KUNST EN LETTEREN
FILM EN BIOSCOOP
OPENLUCHT THEATER
ZUIDERPARK
Welken distributiebon heeft
noodig
men
44
54
16 Juni Vm 10 Aug.
43
16 Juni Vm IS Juh
68 78
69 79
38
30 Juni t/m 3 Aug.
CROIN, VAN HILLE EN LODEIZEN
08
Kunsthandel G. J. Nieuwenhuizen-Segaar
I
23
23 Juni t/m 6 Juli
9
16 Juni t/m 13 Juli
22 23
Tijd”
23
30 Juni t/m 6 Juli
20*
24 Juni t/m 1 Juli
K
14*
de
l
DISTRIBUTIE VASTE BRANDSTOFFEN
KUNSTZAAL BENNEWITZ
Moderne schilderkunst
11
VEREENIGINGEN
23 Juni t/m 6 Juli
HAN KRUG EN
ELISABETH IVANOVSKY
CONCERT HAAGSCHE
STUDENTENVEREENIGING
46
56
57
HAAGSCHE COURANT Maandag 30 Juni 1941 2e bl.
RECLAMES.
55
45
99
89
14
Het filmbesluit en
smalfilmers
pag. 2 -
De regeling voor amateurs
OFFICIEELE PUBLICATIE VAN DEN GEMACHTIGDE VOOR DE PRIJZEN
VASTGESTELDE VERVOERPRIJZEN
EXPOSITIE HOUTWEG 4a
Dirigent: Cornells Preuyt
«Ufew..'4
ARTIKELEN
Oistrlbutia-perloda
BON
BONKAART ALGEMEEN
1.
23 Juni t/m 20 Juli
SUIKER
PEULVRUCHTEN
250 gram
16 Juni Vffl 10 Aug.
2.
100 gram
250 gram
^CAAS
t 4
OP
op
AARDAPPELKAART
30 Juni Vm 6 Juli
AARDAPPELEN
BROODKAART
200 gram
BLOEMKAART
BOTER- OF VETKAART
30 Juni Vm 16 Juli
BOTER
MELKKAART
MELK
1% liter
VLEESCHKAART
50 gram
SCHEERZEEP
1 Mei Vm 31 Aug.
HONDEN- EN KATTENBROOD
1 Vm 30 Juni
van
de bonkaart „Haarden
en
en
gas-
250 k.g Briketten geheel of gedeeltelijk
PETROLEUMKAART M EN O.
Koken
2 liter
16 Juni t m 10 Aug
„Strand” door Han Krug.
(FotoHans Poldermans)
1 kilogram
500 gram
23 Juni t/m 6 Juli
30 Juni Vm 6 Juli
23 Juni t/m 6 Juli
100 gram
250 gram
16 Juni Vm 10 Aug.
16 Juni Vm 10 Au*.
d. Beek, die
eveneens de entre-act muziek verzorgden
medewerking verleende.
om
van
THEE
ot KOFFIESURROGAAT
ZEEP
Toiletzeep (nieuwe samenstell.)
of Huishoudzeep
of Zachte zeeppasta
of Zachte zeep (oude samenst.)
of Zachte zeep (nieuwe samenst.)
ot Zeeppoeder
Voor 20 k.g. droog waschgoed moet
aan de waascherij één bon worden
afgegeven.
40 gram
250 gram
150 gram
120 gram
300 gram
200 gram
150 gram
250 gram
een el
één bon
10
8
5
4
3
RUND-, KALFS- VARKENS-
PAARDEN of SCHAPEN-
VLEESCH of VERDUURZAAMDE
KIP, EEND, GANS, KALKOEN
(been inbegrepen) in blik of glas
of 1 half rantsoen Vleeschwaren.
KALFS-
of
35 gram
50 gram
ah boven
140 gram
140 gram
75 gram
75 gram
75 gram
300 gram
600 gram
500 gram
400 gram
50 gram
1 tube
1 pot
k.g.
k.g.
16 Vm 29 Juni
extra t/m 13 Juli
30 Juni Vm 13 Juli
extra Vm 27 Juli
vervaardigd van uitval en/of af
val van turf.
De veel gebruikte inhoudsmaat 1 mud
1 h.l.
k.g
k.g."
TARWEBLOEM of -meel of rogge
bloem of -meel of zelfrijzend bak
meel
of Brood ••••«••••••••••••••••••••••••••••••a
of half rantsoen Gebak
Re
vervaardigt, verkoopt, ver-
inrichting voor de
Wanneer het lidmaatschap van den
Bioscoopbond wel en niet
verplicht is
Üp voederkaart voor Honden.
