I
I
8
Donzen en Watten Dekens SM
Gratis Pedicure
Belangrijke Openbare Verknoping
aan de Veilingzalen KONINGINNEGRACHT No, 5 te 's-Cravenhage
MORGEN DINSDAG VAN 110 TOT 4 UUR
LAATSTE KIJKDAG
PIANO’S en ORGELS
10 DEELEN TARZAN ROMANS
(14.75
Boven BARA
geen parasol
noodig!
£14.75
KUNST EN LETTEREN
JOH.
HEER
OUDE COURANTEN
HELDER WASCHGOED
3e W. pag. 2
VIJFTIGJARIG BESTAAN
HAAGSCHEN KUNSTKRING
GEVRAAGD
-- i— HAAGSCHE COURANT Maandag 5 'Mei 1941
SYMPHONIECONCERT
RESIDENTIE-ORKEST
DE ZWARTE TULP
Wij bieden U hiermede een nieuw-samengestelde serie:
„O TUL!”
i
DE
IS
r
Opening tentoonstelling
Gemeentemuseum
CONCERT IN HET GEMEENTE
MUSEUM
VOOR MARKIEZEN. ZONSCHERMEN EN PARASOLS.
Let op het woord B7LFLA op den zelfkant!
EENIGE
GEBRUIKTE
NEL OOSTHOUT IN DEN
STADSSCHOUWBURG
OFFICIEELE PUBLICATIE VAN HET DEPARTEMENT VAN
LANDBOUW EN V1SSCHERIJ
ZOO GOED ALS NIEUW
OFFICIEELE PUBLICATIE VAN HET DEPARTEMENT VAN
LANDBOUW EN VISSCHERIJ
OPGAVE VAN AARDAPPELVOORRADEN DOOR TELERS EN
HANDELAREN
GEBROEDERSGRAAUW’s UITg. MIJ. en BOEKHANDEL
N. V. te Amsterdam, Singel 80, Telefoon 46460 Postrekening 70310.
Dirigent: Carl Schuricht
TARZAN VAN DE APEN
DE TERUGKEER VAN TARZAN
DE WILDE DIEREN VAN TARZAN
DE ZOON VAN TARZAN
TARZAN DE ONGETEMDE
TARZAN DE VERSCHRIKKELIJKE
TARZAN EN DE GOUDEN LEEUW
OFFICIEELE PUBLICATIE VAN HET DEPARTEMENT VAN
LANDBOUW EN VISSCHERIJ
de zalen gemaakt.
sociale positie van den kunste-
(Schimmelpenningh)
was
2—8
B.H. of de Provinciale Inkoopcentrale van
2162
BaAxRaA
Lustrumspel van de Haagsche
Academie Club
1.
2.
3.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
een
een
99
99
99
als
den
1.30
1.55
1.55
1.55
1.30
1.55
1.30
ƒ1.55
1.55
DetwarfeTuip
271
208
214
224
2-56
182
224
151
159
Lakens en Lijfgoed 8 ct., Doeken en Sloopen 4 ct., Zakdoeken 2 ct.
Vraagt prijs voor pers- en opmaakwasschen, ook per kilo. Geeft U eens
een proefwasch. Wasscherij Sneeuwwit”, Beukstraat 21. Tel. 336303
misdruk 0.70 per 10 k.g. afgehaald
aan ons kantoor
Deze couranten mogen uitsluitend
voor verpakkingsdoeleinden
gebruikt worden.
Dekenfabr, MEINBACH, Heemskerckstr. 4. Tel. 337973, b d P. Helnstr
Aanbieding van een geschenk aan de
Gemeente
TUL P”.
naar verkiezing.
banden,
IMRE UNGAR
Het concert van denHongaarschen pia
nist Imre Ungar gisteravond in Dili-
gentia, is wederom geheel besproken uit
verkocht. Op veler verzoek zal de kun
stenaar nog één laatste recital in dit sei
zoen geven op Maandag 12 Mei a.s. in
Diligentia.
