I I 8 Donzen en Watten Dekens SM Gratis Pedicure Belangrijke Openbare Verknoping aan de Veilingzalen KONINGINNEGRACHT No, 5 te 's-Cravenhage MORGEN DINSDAG VAN 110 TOT 4 UUR LAATSTE KIJKDAG PIANO’S en ORGELS 10 DEELEN TARZAN ROMANS (14.75 Boven BARA geen parasol noodig! £14.75 KUNST EN LETTEREN JOH. HEER OUDE COURANTEN HELDER WASCHGOED 3e W. pag. 2 VIJFTIGJARIG BESTAAN HAAGSCHEN KUNSTKRING GEVRAAGD -- i— HAAGSCHE COURANT Maandag 5 'Mei 1941 SYMPHONIECONCERT RESIDENTIE-ORKEST DE ZWARTE TULP Wij bieden U hiermede een nieuw-samengestelde serie: „O TUL!” i DE IS r Opening tentoonstelling Gemeentemuseum CONCERT IN HET GEMEENTE MUSEUM VOOR MARKIEZEN. ZONSCHERMEN EN PARASOLS. Let op het woord B7LFLA op den zelfkant! EENIGE GEBRUIKTE NEL OOSTHOUT IN DEN STADSSCHOUWBURG OFFICIEELE PUBLICATIE VAN HET DEPARTEMENT VAN LANDBOUW EN V1SSCHERIJ ZOO GOED ALS NIEUW OFFICIEELE PUBLICATIE VAN HET DEPARTEMENT VAN LANDBOUW EN VISSCHERIJ OPGAVE VAN AARDAPPELVOORRADEN DOOR TELERS EN HANDELAREN GEBROEDERSGRAAUW’s UITg. MIJ. en BOEKHANDEL N. V. te Amsterdam, Singel 80, Telefoon 46460 Postrekening 70310. Dirigent: Carl Schuricht TARZAN VAN DE APEN DE TERUGKEER VAN TARZAN DE WILDE DIEREN VAN TARZAN DE ZOON VAN TARZAN TARZAN DE ONGETEMDE TARZAN DE VERSCHRIKKELIJKE TARZAN EN DE GOUDEN LEEUW OFFICIEELE PUBLICATIE VAN HET DEPARTEMENT VAN LANDBOUW EN VISSCHERIJ de zalen gemaakt. sociale positie van den kunste- (Schimmelpenningh) was 2—8 B.H. of de Provinciale Inkoopcentrale van 2162 BaAxRaA Lustrumspel van de Haagsche Academie Club 1. 2. 3. 5. 6. 7. 8. 9. 10. een een 99 99 99 als den 1.30 1.55 1.55 1.55 1.30 1.55 1.30 ƒ1.55 1.55 DetwarfeTuip 271 208 214 224 2-56 182 224 151 159 Lakens en Lijfgoed 8 ct., Doeken en Sloopen 4 ct., Zakdoeken 2 ct. Vraagt prijs voor pers- en opmaakwasschen, ook per kilo. Geeft U eens een proefwasch. Wasscherij Sneeuwwit”, Beukstraat 21. Tel. 336303 misdruk 0.70 per 10 k.g. afgehaald aan ons kantoor Deze couranten mogen uitsluitend voor verpakkingsdoeleinden gebruikt worden. Dekenfabr, MEINBACH, Heemskerckstr. 4. Tel. 337973, b d P. Helnstr Aanbieding van een geschenk aan de Gemeente TUL P”. naar verkiezing. banden, IMRE UNGAR Het concert van denHongaarschen pia nist Imre Ungar gisteravond in Dili- gentia, is wederom geheel besproken uit verkocht. Op veler verzoek zal de kun stenaar nog één laatste recital in dit sei zoen geven op Maandag 12 Mei a.s. in Diligentia. BARA blijft de markies met de hoogste kleur-, zon- en llchteckt- heid, het beste bestand tegen weersinvloeden. BARA Is de markies met het dubbele leven, mooi van kleur en dessin en oersterk van weefsel! Een kwaliteit, die ook In dezen tijd niet door BARA verlaten of verminderd wordt. Ai worden er In markiezendoek ook surrogaten gebracht, BARA handhaaft onvoorwaardelijk zijn kwaliteftl Dinsdag 6 Mei a.s. van 25 uur. Bovenzaal ,,’t Zuid”, Groenmarkt» Ned. Genootschap t. b. Voetverzorging. 2246 DISTRIBUTIE VAN BOTER EN MARGARINE. De secretaris-generaal van het departement van Landbouw en Vis- scherij maakt het volgende bekend met betrekking tot de distributie van boter en margarine. Zooals reeds eerder werd medegedeeld, ligt het in de bedoeling op een gedeelte van de bonnen der vetkaart boter tegen gereduceerden prijs verkrijgbaar te stellen In verband hiermede zullen de detaillisten bij de inlevering van consumentenbonnen bij de distributiediensten zich aan bepaalde voorschriften dienen te houden. Het is daarom van groot be lang, dat zij zich zoo spoedig mogelijk, doch in ieder geval voor Donder dag '8 Mei a.s. om inlichtingen terzake tot de plaatselijke distributie diensten wenden. van FRAAIE AMEUBLEMENTEN, O.