HAAGSCHE COURANT
De toekomst
de luchtvaart
van
blijven
BINNENLAND
STADSNIEUWS
Zaterdag 24 Mei 1941.
m
Luchtschepen, die vijf jaar
de lucht kunnen
s>
I
Organisatie* in het eigen
vervoer
VIJFDE BLAD
Nieuwe verordeningen
Interlocale verhuizingen
Athene ander bescherming van het Duitsche afweergeschut
Een artikel van den Amerikaanichen
vlieger Rickenbacker
UITREIKING BRANDSTOFFEN
KAARTEN
Op 29, 30 en 31 Mei en op
3, 4 en 5 Juni
Vijf burgers gedood
Collectief inzenden op de Najaars-
beurs te Leipzig
BEGRAFENIS
Mr. H. VAN WAGENINGEN
NIEUW CABARET-PROGRAMMA
IN „HET ZUID”
Verplicht lidmaatschap
Engelsche luchtaanvallen
op ons land
TERAARDEBESTELLING
PROF. Ir. J. C. DYXHOORN
'0
I
>- - i|
AUTOPEDS VRAGEN OM EIGENAARS
Milder
Q
CARILLON ST. JACOBSTOREN
en
(Hoffmann)
No. 17884
Op Donderdag 29, Vrijdag 30, Zaterdag
respectievelijk
taris van
D. de Jong,
Oud
het
H.
en
..de
Gouverne-
dr. ir. W. J
•elen, zou men haar het grootste deel
de gemid-
:omsten jaarlijks 380 mil
lioen dollar bedragen, over moeten geven.
zich
1 van een
60.000 ten
behoeve van de afdeeling Delft van „Het
Groene Kruis” voor den aankoop van het
„Delftsche
voor-
Nadat in de laatste dagen geen Engel-
sche luchtaanvallen op ons land plaats
vonden, zijn in den afgeloopen nacht weer
eenige Britsche toestellen hier binnenge
vlogen. In totaal werden twee woonhuizen
vernield, ongeveer 15 woonhuizen kregen
glasschade. Helaas werden vijf personen
van de burgerlijke bevolking gedood; een
vrouw werd licht gekwetst. Overigens
vielen de meeste bommen op het vrije
veld.
GETUIGEN GEVRAAGD
Op 18 dezer des namiddags te ongeveer
12.15 had op het Regentesseplein een aan
rijding plaats tusschen twee wielrijders,
waardoor een van hen lichamelijk letsel
bekwam De commissaris van politie van
den Justitieelen dienst C verzoekt den an
deren wielrijder, zoomede den getuigen
•van deze aanrijding, zich tot het geven van
inlichtingen te vervoegen aan zijn bureau
aan de Javastraat 18.
ouders,
-stiefkinde-
alsmede in-
De commissaris van politie van den
Justitieelen dienst B verzoekt te worden
bekend gemaakt met de herkomst van
twee ongemerkte autopeds (kindersteps).
Signalement: le. groen gelakt, één zwart
celluloid handvat (rechter) merk buiten
band van voorwiel „Vredestein”, merk bui
tenband voor achterwiel „Pirelli” Op de
voetenplank is een blauw zeil vastgespij
kerd. 2e. roodgelakt zwart rubber hand
vatten, merk buitenband van voorwiel
„Lexor”, merk buitenband van achterwiel
„Englebert”. Op de voetenplank is een
blauw zeiltje vastgespijkerd. Aan den on
derkant van die plank is een letter „R”
ingesneden. De voorband is gescheurd en
met zwart garen aaneengenaaid.
Deze autopeds werden resp. ongeveer 4
weken en 14 dagen geleden in de omge
ving van de Thorbeckelaan en de Herman
Costerstraat ontvreemd. De autopeds zijn
iederen werkdag te bezichtigen aan het
hoofdcommissariaat van politie, Alexander-
plein 15a, van 9 uur v.m. tot 3 uur n.m.
Opheffing Opbouwdlenst en Instelling
Arbeidsdienst.
Maandag 26 dezer zal het „Verorde
ningenblad" no. 23 het licht zien. Het zal
vier nieuwe verordeningen bevatten. Nr. 97
is de verordening over de oprichting van
een Nederlandschen Arbeidsdienst. Nr 98
brengt de gelijktijdige opheffing van den
Nederlandschen Opbouwdlenst. Nr. 99
geeft een aanvulling op verordening nr.
1081940 over benoeming en ontslag door
den Rijkscommissaris; inplaats namelijk
van den commandant van den Opbouw-
dienst wordt de commandant van den
Arbeidsdienst in de lijst der door den
Rijkscommissaris te benoemen personen
opgenomen. Nr. 100 is een samenvatting
van de tot dusver in twee verordeningen
neergelegde bepalingen over de beperkin
gen van de kustvaart en maakt de moge
lijkheid van het hebben van buitenboord
motoren van officieele toestemming af
hankelijk.
KINDERVOORSTELLING IN DE
BATAAF
Morgenmiddag wordt in de Bataaf een
kindervoorstelling gegeven. Opgevoerd zal
worden „Flip en Flap”.
