 1
I
In zijn partij
van der Pol
tegen
partij
Wiemers was
BOKSEN
partij.
deze
de
te
RIJKSMUSEUM AMSTERDAM
van
KRACHTSPORT
Beekhof en Dommering
J. Hach en J. Eyerlinge
genoodigd op Zondagmiddag 6 April
hederenmatinée te geven. Hans Sch'
RESIDENTIE M ANDOLINE-ORKEST
BEETHOVEN-RECITAL.
3
CON GRAVATA
Otto de Groot, hield dezer
Willem Mengelberg.
(Foto-archief)
Van Vliet
Beekhof
Wiemers
Van der Pol
van
van
uitgevoerd. De muziek is in dit
tot een onmisbaar onderdeel ge-
Metz
Dommering
Metz
Van Vliet
Beekhof
Dommering
Van der Pol
Sweering
de
deel-
van
i op
pnt.
283
300
pnt.
89
300
pnt.
296
300
brt.
43
43
brt
21
21
brt.
28
28
brt
22
22
gem.
4.23
14.28
gem.
7.18
13.63
pnt.
260
300
gem.
684
7 89
gem.
13.27
27.27
1941
den
pnt
300
159
pnt.
158
300
brt
30
30
h.s.
26
118
h.s.
46
21
h.s.
27
32
h.s.
90
69
gem.
6.58
6.97
brt
38
38
brt.
11
11
h.s.
41
59
h.s.
35
60
h.s.
36
119
gem.
10.—
5.30
De ideale remedie bij
Brandend Maagzuur,
smakelijk en zoo ge-
makkelijk in te nemen.
POPULAIRE VOORSTELLING „LASTIGE
MANNEN”.
De winnaars zullen bij de bovengenoem-
zwakke
zoo
De Leeuw
Sweering
In de tweede ronde
waren de prestaties
Bos-
een en-
gem.
10,57
10.71
o-archief)
De bekende violist Zoltan Szekely geeft
zijn eenige recital van dit seizoen op Zon
dagmiddag 30 Maart, half drie, in Diligen-
tia met medewerking van Geza Frid.
HET WEEKEIND IN DEN SCHOUWBURG
Het Residentie Tooneel (directeur Dirk
Verbeek geeft gedurende het aanstaande
weekeind weer twee opvoeringen van
Shakespeare’s „De Storm”, het groote suc
ces van den laatsten tijd. Zoowel op Zater
dagavond om kwart over zeven als op
Zondagmiddag om 2 uur vangt de voor
stelling van dit spel-van-toovenarij onder
regie van Johan de Meester aan.
Zaterdagmiddag om 2 u begint een op
voering van Hildebrand’s „Camera Ob
scura” in den Stadsschouwburg, een too-
neelbewerking van het beroemde boek,
waarin een goed deel van het ensemble,
onder leiding van Bets Ranucci Beekman
optreedt.
Op Zondagavond om kwart over zeven
vermeldt het programma: „Toontje heeft
een paard geteekend”. Het is de 178ste
voorstelling van dit kostelijke blijspel.
In het Haagsche Gemeentemuseum.
Op morgenmiddag 29 Maart a.s. te
uur zal de heer Marinus C. Salomons,
pianist te ’s-Gravenhage, in de aula van
ring zegevierde
gende cijfers
ELSE RIJKENS
De zangeres Else Rijkens is door de
Ver. Kunst aan bet Volk, te Delft, uit-
-» j eeu
louw-
nian zal aan dit concert zijn medewerking
verleenen.
Het muziek ensemble Con Gravata, on
der leiding van „c
dagen een vergadering. Het bestuur is
thans als volgt samengesteldvoorzitter
de heer Otto de Groot, secretaresse mej.
B. Kruis, Wolmaransstraat 379, penning-
meesteresse mei. A. Limburg, bibliothe
caris de heer H. Kamphorst. Het aantal
'«den bedraagt thans 20.
