KUNST EN LETTEREN FILM EN BIOSCOOP OPENLUCHT THEATER ZUIDERPARK Welken distributiebon heeft noodig men 44 54 16 Juni Vm 10 Aug. 43 16 Juni Vm IS Juh 68 78 69 79 38 30 Juni t/m 3 Aug. CROIN, VAN HILLE EN LODEIZEN 08 Kunsthandel G. J. Nieuwenhuizen-Segaar I 23 23 Juni t/m 6 Juli 9 16 Juni t/m 13 Juli 22 23 Tijd” 23 30 Juni t/m 6 Juli 20* 24 Juni t/m 1 Juli K 14* de l DISTRIBUTIE VASTE BRANDSTOFFEN KUNSTZAAL BENNEWITZ Moderne schilderkunst 11 VEREENIGINGEN 23 Juni t/m 6 Juli HAN KRUG EN ELISABETH IVANOVSKY CONCERT HAAGSCHE STUDENTENVEREENIGING 46 56 57 HAAGSCHE COURANT Maandag 30 Juni 1941 2e bl. RECLAMES. 55 45 99 89 14 Het filmbesluit en smalfilmers pag. 2 - De regeling voor amateurs OFFICIEELE PUBLICATIE VAN DEN GEMACHTIGDE VOOR DE PRIJZEN VASTGESTELDE VERVOERPRIJZEN EXPOSITIE HOUTWEG 4a Dirigent: Cornells Preuyt «Ufew..'4 ARTIKELEN Oistrlbutia-perloda BON BONKAART ALGEMEEN 1. 23 Juni t/m 20 Juli SUIKER PEULVRUCHTEN 250 gram 16 Juni Vffl 10 Aug. 2. 100 gram 250 gram ^CAAS t 4 OP op AARDAPPELKAART 30 Juni Vm 6 Juli AARDAPPELEN BROODKAART 200 gram BLOEMKAART BOTER- OF VETKAART 30 Juni Vm 16 Juli BOTER MELKKAART MELK 1% liter VLEESCHKAART 50 gram SCHEERZEEP 1 Mei Vm 31 Aug. HONDEN- EN KATTENBROOD 1 Vm 30 Juni van de bonkaart „Haarden en en gas- 250 k.g Briketten geheel of gedeeltelijk PETROLEUMKAART M EN O. Koken 2 liter 16 Juni t m 10 Aug „Strand” door Han Krug. (FotoHans Poldermans) 1 kilogram 500 gram 23 Juni t/m 6 Juli 30 Juni Vm 6 Juli 23 Juni t/m 6 Juli 100 gram 250 gram 16 Juni Vm 10 Aug. 16 Juni Vm 10 Au*. d. Beek, die eveneens de entre-act muziek verzorgden medewerking verleende. om van THEE ot KOFFIESURROGAAT ZEEP Toiletzeep (nieuwe samenstell.) of Huishoudzeep of Zachte zeeppasta of Zachte zeep (oude samenst.) of Zachte zeep (nieuwe samenst.) ot Zeeppoeder Voor 20 k.g. droog waschgoed moet aan de waascherij één bon worden afgegeven. 40 gram 250 gram 150 gram 120 gram 300 gram 200 gram 150 gram 250 gram een el één bon 10 8 5 4 3 RUND-, KALFS- VARKENS- PAARDEN of SCHAPEN- VLEESCH of VERDUURZAAMDE KIP, EEND, GANS, KALKOEN (been inbegrepen) in blik of glas of 1 half rantsoen Vleeschwaren. KALFS- of 35 gram 50 gram ah boven 140 gram 140 gram 75 gram 75 gram 75 gram 300 gram 600 gram 500 gram 400 gram 50 gram 1 tube 1 pot k.g. k.g. 16 Vm 29 Juni extra t/m 13 Juli 30 Juni Vm 13 Juli extra Vm 27 Juli vervaardigd van uitval en/of af val van turf. De veel gebruikte inhoudsmaat 1 mud 1 h.l. k.g k.g." TARWEBLOEM of -meel of rogge bloem of -meel of zelfrijzend bak meel of Brood ••••«••••••••••••••••••••••••••••••a of half rantsoen Gebak Re vervaardigt, verkoopt, ver- inrichting voor de Wanneer het lidmaatschap van den Bioscoopbond wel en niet verplicht is Üp voederkaart voor Honden. Voor groep I en II III 1 IV V VI Op voederkaart voor katten 100 gram één bon voeligheid aan den dag leggen, vermoe delijk ook door het verhalende karakter. Wij kunnen geen uitzonderingen maken als men begint te noteeren „de poes in het korenveld”, „Joli tambour”, „Contes de la Martinique”, krijgt men de verlei ding alle bladen op te schrijven. Werk als dit zou ook eens op schooltentoon. stellingen moeten vertoond worden, het bezit een aesthetisch en tevens voor het kind ontwikkelenden en vóórlichtenden inslag, welke van groot nut zou kunnen zijn. Er spreekt iets fijns en dichterlijks uit het werk van deze kunstenares. SCHEERZEEP of SCHEERCRéME (op textielkaart voor mannen en jongens van 15 jaar en ouder). Kunstzaal „Kunst van onzen op geheel eigen, gansch andere wijze) vindt Cloeck een groote veelzijdigheid van sfeer. Nu eens is hij mystiek-religieus, in