HAAGSCIIE COURANT
ALARM IN HET BOSCH
DE EERSTE ELECTRISCHE TRAM
ril
Zaterdag 17 Mei 1941.
SS
IN EN OM OEN HAAG
BINNENLAND
van
Plan
Uitreiking persoons
bewijzen heeft vlot
verloop
Inschrjjving van vervoer
middelen
nstelling van een rijks
dienst voor het Nationale
VIERDE BLAD
Een weggeworpen sigaret
Heeft menig bosch in vlam gezet
De zomer komt weer in het land,
de rijksinspectie
(Atlantic-Holland
I
De uitreiking der persoons
bewijzen
Organisatie komt tot stand, die
goede vruchten zal dragen
Stichting „Nederlandsche Onderwijs
Film” opgericht
Bezoek aan
der bevolkingsregisters
Betrekking van gemachtigde
ingesteld
Pas op voor bosch- en heidebrand.
Boschwezen en Jacht
No. 17879
den
Wetenschap
Inschrijvingsbeschikking
OOM KOOS.
takel-
verplichtingen niet nakomt
OPVOEDERSGILDE
Verfiooging der kosten voor wie zijn
VERPLICHTE STIERENKEURING IN
ZUID-HOLLAND
natuur
werken
grond
werk
van
van
In Verordeningenblad no. 21 komt voor
een besluit van den secretaris-generaal
van het departement van Binnenlandsche-
Zaken, houdende aanvulling van het „be
sluit persoonsbewijzen”.
Het eerste lid van artikel 6 van het,
oorspronkelijke besluit persoonsbewijzen
luidt
Ieder gerechtigde is gehouden op ver
langen van de met de zorg voor de uit
reiking van persoonsbewijzen belaste auto
riteiten of ambtenaren naar waarheid alle
opgaven of inlichtingen te verstrekken,
welke noodig of wenschelijk kunnen zijn
voor het vaststellen van zijn identiteit,
zijn burgerlijken staat en zijn staat van
Nederlander, Nederlandsch onderdaan of
vreemdeling
Bij de onderhavige wijziging wordt het
volgende hieraan toegeyoegd
„Is de gerechtigde een hem bij of inge
volge het eerste lid van artikel 6 opge
legde verplichting niet, niet behoorlijk of
niet op den vastgcstelden tijd nagekomen,
dan kan de burgemeester, onderscheiden
lijk het hoofd der rijksinspectie, het recht
van leges verhoogen tot twee gulden”.
die
studiecentra
Beperkt telegraafverkeer met Kroatië
Met het koninkrijk Kroatië is van he
den af, blijkens een officieele mededce-
ling. een beperkt telegraafverkeer weer
mogelijk.
Gedep. Staten van Zuid-Holland schrij
ven aan de Provinciale Staten, dat in
Januari 1937 de commissie ter bevorde
ring van de rundveefokkerij in de pro
vincie Zuid-Holland tot het college het
verzoek richtte de invoering van verplichte
stierenkeuringen in studie te nemen. Om
trent dit verzoek wonnen Gedeputeerden
het advies in van den inspecteur van het
veeteelt- en zuivelwezen, die mededeelde,
dat voor een deel van deze provincie het
stellen van verplichte sticrcnkcuringen
wellicht nuttig kon zijn, doch dat dit voor
andere gedeelten der provincie niet noodig
werd geacht. Op grond van dit advies
werd besloten voorloopig de voorbereiding
van een provinciale verordening te dezer
zake achterwege te laten.
Thans is deze aangelegenheid weder
actueel geworden. Uit 't feit, dat de melk-
opbrengst van stamboekvee èn naar hoe
veelheid èn naar vetgehalte, die van ander
vee overtreft, kan de gevolgtrekking wor
den gemaakt, dat de afstamming op dit
punt een groote rol speelt. Gedep. Sta
ten achten thans den tijd aangebroken om
in deze provincie een verplichte stieren
keuring in te voeren. Bij de samenstelling
van het ontwerp-reglement is aansluiting
gezocht bij de in Utrecht en Noord-Hol-
land bestaande verordeningen. Het ont
werp-reglement is ter goedkeuring aan de
Provinciale Staten aangeboden.
6.500.000 oproepingen
„Wat is de taak van de rijksinspectie?”
zoo vroegen wij den heer Lentz. „Deze
taak omvatte vóór de invoering der per
soonsbewijzen, voornamelijk de controle
op de bevolkingsregisters der gemeenten.