Voor groep I en II
III
1 IV
V
VI
Op voederkaart voor katten
100 gram
één bon
voeligheid aan den dag leggen, vermoe
delijk ook door het verhalende karakter.
Wij kunnen geen uitzonderingen maken
als men begint te noteeren „de poes in
het korenveld”, „Joli tambour”, „Contes
de la Martinique”, krijgt men de verlei
ding alle bladen op te schrijven. Werk
als dit zou ook eens op schooltentoon.
stellingen moeten vertoond worden, het
bezit een aesthetisch en tevens voor het
kind ontwikkelenden en vóórlichtenden
inslag, welke van groot nut zou kunnen
zijn. Er spreekt iets fijns en dichterlijks
uit het werk van deze kunstenares.
SCHEERZEEP of SCHEERCRéME
(op textielkaart voor mannen en
jongens van 15 jaar en ouder).
Kunstzaal „Kunst van onzen
op geheel eigen, gansch andere wijze)
vindt Cloeck een groote veelzijdigheid van
sfeer. Nu eens is hij mystiek-religieus,
in zijn „laatste Oordeel” of in zijn triptiek
„Het laatste oordeel”. Dan weer is hij
reëel en zeer aarde-gebonden in werken
al- „Matrozen”, „Mimi”, „zittend naakt”
of zijn „Mulattin”. Er is een uitgesproken
neiging naar dramatiek, een greep naar
het groote, in zijn werk. Maar men vraagt
zich af en toe af of G. Cloeck innerlijk
reeds tot doorschouwen en daardoor tot
harmonie en beheersching is gekomen. Hij
is geen rustig brandend licht, maar een
onzekere, wild-flakkerende vlam en ver
moedelijk zal Cloeck tot de beheersching
van zijn grootere pogingen komen als hij
dit zelf gaat begrijpen.
In de achterzaal vinden wij werk van
Bogaart, een jong schilder met een harts
tochtelijk en laaiend gevoel voor kleur,
wiens stilleven in brandend rood een gloed
van kleur bevat die haast extatisch aan
doet. Een kunstenaar, die wij met belang
stelling zullen volgen. Verder: Frans Bach-
mund, wiens werk ons persoonlijk veel
minder ligt (iedere waardeering in mo
derne kunst is tenslotte persoonlijk en dus
weinig maatgevend), knap werk van Piet
Bulthuis, met lentebloemen, bloesemachtig,
pril en fijn, bloemen in een pot en een
winterlandschap, mooi van licht en sfeer.
Tenslotte exposeert hier Harrewijn, een
jongere, wiens werk wij nog niet voldoen
de leerden kennen en wiens teekeningen
ons nog niet tot een oordeel mogen be
wegen.
MAÏZENA of sago of aard meel of
puddingpoeder of puddlngsaua-
poeder met 100 gram zetmeel
GORT of gortmout of grutten
HAVERMOUT of havervlokken of
ha verbloem of aard.meelvlekken,
of gort of gortmout of grutten
VERMICELLI of macaroni of spa
ghetti
RIJST of rijstemeel of rijstebloem
of rijstgries of gruttenmeel (ge
mengd meel)
„Onder Ons”
Onder groote belangstelling hield de too-
neelvereeniging „Onder Ons” ter sluiting
van het seizoen Zondag j.l. in gebouw
„Amicitia”, Westeinde alhier een bijeen
komst.
De voorzitter, de heer P. Recourt jr.,
gaf 'n resumé van den stand van zaken en
sprak tenslotte de hoop uit, dat het vol
gend seizoen dergelijke avonden onder be
tere tijdsomstandigheden kunnen worden
georganiseerd.
Ditmaal is afgeweken van den gewonen
regel om een tooneelstuk ten tooneele te
brengen en zoo stond de avond in het
teeken van tooneel-cabaret en dans. Onder
de bezielende leiding van den heer P. Re
court jr. werd allereerst opgevoerd het
bijzonder geestig blijspel „Intermezzo”,
waarbij mevr. A. van Loon en de heeren
J. van Bemmel en K. Kagie zich uitste
kend van hun taak kweten.
