HAAGSCIIE COURANT ALARM IN HET BOSCH DE EERSTE ELECTRISCHE TRAM ril Zaterdag 17 Mei 1941. SS IN EN OM OEN HAAG BINNENLAND van Plan Uitreiking persoons bewijzen heeft vlot verloop Inschrjjving van vervoer middelen nstelling van een rijks dienst voor het Nationale VIERDE BLAD Een weggeworpen sigaret Heeft menig bosch in vlam gezet De zomer komt weer in het land, de rijksinspectie (Atlantic-Holland I De uitreiking der persoons bewijzen Organisatie komt tot stand, die goede vruchten zal dragen Stichting „Nederlandsche Onderwijs Film” opgericht Bezoek aan der bevolkingsregisters Betrekking van gemachtigde ingesteld Pas op voor bosch- en heidebrand. Boschwezen en Jacht No. 17879 den Wetenschap Inschrijvingsbeschikking OOM KOOS. takel- verplichtingen niet nakomt OPVOEDERSGILDE Verfiooging der kosten voor wie zijn VERPLICHTE STIERENKEURING IN ZUID-HOLLAND natuur werken grond werk van van In Verordeningenblad no. 21 komt voor een besluit van den secretaris-generaal van het departement van Binnenlandsche- Zaken, houdende aanvulling van het „be sluit persoonsbewijzen”. Het eerste lid van artikel 6 van het, oorspronkelijke besluit persoonsbewijzen luidt Ieder gerechtigde is gehouden op ver langen van de met de zorg voor de uit reiking van persoonsbewijzen belaste auto riteiten of ambtenaren naar waarheid alle opgaven of inlichtingen te verstrekken, welke noodig of wenschelijk kunnen zijn voor het vaststellen van zijn identiteit, zijn burgerlijken staat en zijn staat van Nederlander, Nederlandsch onderdaan of vreemdeling Bij de onderhavige wijziging wordt het volgende hieraan toegeyoegd „Is de gerechtigde een hem bij of inge volge het eerste lid van artikel 6 opge legde verplichting niet, niet behoorlijk of niet op den vastgcstelden tijd nagekomen, dan kan de burgemeester, onderscheiden lijk het hoofd der rijksinspectie, het recht van leges verhoogen tot twee gulden”. die studiecentra Beperkt telegraafverkeer met Kroatië Met het koninkrijk Kroatië is van he den af, blijkens een officieele mededce- ling. een beperkt telegraafverkeer weer mogelijk. Gedep. Staten van Zuid-Holland schrij ven aan de Provinciale Staten, dat in Januari 1937 de commissie ter bevorde ring van de rundveefokkerij in de pro vincie Zuid-Holland tot het college het verzoek richtte de invoering van verplichte stierenkeuringen in studie te nemen. Om trent dit verzoek wonnen Gedeputeerden het advies in van den inspecteur van het veeteelt- en zuivelwezen, die mededeelde, dat voor een deel van deze provincie het stellen van verplichte sticrcnkcuringen wellicht nuttig kon zijn, doch dat dit voor andere gedeelten der provincie niet noodig werd geacht. Op grond van dit advies werd besloten voorloopig de voorbereiding van een provinciale verordening te dezer zake achterwege te laten. Thans is deze aangelegenheid weder actueel geworden. Uit 't feit, dat de melk- opbrengst van stamboekvee èn naar hoe veelheid èn naar vetgehalte, die van ander vee overtreft, kan de gevolgtrekking wor den gemaakt, dat de afstamming op dit punt een groote rol speelt. Gedep. Sta ten achten thans den tijd aangebroken om in deze provincie een verplichte stieren keuring in te voeren. Bij de samenstelling van het ontwerp-reglement is aansluiting gezocht bij de in Utrecht en Noord-Hol- land bestaande verordeningen. Het ont werp-reglement is ter goedkeuring aan de Provinciale Staten aangeboden. 