BARA blijft de markies met de hoogste kleur-, zon- en llchteckt-
heid, het beste bestand tegen weersinvloeden. BARA Is de markies
met het dubbele leven, mooi van kleur en dessin en oersterk van
weefsel! Een kwaliteit, die ook In dezen tijd niet door BARA
verlaten of verminderd wordt. Ai worden er In markiezendoek ook
surrogaten gebracht, BARA handhaaft onvoorwaardelijk zijn kwaliteftl
Dinsdag 6 Mei a.s. van 25 uur. Bovenzaal ,,’t Zuid”, Groenmarkt»
Ned. Genootschap t. b. Voetverzorging. 2246
DISTRIBUTIE VAN BOTER EN MARGARINE.
De secretaris-generaal van het departement van Landbouw en Vis-
scherij maakt het volgende bekend met betrekking tot de distributie
van boter en margarine.
Zooals reeds eerder werd medegedeeld, ligt het in de bedoeling op
een gedeelte van de bonnen der vetkaart boter tegen gereduceerden prijs
verkrijgbaar te stellen In verband hiermede zullen de detaillisten bij de
inlevering van consumentenbonnen bij de distributiediensten zich aan
bepaalde voorschriften dienen te houden. Het is daarom van groot be
lang, dat zij zich zoo spoedig mogelijk, doch in ieder geval voor Donder
dag '8 Mei a.s. om inlichtingen terzake tot de plaatselijke distributie
diensten wenden.
van FRAAIE AMEUBLEMENTEN, O.-H. KUSSENKAST,
Jef Kleinmeubelen, Radio, D.-Bureautje, n.w. Glazenkast,
DEV., PERZ. e. a. TAPIJTEN, LOOPERS, Kronen, MEU-
ïSSifc BELGORDIJNEN, Naaimachine, SCHILDERIJEN, Bureaux
Fauteuils etc.
VEILING: WOENSDAG 7 MEI a.s., aanvang ten 10 uur.
J. OOSTKRVKEN, beëed. Makelaar.
Zie uitvoerige annonce van Zaterdagavond j.l. 2154
In het Gemeentemuseum aan de Stad-
houderslaan is Zaterdag de tentoonstelling
ter gelegenheid van het vijftigjarig be
staan van den Haagschen Kunstkring in
den intiemen kring der leden en eenige
genoodigden geopend. De waarnemend
burgemeester prof. ir. C. L. v. d. Bilt, de
wethouders M. Vrijenhoek en L. Buur
man, eenige Raadsleden, leden van de
commissie voor het Gemeentemuseum, de
voormalige directeur van het museum, dr.
H .E. van Gelder, verscheidene leden van
het eerecomité waren aanwezig, terwijl
voorts eenige oud-voorzitters van den
Kring en de dochter van den schilder
Theophile de Bock, oprichter van den
Kring, tot de gasten behoorden.
De directeur van het Gemeentemuseum,
dr. G. Knuttel Wzn., heette de aanwezigen
welkom en memoreerde de oprichting van
den Haagschen Kunstkring op 1 Mei 1891
als een heugelijk feit, daar deze vereeni-
ging een element van de grootste beteeke-
nis voor het geestelijk leven in deze stad
is geweest. In tegenstelling tot Pulchri
Studio is de Haagsche Kunstkring van den
aanvang af een vereeniging geweest, waar
beoefenaars van alle takken der kunst el
kaar ontmoeten konden. Dit contact is
van de grootste beteekenis geweest voor
de ontwikkeling van het kunstleven in
onze stad.
Na een overzicht te hebben gegeven over
de inrichting der tentoonstelling, die drie
gedeelten omvat: een retrospectief gedeel
te, waarin werken uit het eerste decen
nium van den Kiing zijn opgenomen, een
hedendaagsch gedeelte en een verzameling
relieken uit de geschiedenis van den
Kring, eindigde dr. Knuttel zijn rede.
Vervolgens sprak de voorzitter van den
Haagschen Kunstkring, ir. H. A. Wegerif.