De heer K Kagie declameerde „Schep
ping van de mensch”, waarmede hij veel
succes oogstte In een vlot tempo volgde
hierna „Op medisch advies", „Vrijage op
commando”, „O meid die mannen”, „Klo
ris en Roosje”, „A. en Z.”, „Mister Port*
en de clou van den avond „Zeemans thuis
komst”. De dames van Bemmel, Prins, da
Koning en v. Loon en de heeren de Koning
Kagie en van Bemmel verdienen een pluim
voor de zuivere uitbeelding van hun rolleo
De volkomen aandacht van de aanwezi
gen, bewees wel, dat het werk van „Onder
Ons” werd geapprecieerd.
Er was nog ruimschoots gelegenheid
voor een dansje, waaraan velen deelnamen
en waarbij de „Hofstad Band”, onder lei
ding van den heer Th. G. v.
VEREENIGDE HAAGSCHE SPELERS
„Verliefd en jaloerseh”,
door Jac. Ballings.
„Het stuk speelt ten huize van Joris
Ceutering”, zégt het programma, maar in
het openluchttheater laat men het terecht
spelen in den tuin vóór de woning, en al
lokte de koude wind Zondagavond niet be
paald uit tot een zitje in den tuin, aan
de natuurlijkheid kwam deze variatie toch
wel ten goede Joris Ceutering is een wijn
handelaar „ergens in Vlaanderen”, die tot
zijn 45e jaar jonggezel is gebleven en
samenwoont met zijn opvliegende en snib
bige zuster. De goedhartige Joris neemt
een paar vluchtelingen in huis, een braven
organist (weduwnaar) en diens lieve doch
ter, maar daarmee heeft hij tevens den
ondeugenden Cupido binnengehaald. Joris
trouwt met de zooveel jongere Anna; de
organist en Joris’ zuster volgen dit voor
beeld. Doch door de ongemotiveerde jaloe
zie van onzen .Joris wordt zijn huwelijk
aanvankelijk allesbehalve gelukkig, tot
hem de oogen opengaan en alles weer in
orde komt. Dank zij de bemiddeling van
het andere echtpaar en vooral van een
vroolijken en verstandigen vriend.
Het is een aardig blijspel met een ern-
stigen en gevoeligen inslag en de Vereenig-
de Haagsche Spelers vertoonen het, onder
regie van Jan van der Linden, op een
wijze, die het succes verzekert. Jan van
der Linden is een kostelijke Joris
Ceutering, humoristisch zonder te veel
overdrijving, en Pierre Ba lied ux
doet als de met veel verve sappig gespeel
de vriend zeker niet voor hem onder Uit
stekend is Erna Balledu x-H a f f e r t
als de snibbige zuster; met raken humor
en levendig uitgebeeld en gespeeld op een
wijze, die doorloopend amuseert. Lien la
Chapelle-de Jong en Jan Apon
vullen het ensemble heel verdienstelijk
aan.
Stuk en vertooning zijn een gang naar
het Zuiderpark ongetwijfeld wel waard.
3) Onder films in den zin van het be
paalde in het eerste lid, worden ver
staan films met doorloopende speelhan
deling, cultureele en propagandafilms en
journalen, welke openbaar worden ge
maakt.
Artikel 8 houdt in
1) De voorzitter van den bond is bevoegd
in bepaalde gevallen, waarbij de werk
zaamheid op het gebied van de film wei
nig omvat of een op zichzelf staand ka
rakter draagt, te bepalen, dat het lid
maatschap van den bond njet ver-
eischt is
2) Personen, ten opzichte van wie de
voorzitter een maatregel heeft getroffen
als bedoeld in het voorgaande lid, m >e
ten in het bezit zijn van een door hem
afgegeven bewijs van vrijstelling, indien
zij op het gebied van de film werkzaam
willen zijn.
Voor het verstrekken van zulk een be
wijs kan een door den voorzitter vast te
stellen redelijk bedrag worden geheven.
3) De houder van een bewijs van vrij
stelling is met betrekking tot zijn werk
zaamheid op het gebied van de film aan
de disciplinaire en regelingsbevoegdheid
van den voorzitter onderworpen.