6.500.000 oproepingen „Wat is de taak van de rijksinspectie?” zoo vroegen wij den heer Lentz. „Deze taak omvatte vóór de invoering der per soonsbewijzen, voornamelijk de controle op de bevolkingsregisters der gemeenten. Dit geschiedde door 12 15 ambtenaren. Nu zijn onze werkzaamheden enorm uit gebreid. Immers, ongeveer 6.5 millioen op roepingen moeten geordend en opgeborgen worden in het archief. Het heden verschenen .verordeningen blad bevat een besluit van de secre- tarissen-generaal van de departementen van Binnenlandsche Zaken, van Finan ciën, van Opvoeding, Wetenschap en Cultuurbescherming, van Waterstaat, van Handel, Nijverheid en Scheepvaart en van Landbouw en Visscherij betreffende de instelling van een rijksdienst voor het nationale plan. Hierin wordt bepaald, dat ten behoeve van de ruimtelijke ordening der natio nale belangen, het toezicht op de ruim telijke ordening van de streekbelangcn en gemeentelijke belangen en het onder zoek, dat als basis voor deze ordening zal dienen, een rijksdienst voor het na tionale plan wordt ingesteld. Aan het hoofd hiervan staat een pre sident deze ressorteert onder den secre taris-generaal van het departement van Binnenlandsche Zaken. Als onderdeden van den rijksdienst worden ingesteldeen raad van bijstand, een vaste commissie, andere commissies, welke naar behoefte worden ingesteld en een bureau. De rijksdienst voor het nationale plan heeft tot taak de centrale ruimtelijke ordening en coördinatie van planologische maatregelen voor het ge- heele gebied des rijks. De secretaris generaal van het departement van Binnen landsche Zaken geeft voorschriften nopens de wijze van voorbereiding, vaststelling en wijziging van een nationaal plan en nopens de rechtsgevolgen daarvan ten aanzien van de planologische maatregelen in de deelen des Rijks. Het nationale plan wordt vastgesteld en, zoo noodig. gewijzigd, door den secretaris generaal van het departement van Bin nenlandsche Zaken, gehoord den Raad van ■State, afdeeling voor de geschillen van bestuur. De secreiaris-generaal van het depar tement van Binnenlandsche Zaken geeft algemeene voorschriften nopens de voor bereiding, vaststelling en wijziging van streekplannen en nopens de rechtsgevol gen daarvan ten aanzien van de gemeen telijke planologische maatregelen. Op verzoek van en in overleg met den president van den rijksdienst voor het nationale plan kan de secretaris-generaal van het departement van Opvoeding, Wetenschap en Cultuurbescherming 1. Een of meer universiteiten en/of hoogescholen aanwijzen, waar een studie centrum zal worden ingcsteld ten behoeve grond de be- Donderdag vergaderde de perscommis- sie van het opvoedersgilde, district Am sterdam. Besloten werd het Nederlandsche volk in ruimere mate voor te lichten ir.zake opvoeding in volkschen geest om hierdoor te komen tot zuiverder begrip en tot vorming van het volksche be wustzijn. De landelijke afdeeling voorbereidend hooger- er. middelbaar onderwijs van het opvoedersgilde zal op Zaterdag 24 Mei a.s. een vergadering houden in het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen, te Utrecht Sprekers zijn dr. W F de Groot, hoofd van de afdeeling over ,,Het opvoedersgilde en het voorbereidend hoo ger- en middelbaar nderwijs” en dr. J. Smit, wethouder van onderwijs van Am sterdam over „Overheid en Onderwijs”. Andere mogelijkheden „Er zijn zeker doeltreffende maatrege len genomen om vervalschingen van de persoonsbewijzen te voorkomen, mijnheer Lentz?” „Ja, natuurlijk, met vele papiersoorten, inkten en radeermiddelen heb ik proe ven genomen, totdat een combinatie was gevonden, die aan iedere poging tot ver- valsching weerstand kan bieden. De persoonsbewijzen hebben nog een an dere, zeer belangrijke zijde. Waarschijn lijk zal het persoonsbewijs in de toekomst ook dienst kunnen doen, als rijbewijs, vischacte, jachtvergunning, ja, zelfs als paspoort. Hiertoe zullen op het persoons bewijs zegeltjes van verschillende kleur geplakt kunnen worden. Voor