De directie van den Plaatselijken Tele
foondienst te ’s-Gravenhage vestigt er de
aandacht op, dat het carillon van den
St. Jacobstoren van Maandag 26 Mei t.m.
Vrijdag 30 Mei in verband met werkzaam
heden zal worden stil gezet.
Kapitein Eddie Rickenbacker, Ameri-
kaansche oorlogsvlieger gedurende den
wereldoorlog en huidig president van de
luchtvaartmaatschappij „Eastern Air Li
nes”, publiceert in het groote economische
tijdschrift „Fortune" een artikel, waarin
hij bewijzen wil, dat enkel en alleen de
vliegtuigindustrie in staat zal zijn na vol
tooiing van het Amerikaansche bewape-
nlngsprogramma, de onvermijdelijk intre
dende economische depressie op te van
gen, aldus United Press.
Rickenbacker is er voor, reeds thans de
vereischte plannen uit te werken, om bij
het intreden van de crisis onmiddellijk in
staat te zijn, het zwaartepunt van de eco
nomie „van de aarde naar den hemel” te
verleggen Hij schrijft hierover: „Indien
wij reeds thans er mede beginnen, een
programma uit te werken, dan zal de
vliegtuigindustrie in staat zijn, nog meer
voor de Amerikaansche economie te doen
dan de automobiel-industrie".
Volgens Rickenbacker's meening zal de
depressie, die na voltooiing van de Ame
rikaansche bewapening zal volgen, een
dergelijke omvang aannemen, dat die van
het jaar 1932 daarmede vergeleken er als
een „prosperiteitstijdvak” zal uitzien. Hij
schrijft: „Er is slechts één mogelijkheid
om de dan dreigende ineenstorting tegen
te gaan en die bestaat daarin, thans aan
den arbeid te gaan. Zoodra wij een pro
gramma hebben opgesteld, kunnen wij er
mede beginnen reeds thans de vereischte
piloten te oefenen en wel niet 50.000, zoo-
als men thans van plan is, doch een half
millioen. Ik heb voor ieder vliegtuig, dat
ik in bedrijf heb, vier en een halve be
manning noodig, om het 10 uur per dag
te laten vliegen. Dat betekent dat wij
Publiek moet tien dagen van tevoren
verhuizing opgeven aan transporteur
- De Nederlandsche organisatie voor het
beroepsgoederenvervoer langs den weg
(NOB.) deelt mede:
Het gebrek aan vloeibare brandstof voor
motorrijtuigen heeft het noodzakelijk ge
maakt voor Interlocale verhuizingen een
regeling in te voeren, waardoor het mo
gelijk is geworden met weinig benzine
zooveel mogelijk verhuizingen uit te voe
ren. Hiertoe is de officieele regeling cen
trale meubeltransport te Bussum van de
Nederlandsche organisatie voor het be
roepsgoederenvervoer langs den weg
(N.O.B.) ingeschakeld. Om deze regeling
echter zonder vertraging te kunnen uit
voeren, is het noodzakelijk, dat het pu
bliek minstens 10 dagen vóór den dag van
de verhuizing aan den meubeltransport-
teur opgeeft naar welke plaats de inboe
del moet worden verhuisd. Doet men dit
niet, dan zal het in de meeste gevallen
niet mogelijk zijn de verhuizing op tijd
uit te voeren.
VERORDENING VAN-B0EC0P8TRAAT
Op de Gemeentesecretarie afdeeling S.
en B. (kamer no. 32) zal van heden tot
en met 6 Juni 1941, iederen werkdag van
9 tot 12 uur en van 13 uur 30 tot 17 uur
Cs Zaterdags van 9 uur tot 12 uur 30)
voor een ieder ter inzage liggen hei
Raadsbesluit van 19 Mei 1941 tot intrek
king van de Verordening van-Boecop-
straat, voor zoover betreft terreinen, ge
legen aan de Zuidwestzijde van de Bau-
tersemstraat, met bijbehoorende kaart
Schilperoort, kon zeker zijn namens alle
aanwezigen te spreken, toen hij den hee-
ren de Groot en Lentz warmen dank
bracht voor het g not, dat zij hadden ge
schonken.
DR. GOEDEWAAGEN NAAR LIMBURG
De secretaris-generaal van het departe
ment van Volksvoorlichting en Kunsten,
dr. T. Goedewaagen zal Woensdag a.s. een
bezoek brengen aan de provincie Limburg
waar hij o.m. de kunstnijverheidsschool zal
bezichtigen. Voorts zal er een bijeenkomst
plaats vinden van personen, of vereenigin-
gen, die op de gebieden van kunst en cul
tuur werkzaam zijn, op welke bijeenkomst
Cr. Goedewaagen, zijn plannen zal uiteen
zitten.
De Economische Voorlichtingsdienst van
het departement van Handel. Nijverheid
en Scheepvaart zal op de Najaarsbeurs te
Leipzig, welke van 31 Augustus tot eh
met 4 September wordt gehouden, even
als op de Voorjaarsbeurs. behalve zijn ge
bruikelijke representatieve inzending, een
collectieve inzending organiseeren voor
individueele firma’s. Die inzending wordt
ondergebracht in het Ring-Messhaus. Fir
ma s, die belangstelling hebben voor een
expositie te Leipzig, kunnen door in col
lectief verband deel te nemen, kosten be
sparen en de te toonen waren tot haar
recht laten komen. Zij dienen zich vóór
31 Mei a.s. te melden bij den Economi
seren Voorlichtingsdienst. 's-Gravenhage.