IN DEN STADSSCHOUWBURG
Shakespeare is den laatsten tijd wèl in
T van „De „.N„„ ««.v
Residentie-Tooneel, z,j mej gemak is geschreven, welke
het Gemeentemuseum een Beethoven-reci-
tal geven, waarbij zal worden uitgevoerd:
Sonate op. 13 in C kl. t. (Pathétique), So
nate opus 53 in C gr. t. (z.g. Waldstein-
Sonate), Sehnsucht-, Schmrez- und Hoff-
nungs-Walzer en Sonate opus 27 no. 2
(z.g. Mondschein-Sonate)
Professor dr. Willem Mengelberg, de be
roemde Nederlandsche dirigent is: heden 70
jaar geworden!
Velen zullen dit met verbazing hebben
gehoord, want Mengelberg heeft niet
alleen zijn vitaal en vulcanisch innerlijk
behouden, ook uiterlijk maakt hij nog
steeds den indruk van een mensch in de
kracht van zijn jaren.
Mengelberg’s naam heeft in den loop der
jaren een wereldvermaardheid gekregen
en wat voor de Nederlandsche cultuur
even belangrijk, zoo niet belangrijker was:
mèt dien naam steeg ook de reputatie van
het Amsterdamsch Concertgebouw-orkest.
Want die twee zijn onafscheidelijk aan el
kaar verbonden: Het Concertgebouworkest
en Mengelberg. De enorme, schitterende
traditie van dit órkest, centrum van Am
sterdamsch en nationaal muziekleven, is
door Willem Mengelberg gevormd: Richard
Strauss, Wagner, Beethoven, ze werden
een „cultus”. Gustav Mahler heeft Men
gelberg met den totalen inzet van zijn
geniale persoonlijkheid verdedigd. Mah-
ler’s werken werden hier gegeven en be
wonderd als nergens ter wereld. En daar
na steeg de internationale vermaardheid
van orkest en leider ieder jaar: Rome,
Milaan. St. Petersburg, Moskou, Berlijn,
Parijs, Boedapest, Londen, New York, in
al deze steden werd de naam Mengelberg
een begrip. De Columbia Universiteit te
New York benoemde hem tot doctor hono
ris causa; in 1933 heeft Toonkunst hem
tot bijzonder hoogleeraar in de reproduc
tieve toonkunst te Utrecht benoemd, een
onderscheiding die aangaf hoe hong men
hem hier waardeerde.
Mengelberg stamt uit een Neder-Duit-
sche Rijnlandsche familie van kunstenaren
en geleerden. Hij is de zoon van den be
kenden beeldhouwer Wilhelm Mengelberg
te Utrecht. Hij studeerde te Utrecht, te
Keulen, werd muziekdirecteur "te Luzern
en kwam daarna naar Amsterdam, als op
volger van Willem Kes
Willem Mengelberg besloot den dag van
heden in stilte te vieren.
SimsonK.D.O.
Hedenavond zal in de zaal van Swin
denstraat 12 een ontmoeting plaats vin
den tusschen Simson en K.D.O. De vol
gende leden nemen hieraan deel. Eerst-
genoemden zijn van Simson A. C. Pronk,
'D. Sluiters, (kampioen van Nederland),
A. v. d. Spek, P. Dame, C. Zegers, M.
Waasdorp. W. v. Bommel en J v. Loon.
K.D.O. J. Steensma, H. Hqogervorst,
J. Roodhuizen, I. H. Ouden, v. Beekhoven,
HENRIETTE BOSMANS
De pianiste-componiste Henriette
mans zal Zondagmiddag 6 April --
kelen recital in Diligentia geven.
vaak afbreuk aan haar waarde heeft ge
daan, en zij zeker geen eeuwigheidswaarde
bezit. Zij doet namelijk thans reeds, zóó
kort na haar ontstaan, in haar burgerlijke
zelfgenoegzaamheid en vlakheid, sterk
verouderd aan. In „Driekoningenavond”
schenkt Humperdinck’s muziek dan ook
niet een grootere welsprekendheid aan de
handeling, maar zij bestaat en kan zich
handhaven, dank zij het meesterschap van
een groot woordkunstenaar.
