ZOn ROGGEBROOD CENTRAAL KUNST EN LETTEREN BIOSCOPEN De Avondschool van Doctor Pluizer GRATIS ONDERZOEK i h „KUNST VAN ONZEN TIJD” EDMOND WINGEN HAN VAN DAM Kunsttaal Scherft O De vulpen voor Uw leven VEILING VAN VASTE GOEDEREN OPVOERING VAN MIDDEL* EEUWSCHE SPELEN HERMAN HEIJENBROEK WORDT 70 JAAR Bij den wagenmaker Gebr. ten hoeve DEN HAAG ROTTERDAM TELEF. 333291 TELEF. 33427 HAAGSCHE COURANT Zaterdag 19 7uli 194T 2e bl. pag. 2 grond en tuin de Carpentierstraat 50—52, groot 1 a. 69 c.a. Onze huisdieren Aquarellen Schilder van den arbeid’* Reisma en D. K. Koopmans. 103 Sleutel op de les van J.l. Donderdag De 7. 8. Unie. Dr. PLUIZER. lierman Heijenbroek. (Foto-archief Haagsche Courant) een en van met die pedicureafd. van VEENESTR. 41 - DEN HAAG TEL 114603 vorm van Nederlandsch „Nederland”, De schilder Edmond Wingen. FotoGoosen bannende momenten. Behalve he* bin- Heinz Rühmann-film, die ons nen- en buitenlandsch nieuws geeft het voorprogramma nog een film: „Gehei men van het oerwoud”, waarin geweldige spanning en interessante dierenopnamen elkaar afwisselen. richt. Zolang ze hun eieren bij zich hebben, kunnen ze n.l. niet vliegen; hun gewicht laat dat niet toe. Zodra evenwel de eieren gelegd zijn, zijn ze lich ter geworden en fladderen ze weg. Wilt u ze dan doodslaan? Goed, maar het helpt geen zier. Zoek liever naar de gelegde eieren, waaruit straks de larven komen, die uw kleden en uw kleren vernielen. Niet het vlin dertje vreet aan uw stoffen, maar die larven. En die moet u verdelgen. En bovendien, als u zo’n motvlindertje kalm laat vliegen, gaat zij uit eigen be weging 'binnen 24 uur dood zon der nogmaals toekomstige scha de aan te richten, c.q. eieren te leggen. Deze diertjes fladderen niet lang. Muis, rat, konijn, Guinees big getje. Het „zingen” van die zingende muizen had een tragische on dergrond. Hier was n.l. sprake van „asthma”-muizen, diertjes, die in zware mate asthma had den, waardoor hun adem piepte, zoals dat bij mensen-asthma- lijders ook het geval is. Dit asthmatische muizengepiep werd in sommiger verbeelding ver heven tot „gezang”. en teekeningen In den Kloosterhof te Utrecht In Utrecht vond de première van eenige middeleeuwsche spelen plaats, opgevoerd door „De Ghesellen van den Spele”, on der leiding van Aedr. Hooykaas. Hierdoor beleefde de oude Domstad een cultureel hoogstaande gebeurtenis van groote ar tistieke waarde, te meer ook omdat het abele spel van „Lanceloet van Denemar ken”, gevolgd door „Die sotternie van den busken^lazer”, vertoond binnen de muren van den zich daartoe prachtig leenenden Kloosterhof, den toeschouwer Verwaarloos uw voeten niet Laat ze onderzoeken rn de heden herhaaldelijk en met de waardeering geschreven. Wingen J.._Z --gevOeI Laatst was ik in een (nu weer druk beklante) wagenmakerij, terwijl de chef juist bezig was uit een stuk recht staafijzer een band om een wagenwiel te vervaardigen. Zie de tekening. De maten staan duidelijk in de figuur aangegeven. De binnenkant van het ijzer (de dia meter van het wiel zelf dus) was pre cies 1 meter en daaromheen zou de band worden gelegd ter dikte van i”. Weet je wat i” beteekent? Dat wil zeggen j Engelse duim (1 Eng. duim 25,4 mm). Voordat de smid evenwel aan het werk ging, berekende hij de lengte van het ijzer, die hij voor deze band zou nodig hebben. Vraag: Kan een van jullie mij vertel len. op welke lengte dit stuk staafijzer moest worden afgezaagd? CITY: De nieuwste Heinz Rühmann-film, welke thans in het City-theater draait, is niet alleen heerlijk romantisch, doch ook nog van een bijzonderen fijnen humor en ironie. „Kleeren maken den man” is de titel. Inderdaad Want het arme snijdertje uit Seldwyla wordt in Goldach aangezien voor een graaf. Het geheele dorp brengt hem eerbewijzen, de notabelen dringen zich aan hem op, ondanks zijn protesten. Als tenslotte de echte graaf het spelletje meespeelt, dan kan de arme Wenzel zich niet meer verzetten Zijn droom wordt vervult. Alleen Nettchen (Hertha Feiler), de dochter van den stoffenhandelaar is oprecht. Want als Wenzel ontmaskerd wordt, en gebroken heengaat, dan is zij de eenige die hem niet in den steek