Rijnstraat 24, onder vermelding van de
ruimte, waarover zij wenschen te be
schikken, van den aard der ten toon te
stellen artikelen, enz.
Door collectief in te zenden kan er
voor worden gezorgd, dat het maximum
rendement uit de tentóonste]lingsruimte
wordt verkregen De kosten van verzen
ding en verzekering worden door samen
voeging aanzienlijk lager en er kan wor
den gebruik gemaakt van de in tentoon-
stellingswerk ervaren werklieden van den
dienst Tevens valt de opbouw der expo
sitie dan onder toezicht van een ter plaat
se aanwezigen architect, die de laatste
aanwijzingen kan geven. Al is de betee-
kenis van een buitenlandsche expositie
in de huidige omstandigheden een andere
dan voorheen, zin heeft zij nog steeds, zij
het dan ook, dat het accent meer op de
toekomst dan op het heden valt. De voor
stelling van vele buitenlanders over het
economisch prestatievermogen van ons
land is nog altijd niet vrij van de eenzij
digheid. dat landbouwproducten hoofd
zaak en indystrieele voortbrengselen
hoogstens secundair zijn. De representa
tieve inzendingen het economische
vlagvertoon van ons land dragen er
toe bij, deze voorstelling in het algemeen
te corrigeereninzendingen van indivi
dueel firma's in collectief verband too
nen den buitenlander in concrete, wat ons
land op industrieel gebied presteert en
stellen hem op de hoogte van de namen
en het tainnen der bedrijven, tot welke
hij zich straks, als normale exportverhou-
dingen hersteld zullen zijn, te richten
heeft Ook inzenders, die in een andere
tentoonstellingsruimte dan het Ring-
Messhaus beter tot hun recht komen,
kunnen zich tot den Economischen Voor
lichtingsdienst wenden, om tot lagere
transport- en assurantiekosten te komen
en te profiteeren van het te Leipzig aan
wezige personeel.
Op de R.K. begraafplaats aan de Kerk-
hoflaan is hedenmorgen na een rouw
dienst in de R.K. kerk aan den Oude
Scheveningscheweg. het stoffelijke over
schot van mr. H. van Wageningen,
rechter in de Arrondissements-Rechtbank
alhier, ter ruste gelegd.
Van hun belangstelling gaven o.m. blijk
de heeren mr. J. A. N. Patijn, oud-
minister van Buitenlandsche Zaken, C. J.
van Kempen, oud-gouverneur van Suma
tra's Oostkust, mr. dr. D. A P N. Koo
ien. lid van den Raad van State, mr. dr.
W.Fick, raadsheer Hoogen Raad der
Nederlanden, namens het bestuur van
de Ned. Juristen Vereeniging, mr A. B.
Bommezijn, president van de strafkamer
van de Haagsche rechtbank, mr. C. Veen,
vice-president van de Utrechtsche recht
bank, mr. J L. Nysingh, officier van
justitie, mr. P. R. Blok, substituut-officier
van justitie, mr. N. S. Hoekstra, substi
tuut-officier van justitie, mr. W. J. Ber
ger, procureur-generaal bij den Hoogen
Raad, mr. A. W. J. van Vrijberghe de
Coningh, vice-president van de recht
bank, prof. mr. J. van Kan, voorzitter
van de notarieele examen-commissie, mr.
C. M. de Kuyper, raadsheer bij het
Haagsche Gerechtshof, jhr. mr. A. K. C.
de Brauw, waarn. deken van de orde
van advocaten, mr. A. N. Kühn, vice-
president van de rechtbank, mr. F, J. A.
Hijink, raadsheer in den Hoogen Raad,
mr. A. van de Koppel, griffier van de
rechtbank, jhr. mr. H. Feith, vice-presi
dent van de rechtbank, dr. S. baron van
Wijnbergen, burgemeester van Wasse
naar, mr. H. J Schölvink, secretaris en
notaris mr. Martens, lid van de nota
rieele examen-commissie, mr. G. Schol
ten en mr. H. Haga, raadsheer in het
Gerechtshof, mr. H. W. E. Klomp, vice-
president arrondissements-rechtbank, mr.
G. H. L. Arriëns, substituut-griffier van
de arrondissements-rechtbank, notaris J.
S. Mijs, Rotterdam, prof. J. F. A. M.
Buffart, Utrecht, mr. R. Slotema, oud-
advocaat te Medan, ir. S. van Hoogstra
ten, oud-lid van den Octrooiraad, mr. M.
M. Schim van der Loeff, advocaat, mr.
G. A. van Haeften, kantonrechter, jhr.
mr. L. H. K. C. van Asch van Wijck,
advocaat-generaal bij het Haagsche Ge
rechtshof, de rechters mr. J. H. van
Laer, mr. P. B. Dijksterhuis te Amster
dam, mr. J. L. L. Wery, jhr mr. P. G.