De vertolking, welke het Amsterdamsch
Bach-orkest, ‘onder leiding van Theo van
der Bijl heeft gegeven, bekoorde soms
door een zekere klankschoonheid. Het
kleine ensemble bleek namelijk eenige
zeer bekwame instrumentalisten onder zijn
leden te tellen. Maar over phraseeringen
en thematische afsluitingen werd vaak op
schrikbarende wijze heengespeeld, waar
door het spel aan zin en expressiviteit te
kort schoot. Humperdinck’s compositie is
niet het meest dankbare muzikale gege
ven, maar een zekere geest en pittigheid
zouden toch gemakkelijk naar voren kun
nen worden gebracht. Wij hebben echter
ook eenige meer dan verdienstelijke tus-
schenspelen kunnen bewonderen, zoodat
het aandeel, dat Theo van der Bijl in de
huldebetuigingen heeft ontvangen, niet
onverdiend is geweest.
In het Geb. v. Kunsten en Wetenschappen
Op Dinsdag 1 April om half acht, geeft
Het Nederlandsch Tooneel, directeur Cor
van der Lugt Melsert, in het Gebouw voor
Kunsten en Wetenschappen te den Haag,
een populaire voorstelling van „Lastige
Mannen”, het bekende succes-blijspel in
drie bedrijven en een naspel van Frederick
Lonsdale.
Het geestige stuk wordt gespeeld door
Wilh. Duymaer van Twist, Josephine van
Gasteren, Cor van der Lugt Melsert en
Anton Roemer. De regie is gevoerd door
Cor van der Lugt Melsert. De décors zijn
geschilderd door Karei Brüokman.
Op de j.l. gehouden vergadering van het
Residentie Mandoline Orkest (secr. Nij-
kerklaan 16) werd besloten het 3e lustrum
op waardige wijze te vieren, in de groote
zaal van het feestgebouw „Muslca”. Ook
werd met groote instemming besloten aan
het repertoire toe te voegen de orkestnum-
mers: Fantasie aus „La Traviata”, de sym
fonie uit de „Cavalleria Rusticana”, ’t Lar
go van Handel, waarbij een soliste de Aria
zal uitvoeren. Tevens zal het groote or
kestwerk met gemengd koor „La Festa
del Grano” uitgevoerd worden.
verschillende melodieën, o.a. de aria uit
Tosca, vond algemeenen bijval. Op ver
zoek zong het viertal ..De drie kleine
vischjes”
Nu volgde er een één-acter „Het mis
verstand”. met mej. R. Pols als de ac
trice 'en mej. B. Koolmees in de rpl van
Dientje, de niet al te snuggere dienst
bode. De heer Nolten gaf op verdienste
lijke wijze een solo-zang. waarna voof
de tweede maal de Indo-Hawaiian Band
optrad, evenals de eerste maal met veel
succes. Het danspaar „Fantasio” voerde
nog een komischen dans uit. Het pro
gramma werd besloten met een drietal
zangnummers vertolkt door den heer
Her, o.a. een lied van Schubert„Leise
fliehen meine Lieder”. De dansmuziek
tusschen de nummers in was gelegenheid
tot dansen - werd op uitstekende wijze
verzorgd door den Vriendenkringband.
IMRE UNGAR
De Hougaarsche pianist Imre Ungar,
die morgen in Diligentia een piano-
matinée geeft, zal o.a. ten gehoore bren
gen Beethovens’ Mondscheinsonate en
Son: op 111; de Kinderszenen van Rob.
Schumann en na de pauze is het program
ma geheel gewijd aan werken van Fr.
Chopin.
Tentoonstelling „De Christusgedachte"
Naar wij vernemen, opent morgen in
het Rijksmuseum een Paaschtentoonstel-
ling in de serie kunstenaars-keuze. onder
den titel„De Christusgedachte”. De ten
toonstelling, welke door den heer J. J.
N. Exter werd georganiseerd, omvat
werken van Jan Grégoire, M. Ricftters,
Herman' Mees, A. van Zeegen, H. van
den Boogaard, H. Bijvoet, alsmede beeld
houwwerk en grafiek van L. O. Wencke
bach, terwijl er schitterende gebrand
glasramen van Jaap Weyand te bewon
deren zullen zijn, voorstellende het leven
en den dood van Christus.
Van Marinus Richters zijn de ont
werpen op ware grootte te zien van de
gebrand glasramen uit de voormalige
Zuiderkerk te Rotterdam, voorstellende
de twaalf apostelen.