Dit geschiedde door 12 15 ambtenaren.
Nu zijn onze werkzaamheden enorm uit
gebreid. Immers, ongeveer 6.5 millioen op
roepingen moeten geordend en opgeborgen
worden in het archief.
Het heden verschenen .verordeningen
blad bevat een besluit van de secre-
tarissen-generaal van de departementen
van Binnenlandsche Zaken, van Finan
ciën, van Opvoeding, Wetenschap en
Cultuurbescherming, van Waterstaat, van
Handel, Nijverheid en Scheepvaart en
van Landbouw en Visscherij betreffende
de instelling van een rijksdienst voor
het nationale plan.
Hierin wordt bepaald, dat ten behoeve
van de ruimtelijke ordening der natio
nale belangen, het toezicht op de ruim
telijke ordening van de streekbelangcn
en gemeentelijke belangen en het onder
zoek, dat als basis voor deze ordening
zal dienen, een rijksdienst voor het na
tionale plan wordt ingesteld.
Aan het hoofd hiervan staat een pre
sident deze ressorteert onder den secre
taris-generaal van het departement van
Binnenlandsche Zaken.
Als onderdeden van den rijksdienst
worden ingesteldeen raad van bijstand,
een vaste commissie, andere commissies,
welke naar behoefte worden ingesteld
en een bureau. De rijksdienst voor het
nationale plan heeft tot taak de centrale
ruimtelijke ordening en coördinatie van
planologische maatregelen voor het ge-
heele gebied des rijks. De secretaris
generaal van het departement van Binnen
landsche Zaken geeft voorschriften nopens
de wijze van voorbereiding, vaststelling
en wijziging van een nationaal plan en
nopens de rechtsgevolgen daarvan ten
aanzien van de planologische maatregelen
in de deelen des Rijks.
Het nationale plan wordt vastgesteld en,
zoo noodig. gewijzigd, door den secretaris
generaal van het departement van Bin
nenlandsche Zaken, gehoord den Raad van
■State, afdeeling voor de geschillen van
bestuur.
De secreiaris-generaal van het depar
tement van Binnenlandsche Zaken geeft
algemeene voorschriften nopens de voor
bereiding, vaststelling en wijziging van
streekplannen en nopens de rechtsgevol
gen daarvan ten aanzien van de gemeen
telijke planologische maatregelen.
Op verzoek van en in overleg met den
president van den rijksdienst voor het
nationale plan kan de secretaris-generaal
van het departement van Opvoeding,
Wetenschap en Cultuurbescherming
1. Een of meer universiteiten en/of
hoogescholen aanwijzen, waar een studie
centrum zal worden ingcsteld ten behoeve
grond
de
be-
Donderdag vergaderde de perscommis-
sie van het opvoedersgilde, district Am
sterdam. Besloten werd het Nederlandsche
volk in ruimere mate voor te lichten
ir.zake opvoeding in volkschen geest om
hierdoor te komen tot zuiverder begrip
en tot vorming van het volksche be
wustzijn.
De landelijke afdeeling voorbereidend
hooger- er. middelbaar onderwijs van het
opvoedersgilde zal op Zaterdag 24 Mei a.s.
een vergadering houden in het Gebouw
voor Kunsten en Wetenschappen, te
Utrecht Sprekers zijn dr. W F de
Groot, hoofd van de afdeeling over ,,Het
opvoedersgilde en het voorbereidend hoo
ger- en middelbaar nderwijs” en dr. J.
Smit, wethouder van onderwijs van Am
sterdam over „Overheid en Onderwijs”.
Andere mogelijkheden
„Er zijn zeker doeltreffende maatrege
len genomen om vervalschingen van de
persoonsbewijzen te voorkomen, mijnheer
Lentz?”
„Ja, natuurlijk, met vele papiersoorten,
inkten en radeermiddelen heb ik proe
ven genomen, totdat een combinatie was
gevonden, die aan iedere poging tot ver-
valsching weerstand kan bieden.