laat. Een van de beste rollen van Heinz Rüh- mann, gevoelig en sober. In het voorprogramma een interessante film „Van afval tot wol”, en binnen- en buitenlandsch journaal, waarin het op trekken der Duitsche troepen in de Sovjet- TENTOONSTELL IN G WERKEN VAN FRIESCHE SCHILDERS De aangekondigde tentoonstelling van werken van in Friesland geboren en wer kende schilders in het Friesch Museum te Leeuwarden, is door den directeur van dit museum dr Wassenbergh, geopend. De tentoonstelling omvat 72 werken van 18 schilders, terwijl voorts eenige werken zijn opgenomen van de beeldhouwster mej. Kessler uit Leeuwarden. Van de ex- poseerende schilders noemen wij de ook buiten Friesland bekende heeren S. Geertsema. S. Kamminga, J. Mulders, C. schier ongemerkt wisten te verplaatsen in de sfeer der middeleeuwen. Aedr. Hooykaas kon zich geen beter decor wen- schen dan de zoo fraaie gothische bogen van den Kloostergang met als achter grond de aloude hooge Domtoren. Aan stemming heeft het tijdens de opvoering van de spelen dan ook niet ontbroken. Er heerschte bij dit openluchttooneel een diepe stilte onder de vrij talrijke toe- schouwes, en met groote aandacht werd met name het verheven spel „Lanceloet van Denemarken” gevolgd. De imponee- rende middeleeuwsche kleederdracht heeft tevens niet weinig er toe bijgedragen om het geheel tot een waarlijk schoone op voering te maken. De zuivere doch moei lijke taal uit de middeleeuwen vormde voor de spelers geen beletsel om het gesproken woord zoowel accoustisch als grammaticaal volkomen tot zijn recht te doen komen. Met name voor den hoofd- rolvertolker Bab Wijsman (Lanceloet van Denemarken) en Janny van Oogen (San- derijn) geldt de opmerking, dat zij de fraaie oud-Hollandsche taal alle eer aan deden. Rika Hopper speelde voor de mo<Ker van Lanceloet, terwijl in de plaats van Coen Hissink, Johan Fiolet de rol van Reinout, Lanceloet’s kamer heer vervulde. Tenslotte noemen wij nog Dio Huijsman als ridder en Aedr. Hooy- kaas als de boschwachter van den ridder. Het publiek heeft in de pauze bij mon de van den voorzitter van het aanbe- vel'ngscomité, dr. W. A. Bannier, de spelers hartelijk gehuldigd. is speelt zich af ende eeu» te den DuitsAen van het uur- die kiezen van zijn jonge rel van Peter door Heinrich Söderbaum de voorprogramma completeert Over den jongen kunstschilder Edmond Wingen hebben wij bij vorige gelegen- grootste i heeft durf, vitaliteit en levendig gevoel voor kleur. Hij komt nu met een zoo uitge breide expositie voor den dag, dat men den indruk krijgt, dat hij op z’n eentje een heele „zomer-verkoop-tentoonstelling” bij elkaar schilderde. Dat houdt een niet denkbeeldig gevaar inn.l. dat van opper vlakkigheid. Wingen is nog niet op een leeftijd om zich te kunnen laten gaan op zijn handigheid en routine. We gelooven echter, dat, Edmond Wingen een tè se rieus en té toegewijd kunstenaar is om dit gevaar niet zelf te onderkennen. Hij is een harde werker, in wiens groeiend oeuvre niet alleen de kwantiteit, maar vooral de kwaliteit een rol speelt. Die groei interesseert hem het meest. En ons ook. Er zijn kleine, pretentielooze aqua relletjes op deze tentoonstelling, welke een prachtige, gevoelige sfeer hebben. Dan wijzen wij op zijn teekeningen, naakt-figuren, welke reeds een technisch- gave „plastische” werking hebben en koppen, welke imposant zijn opgezet, b.v. de schilder C. G. van B. en de goedge- lijkende, rustig-beschouwende kop van den Haagschen tooneelschrijver Fr. de Pr. Maar men vergete niet vooral op de kleine schetsen-in-kleur te letten, als „In den theetuin Meer en Bosch” en „Langs de Loosduinsche Vaart”, welke Wingen’s talent en ontwikkeling het beste tot uit drukking brengen. De expositie, in de kunstzaal de Stijl, Hoogewal 9, wordt eenigen tijd verlengd. A STA. In dit theater draait deze week de lichte, vroolijke film „Operabal”, met louter sterren van den lach in de hoofd rollen, zooals Hans Moser, Paul Hörbi- ger en Theo Lingen. Het operabal is het hoogtepunt van het seizoen. Heel wat ondeugende avontuur tjes worden al weken daarvoor in elkaar gezet en vinden op dit gemaskerde bal hun