HAAGSCHE COURANT De toekomst de luchtvaart van blijven BINNENLAND STADSNIEUWS Zaterdag 24 Mei 1941. m Luchtschepen, die vijf jaar de lucht kunnen s> I Organisatie* in het eigen vervoer VIJFDE BLAD Nieuwe verordeningen Interlocale verhuizingen Athene ander bescherming van het Duitsche afweergeschut Een artikel van den Amerikaanichen vlieger Rickenbacker UITREIKING BRANDSTOFFEN KAARTEN Op 29, 30 en 31 Mei en op 3, 4 en 5 Juni Vijf burgers gedood Collectief inzenden op de Najaars- beurs te Leipzig BEGRAFENIS Mr. H. VAN WAGENINGEN NIEUW CABARET-PROGRAMMA IN „HET ZUID” Verplicht lidmaatschap Engelsche luchtaanvallen op ons land TERAARDEBESTELLING PROF. Ir. J. C. DYXHOORN '0 I >- - i| AUTOPEDS VRAGEN OM EIGENAARS Milder Q CARILLON ST. JACOBSTOREN en (Hoffmann) No. 17884 Op Donderdag 29, Vrijdag 30, Zaterdag respectievelijk taris van D. de Jong, Oud het H. en ..de Gouverne- dr. ir. W. J •elen, zou men haar het grootste deel de gemid- :omsten jaarlijks 380 mil lioen dollar bedragen, over moeten geven. zich 1 van een 60.000 ten behoeve van de afdeeling Delft van „Het Groene Kruis” voor den aankoop van het „Delftsche voor- Nadat in de laatste dagen geen Engel- sche luchtaanvallen op ons land plaats vonden, zijn in den afgeloopen nacht weer eenige Britsche toestellen hier binnenge vlogen. In totaal werden twee woonhuizen vernield, ongeveer 15 woonhuizen kregen glasschade. Helaas werden vijf personen van de burgerlijke bevolking gedood; een vrouw werd licht gekwetst. Overigens vielen de meeste bommen op het vrije veld. GETUIGEN GEVRAAGD Op 18 dezer des namiddags te ongeveer 12.15 had op het Regentesseplein een aan rijding plaats tusschen twee wielrijders, waardoor een van hen lichamelijk letsel bekwam De commissaris van politie van den Justitieelen dienst C verzoekt den an deren wielrijder, zoomede den getuigen •van deze aanrijding, zich tot het geven van inlichtingen te vervoegen aan zijn bureau aan de Javastraat 18. ouders, -stiefkinde- alsmede in- De commissaris van politie van den Justitieelen dienst B verzoekt te worden bekend gemaakt met de herkomst van twee ongemerkte autopeds (kindersteps). Signalement: le. groen gelakt, één zwart celluloid handvat (rechter) merk buiten band van voorwiel „Vredestein”, merk bui tenband voor achterwiel „Pirelli” Op de voetenplank is een blauw zeil vastgespij kerd. 2e. roodgelakt zwart rubber hand vatten, merk buitenband van voorwiel „Lexor”, merk buitenband van achterwiel „Englebert”. Op de voetenplank is een blauw zeiltje vastgespijkerd. Aan den on derkant van die plank is een letter „R” ingesneden. De voorband is gescheurd en met zwart garen aaneengenaaid. Deze autopeds werden resp. ongeveer 4 weken en 14 dagen geleden in de omge ving van de Thorbeckelaan en de Herman Costerstraat ontvreemd. De autopeds zijn iederen werkdag te bezichtigen aan het hoofdcommissariaat van politie, Alexander- plein 15a, van 9 uur v.m. tot 3 uur n.m. Opheffing Opbouwdlenst en Instelling Arbeidsdienst. Maandag 26 dezer zal het „Verorde ningenblad" no. 23 het licht zien. Het zal vier nieuwe verordeningen bevatten. Nr. 97 is de verordening over de oprichting van een Nederlandschen Arbeidsdienst. Nr 98 brengt de gelijktijdige opheffing van den Nederlandschen Opbouwdlenst. Nr. 99 geeft een aanvulling op verordening nr. 1081940 over benoeming en ontslag door den Rijkscommissaris; inplaats namelijk van den commandant van den Opbouw- dienst wordt de commandant van den Arbeidsdienst in de lijst der door den Rijkscommissaris te benoemen personen opgenomen. Nr. 100 is een samenvatting van de tot dusver in twee verordeningen neergelegde bepalingen over de beperkin gen van de kustvaart en maakt de moge lijkheid van het hebben van buitenboord motoren van officieele toestemming af hankelijk. KINDERVOORSTELLING IN DE BATAAF Morgenmiddag wordt in de Bataaf een kindervoorstelling gegeven. Opgevoerd zal worden „Flip en Flap”. De directie van den Plaatselijken Tele foondienst te ’s-Gravenhage vestigt er de aandacht op, dat het carillon van den St. Jacobstoren van Maandag 26 Mei t.m. Vrijdag 30 Mei in verband met werkzaam heden zal