zijn „laatste Oordeel” of in zijn triptiek „Het laatste oordeel”. Dan weer is hij reëel en zeer aarde-gebonden in werken al- „Matrozen”, „Mimi”, „zittend naakt” of zijn „Mulattin”. Er is een uitgesproken neiging naar dramatiek, een greep naar het groote, in zijn werk. Maar men vraagt zich af en toe af of G. Cloeck innerlijk reeds tot doorschouwen en daardoor tot harmonie en beheersching is gekomen. Hij is geen rustig brandend licht, maar een onzekere, wild-flakkerende vlam en ver moedelijk zal Cloeck tot de beheersching van zijn grootere pogingen komen als hij dit zelf gaat begrijpen. In de achterzaal vinden wij werk van Bogaart, een jong schilder met een harts tochtelijk en laaiend gevoel voor kleur, wiens stilleven in brandend rood een gloed van kleur bevat die haast extatisch aan doet. Een kunstenaar, die wij met belang stelling zullen volgen. Verder: Frans Bach- mund, wiens werk ons persoonlijk veel minder ligt (iedere waardeering in mo derne kunst is tenslotte persoonlijk en dus weinig maatgevend), knap werk van Piet Bulthuis, met lentebloemen, bloesemachtig, pril en fijn, bloemen in een pot en een winterlandschap, mooi van licht en sfeer. Tenslotte exposeert hier Harrewijn, een jongere, wiens werk wij nog niet voldoen de leerden kennen en wiens teekeningen ons nog niet tot een oordeel mogen be wegen. MAÏZENA of sago of aard meel of puddingpoeder of puddlngsaua- poeder met 100 gram zetmeel GORT of gortmout of grutten HAVERMOUT of havervlokken of ha verbloem of aard.meelvlekken, of gort of gortmout of grutten VERMICELLI of macaroni of spa ghetti RIJST of rijstemeel of rijstebloem of rijstgries of gruttenmeel (ge mengd meel) „Onder Ons” Onder groote belangstelling hield de too- neelvereeniging „Onder Ons” ter sluiting van het seizoen Zondag j.l. in gebouw „Amicitia”, Westeinde alhier een bijeen komst. De voorzitter, de heer P. Recourt jr., gaf 'n resumé van den stand van zaken en sprak tenslotte de hoop uit, dat het vol gend seizoen dergelijke avonden onder be tere tijdsomstandigheden kunnen worden georganiseerd. Ditmaal is afgeweken van den gewonen regel om een tooneelstuk ten tooneele te brengen en zoo stond de avond in het teeken van tooneel-cabaret en dans. Onder de bezielende leiding van den heer P. Re court jr. werd allereerst opgevoerd het bijzonder geestig blijspel „Intermezzo”, waarbij mevr. A. van Loon en de heeren J. van Bemmel en K. Kagie zich uitste kend van hun taak kweten. De heer K Kagie declameerde „Schep ping van de mensch”, waarmede hij veel succes oogstte In een vlot tempo volgde hierna „Op medisch advies", „Vrijage op commando”, „O meid die mannen”, „Klo ris en Roosje”, „A. en Z.”, „Mister Port* en de clou van den avond „Zeemans thuis komst”. De dames van Bemmel, Prins, da Koning en v. Loon en de heeren de Koning Kagie en van Bemmel verdienen een pluim voor de zuivere uitbeelding van hun rolleo De volkomen aandacht van de aanwezi gen, bewees wel, dat het werk van „Onder Ons” werd geapprecieerd. Er was nog ruimschoots gelegenheid voor een dansje, waaraan velen deelnamen en waarbij de „Hofstad Band”, onder lei ding van den heer Th. G. v. VEREENIGDE HAAGSCHE SPELERS „Verliefd en jaloerseh”, door Jac. Ballings. „Het stuk speelt ten huize van Joris Ceutering”, zégt het programma, maar in het openluchttheater laat men het terecht spelen in den tuin vóór de woning, en al lokte de koude wind Zondagavond niet be paald uit tot een zitje in den tuin, aan de natuurlijkheid kwam deze variatie toch wel ten goede Joris Ceutering is een wijn handelaar „ergens in Vlaanderen”, die tot zijn 45e jaar jonggezel