ontknooping. In een dergelijk avon tuurtje zijn ook de hoofdpersonen in dit blijspel gewikkeld. De ontknooping is echter niet zoo eenvoudig en vindt pas lang na het bal plaats. Vóór het echter zoo ver is. moetqp er tal van voor de be trokkenen pijnlijke maar voor de toe schouwers hoogst vermakelijke scènes worden doorleefd. De regisseur heeft van de vele mogelijkheden, die het scenario hem bood, een dankbaar gebruik ge maakt In het binnen- en buitenlandsch nieuws opnamen, die een indruk geven van den titanenstrijd in het Oosten. Zondag 27 Juli wordt Herman Heijen broek, de bekende Blaricumsche schilder van den arbeid, 70 jaar. Herman Heijenbroek werd op 27 Juli 1871 te Amsterdam geboren. Op zijn 5en jaar verhunsden zijn ouders naar Rotter dam. Nadat hij de lagere school bezocht had, kwam hij in de bakkerij van zijn vader, doch dit werk kon hem weinig bekoren. De schepen, dokken en drukte in de haven hadden zijn belangstelling. Wat hem reeds op jeugdigen leeftijd ontroerde en vastgreep was de gedachte, dat de stille samenwerking van menschen, den grondslag van de gemeenschap vorm de, en dat, ondanks verdeeldheid onder elkander, de gemeenschappelijke arbeid de menschen altijd weer tot elkander zou brengen. Dit sterke inzicht, deze liefde en eer bied voor den arbeid is als een gouden draad door Heijenbroek’s leven gegaan en heeft uitdrukking gevonden in vele van zijn grootsche schilderijen en teeke ningen. Op 17-jarigen leeftijd bezocht Heijen broek de téekenacademie, studeerde al daar eenige jaren, werkte vervolgens als tooneeldécorateur, als teekenaar voor dag bladen, tot hij zich te Noordwijk vestig de, om in deze rustige omgeving studies naar de natuur te kunnen maken. Na zijn huwelijk vestigde hij zich te Blaricum, In 1904 maakte hij een studie reis naar de Borinage en dit ia het begin van een reeks tochten door Duitschland, België, Zweden, Frankrijk, enz., geweest Ook ons land werd in alle richtingen doorkruist. Overal heeft Heijenbroek ge schilderd en geteekend en de keuze van 'zijn onderwerpen veelal bepaald tot den arbeid en wat daarmede samenhangt. Het is dan ook volkomen begrijpelijk, dat zijn liefde uitging naar datgene, wat werd voortgebracht, n.l. naar het product. Een schat van voorwerpen heeft hij bij eengebracht, werktuigen, materialen en producten, systematisch gerangschikt en geclassificeerd. Deze collectie heeft on derdak gekregen in het Museum van den Arbeid te Amsterdam. Heijenbroek’s schilderkunst vormt, teza men met het Museum van den Arbeid, zijn levenswerk. Huurprijs: no. 52 ƒ32.50 p. m., no. 50 (le étage) /26 p. m., 2e étage f22 p m. Grondlasten ƒ79.20, straatlasten ƒ37.30, Delfl. sluisgeld ƒ2.36 p. perceel. Notaris mr H. A. Broers. AMICITIA. Het programma opent met de actualiteiten der Ufa. waarna een cul- tuurfilmpje, speciaal gewijd aan de stad Neurenberg, volgt Daarna wordt een filmpje: „Kijkjes van overal”, met inte ressante en aardige kiekjes, vertoond. Na de pauze draait het mooie Neder- landsche filmwerk „Merijntje Gijsen’s jeugd”, naar den bekenden roman van A. M. de Jong. In deze rolprent met z’n prachtige natuuropnamen en boeiende handeling, worden de hoofdrollen op bui tengewone wijze vertolkt door den schrij ver, Mimi Boesnach, Piet Bron en het filmjoch Marcel Krol als Merijntje. Den inhoud mogen we bekend veronderstellen, zopdat wij volstaan met ieder aan te ra den, dit prachtige filmproduct te gaan zien. Zomerverkooptentoonstelling De directie van den kunsthandel ..Kunst van onzen tijd”, heeft de alleraardigste gedachte gehad om van de door haar in den laatsten tijd gepousseerde kunstena- len een groote verzameltentoonstelling te arrangeeren, als zomerverkooptentoon stelling. Zoowel in de groote benedenzaal als in de beide kleine bovenzalen vinden we de oude bekenden uit dezen voorüit- strevenden en tegelijk serieusen kunst handel terug. Een interessant gezelschap, dat, nu het in zijn geheel bijeen is, een boeiend en onderling uitermate udteen- loopend ensemble” vormt Daar is Her- man Boyman, met zijn donker, voornaam schilderij ,,Oude Boeken”, Cees Bolding o.a. met een zeer groot werk: „Scheve- ningsche