De persoonsbewijzen hebben nog een an
dere, zeer belangrijke zijde. Waarschijn
lijk zal het persoonsbewijs in de toekomst
ook dienst kunnen doen, als rijbewijs,
vischacte, jachtvergunning, ja, zelfs als
paspoort. Hiertoe zullen op het persoons
bewijs zegeltjes van verschillende kleur
geplakt kunnen worden. Voor het publiek
en voor het Rijk zou dat een groote ver
eenvoudiging bëteekenen. Maar dit is voor
loopig toekomstmuziek.
U ziet wel, dat aan dat persoonsbewijs
meer vast zit, dan men gewoonlijk denkt.
Ik ben er van overtuigd, dat, als eenmaal
heel Nederland zijn persoonsbewijs bij
zich draagt, dit nietige papiertje alom ge
waardeerd zal worden als een nuttig hulp
middel, niet alleen als identificatie, maar
ook ter vereenvoudiging van den papieren
rompslomp, dien men nu nog voor aller
lei doeleinden heeft mee te dragen”.
Onze familie is betrekkelijk heel spoedig
aan de beurt voor de uitreiking van de
persoonsbewijzen. Er is over deze docu
menten al zooveel geschreven, dat er be
grijpelijkerwijs ook veel belangstelling
voor bestaat en iedereen verkeert in een
min of meer nerveuse spanning wanneer
hij of zij aan de beurt komt. Zooals gezegd
is men bij ons gauw aan de beurt en als
gevolg daarvan was men ook benieuwd
naar een verslag over den eersten dag. Er
viel uit dit verslag wel op te maken, dat
er een degelijke voorbereiding is geweest.
De leiders zagen zich niet bedrogen in den
voor eiken te behandelen persoon toege
meten tijd. In een twintig minuten is alles
afgeloopen en is men in bezit van het
persoonsbewijs. Men kan daarover dus niet
mopperen. Er zijn natuurlijk ook Hage
naars, die st^ks juist als zij met vacantie
zijn worden opgeroepen. Men behoeft er
niet aan te twijfelen, dat er met al deze
honderd-en-een-gevalletjes rekening is ge
houden. Slechts op een punt was er nogal
teleurstelling en wel ten aanzien van de
foto's. Is dat nu alles slordigheid of zijn
werkelijk de instructies te dien opzichte
niet geheel en al in acht genomen. Men
heeft er toch wel tijd genoeg voor gekre
gen om de bewuste fotografieën op de ge-
wenschte grootte en in de juiste houding
te laten vervaardigen. Wies heeft er haar
portretje eens op nagekeken, doch zij kon
er geen foutje aan ontdekken. Voor de
kosten van een nieuwe oplage zijn we
tenminste gespaard gebleven. Jodocus
neemt het nogal laconiek op. Hij bezit een
ietsje geflatteerde foto en hij zou er dus
niet aan denken om den fotograaf te gaan
critiseeren.
Ik moet nogeens even hier wijzen op het
voortreffelijke inlichtingensysteem, via de
door de Nederlandsche Spoorwegen o.m.
oo'. hier ter stede geopende inlichtingen-
bureaux op de stations, 't Is een lust om
te zien hoe nijver en behulpzaam deze
jongedames zijn. Jodocus was er onlangs
eens geweest en hij kwam er opgetogen
over thuis. Je wordt er zoo vlot en goed
geholpen. Oom, dat de lust in je opkomt
om meer op reis te gaan. Een dergelijke
ontboezeming zullen meerdere mannen
laten hooren, hetgeen volgens Wies zeer
begrijpelijk is. Zoodat er uit valt te con-
cludeeren, dat men den last van het in
lichtingenvraagstuk niet als argument mag
gebruiken om dezen zomer niet naar
buiten te gaan.
Overigens lijkt het nog niet op zomer.
Althans zoo luidden vele gesprekken deze
week van de eigen landbouwvelden. De
nieuwbakken landbouwers snakten tillen
naar den regen en zagen in hun meest
pessimistische oogenblikken hun oogst
reeds mislukken. Zij, die meer ervaring
hebben konden de nieuwelingen grooten-
deels troosten, door hun uit te leggen, hoe
voorbarig een dergelijke meening was. De
producten van den noesten vlijt des land
bouwers zullen misschien wat later komen,
maar komen doen ze. Wij hebben het feest
van den eersten capucijner aan den mid-
dagdisch op twee weken later gesteld.
Moeder natuur haalt de rest van haar
achterstand wel in.