-H. KUSSENKAST, Jef Kleinmeubelen, Radio, D.-Bureautje, n.w. Glazenkast, DEV., PERZ. e. a. TAPIJTEN, LOOPERS, Kronen, MEU- ïSSifc BELGORDIJNEN, Naaimachine, SCHILDERIJEN, Bureaux Fauteuils etc. VEILING: WOENSDAG 7 MEI a.s., aanvang ten 10 uur. J. OOSTKRVKEN, beëed. Makelaar. Zie uitvoerige annonce van Zaterdagavond j.l. 2154 In het Gemeentemuseum aan de Stad- houderslaan is Zaterdag de tentoonstelling ter gelegenheid van het vijftigjarig be staan van den Haagschen Kunstkring in den intiemen kring der leden en eenige genoodigden geopend. De waarnemend burgemeester prof. ir. C. L. v. d. Bilt, de wethouders M. Vrijenhoek en L. Buur man, eenige Raadsleden, leden van de commissie voor het Gemeentemuseum, de voormalige directeur van het museum, dr. H .E. van Gelder, verscheidene leden van het eerecomité waren aanwezig, terwijl voorts eenige oud-voorzitters van den Kring en de dochter van den schilder Theophile de Bock, oprichter van den Kring, tot de gasten behoorden. De directeur van het Gemeentemuseum, dr. G. Knuttel Wzn., heette de aanwezigen welkom en memoreerde de oprichting van den Haagschen Kunstkring op 1 Mei 1891 als een heugelijk feit, daar deze vereeni- ging een element van de grootste beteeke- nis voor het geestelijk leven in deze stad is geweest. In tegenstelling tot Pulchri Studio is de Haagsche Kunstkring van den aanvang af een vereeniging geweest, waar beoefenaars van alle takken der kunst el kaar ontmoeten konden. Dit contact is van de grootste beteekenis geweest voor de ontwikkeling van het kunstleven in onze stad. Na een overzicht te hebben gegeven over de inrichting der tentoonstelling, die drie gedeelten omvat: een retrospectief gedeel te, waarin werken uit het eerste decen nium van den Kiing zijn opgenomen, een hedendaagsch gedeelte en een verzameling relieken uit de geschiedenis van den Kring, eindigde dr. Knuttel zijn rede. Vervolgens sprak de voorzitter van den Haagschen Kunstkring, ir. H. A. Wegerif. Rede Ir. Wegerif. Theophile de Bock, aldus spr. had een goeden kijk op het voor de kunstenaars noodzakelijke, toen hij vijftig jaren gele den een verêeniging stichtte, waarin zoo wel schilders, beeldhouwers, architecten, kunstnij veren, letterkundigen en musici vereenigd zouden zijn en gelegenheid .zouden vinden voortdurend van gedachten te wisselen. De behoefte aan dit voor de kunstbe oefening zoo zegenrijk contact kwam uit de constellatie der kunstwereld uit die da gen voort. Ook 4e sociale positie van den kunste naar onderging in den loop dezer vijftig jaren belangrijke wijziging. Werd in de 90er jaren, als gevolg van de vrijwel uit sluitend vrije uitoefening van de kunst de gedachte ,,1’art pour l’art” gehuldigd en gedroegen de schilders zich dienovereen komstig en namen zij een uitzonderlijke plaats in de samenleving in, in lateren tijd zullen wij zien hoe kunstenaars zich ge leidelijk aan hun opdracht ondergeschikt maakten. Wij mogen er trotsch op zijn, verklaarde de heer Wegerif, dat in het laatste jaar van ons vijftigjarig bestaan een cyclus voordrachten in onzen kring werd gehouden getiteld: „Het dienend ka rakter van de kunst”. Niettemin heeft de vereeniging het hare er toe bijgedragen om den kunstenaar te vormen tot een mensch, die niet alleen zichzelven en zijn individualistische uitingswijze dient, doch ook een lid van de samenleving genoemd kan worden, dat zijn schoonheidbrengende arbeid tot ons aller welzijn doet strekken. Ook meenen wij, en wij willen er in het tegenwoordig tijdsbestel de aandacht op vestigen, dat de kunstenaars uit onzen kring, hun deel bij dragen tot kunstbeoefening, welke zich voortdurend vernieuwt, welke