is gebleven en samenwoont met zijn opvliegende en snib bige zuster. De goedhartige Joris neemt een paar vluchtelingen in huis, een braven organist (weduwnaar) en diens lieve doch ter, maar daarmee heeft hij tevens den ondeugenden Cupido binnengehaald. Joris trouwt met de zooveel jongere Anna; de organist en Joris’ zuster volgen dit voor beeld. Doch door de ongemotiveerde jaloe zie van onzen .Joris wordt zijn huwelijk aanvankelijk allesbehalve gelukkig, tot hem de oogen opengaan en alles weer in orde komt. Dank zij de bemiddeling van het andere echtpaar en vooral van een vroolijken en verstandigen vriend. Het is een aardig blijspel met een ern- stigen en gevoeligen inslag en de Vereenig- de Haagsche Spelers vertoonen het, onder regie van Jan van der Linden, op een wijze, die het succes verzekert. Jan van der Linden is een kostelijke Joris Ceutering, humoristisch zonder te veel overdrijving, en Pierre Ba lied ux doet als de met veel verve sappig gespeel de vriend zeker niet voor hem onder Uit stekend is Erna Balledu x-H a f f e r t als de snibbige zuster; met raken humor en levendig uitgebeeld en gespeeld op een wijze, die doorloopend amuseert. Lien la Chapelle-de Jong en Jan Apon vullen het ensemble heel verdienstelijk aan. Stuk en vertooning zijn een gang naar het Zuiderpark ongetwijfeld wel waard. 3) Onder films in den zin van het be paalde in het eerste lid, worden ver staan films met doorloopende speelhan deling, cultureele en propagandafilms en journalen, welke openbaar worden ge maakt. Artikel 8 houdt in 1) De voorzitter van den bond is bevoegd in bepaalde gevallen, waarbij de werk zaamheid op het gebied van de film wei nig omvat of een op zichzelf staand ka rakter draagt, te bepalen, dat het lid maatschap van den bond njet ver- eischt is 2) Personen, ten opzichte van wie de voorzitter een maatregel heeft getroffen als bedoeld in het voorgaande lid, m >e ten in het bezit zijn van een door hem afgegeven bewijs van vrijstelling, indien zij op het gebied van de film werkzaam willen zijn. Voor het verstrekken van zulk een be wijs kan een door den voorzitter vast te stellen redelijk bedrag worden geheven. 3) De houder van een bewijs van vrij stelling is met betrekking tot zijn werk zaamheid op het gebied van de film aan de disciplinaire en regelingsbevoegdheid van den voorzitter onderworpen. Hoewel het besluit inzake de organisa tie van het filmwezen terecht geen on derscheid maakt in het formaat, namelijk tusschen het 35 m.m. formaat en het for maat, dat daar beneden ligt, is de prac- tijk zóó. dat zij, die tot voor kort hun werkzaamheden buiten den Nederland- schen Bioscoopbond uitoefenden, zich uit sluitend bezig hielden met de smalfilm, dat is dus met de film van een formaat, smaller dan 35 m.m. Opdat derhalve juist deze kringen eenig inzicht zullen krijgen in hetgeen volgens het besluit 160/1940 wel en niet geloorloofd is. moge de vol gende uiteenzetting tot richtsnoer dienen: De met aangeduide bonnen vervallen spoedig Hoeveelheidj BROOD of 2 rantsoenen gebak. Eén rant soen is: Ontbijtkoek of Speculaas of andere koekjes of Biscuits en Wafels of Beschuit of Cake of Taart en gebakjes of gevuld groot korstgebak of gevuld klein korstgebak EIEREN ••••oeeeee«ee« Van de zijde van den Nederlandschen Bioscoopbond wordt het volgende mede gedeeld Blijkens tal van aanvragen om toe lating 'tot het lidmaatschap van den Nederlandschen Bioscoop-bond heeft ar tikel 4 van het besluit 160/1940 betref fende de organisatie van het Nederland- sche filmwezen van 4 October 1940 aan den éénen kant twijfel doen ontstaan over de verplichting tot