Wies had voor de droogte nog een
lumineus-idee. Zij wilde zoo gaarne de
vele vrijwillige wijkbrandweren in onze
stad aan het werk zetten om de volksbe-
plantingen in het groot te gieteren. Dan
sneed volgens haar het mes aan twee kan
ten. Zij beweerde namelijk, dat de vrij
willige brandweren (ook al nam men een
hoogen graad van geoefendheid aan) best
nog een oefeningetje konden gebruiken en
waar zou men dan beter spuiten dan op
de aanstaande aardappelen, bruine boonen
enz. Een denkbeeld dus van mijn nichtje
Wies, dat zij ter overpeinzing geeft. Je
kunt nooit weten, Oom, zeide zij beschei
den en ik geef derhalve haar plan hier aan
de menigte prijs.
Ik las ergens, dat men er de trambe
stuurders inplaats van de conducteurs de
halte’s deed afroepen en wel met behulp
van een microfoontje. Zou dat geen
nieuwigheidje zijn om ook bij de Haagsche
tram in t’ voeren en wel inzonderheid bij
de éénmanswagens Op die manier wordt
de wagenvoerder van éénmanswagens wel
heelemaal een eenmans-mannetje, maar
dan hooren alle passagiers de halte’s, óók
die op het achterbalkon
Tweehonderd tijdelijke ambtenaren zijn
hiermede bezig en ik schat, dat in de toe
komst zeker honderd ambtenaren hier
vast werk zullen vinden. Loopt u even
mee, dan kunt u een indruk krijgen van
de gang van zaken”. Wij betraden de voor
malige koffiekamer van de Tweede Ka
mer, waar tientallen ambtenaren de bin
nengekomen oproepingen zaten te con-
troleeren. De heer Lentz wees op de sta
len kasten.
„Hier ziet u de 250 kasten, die over
eenige maanden gevuld zullen zijn met 6.5
millioen oproepingen. Eiken dag stroomen
zij binnen, in deze lade liggen toevallig de
eerste, die wij ontvingen: Rotterdam had
de primeur met 1000 kaarten.
Het is de eerste maal, dat in één ge
bouw gegevens over alle Nederlanders zijn
geconcentreerd Wel heeft sinds 1939 iedere
Nederlander in de plaats zijner inwoning
ten stadhuize een z.g. persoonskaart, maar
deze zijn uit den aard der zaak verspreid
over 't geheele Ibnd. Indien iemand overlijdt
of naar het buitenland vertrekt, wordt zijn
persoonskaart, die dus goed onderscheiden
moet worden van de oproeping, waarvan
zooeven sprake was, hierheen gezonden.
Zoodoende is men hier in staat gegevens
te verzamelen over het aantal sinds 10
Mei 1940 naar het buitenland vertrokken
Nederlanders, de gesneuvelde militairen,
de bij bombardementen omgekomen bur
gers, enz.
De secretaris-generaal van het departe
ment van Opvoeding, Wetenschap en Cul
tuurbescherming verzoekt ons het volgen
de bekend te maken:
Reeds voor den oorlog werd de moge
lijkheid bestudeerd om ook in ons land de
film aan het onderwijs dienstbaar te ma
ken, gelijk zulks reeds in verschillende
andere landen het geval was. Deze plan
nen hebben thans vasten vorm aangeno
men. Op 6 Mei j.l. is door den secretaris
generaal van het departement van Opvoe-
dig, Wetenschap en Cultuurbescherming
opgericht de stichting „Nederlandsche on
opgericht de stichting „Nederlandsche On
derwijs Film” gevestigd te 's-Gravenhage,
heeft haar werkzaamheden reeds aange
vangen, nadere mededeelingen daarom
trent zullen volgen.
In verband met pogingen, die elders
worden aangekondigd, om over te gaan
tot het brengen van fjlmonderwijs op de
scholen, kan reeds thans worden mede
gedeeld dat het in de bedoeling ligt, de
voornoemde stichting onder behoorlijk toe
zicht van rijkswege aan te wijzen, als de
eenige instantie, die bevoegd is om op
dit gebied werkzaam te zijn.
Een redacteur van de Vereen. Persbu-
reaux heelt een bezoek georacht aan
de rijksinspectie der bevolkingsregisters
en daar een onderhoud gehad met twee
bekende deskundigen op bevolkingsgebied,
over de uitreiking der persoonsbewijzen,
die thans in vollen gang is. Uit de mede
deelingen van mr. H. W. J. Mulder, raads
adviseur en chef der afdeeling binnen-
landsch bestuur van het departement van
Binnenlandsche Zaken en den heer J.