licht, schoonheid en blijheid brengt, welke de beste menschelijke waarden oproept, welke mensch en menschheid dient en het verband met een schoon verleden zoo danig geïnterpreteerd wenscht te zien, dat in de traditie juist een plicht tot vernieu wing besloten ligt. Geschenk aan de gemeente den Haag. Spreker dankte Burgemeester en Wet houders, de commissie voor het Gemeen temuseum, den zoo juist afgetreden direc teur en den tegenwoordigen directeur zeer voor de hartelijke wijze, waarop men den kring tot het houden van deze tentoonstel ling in het Gemeentemuseum in staat heeft gesteld en bood als een bescheiden bewijs van dankbaarheid het Gemeente bestuur een geschenk uit het bezit van den Kring aan, van de hand van het eere- lid Willem van Konijnenburg, getiteld: „De Epos van het land”. Spreker dankte allen, die tot den bloei van den Kring en de totstandkoming der tentoonstelling hebben bijgedragen en ein digde met'het uitspreken van de hoop, dat BESTELBILJET. Ondergeteekende verzoekt Gebroeders Graatrtv’s Uitg.-Mij, en Boekhandel N. V. te Amsterdam, Singel 80, franco te zenden 10 DEELEN TARZAN.ROMANS, gebonden in 10 linnen banden, vol gens aanbieding in de Haagsche Crt. van 5 Mei 1941, voor den prijs van 14.75. met gratis premie: DE ZWARTE TULP, gebonden in linnen band, en wenscht dit bedrag te betalen in maandelijksche termijnen van Naam: Volledig adres: S. v. p. invullen welk bedrag per maand betaald zal worden. Tegen wekelijkse vergoeding goed renderend bedrijf van arisch of niet-arisch eigenaar, on verschillig wat, ook café of café- réstaurant. Br. No. 3154 Bur. blad. De jubileum-tentoonstelling van den Haagschen Kunstkring. Tijdens den rond gang na de opening. Van links naar rechts: de voorzitter, de heer A. H. Wege rif, de waarn. burgemeester prof. ir. C. L. van der Bilt en de directeur van het Gemeentemuseum, dr. G. Knuttel. PAUL KRUGERLAAN TELEFOON 332854 Het Rijksbureau voor de voedselvoorziening in oorlogstijd maakt bekend dat in een door de Nederlandsche Inkoopcentrale van Akkerbouwpro ducten genomen bestuursbesluit is bepaald, dat alle telers, die nog aardappelen in voorraad hebben, dezen voorraad moeten opgeven aan den plaatselijken bureauhouder. waaronder zij ressorteeren. Deze opgave kan achterwege_blijven, indien de voorraden reeds door hen zijn opgegeven bij de P A kkerbouwpr oducten De opgave behoeft ook niet te geschieden, indien de voorraad is be stemd voor consumptie van het eigen gezin, mits de voorraad niet meer dan 200 k.g. bedraagt. Voorzoover groothandelaren en kleinhandelaren nog in het bezit zijn van voorraden, zonder dat zij deze hebben opgegeven aan de V.B.N.A., moeten zij deze voorraden opgeven aan de provinciale bureaux of plaat selijke verkoopkantoren van de V.B.N.A. Het bovenstaande geldt niet alleen voor voorraden consumptie-aard- appelen, maar eveneens voor aardappelen, welke oorspronkelijk voor uitpoot waren bestemd en voor dit doel niet meer zullen worden gebruikt De opgaven moeten vóór Donderdag 8 Mei a.s. bij de aangewezen in stanties zijn ingediend. Zij, die de gevraagde gegevens niet, of niet juist verstrekken, zullen wegens overtreding van art. 3 van het aardappelbesluit v.v.o. 1940 wor den vervolgd. 234 blz. 18% x 12% cm. 1.55 16% x 11% 18% x 12% 18% x 12% 18% x 12% 16% x 11%. 