aansluiting, vooral bij hen, wier werkzaamheid op filmgebied een op zichzelf staand ka rakter heeft of van geringen omvang is. en aan den anderen kant bij velen, die te pas of te onpas zich met films bezig houden, de meening doen postvatten, dat ook voor hen het lidmaatschap verplicht zou zijn, hetgeen dan volgens deze rede- neering zou beteekenen. dat deze laat- sten, mits zij zich slechts voor het lid maatschap aanmelden, hun werkzaam heden ongestoord zouden kunnen blijven uitoefenen In verband hiermede is het nuttig, nog eens de aandacht te vestigen op de ar tikelen 4 en 8 van genoemd besluit Artikel 4 bepaalt 1) Lid van den bond moet zijn ieder, die hetzij in de uitoefening van zijn be roep of uit oogpunt van algemeen be lang, films huurt of vertoont, een vervaardiging van films in stand houdt of zorg draagt voor de bewerking van films, auteurs- of octrooirechten op het gebied van de film beheert of in eigen lijken zin aan de vervaardiging van films deelneemt. 2) Als personen, die in eigenlijken zin aan de vervaardiging van films deel nemen, worden in het bijzonder aange merkt productieleiders, regisseurs, com ponisten. scenario- en draaiboekschrij- vers, dirigenten, opnameleiders, architec ten, cameralieden, klankregelaars, spe lers van hoofd- en bijrollen. Tot 5 Juli exposeeren in de kunstzalen „Kunst van onzen Tijd”, Prins Maurits- plein 2122, t wee kunstenaarsHan Krug en Elisabeth Ivanovsky. De Hage- nAar Han Krug heeft zijn tentoonstelling in de groote benedenzaal en men bespeurt bij eersten rondgang reeds, dat het om vangrijke werk, dat hij hier bijeen heeft gebracht, toch aan het niveau van zijn expositie geen schade deed. Zijn werk heeft, ongeacht de quantiteitqualiteit. Han Krug is voor allesnatuurschilder. Problemen, tenzij dan die van' het mé tier, stelt hii zich in zijn oeuvre niet, hij is zich dit ten volle bewust, zijn na tuur en aanleg gaan eigen wegen en het is zijn verdienste, dat hij ook nergens diepzinnigheid suggereert of voorwendt, hij is in zijn werk als landschapschilder eerlijk, zuiver en eenvoudig. Daar waar zijn stemming zwaarder of psychisch donkerder wordt, is het haast nog éér de natuur, dan de mensch Krug zelf, die aan het woord is. Zichzelf tot een vertolker van het landschap maken heeft Krug zich als eenige opgave gesteld en die opgave dient hij met volledige en toe gewijde overgave. Hij is een schilder van duinen en strand, wij wijzen op zijn „Wrak in zee”, het verlaten wijde land schap van zand en water met de drei. gende wolken en de bijna grimmige lucht, op zijn zonnig duinpad met sneeuw, een stralend, blond doek, waar men de dooi-sfeer als het ware zóó aan voelt, zijn „Noordwestenwind”, naast donkerder momehten vindt men zonnig licht, werken waarin de Hollandsche wind te blazen schijnt en ook doeken, welke een groote teerheid bezitten, als het gevoelige „Abeelen in den wind" en „Lente in Ockenburg”, dat een sterke dieptewerking bezit. Han Krug laat zich in deze expositie van zijn sterksten kant zien en dat hem dit lukt in een zoo om vangrijke collectie werk, pleit ten volle voor Kern. Wij wijzen ook op zijn aqua, rellen (stillevens en landschappen), die een fraaie, verantwoorde aquareltechniek verraden en waaronder zich verheugend- mooie en verrassende bladen bevinden, In het achter-bovenzaaltje wordt tot 5 Juli een kleine, maar zeer boeiende tentoonstelling gehouden van ragfijn, sprookjesachtig en illustratief werk van de Russische schilderes Elisabeth Iva novsky, rijk en warm van kleur, een ge not om te bekijken en waarvoor, naar mij bleek, ook kinderen een groote ge- 250 gram