L. Lentz, hoofd der rijksinspectie der be
volkingsregisters, bleek dat thans een or
ganisatie voor de registratie der Neder
landsche bevolking en de vreemdelin
gen in ons land wordt opgebouwd, welke
in de toekomst zeer veel nut zal afwer
pen. Tevens vertelde de heer Lentz een
aantal belangwekkende bijzonderheden
over de mogelijkheden, welke het per
soonsbewijs in zich bergt.
„De stemming is prettig, het publiek
vat de zaak goed op en werkt krachtig
mede om de uitreiking der persoonsbewij
zen zoo snel en vlot mogelijk te doen
verloopen, antwoordde mr. Mulder, op de
vraag om het een en ander mede te dee
len over de ervaringen, welke men tot
dusver heeft opgedaan bij de onlangs be
gonnen uitreiking der persoonsbewijzen.
De tijd, die met de uitreiking van elk be
wijs gemoeid is. blijkt 8 15 minuten te
bedragen. Daar kunnen de 2000 speciaal
de gebruikelijke paardetram en had
twaalf zit- en acht tot veertien staan
plaatsen. Voor de stroomverzorging dien
de een generator van 60 amp. bij 140
volt, welke in het waterpompstation te
Lichterfelde was opgesteld, en door een
zuigerstoommachine met riemen werd
aangedreven. Bij de slechte isolatie van
de rails moest met belangrijke lekstroo-
men gerekend worden, welke bij nat
weer een waarde van 25 amp. konden
bereiken. Op grond hiervan liep de
dynamo ook niet continu, maar werd tel
kens bij het begin van een rit aangezet.
In 1882 nam men de proef, twee wagens
tegelijk op het enkelspoor te laten
rijden, waarbij de tweede wagen door
een mechanische koppeling van de rij-
schakelaars door den bestuurder van den
eersten wagen bediend werd.
Deze eerste electrische tram ter we
reld droeg in vele opzichten het stempel
van een proefinstallatie, waarmede men
zonder groote kosten ervaringen kon
verzamelen voor het bedrijf van open
bare electrische trams. In 1890 werd
het proefbaanvak met een stuk van 1 4
k.m. verlengd. Hiervoor werd een boven
leiding toegepast, terwijl de wagen met
twee beugelstroomafnemers werd uitge
rust. In de jaren 1892/93 werd het ge
heele baanvak op beugelbedrijf omge
steld. Eerst na een diensttijd van 49 jaar
werd op 15 Februari 1930 het bedrijf
van deze electrische tram stopgezet.
Uiterlljk vóór 24 Mei
De secretaris-generaal van het depar
tement van Waterstaat heeft de volgende
beschikking gegeven
Artikel 1. Als vervoermiddelen, waar
op dit besluit betrekking heeft, worden
aangewezen 1) motorrijtuigen, opleggers
en aanhangwagens, geheel of gedeeltelijk
ingericht tot vracht- of veevervoer2)
motorrijtuigen, uitsluitend bestemd tot
het voortbewegen van opleggers of aan
hangwagens (met uitzondering van land-
bouwtractoren).
Artikel 2 Zij, die op 15 Mei 1941
houder zijn van vervoermiddelen, waarop
dit besluit betrekking heeft, zijn ver
plicht deze vóór 22 Mei 1941 te doen in
schrijven in vanwege den secretaris-gene
raal van het departement van Waterstaat
te houden registers, ongeacht of de ver
voermiddelen al dan niet voor onmiddel
lijk gebruik gereed zijn.
Artikel 3. Het doen inschrijven ge-
Zestig jaar geleden in gebruik genomen
Zestig jaar geleden, op 16 Mei 1881,
werd de eerste electrische tram ter we
reld in gebruik genomen. Deze Was door
Siemens en Halske gebouwd en diende
voor de verbinding van het station
Lichterfelde (Berlijn) met de Zentral
Cadetten Anstalt. De lengte bedroeg 2.45
km., de spoorwijdte 1.05 meter en de
grootste helling 10 0/00 over 460 m. De
tram was aangelegd op een niet meer
in gebruik zijnde smalspoorbaan, zoodat
de stroom door de rails kon worden toe
gevoerd. zonder gevaar voor voetgangers
op te leveren. Voor de isolatie van de
rails werden houten dwarsliggers vol
doende geacht. Bij de wielen waren
tusschen de as en de wielband houten
schijven aangebracht en de wielbanden
waren met sleepringen aan de as ver
bonden, vanwaar de stroom door draad-
borstels werd afgenomen. De motor, een
Siemens d-machine, woog rond 500 k.g.