worden stil gezet. Kapitein Eddie Rickenbacker, Ameri- kaansche oorlogsvlieger gedurende den wereldoorlog en huidig president van de luchtvaartmaatschappij „Eastern Air Li nes”, publiceert in het groote economische tijdschrift „Fortune" een artikel, waarin hij bewijzen wil, dat enkel en alleen de vliegtuigindustrie in staat zal zijn na vol tooiing van het Amerikaansche bewape- nlngsprogramma, de onvermijdelijk intre dende economische depressie op te van gen, aldus United Press. Rickenbacker is er voor, reeds thans de vereischte plannen uit te werken, om bij het intreden van de crisis onmiddellijk in staat te zijn, het zwaartepunt van de eco nomie „van de aarde naar den hemel” te verleggen Hij schrijft hierover: „Indien wij reeds thans er mede beginnen, een programma uit te werken, dan zal de vliegtuigindustrie in staat zijn, nog meer voor de Amerikaansche economie te doen dan de automobiel-industrie". Volgens Rickenbacker's meening zal de depressie, die na voltooiing van de Ame rikaansche bewapening zal volgen, een dergelijke omvang aannemen, dat die van het jaar 1932 daarmede vergeleken er als een „prosperiteitstijdvak” zal uitzien. Hij schrijft: „Er is slechts één mogelijkheid om de dan dreigende ineenstorting tegen te gaan en die bestaat daarin, thans aan den arbeid te gaan. Zoodra wij een pro gramma hebben opgesteld, kunnen wij er mede beginnen reeds thans de vereischte piloten te oefenen en wel niet 50.000, zoo- als men thans van plan is, doch een half millioen. Ik heb voor ieder vliegtuig, dat ik in bedrijf heb, vier en een halve be manning noodig, om het 10 uur per dag te laten vliegen. Dat betekent dat wij Publiek moet tien dagen van tevoren verhuizing opgeven aan transporteur - De Nederlandsche organisatie voor het beroepsgoederenvervoer langs den weg (NOB.) deelt mede: Het gebrek aan vloeibare brandstof voor motorrijtuigen heeft het noodzakelijk ge maakt voor Interlocale verhuizingen een regeling in te voeren, waardoor het mo gelijk is geworden met weinig benzine zooveel mogelijk verhuizingen uit te voe ren. Hiertoe is de officieele regeling cen trale meubeltransport te Bussum van de Nederlandsche organisatie voor het be roepsgoederenvervoer langs den weg (N.O.B.) ingeschakeld. Om deze regeling echter zonder vertraging te kunnen uit voeren, is het noodzakelijk, dat het pu bliek minstens 10 dagen vóór den dag van de verhuizing aan den meubeltransport- teur opgeeft naar welke plaats de inboe del moet worden verhuisd. Doet men dit niet, dan zal het in de meeste gevallen niet mogelijk zijn de verhuizing op tijd uit te voeren. VERORDENING VAN-B0EC0P8TRAAT Op de Gemeentesecretarie afdeeling S. en B. (kamer no. 32) zal van heden tot en met 6 Juni 1941, iederen werkdag van 9 tot 12 uur en van 13 uur 30 tot 17 uur Cs Zaterdags van 9 uur tot 12 uur 30) voor een ieder ter inzage liggen hei Raadsbesluit van 19 Mei 1941 tot intrek king van de Verordening van-Boecop- straat, voor zoover betreft terreinen, ge legen aan de Zuidwestzijde van de Bau- tersemstraat, met bijbehoorende kaart Schilperoort, kon zeker zijn namens alle aanwezigen te spreken, toen hij den hee- ren de Groot en Lentz warmen dank bracht voor het g not, dat zij hadden ge schonken. DR. GOEDEWAAGEN NAAR LIMBURG De secretaris-generaal van het departe ment van Volksvoorlichting en Kunsten, dr. T. Goedewaagen zal Woensdag a.s. een bezoek brengen aan de provincie Limburg waar hij o.m. de kunstnijverheidsschool zal bezichtigen. Voorts zal er een bijeenkomst plaats vinden van personen, of vereenigin- gen, die op de gebieden van kunst en cul tuur werkzaam zijn, op welke bijeenkomst Cr. Goedewaagen, zijn plannen zal uiteen zitten. De Economische Voorlichtingsdienst van het departement van Handel. Nijverheid en Scheepvaart zal op de Najaarsbeurs te Leipzig, welke van 31 Augustus tot eh met 4 September wordt gehouden, even als op de Voorjaarsbeurs. behalve zijn ge bruikelijke representatieve inzending, een collectieve inzending organiseeren voor individueele firma’s. Die inzending wordt ondergebracht in het Ring-Messhaus. Fir ma s, die belangstelling hebben voor een expositie te Leipzig, kunnen door in col lectief verband deel te nemen, kosten be sparen en de te toonen waren tot haar recht laten komen. Zij dienen zich vóór 31 Mei a.s. te melden bij den Economi seren Voorlichtingsdienst. 