Hoewel het besluit inzake de organisa
tie van het filmwezen terecht geen on
derscheid maakt in het formaat, namelijk
tusschen het 35 m.m. formaat en het for
maat, dat daar beneden ligt, is de prac-
tijk zóó. dat zij, die tot voor kort hun
werkzaamheden buiten den Nederland-
schen Bioscoopbond uitoefenden, zich uit
sluitend bezig hielden met de smalfilm,
dat is dus met de film van een formaat,
smaller dan 35 m.m. Opdat derhalve juist
deze kringen eenig inzicht zullen krijgen
in hetgeen volgens het besluit 160/1940
wel en niet geloorloofd is. moge de vol
gende uiteenzetting tot richtsnoer dienen:
De met aangeduide bonnen vervallen spoedig
Hoeveelheidj
BROOD
of 2 rantsoenen gebak. Eén rant
soen is:
Ontbijtkoek
of Speculaas
of andere koekjes
of Biscuits en Wafels
of Beschuit
of Cake
of Taart en gebakjes
of gevuld groot korstgebak
of gevuld klein korstgebak
EIEREN ••••oeeeee«ee«
Van de zijde van den Nederlandschen
Bioscoopbond wordt het volgende mede
gedeeld
Blijkens tal van aanvragen om toe
lating 'tot het lidmaatschap van den
Nederlandschen Bioscoop-bond heeft ar
tikel 4 van het besluit 160/1940 betref
fende de organisatie van het Nederland-
sche filmwezen van 4 October 1940 aan
den éénen kant twijfel doen ontstaan
over de verplichting tot aansluiting,
vooral bij hen, wier werkzaamheid op
filmgebied een op zichzelf staand ka
rakter heeft of van geringen omvang is.
en aan den anderen kant bij velen, die te
pas of te onpas zich met films bezig
houden, de meening doen postvatten, dat
ook voor hen het lidmaatschap verplicht
zou zijn, hetgeen dan volgens deze rede-
neering zou beteekenen. dat deze laat-
sten, mits zij zich slechts voor het lid
maatschap aanmelden, hun werkzaam
heden ongestoord zouden kunnen blijven
uitoefenen
In verband hiermede is het nuttig, nog
eens de aandacht te vestigen op de ar
tikelen 4 en 8 van genoemd besluit
Artikel 4 bepaalt
1) Lid van den bond moet zijn ieder,
die hetzij in de uitoefening van zijn be
roep of uit oogpunt van algemeen be
lang, films
huurt of vertoont, een
vervaardiging van films in stand houdt
of zorg draagt voor de bewerking van
films, auteurs- of octrooirechten op het
gebied van de film beheert of in eigen
lijken zin aan de vervaardiging van films
deelneemt.
2) Als personen, die in eigenlijken zin
aan de vervaardiging van films deel
nemen, worden in het bijzonder aange
merkt productieleiders, regisseurs, com
ponisten. scenario- en draaiboekschrij-
vers, dirigenten, opnameleiders, architec
ten, cameralieden, klankregelaars, spe
lers van hoofd- en bijrollen.
Tot 5 Juli exposeeren in de kunstzalen
„Kunst van onzen Tijd”, Prins Maurits-
plein 2122, t wee kunstenaarsHan
Krug en Elisabeth Ivanovsky. De Hage-
nAar Han Krug heeft zijn tentoonstelling
in de groote benedenzaal en men bespeurt
bij eersten rondgang reeds, dat het om
vangrijke werk, dat hij hier bijeen heeft
gebracht, toch aan het niveau van zijn
expositie geen schade deed. Zijn werk
heeft, ongeacht de quantiteitqualiteit.
Han Krug is voor allesnatuurschilder.
Problemen, tenzij dan die van' het mé
tier, stelt hii zich in zijn oeuvre niet,
hij is zich dit ten volle bewust, zijn na
tuur en aanleg gaan eigen wegen en het
is zijn verdienste, dat hij ook nergens
diepzinnigheid suggereert of voorwendt,
hij is in zijn werk als landschapschilder
eerlijk, zuiver en eenvoudig. Daar waar
zijn stemming zwaarder of psychisch
donkerder wordt, is het haast nog éér de
natuur, dan de mensch Krug zelf, die aan
het woord is. Zichzelf tot een vertolker
van het landschap maken heeft Krug
zich als eenige opgave gesteld en die
opgave dient hij met volledige en toe
gewijde overgave. Hij is een schilder van
duinen en strand, wij wijzen op zijn
„Wrak in zee”, het verlaten wijde land
schap van zand en water met de drei.