en had bij 15 k.m. snelheid een vermo
gen van ongeveer 5 p k. Voor het ver
anderen van de rijrichting werd de
stroomrichting in het anker omgekeerd,
waarvoor een walsrijschakelaar in ver
binding met een aanloopweerstand dienst
deed. De maximum toegelaten snelheid
bedroeg 20 k.m./h„ doch bij den proef
rit bleek een snelheid van 30 tot 40
k.m. bereikbaar te zijn.
De wagen geleek in zijn uiterlijk op
van het onderzoek, naar welke
slagen de ruimtelijke ordening van
nationale, streek- en gemeentelijke
langen -zal dienen te geschieden.
2. De hoogleeraren aanwijzen,
met de leiding van deze
worden belast.
De president van den rijksdienst voor
het nationale plan kan voorschrijven, dat
en op welke wijze bepaaldelijk aan te
duiden objecten in een streekplan of in
een uitbreidingsplan moeten worden op
genomen.
De openbare lichamen zijn verplicht
aan den president van den rijksdienst
voor het nationale plan of aan het door
hem daarmede te balasten bureau op
verzoek tijdig van voorgenomen grond-
aankoopen en werken mededeeling te
doen en alle gevraagde gegevens te ver
strekken. Gelijke verplichting geldt met
betrekking tot voorgenomen werken voor
andere rechtspersonen en voor natuur
lijke personen.
De president van den rijksdienst kan
tegen door openbare lichamen voorge
nomen grondaankoopen en tegen het
uitvoeren van door die lichamen of door
andere rechtspersonen of door
lijke personen voorgenomen
bezwaar maken, indien de
aankoop of het voorgenomen
in strijd zou zijn met het nationale plan,
een streekplan, een uitbreidingsplan, een
in voorbereiding zijnde ontwerp of een
in voorbereiding zijnde wijziging daarvan.
Tegen een door den president van den
rijksdienst gemaakt bezwaar kan over
eenkomstig door den secretaris-generaal
van het departement van Binnenlandsche
Zaken nader vast te stellen regelen bij
dezen beroep worden ingesteld. De se-
voor dit doel opgeleide ambtenaren
trotsch op zijn. Jammer is het, dat nog
zooveel menschen onbruikbare foto’s mee
brengen. Meestal blijken de afmetingen
van het hoofd, die immers minstens 2 c.m.
moeten zijn, te klein. Maar ook op dit
punt zal wel spoedig verbetering intreden.
Wij hopen dan ook voor 1 October gereed
te zijn.
„Hoe wordt nu eigenlijk te werk gegaan
bij de registratie van alle Nederlanders,
Nederlandsche onderdanen en vreemdelin
gen, behalve Rijks-Duitschers?”
„Zooals u weet, wordt het persoonsbe
wijs voorzien van een vingerafdruk en
een foto, die op de achterzijde eveneens
een vingerafdruk draagt. Maar daarmede
is de zaak nog niet afgeloopen. Op de op
roeping, die ieder thuis ontvangt, wordt
ook een vingerafdruk geplaatst en een foto
gehecht en deze oproepingen voorzien van
verschillende gegevens over de betreffen
de personen, gaan naar het archief van de
rijksinspectie. Zoodoende krijgt men daar
dus van ieder, die binnen onze grenzen
woont, een kaart met gegevens, foto en
vingerafdruk. U begrijpt, welk een waar
devol materiaal in dit archief zal komen
te liggen voor statistieken b.v. over de
werkloosheid, De heer Lentz, hoofd der
rijksinspectie der bevolkingsregisters, kan
misschien uw verdere vragen hierover be
antwoorden”^
Het heden verschenen nieuwe verorde
ningenblad brengt onder nr. 93 een be
sluit van de secretarissen-generaal van
de departementen van Landbouw en Vis
scherij, van Handel, Nijverheid en
Scheepvaart en van Opvoeding, Weten
schap en Cultuurbescherming tot instel
ling van de betrekking van gemach
tigde voor het boschwezen, de houtvoor-
ziening en de jacht.