M. van Meeuwen, mr. J. R. Thorbecke,
mr. A. Ikinan van Burck, mr. W. G. F.
Borgerhoff Mulder, mr. L. Vliegenthart,
mr van Rijn van Alkemade, mr.
A. J. Paulus, voorts mr. J. Westhoff.
P J. Grondel, deurwaarder bij de Haag-
sche rechtbank, mr. J. H. Marinus, rech-
ter-plaatsvervanger Haagsche rechtbank,
mr. J. I. van Panthaleon baron van Eek,
H. Boudier, directeur postkantoor te
Utrecht, notaris J. C. J. Waldorp, mr. C.
A Tjeenk Willink, agent van de Ned.
Handel Mij. te Zeist, mr. T. D. Zijlker,
directeur brouwerij d’Oranjeboom te
Rotterdam, mr. A. J. van Soest, admi
nistrateur aan het departement van Fi
nanciën, mr. N. van Hasselt en jhr. mr.
Th W. C. Calkoen, raadsheer in het Ge
rechtshof
In den stoet kwamen mede mr. A. S.
Rueb, president van de Haagsche recht
bank. prof. dr. W. Pompe, mr. A. van
Wijnbergen en dr. D. J. van Prooye.
Er waren vele bloemstukken, o.a. van de
arrondissements-rechtbank en van de
Ned. Juristen Vereeniging.
Pastoor W. J. Pompe leidde in de kerk
de Uitvaartdienst, terwijl kapelaan A. C.
Sch.’aper de absoute en de beaarding
verrichtte.
Garantie geldleenlng „Het Groene
Kruis" te Delft
Gedep. van Zuid-Holland stellen Prov.
Staten voor een garantie op zich te
nemen voor rente en aflossing
geldleening van ten hoogsje
DIEFACHTIGE LOOPJONGEN
Een 17-jarige loopjongen heeft gisteren
kans gezien, via een binnenplaatsje aan de
achterzijde en een onafgeslcten deur, uit
de keuken van een winkel in de Keizer
straat, een portemonnaie, welke op de keu
kentafel lag weg te halen. De bewoner,
die in zijn winkel stond, voelde het op een
gegeven oogenblik tochten en ging op on
derzoek uit Hij zag nog juist den jongen
met de portemonnaie wegrennen. Ónmid-
dellijk zette de winkelier een achtervolging
in en wist de knaap te pakken te krijgen.
Hij werd overgebracht naar het bureau
Duinstraat, waar de loopjongen is inge
sloten.
De directie van „Het Zuid” is er ook
deze week weer in geslaagd een eerste
klasse programma samen te stellen, waar
naar de bezoekers zeker met genoegen
zullen kijken.
In de eerste plaats is er het danspaar
Lilly en Lex. dat op bekwame en be
schaafde wijze een drietal dansen t.w. een
Amerikaansche stepdans, een Tango Fan
tasie en een Slowfox ten beste geeft.
De sierlijke dansen zijn een lust voor
het oog. Dan is er nog Dick Lambrechts,
de Hollandsche Radio-trombonist die
zeker geen nadere introductie noodig
heeft. Zijn kunnen is wonderbaarlijk en
wij zijn er van overtuigd, dat hij van de
week vele lauweren zal oogsten.
Verder: de Corelli’s, equilibristen, jong
leurs en antipodisten.
Ook zij hebben een goeden naam bij
het publiek en zorgen met hun wonder
baarlijke experimenten voor spanning en
sensatie evenals de Hollandsche acroba
ten, het laatste nummer van het uitste
kende programma.
De band van Piet van Dijk zorgt voor
de muziek.
Rondheid en de liefde voor zijn leer-
Itofen. Dr. ir. J. A. Ringers, president
van het Instituut van Ingenieurs, zeide,
o31 professor Dijxhoorn de zeldzame
owierscheding ten deel was gevallen tot
eertijd van het Instituut benoemd te zijn.
P°or zijn kennis van zaken heeft hij zijn
Relingen en de mannen van de practijk
fr. Muller sprak een woord van af-
tch«id van Wilton Fijenoord. van welke
Sfinx”, maatschappij de overledene directeur is
Reweest De heer P. J. de Lint, presi
dent van Leeghwater wees er op, dat
Pr°t Dyxhoorn dat contact schiep, dat
Jlo<dzakelijk is voor een goede studie,
na rijn pensionneering bleef hij war-
m« belangstelling toonen voor Leeghwa
ter Baron van Voorst tot Voorst, dijk-
Rrajf var Delfland, wees er op, dat pro
fessor Dijxhoorn een belangrijk aandeel
hee^ gehad in den bouw van de gemalen
J* Schiedam en Maassluis, die tot de be-
lariRrijkste van ons land behooren. Nadat
jo* een oud-concierge van de Technische
"^eschool gesproken had. dankte een
’f’^nzoon ir. Staring voor de belang-
rt^ling.
organist speelde in de aula Ases
T°d van Grieg, Treurmarsch van Chopin
«en treurmarsch van Beethoven.
en Beethoven en de beroemde sonate in
bes moll opus 35 voor piano-eolo van Fr.