's-Gravenhage. Rijnstraat 24, onder vermelding van de ruimte, waarover zij wenschen te be schikken, van den aard der ten toon te stellen artikelen, enz. Door collectief in te zenden kan er voor worden gezorgd, dat het maximum rendement uit de tentóonste]lingsruimte wordt verkregen De kosten van verzen ding en verzekering worden door samen voeging aanzienlijk lager en er kan wor den gebruik gemaakt van de in tentoon- stellingswerk ervaren werklieden van den dienst Tevens valt de opbouw der expo sitie dan onder toezicht van een ter plaat se aanwezigen architect, die de laatste aanwijzingen kan geven. Al is de betee- kenis van een buitenlandsche expositie in de huidige omstandigheden een andere dan voorheen, zin heeft zij nog steeds, zij het dan ook, dat het accent meer op de toekomst dan op het heden valt. De voor stelling van vele buitenlanders over het economisch prestatievermogen van ons land is nog altijd niet vrij van de eenzij digheid. dat landbouwproducten hoofd zaak en indystrieele voortbrengselen hoogstens secundair zijn. De representa tieve inzendingen het economische vlagvertoon van ons land dragen er toe bij, deze voorstelling in het algemeen te corrigeereninzendingen van indivi dueel firma's in collectief verband too nen den buitenlander in concrete, wat ons land op industrieel gebied presteert en stellen hem op de hoogte van de namen en het tainnen der bedrijven, tot welke hij zich straks, als normale exportverhou- dingen hersteld zullen zijn, te richten heeft Ook inzenders, die in een andere tentoonstellingsruimte dan het Ring- Messhaus beter tot hun recht komen, kunnen zich tot den Economischen Voor lichtingsdienst wenden, om tot lagere transport- en assurantiekosten te komen en te profiteeren van het te Leipzig aan wezige personeel. Op de R.K. begraafplaats aan de Kerk- hoflaan is hedenmorgen na een rouw dienst in de R.K. kerk aan den Oude Scheveningscheweg. het stoffelijke over schot van mr. H. van Wageningen, rechter in de Arrondissements-Rechtbank alhier, ter ruste gelegd. Van hun belangstelling gaven o.m. blijk de heeren mr. J. A. N. Patijn, oud- minister van Buitenlandsche Zaken, C. J. van Kempen, oud-gouverneur van Suma tra's Oostkust, mr. dr. D. A P N. Koo ien. lid van den Raad van State, mr. dr. W.Fick, raadsheer Hoogen Raad der Nederlanden, namens het bestuur van de Ned. Juristen Vereeniging, mr A. B. Bommezijn, president van de strafkamer van de Haagsche rechtbank, mr. C. Veen, vice-president van de Utrechtsche recht bank, mr. J L. Nysingh, officier van justitie, mr. P. R. Blok, substituut-officier van justitie, mr. N. S. Hoekstra, substi tuut-officier van justitie, mr. W. J. Ber ger, procureur-generaal bij den Hoogen Raad, mr. A. W. J. van Vrijberghe de Coningh, vice-president van de recht bank, prof. mr. J. van Kan, voorzitter van de notarieele examen-commissie, mr. C. M. de Kuyper, raadsheer bij het Haagsche Gerechtshof, jhr. mr. A. K. C. de Brauw, waarn. deken van de orde van advocaten, mr. A. N. Kühn, vice- president van de rechtbank, mr. F, J. A. Hijink, raadsheer in den Hoogen Raad, mr. A. van de Koppel, griffier van de rechtbank, jhr. mr. H. Feith, vice-presi dent van de rechtbank, dr. S. baron van Wijnbergen, burgemeester van Wasse naar, mr. H. J Schölvink, secretaris en notaris mr. Martens, lid van de nota rieele examen-commissie, mr. G. Schol ten en mr. H. Haga, raadsheer in het Gerechtshof, mr. H. W. E. Klomp, vice- president arrondissements-rechtbank, mr. G. H. L. Arriëns, substituut-griffier van de arrondissements-rechtbank, notaris J. S. Mijs, Rotterdam, prof. J. F. A. M. Buffart, Utrecht, mr. R. Slotema, oud- advocaat te Medan, ir. S. van Hoogstra ten, oud-lid van den Octrooiraad, mr. M. M. Schim van der Loeff, advocaat, mr. G. A. van Haeften, kantonrechter, jhr. mr. L. H. K. C. van Asch van Wijck, advocaat-generaal bij het Haagsche Ge rechtshof, de rechters mr. J. H. van