ZOn ROGGEBROOD
CENTRAAL
KUNST EN LETTEREN
BIOSCOPEN
De Avondschool
van Doctor Pluizer
GRATIS
ONDERZOEK
i
h
„KUNST VAN ONZEN TIJD”
EDMOND WINGEN
HAN VAN DAM
Kunsttaal Scherft
O
De vulpen voor Uw leven
VEILING VAN VASTE
GOEDEREN
OPVOERING VAN MIDDEL*
EEUWSCHE SPELEN
HERMAN HEIJENBROEK WORDT
70 JAAR
Bij den wagenmaker
Gebr. ten hoeve
DEN HAAG ROTTERDAM
TELEF. 333291 TELEF. 33427
HAAGSCHE COURANT Zaterdag 19 7uli 194T 2e bl. pag. 2
grond en tuin de Carpentierstraat 50—52,
groot 1 a. 69 c.a.
Onze huisdieren
Aquarellen
Schilder van den arbeid’*
Reisma en D. K. Koopmans.
103
Sleutel op de les van J.l. Donderdag
De
7.
8.
Unie.
Dr. PLUIZER.
lierman Heijenbroek.
(Foto-archief Haagsche Courant)
een
en
van
met
die
pedicureafd. van
VEENESTR. 41 - DEN HAAG TEL 114603
vorm van
Nederlandsch
„Nederland”,
De schilder Edmond Wingen.
FotoGoosen
bannende momenten. Behalve he* bin- Heinz Rühmann-film, die ons
nen- en buitenlandsch nieuws geeft het
voorprogramma nog een film: „Gehei
men van het oerwoud”, waarin geweldige
spanning en interessante dierenopnamen
elkaar afwisselen.
richt. Zolang ze hun eieren bij
zich hebben, kunnen ze n.l. niet
vliegen; hun gewicht laat dat
niet toe. Zodra evenwel de
eieren gelegd zijn, zijn ze lich
ter geworden en fladderen ze
weg.
Wilt u ze dan doodslaan?
Goed, maar het helpt geen zier.
Zoek liever naar de gelegde
eieren, waaruit straks de larven
komen, die uw kleden en uw
kleren vernielen. Niet het vlin
dertje vreet aan uw stoffen,
maar die larven. En die moet u
verdelgen. En bovendien, als u
zo’n motvlindertje kalm laat
vliegen, gaat zij uit eigen be
weging 'binnen 24 uur dood zon
der nogmaals toekomstige scha
de aan te richten, c.q. eieren te
leggen. Deze diertjes fladderen
niet lang.
Muis, rat, konijn, Guinees big
getje.
Het „zingen” van die zingende
muizen had een tragische on
dergrond. Hier was n.l. sprake
van „asthma”-muizen, diertjes,
die in zware mate asthma had
den, waardoor hun adem piepte,
zoals dat bij mensen-asthma-
lijders ook het geval is. Dit
asthmatische muizengepiep werd
in sommiger verbeelding ver
heven tot „gezang”.
en teekeningen
In den Kloosterhof te Utrecht
In Utrecht vond de première van eenige
middeleeuwsche spelen plaats, opgevoerd
door „De Ghesellen van den Spele”, on
der leiding van Aedr. Hooykaas. Hierdoor
beleefde de oude Domstad een cultureel
hoogstaande gebeurtenis van groote ar
tistieke waarde, te meer ook omdat het
abele spel van „Lanceloet van Denemar
ken”, gevolgd door „Die sotternie van
den busken^lazer”, vertoond binnen de
muren van den zich daartoe prachtig
leenenden Kloosterhof, den toeschouwer
Verwaarloos uw voeten niet
Laat ze onderzoeken rn de
heden herhaaldelijk en met de
waardeering geschreven. Wingen
J.._Z --gevOeI
Laatst was ik in een (nu weer druk
beklante) wagenmakerij, terwijl de
chef juist bezig was uit een stuk recht
staafijzer een band om een wagenwiel
te vervaardigen.
Zie de tekening.
De maten staan duidelijk in de figuur
aangegeven.
De binnenkant van het ijzer (de dia
meter van het wiel zelf dus) was pre
cies 1 meter en daaromheen zou de
band worden gelegd ter dikte van i”.
Weet je wat i” beteekent?
Dat wil zeggen j Engelse duim (1
Eng. duim 25,4 mm).
Voordat de smid evenwel aan het
werk ging, berekende hij de lengte
van het ijzer, die hij voor deze band
zou nodig hebben.
Vraag: Kan een van jullie mij vertel
len. op welke lengte dit stuk staafijzer
moest worden afgezaagd?
CITY: De nieuwste Heinz Rühmann-film,
welke thans in het City-theater draait, is
niet alleen heerlijk romantisch, doch ook
nog van een bijzonderen fijnen humor en
ironie. „Kleeren maken den man” is de
titel. Inderdaad Want het arme snijdertje
uit Seldwyla wordt in Goldach aangezien
voor een graaf. Het geheele dorp brengt
hem eerbewijzen, de notabelen dringen
zich aan hem op, ondanks zijn protesten.