boetsters” en Paul van Eeden, op wiens vooruitgang wij reeds met na druk wezen en die hier een paar voortref felijke doeken heeft hangen, die tot het belangrijkste behoort, wat wij van hem kennen, bijv.een „Berkenlaan”, zonnig, diep, met een zuiver weergegeven en prachtig geobserveerde dieptewerking en mooi groen en een juweel van een „Delftsch grachtje” met bijzonder effect door de weerspiegeling. Chapcal o.m. met een suggestieve schilderij uit Volendam. Wim de Haas, een knap eh toegewijd die renschilder, Toon van Ham, een artiest van allure, o.m. met een kloek doek „Pottendraaier”, en een veel kleiner, maar zeer bijzonder, dichterlijk en lyrisch werk „Arabeske”. dat ons persoonlijk buitengemeen boeit (een voortreffelijk werkjeAart Cock, die voor deze ten toonstelling een geestige, zonnige en zo- mersch-gestemde affiche ontwierp, trekt o.m. de aandacht met zijn „Balineesche Vrouwen”. Van Han Krug is er een Noord-Westerstorm en een kleurige, rag fijne verbeelding in aquarel (deze artiest is een uitmuntend aquarellist!) „Dood en leven”. Van Gerard Marré boeide ons weer zijn imponeerende zee te Oostvoor- ne. van Martin een vrij groote inzending, werk uit Ascona, een knap geteekende boerderij, en een paar zeer mooie doeken, gevoelig van toon en kleur: „Praehisto- rie” en „Vergeten hoekje”, Jasper Pas man trof ons met zijn „Maannacht” Kees Roovers met zijn stillevens in boe ken, mevr. D. Roovers-Verploegh met een pictured prachtig getroffen stilleven „Me loen”. Louis Schrikkel vinden we ook aanwezig met zijn werk, eigen van com positie, motief en kleur van den kundi- gen en veelzijdigen Leonid Sologoub o.m. bewonderenswaardig winterlandschap, zuiver Hollandsch van sfeer en wijdheid, van Paul van der Ven o.a. een water partij, diep van horizont en met een ech te „water-sfeer”. ook in de wolken-par- tij. Van Piet Bekker knappe en goed ver antwoorde stillevens, .Roland Lindgreen een zeer mooi „liggend meisje” en ver der werk van Jean Paul, J. S. Rietveld. Reinder Visscher, Frits Weiland e.a. Alles werk van niveau. Uit deze onvolledige opsomming moge blijken, dat de omvang rijke expositie een bezoek overwaard is. Een afzonderlijke plaats neemt de il lustratieve W. Bielkine in, een virtuoos, bij wien men niet goed weet wat eerst te doen, glimlachen om zijn speelsche (wel eens ietwat ondeugenden) geest of in ernst zijn kunde oprecht bewonderen. Zijn „Prosit” is een klein chef d’ oeuvre Bil- kine is een boeiende figuur Fijne plas- tiekjes van mej. Frans Carbasius en werk van Biesiot, Keiler en Leo Muysken. Veiling 22 Juli. Gunning 29 Juli. Garage met twee afzonderlijke boven woningen en erf Hoogbuurlostraat 468, groot 1 a. 37 c.a. Huurprijs: garage ƒ6 tot 12 Nov. 1941 met 2 optiejaren, le en 2e étage, ieder ƒ5.50, alles per week. Grondlasten, straatlasten en Delfl. sluis geld bedÉagen resp. ƒ85.40, ƒ37.30 en ƒ2.31 per jaar. Notaris mr J. A. C. P. van Beek en J. W. Th Küller, candidaat-notaris, waar nemer van het kantoor van notaris mr. S. K. D. M. van Lier. Perceel I. Huis, bestaande uit beneden huis met 2 afzonderlijke bovenwoningen, erf en tuin, Cornells van der Lynstraat 151153155, groot 1 a. 33 c.a. •Perceel II. Huis, bestaande uit beneden huis met 2 afz. bovenwoningen, erf en tuin Cornells van der Lijnstraat 157159 161, groot 1 a. 27 c.a. Perceel III Huis, bestaande uit beneden huis met 2 afz bovenwoningen, erf en tuin Cornelis van der Lijnstraat 163 en de van Lansbergestraat 226228, groot 1 a. 43 c.a. Huurprijs: nos. 151153155 totaal ƒ86 per maand, nos. 157159161 totaal ƒ86. per maand, nos. 163226228 totaal 85 per maand. Grondlasten, straatlasten en sluisgeld van perceel resp. 100.95, ƒ42.90 en 2.71; van perceel II resp. 100.93, ƒ42.90 en ƒ2.70; van perceel III resp. 108.74, ƒ46.20 en ƒ2.92. Notarissen J. B. G. J. M. van Bellen berg Hubar te ’s-Hertogenbosch en H. G. van Nouhuys A. Het erfpachtsrecht tot 30 Nov. 1996 van het perceel gemeentegrond met het daarop gebouwde winkelhuis met drie af zonderlijke bovenwoningen Kempstraat 108 en Bloemfonteinstraat 135, groot 1 a. 60 c.a. Huurprijs: het winkelhuis ƒ75 p. m de bovenwoningen