Laer, mr. P. B. Dijksterhuis te Amster dam, mr. J. L. L. Wery, jhr mr. P. G. M. van Meeuwen, mr. J. R. Thorbecke, mr. A. Ikinan van Burck, mr. W. G. F. Borgerhoff Mulder, mr. L. Vliegenthart, mr van Rijn van Alkemade, mr. A. J. Paulus, voorts mr. J. Westhoff. P J. Grondel, deurwaarder bij de Haag- sche rechtbank, mr. J. H. Marinus, rech- ter-plaatsvervanger Haagsche rechtbank, mr. J. I. van Panthaleon baron van Eek, H. Boudier, directeur postkantoor te Utrecht, notaris J. C. J. Waldorp, mr. C. A Tjeenk Willink, agent van de Ned. Handel Mij. te Zeist, mr. T. D. Zijlker, directeur brouwerij d’Oranjeboom te Rotterdam, mr. A. J. van Soest, admi nistrateur aan het departement van Fi nanciën, mr. N. van Hasselt en jhr. mr. Th W. C. Calkoen, raadsheer in het Ge rechtshof In den stoet kwamen mede mr. A. S. Rueb, president van de Haagsche recht bank. prof. dr. W. Pompe, mr. A. van Wijnbergen en dr. D. J. van Prooye. Er waren vele bloemstukken, o.a. van de arrondissements-rechtbank en van de Ned. Juristen Vereeniging. Pastoor W. J. Pompe leidde in de kerk de Uitvaartdienst, terwijl kapelaan A. C. Sch.’aper de absoute en de beaarding verrichtte. Garantie geldleenlng „Het Groene Kruis" te Delft Gedep. van Zuid-Holland stellen Prov. Staten voor een garantie op zich te nemen voor rente en aflossing geldleening van ten hoogsje DIEFACHTIGE LOOPJONGEN Een 17-jarige loopjongen heeft gisteren kans gezien, via een binnenplaatsje aan de achterzijde en een onafgeslcten deur, uit de keuken van een winkel in de Keizer straat, een portemonnaie, welke op de keu kentafel lag weg te halen. De bewoner, die in zijn winkel stond, voelde het op een gegeven oogenblik tochten en ging op on derzoek uit Hij zag nog juist den jongen met de portemonnaie wegrennen. Ónmid- dellijk zette de winkelier een achtervolging in en wist de knaap te pakken te krijgen. Hij werd overgebracht naar het bureau Duinstraat, waar de loopjongen is inge sloten. De directie van „Het Zuid” is er ook deze week weer in geslaagd een eerste klasse programma samen te stellen, waar naar de bezoekers zeker met genoegen zullen kijken. In de eerste plaats is er het danspaar Lilly en Lex. dat op bekwame en be schaafde wijze een drietal dansen t.w. een Amerikaansche stepdans, een Tango Fan tasie en een Slowfox ten beste geeft. De sierlijke dansen zijn een lust voor het oog. Dan is er nog Dick Lambrechts, de Hollandsche Radio-trombonist die zeker geen nadere introductie noodig heeft. Zijn kunnen is wonderbaarlijk en wij zijn er van overtuigd, dat hij van de week vele lauweren zal oogsten. Verder: de Corelli’s, equilibristen, jong leurs en antipodisten. Ook zij hebben een goeden naam bij het publiek en zorgen met hun wonder baarlijke experimenten voor spanning en sensatie evenals de Hollandsche acroba ten, het laatste nummer van het uitste kende programma. De band van Piet van Dijk zorgt voor de muziek. Rondheid en de liefde voor zijn leer- Itofen. Dr. ir. J. A. Ringers, president van het Instituut van Ingenieurs, zeide, o31 professor Dijxhoorn de zeldzame owierscheding ten deel was gevallen tot eertijd van het Instituut benoemd te zijn. P°or zijn kennis van zaken heeft hij zijn Relingen en de mannen van de practijk fr. Muller sprak een woord van af- tch«id van Wilton Fijenoord. van welke Sfinx”, maatschappij de overledene directeur is Reweest De heer P. J. de Lint, presi dent van Leeghwater wees er op, dat Pr°t Dyxhoorn dat contact schiep, dat Jlo<dzakelijk is voor een goede studie, na rijn pensionneering bleef hij war- m« belangstelling toonen voor Leeghwa ter Baron van Voorst tot Voorst, dijk- Rrajf var Delfland, wees er op, dat pro fessor Dijxhoorn een belangrijk aandeel hee^ gehad in den bouw van de gemalen J* Schiedam en Maassluis, die tot de be- lariRrijkste van ons land behooren. Nadat jo* een oud-concierge van de Technische "^eschool gesproken had. dankte een ’f’^nzoon ir. Staring voor de belang- rt^ling. organist speelde in de aula Ases T°d van Grieg, Treurmarsch van Chopin «en treurmarsch van Beethoven. en Beethoven en de beroemde sonate in bes moll opus 35 voor piano-eolo van