op één bon Voorts geven gedurende genoemd tijd vak de bonnen no. OS, 06, 07 van de bonkaart „Haarden en Kachels” J en de bonnen no 05, 06, 07 en 08 van de bon kaart „Haarden en Kachels" K elk recht op het koopen van hetzij 195 k.g pers- turf (300 stuks), hetzij 200 k.g. bagger- turf (450 stuks) hetzij 275 k.g. uit de Peel afkomstige turf, hetzij 200 k.g. overige soorten turf Een interessante tentoonstelling enkele, onderling zeer verschillende, zelfs uiteenloopende kunstschilders vindt men tot 4 Juli in den kunsthandel Bennewitz, Noordeinde 48. In de voorzaal domineert het werk van den expressionistischen G. Cloeck, wiens werk, op het eerste gezicht, herinneringen oproept aan den na-oorlog- schen tijd, omstreeks 1920, toen experimen ten en streven in deze richting de geesten levendig bezig hield. Het is even merk waardig vast te stellen hoe het verleden ook in dit opzicht weer kan opleven in een brandende, bewogen en heftig impulsieve natuur als bij dezen teekenaar-schilder Evenals destijds bij Jan Toorop (maar dan BERICHT No. 12. De volgende prijzen voor vervoer met huurauto’s moeten aan het publiek in rekening worden gebracht: t Gemeenten boven 50.000 inwoners. a) voor auto's met taxameter, indien de rit zich niet verder uitstrekt dan tot ten hoogste 10 kilometer buiten de gemeentegrens: 1) een z.g n „eerste aanslag” van /0.50, waarvoor kosteloos wordt voorge reden en vervolgens tot 1000 meter belast wordt gereden; 2) /0 10 voor elke volgende 500 meter of gedeelte daarvan, binnen de ge meentegrens afgelegd; 3) /0.20 voor elke 500 meter of gedeelte daarvan, buiten de gemeentegrens afgelegd tot aan het adres van bestemming van den passagier.. b) voor auto’s met of zonder taxameter, indien de bestemming is gelegen op meer dan 10 kilometer van de gemeentegrens: /0.15 per afgelegden kilometer of gedeelte daarvan, te berekenen over den geheelen, door de -auto af te leggen, afstand van garage tot garage. c. voor auto’s zonder taxameter, voor ritten, waarbij de grens der gemeente niet wordt overschreden: Q.30 voor iedere met passagier(s) afgelegde of aangevan gen 1000 meter rltlengte. met een minimum van f 0.75 per rit. Gemeenten tot 50.000 inwoners. a) voor ritten binnen de bebouwde kom der gemeente: /0.30 voor iedere met pas sagier^) afgelegde of aangevangen 1000 meter ritlengte, met een minimum van ƒ0.75 per rit. b) voor ritten, waarvan de bestemming buiten de bebouwde kom is gelegen: /0.15 per afgelegden kilometer of gedeelte daarvan, te berekenen over den geheelen, door de auto af te leggen, afstand van garage tot garage. De vergoeding voor „voorrijden” van de auto Is in alle tarieven inbegrepen. Tengevolge van den gestegen benzineprijs wordt op de bovengenoemde tarieven een toeslag gelegd van 10%. Het wachttarief bedraagt voor het geheele lénd ƒ0.10 voor iedere verstreken of aangevangen wachtperiode van 4 minuten. HET VRAGEN VAN HOOGERE PRIJZEN IS STRAFBAAR. BEWAAR DEZE OPGAVE EN GEBRUIK HAAR. Nieuwe opgaven kunnen de vroegere ongeldig maken. 's-Gravenhage, 30 Juni 1941. 1 EENHEID is gelijk: 1 h.l. van max. 75 k.g. anthraciet, steen kool, industrie -of elerbriketten. 100 k.g.) cokes (ook Voor het tijdvak van 24 Juni 1941 tot en met 31 December 1941 zijn de bonnen no 01, 02 en 03 van de bonkaart „Haarden en Kachels" J de bonnen no. 01, 02. 03 04 van Kachels” K, alsmede de bonnen no. 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10 en 11 van de bonkaart „Centrale Verwarming” L, elk geldig verklaard voor het koopen. van één eenheid vaste brandstoffen. Hoeveel is de eenheid van de gewenschte soort? 200 k.g. turfbriketten. 