Bloemfonteinstraat 1 en 3 elk ƒ5.50 p. w., water vrij (no. 1 met contract tot 25 Aug. 1941), no. 5 ƒ6.75 p. w„ water vrij-. Grondlasten 139.87, straatlasten ƒ65.35, Delfl. sluisgeld ƒ3.73, erfpachtscanon ƒ404.15 per jaar. Inmiddels uit de hand te koop. B. I. Heerenhuis-met erf en tuin Jan Pietersz. Coenstraat 44 hoek Cornelis Speelmanstraat groot 1 a. 55 c.a. Huurprijs: beneden 25 p. m., le étage ƒ25 p. m„ 2e étage ƒ25 p. m. II. Winkelhuis met afz. bovenhuis en erf le van den Boschstraat 45b en 47 hofk Cornelis Speelmanstraat 72. groot 1 a. 58 centiaren. Huurprijs: winkelhuis ƒ80 p. m., boven huis 55 p. m„ werkplaats 15 p. m. III. Winkelhuis met afz. bovenhuis en erf Schenkweg 146148, groot 1 a. 66 c.a. Huurprijs: winkelhuis ƒ37 p. m., le ét. ƒ20.80 p. m., 2e ét. ƒ4 60 p. w. met con tract tot 3 Sept. 1942. Grondlasten: perc. I 108.80, perc. II ƒ124.35, perc III ƒ101.04; straatlasten: perc. I ƒ47.20, perc. II ƒ58.20, perc. III ƒ43.90 Delflands sluisgeld perc. I /3.13, perc. II ƒ3.36. perc. III ƒ2.52. Inmiddels uit de hand te koop. Notarissen W. G. Pauwels en mr. N. P. C Arriëns. Winkelhuis, benedenhuis met afz. dubbel bovenhuis (3 étages), bergplaats, garage en zes afz. bovenhuizen (flat-bouw) erf en open plaats Dunne Bierkade 32—33—34 35 en Paviljoensgracht 8688909294 9698, groot 2 a. 75 c.a. Huurprijs per jaar: no. 32 696, no. 33 ƒ3.30, no 34 ƒ360, no. 35 ƒ360, no. 86 ƒ240, no. 88 7 330, no. 90 ƒ330, nos. 92, 96 en 98 tezamen ƒ930 en no. 94 /206. Totale huuropbrengst 3782 per jaar, inclusief bijdrage door eenige huurders in de kosten der centr. verwarming tezamen ad 156 en in de contributie der waterlei ding tezamen ad ƒ29 20 per jaar. De centrale verwarming en de contri butie der waterleiding Is voor rekening van den eigenaar. Grondlasten ƒ544.20, straatlasten ƒ329,25 en Delfl. sluisgeld ƒ18.10, alles per jaar. Notaris J. J de Lange. 1 Vijftien portiekhuizen en een pakhuis met bovenwoning en erven Willem van Outhoornstraat 39 t/m 79 (oneven num mers) en Joan Maetsuyckerstraat 177 t/m 220 (even nummers), groot 25 a. 50 c.a. Totale huuropbrengst per jaar 16.063 40 Grondlasten 1736.51, straatl. ƒ769 63, Delflands sluisgeld ƒ46.86, alles over ’41. Combinaties voorbehouden. 2. De winkelhuizen elk met 2 afz boven woningen en erven van Wassenaerstraat 14 1618 en 202224 te Voorburg, groot 1 a. 71 c.a. en 2 a. 25 c.a. Huurprijs: no. 14 ƒ6.50, no. 24 ƒ6.95, en de bovenhuizen elk ƒ4.50, alles per week. Grondlasten ƒ201.90, straatlasten f 71.28, Delfl sluisgeld ƒ5.54 (voor de beide per- ceelen tezamen) en alles over 1941. Notarissen H. G. C. Dénis en J. C. J. Waldorp. Perc. 1. Portiekhuis, bestaande uit win kelhuis met twee afz. bovenwoningen en erf Ruysdaelstraat 919395, groot 1 a. 12 c.a. Huurprijs: no. 93 5.75 en no. 95 f 5, alles per week en bij vooruitbetaling. Het winkelhuis is vrij van huur. Grondlasten ƒ69.98, straatlasten 28.22, Delfl sluisgeld ƒ1.89. Perceel II Portiekhuis, bestaande uit benedenwoning met twee afz. bovenwonin gen en erf Ruysdaelstraat 105107109 en het winkelhuis met afz. bovenwoning en erf Ruysdaelstraat 111113, groot 1 a. 65 centiaren. Huurprijs: no. 105 ƒ5.25, no. 107 ƒ4.50, no. 109 ƒ6, no. Ill ƒ6.50 en no. 113 ƒ8, alles per week en bij vooruitbetaling. Grondlasten f 132.19, straatlasten ƒ62.77, Delfl .sluisgeld 3 54. Combinatie der percee.len voorbehouden. Notaris jhr. J. L. Stern. Winkelhuis met 2 afz. bovenwoningen Draaistraat 192123, met het erfpachts recht tot 30 Juni 1996, groot 2 a. 32 c.a. Huurprijs: winkelhuis vrij van huur, de le étage /6 per week, de 2e étage /6 per week tot 31 Dec. 1941. Grondlasten 112.14 straatlasten ƒ47.20, sluisgeld ƒ2.92 (alles over 1941), erf pachtscanon (348. Notaris A. J. Schouw. A Fere. 1. Huis met tussenenbouw en afz. bovenwoning, erf, grond en tuin van Imhoffstraat 12—14, groot 1 a. 91 c.a. Huurprijs: no. 14 ƒ40 p. m., no. 12 /45 p. m. Grondlasten f 108, straatlasten 50.50, Delflands sluisgeld ƒ3.12 Perc. II Huis met tusschenbouw en afz. bovenwoning, erf, grond en tuin Corn. Houtmanstraat 57, groot 1 a. 97 c.a. Huurprijs: no. 5 ƒ8.23 per week, no. 7 (le étage) ƒ22.50 p. m., 2e étage 