18% x 12% 16% x 11% 18% x 12% 18% x 12% Betaalbaar in maandelijksche termijnen van 1.25 of meer, naar verkiezing. Iedere kooper ontvangt bovendien een premieboek, getiteld: door Elex. Dumas (224 bladz.) Gebonden in keurigen linnen band. De complete serie en premieboek worden direct na ontvangst van onderstaand bestelbiljet franco toegezonden door TARZAN’S AVONTUREN 10 Boeken van den beroemden schrijver EDGAR RICE BURROUGHS, voor slechts met inbegrip van een premieboek: Alex. Dumas, ,,D E ZWARTE Betaalbaar in maandelijksche termijnen van ƒ1.25 of meer, Zondagmiddag heeft het Residentie orkest in een zeer goed bezet Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen het vijfde en laatste symphonieconcert, onder leiding van den dirigent Carl Schuricht gegeven. Het programma omvatte uitslui tend werken van L. van Beethoven t.w. diens Ouverture „Egmont”, geschreven bij Goethe’s gelijknamig drama, de Sympho nic no. 6, de „Pastorale” in F gr. t. op. 68 en de Symphonic no. 5 in c kl. t. op. 67, van den Weenschen toondichter. Het is echter niet alleen de keuze van deze com posities geweest, waaraan de enorme bij val, welke zijn hoogtepunt in de minuten lange applausovaties aan het einde van de matinée heeft gevonden, te danken was, doch het was vooral de geestelijke- openbaring van Beethoven’s werken in hun bovenmenschelijke grootschheid, die de dankbetuigingen ontlokte. Carl Schu richt is dan ook behalve een waar Bruck- ner-profeet in de eerste plaats dè dirigent voor Beethoven-vertolkingen. Hij veree- nigt zijn geest namelijk de wonderlijke teederheid en liefde voor de natuurschil dering met het gevoel voor heroïek en eigenwaarde. Deze beide factoren hebben ons dan ook de meest verheven vertolkin gen van de „Pastorale” en de Egmont- ouverture, waarin zij zoo opvallend op den voorgrond treden, geschonken. Het ,,mehr Ausdruck der Empfindung, Malerei”, dat Beethoven eens aan titel van zijn zesde symphonie heeft toege voegd, bleek Carl Schuricht bovendien wel zeer juist te hebben begrepen. Want hoe schoon alles ook gephraseerd was, hoe verzorgd en gaaf de hoornpassages en de tails ook waren, de concrete begrippen van deze „programmamuziek” bleven toch slechts middelen om een groote gedachte, de liefde tot de natuur en Beethoven’s houding tegenover het goddelijke tot uit drukking te brengen. Een extra woord van lof komt echter ook het Residentie orkest toe voor de klankschoonheid, de markante rhythmiek en de doorzichtigheid van het harmonisch zoo klare samenspel. Niet minder imponeerend van karakter was echter de vertolking van de na de pauze uitgevoerde vijfde symphonie in c kl. t. op. 67. Een feit, dat niet alleen ver heugend is, omdat deze compositie met de „negende” tot de populairste Beethoven- werken moet worden gerekend, doch om dat de meester haar zelf als één der meest geliefde zijner werken heeft beschouwd. Het eindeloos veranderen en omwerken van thema’s en doorwerkingen waarmede het ontstaan van de „vijfde” gepaard is ge gaan, hebben de meest klare vormen aan de menschelijke gevoelens en hartstochten, welke hierin worden uitgedrukt, gegeven. Deze muziek, welke den strijd van iederen toehoorder in klanken weergeeft, heeft door de suggestieve spontaneïteit en door de innerlijke overtuiging, waarmede zij werd voorgedragen diepen indruk ge maakt. Momenten van zwakheid of twij fel in geestelijk- of technisch opzicht zijn aan deze Beethoven-matinée volkomen vreemd geweest. Na elk der bovengenoemde werken heeft Carl Schuricht het orkest in de langdurige huldebetuigingen laten deelen. W de Kunstenaar zal voortgaan de same», leving door schoonheid te dienen. Tenslotte heeft de waarnemende burge meester, prof. ir. C. L. v. d. Bilt, namena het gemeentebestuur het geschenk aan- vaard met de verzekering, dat de aanbie. ding van „Epos van het land” van Willem van Konijnenburg, door het gemeentebe. stuur op hoogen prijs wordt gesteld. Hij herinnerde aan den schoonen avond in den schouwburg veriedéi? jaar gegeven, toen