Fr. Chopin. Voor de uitvoering van ieder stuk gaf Cor de Groot een korte toelich ting. De beide kunstenaars oogstten bij de jeugdige toehoorders enthousiasten bij. val en de directeur der school, dr. G, Reeds langen tijd is in de kringen van de z.g. eigen vervoerders de behoefte ge voeld, dezen zeer belangrijken vervoers tak doelipatig te organiseeren. Het ge brek aan een alomvattende organisatie kwam nog meer naar voren, toen door al lerlei noodige maatregelen het wegver voer werd ingekrompen. Iedere wegver voerder peeft deze maatregelen aan den lijve ondervonden, en is daarbij tot het inzicht gekomen, dat hij als eigen ver voerder practisch alleen stond, en geen hulp te verwachten had in zijn moeilijk heden, zulks in tegenstelling met den be roepsgoederenvervoerder, die zijn belan gen behartigd wist door de Nederlandsche organisatie voor het beroepsgoederenver voer langs den weg (N.O.B.). Echter niet alleen van de zijde der eigen vervoerders, ook van de zijde van de overheid, met name van de afd. ver voerswezen van het departement van Wa terstaat, werd het gebrek aan een repre sentatieve organisatie van het eigen ver voer gevoeld. De te nemen maatregelen deden herhaaldelijk de noodzakelijkheid gevoelen, den deelnemers aan het wegver voer een adviseerend aandeel t.a.v. deze maatregelen te verleenen. Op deze gronden is dan ook op initia tief van de vereenigingen en bonden van werkgevers, middenstand, landbouw en gemeenten in overleg met de betrokken overheidsinstanties 'geruimen tijd geleden een begin gemaakt om tot oprichting en instelling van de eigen vervoerdersorga- nisatie (E.V.O.) te komen. Na langdurige en grondige voorbereiding is nu aan deze plannen vanwege het departement van Waterstaat de definitieve goedkeuring verleend en is bij besluit van 5 April 1941 van den secretaris-generaal van het departement van Waterstaat de E.V.O. in gesteld en erkend als een voor het ge- heele eigen vervoer in den lands verte genwoordigende organisatie. Voor zoover dit werkelijke eigen ver voerders betreft, d.w.z. zij, die in het be zit zijn van een vergunning voor z.g.n. eigen vervoer, is aan hen een verplicht lidmaatschap van de E.V.O. opgelegd, m.a.w., een ieder, die daadwerkelijk aan het eigen vervoer op den weg deelneemt met vervoersmiddelen, waarvoor een eigen vervoerdersvergunning is voorge schreven, is automatisch lid van de E.V.O. De E.V.O. zal niet treden in het werk van de bestaande verkeersbonden, wat betreft het verleenen van verkeers technische voorlichting, hetgeen de E.V.O. zich voorstelt te doen, ligt op het gebied van het vervoer in het algemeen en in de verdediging en behartiging van het eigen vervoer als economisch onder deel van het groote vervoersapparaat in den lande. Binnen enkele dagen zal aan deze leden een uitvoerige circulaire en aanmeldings formulier worden toegezonden, welke laatste, na nauwkeurige invulling, ter stond aan de E.V.O. dient te worden toe gezonden. Het secretariaat van de E.V.O. is ge vestigd in het gebouw van de K.N.A.C., Koninginnegracht 37, ’s-Gravenhage, teL 115674. terrein van de Vereeniging Usclub” te Delft, onder zekere Waarden. GEMEENTELIJKE H.B.8. VOOR MEI8JE8 8TADH0UDER8LAAN v‘>or de tweede maal in dit schooljaar in de hal van de Gemeentelijke voor Meisjes, Stadhouderslaan 84, Aankondiging: Tentoonstelling. Eerst het er een van Indische nijverheid kunst bijeengebracht door de leerlin- Rei van de 3e klassen van de Middel» School voor meisjes, de vorige week ?an «k Nederlandsche industrie, waarw de 4e klasse van de H B S het initia» ti«f genomen had, beide onder leiding de leerares in aardrijkskunde. Andere leerlingen hadden voor een *xk,e-attr»ctie gezorgd. Ter gelegenheid v*o de Indische tentoonstelling voerden meisjes U|t de tweede klassen een Fransch tooneelstukje op: „Une journée de Cotoru net", fk tentoonstelling in de groote lijntee- krnnal opgesteld, waren de moeite van bezoek waard. De Indische tentoon stelling, samengesteld uit particulier bezit van ouders, familie en vrienden, aange- vyld door het Museum voor het Onder wijs gaf in een smaakvol geheel een beeld **0 inheemsch