Van den organisator der tentoonstel
ling zijn tevens aanwezig veertien kruis
wegstaties, ontworpen om te worden toe
gepast aan de „moderne bouwkunst”. De
staties, welke in 1940 gereed gekomen
zijn, worden hier dus voor het eerst ge
ëxposeerd.
L. SCHULMAN NEGENTIG JAAR
Gisteren is de bekende kunstschilder L.
Schulman te Amersfoort negentig jaar
geworden. Hij werd in 1851 te Hilversum
geboren. Zijn eerste lessen ontving hij
van den dierenschilder J. Koekkoek Dat
zijn prestaties werden gewaardeerd, olijkt
wel uit het feit, dat hij in 1878 een sub
sidie van Koning Willem III ontving. .Hij
bezocht verschillende musea in de hoofd
steden van Europa en deed daar zijn
voordeel mee. In 1929 vestigde hij zich te
Amersfoort, waar hij nog woonachtig is.
Het werk van Schulman draagt een ge
heel eigen karakter. Het is frisch en de
zon is er altijd een belangrijk element in.
In het Amersfoortsche kunstenaarsgilde
neemt hij, ondanks zijn hcogen leeftijd
nog een belangrijke plaats in* Wie hem
ziet, bewondert hem om ziin uitzonder
lijke geestkracht.
GER, P. AD0LF8
Op morgenmiddag 3 uur zal de heer
Johan Koning een tentoonstelling van
schilderijen door Ger. P. Adolfs openen
in de kunstzaal Kleykamp. Deze expo
sitie van werken uit Ned. Oost-Indië
duurt tot 21 Anril a.s.
speelden op het
strijd,
Geen
series
Het eerste optreden van den jubilaris
bezorgde zijn vele supporters een groote
teleurstelling. De Dokkumer was hope
loos uit vorm, hetgeen waarschijnlijk
aan nervositeit te wijten was. Ook met
van der Pol vlotte het aanvankelijk niet,
zoodat Wiemers, ondanks zijn
spel, na de veertiende beurt niet
veel achter stond. In de zestiende beurt
kwam de Rotterdammer echter losdoor
klein spel en fraaie bandstooten noteerde
hij carambole na carambolede 100
werd gepasseerd en eerst op 118 kwam
er een einde aan deze serie, doordat een
kortebandstoot mislukte. Wel maakte
Wiemers nog een serie van 26, van der
Pol bleef echter superieur en maakte de
partij met series van 32 en 30 uit.
Van goed gehalte was hierna de partij
tusschen de Leeuw en Sweering. Tot
on-
dezen dag
verschillende
spelers aanmerkelijk beter dan in hun
eerste partijen. Van Vliet en Metz bleven
aanvankelijk dicht bij elkaar. Na de 16de
beurt, bij den stand 135132, bouwde de
Hagenaar een fraaie serie op. In een
snel tempo volgden de caramboles elkaar
op, op 57 kwam het einde. Hij bleef
echter in goeden vorm en maakte in de
22ste beurt rrfet een serie van 60 dc partij
uit. Metz zakte aan het eind van de
partij belangrijk af
HAAGSCHE REVUE- EN CABARET-
VEREENIGING
Zaterdag j.l. heeft de Haagsche Revue-
en Cabaretvereeniging „Vriendenkring”
in de bovenzaal van de „Poort van Kleef’
alhier, een zeer geslaagden cabaretavond
gehouden, Nadat de voorzitter, de heer
J. W. de Roo, den avond geopend had,
speelde de „Vriendenkring-band” o.l.v.
den heer A. Hamers, een speciaal voor
„Vriendenkring” gecomponeerden marsch
Hierna kwam mevr. N. Zwets met een
keurige imitatie van Zarah Leander met
het lied „Nur nicht aus Liebe weinen”,
direct gevolgd door een optreden van de
Indo Hawaiian Band, de heeren Nolten,
Visser, Wouters, Hall en Craanen, met
Stille Zuidzeeklanken, o.a. Hawaiian
.Calls, De uitvoering der nummers ver
wierf een stormachtig applaus. Mej.' A,
Gerritsen gaf hierop een zeer verdienste
lijke accordeon-solo, waarna het dans
paar „Fantasio”, de dames Koolmees en
Smulders, op keurige wijze eenige zelf
ontworpen dansen vertolkte. Hierop volg
den twee z.g. black-outs.