20 p m. Grondlasten f 79.20, straatlasten 37 30, Delfl. sluisgeld ƒ2.36. B. Perc. I Huis met afz. bovenwoning, erf, grond en tuin de Carpentierstraat 46 48, groot 1 a. 68 c.a. Huurprijs: no. 46 32.50 p. m., no. 48 (le étage) 28 p. m 2e étage 22 p m. Perc. II. Huis met afz. bovenwqning, erf. CINEAC Het programma van deze week in dit theater is weer uitgebreid en rijk gevarieerd De reis door Noord-Afrika wordt voortgezet met het tweede deel van de interessante, documentaire Ufafilm „Aan den rand van de Sahara”, welke wederom, gelijk aan het eerste deel, een ieder zal boeien. De actualiteiten bieden, wat het binnen land betreft de plechtige herdenking van Rembrandt, den oproep van generaal Seyffart. Het buitenlandsch journaal staat geheel in het teeken van den opmarsch tegen het Bolsjewisme, o.a. opnamen van Lemberg, de overwinning bij Bialystok, de verovering van Riga en de slag bij Minsk. Een fraaie kleurenfilm van Amsterdam beroemd om zijn grachten, completeert het zestig minuten-menu van Cineac. 1. Ja. het paard behoort tot de huisdieren. Bij deze benaming denke men niet alleen aan die ren, die men „in huis” houdt. Het begrip „huisdier” is rui mer. 2. Helemaal juist is dit niet. De hond behoort, dierkundig gesproken tot de familie Hond, maar de leeuw, de tijger en de kat behoren alle drie tot de familie Kat. Nog enkele leden van deze fa milies? Hier komen ze: Honden: hond, vos, wolf, jak hals. Katten: leeuw, tijger, panter, jaguar, poema. 3. Neen, een kip vliegt slecht. Ze kan nog wel over een schutting heen komen, maar een non-stop vlucht van eenige uren ligt niet binnen het bereik van de kip. 4. Ja, zeker. Hanen bijvoorbeeld. 5. De zangers onder de kanaries zijn de mannetjes. Met een „pop” bedoelt een ka- nariehouder een wijfjes-kapa- rie. 6. Och, dat doodslaan van rond fladderende motten geeft geen zier. Immers, deze vlindertjes hebben dan hun kwaad al ver- CORSO brengt deze week de amusante rolprent „Geschichten aus dem Wiener- wald” Het is het verhaal van een mil- lionnairsdochtertje, dat zoo gaarne incog nito wi] reizen en in een journaliste een onverwachte plaatsvervangster vindt. Beiden bezoeken zij Weenen. waar zij tal van grappige avonturen vol spanning be leven. Natuurlijk is er voor beiden een happy ending. Hoe? Dat moet men zien om er geheel in te kunnen meeleven. De hoofdrollen worden op uitmuntende wij ze gespeeld door Magda Schneider, Leo Slezak en Wolf Albach Retty In het voorprogramma een aardige mu zikale film, waarin veel valt te genieten van zang, dans en muziek. FLORA vertoont als hoofdfilm „Je moet maar boffen Als het circus Cranz de reis naar de andere zijde van den Oceaan aanvangt kan de directeur twee zijner trouwste dierenverzorgers (Watt en i Watt) wegens gebrek aan contanten niet meenemen. Als laatste afscheid wil het verdrietige tweetal bloemen koopen Voor Sylvia Cranz. helaas waait hun laatste bankbiljet weg en met de achter volging hiervan beginnen hun avonturen, welke ons weer eens gezond doen lachen. APOLLO: „De trouwelooze Eckehart” is een kostelijk dwaze geschiedenis. Een groote rol spelen in het filmverhaal een verwisselde koffer en een danseresje. Deze beide worden oorzaak, dat twee brave huisvaders op de zwarte lijst komen te staan, verdacht van het maken van slip pertjes. De beide trouwe echtgenooten zijn Hans Moser en Theo Lingen, die gelegen heid te over krijgen om van hun talen ten in het komische gebruik te maken, daarbij dapper bijgestaan door Lucie En glish en Rudi Godden. Een pretentielooze vacantiefilm, waaraan men echt pleizier beleeft. CAPITOL opent deze week met de be langrijkste en interessantste wereldge beurtenissen van den laatsten tijd in bin nen- en buitenland, een en ander in beeld gebracht door Tobis Hollandsch nieuws en Ufa. Het programma bevat verder nog een mooie natuuropname van Duitschland en een muzikaal filmpje: Zigeunerfantasie. Na de pauze draait „De hemel op aar de”, met in de hoofdrollen Heinz Rüh- mann, Hermann Thimig en Hans Moser. Een film, vol grappige verwikkelingen, die den toeschouwers een aangenamen en vroolijken avond bezorgen. CENTRUM. De hoofdfilm „Singende