Als tenslotte de echte graaf het spelletje
meespeelt, dan kan de arme Wenzel zich
niet meer verzetten Zijn droom wordt
vervult. Alleen Nettchen (Hertha Feiler),
de dochter van den stoffenhandelaar is
oprecht. Want als Wenzel ontmaskerd
wordt, en gebroken heengaat, dan is zij
de eenige die hem niet in den steek laat.
Een van de beste rollen van Heinz Rüh-
mann, gevoelig en sober.
In het voorprogramma een interessante
film „Van afval tot wol”, en binnen- en
buitenlandsch journaal, waarin het op
trekken der Duitsche troepen in de Sovjet-
TENTOONSTELL IN G WERKEN VAN
FRIESCHE SCHILDERS
De aangekondigde tentoonstelling van
werken van in Friesland geboren en wer
kende schilders in het Friesch Museum
te Leeuwarden, is door den directeur van
dit museum dr Wassenbergh, geopend.
De tentoonstelling omvat 72 werken van
18 schilders, terwijl voorts eenige werken
zijn opgenomen van de beeldhouwster
mej. Kessler uit Leeuwarden. Van de ex-
poseerende schilders noemen wij de ook
buiten Friesland bekende heeren S.
Geertsema. S. Kamminga, J. Mulders, C.
schier ongemerkt wisten te verplaatsen
in de sfeer der middeleeuwen. Aedr.
Hooykaas kon zich geen beter decor wen-
schen dan de zoo fraaie gothische bogen
van den Kloostergang met als achter
grond de aloude hooge Domtoren. Aan
stemming heeft het tijdens de opvoering
van de spelen dan ook niet ontbroken.
Er heerschte bij dit openluchttooneel een
diepe stilte onder de vrij talrijke toe-
schouwes, en met groote aandacht werd
met name het verheven spel „Lanceloet
van Denemarken” gevolgd. De imponee-
rende middeleeuwsche kleederdracht heeft
tevens niet weinig er toe bijgedragen om
het geheel tot een waarlijk schoone op
voering te maken. De zuivere doch moei
lijke taal uit de middeleeuwen vormde
voor de spelers geen beletsel om het
gesproken woord zoowel accoustisch als
grammaticaal volkomen tot zijn recht te
doen komen. Met name voor den hoofd-
rolvertolker Bab Wijsman (Lanceloet van
Denemarken) en Janny van Oogen (San-
derijn) geldt de opmerking, dat zij de
fraaie oud-Hollandsche taal alle eer aan
deden. Rika Hopper speelde voor de
mo<Ker van Lanceloet, terwijl in de
plaats van Coen Hissink, Johan Fiolet
de rol van Reinout, Lanceloet’s kamer
heer vervulde. Tenslotte noemen wij nog
Dio Huijsman als ridder en Aedr. Hooy-
kaas als de boschwachter van den
ridder.
Het publiek heeft in de pauze bij mon
de van den voorzitter van het aanbe-
vel'ngscomité, dr. W. A. Bannier, de
spelers hartelijk gehuldigd.
is speelt zich af
ende eeu» te
den DuitsAen
van het uur-
die kiezen
van zijn jonge
rel van Peter
door Heinrich
Söderbaum de
voorprogramma completeert
Over den jongen kunstschilder Edmond
Wingen hebben wij bij vorige gelegen-
grootste
i heeft
durf, vitaliteit en levendig gevoel voor
kleur. Hij komt nu met een zoo uitge
breide expositie voor den dag, dat men
den indruk krijgt, dat hij op z’n eentje
een heele „zomer-verkoop-tentoonstelling”
bij elkaar schilderde. Dat houdt een niet
denkbeeldig gevaar inn.l. dat van opper
vlakkigheid. Wingen is nog niet op een
leeftijd om zich te kunnen laten gaan op
zijn handigheid en routine. We gelooven
echter, dat, Edmond Wingen een tè se
rieus en té toegewijd kunstenaar is om
dit gevaar niet zelf te onderkennen. Hij
is een harde werker, in wiens groeiend
oeuvre niet alleen de kwantiteit, maar
vooral de kwaliteit een rol speelt. Die
groei interesseert hem het meest. En ons
ook. Er zijn kleine, pretentielooze aqua
relletjes op deze tentoonstelling, welke
een prachtige, gevoelige sfeer hebben.
Dan wijzen wij op zijn teekeningen,
naakt-figuren, welke reeds een technisch-
gave „plastische” werking hebben en
koppen, welke imposant zijn opgezet, b.v.
de schilder C. G. van B. en de goedge-
lijkende, rustig-beschouwende kop van
den Haagschen tooneelschrijver Fr. de Pr.