De gemachtigde wordt benoemd en
ontslagen door de secretarissen-generaal
van de departementen van Landbouw en
Visscherij en van Handel, Nijverheid en
Scheepvaart. Zijn benoeming geschiedt
na overleg met den secretaris-generaal
van het departement van Opvoeding,
Wetenschap en Cultuurbescherming.
De gemachtigde heeft de algemeene
leiding van al hetgeen betreft het bosch
wezen, de houtvoorziening en de jacht.
Hij vervult zijn taak overeenkomstig de
aanwijzingen van de secretarissen-
generaal van de departementen van
Landbouw en Visscherij en van Handel,
Nijverheid en Scheepvaart. Voor zoover
daarbii belangen van natuurbescher
ming betrokken zijn, gedraagt hij zich
naar de desbetreffende aanwijzingen
van den secretaris-generaal van het de
partement van Opvoeding,
en Cultuurbescherming.
Regelen betreffende het boschwezen.
de houtvoorziening of de jacht, zoomede
regelen betreffende de natuurbescher
ming, voor zoover daarbij belangen van
het boschwezen, de houtvoorziening of
de jacht zijn betrokken, worden door ge
noemde secretarissen-generaal niet vast
gesteld, dan na overleg met den ge
machtigde.
Dit besluit treedt in werking op den
dag zijner afkondiging.
cretaris-generaal beslist, den Raad
State, afdeeling voor de geschillen
bestuur, gehoord.
Het is verboden grond aan te koopen
of een werk uit te voeren, nadat daar
tegen bezwaar is gemaakt en zoolang niet
een daartegen ingesteld beroep gegrond
is verklaard. Werken, welke in strijd
hiermede zijn begonnen of tot stand ge
bracht, kunnen van rijkswege op kosten
van den overtreder worden gemaakt
Dit besluit treedt heden in werking.
Tegelijkertijd treden de artikelen 45 tot
en met 50 der Woningwet buiten wer
king.
schiedt door invulling en onderteekening
van een inschrijvingsformulier 1941. dat
kosteloos verkrijgbaar is bij de distribu-
tiediensten, en door tijdige opzending van
dat formulier aan den inspecteur-gene-
raal van het Verkeer, Koningskade 25,
te ’s Gravenhage.
Artikel 4. 1. Overtreding van de voor
schriften, bij dit besluit gegeven, wordt
gestraft met hechtenis van ten hoogste
één jaar of een geldboete van ten hoog
ste f 10.000. 2. Met betrekking tot de
voorschriften van dit besluit is voorts
van overeenkomstige toepassing het be
paalde in de artikelen 3, 20e lid, 4. 5
en 6 van de Wet Gebruik Vervoermid
delen 1939. 3. Motorrijtuigen, ten aan
zien waarvan de overtreding is gepleegd,
kunnen door den secretaris-generaal van
het departement van Waterstaat verbeurd
worden verklaard.
Artikel 5. Dit besluit kan worden aan-
gchaald als Inschrijvingsbeschikking I
1941.
In verband met bovenstaand wordt nog
de aandacht op het volgende gevestigd
In verband met een bij het drukken
ondervonden vertraging zullen alle for
mulieren, welke blijkens het poststempel
uiterlijk 24 Mei 1941 aan de post werden
toevertrouwd, als tijdig opgezonden wor
den aangemerkt De aandacht wordt er
voorts op gevestigd, dat de afwezigheid
of onbruikbaarheid van bepaalde onder
deden, dus ook van banden, niet ontheft
van de verplichting om het motorrijtuig
te doen inschrijven. Slechts motorrijtui
gen. die in zoodanigen staat van onbruik
baarheid verkeeren, dat dientengevolge
herstelling of weder-in-gebruikneming
redelijkerwijze uitgesloten is, komen op
dien grond niet voor inschrijving in aan
merking. Ook behooren niet voor in
schrijving te worden aangegeven motor-
i, rijtuigen van bijzondere inrichting, welke
niet bruikbaar zijn voor vervoer van
goederen of vee, zooals brandweerauto’s,
reinigingsauto's, reparatie-, takel- en
kraanwagens en dergelijke.
Personenauto’s en autobussen blijven
uiteraard eveneens buiten de inschrijving.
^$3
ii