gende wolken en de bijna grimmige
lucht, op zijn zonnig duinpad met
sneeuw, een stralend, blond doek, waar
men de dooi-sfeer als het ware zóó aan
voelt, zijn „Noordwestenwind”, naast
donkerder momehten vindt men zonnig
licht, werken waarin de Hollandsche
wind te blazen schijnt en ook doeken,
welke een groote teerheid bezitten, als
het gevoelige „Abeelen in den wind" en
„Lente in Ockenburg”, dat een sterke
dieptewerking bezit. Han Krug laat zich
in deze expositie van zijn sterksten kant
zien en dat hem dit lukt in een zoo om
vangrijke collectie werk, pleit ten volle
voor Kern. Wij wijzen ook op zijn aqua,
rellen (stillevens en landschappen), die
een fraaie, verantwoorde aquareltechniek
verraden en waaronder zich verheugend-
mooie en verrassende bladen bevinden,
In het achter-bovenzaaltje wordt tot
5 Juli een kleine, maar zeer boeiende
tentoonstelling gehouden van ragfijn,
sprookjesachtig en illustratief werk van
de Russische schilderes Elisabeth Iva
novsky, rijk en warm van kleur, een ge
not om te bekijken en waarvoor, naar
mij bleek, ook kinderen een groote ge-
250 gram
op één bon
Voorts geven gedurende genoemd tijd
vak de bonnen no. OS, 06, 07 van de
bonkaart „Haarden en Kachels” J en de
bonnen no 05, 06, 07 en 08 van de bon
kaart „Haarden en Kachels" K elk recht
op het koopen van hetzij 195 k.g pers-
turf (300 stuks), hetzij 200 k.g. bagger-
turf (450 stuks) hetzij 275 k.g. uit de
Peel afkomstige turf, hetzij 200 k.g.
overige soorten turf
Een interessante tentoonstelling
enkele, onderling zeer verschillende, zelfs
uiteenloopende kunstschilders vindt men
tot 4 Juli in den kunsthandel Bennewitz,
Noordeinde 48. In de voorzaal domineert
het werk van den expressionistischen G.
Cloeck, wiens werk, op het eerste gezicht,
herinneringen oproept aan den na-oorlog-
schen tijd, omstreeks 1920, toen experimen
ten en streven in deze richting de geesten
levendig bezig hield. Het is even merk
waardig vast te stellen hoe het verleden
ook in dit opzicht weer kan opleven in een
brandende, bewogen en heftig impulsieve
natuur als bij dezen teekenaar-schilder
Evenals destijds bij Jan Toorop (maar dan
BERICHT No. 12.
De volgende prijzen voor vervoer met huurauto’s moeten aan het publiek in
rekening worden gebracht: t
Gemeenten boven 50.000 inwoners.
a) voor auto's met taxameter, indien de rit zich niet verder uitstrekt dan tot ten
hoogste 10 kilometer buiten de gemeentegrens:
1) een z.g n „eerste aanslag” van /0.50, waarvoor kosteloos wordt voorge
reden en vervolgens tot 1000 meter belast wordt gereden;
2) /0 10 voor elke volgende 500 meter of gedeelte daarvan, binnen de ge
meentegrens afgelegd;
3) /0.20 voor elke 500 meter of gedeelte daarvan, buiten de gemeentegrens
afgelegd tot aan het adres van bestemming van den passagier..
b) voor auto’s met of zonder taxameter, indien de bestemming is gelegen op meer
dan 10 kilometer van de gemeentegrens: /0.15 per afgelegden kilometer of
gedeelte daarvan, te berekenen over den geheelen, door de -auto af te leggen,
afstand van garage tot garage.
c. voor auto’s zonder taxameter, voor ritten, waarbij de grens der gemeente niet
wordt overschreden: Q.30 voor iedere met passagier(s) afgelegde of aangevan
gen 1000 meter rltlengte. met een minimum van f 0.75 per rit.
Gemeenten tot 50.000 inwoners.
a) voor ritten binnen de bebouwde kom der gemeente: /0.30 voor iedere met pas
sagier^) afgelegde of aangevangen 1000 meter ritlengte, met een minimum
van ƒ0.75 per rit.
b) voor ritten, waarvan de bestemming buiten de bebouwde kom is gelegen: /0.15
per afgelegden kilometer of gedeelte daarvan, te berekenen over den geheelen,
door de auto af te leggen, afstand van garage tot garage.
De vergoeding voor „voorrijden” van de auto Is in alle tarieven inbegrepen.
Tengevolge van den gestegen benzineprijs wordt op de bovengenoemde tarieven
een toeslag gelegd van 10%.
Het wachttarief bedraagt voor het geheele lénd ƒ0.10 voor iedere verstreken of
aangevangen wachtperiode van 4 minuten.
HET VRAGEN VAN HOOGERE PRIJZEN IS STRAFBAAR.
BEWAAR DEZE OPGAVE EN GEBRUIK HAAR.
Nieuwe opgaven kunnen de vroegere ongeldig maken.