Maar men vergete niet vooral op de
kleine schetsen-in-kleur te letten, als „In
den theetuin Meer en Bosch” en „Langs
de Loosduinsche Vaart”, welke Wingen’s
talent en ontwikkeling het beste tot uit
drukking brengen. De expositie, in de
kunstzaal de Stijl, Hoogewal 9, wordt
eenigen tijd verlengd.
A STA. In dit theater draait deze week
de lichte, vroolijke film „Operabal”, met
louter sterren van den lach in de hoofd
rollen, zooals Hans Moser, Paul Hörbi-
ger en Theo Lingen.
Het operabal is het hoogtepunt van het
seizoen. Heel wat ondeugende avontuur
tjes worden al weken daarvoor in elkaar
gezet en vinden op dit gemaskerde bal
hun ontknooping. In een dergelijk avon
tuurtje zijn ook de hoofdpersonen in dit
blijspel gewikkeld. De ontknooping is
echter niet zoo eenvoudig en vindt pas
lang na het bal plaats. Vóór het echter
zoo ver is. moetqp er tal van voor de be
trokkenen pijnlijke maar voor de toe
schouwers hoogst vermakelijke scènes
worden doorleefd. De regisseur heeft van
de vele mogelijkheden, die het scenario
hem bood, een dankbaar gebruik ge
maakt
In het binnen- en buitenlandsch nieuws
opnamen, die een indruk geven van den
titanenstrijd in het Oosten.
Zondag 27 Juli wordt Herman Heijen
broek, de bekende Blaricumsche schilder
van den arbeid, 70 jaar.
Herman Heijenbroek werd op 27 Juli
1871 te Amsterdam geboren. Op zijn 5en
jaar verhunsden zijn ouders naar Rotter
dam. Nadat hij de lagere school bezocht
had, kwam hij in de bakkerij van zijn
vader, doch dit werk kon hem weinig
bekoren. De schepen, dokken en drukte
in de haven hadden zijn belangstelling.
Wat hem reeds op jeugdigen leeftijd
ontroerde en vastgreep was de gedachte,
dat de stille samenwerking van menschen,
den grondslag van de gemeenschap vorm
de, en dat, ondanks verdeeldheid onder
elkander, de gemeenschappelijke arbeid
de menschen altijd weer tot elkander zou
brengen.
Dit sterke inzicht, deze liefde en eer
bied voor den arbeid is als een gouden
draad door Heijenbroek’s leven gegaan
en heeft uitdrukking gevonden in vele
van zijn grootsche schilderijen en teeke
ningen.
Op 17-jarigen leeftijd bezocht Heijen
broek de téekenacademie, studeerde al
daar eenige jaren, werkte vervolgens als
tooneeldécorateur, als teekenaar voor dag
bladen, tot hij zich te Noordwijk vestig
de, om in deze rustige omgeving studies
naar de natuur te kunnen maken.
Na zijn huwelijk vestigde hij zich te
Blaricum, In 1904 maakte hij een studie
reis naar de Borinage en dit ia het begin
van een reeks tochten door Duitschland,
België, Zweden, Frankrijk, enz., geweest
Ook ons land werd in alle richtingen
doorkruist. Overal heeft Heijenbroek ge
schilderd en geteekend en de keuze van
'zijn onderwerpen veelal bepaald tot den
arbeid en wat daarmede samenhangt.
Het is dan ook volkomen begrijpelijk,
dat zijn liefde uitging naar datgene, wat
werd voortgebracht, n.l. naar het product.
Een schat van voorwerpen heeft hij bij
eengebracht, werktuigen, materialen en
producten, systematisch gerangschikt en
geclassificeerd. Deze collectie heeft on
derdak gekregen in het Museum van den
Arbeid te Amsterdam.
Heijenbroek’s schilderkunst vormt, teza
men met het Museum van den Arbeid,
zijn levenswerk.
Huurprijs: no. 52 ƒ32.50 p. m., no. 50
(le étage) /26 p. m., 2e étage f22 p m.
Grondlasten ƒ79.20, straatlasten ƒ37.30,
Delfl. sluisgeld ƒ2.36 p. perceel.
Notaris mr H. A. Broers.
AMICITIA. Het programma opent met de
actualiteiten der Ufa. waarna een cul-
tuurfilmpje, speciaal gewijd aan de stad
Neurenberg, volgt Daarna wordt een
filmpje: „Kijkjes van overal”, met inte
ressante en aardige kiekjes, vertoond.
Na de pauze draait het mooie Neder-
landsche filmwerk „Merijntje Gijsen’s
jeugd”, naar den bekenden roman van
A. M. de Jong. In deze rolprent met z’n
prachtige natuuropnamen en boeiende
handeling, worden de hoofdrollen op bui
tengewone wijze vertolkt door den schrij
ver, Mimi Boesnach, Piet Bron en het
filmjoch Marcel Krol als Merijntje. Den
inhoud mogen we bekend veronderstellen,
zopdat wij volstaan met ieder aan te ra
den, dit prachtige filmproduct te gaan
zien.