de herdenking van het vijftigjarig bestaan van den Kunstkring werd Ingezet. Met weemoed herinnerde spr. eraan, dat hij toen den sindsdien overleden voorzitter, mr. Snijder van Wissenkerke nog mocht toespreken, die dezen dag helaas niet meer heeft mogen beleven. Na de opening werd een rondgang doer Annie Michielsen, alt, Tine Krouwel, piano, Jan Booda, begeleiding De pianiste opende met J. S. Bach’s Praeludium en Fuga in Cis-dur. Zij speelde met weeken, gevoeligen aanslag, technisch verozgrd en vloeiend. De voor dracht was sober en allerminst op uiter lijkheid gericht. Wat meer kracht van uitdrukking blijft te wenschen, ook in Praeludium en Fuga in Fis-moll van Bach waarvan de fuga zich echter reeds door sprekender tegenstellingen onder scheidde. De voordracht maakte een voornamen indruk. De zangeres bracht dan een viertal composities ten gehoore. In Scarlatti was ■zij nog niet geheel op dreef. Met Schiassi werd sterker indruk gemaakt. De me lodie werd fraai gesponnen met een van nature aantrekkelijk geluid. Bewegelijkere stukken van Huygens en Handel deden het qua dictie heel goed. Vooral de sier lijkheid va n Huygens’ lied heeft bekoord* Dan toonde de pianiste dat zij reeds over belangrijke technische vaardigheid beschikt. Het was met de 6e Nocturne, opus 63 van Fauré, waarbij ook de be schaving van het spel opviel. Het bleei zich echter ook hier wel zeer in zachte tinten bewegen evenals bij Debussy’s „Voiles”, wat trouwens een muziek van teedere poëzie is. Toch was het aange naam in „Les collines d’Anacapri” van denzelfden Franschen toondichter ook eens wat pittiger toonen te hooren aan slaan. In een lied van Duparc kwam het ge luid der zangeres in volheid tot zijn recht, terwijl de voordracht zich door een schoone breedheid kenmerkte. Met Prière normande van Caplet was de zangeres niet zoo gelukkig. „Qpel galant” van Ravel vond weerklank bij hét publiek. Met Hendrik Andriessen’s „Pavane” be wees de pianiste duidelijker dan voor heen, de noodzaak der toonkleuring en dynamische schakeering te beseffen. Het wellicht wat lange maar stemmingsvolle stuk werd in stijl gespeeld. Ook voor een Sonatine (uit 1936) van H. Badings bleek de vertolkster het begrip te bezitten. Het werkje werd gaaf, licht en pikant voor gedragen. Tot besluit de zangeres met een viertal liederen van Schubert. Ook hier voldeed de stem over het algemeen goed. In de hoogte is wellicht nog een en ander te veredelen. Karakter en expressie werden echter juist getroffen. Naast den ernst komt ook de speelschheid tot haar recht zooals „Fischerweise” en „Liebhaber in allen Gestalten” bewezen. Aan zwier en geest ontbrak het niet. De zangeres werd door den pianist Jan Booda soepel en muzikaal begeleid. Er was een vrij talrijk publiek aan wezig, dat den concertgeefsters door warm applaus zijn ingenomenheid be tuigd heeft. Met de opvoering van het spel „O Tijl!” heeft Zaterdagmiddag in het dicht be zette Seinposttheater de Haagsche Aca demie Club haar eerste lustrum gevierd. Dr. F. van Thienen, de auteur van dit fantastische spel, beoogde in 17 taferee- len een pelgrimstocht van den legendari- schen snaak naar Rome tot uitbeelding te brengen. Reden van deze reis, evenals begin- en eindpunt, blijken bijzaak te zijn en zoo werd het geheele spel meer een aaneenschakeling van korte opont houden van Uilenspiegel. Soms meende men een „draad” in de handelingen te kunnen bespeuren, doch over het geheel genomen stond elk tafereel op zich zelf. Wat de tekst hier en daar mocht missen aan spanning een enkele uitzondering daar gelaten werd goed gemaakt door de werkelijk alleraardigste aankleeding en de vertolkingen