Rede Ir. Wegerif.
Theophile de Bock, aldus spr. had een
goeden kijk op het voor de kunstenaars
noodzakelijke, toen hij vijftig jaren gele
den een verêeniging stichtte, waarin zoo
wel schilders, beeldhouwers, architecten,
kunstnij veren, letterkundigen en musici
vereenigd zouden zijn en gelegenheid
.zouden vinden voortdurend van gedachten
te wisselen.
De behoefte aan dit voor de kunstbe
oefening zoo zegenrijk contact kwam uit
de constellatie der kunstwereld uit die da
gen voort.
Ook 4e sociale positie van den kunste
naar onderging in den loop dezer vijftig
jaren belangrijke wijziging. Werd in de
90er jaren, als gevolg van de vrijwel uit
sluitend vrije uitoefening van de kunst
de gedachte ,,1’art pour l’art” gehuldigd en
gedroegen de schilders zich dienovereen
komstig en namen zij een uitzonderlijke
plaats in de samenleving in, in lateren tijd
zullen wij zien hoe kunstenaars zich ge
leidelijk aan hun opdracht ondergeschikt
maakten. Wij mogen er trotsch op zijn,
verklaarde de heer Wegerif, dat in het
laatste jaar van ons vijftigjarig bestaan
een cyclus voordrachten in onzen kring
werd gehouden getiteld: „Het dienend ka
rakter van de kunst”.
Niettemin heeft de vereeniging het hare
er toe bijgedragen om den kunstenaar te
vormen tot een mensch, die niet alleen
zichzelven en zijn individualistische
uitingswijze dient, doch ook een lid van
de samenleving genoemd kan worden, dat
zijn schoonheidbrengende arbeid tot ons
aller welzijn doet strekken. Ook meenen
wij, en wij willen er in het tegenwoordig
tijdsbestel de aandacht op vestigen, dat de
kunstenaars uit onzen kring, hun deel bij
dragen tot kunstbeoefening, welke zich
voortdurend vernieuwt, welke licht,
schoonheid en blijheid brengt, welke de
beste menschelijke waarden oproept,
welke mensch en menschheid dient en
het verband met een schoon verleden zoo
danig geïnterpreteerd wenscht te zien, dat
in de traditie juist een plicht tot vernieu
wing besloten ligt.
Geschenk aan de gemeente
den Haag.
Spreker dankte Burgemeester en Wet
houders, de commissie voor het Gemeen
temuseum, den zoo juist afgetreden direc
teur en den tegenwoordigen directeur zeer
voor de hartelijke wijze, waarop men den
kring tot het houden van deze tentoonstel
ling in het Gemeentemuseum in staat
heeft gesteld en bood als een bescheiden
bewijs van dankbaarheid het Gemeente
bestuur een geschenk uit het bezit van
den Kring aan, van de hand van het eere-
lid Willem van Konijnenburg, getiteld: „De
Epos van het land”.
Spreker dankte allen, die tot den bloei
van den Kring en de totstandkoming der
tentoonstelling hebben bijgedragen en ein
digde met'het uitspreken van de hoop, dat
BESTELBILJET.
Ondergeteekende verzoekt Gebroeders Graatrtv’s Uitg.-Mij, en Boekhandel N. V. te Amsterdam,
Singel 80, franco te zenden 10 DEELEN TARZAN.ROMANS, gebonden in 10 linnen banden, vol
gens aanbieding in de Haagsche Crt. van 5 Mei 1941, voor den prijs van 14.75.
met gratis premie: DE ZWARTE TULP, gebonden in linnen band,
en wenscht dit bedrag te betalen in maandelijksche termijnen van
Naam: Volledig adres:
S. v. p. invullen welk bedrag per maand betaald zal worden.
Tegen wekelijkse vergoeding
goed renderend bedrijf van
arisch of niet-arisch eigenaar, on
verschillig wat, ook café of café-
réstaurant. Br. No. 3154 Bur. blad.