Chopin. Voor de uitvoering van ieder
stuk gaf Cor de Groot een korte toelich
ting. De beide kunstenaars oogstten bij
de jeugdige toehoorders enthousiasten bij.
val en de directeur der school, dr. G,
Reeds langen tijd is in de kringen van
de z.g. eigen vervoerders de behoefte ge
voeld, dezen zeer belangrijken vervoers
tak doelipatig te organiseeren. Het ge
brek aan een alomvattende organisatie
kwam nog meer naar voren, toen door al
lerlei noodige maatregelen het wegver
voer werd ingekrompen. Iedere wegver
voerder peeft deze maatregelen aan den
lijve ondervonden, en is daarbij tot het
inzicht gekomen, dat hij als eigen ver
voerder practisch alleen stond, en geen
hulp te verwachten had in zijn moeilijk
heden, zulks in tegenstelling met den be
roepsgoederenvervoerder, die zijn belan
gen behartigd wist door de Nederlandsche
organisatie voor het beroepsgoederenver
voer langs den weg (N.O.B.).
Echter niet alleen van de zijde der
eigen vervoerders, ook van de zijde van
de overheid, met name van de afd. ver
voerswezen van het departement van Wa
terstaat, werd het gebrek aan een repre
sentatieve organisatie van het eigen ver
voer gevoeld. De te nemen maatregelen
deden herhaaldelijk de noodzakelijkheid
gevoelen, den deelnemers aan het wegver
voer een adviseerend aandeel t.a.v. deze
maatregelen te verleenen.
Op deze gronden is dan ook op initia
tief van de vereenigingen en bonden van
werkgevers, middenstand, landbouw en
gemeenten in overleg met de betrokken
overheidsinstanties 'geruimen tijd geleden
een begin gemaakt om tot oprichting en
instelling van de eigen vervoerdersorga-
nisatie (E.V.O.) te komen. Na langdurige
en grondige voorbereiding is nu aan deze
plannen vanwege het departement van
Waterstaat de definitieve goedkeuring
verleend en is bij besluit van 5 April
1941 van den secretaris-generaal van het
departement van Waterstaat de E.V.O. in
gesteld en erkend als een voor het ge-
heele eigen vervoer in den lands verte
genwoordigende organisatie.
Voor zoover dit werkelijke eigen ver
voerders betreft, d.w.z. zij, die in het be
zit zijn van een vergunning voor z.g.n.
eigen vervoer, is aan hen een verplicht
lidmaatschap van de E.V.O. opgelegd,
m.a.w., een ieder, die daadwerkelijk aan
het eigen vervoer op den weg deelneemt
met vervoersmiddelen, waarvoor een
eigen vervoerdersvergunning is voorge
schreven, is automatisch lid van de
E.V.O. De E.V.O. zal niet treden in het
werk van de bestaande verkeersbonden,
wat betreft het verleenen van verkeers
technische voorlichting, hetgeen de
E.V.O. zich voorstelt te doen, ligt op het
gebied van het vervoer in het algemeen
en in de verdediging en behartiging van
het eigen vervoer als economisch onder
deel van het groote vervoersapparaat in
den lande.
Binnen enkele dagen zal aan deze leden
een uitvoerige circulaire en aanmeldings
formulier worden toegezonden, welke
laatste, na nauwkeurige invulling, ter
stond aan de E.V.O. dient te worden toe
gezonden.
Het secretariaat van de E.V.O. is ge
vestigd in het gebouw van de K.N.A.C.,
Koninginnegracht 37, ’s-Gravenhage, teL
115674.
terrein van de Vereeniging
Usclub” te Delft, onder zekere
Waarden.
GEMEENTELIJKE H.B.8. VOOR
MEI8JE8 8TADH0UDER8LAAN
v‘>or de tweede maal in dit schooljaar
in de hal van de Gemeentelijke
voor Meisjes, Stadhouderslaan 84,
Aankondiging: Tentoonstelling. Eerst
het er een van Indische nijverheid
kunst bijeengebracht door de leerlin-
Rei van de 3e klassen van de Middel»
School voor meisjes, de vorige week
?an «k Nederlandsche industrie, waarw
de 4e klasse van de H B S het initia»
ti«f genomen had, beide onder leiding
de leerares in aardrijkskunde.
Andere leerlingen hadden voor een
*xk,e-attr»ctie gezorgd. Ter gelegenheid
v*o de Indische tentoonstelling voerden
meisjes U|t de tweede klassen een Fransch
tooneelstukje op: „Une journée de Cotoru
net",
fk tentoonstelling in de groote lijntee-
krnnal opgesteld, waren de moeite van
bezoek waard. De Indische tentoon
stelling, samengesteld uit particulier bezit
van ouders, familie en vrienden, aange-
vyld door het Museum voor het Onder
wijs gaf in een smaakvol geheel een beeld
**0 inheemsch leven in den Archipel.
vQor de tentoonstelling van de Neder
landsche industrie hadden Nederlandsche
firma's grondstoffen en producten en hun
reclamemateriaal ten geschenke gegeven,
voorben klein deel In bruikleen afgestaan,
en was de „Vereeniging Nederlandsch
Fabrikaat" helpend en adviseerend opge-
tredon. Het rangschikken, het monteeren
var je afbeeldingen, het in kaart, over
zicht of grsfick brengen van de herkomst
der grondstoffen, de gang van het bëdrijf,
de brteekenis van de industrie als bron
van nationaal inkomen, als werkgelegen-
P Hinse, secretaris.J. A. Borggreve. ex
cursie ie, ;jer en J. M. Wiersum. archivaris.