Zomerverkooptentoonstelling
De directie van den kunsthandel ..Kunst
van onzen tijd”, heeft de alleraardigste
gedachte gehad om van de door haar in
den laatsten tijd gepousseerde kunstena-
len een groote verzameltentoonstelling te
arrangeeren, als zomerverkooptentoon
stelling. Zoowel in de groote benedenzaal
als in de beide kleine bovenzalen vinden
we de oude bekenden uit dezen voorüit-
strevenden en tegelijk serieusen kunst
handel terug. Een interessant gezelschap,
dat, nu het in zijn geheel bijeen is, een
boeiend en onderling uitermate udteen-
loopend ensemble” vormt Daar is Her-
man Boyman, met zijn donker, voornaam
schilderij ,,Oude Boeken”, Cees Bolding
o.a. met een zeer groot werk: „Scheve-
ningsche boetsters” en Paul van Eeden,
op wiens vooruitgang wij reeds met na
druk wezen en die hier een paar voortref
felijke doeken heeft hangen, die tot het
belangrijkste behoort, wat wij van hem
kennen, bijv.een „Berkenlaan”, zonnig,
diep, met een zuiver weergegeven en
prachtig geobserveerde dieptewerking en
mooi groen en een juweel van een
„Delftsch grachtje” met bijzonder effect
door de weerspiegeling. Chapcal o.m. met
een suggestieve schilderij uit Volendam.
Wim de Haas, een knap eh toegewijd die
renschilder, Toon van Ham, een artiest
van allure, o.m. met een kloek doek
„Pottendraaier”, en een veel kleiner,
maar zeer bijzonder, dichterlijk en lyrisch
werk „Arabeske”. dat ons persoonlijk
buitengemeen boeit (een voortreffelijk
werkjeAart Cock, die voor deze ten
toonstelling een geestige, zonnige en zo-
mersch-gestemde affiche ontwierp, trekt
o.m. de aandacht met zijn „Balineesche
Vrouwen”. Van Han Krug is er een
Noord-Westerstorm en een kleurige, rag
fijne verbeelding in aquarel (deze artiest
is een uitmuntend aquarellist!) „Dood en
leven”. Van Gerard Marré boeide ons
weer zijn imponeerende zee te Oostvoor-
ne. van Martin een vrij groote inzending,
werk uit Ascona, een knap geteekende
boerderij, en een paar zeer mooie doeken,
gevoelig van toon en kleur: „Praehisto-
rie” en „Vergeten hoekje”, Jasper Pas
man trof ons met zijn „Maannacht”
Kees Roovers met zijn stillevens in boe
ken, mevr. D. Roovers-Verploegh met een
pictured prachtig getroffen stilleven „Me
loen”. Louis Schrikkel vinden we ook
aanwezig met zijn werk, eigen van com
positie, motief en kleur van den kundi-
gen en veelzijdigen Leonid Sologoub o.m.
bewonderenswaardig winterlandschap,
zuiver Hollandsch van sfeer en wijdheid,
van Paul van der Ven o.a. een water
partij, diep van horizont en met een ech
te „water-sfeer”. ook in de wolken-par-
tij. Van Piet Bekker knappe en goed ver
antwoorde stillevens, .Roland Lindgreen
een zeer mooi „liggend meisje” en ver
der werk van Jean Paul, J. S. Rietveld.
Reinder Visscher, Frits Weiland e.a. Alles
werk van niveau. Uit deze onvolledige
opsomming moge blijken, dat de omvang
rijke expositie een bezoek overwaard is.
Een afzonderlijke plaats neemt de il
lustratieve W. Bielkine in, een virtuoos,
bij wien men niet goed weet wat eerst te
doen, glimlachen om zijn speelsche (wel
eens ietwat ondeugenden) geest of in
ernst zijn kunde oprecht bewonderen. Zijn
„Prosit” is een klein chef d’ oeuvre Bil-
kine is een boeiende figuur Fijne plas-
tiekjes van mej. Frans Carbasius en werk
van Biesiot, Keiler en Leo Muysken.
Veiling 22 Juli. Gunning 29 Juli.
Garage met twee afzonderlijke boven
woningen en erf Hoogbuurlostraat 468,
groot 1 a. 37 c.a.
Huurprijs: garage ƒ6 tot 12 Nov. 1941
met 2 optiejaren, le en 2e étage, ieder
ƒ5.50, alles per week.
Grondlasten, straatlasten en Delfl. sluis
geld bedÉagen resp. ƒ85.40, ƒ37.30 en
ƒ2.31 per jaar.
Notaris mr J. A. C. P. van Beek en
J. W. Th Küller, candidaat-notaris, waar
nemer van het kantoor van notaris mr.
S. K. D. M. van Lier.
Perceel I. Huis, bestaande uit beneden
huis met 2 afzonderlijke bovenwoningen,
erf en tuin, Cornells van der Lynstraat
151153155, groot 1 a. 33 c.a.