De jubileum-tentoonstelling van den
Haagschen Kunstkring. Tijdens den rond
gang na de opening. Van links naar
rechts: de voorzitter, de heer A. H. Wege
rif, de waarn. burgemeester prof. ir.
C. L. van der Bilt en de directeur van
het Gemeentemuseum, dr. G. Knuttel.
PAUL KRUGERLAAN
TELEFOON 332854
Het Rijksbureau voor de voedselvoorziening in oorlogstijd maakt bekend
dat in een door de Nederlandsche Inkoopcentrale van Akkerbouwpro
ducten genomen bestuursbesluit is bepaald, dat alle telers, die nog
aardappelen in voorraad hebben, dezen voorraad moeten opgeven aan
den plaatselijken bureauhouder. waaronder zij ressorteeren.
Deze opgave kan achterwege_blijven, indien de voorraden reeds door
hen zijn opgegeven bij de P
A kkerbouwpr oducten
De opgave behoeft ook niet te geschieden, indien de voorraad is be
stemd voor consumptie van het eigen gezin, mits de voorraad niet meer
dan 200 k.g. bedraagt.
Voorzoover groothandelaren en kleinhandelaren nog in het bezit zijn
van voorraden, zonder dat zij deze hebben opgegeven aan de V.B.N.A.,
moeten zij deze voorraden opgeven aan de provinciale bureaux of plaat
selijke verkoopkantoren van de V.B.N.A.
Het bovenstaande geldt niet alleen voor voorraden consumptie-aard-
appelen, maar eveneens voor aardappelen, welke oorspronkelijk voor
uitpoot waren bestemd en voor dit doel niet meer zullen worden
gebruikt
De opgaven moeten vóór Donderdag 8 Mei a.s. bij de aangewezen in
stanties zijn ingediend.
Zij, die de gevraagde gegevens niet, of niet juist verstrekken, zullen
wegens overtreding van art. 3 van het aardappelbesluit v.v.o. 1940 wor
den vervolgd.
234 blz. 18% x 12% cm. 1.55
16% x 11%
18% x 12%
18% x 12%
18% x 12%
16% x 11%.
18% x 12%
16% x 11%
18% x 12%
18% x 12%
Betaalbaar in maandelijksche termijnen van 1.25 of meer, naar verkiezing.
Iedere kooper ontvangt bovendien een premieboek, getiteld:
door Elex. Dumas (224 bladz.) Gebonden in keurigen linnen band. De complete
serie en premieboek worden direct na ontvangst van onderstaand bestelbiljet
franco toegezonden door
TARZAN’S AVONTUREN
10 Boeken van den beroemden schrijver EDGAR RICE BURROUGHS, voor slechts
met inbegrip van een premieboek: Alex. Dumas, ,,D E ZWARTE
Betaalbaar in maandelijksche termijnen van ƒ1.25 of meer,
Zondagmiddag heeft het Residentie
orkest in een zeer goed bezet Gebouw
voor Kunsten en Wetenschappen het
vijfde en laatste symphonieconcert, onder
leiding van den dirigent Carl Schuricht
gegeven. Het programma omvatte uitslui
tend werken van L. van Beethoven t.w.
diens Ouverture „Egmont”, geschreven bij
Goethe’s gelijknamig drama, de Sympho
nic no. 6, de „Pastorale” in F gr. t. op.