leven in den Archipel. vQor de tentoonstelling van de Neder landsche industrie hadden Nederlandsche firma's grondstoffen en producten en hun reclamemateriaal ten geschenke gegeven, voorben klein deel In bruikleen afgestaan, en was de „Vereeniging Nederlandsch Fabrikaat" helpend en adviseerend opge- tredon. Het rangschikken, het monteeren var je afbeeldingen, het in kaart, over zicht of grsfick brengen van de herkomst der grondstoffen, de gang van het bëdrijf, de brteekenis van de industrie als bron van nationaal inkomen, als werkgelegen- P Hinse, secretaris.J. A. Borggreve. ex cursie ie, ;jer en J. M. Wiersum. archivaris. In de aula werd het woord gevoerd door den oud-minister van Waterstaat, Prof, dr ir. J. Kraus, die namens de vrienden een woord van afscheid sprak, waarbij hij wees op de vele voortreffelij ke kwaliteiten van prof. Dijxhoorn. Ir. de Vogel, president-curator, zeide, dat een zeer rijk en werkzaam leven is afgebroken. Professor Dijxhoorn was op het gebied der techniek zeer veelzijdig ontwikkeld. Het college van curatoren heeft er dan.ook behoefte aan een eere, saluut aan dezen man te brengen. Hier Past een woord van de allergrootste wa^rdeering en dank. Als docent en als geleerde stond hij bovenaan. Hij was be mind door de studenten, omdat hij hun in alle opzichten ter wille was. Spr. me- momeerde als mijlpalen in het leven van Prof. Dyxhoorn de stichting van het ge- b«'Uw voor Werktuigkunde en Scheeps- houwkunde en van het gebouw voor Ma- chinewerktuigkunde. Gedurende drie ja- ren was hij rector-magnificus. Dit is een taak, die werkelijk niet te hoog kan wor den aangeslagen Hij volbracht de taak ”*1 al zijn krachten en al zijn bezieling. Professor ter Linden, voorzitter van de afdeeling Werktuigkunde en Scheepvaart, r*Mie. dat de leden van de afdeeling groo ve waardeering en hoogachting hebben voor den overledene. Geen tauk was hem zwaar en geen moeite te veel. Honder- den oud-leerlingen zullen met groote dankbaarheid aan hem terugdenken. Professor Dyxhoorn was een geboren constructeur, die met weinig veel bereik te Zijn aandacht was niet beperkt tot en kele speciale onderdeden van de techniek. Talrijke publicaties legden getuigenis af v»n zijn veelzijdigheid. De pompgemalen en de bemalingsinstallaties hadden zijn bijzondere voorliefde. Hij was op dit terrein een erkend dere- kubdjge. Vele installaties zijn door hem pofVcrpen of verbeterd Aan den ontwik- keungsgang van de werktuigbouwkunde beeft hij een actief aandeel genomen. DE N.8.B.-8TALEN RINGEN TOE* GELATEN OP DE SCHOLEN De N.S.B -persdienst meldt: Zooals bekend zal zijn hebben in het jaar 1939 een groot aantal yolksgenooten gouden sieraden als trouwringen e d. af gestaan aan de Nationaalsocialistische Be weging in Nederland. In ruil daarvoor hebben zij stalen ringen terug ontvangen. Daar het het hoofd van het opvoeders- gilde mr. dr. R. van Genechten gebleken was, dat deze stalen ringen, die door ve len, ook onderwijzers, leeraren, enz. als trouwringen worden gedragen, door de daarvoor aangewezen instantie ten onrech te beschouwd worden als onderscheidings- teekenen, waarvan het dragen niet is toe gestaan, heeft hij zich ter zake tot den secretaris-generaal van het departement van Opvoeding, Wetenschap en Cultuurbe scherming gewend met verzoek te willen bepalen, dat deze stalen ringen geen on- derscheidingsteeken zijn. De secretaris generaal heeft dezer dagen medegedeeld, het standpunt van het gildehoofd te dee- len. Hierdoor staat vast, dat de ringen van de N.S.B.