•Perceel II. Huis, bestaande uit beneden
huis met 2 afz. bovenwoningen, erf en
tuin Cornells van der Lijnstraat 157159
161, groot 1 a. 27 c.a.
Perceel III Huis, bestaande uit beneden
huis met 2 afz bovenwoningen, erf en
tuin Cornelis van der Lijnstraat 163 en de
van Lansbergestraat 226228, groot 1 a.
43 c.a.
Huurprijs: nos. 151153155 totaal ƒ86
per maand, nos. 157159161 totaal ƒ86.
per maand, nos. 163226228 totaal 85
per maand.
Grondlasten, straatlasten en sluisgeld
van perceel resp. 100.95, ƒ42.90 en
2.71; van perceel II resp. 100.93, ƒ42.90
en ƒ2.70; van perceel III resp. 108.74,
ƒ46.20 en ƒ2.92.
Notarissen J. B. G. J. M. van Bellen
berg Hubar te ’s-Hertogenbosch en H. G.
van Nouhuys
A. Het erfpachtsrecht tot 30 Nov. 1996
van het perceel gemeentegrond met het
daarop gebouwde winkelhuis met drie af
zonderlijke bovenwoningen Kempstraat
108 en Bloemfonteinstraat 135, groot
1 a. 60 c.a.
Huurprijs: het winkelhuis ƒ75 p. m de
bovenwoningen Bloemfonteinstraat 1 en 3
elk ƒ5.50 p. w., water vrij (no. 1 met
contract tot 25 Aug. 1941), no. 5 ƒ6.75
p. w„ water vrij-.
Grondlasten 139.87, straatlasten ƒ65.35,
Delfl. sluisgeld ƒ3.73, erfpachtscanon
ƒ404.15 per jaar.
Inmiddels uit de hand te koop.
B. I. Heerenhuis-met erf en tuin Jan
Pietersz. Coenstraat 44 hoek Cornelis
Speelmanstraat groot 1 a. 55 c.a.
Huurprijs: beneden 25 p. m., le étage
ƒ25 p. m„ 2e étage ƒ25 p. m.
II. Winkelhuis met afz. bovenhuis en
erf le van den Boschstraat 45b en 47 hofk
Cornelis Speelmanstraat 72. groot 1 a. 58
centiaren.
Huurprijs: winkelhuis ƒ80 p. m., boven
huis 55 p. m„ werkplaats 15 p. m.
III. Winkelhuis met afz. bovenhuis en
erf Schenkweg 146148, groot 1 a. 66 c.a.
Huurprijs: winkelhuis ƒ37 p. m., le ét.
ƒ20.80 p. m., 2e ét. ƒ4 60 p. w. met con
tract tot 3 Sept. 1942.
Grondlasten: perc. I 108.80, perc. II
ƒ124.35, perc III ƒ101.04; straatlasten:
perc. I ƒ47.20, perc. II ƒ58.20, perc. III
ƒ43.90 Delflands sluisgeld perc. I /3.13,
perc. II ƒ3.36. perc. III ƒ2.52.
Inmiddels uit de hand te koop.
Notarissen W. G. Pauwels en mr. N. P.
C Arriëns.
Winkelhuis, benedenhuis met afz. dubbel
bovenhuis (3 étages), bergplaats, garage
en zes afz. bovenhuizen (flat-bouw) erf
en open plaats Dunne Bierkade 32—33—34
35 en Paviljoensgracht 8688909294
9698, groot 2 a. 75 c.a.
Huurprijs per jaar: no. 32 696, no. 33
ƒ3.30, no 34 ƒ360, no. 35 ƒ360, no. 86
ƒ240, no. 88 7 330, no. 90 ƒ330, nos. 92, 96
en 98 tezamen ƒ930 en no. 94 /206.
Totale huuropbrengst 3782 per jaar,
inclusief bijdrage door eenige huurders in
de kosten der centr. verwarming tezamen
ad 156 en in de contributie der waterlei
ding tezamen ad ƒ29 20 per jaar.
De centrale verwarming en de contri
butie der waterleiding Is voor rekening
van den eigenaar.
Grondlasten ƒ544.20, straatlasten ƒ329,25
en Delfl. sluisgeld ƒ18.10, alles per jaar.
Notaris J. J de Lange.
1 Vijftien portiekhuizen en een pakhuis
met bovenwoning en erven Willem van
Outhoornstraat 39 t/m 79 (oneven num
mers) en Joan Maetsuyckerstraat 177 t/m
220 (even nummers), groot 25 a. 50 c.a.
Totale huuropbrengst per jaar 16.063 40
Grondlasten 1736.51, straatl. ƒ769 63,
Delflands sluisgeld ƒ46.86, alles over ’41.
Combinaties voorbehouden.