's-Gravenhage, 30 Juni 1941.
1 EENHEID is gelijk:
1 h.l. van max. 75 k.g. anthraciet, steen
kool, industrie -of elerbriketten.
100 k.g.) cokes (ook
Voor het tijdvak van 24 Juni 1941 tot
en met 31 December 1941 zijn de bonnen
no 01, 02 en 03 van de bonkaart „Haarden
en Kachels" J de bonnen no. 01, 02. 03
04 van
Kachels” K, alsmede de bonnen no. 01,
02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10 en 11 van de
bonkaart „Centrale Verwarming” L, elk
geldig verklaard voor het koopen. van één
eenheid vaste brandstoffen.
Hoeveel is de eenheid van de gewenschte soort?
200 k.g. turfbriketten.
200 k.g. overige soorten turf.
100 k.g. Briketten, geheel of gedeeltelijk
vervaardigd van uitval en/of af
val van vaste brandstoffen, geen
turf zijnde.
Mogelijkheden voor smalfilm-
amateurs
Smalfilmamateurs, dat zijn dus o.a. zij.
die niet uit hoofde van hun beroep films
opnemen, mogen hun liefhebberijen
voor zoover zich althans daartegen geen
andere beperkende bepalingen van over
heidswege verzetten ongestoord voort
zetten. mits hun producten uitsluitend be
stemd zijn voor vertooning in den huise-
lijken kring. Onder vertooning in den
huiselijken kring wordt niet verstaan
vertooning in internaten, pensions, rust
en ziekenhuizen, bijeenkomsten met een
besloten karakter, enz. Voor talentvolle
amateurs is de mogelijkheid geopend, hun
werk buiten huiselijken kring te doen
vertoonen. bijv in de bioscopen, indien
deze vertooning geschiedt door tusschen-
komst van een filmverhuurkantoor, dat
lid van den bond is.
Verder is rekening gehouden met het
werk van de smalfilmamateurvereenigin-
gen. De bond kan op aanvrage van deze
vereenigingen ontheffing van het verbod
betreffende de vertooning buiten den hui
selijken kring verleenen. indien het gaat
om de vertooning van niet voor open
baarmaking bestemde amateurfilms in
bijeenkomsten der genoemde vereenigin
gen.
Een belangrijke tentoonstelling,
wij liefhebbers van schilderkunst
harte kunnen aanbevelen.
Instellingen, industrieën, e.d.
Overheidsinstellingen, cultureele en we
tenschappelijke vereenigingen, stichtin
gen, alsook industrieën e.d., komen in
aanmerking voor het verkrijgen van een
bewijs van vrijstelling, d.w.z. dat zij zon
der lid van den bond te zijn, zekere films
mogen vertoonen. Deze films moeten het
eigen werk of bedrijf dezer vereenigin
gen enz. betreffen. Zelfs mag er bij de
vertooningen van bedoelde films een
voorprogramma, dat over andere onder
werpen handelt, worden vertoond, mits
de totale lengte van dit voorprogramma
niet meer dan 50 pCt. van de propagan
da- of bedrijfsfilm bedraagt.
Instellingen als hiervoren bedoeld,
kunnen ook vrijstelling voor het ver
vaardigen van een film verkrijgen, in
dien de film vervaardigd wordt door
een lid van den bond of door iemand,
die bij de desbetreffende instelling in
werkelijken dienst staat. De bond be
houdt zich het recht voor, aan de vrij
stelling zekere voorwaarden te verbin
den.
Alle overige instellingen en onderne
mingen, zooals smalfilmtheaters, projec-
tiecentrales. reeds bestaande z.g. school
bioscopen, reizende bioscopen enz., die
smalfilmvertooningen anders dan in hui
selijken kring arrangeeren, mogen haar
bedrijf na 1 Juli e.k. slechts uitoefenen,
indien zij zijn toegelaten tot het lid
maatschap van den bond.
Voor toelating komen in aanmerking
filmfabrieken, filmproductiezaken, film
verhuurkantoren en dergelijke, alsook
onafhankelijke filmers, die in het ver
vaardigen van films een hoofdmiddel
van bestaan vinden.
Bij de beoordeeling, of zij tot het lid
maatschap van den bond kunnen worden
toegelaten, zal rekening worden gehou
den met de statutaire en reglementaire
normen van den bond. De normen be
treffen vakbekwaamheid, reputatie, cre-
dietwaardigheid, geschiktheid, enz. Bij
toelating moet een zeker entreegeld wor
den gestort, alsmede een waarborg voor
de nakoming van reglementaire en sta
tutaire verplichtingen. Bij de vaststel
ling van deze bedragen wordt rekening
gehouden met den omvang van het be
drijf,
De toegelaten smalfilmzaken mogen
zonder toestemming van den bond geen
arbeid verrichten op het gebied van de
normaalfilm.