Ju- gend”, met als ondertitel „Als je nog een moeder hebt,” brengt het optreden van het wereldberoemde koor der „Wiener San- gerknaben”. Zij weten door hun gevoeli- gen samenzang steeds te ontroeren maar Op het tooneel was het optreden van Rodney en Brady met hun aparte mooie nummers op het gebied van tan dance, een lust voor het oog. METROPOLE: „Parkstraat 13” is de ver filming van een gelijknamig tooneelstuk' Het is een uiterst spannend relaas v ri gebeurtenissen, die zich tijdens een groot avondfeest in een voornaam huis afsoelpn Er is een moord gepleegd en bij het zn» ken naar den dader, krijgt men een int" ressanten blik in het leven der hoofdfi ren. De voornaamste verdienste van deze - voortreffelijk getypeerde en fotografi^h knap verzorgde crimineele film is dat V wars is van goedkoope sensatie' Tsechowa, Hilde Hildebrandt, Ivan p^L.8a vitch en Hans Brausewetter spelen hoofdrollen. P®1611 de ODEON „Onverbreekbare banden” e» van Zarah Leander's bekendste film? staat ditmaal op het programma De schiedenis speelt in Duitschland in Magda Schwarze. de dochter van ovX. Schwarze (Heinrich George) is na 8 iaat geleden te zijn weggeloopen, als beroem de zangeres in haar geboortestad terug' gekeerd. Na een onverwachte en innige verzoening tusschen vader en dorhtn- schijnt alles ten goede gekeerd te zijn totdat een onbekende gebeurtenis ui Magda’s verleden de eer van de oude of ficiersfamilie dreigt aan te tasten. Prach tig zijn, wat het muzikale deel der film betreft, de passages uit de Mattheus Passion. Een gevarieerd voorprogramma gaat vooraf. OLYMPIA heeft een spannende dramati sche film op het programma gebracht, waarin Sybille Schmitz en Albrecht Schön- hals de hoofdrollen vervullen: De vrouw zonder verleden? De geschiedenis beweegt zich om een jonge vrouw, die door een ongeluk haar geheugen verloren heeft en niets meer weet van een misdaad, waarbij zij betrokkëh werd en die later zich drei gend aan haar voordoet. Een goede boeien de film. Het voorprogram bevat o.a. uit voerige opnemingen van den Duitschen veldtocht tegen de bolsjewisten, auto-wed. strijden in verschillende landen en een zeer geslaagde film van dierendressuur. PASSAGE De vroolijke, naar den roman „Sogar in diesen Zeiten” vervaardigde film „Wordt nooit verliefd”, geeft Anny Ondra de gelegenheid, om haar komische talenten in vollen omvang te toonen. En zij doet dit weer op haar bekende wijze, met bijzonder geestig spel en bijgestaan door een groepje artisten, die er mede voor zorg dragen, dat deze onder regie van Karl Lamac vervaardigde film tot een vroolijk en amusant geheel is ge worden. Anny wordt, in tegenstelling tot de raadgeving van den titel van haar film, toch verliefd. Op wien, na welke moeilijkheden, persoonsverwisselingen en misverstanden, 't is vermakelijk om te zien. REMBRANDT heeft deze week de span nende, geheimzinnige nationale film „Het mysterie van de Mondschein-Sona- te” op zijn programma staan. Wij twij felen er niet aan, of dit naar den roman van Willy Corsari verfilmde werk, waar in de nuchtere, koelbloedige inspecteur Lund op onvolprezen wijze zijn scherp zinnigheid ten toon spreidt, zal zeer de aandacht trekken. Behalve binnen- en buitenlandsche journaals vertoont het voorprogramma een Polygoon-impressie van watersport hier te lande. REX. „Dat komt ervan” („Drunter und Drüber”) is een vroolijke film, met tal rijke momenten, waarbij men zich zeer zal amuseeren. De bekende sterren Paul Hörbiger en Theo Lingen vervullen de hoofdrollen met Johannes Riemann, Hil de Krüger en Fita Benkhoff. De film toont grappige conflicten in het huwelijk van dr. Brunner en in het vermeende huwelijk van dr. Lammekerder. In het theater van de groote reprises zal in de komende week het lachen weerklin ken van de velen, die zich over de komi sche situaties, waarin vertegenwoordi gers van het sterke en het zwakke ge slacht zich bevinden, vermaken. Het pro gramma vooraf brengt o.m. den oproep van luit.