-actie „Goud om staal” gedra gen kunnen worden in de scholen. Heden is op de begraafplaats Eik en Duinen ter aarde besteld stoffelijke overschot van prof. ir. J C. Dyxhoorn, oud-hoogleeraar aan de Tech nische Hoogeschool en eerelid van het Instituut van Ingenieurs. Aanwezig waren o.m. professor ir. C. L. van der Bilt, waarnemend burgemeester van den Haag, de president-curator en de curator van de Technische Hooge school, ir. de Vogel en J. Klopper, de rector-magnificus professor dr. C. J. van Nieuwenburg, de president en algemeen secretaris van den Raad van Bestuur van het Instituut van Ingenieurs, dr. ir. J. A. Ringers en ir. Wouter Cool. Voorts merkten wij op de hoogleeraren en oud- hoogleeraren ir. C. Weys, ir. Pritzelwitz van der Horst, ter Meulen, Boerma, dr. L. H. Sierksema, J. Muysken, namens de vereeniging van Delftsche ingenieurs, J. A. Grutterink, Reinders, ter Linden, A. F. Gips, F. Westendorp, dr. H. B. Dor- gelo, C. F. A. Koch, J. Nelemans. G. A. Brender a Brandis, directeur van het gasbedrijf van den Haag, E. J. F. Thie- rens. M. de Haas. Kist, J. Haringbuizen en P. Meyer. Voorts merkten we op ir. P. M. Montijn. directeur H.T.M.. A. J. Mollinger. lector Technische Hoogeschool, ir. H. Grevers, directeur Rijksnijverheids- laboratorium te Delft, jhr. ir. C. v. Wei ler, directeur N.V. „Begeer" te Voor schoten, H. Kolff Gzn., mr. H. J. Ro meyn, buitengewoon lid van den Octrooi raad, ir. Tuyl Schuitemaker, J. T. Schok ir. M. C. Sissingh, oud-directeur van het gasbedrijf te Rotterdam. W. A. van Hoe ven, ambtenaar Technische Hoogeschool, ir. B. Bölger, D. C. Endert, ir. A. Knape en ir. K. van der Pols, de beide direc teuren en de onderdirecteur van de Rot- terdamsche Droogdok Mij., ir F. C. Wirtz, directeur van het Rijksinstitu'.it voor brandstoffeneconomie, ir. J. L. Huij- singa, oud-secretaris der vereeniging van Delftsche ingenieurs, waarvan de over- spreker wees op de opofferings- ledene eerelid was, ir. F Mulder, namens de directie van Wilton Fijenoord, F. No bel, gep. hoofdingenieur van het G.B. in Indië, J. A. Muller, oud-hoofd van een ambachtsschool in Indië, J. A. G. James, gep. kolonel, ir. A. van Driel, W. C. J. J. baron van Voorst tot Voorst, dijkgraaf van Delftland, luitenant-generaal b,d W op, eên” liooger niveau gebracht J. C. Schuurman en mr. H. H. Helb, voorzitter en secre- de vereeniging oud-directeur mentsbedrijven in Indië. Mulder, hoofdingenieur Paketvaart, mr A. W. Schippers, ir. W. A. van der Meu len, oud-hoofdingenieur Waterstaat in Ned.-Indië, J. Borren. directeur Stork- Conrad te Haarlem. Het gezelschap Leeghwater, waarvan de overledene eere- voorzitter was, werd vertegenwoordigd door de heeren P. J. de Link presidenk 8CH00LC0NCERTEN Voor den derden keer in den loopenden cursus hebben de leerlingen van de Gem Handelsschool aan de Waldeck Pyrmont- kade alhier met een aantal ouders en leeraren genoten van „een uur muziek”. Ditmaal traden voor hen op de heeren Cor de Groot, piano, en Piet Lentz, cello, met een programma, waarnaar allen van begin tot einde geboeid hebben geluis terd. Uitgevoerd werden twee sonaten voor cello en piano, resp. van Boccherini 31 Mei, Dinsdag 3, Woensdag 4 en Don derdag 5 Juni a.s. zal de uitreiking plaats hebben van de brandstoffenkaarten. Voor de bijzonderheden dienaangaande wordt verwezen naar de formulieren, welke huis aan huis worden bezorgd en naar de aanplakbiljetten, welke op ver schillende plaatsen in de stad worden aangebracht en waaraan wij o.m. het volgende ontleenen De bij het formulier ingesloten aan- iraag’.aart moet geheel ingevuld en on- derteekend worden ingeleverd door of namens het hoofd van het gezin met ove 'gging van de distributiestamkaark voorzien van de aanduiding „Hoofd”. Slechts indien een gezin uit 7 of meer personen bestaat moeten, in verband met een extra-verstrekking, tevens de distri- butiestamkaarten van alle overige ge zinsleden worden overgelegd. Tot de ge zinsleden behooren inwonende -kinderen, -kleinkinderen en ren, verdere familieleden, wonend dienstpersoneel. Zij, die kamers hebben gehuurd in een flatgebouw, pensions, hotels en de bewo ners van inrichtingen voor verzorging of verpleging, moeten geen formulier in vullen en zich dus ook niet voor het in ontvangst nemen van kaarten aanmelden. Voor hen volgt een afzonderlijke rege ling, welke t.z.t. zal worden bekend ge- maak‘. Op de aanvraagkaart mag slechts wor den vermeld het aantal vertrekken, dat de aanvrager en zijn gezin daadwerkelijk bewonen. De aan derden verhuurde ka mers, alsmede de ruimten, bestemd voor de uitoefening van het beroep of bedrijf, mogen dus niet worden medegeteld. Bovendien mogen niet meegerekend wor den gangen, portalen, trapruimten, toi