200 k.g. overige soorten turf. 100 k.g. Briketten, geheel of gedeeltelijk vervaardigd van uitval en/of af val van vaste brandstoffen, geen turf zijnde. Mogelijkheden voor smalfilm- amateurs Smalfilmamateurs, dat zijn dus o.a. zij. die niet uit hoofde van hun beroep films opnemen, mogen hun liefhebberijen voor zoover zich althans daartegen geen andere beperkende bepalingen van over heidswege verzetten ongestoord voort zetten. mits hun producten uitsluitend be stemd zijn voor vertooning in den huise- lijken kring. Onder vertooning in den huiselijken kring wordt niet verstaan vertooning in internaten, pensions, rust en ziekenhuizen, bijeenkomsten met een besloten karakter, enz. Voor talentvolle amateurs is de mogelijkheid geopend, hun werk buiten huiselijken kring te doen vertoonen. bijv in de bioscopen, indien deze vertooning geschiedt door tusschen- komst van een filmverhuurkantoor, dat lid van den bond is. Verder is rekening gehouden met het werk van de smalfilmamateurvereenigin- gen. De bond kan op aanvrage van deze vereenigingen ontheffing van het verbod betreffende de vertooning buiten den hui selijken kring verleenen. indien het gaat om de vertooning van niet voor open baarmaking bestemde amateurfilms in bijeenkomsten der genoemde vereenigin gen. Een belangrijke tentoonstelling, wij liefhebbers van schilderkunst harte kunnen aanbevelen. Instellingen, industrieën, e.d. Overheidsinstellingen, cultureele en we tenschappelijke vereenigingen, stichtin gen, alsook industrieën e.d., komen in aanmerking voor het verkrijgen van een bewijs van vrijstelling, d.w.z. dat zij zon der lid van den bond te zijn, zekere films mogen vertoonen. Deze films moeten het eigen werk of bedrijf dezer vereenigin gen enz. betreffen. Zelfs mag er bij de vertooningen van bedoelde films een voorprogramma, dat over andere onder werpen handelt, worden vertoond, mits de totale lengte van dit voorprogramma niet meer dan 50 pCt. van de propagan da- of bedrijfsfilm bedraagt. Instellingen als hiervoren bedoeld, kunnen ook vrijstelling voor het ver vaardigen van een film verkrijgen, in dien de film vervaardigd wordt door een lid van den bond of door iemand, die bij de desbetreffende instelling in werkelijken dienst staat. De bond be houdt zich het recht voor, aan de vrij stelling zekere voorwaarden te verbin den. Alle overige instellingen en onderne mingen, zooals smalfilmtheaters, projec- tiecentrales. reeds bestaande z.g. school bioscopen, reizende bioscopen enz., die smalfilmvertooningen anders dan in hui selijken kring arrangeeren, mogen haar bedrijf na 1 Juli e.k. slechts uitoefenen, indien zij zijn toegelaten tot het lid maatschap van den bond. Voor toelating komen in aanmerking filmfabrieken, filmproductiezaken, film verhuurkantoren en dergelijke, alsook onafhankelijke filmers, die in het ver vaardigen van films een hoofdmiddel van bestaan vinden. Bij de beoordeeling, of zij tot het lid maatschap van den bond kunnen worden toegelaten, zal rekening worden gehou den met de statutaire en reglementaire normen van den bond. De normen be treffen vakbekwaamheid, reputatie, cre- dietwaardigheid, geschiktheid, enz. Bij toelating moet een zeker entreegeld wor den gestort, alsmede een waarborg voor de nakoming van reglementaire en sta tutaire verplichtingen. Bij de vaststel ling van deze bedragen wordt rekening gehouden met den omvang van het be drijf, De toegelaten smalfilmzaken mogen zonder toestemming van den bond geen arbeid verrichten op het gebied van de normaalfilm. Uit het vorenstaande is wel duidelijk, dat er geen bezwaar tegen bestaat, dat ondernemers