-generaal Seyffardt, oud-chef van den generalen staf, tot de Nederlanders badgenoegens en nog eenige andere actua liteiten. toonen ook den vroolijken kant van het'ROXY vertoont als hoofdfilm „De ama- leven. Het is een film, die zeer bekoort teur-jockey” door Hans Deppe vervaar- door natuurlijk spel, af gewisseld met I digd, een zeer amusante en origineele ---u __3 verhaalt van de toevallige ervaringen eens vroo lijke zwervers. We zien hem, trekkend over de velden, in renstal en circus en tenslotte in een groote race, die de cli max van deze spannende geschiedenis vormt. Het voorprogramma bevat o.a. een variété-film, een silhouet-film, documentaire „Het olifantendorp” .Winter in de Alpen”. SEINPOST heeft als hoofdnummer op het programma de spannende en knappe film „De vrouw zonder verleden”, welke ook in het Olympia-theater wordt vertoond. In het voorprogramma worden gegeven de Ufa- en Tobisjournaals en een interes sante cultuurfilm, welke den gang van zaken in een groot courantenbedrijt de monstreert. STUDIO: biedt zijn publiek ditmaal iets zeer aparts aan in den vorm van een door-en-door echt Nederlandsch film werk Willy Mullens’ „Nederland”. De film toont ons flitser, en beelden uit het Nederlandsche leven, welke karakteris tiek zijn voor de kunde en de prestaties van het Nederlandsche volk. De film brengt ook een aantal groote gebeurte nissen in de herinnering terug, o.a. de voltooiing van den Afsluitdijk van de Zuiderzee en het in de vaart komen van de trots der Nederlandsche koopvaardij vloot de „Nieuw-Amsterdam”. We zien onze prachtige bruggen, onze schitteren de musea, monumenten van arbeid en cultuur, waar tusschendoor ook flitsen van het vele groote. dat in Indië tot stand werd gebracht. Deze film is er een, die het Nederlandsche hart rijkelijk deugd doet. De reis van de „Zeearend”, het zeiljacht dat van New York naar den Elbemond voer, schitterend opgenomen door Jan Hin, brengt het relaas van een wonderschoonen tocht, een symphonic van water, wind en wolken. Van het rijk- voorziene bijprogramma noemen we een film over Rome en over de tempels van Indië. THALIA. Als hoofdfilm draait „Burge- meester-comediant”, waarvan het gegeven zich afspeelt in een provincieplaats. Er arriveert een reizend tooneelgezelschap, waarvan de directeur sprekend gelijkt op den burgemeester. Door een list treedt hij dan ook op als pseudo-burgemeester, waardoor de dolste situaties ontstaan. De verwarring is volkomen, wanneer de DeZ^kJ°mt en de persoonsver wisseling ontdekt wordt. Weisz Ferdl was hier de groote komische figuur waar alles om draaide. Het voorprogram- bloemenculteu7nin Nedertend’1’^’ muzikale filnT Wederland en nog een interlwant0 programma U" een prijkt er op de A s. hoofdfi,m kende film „Het Ponstp f?? indrukwek- danks dat deze f hjke hart”- On' in een ander HaagsS dagen draaid. zal zij toch8rU heeft ge’ te "hVTb^ ^hfedeni? J^’^Kstelling Neurenberg* en vertaalt Zesti®'nde moet tusschen de liefri» vrouw en zün d® Henlein wordt Jes^ej?® ro1 Een actueel het geheel. In de kunstzaal „Scherft", Laan Meerdervoort 88, exposeert tot en 25 Juli de schilder Han van Dam, zich in deze tentoonstelling op overtui- I gende wijze doet kennen als een kunste naar van groote gaven, een schilder met een uiterst beschaafd palet, een fijne ge voeligheid van kleur (zijn geel en groen zijn opmerkelijk van toets en in hun ver houding buitengemeen boeiend) en als een portrettist van allure, die een psy chologische diepgang heeft, waardoor het hem mogelijk is tot het wezen in en ach ter gijn motief door te dringen. Dat blijkt uit de voornaamheid, waarnfede hij ver schillende van zijn vrouwenfiguren zag In schilderde. Hier en daar heeft hij een opvallend blonde toets, zonder dat zijn werk er echter oppervlakkiger of zelfs blijmoediger cm wordt. Een schilderij als zijn meloen, met de groene vruchten er naast, het exotisch stilleven met de Indische vruchten, het prachtige doekje met de besjes bezitten ongetwijfeld zeer groote kwaliteiten. Maar ook in zijn por tretten bezit hij een zeldzaam doordrin gend karakter. Een tentoonstelling, welke van Dam van een zeer sterken kant doet kennen, zoodat men zich zijn naam diep in de herinnering prent en benieuwd blijft naar zijn volgend werk.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 6