68 en de Symphonic no. 5 in c kl. t. op. 67,
van den Weenschen toondichter. Het is
echter niet alleen de keuze van deze com
posities geweest, waaraan de enorme bij
val, welke zijn hoogtepunt in de minuten
lange applausovaties aan het einde van
de matinée heeft gevonden, te danken
was, doch het was vooral de geestelijke-
openbaring van Beethoven’s werken in
hun bovenmenschelijke grootschheid, die
de dankbetuigingen ontlokte. Carl Schu
richt is dan ook behalve een waar Bruck-
ner-profeet in de eerste plaats dè dirigent
voor Beethoven-vertolkingen. Hij veree-
nigt zijn geest namelijk de wonderlijke
teederheid en liefde voor de natuurschil
dering met het gevoel voor heroïek en
eigenwaarde. Deze beide factoren hebben
ons dan ook de meest verheven vertolkin
gen van de „Pastorale” en de Egmont-
ouverture, waarin zij zoo opvallend op
den voorgrond treden, geschonken. Het
,,mehr Ausdruck der Empfindung,
Malerei”, dat Beethoven eens aan
titel van zijn zesde symphonie heeft toege
voegd, bleek Carl Schuricht bovendien
wel zeer juist te hebben begrepen. Want
hoe schoon alles ook gephraseerd was, hoe
verzorgd en gaaf de hoornpassages en de
tails ook waren, de concrete begrippen
van deze „programmamuziek” bleven toch
slechts middelen om een groote gedachte,
de liefde tot de natuur en Beethoven’s
houding tegenover het goddelijke tot uit
drukking te brengen. Een extra woord
van lof komt echter ook het Residentie
orkest toe voor de klankschoonheid, de
markante rhythmiek en de doorzichtigheid
van het harmonisch zoo klare samenspel.
Niet minder imponeerend van karakter
was echter de vertolking van de na de
pauze uitgevoerde vijfde symphonie in c
kl. t. op. 67. Een feit, dat niet alleen ver
heugend is, omdat deze compositie met de
„negende” tot de populairste Beethoven-
werken moet worden gerekend, doch om
dat de meester haar zelf als één der meest
geliefde zijner werken heeft beschouwd.
Het eindeloos veranderen en omwerken
van thema’s en doorwerkingen waarmede
het ontstaan van de „vijfde” gepaard is ge
gaan, hebben de meest klare vormen aan
de menschelijke gevoelens en hartstochten,
welke hierin worden uitgedrukt, gegeven.
Deze muziek, welke den strijd van iederen
toehoorder in klanken weergeeft, heeft
door de suggestieve spontaneïteit en door
de innerlijke overtuiging, waarmede zij
werd voorgedragen diepen indruk ge
maakt. Momenten van zwakheid of twij
fel in geestelijk- of technisch opzicht zijn
aan deze Beethoven-matinée volkomen
vreemd geweest.
Na elk der bovengenoemde werken heeft
Carl Schuricht het orkest in de langdurige
huldebetuigingen laten deelen.
W
de Kunstenaar zal voortgaan de same»,
leving door schoonheid te dienen.
Tenslotte heeft de waarnemende burge
meester, prof. ir. C. L. v. d. Bilt, namena
het gemeentebestuur het geschenk aan-
vaard met de verzekering, dat de aanbie.
ding van „Epos van het land” van Willem
van Konijnenburg, door het gemeentebe.
stuur op hoogen prijs wordt gesteld. Hij
herinnerde aan den schoonen avond in den
schouwburg veriedéi? jaar gegeven, toen
de herdenking van het vijftigjarig bestaan
van den Kunstkring werd Ingezet. Met
weemoed herinnerde spr. eraan, dat hij
toen den sindsdien overleden voorzitter,
mr. Snijder van Wissenkerke nog mocht
toespreken, die dezen dag helaas niet
meer heeft mogen beleven.
Na de opening werd een rondgang doer
Annie Michielsen, alt, Tine Krouwel,
piano, Jan Booda, begeleiding
De pianiste opende met J. S. Bach’s
Praeludium en Fuga in Cis-dur. Zij
speelde met weeken, gevoeligen aanslag,
technisch verozgrd en vloeiend. De voor
dracht was sober en allerminst op uiter
lijkheid gericht. Wat meer kracht van
uitdrukking blijft te wenschen, ook in
Praeludium en Fuga in Fis-moll van
Bach waarvan de fuga zich echter reeds
door sprekender tegenstellingen onder
scheidde. De voordracht maakte een
voornamen indruk.