het publiek en voor het Rijk zou dat een groote ver eenvoudiging bëteekenen. Maar dit is voor loopig toekomstmuziek. U ziet wel, dat aan dat persoonsbewijs meer vast zit, dan men gewoonlijk denkt. Ik ben er van overtuigd, dat, als eenmaal heel Nederland zijn persoonsbewijs bij zich draagt, dit nietige papiertje alom ge waardeerd zal worden als een nuttig hulp middel, niet alleen als identificatie, maar ook ter vereenvoudiging van den papieren rompslomp, dien men nu nog voor aller lei doeleinden heeft mee te dragen”. Onze familie is betrekkelijk heel spoedig aan de beurt voor de uitreiking van de persoonsbewijzen. Er is over deze docu menten al zooveel geschreven, dat er be grijpelijkerwijs ook veel belangstelling voor bestaat en iedereen verkeert in een min of meer nerveuse spanning wanneer hij of zij aan de beurt komt. Zooals gezegd is men bij ons gauw aan de beurt en als gevolg daarvan was men ook benieuwd naar een verslag over den eersten dag. Er viel uit dit verslag wel op te maken, dat er een degelijke voorbereiding is geweest. De leiders zagen zich niet bedrogen in den voor eiken te behandelen persoon toege meten tijd. In een twintig minuten is alles afgeloopen en is men in bezit van het persoonsbewijs. Men kan daarover dus niet mopperen. Er zijn natuurlijk ook Hage naars, die st^ks juist als zij met vacantie zijn worden opgeroepen. Men behoeft er niet aan te twijfelen, dat er met al deze honderd-en-een-gevalletjes rekening is ge houden. Slechts op een punt was er nogal teleurstelling en wel ten aanzien van de foto's. Is dat nu alles slordigheid of zijn werkelijk de instructies te dien opzichte niet geheel en al in acht genomen. Men heeft er toch wel tijd genoeg voor gekre gen om de bewuste fotografieën op de ge- wenschte grootte en in de juiste houding te laten vervaardigen. Wies heeft er haar portretje eens op nagekeken, doch zij kon er geen foutje aan ontdekken. Voor de kosten van een nieuwe oplage zijn we tenminste gespaard gebleven. Jodocus neemt het nogal laconiek op. Hij bezit een ietsje geflatteerde foto en hij zou er dus niet aan denken om den fotograaf te gaan critiseeren. Ik moet nogeens even hier wijzen op het voortreffelijke inlichtingensysteem, via de door de Nederlandsche Spoorwegen o.m. oo'. hier ter stede geopende inlichtingen- bureaux op de stations, 't Is een lust om te zien hoe nijver en behulpzaam deze jongedames zijn. Jodocus was er onlangs eens geweest en hij kwam er opgetogen over thuis. Je wordt er zoo vlot en goed geholpen. Oom, dat de lust in je opkomt om meer op reis te gaan. Een dergelijke ontboezeming zullen meerdere mannen laten hooren, hetgeen volgens Wies zeer begrijpelijk is. Zoodat er uit valt te con- cludeeren, dat men den last van het in lichtingenvraagstuk niet als argument mag gebruiken om dezen zomer niet naar buiten te gaan. Overigens lijkt het nog niet op zomer. Althans zoo luidden vele gesprekken deze week van de eigen landbouwvelden. De nieuwbakken landbouwers snakten tillen naar den regen en zagen in hun meest pessimistische oogenblikken hun oogst reeds mislukken. Zij, die meer ervaring hebben konden de nieuwelingen grooten- deels troosten, door hun uit te leggen, hoe voorbarig een dergelijke meening was. De producten van den noesten vlijt des land bouwers zullen misschien wat later komen, maar komen doen ze. Wij hebben het feest van den eersten capucijner aan den mid- dagdisch op twee weken later gesteld. Moeder natuur haalt de rest van haar achterstand wel in. Wies had voor de droogte nog een lumineus-idee. Zij wilde zoo gaarne de vele vrijwillige wijkbrandweren in onze stad aan het werk zetten om de volksbe- plantingen in het groot te gieteren. Dan