Nu volgde, evenals den vorigen caba-
ret-avond het succesnummer, het optreden
van het zangkwartet „Lou. White Miss
and her Black White girls”, de dames
Koolmees, v. d. Beek, v. Dijk en Borsjé.
Vooral „het lied van de oude piano” op
dat naast pianostukken het in de
certzaal weinig beoefende genre
duetten bevat. Eerst een drietal
Daar Jan Wiemers te kennen gegeven
heeft de wedstrijdsport na een mooien
staat van dienst er aan te geven, wordt
het kampioenschap kader 712 nu in
Leeuwarden gehouden. Nadat de voor
zitter der Friesche Biljartclub, H. Nieuw
land, het tournooi geopend had en de
heer Bosjes namens den Ned. Biljart
bond Jan Wiemers met zijn 65sten ver
jaardag geluk gewenscht had, werd de
strijd aangevangen met de partijen Beek
hofvan Vliet en MetzDommering,
Alle vier spelers moesten eerst nog
wennen aan het voor hen vreemde ma
teriaal en in het begin kwamen de ca
ramboles dan ook langzaam. Van Vliet
was de eerste, die den indruk gaf deze
moeilijkheden te boven te zijn. En met
series van 38 in de zevende en van 46
in de zeventiende beurt liep hij op den
vrij zwak spelenden Beekhof uit. Met een
belangrijk verschil won hij
speelden op
het andere biljart een zeer langdurige
partij. Om beurten hadden beide spelers
de leiding, groot verschil was er echter
niet. Een serie van 59 bezorgde den
Arnhemmer de leiding, doch onmiddel
lijk hierop kreeg hij weer een inzinking.
Beekhof profiteerde hier niet genoeg
van en verloor in de 38ste beurt.
VAN DE HAAGSCHE CLUBS
Het secretariaat van
H. V. Gazan is thans gevestigd Waldorp-
straat 488, alhier, ten huize van den heer
W. Lroers.
Van 1 April af heeft G.O.C.
’s Zondagsmorgens de beschikking over
het terrein aan de van Tuyllstraat
Voorburg.
B. M. T speelt Zondag tegen
Sliedrecht met H. Kruys; A. Constandse
en C. Constandse; W. v. Pienbroek. C. v.
Maren en A. v. Wieringen, K. Looman, J.
Busker, J. Constandse, R. v. d. Meer, A.
de Haan.
Het secretariaat van V. I.
O. S. is in handen gesteld van den heer
A. J. Leenders, Goeverneurlaan 565, al
hier
Hoewel Rijswijk 3 in dit sei-
zoen tweemaal niet is opgekomen tegen.
Tedo en dus reglementair voor verdere
deelneming was uitgesloten, heeft de be
stuurscommissie van de onderafdeeling
den Haag termen gevonden dit elftal als
nog aan de competitie te laten deelnemen,
aangezien het ten tweede male niet op
komen buiten de schuld van dit groen
zwarte team was gelegen. Dit besluit
is echter geenszins een vrijbrief voor clubs,
die in soortgelijke gevallen verkeeren,
want ieder geval zal geheel zelfstandig
worden bekeken.
Teneinde, methetoog op den
groeten achterstand, de afwerking van de
competitie te bespoedigen, wordt door
het bestuur van de Haagsche onderafdee
ling overwogen ook op Woensdagavonden
wedstrijden vast te stellen. Met ingang
van 2 April a.s. worden op Woensdagavond,
reeds adspirantwedstrijden gespeeld.
Humperdinck’s compositie niet als gelijk
waardige van het gespoken woord kan
worden beschouwd. Stellig bevat deze
schepping vele fraaie vondsten en geeft
zij voortdurend blijk van de muzikaliteit
en de bedrevenheid van den vruchtbaren
toondichter, terwijl zij soms in zonnige
blijmoedigheid het blijspel evenaardt.