als bijvoorbeeld fotografen, evenals voorheen, smalfilms opnemen van familiegebeurtenissen, jubilea en derge lijke, en deze in den huiselijken kring vertoonen of doen vertoonen. Eveneens is de verhuur van smalfilmmateriaal, voorzoover zich daartegen geen andere overheidsbepalingen verzetten, aan par ticulieren uitsluitend ter vertooning in huiselijken kring, geoorloofd, zonder dat het lidmaatschap van den bond ver- eischt is. In het Vereenigd Architectenbureau, Houtweg 4a, exposeeren tot 12 Juli Arthur Eland met Indische en Hollandsche .aquarellen en schilderijen, en diens doch ter mej. Martha Eland met illustratief werk, Rita Manifarges met beeldhouw werk, werk van de Ned. Glasfabriek Leer dam en van de interieur-architecten A. R. M. Basart en A. Bets. Arthur Eland (broeder van Leo Eland) exposeert hier werk uit Indië en Neder land, zijn werk heeft kleurgevoel en sfeer, een morgenstemming als „kali Baroe”, een treintje ergens in een prillen, tropischen ochtend of het voorbijwaaien van tropische regenbuien ergens over een wijd Indisch landschap, met zware regen van stortend water, zijn suggestief en boeiend gedaan. Martha Eland is aanwezig met een reeks kundige en als illustratie voortreffelijk geslaagde reeks teekeningen. Over het Leefdamglas van A. D. Copier kunnen wij kort zijn Wij hebben over de prachtige unica en nieuwe technieken van dezen be gaafden kunstenaar reeds zoö vaak ge schreven, dat de naam alleen minstens evenveel zegt als een lange beschouwing. A. R. M. Basart en A. Bets, de beide expo- seerende interieurarchitecten dragen een maquette van het onderwerp van een cafe taria bij, alsmede een serie zeer interes sante teekeningen en foto's van enkele recente werken, die van hun kunnen en werkzaamheden een zeer hoogen dunk geeft. Tenslotte noemen wij de jonge, be gaafde beeldhouwster Rita Manifarges, die zich nu omstreeks twee jaren aan boet- seeren wijdt, leerlinge van Wenckebach en Etienne, maar die ondanks dezen korten tijd reeds opmerkelijke resultaten wist te bereiken. Zij is een talent in ontwikkeling, dat positieve mogelijkheden bezit en dat men goed zal doen met belangstelling te volgen. 2 h.l. (max cokes). 110 k.g bruinkoolbriketten, 150 k g cokesbries of cokesgruis. 175 k g brieksturf. 195 k.g perstur. (300 stuks). 275 k.g Peel-turf. 200 k.g. baggerturf (450 stuks). Tot den vijfden Juli exposeert een drie tal schilders van importantie zijn werk bij G. J. Nieuwenhuizen Segaar, Anna Paulownastraat 107, alhier. Het zijn Jos. Croin, H. van Hille en J. Lodeizen. H. van Hille, die de serre en de kleine zijzaal beslaat, treft door een eigen, in al zijn werk doorgevoerd technisch pro cédé, dat de typische bekoring en stijl van zijn werk uitmaakt, maar waarin ook een niet gering gevaar sluimert voor herhaling en cliché-vorming. Het is een in vegen en plekken, in stralende kleu ren geverfd oeuvre, van een lichtend en stralend illuminisme, dat hier en daar met pointilisme vermengd lijkt, dat altijd blond, opbouwend en als overgoten met licht is, maar juist door zijn extatisch en uitzonderlijk karakter, bij te eenzijdige herhaling, zelfs indien de schilder nog meer naar het abstracte zou gaan neigen, snel kan vermoeien. Bij werk als dit voelt men, naast bewondering toch on middellijk de haast onafwendbare vraag hoe de kunstenaar zich verder ontwikkelt en waartoe een zoo overmoedig kleurge bruik tenslotte leidt. J. Lodeizen is van een geheel ander karakter, hij bezit veel minder variatie van kleuren, maar zoekt in één kleur, b.v. in' zijn groen, een aantal modulaties en effecten te bereiken, welke zeker niet