sneed volgens haar het mes aan twee kan ten. Zij beweerde namelijk, dat de vrij willige brandweren (ook al nam men een hoogen graad van geoefendheid aan) best nog een oefeningetje konden gebruiken en waar zou men dan beter spuiten dan op de aanstaande aardappelen, bruine boonen enz. Een denkbeeld dus van mijn nichtje Wies, dat zij ter overpeinzing geeft. Je kunt nooit weten, Oom, zeide zij beschei den en ik geef derhalve haar plan hier aan de menigte prijs. Ik las ergens, dat men er de trambe stuurders inplaats van de conducteurs de halte’s deed afroepen en wel met behulp van een microfoontje. Zou dat geen nieuwigheidje zijn om ook bij de Haagsche tram in t’ voeren en wel inzonderheid bij de éénmanswagens Op die manier wordt de wagenvoerder van éénmanswagens wel heelemaal een eenmans-mannetje, maar dan hooren alle passagiers de halte’s, óók die op het achterbalkon Tweehonderd tijdelijke ambtenaren zijn hiermede bezig en ik schat, dat in de toe komst zeker honderd ambtenaren hier vast werk zullen vinden. Loopt u even mee, dan kunt u een indruk krijgen van de gang van zaken”. Wij betraden de voor malige koffiekamer van de Tweede Ka mer, waar tientallen ambtenaren de bin nengekomen oproepingen zaten te con- troleeren. De heer Lentz wees op de sta len kasten. „Hier ziet u de 250 kasten, die over eenige maanden gevuld zullen zijn met 6.5 millioen oproepingen. Eiken dag stroomen zij binnen, in deze lade liggen toevallig de eerste, die wij ontvingen: Rotterdam had de primeur met 1000 kaarten. Het is de eerste maal, dat in één ge bouw gegevens over alle Nederlanders zijn geconcentreerd Wel heeft sinds 1939 iedere Nederlander in de plaats zijner inwoning ten stadhuize een z.g. persoonskaart, maar deze zijn uit den aard der zaak verspreid over 't geheele Ibnd. Indien iemand overlijdt of naar het buitenland vertrekt, wordt zijn persoonskaart, die dus goed onderscheiden moet worden van de oproeping, waarvan zooeven sprake was, hierheen gezonden. Zoodoende is men hier in staat gegevens te verzamelen over het aantal sinds 10 Mei 1940 naar het buitenland vertrokken Nederlanders, de gesneuvelde militairen, de bij bombardementen omgekomen bur gers, enz. De secretaris-generaal van het departe ment van Opvoeding, Wetenschap en Cul tuurbescherming verzoekt ons het volgen de bekend te maken: Reeds voor den oorlog werd de moge lijkheid bestudeerd om ook in ons land de film aan het onderwijs dienstbaar te ma ken, gelijk zulks reeds in verschillende andere landen het geval was. Deze plan nen hebben thans vasten vorm aangeno men. Op 6 Mei j.l. is door den secretaris generaal van het departement van Opvoe- dig, Wetenschap en Cultuurbescherming opgericht de stichting „Nederlandsche on opgericht de stichting „Nederlandsche On derwijs Film” gevestigd te 's-Gravenhage, heeft haar werkzaamheden reeds aange vangen, nadere mededeelingen daarom trent zullen volgen. In verband met pogingen, die elders worden aangekondigd, om over te gaan tot het brengen van fjlmonderwijs op de scholen, kan reeds thans worden mede gedeeld dat het in de bedoeling ligt, de voornoemde stichting onder behoorlijk toe zicht van rijkswege aan te wijzen, als de eenige instantie, die bevoegd is om op dit gebied werkzaam te zijn. Een redacteur van de Vereen. Persbu- reaux heelt een bezoek georacht aan de rijksinspectie der bevolkingsregisters en daar een onderhoud gehad met twee bekende deskundigen op bevolkingsgebied, over de uitreiking der persoonsbewijzen, die thans in vollen gang is. Uit de mede deelingen van mr. H. W. J. Mulder, raads adviseur en chef der afdeeling binnen- landsch bestuur van het departement van Binnenlandsche Zaken en den heer J. L. Lentz, hoofd