Maar daarentegen blijkt net tevens, dat
Bovengenoemde solisten, respectievelijk
sopraan, tenor en pianist, hebben voor
deze week een programma samengesteld,
con-
der
van
Schütz. Albert en d’Astorga. Zij werden
ten gehoore gebracht in goeden samen
zang en met bekorende welluidendheid.
De zanger komt niet zoo spoedig uit de
plooi als de zangeres, die zich spontaner
geeft. De twee elementen vullen elkan
der goed aan en vormen een harmonisch
geheel. De pianist liet ons dan Mozart’s
Variaties over het thema „Unser dummer
Pöbel meint” hooren. Hij deed het met
gave techniek, klare muzikaliteit en zin
volle voordracht. Het karakterverschil
der variaties werd duidelijk naar voren
gebracht. Zeer effectvol kwam de lichte
en pikante bewegelijkheid na de lang
zame variatie tot haar recht. Zij leidde
tot een indrukwekkend slot. Dan duetten
van Schubert, Schumann, Cornelius en
Brahms. Fraaie composities vol afwisse
ling Zij werden met uitnemende dictie
voorgedragen, zeer expressief en 'tempe
ramentvol. Den stemmen ontbrak het in
haar samengaan hiet aan charme. De
weergave vereenigde natuurlijkheid met
beschaving.
Na de pauze volgden de‘beurtzangen
uit het „Italienische Liederbuch” van
Hugo Wolf. Het zijn teeder-zielvolle,
zeer innige en vergeestelijkte liederen,
welke psychisch hooge eischen stellen.
De uitvoerenden hebben ons van hun be
grip voor deze kunst geen geringen
dunk gegeven. Veel van deze bijzondere
schoonheid is waarneembaar gemaakt.
Ook den pianist bleek dfe beteekenis van
den inhoud dezer muziek wèl bewust te
zijn. Als solist liet hij zich nog hooren
in Scherzo opus' 39 cis-moll en Berceuse
van Chopin. Virtuositeit, klankschakee-
ringen en cffectvolle tegenstellingen zijn
in het eerste stuk te bewonderen ge
weest en van de Berceuse heeft men het
droomerige, het sierlijke en liefelijk-
poëtische kunnen aanvoelen.
De vocalisten sloten het programma
met duetten van Louis Aubert. Het ge
voel voor den klank en sfeer van deze
kunst bleek zeer ontwikkeld te zijn. Een
regel als „Rêvonsc’est l’heure” klonk
werkelijk wonderschoon. En zoo waren
er vele, zoowel bij de zangeres als zan
ger. De dynamische schakeeringen wer
den met verfijning behandeld. Met
„Cache-cache” waarin uitgelatenheid en
verrukking vereenigd waren, hadden de
vertolkers veel succes. De pianist toonde
zich een voórtreffelijken steun. Men ga
naar dit concert eens luisteren. Voor
menigeen zal de duettengroep nieuw en
de kennismaking (bij deze vertolking)
een genoegen zijn.
trek! Na de mooie vertooning
Storm” door het R»«i<i»nti
thans het kostelijke blijspel „Drieko
ningenavond”, vanouds aan velen bekend,
in een vertolking, die eveneens den toets
der critiek schitterend kan doorstaan. In
de allereerste plaats moet men daarvoor
Louis Saalbom danken, die als regisseur
met eere de groote traditie van zijn ge-
nialen leermeester, Willem Royaards,
heeft hoog gehouden. Wie de herinnering
bewaarde aan de prachtvertooningen on
der Royaards.’ leiding, is niet teleurge
steld, al bracht de meester wellicht nóg
meer zwier en fantasie in het werk dan
de knappe leerling.
Men heeft zich ook nu in tegen
stelling met de „Storm”-vertoóning
gehouden aan de beproefde vertaling
van dr. Burgersdijk en het heeft ons
opnieuw getroffen, hoe knap, intelligent
en welluidend, hoe geestig ook, door hem
Shakespeare’s taal in de onze is herscha
pen bij volkomen besef van de verant
woordelijkheid tegenover aen oorspron-
kelijken dichter, wiens bedoelingen zoo
consciëntieus zijn gevolgd en dikwijls
door naarstige studie nagespeurd.