De zangeres bracht dan een viertal
composities ten gehoore. In Scarlatti was
■zij nog niet geheel op dreef. Met Schiassi
werd sterker indruk gemaakt. De me
lodie werd fraai gesponnen met een van
nature aantrekkelijk geluid. Bewegelijkere
stukken van Huygens en Handel deden
het qua dictie heel goed. Vooral de sier
lijkheid va n Huygens’ lied heeft bekoord*
Dan toonde de pianiste dat zij reeds
over belangrijke technische vaardigheid
beschikt. Het was met de 6e Nocturne,
opus 63 van Fauré, waarbij ook de be
schaving van het spel opviel. Het bleei
zich echter ook hier wel zeer in zachte
tinten bewegen evenals bij Debussy’s
„Voiles”, wat trouwens een muziek van
teedere poëzie is. Toch was het aange
naam in „Les collines d’Anacapri” van
denzelfden Franschen toondichter ook
eens wat pittiger toonen te hooren aan
slaan.
In een lied van Duparc kwam het ge
luid der zangeres in volheid tot zijn
recht, terwijl de voordracht zich door een
schoone breedheid kenmerkte.
Met Prière normande van Caplet was
de zangeres niet zoo gelukkig. „Qpel
galant” van Ravel vond weerklank bij
hét publiek.
Met Hendrik Andriessen’s „Pavane” be
wees de pianiste duidelijker dan voor
heen, de noodzaak der toonkleuring en
dynamische schakeering te beseffen. Het
wellicht wat lange maar stemmingsvolle
stuk werd in stijl gespeeld. Ook voor een
Sonatine (uit 1936) van H. Badings bleek
de vertolkster het begrip te bezitten. Het
werkje werd gaaf, licht en pikant voor
gedragen.
Tot besluit de zangeres met een viertal
liederen van Schubert. Ook hier voldeed
de stem over het algemeen goed. In de
hoogte is wellicht nog een en ander te
veredelen. Karakter en expressie werden
echter juist getroffen. Naast den ernst
komt ook de speelschheid tot haar recht
zooals „Fischerweise” en „Liebhaber in
allen Gestalten” bewezen. Aan zwier en
geest ontbrak het niet. De zangeres werd
door den pianist Jan Booda soepel en
muzikaal begeleid.
Er was een vrij talrijk publiek aan
wezig, dat den concertgeefsters door
warm applaus zijn ingenomenheid be
tuigd heeft.
Met de opvoering van het spel „O Tijl!”
heeft Zaterdagmiddag in het dicht be
zette Seinposttheater de Haagsche Aca
demie Club haar eerste lustrum gevierd.
Dr. F. van Thienen, de auteur van dit
fantastische spel, beoogde in 17 taferee-
len een pelgrimstocht van den legendari-
schen snaak naar Rome tot uitbeelding
te brengen. Reden van deze reis, evenals
begin- en eindpunt, blijken bijzaak te
zijn en zoo werd het geheele spel meer
een aaneenschakeling van korte opont
houden van Uilenspiegel. Soms meende
men een „draad” in de handelingen te
kunnen bespeuren, doch over het geheel
genomen stond elk tafereel op zich zelf.
Wat de tekst hier en daar mocht missen
aan spanning een enkele uitzondering
daar gelaten werd goed gemaakt door
de werkelijk alleraardigste aankleeding
en de vertolkingen der hoofdrolspelers
en -speelsters.
De dames droegen, van papier gemaak
te toiletten, zoo smaakvol en elegant,
dat mej. Bep Nieuwburg, die voor de
costumeering zorg droeg, een compliment
verdient. Hoe met eenvoudige hulpmid
delen een verrassend effect kan worden
bereikt, bleek in het ballet der Robots.
Alfred Hiltmann had de dansfiguren ont
worpen en heeft er alle eer mee ingelegd.
De enkele Robot-tafereelen oogstten suc
ces door originaliteit en grappige mo
menten.
Nogmaalsde aankleeding was de
grootste verdienste van dit spel, waarvan
de drie laatste tafereelen zeker wel het
meest geslaagd waren, dank zij de actie.