2. De winkelhuizen elk met 2 afz boven
woningen en erven van Wassenaerstraat 14
1618 en 202224 te Voorburg, groot
1 a. 71 c.a. en 2 a. 25 c.a.
Huurprijs: no. 14 ƒ6.50, no. 24 ƒ6.95,
en de bovenhuizen elk ƒ4.50, alles per
week.
Grondlasten ƒ201.90, straatlasten f 71.28,
Delfl sluisgeld ƒ5.54 (voor de beide per-
ceelen tezamen) en alles over 1941.
Notarissen H. G. C. Dénis en J. C. J.
Waldorp.
Perc. 1. Portiekhuis, bestaande uit win
kelhuis met twee afz. bovenwoningen en
erf Ruysdaelstraat 919395, groot 1 a.
12 c.a.
Huurprijs: no. 93 5.75 en no. 95 f 5,
alles per week en bij vooruitbetaling. Het
winkelhuis is vrij van huur.
Grondlasten ƒ69.98, straatlasten 28.22,
Delfl sluisgeld ƒ1.89.
Perceel II Portiekhuis, bestaande uit
benedenwoning met twee afz. bovenwonin
gen en erf Ruysdaelstraat 105107109 en
het winkelhuis met afz. bovenwoning en
erf Ruysdaelstraat 111113, groot 1 a. 65
centiaren.
Huurprijs: no. 105 ƒ5.25, no. 107 ƒ4.50,
no. 109 ƒ6, no. Ill ƒ6.50 en no. 113 ƒ8,
alles per week en bij vooruitbetaling.
Grondlasten f 132.19, straatlasten ƒ62.77,
Delfl .sluisgeld 3 54.
Combinatie der percee.len voorbehouden.
Notaris jhr. J. L. Stern.
Winkelhuis met 2 afz. bovenwoningen
Draaistraat 192123, met het erfpachts
recht tot 30 Juni 1996, groot 2 a. 32 c.a.
Huurprijs: winkelhuis vrij van huur, de
le étage /6 per week, de 2e étage /6 per
week tot 31 Dec. 1941.
Grondlasten 112.14 straatlasten ƒ47.20,
sluisgeld ƒ2.92 (alles over 1941), erf
pachtscanon (348.
Notaris A. J. Schouw.
A Fere. 1. Huis met tussenenbouw en
afz. bovenwoning, erf, grond en tuin van
Imhoffstraat 12—14, groot 1 a. 91 c.a.
Huurprijs: no. 14 ƒ40 p. m., no. 12 /45
p. m.
Grondlasten f 108, straatlasten 50.50,
Delflands sluisgeld ƒ3.12
Perc. II Huis met tusschenbouw en afz.
bovenwoning, erf, grond en tuin Corn.
Houtmanstraat 57, groot 1 a. 97 c.a.
Huurprijs: no. 5 ƒ8.23 per week, no. 7
(le étage) ƒ22.50 p. m., 2e étage 20 p m.
Grondlasten f 79.20, straatlasten 37 30,
Delfl. sluisgeld ƒ2.36.
B. Perc. I Huis met afz. bovenwoning,
erf, grond en tuin de Carpentierstraat 46
48, groot 1 a. 68 c.a.
Huurprijs: no. 46 32.50 p. m., no. 48
(le étage) 28 p. m 2e étage 22 p m.
Perc. II. Huis met afz. bovenwqning, erf.
CINEAC Het programma van deze week
in dit theater is weer uitgebreid en rijk
gevarieerd De reis door Noord-Afrika
wordt voortgezet met het tweede deel van
de interessante, documentaire Ufafilm
„Aan den rand van de Sahara”, welke
wederom, gelijk aan het eerste deel, een
ieder zal boeien.
De actualiteiten bieden, wat het binnen
land betreft de plechtige herdenking van
Rembrandt, den oproep van generaal
Seyffart. Het buitenlandsch journaal staat
geheel in het teeken van den opmarsch
tegen het Bolsjewisme, o.a. opnamen van
Lemberg, de overwinning bij Bialystok,
de verovering van Riga en de slag bij
Minsk.
Een fraaie kleurenfilm van Amsterdam
beroemd om zijn grachten, completeert
het zestig minuten-menu van Cineac.
1. Ja. het paard behoort tot de
huisdieren. Bij deze benaming
denke men niet alleen aan die
ren, die men „in huis” houdt.
Het begrip „huisdier” is rui
mer.
2. Helemaal juist is dit niet.
De hond behoort, dierkundig
gesproken tot de familie Hond,
maar de leeuw, de tijger en de
kat behoren alle drie tot de
familie Kat.
Nog enkele leden van deze fa
milies?
Hier komen ze:
Honden: hond, vos, wolf, jak
hals.
Katten: leeuw, tijger, panter,
jaguar, poema.
3. Neen, een kip vliegt slecht. Ze
kan nog wel over een schutting
heen komen, maar een non-stop
vlucht van eenige uren ligt niet
binnen het bereik van de kip.