Eenzelfde eerbied voor het werk en den
geest van Shakespeare spreekt uit de
vertolking, in détails met artistiek gewe
ten verzorgd, harmonisch, luchtig naar
den eisch, met fantasie en zwier. Boven
dien volgden de 16 tafereelen (waaronder
zeer korte) elkander in vlot tempo op,
mede als gevolg van een vernuftigen
tooneelbouw met mooie décors, waar
voor eveneens aan Louis Saai born de eet
toekomt. Ook de costuums, smaakvol
zonder overlading of bontheid en onder
ling goed afgestemd, droegen tot het
visueele effect veel bij. In ‘t bijzonder
werd men getroffen door de prachtige
costuums welke Josephine van Gasteren
(als de rijke jonge gravin Olivia) met
statie droeg.
Louis Saalborn had zichzelf de
rol toebedacht van Jonker Tobias Hik-
kenburg, den altijd dronken oom van
Olivia, een rol, waaraan voor velen de
herinnering is verbonden aan wijlen
Hubert Laroche, die er één mee was. Ook
Saalborn ligt zij uitstekend met haar
dikopgelegden vetten humor. Wat hij er
van maakte was kostelijk. Hij vond een
uitstekenden medespeler in Cor H e r-
rn u s, die dien anderen dwaas. Jonker
Andries Bibberwang (onvergetelijke suc-
cesrol van wijlen Oscar Tourniaire)
speelde met al den humor, de komische
Uitbeeldingskracht en de mimiek, waar
over hij beschikt en dat is niet weinig.
De derde zwaar-komische figuur in dit
blijspel is Malvolio, de dwaze hofmeester
van Olivia, door Hans van Meerten
voortreffelijk uitgebeeld en gespeeld.
Vooral de scène van het lezen van den
vermeenden minnebrief van zijn meesteres
(een grap van zijn vrienden) werd een
zeer groot succes, evenals de dronkemans-
scène in den wijnkelder, waan vooral de
jonkers Tobias en Andries in'hun volle
kracht zijn, geassisteerd door de kamer-
juffrouw van Olivia, Maria, door May
V o 11 e n g a met haar onweerstaanbaren
lach uitmuntend gespeeld. Wij kunnen aan
dit drietal zeer goed op elkaar inge
steld nog toevoegen Louis de Brce,
die de wijze dwaasheden van den Nar
knap lanceerde en bovendien verdienstelijk
zong, o.a. het bekende regenliedje, waar
mee het stuk besluit.
Het is niet toevallig, dat wij de komische
rollen het eerst hebben genoemd, want
deze nemen in „Driekoningenavond” een
voorname plaats in en geven er het eigen
karakter aan. Wij willen hiermee echter
den anderen niet te kort doen. Ank van
der Moer was zeer goed als Viola, het
meisje, dat als man vermomd den hertog
dient, dien zij lief heeft en wiens bruid zij
wordt als de vermomming is ontdekt. Goed
eveneens is Josephine van Gaste
ren als de door den hertog wanhopig
beminde Olivia. Henri Eerens trof
als de hertog door zijn mooie voordracht
en dictie en zijn waardige allure. Van de
anderen dienen Frits van Dijk, Guus
Oster, Eduard Palmers, Anton
Roemer eveneens te worden genoemd.
Alles tezamen vormde een goed geheel,
dat een zeer geslaagde voorstelling waar
borgt. Zij werd opgeluisterd door Hum-
perdinck’s bekende muziek, gespeeld door
het Amsterdamsche Bach-orkest onder lei
ding van Theo van der Bijl. (Men
leze wat hieronder een onzer muziek
medewerkers schrijft).
Aan deze mooie en geestige Shakespeare-
vertolking is een warm en langdurig
applaus ten deel gevallen. De dirigent van
het orkest deelde in de hulde en Josephine
van Gasteren kreeg bloemen.