Jenny Dalenoord kreeg terecht een
open doekje voor haar herbergdécor, dat
werkelijk een verrassing was. Van de
meespelehden willen we in de eerste
plaats Cia van Boort een verdiende pluim
op den hoed steken voor haar spel als
herbergiersterzij klapte Vlaamsch, dat
het een lieve lust was. De zware rol van
Tijl was in handen van Eep Valkema, die
niet onverdienstelijk speelde, evenals
Marijke Böthlingk als Tijl’s geliefde.
Jetty Hoppe was heel goed als de criti-
sche tante. Met deze enkele namen mee
nen wij te kunnen volstaan.
H groot aantal aanwezigen, o.w. di
recteur. leeraren en leden van den raad
van beheer der Academie, gaf door har
telijk applaus blijk van zijn appreciatie.
Voor schrijver en medewerkenden waren
geschenken en bloemen.
Enkele sprekers, zooals de directeur,
hebben het bestuur van de jubileerende
vereeniging in speechjes gecomplimen
teerd Des avonds is het lustrum in in
tiemen kring verder gevierd.
Tien boeken, gebonden in keurige linnen prachtbanden, voorzien van omslagen in kleurendruk
EDGAR RICE BURROUGHS werd op slag beroemd door zijn wereldvermaarde boekTARZAN
VAN DE APEN”. Dit zegt genoeg, ook omtrent de vele boeken die hij liet volgen en waarin hij
den verderen levensloop van den bijna bovenmenschelijken held TARZAN beschreef.
Bij duizenden en nog eens duizenden zijn deze boeken „verslonden”. Naar vele der Tarzan-boe-
ken werden films vervaardigd, waarvoor de belangstelling steeds enorm was en nog is. Wie ge
steld is op boeken, die boeien van ’t begin tot 't einde en die men niet ter zijde legt, vóór men
ze in ademlooze spanning tot de laatste bladzijden heeft uitgelezen, schaffe zich thans onderstaande
TARZAN-Serie aan:
TARZAN EN DE JUWEELEN VAN OPAR
BILL DE MACHTIGE VECHTER
DE MAN ZONDER ZIEL
Volledige uitgave, 10 deelen, gebonden in 10 keurige linnen
voorzien van gekleurde omslagen, tezamen 2123 blz. druks, v, slechts
VARKENS.
Het Rijksbureau voor de Voedselvoorziening in Oorlogstijd deelt mede:
CONTRACTEN EN VERGUNNINGEN VOOR VARKENS:
Reeds vroeger werd gepubliceerd, dat iedere varkenshouder, die
varkens boven 60 k.g. in voorraad had, vóór 1 April een aanvraag voor
een contract of een vergunning moest hebben ingediend voor dat aantal
varkens. Thans is besloten, dit contract- en vergunningsstelsel uit te
breiden tot varkens vanaf 40 k.g. levend.
Varkenshouders moeten hun a^pvraag indienen vóór 11 Mei a.s.
Zij, die vóór of op 10 Mei a.s. geen aanvraag voor een vergunning
of contract hebben ingediend voor hun varkens boven 40 k.g. zullen
uitgesloten worden van hun voedertoewijzing, afgezien van andere te
nemen maatregelen.
LEVERINGSCONDITIES:
In de N.V C.-condities voor levering van contractvarkens 1941 zijn
eenige wijzigingen aangebracht.
1. Het zal in de toekomst niet onmogelijk zijn, dat de Centrale voor
Varkens moet beschikken met een lager gewicht dan 95 k.g. Dientenge
volge zijn de leverings-condities aangevuld met de bepaling, dat de
centrale het recht heeft de contractvarkens over te nemen op een
vroegeren datum dan in het contract is vermeld en alsdan bij een lager
gewicht.
2. Is de bepaling in de condities opgenomen, dat van een varken,
dat het gecontracteerde maximum-gewicht overschrijdt, de k.g. welke
boven dit maximumgewicht uitgaan, slechts voor de helft van den con
tractprijs worden uitbetaaid.