minder belangrijk zijn. Bovendien be zitten zijn doeken een charme door Lo. deizen’s sterke en levendige gevoel voor de natuur, dat hij in zijn werk overtui gend weet te vertolken. Wij noemen zijn „Boschingang”, zijn „Weg met boomen”, waarin de wind in wolken en boomen leeft, zijn prachtige boerderij en noemen daarnaast „Strand”, „Duin”, „Duin met wei”, een typisch Hollandsch schilderij, en zijn mooie sneeuwduinlandschap, prachtig van sfeer en diepe verlatenheid. De groote voorkamer is heelemaal ge wijd aan het werk van Jos. Croin, een schilder van formaat en allure. Zelfs als men van Croin niet anders gezien zou hebben dan deze expositie, zou men van zijn bijzonder talent overtuigd zijn. Wij wijzen b.v. op zijn stilleven met zeelt, een juweel van kleur en compositie, „visschig" en schubbig, meesterlijk van uitdrukking der materie, boeiend en voornaam in lHn en kleur, en peilend naar de wezenlijkheid van zijn onder werp. Een tweede juweeltje is het prach. tige doekje met radijs, een stilleventje van zeer hoog niveau. Evenals Croin’s schelpen en zijn groote,- kloek geschil derde en toch in teere *tonen en tinten gehouden doek „Koraal”, dat tot een vreemden, boeienden droom is geworden. welke van Het collegium musicum van de Haagsche Studentenvereeniging heeft Zaterdagavond in één der kleine zalen van Pulchri Studio voor talrijke belangstellenden een concert gegeven. Het. programma was bijna geheel samengesteld met werken van klassieke meesters, zoodat wij naast Handel, J. Haydn, J. Bernh. Bach en G. Ph. Tele mann alleen Fr. Schubert, wiens ,Fünf Deutsche mit coda und sieben Trio’s” wer den vermeld, als vroeg-romanticus aan troffen. Handel was op dit programma vertegenwoordigd met zijn Concerto grosso no. 18, Haydn me< zijn Quintenquartet, J. B. Bach met de „erste Ouverture”, ter wijl Telemann’s Don-Quichotte-suite het geheel afsloot. Een dergelijke keuze en samenstelling, waarmede men zich niet al leen tot de klassieken had gewend, als scheppers van ons hoogste muzikale bezit, doch tevens eens minder bekende compo sities uit deze periode, naar voren wilde brengen, getuigden in ieder geval, dat het collegium musicum van de Haagsche Stu dentenvereeniging, als groep van jonge menschen, die later onze cultuur zullen helpen hoog houden, de beoefening van de muziek, ondanks het feit, dat deze uit lief hebberij geschiedt, ernstig opneemt. Wij zijn er dan ook zeker van, dat indien deze geest blijft heerschen, iets goeds in artis tiek opzicht in de toekomst zal worden bereikt. Jammer genoeg konden wij dit gewenschte resultaat thans' nog niet vast stellen. Bij de vertolking van Handel’s concerto grosso zat het samenspel namelijk eenige malen bijna onontwarbaar in den knoop, terwijl in Schubert’s bovenge noemde werkjes de onzuiverheid min of meer ondraaglijk was. Er vielen echter ook zeer verdienstelijke prestaties te be wonderen. welke duidden op de richting, waarin het geheel zich nog zal moeten ontwikkelen Hoe kleiner het ensemble is, hoe gerin ger de kansen zijp, dat iets in technisch opzicht zal mislukken. Dit is ook op het concert van het collegium musicum tot uiting gekomen, aangezien Haydn’s Quin tenquartet, waarin het spel van den eer sten violist in het bijzonder de aandacht trok, vaak sterk boeide door klankverhou dingen en sensitieve voordracht. Wij hopen dat het collegium musicum der Haagsche studentenvereeniging het musiceeren onder leiding van zijn deskun digen dirigent Cornells Preuyt met het zelfde enthousiasme en het getoonde zelf vertrouwen zal voortzetten. W»--.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 6