4. Ja, zeker. Hanen bijvoorbeeld.
5. De zangers onder de kanaries
zijn de mannetjes.
Met een „pop” bedoelt een ka-
nariehouder een wijfjes-kapa-
rie.
6. Och, dat doodslaan van rond
fladderende motten geeft geen
zier. Immers, deze vlindertjes
hebben dan hun kwaad al ver-
CORSO brengt deze week de amusante
rolprent „Geschichten aus dem Wiener-
wald” Het is het verhaal van een mil-
lionnairsdochtertje, dat zoo gaarne incog
nito wi] reizen en in een journaliste een
onverwachte plaatsvervangster vindt.
Beiden bezoeken zij Weenen. waar zij tal
van grappige avonturen vol spanning be
leven. Natuurlijk is er voor beiden een
happy ending. Hoe? Dat moet men zien
om er geheel in te kunnen meeleven. De
hoofdrollen worden op uitmuntende wij
ze gespeeld door Magda Schneider, Leo
Slezak en Wolf Albach Retty
In het voorprogramma een aardige mu
zikale film, waarin veel valt te genieten
van zang, dans en muziek.
FLORA vertoont als hoofdfilm „Je moet
maar boffen Als het circus Cranz de
reis naar de andere zijde van den Oceaan
aanvangt kan de directeur twee zijner
trouwste dierenverzorgers (Watt en
i Watt) wegens gebrek aan contanten
niet meenemen. Als laatste afscheid wil
het verdrietige tweetal bloemen koopen
Voor Sylvia Cranz. helaas waait hun
laatste bankbiljet weg en met de achter
volging hiervan beginnen hun avonturen,
welke ons weer eens gezond doen lachen.
APOLLO: „De trouwelooze Eckehart” is
een kostelijk dwaze geschiedenis. Een
groote rol spelen in het filmverhaal een
verwisselde koffer en een danseresje. Deze
beide worden oorzaak, dat twee brave
huisvaders op de zwarte lijst komen te
staan, verdacht van het maken van slip
pertjes. De beide trouwe echtgenooten zijn
Hans Moser en Theo Lingen, die gelegen
heid te over krijgen om van hun talen
ten in het komische gebruik te maken,
daarbij dapper bijgestaan door Lucie En
glish en Rudi Godden.
Een pretentielooze vacantiefilm, waaraan
men echt pleizier beleeft.
CAPITOL opent deze week met de be
langrijkste en interessantste wereldge
beurtenissen van den laatsten tijd in bin
nen- en buitenland, een en ander in
beeld gebracht door Tobis Hollandsch
nieuws en Ufa.
Het programma bevat verder nog een
mooie natuuropname van Duitschland en
een muzikaal filmpje: Zigeunerfantasie.
Na de pauze draait „De hemel op aar
de”, met in de hoofdrollen Heinz Rüh-
mann, Hermann Thimig en Hans Moser.
Een film, vol grappige verwikkelingen,
die den toeschouwers een aangenamen en
vroolijken avond bezorgen.
CENTRUM. De hoofdfilm „Singende Ju-
gend”, met als ondertitel „Als je nog een
moeder hebt,” brengt het optreden van het
wereldberoemde koor der „Wiener San-
gerknaben”. Zij weten door hun gevoeli-
gen samenzang steeds te ontroeren maar
Op het tooneel was het optreden van
Rodney en Brady met hun aparte
mooie nummers op het gebied van tan
dance, een lust voor het oog.
METROPOLE: „Parkstraat 13” is de ver
filming van een gelijknamig tooneelstuk'
Het is een uiterst spannend relaas v ri
gebeurtenissen, die zich tijdens een groot
avondfeest in een voornaam huis afsoelpn
Er is een moord gepleegd en bij het zn»
ken naar den dader, krijgt men een int"
ressanten blik in het leven der hoofdfi
ren. De voornaamste verdienste van deze -
voortreffelijk getypeerde en fotografi^h
knap verzorgde crimineele film is dat V
wars is van goedkoope sensatie'
Tsechowa, Hilde Hildebrandt, Ivan p^L.8a
vitch en Hans Brausewetter spelen
hoofdrollen. P®1611 de
ODEON „Onverbreekbare banden” e»
van Zarah Leander's bekendste film?
staat ditmaal op het programma De
schiedenis speelt in Duitschland in
Magda Schwarze. de dochter van ovX.
Schwarze (Heinrich George) is na 8 iaat
geleden te zijn weggeloopen, als beroem
de zangeres in haar geboortestad terug'
gekeerd. Na een onverwachte en innige
verzoening tusschen vader en dorhtn-
schijnt alles ten goede gekeerd te zijn
totdat een onbekende gebeurtenis ui
Magda’s verleden de eer van de oude of
ficiersfamilie dreigt aan te tasten. Prach
tig zijn, wat het muzikale deel der film
betreft, de passages uit de Mattheus
Passion. Een gevarieerd voorprogramma
gaat vooraf.