In de aula werd het woord gevoerd
door den oud-minister van Waterstaat,
Prof, dr ir. J. Kraus, die namens de
vrienden een woord van afscheid sprak,
waarbij hij wees op de vele voortreffelij
ke kwaliteiten van prof. Dijxhoorn.
Ir. de Vogel, president-curator, zeide,
dat een zeer rijk en werkzaam leven is
afgebroken. Professor Dijxhoorn was op
het gebied der techniek zeer veelzijdig
ontwikkeld. Het college van curatoren
heeft er dan.ook behoefte aan een eere,
saluut aan dezen man te brengen. Hier
Past een woord van de allergrootste
wa^rdeering en dank. Als docent en als
geleerde stond hij bovenaan. Hij was be
mind door de studenten, omdat hij hun
in alle opzichten ter wille was. Spr. me-
momeerde als mijlpalen in het leven van
Prof. Dyxhoorn de stichting van het ge-
b«'Uw voor Werktuigkunde en Scheeps-
houwkunde en van het gebouw voor Ma-
chinewerktuigkunde. Gedurende drie ja-
ren was hij rector-magnificus. Dit is een
taak, die werkelijk niet te hoog kan wor
den aangeslagen Hij volbracht de taak
”*1 al zijn krachten en al zijn bezieling.
Professor ter Linden, voorzitter van de
afdeeling Werktuigkunde en Scheepvaart,
r*Mie. dat de leden van de afdeeling groo
ve waardeering en hoogachting hebben
voor den overledene. Geen tauk was hem
zwaar en geen moeite te veel. Honder-
den oud-leerlingen zullen met groote
dankbaarheid aan hem terugdenken.
Professor Dyxhoorn was een geboren
constructeur, die met weinig veel bereik
te Zijn aandacht was niet beperkt tot en
kele speciale onderdeden van de techniek.
Talrijke publicaties legden getuigenis af
v»n zijn veelzijdigheid. De pompgemalen
en de bemalingsinstallaties hadden zijn
bijzondere voorliefde.
Hij was op dit terrein een erkend dere-
kubdjge. Vele installaties zijn door hem
pofVcrpen of verbeterd Aan den ontwik-
keungsgang van de werktuigbouwkunde
beeft hij een actief aandeel genomen.
DE N.8.B.-8TALEN RINGEN TOE*
GELATEN OP DE SCHOLEN
De N.S.B -persdienst meldt:
Zooals bekend zal zijn hebben in het
jaar 1939 een groot aantal yolksgenooten
gouden sieraden als trouwringen e d. af
gestaan aan de Nationaalsocialistische Be
weging in Nederland. In ruil daarvoor
hebben zij stalen ringen terug ontvangen.
Daar het het hoofd van het opvoeders-
gilde mr. dr. R. van Genechten gebleken
was, dat deze stalen ringen, die door ve
len, ook onderwijzers, leeraren, enz. als
trouwringen worden gedragen, door de
daarvoor aangewezen instantie ten onrech
te beschouwd worden als onderscheidings-
teekenen, waarvan het dragen niet is toe
gestaan, heeft hij zich ter zake tot den
secretaris-generaal van het departement
van Opvoeding, Wetenschap en Cultuurbe
scherming gewend met verzoek te willen
bepalen, dat deze stalen ringen geen on-
derscheidingsteeken zijn. De secretaris
generaal heeft dezer dagen medegedeeld,
het standpunt van het gildehoofd te dee-
len. Hierdoor staat vast, dat de ringen van
de N.S.B.-actie „Goud om staal” gedra
gen kunnen worden in de scholen.
Heden is op de begraafplaats
Eik en Duinen ter aarde besteld
stoffelijke overschot van prof. ir. J C.
Dyxhoorn, oud-hoogleeraar aan de Tech
nische Hoogeschool en eerelid van het
Instituut van Ingenieurs.
Aanwezig waren o.m. professor ir. C. L.
van der Bilt, waarnemend burgemeester
van den Haag, de president-curator en
de curator van de Technische Hooge
school, ir. de Vogel en J. Klopper, de
rector-magnificus professor dr. C. J. van
Nieuwenburg, de president en algemeen
secretaris van den Raad van Bestuur van
het Instituut van Ingenieurs, dr. ir. J. A.
Ringers en ir. Wouter Cool. Voorts
merkten wij op de hoogleeraren en oud-
hoogleeraren ir. C. Weys, ir. Pritzelwitz
van der Horst, ter Meulen, Boerma, dr.
L. H. Sierksema, J. Muysken, namens de
vereeniging van Delftsche ingenieurs, J.