Uit het vorenstaande is wel duidelijk,
dat er geen bezwaar tegen bestaat, dat
ondernemers als bijvoorbeeld fotografen,
evenals voorheen, smalfilms opnemen van
familiegebeurtenissen, jubilea en derge
lijke, en deze in den huiselijken kring
vertoonen of doen vertoonen. Eveneens
is de verhuur van smalfilmmateriaal,
voorzoover zich daartegen geen andere
overheidsbepalingen verzetten, aan par
ticulieren uitsluitend ter vertooning in
huiselijken kring, geoorloofd, zonder dat
het lidmaatschap van den bond ver-
eischt is.
In het Vereenigd Architectenbureau,
Houtweg 4a, exposeeren tot 12 Juli
Arthur Eland met Indische en Hollandsche
.aquarellen en schilderijen, en diens doch
ter mej. Martha Eland met illustratief
werk, Rita Manifarges met beeldhouw
werk, werk van de Ned. Glasfabriek Leer
dam en van de interieur-architecten A. R.
M. Basart en A. Bets.
Arthur Eland (broeder van Leo Eland)
exposeert hier werk uit Indië en Neder
land, zijn werk heeft kleurgevoel en sfeer,
een morgenstemming als „kali Baroe”, een
treintje ergens in een prillen, tropischen
ochtend of het voorbijwaaien van tropische
regenbuien ergens over een wijd Indisch
landschap, met zware regen van stortend
water, zijn suggestief en boeiend gedaan.
Martha Eland is aanwezig met een reeks
kundige en als illustratie voortreffelijk
geslaagde reeks teekeningen. Over het
Leefdamglas van A. D. Copier kunnen wij
kort zijn Wij hebben over de prachtige
unica en nieuwe technieken van dezen be
gaafden kunstenaar reeds zoö vaak ge
schreven, dat de naam alleen minstens
evenveel zegt als een lange beschouwing.
A. R. M. Basart en A. Bets, de beide expo-
seerende interieurarchitecten dragen een
maquette van het onderwerp van een cafe
taria bij, alsmede een serie zeer interes
sante teekeningen en foto's van enkele
recente werken, die van hun kunnen en
werkzaamheden een zeer hoogen dunk
geeft. Tenslotte noemen wij de jonge, be
gaafde beeldhouwster Rita Manifarges, die
zich nu omstreeks twee jaren aan boet-
seeren wijdt, leerlinge van Wenckebach
en Etienne, maar die ondanks dezen korten
tijd reeds opmerkelijke resultaten wist te
bereiken. Zij is een talent in ontwikkeling,
dat positieve mogelijkheden bezit en dat
men goed zal doen met belangstelling te
volgen.
2 h.l. (max
cokes).
110 k.g bruinkoolbriketten,
150 k g cokesbries of cokesgruis.
175 k g brieksturf.
195 k.g perstur. (300 stuks).
275 k.g Peel-turf.
200 k.g. baggerturf (450 stuks).
Tot den vijfden Juli exposeert een drie
tal schilders van importantie zijn werk
bij G. J. Nieuwenhuizen Segaar, Anna
Paulownastraat 107, alhier. Het zijn Jos.
Croin, H. van Hille en J. Lodeizen.
H. van Hille, die de serre en de kleine
zijzaal beslaat, treft door een eigen, in
al zijn werk doorgevoerd technisch pro
cédé, dat de typische bekoring en stijl
van zijn werk uitmaakt, maar waarin
ook een niet gering gevaar sluimert voor
herhaling en cliché-vorming. Het is een
in vegen en plekken, in stralende kleu
ren geverfd oeuvre, van een lichtend en
stralend illuminisme, dat hier en daar
met pointilisme vermengd lijkt, dat altijd
blond, opbouwend en als overgoten met
licht is, maar juist door zijn extatisch en
uitzonderlijk karakter, bij te eenzijdige
herhaling, zelfs indien de schilder nog
meer naar het abstracte zou gaan neigen,
snel kan vermoeien. Bij werk als dit
voelt men, naast bewondering toch on
middellijk de haast onafwendbare vraag
hoe de kunstenaar zich verder ontwikkelt
en waartoe een zoo overmoedig kleurge
bruik tenslotte leidt.