der rijksinspectie der be volkingsregisters, bleek dat thans een or ganisatie voor de registratie der Neder landsche bevolking en de vreemdelin gen in ons land wordt opgebouwd, welke in de toekomst zeer veel nut zal afwer pen. Tevens vertelde de heer Lentz een aantal belangwekkende bijzonderheden over de mogelijkheden, welke het per soonsbewijs in zich bergt. „De stemming is prettig, het publiek vat de zaak goed op en werkt krachtig mede om de uitreiking der persoonsbewij zen zoo snel en vlot mogelijk te doen verloopen, antwoordde mr. Mulder, op de vraag om het een en ander mede te dee len over de ervaringen, welke men tot dusver heeft opgedaan bij de onlangs be gonnen uitreiking der persoonsbewijzen. De tijd, die met de uitreiking van elk be wijs gemoeid is. blijkt 8 15 minuten te bedragen. Daar kunnen de 2000 speciaal de gebruikelijke paardetram en had twaalf zit- en acht tot veertien staan plaatsen. Voor de stroomverzorging dien de een generator van 60 amp. bij 140 volt, welke in het waterpompstation te Lichterfelde was opgesteld, en door een zuigerstoommachine met riemen werd aangedreven. Bij de slechte isolatie van de rails moest met belangrijke lekstroo- men gerekend worden, welke bij nat weer een waarde van 25 amp. konden bereiken. Op grond hiervan liep de dynamo ook niet continu, maar werd tel kens bij het begin van een rit aangezet. In 1882 nam men de proef, twee wagens tegelijk op het enkelspoor te laten rijden, waarbij de tweede wagen door een mechanische koppeling van de rij- schakelaars door den bestuurder van den eersten wagen bediend werd. Deze eerste electrische tram ter we reld droeg in vele opzichten het stempel van een proefinstallatie, waarmede men zonder groote kosten ervaringen kon verzamelen voor het bedrijf van open bare electrische trams. In 1890 werd het proefbaanvak met een stuk van 1 4 k.m. verlengd. Hiervoor werd een boven leiding toegepast, terwijl de wagen met twee beugelstroomafnemers werd uitge rust. In de jaren 1892/93 werd het ge heele baanvak op beugelbedrijf omge steld. Eerst na een diensttijd van 49 jaar werd op 15 Februari 1930 het bedrijf van deze electrische tram stopgezet. Uiterlljk vóór 24 Mei De secretaris-generaal van het depar tement van Waterstaat heeft de volgende beschikking gegeven Artikel 1. Als vervoermiddelen, waar op dit besluit betrekking heeft, worden aangewezen 1) motorrijtuigen, opleggers en aanhangwagens, geheel of gedeeltelijk ingericht tot vracht- of veevervoer2) motorrijtuigen, uitsluitend bestemd tot het voortbewegen van opleggers of aan hangwagens (met uitzondering van land- bouwtractoren). Artikel 2 Zij, die op 15 Mei 1941 houder zijn van vervoermiddelen, waarop dit besluit betrekking heeft, zijn ver plicht deze vóór 22 Mei 1941 te doen in schrijven in vanwege den secretaris-gene raal van het departement van Waterstaat te houden registers, ongeacht of de ver voermiddelen al dan niet voor onmiddel lijk gebruik gereed zijn. Artikel 3. Het doen inschrijven ge- Zestig jaar geleden in gebruik genomen Zestig jaar geleden, op 16 Mei 1881, werd de eerste electrische tram ter we reld in gebruik genomen. Deze Was door Siemens en Halske gebouwd en diende voor de verbinding van het station Lichterfelde (Berlijn) met de Zentral Cadetten Anstalt. De lengte bedroeg 2.45 km., de spoorwijdte 1.05 meter en de grootste helling 10 0/00 over 460 m. De tram was aangelegd op een niet meer in gebruik zijnde smalspoorbaan, zoodat de stroom door de rails kon worden toe gevoerd. zonder gevaar voor voetgangers op te leveren. Voor de isolatie van de rails werden houten dwarsliggers vol doende geacht. Bij de wielen waren tusschen de as en de wielband houten schijven