3. Zal voor de contracten na 10 Mei afgesloten de uitbetaling van
de koopsom niet meer plaats hebben aan den contractant maar aan
den handelaar, die namens hem het varken heeft geleverd.
VERVOERVERBOD VARKENS BOVEN 25 K.G.
Tot dusver was het vervoeren van varkens met een gewicht van
meer dan 40 k.g., behoudens vergunning verleend door of vanwege de
N.V.C, of L.C.O., verboden. Hierin is verandering gebracht in dien
zin, dat thans voor het vervoeren van varkens met een gewicht .van
meer dan 25 k.g. vergunning is vereischt.
VERVOERVERGUNNINGEN.
Tot dusver werden vergunningen verleend voor het vervoeren van
Kennelijk dragende zeugen en zeugen bij de biggen van bedrijf naar
bedrijf.
Aan deze regeling wordt uitbreiding gegeven.
Thans kunnen vergunningen worden gegeven voor het vervoeren
van kennelijk dragende zeugen en zeugen bij.de biggen, zoowel als voor
varkens bestemd voor fokdoeleinden. niet alleen van bedrijf tot bedrijf,
maar ook van een bedrijf via de markt naar een ander bedrijf.
Voor nadere inlichtingen wende men rich tot den plaatselijken
bureauhouder.
Voordracht van „Don Quichotte”
Nel Oosthout, een onzer belangrijkste
voordrachtkunstenaressen, wier naam in
den lande meer en meer vermaardheid
krijgt als de voorname vertolkster van
literatuur van hoog gehalte (wij herin
neren b.v. aan haar superbe creatie van
Shaw’s „Heilige Johanna”), heeft Zater
dagmiddag in de Stadsschouwburg een
voordracht gegeven van het interessante
werk van den Russischen schrijver a.
W. Loenatsjarski „Don QuichotteDeze
auteur heeft in dit drama een stof be
handelt, die van alle tijden is, actueel in
verleden, heden en toekomst. Tegen de
regeering van den Hertog komt de massa
in opstand. De leider der opstandelingen
is een geweldenaar. Don Quichotte
schrikt voor hem terug en schaart zich
aan de zijde der regeering. Doch ook
deze, in de figuur van Don Murcio, ont
ketent een waar schrikbewind en in het
nu volgende, bloedige geweld van hard
tegen hard staat de fijne, ridderlijke
geest van Don Quichotte machteloos. Hij
is niet tegen de krachten opgewassen,
die zijn tijd ontketent en de ridder, sym
bool van eerlijkheid, trouw en recht
schapenheid, de idealist beschermer van
de zwakken, drager van den geest, wordt
verbannen. Loenatsjarski heeft dit motief
met geest, bezieling en virtuositeit uit
gewerkt. Hij vond in Nel Oosthout een
voortreffelijke vertolkster.
Zij heeft met het haar eigen talent,
suggestief uitbeeldingsvermogen en intel
ligentie de Don Quichotte voordracht tot
een indrukwekkenden middag gemaakt
Alleen zouden wij haar in overweging
willen gegeven de afwisseling der spre-
kende figuren niet te veel als „rollen” te
accentueeren. Een voortdurend staan en
zitten, afwisselend, ter aanduiding van
dialogen en dergelijke technische hulp
middelen worden, bij een even te veel
vuldig toepassing vermoeiend. Bovendien
is dit „te veel" bij Nel Oosthout niet
noodig. omdat zij een over bijzonder
suggestieve mimiek beschikt waardoor
men den indruk krijgt het stuk niet
alleen te hooren. maar ook te zien. Een
wenk, die overigens niets aan haar
prestatie afdoet Het publiek toonde zich
enthousiast. De goed bezette zaal bracht
de kunstenares een geestdriftige ovatie
en veel bloemen. Voor Nel Oosthout werd
dit optreden een nieuw en doorslaand
succes.