A. Grutterink, Reinders, ter Linden, A.
F. Gips, F. Westendorp, dr. H. B. Dor-
gelo, C. F. A. Koch, J. Nelemans. G. A.
Brender a Brandis, directeur van het
gasbedrijf van den Haag, E. J. F. Thie-
rens. M. de Haas. Kist, J. Haringbuizen
en P. Meyer. Voorts merkten we op
ir. P. M. Montijn. directeur H.T.M.. A. J.
Mollinger. lector Technische Hoogeschool,
ir. H. Grevers, directeur Rijksnijverheids-
laboratorium te Delft, jhr. ir. C. v. Wei
ler, directeur N.V. „Begeer" te Voor
schoten, H. Kolff Gzn., mr. H. J. Ro
meyn, buitengewoon lid van den Octrooi
raad, ir. Tuyl Schuitemaker, J. T. Schok
ir. M. C. Sissingh, oud-directeur van het
gasbedrijf te Rotterdam. W. A. van Hoe
ven, ambtenaar Technische Hoogeschool,
ir. B. Bölger, D. C. Endert, ir. A. Knape
en ir. K. van der Pols, de beide direc
teuren en de onderdirecteur van de Rot-
terdamsche Droogdok Mij., ir F. C.
Wirtz, directeur van het Rijksinstitu'.it
voor brandstoffeneconomie, ir. J. L. Huij-
singa, oud-secretaris der vereeniging van
Delftsche ingenieurs, waarvan de over- spreker wees op de opofferings-
ledene eerelid was, ir. F Mulder, namens
de directie van Wilton Fijenoord, F. No
bel, gep. hoofdingenieur van het G.B. in
Indië, J. A. Muller, oud-hoofd van een
ambachtsschool in Indië, J. A. G. James,
gep. kolonel, ir. A. van Driel, W. C. J. J.
baron van Voorst tot Voorst, dijkgraaf
van Delftland, luitenant-generaal b,d W op, eên” liooger niveau gebracht
J. C. Schuurman en mr. H. H. Helb,
voorzitter en secre-
de vereeniging
oud-directeur
mentsbedrijven in Indië.
Mulder, hoofdingenieur Paketvaart, mr
A. W. Schippers, ir. W. A. van der Meu
len, oud-hoofdingenieur Waterstaat in
Ned.-Indië, J. Borren. directeur Stork-
Conrad te Haarlem. Het gezelschap
Leeghwater, waarvan de overledene eere-
voorzitter was, werd vertegenwoordigd
door de heeren P. J. de Link presidenk
8CH00LC0NCERTEN
Voor den derden keer in den loopenden
cursus hebben de leerlingen van de Gem
Handelsschool aan de Waldeck Pyrmont-
kade alhier met een aantal ouders en
leeraren genoten van „een uur muziek”.
Ditmaal traden voor hen op de heeren Cor
de Groot, piano, en Piet Lentz, cello,
met een programma, waarnaar allen van
begin tot einde geboeid hebben geluis
terd. Uitgevoerd werden twee sonaten
voor cello en piano, resp. van Boccherini
31 Mei, Dinsdag 3, Woensdag 4 en Don
derdag 5 Juni a.s. zal de uitreiking plaats
hebben van de brandstoffenkaarten.
Voor de bijzonderheden dienaangaande
wordt verwezen naar de formulieren,
welke huis aan huis worden bezorgd en
naar de aanplakbiljetten, welke op ver
schillende plaatsen in de stad worden
aangebracht en waaraan wij o.m. het
volgende ontleenen
De bij het formulier ingesloten aan-
iraag’.aart moet geheel ingevuld en on-
derteekend worden ingeleverd door of
namens het hoofd van het gezin met
ove 'gging van de distributiestamkaark
voorzien van de aanduiding „Hoofd”.
Slechts indien een gezin uit 7 of meer
personen bestaat moeten, in verband met
een extra-verstrekking, tevens de distri-
butiestamkaarten van alle overige ge
zinsleden worden overgelegd. Tot de ge
zinsleden behooren inwonende
-kinderen, -kleinkinderen en
ren, verdere familieleden,
wonend dienstpersoneel.
Zij, die kamers hebben gehuurd in een
flatgebouw, pensions, hotels en de bewo
ners van inrichtingen voor verzorging of
verpleging, moeten geen formulier in
vullen en zich dus ook niet voor het in
ontvangst nemen van kaarten aanmelden.
Voor hen volgt een afzonderlijke rege
ling, welke t.z.t. zal worden bekend ge-
maak‘.
Op de aanvraagkaart mag slechts wor
den vermeld het aantal vertrekken, dat
de aanvrager en zijn gezin daadwerkelijk
bewonen. De aan derden verhuurde ka
mers, alsmede de ruimten, bestemd voor
de uitoefening van het beroep of bedrijf,
mogen dus niet worden medegeteld.
Bovendien mogen niet meegerekend wor
den gangen, portalen, trapruimten, toi
letten, zolders, kelders, garages, serres,
halten, douche-cellen, keukenkasten, kast-
keukens en dergelijke. Zolderkamertjes
zullen alleen in aanmerking wprden ge
nomen, als deze zijn afgetimmerd en als
woon- of slaapvertrek zijn ingericht.”