letten, zolders, kelders, garages, serres, halten, douche-cellen, keukenkasten, kast- keukens en dergelijke. Zolderkamertjes zullen alleen in aanmerking wprden ge nomen, als deze zijn afgetimmerd en als woon- of slaapvertrek zijn ingericht.” De uitreiking zal ditmaal, in verband met de moeilijkheden, verbonden aan het vervoer, de beschikbaarstelling van de noodige lokalen enz., niet geschieden in de gebruikelijke lokaliteiten, maar voor de inwoners van 's-Gravenhage alleen In het gebouw van den Dierentuin (ingang Benoordenhoutscheweg 4) en voor hen, die wonen in de voormalige gemeente Loosduinen. in het gebouw van de Hulp- secretarie. In verband daarmede zal de afgifte van persoonsbewijzen gedurende de hierboven aangegeven dagen niet plaats vinden. Men moet zich aanmelden als volgt Letter- en urenindeeling voor de bewo ners van 's-Gravenhage (met uitzonde ring van voormalig Loosduinen): op Donderdag 29 Mei 1941van 811 uurA en Ba t/m Bersvan 1114 uur Bert t/m Brer van 1417 uur Bres t/m einde B, C en Da t/m Davey op Vrijdag 30 Mei 1941van 811 uur: David t/m einde D en E t/m Ervan 1114 vurEs t/m einde E, F en Ga t/m Groossvan 1417 uurGroot t/m einde G en Ha t/m Hoeg op Zaterdag 31 Mei 1941 van 8—11 uur: Hoej t/m einde H, I en Ja t/m Jongen; van 1114 uur: Jongenburger t/m einde J en Ka t/m Koopmeiners van 1417 uu: Koops t/m einde K en La t/m Lem op Dinsdag 3 Juni 1941van 811 uurLen t/m einde "L en Ma t/m Mil- denberg; van 1114 uur: Milder t/m einde M, N en Oa t/m Oot; van 1417 uurOoy t/m einde O, P, Q en Ra t/m Ran; op Woensdag 4 Juni 1941van 811 uurRap t/m einde R en Sa t/m Schaayk; van 1114 uur: Schab t/m Spanjervan 1417 uur: Spank t/m einde S en Ta t/m Trox op Donderdag 5 Juni 1941van 811 uurTruben t/m einde T, U en Va t/m Vor; van 1114 uur: Vos t/m einde V en Wa t/m WotVan 1417 uurWou t/m einde W, X, Y en Het is noodzakelijk, dat men zich aan de hierboven vermelde uren- en letter- indeeling houdt bij elkaar 2 millioen man voor de ver vaardiging, het onderhoud en het vliegen to 4e vliegtuigindustrie noodig lullen heb- Om de vliegtuigindustrie in staat te stellen, na het einde van den huldigen oor log dezelfde rol te doen spelen, die de automobielindustrie na den wereldoorlog kon spëh van het delde t postvervoer, waarbi Inkomsten jaarlijks Indien aan de vliegtuigen het Amerikaan sche postvervoer zou worden overgedra gen, dan zouden volgens Rickenbacker’s meening na den oorlog dagelijks 50.000 vliegtuigen In dienst zijn, waarvan de moesten omgebouwde militaire vliegtuigen zouden kunnen zijn, die men van de Ame rikaansche regeering tegen lagen prijs zou afkoopen Hand in hand met de expansie van het transportverkeer door vliegtuigen zou, naar Rickenbacker meent de privé- vliegerij een zoo groote opkomst beleven, dat men ook bij de luchtverkeersregeling verkeerslichten noodig zal hebben. Voor we echter zoo ver zijn, zullen nog een twintigtal jaren verloopen. Rickenbacker is er van overtuigd, dat elke zeven uur machines van New York naar Londen en van Londen naar New York zullen vliegen. Hij gelooft echter ook, dat er na den oorlog reusschtige be stuurbare luchtschepen zullen komen, die een lenjte van ongeveer 1,5 kilometer hebben en tot 5 Jaar In de lucht kunnen blijven, zonder eenmaal te landen. Deze luchtschepen zouden door vliegtuigen of kleinere luchtschepen van brandstof wor den voorzien „Een iuchtschip van deze grootte", zoo schrijft Rickenbacker, „heeft slechts het eene nadeel, dat, nadat het zich eenmaal to de lucht bevindt, men het boven moet laten, daar landingen te kostbaar en te gevaarlijk zouden zijn. Ik ben er van overtuigd, dat deze Ij km. lange be stuurbare luchtschepen spoedig zullen worden gebouwd. Het zullen vliegende henielpaleizen zijn, die precies sis de reu zenschepen, hun danszalen, bioscopen, bars en salons zullen hebben. Er zullen altijd menschen zijn, die een antipathie tegen reizen met snelle vliegtuigen zullen hebben. Zoo een bestuurbaar luchtschip, dat iets meer dan 200 k.m. per uur vliegt, zal hun langzaam en gemoedelijk toeschij nen". «s 1 j ’>4

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 17