aangebracht en de wielbanden waren met sleepringen aan de as ver bonden, vanwaar de stroom door draad- borstels werd afgenomen. De motor, een Siemens d-machine, woog rond 500 k.g. en had bij 15 k.m. snelheid een vermo gen van ongeveer 5 p k. Voor het ver anderen van de rijrichting werd de stroomrichting in het anker omgekeerd, waarvoor een walsrijschakelaar in ver binding met een aanloopweerstand dienst deed. De maximum toegelaten snelheid bedroeg 20 k.m./h„ doch bij den proef rit bleek een snelheid van 30 tot 40 k.m. bereikbaar te zijn. De wagen geleek in zijn uiterlijk op van het onderzoek, naar welke slagen de ruimtelijke ordening van nationale, streek- en gemeentelijke langen -zal dienen te geschieden. 2. De hoogleeraren aanwijzen, met de leiding van deze worden belast. De president van den rijksdienst voor het nationale plan kan voorschrijven, dat en op welke wijze bepaaldelijk aan te duiden objecten in een streekplan of in een uitbreidingsplan moeten worden op genomen. De openbare lichamen zijn verplicht aan den president van den rijksdienst voor het nationale plan of aan het door hem daarmede te balasten bureau op verzoek tijdig van voorgenomen grond- aankoopen en werken mededeeling te doen en alle gevraagde gegevens te ver strekken. Gelijke verplichting geldt met betrekking tot voorgenomen werken voor andere rechtspersonen en voor natuur lijke personen. De president van den rijksdienst kan tegen door openbare lichamen voorge nomen grondaankoopen en tegen het uitvoeren van door die lichamen of door andere rechtspersonen of door lijke personen voorgenomen bezwaar maken, indien de aankoop of het voorgenomen in strijd zou zijn met het nationale plan, een streekplan, een uitbreidingsplan, een in voorbereiding zijnde ontwerp of een in voorbereiding zijnde wijziging daarvan. Tegen een door den president van den rijksdienst gemaakt bezwaar kan over eenkomstig door den secretaris-generaal van het departement van Binnenlandsche Zaken nader vast te stellen regelen bij dezen beroep worden ingesteld. De se- voor dit doel opgeleide ambtenaren trotsch op zijn. Jammer is het, dat nog zooveel menschen onbruikbare foto’s mee brengen. Meestal blijken de afmetingen van het hoofd, die immers minstens 2 c.m. moeten zijn, te klein. Maar ook op dit punt zal wel spoedig verbetering intreden. Wij hopen dan ook voor 1 October gereed te zijn. „Hoe wordt nu eigenlijk te werk gegaan bij de registratie van alle Nederlanders, Nederlandsche onderdanen en vreemdelin gen, behalve Rijks-Duitschers?” „Zooals u weet, wordt het persoonsbe wijs voorzien van een vingerafdruk en een foto, die op de achterzijde eveneens een vingerafdruk draagt. Maar daarmede is de zaak nog niet afgeloopen. Op de op roeping, die ieder thuis ontvangt, wordt ook een vingerafdruk geplaatst en een foto gehecht en deze oproepingen voorzien van verschillende gegevens over de betreffen de personen, gaan naar het archief van de rijksinspectie. Zoodoende krijgt men daar dus van ieder, die binnen onze grenzen woont, een kaart met gegevens, foto en vingerafdruk. U begrijpt, welk een waar devol materiaal in dit archief zal komen te liggen voor statistieken b.v. over de werkloosheid, De heer Lentz, hoofd der rijksinspectie der bevolkingsregisters, kan misschien uw verdere vragen hierover be antwoorden”^ Het heden verschenen nieuwe verorde ningenblad brengt onder nr. 93 een be sluit van de secretarissen-generaal van de departementen van Landbouw en Vis scherij, van Handel, Nijverheid en Scheepvaart en van Opvoeding, Weten schap en Cultuurbescherming tot instel ling van de betrekking van gemach tigde voor het boschwezen, de houtvoor- ziening en de jacht. De gemachtigde