der hoofdrolspelers en -speelsters. De dames droegen, van papier gemaak te toiletten, zoo smaakvol en elegant, dat mej. Bep Nieuwburg, die voor de costumeering zorg droeg, een compliment verdient. Hoe met eenvoudige hulpmid delen een verrassend effect kan worden bereikt, bleek in het ballet der Robots. Alfred Hiltmann had de dansfiguren ont worpen en heeft er alle eer mee ingelegd. De enkele Robot-tafereelen oogstten suc ces door originaliteit en grappige mo menten. Nogmaalsde aankleeding was de grootste verdienste van dit spel, waarvan de drie laatste tafereelen zeker wel het meest geslaagd waren, dank zij de actie. Jenny Dalenoord kreeg terecht een open doekje voor haar herbergdécor, dat werkelijk een verrassing was. Van de meespelehden willen we in de eerste plaats Cia van Boort een verdiende pluim op den hoed steken voor haar spel als herbergiersterzij klapte Vlaamsch, dat het een lieve lust was. De zware rol van Tijl was in handen van Eep Valkema, die niet onverdienstelijk speelde, evenals Marijke Böthlingk als Tijl’s geliefde. Jetty Hoppe was heel goed als de criti- sche tante. Met deze enkele namen mee nen wij te kunnen volstaan. H groot aantal aanwezigen, o.w. di recteur. leeraren en leden van den raad van beheer der Academie, gaf door har telijk applaus blijk van zijn appreciatie. Voor schrijver en medewerkenden waren geschenken en bloemen. Enkele sprekers, zooals de directeur, hebben het bestuur van de jubileerende vereeniging in speechjes gecomplimen teerd Des avonds is het lustrum in in tiemen kring verder gevierd. Tien boeken, gebonden in keurige linnen prachtbanden, voorzien van omslagen in kleurendruk EDGAR RICE BURROUGHS werd op slag beroemd door zijn wereldvermaarde boekTARZAN VAN DE APEN”. Dit zegt genoeg, ook omtrent de vele boeken die hij liet volgen en waarin hij den verderen levensloop van den bijna bovenmenschelijken held TARZAN beschreef. Bij duizenden en nog eens duizenden zijn deze boeken „verslonden”. Naar vele der Tarzan-boe- ken werden films vervaardigd, waarvoor de belangstelling steeds enorm was en nog is. Wie ge steld is op boeken, die boeien van ’t begin tot 't einde en die men niet ter zijde legt, vóór men ze in ademlooze spanning tot de laatste bladzijden heeft uitgelezen, schaffe zich thans onderstaande TARZAN-Serie aan: TARZAN EN DE JUWEELEN VAN OPAR BILL DE MACHTIGE VECHTER DE MAN ZONDER ZIEL Volledige uitgave, 10 deelen, gebonden in 10 keurige linnen voorzien van gekleurde omslagen, tezamen 2123 blz. druks, v, slechts VARKENS. Het Rijksbureau voor de Voedselvoorziening in Oorlogstijd deelt mede: CONTRACTEN EN VERGUNNINGEN VOOR VARKENS: Reeds vroeger werd gepubliceerd, dat iedere varkenshouder, die varkens boven 60 k.g. in voorraad had, vóór 1 April een aanvraag voor een contract of een vergunning moest hebben ingediend voor dat aantal varkens. Thans is besloten, dit contract- en vergunningsstelsel uit te breiden tot varkens vanaf 40 k.g. levend. Varkenshouders moeten hun a^pvraag indienen vóór 11 Mei a.s. Zij, die vóór of op 10 Mei a.s. geen aanvraag voor een vergunning of contract hebben ingediend voor hun varkens boven 40 k.g. zullen uitgesloten worden van hun voedertoewijzing, afgezien van andere te nemen maatregelen. LEVERINGSCONDITIES: In de N.V C.-condities voor levering van contractvarkens 1941 zijn eenige wijzigingen aangebracht. 1. Het zal in de toekomst niet onmogelijk zijn, dat de Centrale voor Varkens moet beschikken met een lager gewicht dan 95 k.g. Dientenge volge zijn de leverings-condities aangevuld met de bepaling, dat de centrale het recht heeft de contractvarkens over te nemen op een vroegeren datum dan in het contract is vermeld en alsdan bij een lager gewicht. 