J. Lodeizen is van een geheel ander
karakter, hij bezit veel minder variatie
van kleuren, maar zoekt in één kleur,
b.v. in' zijn groen, een aantal modulaties
en effecten te bereiken, welke zeker niet
minder belangrijk zijn. Bovendien be
zitten zijn doeken een charme door Lo.
deizen’s sterke en levendige gevoel voor
de natuur, dat hij in zijn werk overtui
gend weet te vertolken. Wij noemen zijn
„Boschingang”, zijn „Weg met boomen”,
waarin de wind in wolken en boomen
leeft, zijn prachtige boerderij en noemen
daarnaast „Strand”, „Duin”, „Duin met
wei”, een typisch Hollandsch schilderij,
en zijn mooie sneeuwduinlandschap,
prachtig van sfeer en diepe verlatenheid.
De groote voorkamer is heelemaal ge
wijd aan het werk van Jos. Croin, een
schilder van formaat en allure. Zelfs als
men van Croin niet anders gezien zou
hebben dan deze expositie, zou men van
zijn bijzonder talent overtuigd zijn. Wij
wijzen b.v. op zijn stilleven met zeelt,
een juweel van kleur en compositie,
„visschig" en schubbig, meesterlijk van
uitdrukking der materie, boeiend en
voornaam in lHn en kleur, en peilend
naar de wezenlijkheid van zijn onder
werp. Een tweede juweeltje is het prach.
tige doekje met radijs, een stilleventje
van zeer hoog niveau. Evenals Croin’s
schelpen en zijn groote,- kloek geschil
derde en toch in teere *tonen en tinten
gehouden doek „Koraal”, dat tot een
vreemden, boeienden droom is geworden.
welke
van
Het collegium musicum van de Haagsche
Studentenvereeniging heeft Zaterdagavond
in één der kleine zalen van Pulchri Studio
voor talrijke belangstellenden een concert
gegeven. Het. programma was bijna geheel
samengesteld met werken van klassieke
meesters, zoodat wij naast Handel, J.
Haydn, J. Bernh. Bach en G. Ph. Tele
mann alleen Fr. Schubert, wiens ,Fünf
Deutsche mit coda und sieben Trio’s” wer
den vermeld, als vroeg-romanticus aan
troffen. Handel was op dit programma
vertegenwoordigd met zijn Concerto grosso
no. 18, Haydn me< zijn Quintenquartet,
J. B. Bach met de „erste Ouverture”, ter
wijl Telemann’s Don-Quichotte-suite het
geheel afsloot. Een dergelijke keuze en
samenstelling, waarmede men zich niet al
leen tot de klassieken had gewend, als
scheppers van ons hoogste muzikale bezit,
doch tevens eens minder bekende compo
sities uit deze periode, naar voren wilde
brengen, getuigden in ieder geval, dat het
collegium musicum van de Haagsche Stu
dentenvereeniging, als groep van jonge
menschen, die later onze cultuur zullen
helpen hoog houden, de beoefening van de
muziek, ondanks het feit, dat deze uit lief
hebberij geschiedt, ernstig opneemt. Wij
zijn er dan ook zeker van, dat indien deze
geest blijft heerschen, iets goeds in artis
tiek opzicht in de toekomst zal worden
bereikt. Jammer genoeg konden wij dit
gewenschte resultaat thans' nog niet vast
stellen. Bij de vertolking van Handel’s
concerto grosso zat het samenspel namelijk
eenige malen bijna onontwarbaar in den
knoop, terwijl in Schubert’s bovenge
noemde werkjes de onzuiverheid min of
meer ondraaglijk was. Er vielen echter
ook zeer verdienstelijke prestaties te be
wonderen. welke duidden op de richting,
waarin het geheel zich nog zal moeten
ontwikkelen
Hoe kleiner het ensemble is, hoe gerin
ger de kansen zijp, dat iets in technisch
opzicht zal mislukken. Dit is ook op het
concert van het collegium musicum tot
uiting gekomen, aangezien Haydn’s Quin
tenquartet, waarin het spel van den eer
sten violist in het bijzonder de aandacht
trok, vaak sterk boeide door klankverhou
dingen en sensitieve voordracht.
Wij hopen dat het collegium musicum
der Haagsche studentenvereeniging het
musiceeren onder leiding van zijn deskun
digen dirigent Cornells Preuyt met het
zelfde enthousiasme en het getoonde zelf
vertrouwen zal voortzetten.
W»--.