wordt benoemd en ontslagen door de secretarissen-generaal van de departementen van Landbouw en Visscherij en van Handel, Nijverheid en Scheepvaart. Zijn benoeming geschiedt na overleg met den secretaris-generaal van het departement van Opvoeding, Wetenschap en Cultuurbescherming. De gemachtigde heeft de algemeene leiding van al hetgeen betreft het bosch wezen, de houtvoorziening en de jacht. Hij vervult zijn taak overeenkomstig de aanwijzingen van de secretarissen- generaal van de departementen van Landbouw en Visscherij en van Handel, Nijverheid en Scheepvaart. Voor zoover daarbii belangen van natuurbescher ming betrokken zijn, gedraagt hij zich naar de desbetreffende aanwijzingen van den secretaris-generaal van het de partement van Opvoeding, en Cultuurbescherming. Regelen betreffende het boschwezen. de houtvoorziening of de jacht, zoomede regelen betreffende de natuurbescher ming, voor zoover daarbij belangen van het boschwezen, de houtvoorziening of de jacht zijn betrokken, worden door ge noemde secretarissen-generaal niet vast gesteld, dan na overleg met den ge machtigde. Dit besluit treedt in werking op den dag zijner afkondiging. cretaris-generaal beslist, den Raad State, afdeeling voor de geschillen bestuur, gehoord. Het is verboden grond aan te koopen of een werk uit te voeren, nadat daar tegen bezwaar is gemaakt en zoolang niet een daartegen ingesteld beroep gegrond is verklaard. Werken, welke in strijd hiermede zijn begonnen of tot stand ge bracht, kunnen van rijkswege op kosten van den overtreder worden gemaakt Dit besluit treedt heden in werking. Tegelijkertijd treden de artikelen 45 tot en met 50 der Woningwet buiten wer king. schiedt door invulling en onderteekening van een inschrijvingsformulier 1941. dat kosteloos verkrijgbaar is bij de distribu- tiediensten, en door tijdige opzending van dat formulier aan den inspecteur-gene- raal van het Verkeer, Koningskade 25, te ’s Gravenhage. Artikel 4. 1. Overtreding van de voor schriften, bij dit besluit gegeven, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste één jaar of een geldboete van ten hoog ste f 10.000. 2. Met betrekking tot de voorschriften van dit besluit is voorts van overeenkomstige toepassing het be paalde in de artikelen 3, 20e lid, 4. 5 en 6 van de Wet Gebruik Vervoermid delen 1939. 3. Motorrijtuigen, ten aan zien waarvan de overtreding is gepleegd, kunnen door den secretaris-generaal van het departement van Waterstaat verbeurd worden verklaard. Artikel 5. Dit besluit kan worden aan- gchaald als Inschrijvingsbeschikking I 1941. In verband met bovenstaand wordt nog de aandacht op het volgende gevestigd In verband met een bij het drukken ondervonden vertraging zullen alle for mulieren, welke blijkens het poststempel uiterlijk 24 Mei 1941 aan de post werden toevertrouwd, als tijdig opgezonden wor den aangemerkt De aandacht wordt er voorts op gevestigd, dat de afwezigheid of onbruikbaarheid van bepaalde onder deden, dus ook van banden, niet ontheft van de verplichting om het motorrijtuig te doen inschrijven. Slechts motorrijtui gen. die in zoodanigen staat van onbruik baarheid verkeeren, dat dientengevolge herstelling of weder-in-gebruikneming redelijkerwijze uitgesloten is, komen op dien grond niet voor inschrijving in aan merking. Ook behooren niet voor in schrijving te worden aangegeven motor- i, rijtuigen van bijzondere inrichting, welke niet bruikbaar zijn voor vervoer van goederen of vee, zooals brandweerauto’s, reinigingsauto's, reparatie-, takel- en kraanwagens en dergelijke. Personenauto’s en autobussen blijven uiteraard eveneens buiten de inschrijving. ^$3 ii

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 13