2. Is de bepaling in de condities opgenomen, dat van een varken, dat het gecontracteerde maximum-gewicht overschrijdt, de k.g. welke boven dit maximumgewicht uitgaan, slechts voor de helft van den con tractprijs worden uitbetaaid. 3. Zal voor de contracten na 10 Mei afgesloten de uitbetaling van de koopsom niet meer plaats hebben aan den contractant maar aan den handelaar, die namens hem het varken heeft geleverd. VERVOERVERBOD VARKENS BOVEN 25 K.G. Tot dusver was het vervoeren van varkens met een gewicht van meer dan 40 k.g., behoudens vergunning verleend door of vanwege de N.V.C, of L.C.O., verboden. Hierin is verandering gebracht in dien zin, dat thans voor het vervoeren van varkens met een gewicht .van meer dan 25 k.g. vergunning is vereischt. VERVOERVERGUNNINGEN. Tot dusver werden vergunningen verleend voor het vervoeren van Kennelijk dragende zeugen en zeugen bij de biggen van bedrijf naar bedrijf. Aan deze regeling wordt uitbreiding gegeven. Thans kunnen vergunningen worden gegeven voor het vervoeren van kennelijk dragende zeugen en zeugen bij.de biggen, zoowel als voor varkens bestemd voor fokdoeleinden. niet alleen van bedrijf tot bedrijf, maar ook van een bedrijf via de markt naar een ander bedrijf. Voor nadere inlichtingen wende men rich tot den plaatselijken bureauhouder. Voordracht van „Don Quichotte” Nel Oosthout, een onzer belangrijkste voordrachtkunstenaressen, wier naam in den lande meer en meer vermaardheid krijgt als de voorname vertolkster van literatuur van hoog gehalte (wij herin neren b.v. aan haar superbe creatie van Shaw’s „Heilige Johanna”), heeft Zater dagmiddag in de Stadsschouwburg een voordracht gegeven van het interessante werk van den Russischen schrijver a. W. Loenatsjarski „Don QuichotteDeze auteur heeft in dit drama een stof be handelt, die van alle tijden is, actueel in verleden, heden en toekomst. Tegen de regeering van den Hertog komt de massa in opstand. De leider der opstandelingen is een geweldenaar. Don Quichotte schrikt voor hem terug en schaart zich aan de zijde der regeering. Doch ook deze, in de figuur van Don Murcio, ont ketent een waar schrikbewind en in het nu volgende, bloedige geweld van hard tegen hard staat de fijne, ridderlijke geest van Don Quichotte machteloos. Hij is niet tegen de krachten opgewassen, die zijn tijd ontketent en de ridder, sym bool van eerlijkheid, trouw en recht schapenheid, de idealist beschermer van de zwakken, drager van den geest, wordt verbannen. Loenatsjarski heeft dit motief met geest, bezieling en virtuositeit uit gewerkt. Hij vond in Nel Oosthout een voortreffelijke vertolkster. Zij heeft met het haar eigen talent, suggestief uitbeeldingsvermogen en intel ligentie de Don Quichotte voordracht tot een indrukwekkenden middag gemaakt Alleen zouden wij haar in overweging willen gegeven de afwisseling der spre- kende figuren niet te veel als „rollen” te accentueeren. Een voortdurend staan en zitten, afwisselend, ter aanduiding van dialogen en dergelijke technische hulp middelen worden, bij een even te veel vuldig toepassing vermoeiend. Bovendien is dit „te veel" bij Nel Oosthout niet noodig. omdat zij een over bijzonder suggestieve mimiek beschikt waardoor men den indruk krijgt het stuk niet alleen te hooren. maar ook te zien. Een wenk, die overigens niets aan haar prestatie afdoet Het publiek toonde zich enthousiast. De goed bezette zaal bracht de kunstenares een geestdriftige ovatie en veel bloemen. Voor Nel Oosthout werd dit optreden een nieuw en doorslaand succes.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 10