Bij deze opvoering van Shakespeare’s
„Driekoningenavond” werd de muziek,
welke Engelbert Humperdinck daarvoor
heeft geschreven, door net Amsterdamsch
Bach-orkest onder leiding van Theo van
der Bijl, uitgevoerd. De muziek is in dit
blij siiel tot een onmisbaar onderdeel ge
worden door Shakespeare, die de toon
kunst wel zeer hartstochtelijk moet heb
ben vereerd (men bedenke zijn uitlatin
gen daaromtrent in „De Koopman van
Venetië). Immers, hij heeft zijn figuren
namelijk ook hierin, evenals in verschei
dene andere werken, om de- streeling der
klanken laten vragen. Het is bovendien
opmerkelijk, dat, wanneer over de psy
chologische waarde der muziek wordt uit
geweid, alle grappenmakerijen plotseling
vergeten schijnen te zijn en de schrijver
zich ernstig toont over datgene, wat hem
zoo bijzonder dierbaar was. Wij mogen
het daarom des te meer betreuren dnt
Sweering.
aan het einde toe bleef de uitslag
zeker. De Leeuw speelde tactischer en
nam geen risico. Sweering had met en
kele stooten veel geluk en liep door een
serie van 69 in de zevende beurt op zijn
tegenstander uit (39165). Door kleine
series liep de Leeuw zijn achterstand in
en het bleek, dat het moeilijke 712
spel hem goed ligt. Door een serie van
90 nam hij de leiding over, doch hierna
zakt hij af. Sweering maakte hier goed
gebruik van en hoewel hij niet boven
het middelmatige uitkwam, veroverde hi.i
weer de leiding (272—280). Onder groote
spanning verliepen de laatste beurten. In
de 28ste beurt wist Sweering tenslotte de
partij uit te maken.
in zijn tweede
tegen de Leeuw beter op dreef en had
door een serie van 47 in de vierde beurt
een voorsprong (8235). De Leeuw
kwam er toen beter in en produceerde in
de 10de en 11de beurt series van 38 en
29. In de 14de beurt nam hij met een
serie van 37 de leiding van den Fries
over. Na de zestiende beurt, met den
stand 170200 voor de Leeuw, moest de
partij wegens het vergevorderde uur af
gebroken worden.
was
Sweering uitstekend op dreef. Reeds in
de 2de beurt produceerde hij een fraaie
serie. Zijn rappeleeren was prachtig,
terwijl ook zijn korte spel opviel. Op 119
strandde hij. Van der Pol liet zich door
dezen achterstand niet ontmoedigen en
liet eenige fraaie massee's zien. Sweering
bleef echter in uitstekenden vorm en
maakte nog enkele goede series. Reeds
in de 11de beurt wist de Amsterdammer
de partij uit te maken.
pnt.
146
300
1.27 en 0.41 bij alle Apoth. en Drog.
Metz en Dommering
andere biljart een spannenden
welke echter langzaam vorderde,
van beiden slaagde er in groote
te maken, zoodat de partij volkomen ge
lijk opging. Aan het einde van de partij
kwamen beide spelers er beter in en
maakten eenige goede series. Domme-
tenslotte met de vol-
Op 31 Maart en 7 April te Rotterdam
De amateur kampioenschappen
van het district Zuid-Holland van
N B B. zullen plaats vinden op de Maan
dagen 31 Maart en 7 April in gebouw
„Odeon”, Gouvernestraat, te Rotterdam.'
Ruim 50 deelnemers uit Rotterdam,
den Haag, Dordrecht, Leiden en omstre
ken, hebben ingeschreven waaronder de
bekende amateursDe Bruin, de Dood,
Doorenbosch, Nieuwenburg, de Roode,
Stuiver, van der Stam, Klein, de Paauw,
Dorr, Dekkers, van der Reyden, Stiegelis,
Meurer, Huynen, Grüben, Keus. Evers,
Blonk. Oosterveen. Noteboom. Mikkers,
Zoeteman, Constanz, Droos, Marjé. etc.
De ingeschreven C en B klassers zul
len boksen op Zondagmorgen 30 Maart
in Sportschool Huizenaar te Rotterdam.
de A-klassers worden gevoegd. Deze
voorwedstrijden zijn niet toegankelijk
voor het publiek.
De uiteindelijke winnaars van
district kampioenschappen zullen i
nemen aan de kampioenschappen
Nederland, welke gehouden worden
27 en 28 April te Enschede.
VOETBAL
y'- v. .y. -i;
,z‘ Ww
I?,