De uitreiking zal ditmaal, in verband
met de moeilijkheden, verbonden aan het
vervoer, de beschikbaarstelling van de
noodige lokalen enz., niet geschieden in
de gebruikelijke lokaliteiten, maar voor
de inwoners van 's-Gravenhage alleen In
het gebouw van den Dierentuin (ingang
Benoordenhoutscheweg 4) en voor hen,
die wonen in de voormalige gemeente
Loosduinen. in het gebouw van de Hulp-
secretarie.
In verband daarmede zal de afgifte van
persoonsbewijzen gedurende de hierboven
aangegeven dagen niet plaats vinden.
Men moet zich aanmelden als volgt
Letter- en urenindeeling voor de bewo
ners van 's-Gravenhage (met uitzonde
ring van voormalig Loosduinen):
op Donderdag 29 Mei 1941van 811
uurA en Ba t/m Bersvan 1114 uur
Bert t/m Brer van 1417 uur Bres
t/m einde B, C en Da t/m Davey
op Vrijdag 30 Mei 1941van 811 uur:
David t/m einde D en E t/m Ervan
1114 vurEs t/m einde E, F en Ga
t/m Groossvan 1417 uurGroot t/m
einde G en Ha t/m Hoeg
op Zaterdag 31 Mei 1941 van 8—11
uur: Hoej t/m einde H, I en Ja t/m
Jongen; van 1114 uur: Jongenburger
t/m einde J en Ka t/m Koopmeiners
van 1417 uu: Koops t/m einde K en
La t/m Lem
op Dinsdag 3 Juni 1941van 811
uurLen t/m einde "L en Ma t/m Mil-
denberg; van 1114 uur: Milder t/m
einde M, N en Oa t/m Oot; van 1417
uurOoy t/m einde O, P, Q en Ra
t/m Ran;
op Woensdag 4 Juni 1941van 811
uurRap t/m einde R en Sa t/m Schaayk;
van 1114 uur: Schab t/m Spanjervan
1417 uur: Spank t/m einde S en Ta
t/m Trox
op Donderdag 5 Juni 1941van 811
uurTruben t/m einde T, U en Va t/m
Vor; van 1114 uur: Vos t/m einde V
en Wa t/m WotVan 1417 uurWou
t/m einde W, X, Y en
Het is noodzakelijk, dat men zich aan
de hierboven vermelde uren- en letter-
indeeling houdt
bij elkaar 2 millioen man voor de ver
vaardiging, het onderhoud en het vliegen
to 4e vliegtuigindustrie noodig lullen heb-
Om de vliegtuigindustrie in staat te
stellen, na het einde van den huldigen oor
log dezelfde rol te doen spelen, die de
automobielindustrie na den wereldoorlog
kon spëh
van het
delde
t postvervoer, waarbi
Inkomsten jaarlijks
Indien aan de vliegtuigen het Amerikaan
sche postvervoer zou worden overgedra
gen, dan zouden volgens Rickenbacker’s
meening na den oorlog dagelijks 50.000
vliegtuigen In dienst zijn, waarvan de
moesten omgebouwde militaire vliegtuigen
zouden kunnen zijn, die men van de Ame
rikaansche regeering tegen lagen prijs zou
afkoopen Hand in hand met de expansie
van het transportverkeer door vliegtuigen
zou, naar Rickenbacker meent de privé-
vliegerij een zoo groote opkomst beleven,
dat men ook bij de luchtverkeersregeling
verkeerslichten noodig zal hebben. Voor
we echter zoo ver zijn, zullen nog een
twintigtal jaren verloopen.
Rickenbacker is er van overtuigd, dat
elke zeven uur machines van New York
naar Londen en van Londen naar New
York zullen vliegen. Hij gelooft echter
ook, dat er na den oorlog reusschtige be
stuurbare luchtschepen zullen komen, die
een lenjte van ongeveer 1,5 kilometer
hebben en tot 5 Jaar In de lucht kunnen
blijven, zonder eenmaal te landen. Deze
luchtschepen zouden door vliegtuigen of
kleinere luchtschepen van brandstof wor
den voorzien
„Een iuchtschip van deze grootte", zoo
schrijft Rickenbacker, „heeft slechts het
eene nadeel, dat, nadat het zich eenmaal
to de lucht bevindt, men het boven moet
laten, daar landingen te kostbaar en te
gevaarlijk zouden zijn. Ik ben er van
overtuigd, dat deze Ij km. lange be
stuurbare luchtschepen spoedig zullen
worden gebouwd. Het zullen vliegende
henielpaleizen zijn, die precies sis de reu
zenschepen, hun danszalen, bioscopen,
bars en salons zullen hebben. Er zullen
altijd menschen zijn, die een antipathie
tegen reizen met snelle vliegtuigen zullen
hebben. Zoo een bestuurbaar luchtschip,
dat iets meer dan 200 k.m. per uur vliegt,
zal hun langzaam en gemoedelijk toeschij
nen".
«s
1 j ’>4