OLYMPIA heeft een spannende dramati
sche film op het programma gebracht,
waarin Sybille Schmitz en Albrecht Schön-
hals de hoofdrollen vervullen: De vrouw
zonder verleden? De geschiedenis beweegt
zich om een jonge vrouw, die door een
ongeluk haar geheugen verloren heeft en
niets meer weet van een misdaad, waarbij
zij betrokkëh werd en die later zich drei
gend aan haar voordoet. Een goede boeien
de film. Het voorprogram bevat o.a. uit
voerige opnemingen van den Duitschen
veldtocht tegen de bolsjewisten, auto-wed.
strijden in verschillende landen en een
zeer geslaagde film van dierendressuur.
PASSAGE De vroolijke, naar den roman
„Sogar in diesen Zeiten” vervaardigde
film „Wordt nooit verliefd”, geeft Anny
Ondra de gelegenheid, om haar komische
talenten in vollen omvang te toonen. En
zij doet dit weer op haar bekende wijze,
met bijzonder geestig spel en bijgestaan
door een groepje artisten, die er mede
voor zorg dragen, dat deze onder regie
van Karl Lamac vervaardigde film tot
een vroolijk en amusant geheel is ge
worden. Anny wordt, in tegenstelling tot
de raadgeving van den titel van haar
film, toch verliefd. Op wien, na welke
moeilijkheden, persoonsverwisselingen en
misverstanden, 't is vermakelijk om te
zien.
REMBRANDT heeft deze week de span
nende, geheimzinnige nationale film
„Het mysterie van de Mondschein-Sona-
te” op zijn programma staan. Wij twij
felen er niet aan, of dit naar den roman
van Willy Corsari verfilmde werk, waar
in de nuchtere, koelbloedige inspecteur
Lund op onvolprezen wijze zijn scherp
zinnigheid ten toon spreidt, zal zeer de
aandacht trekken. Behalve binnen- en
buitenlandsche journaals vertoont het
voorprogramma een Polygoon-impressie
van watersport hier te lande.
REX. „Dat komt ervan” („Drunter und
Drüber”) is een vroolijke film, met tal
rijke momenten, waarbij men zich zeer
zal amuseeren. De bekende sterren Paul
Hörbiger en Theo Lingen vervullen de
hoofdrollen met Johannes Riemann, Hil
de Krüger en Fita Benkhoff. De film
toont grappige conflicten in het huwelijk
van dr. Brunner en in het vermeende
huwelijk van dr. Lammekerder. In het
theater van de groote reprises zal in
de komende week het lachen weerklin
ken van de velen, die zich over de komi
sche situaties, waarin vertegenwoordi
gers van het sterke en het zwakke ge
slacht zich bevinden, vermaken. Het pro
gramma vooraf brengt o.m. den oproep
van luit.-generaal Seyffardt, oud-chef van
den generalen staf, tot de Nederlanders
badgenoegens en nog eenige andere actua
liteiten.
toonen ook den vroolijken kant van het'ROXY vertoont als hoofdfilm „De ama-
leven. Het is een film, die zeer bekoort teur-jockey” door Hans Deppe vervaar-
door natuurlijk spel, af gewisseld met I digd, een zeer amusante en origineele
---u __3 verhaalt
van de toevallige ervaringen eens vroo
lijke zwervers. We zien hem, trekkend
over de velden, in renstal en circus en
tenslotte in een groote race, die de cli
max van deze spannende geschiedenis
vormt. Het voorprogramma bevat o.a.
een variété-film, een silhouet-film,
documentaire „Het olifantendorp”
.Winter in de Alpen”.
SEINPOST heeft als hoofdnummer op het
programma de spannende en knappe film
„De vrouw zonder verleden”, welke ook
in het Olympia-theater wordt vertoond.
In het voorprogramma worden gegeven
de Ufa- en Tobisjournaals en een interes
sante cultuurfilm, welke den gang van
zaken in een groot courantenbedrijt de
monstreert.
STUDIO: biedt zijn publiek ditmaal iets
zeer aparts aan in den vorm van een
door-en-door echt Nederlandsch film
werk Willy Mullens’ „Nederland”. De
film toont ons flitser, en beelden uit het
Nederlandsche leven, welke karakteris
tiek zijn voor de kunde en de prestaties
van het Nederlandsche volk. De film
brengt ook een aantal groote gebeurte
nissen in de herinnering terug, o.a. de
voltooiing van den Afsluitdijk van de
Zuiderzee en het in de vaart komen van
de trots der Nederlandsche koopvaardij
vloot de „Nieuw-Amsterdam”. We zien
onze prachtige bruggen, onze schitteren
de musea, monumenten van arbeid en
cultuur, waar tusschendoor ook flitsen
van het vele groote. dat in Indië tot stand
werd gebracht. Deze film is er een, die
het Nederlandsche hart rijkelijk deugd
doet. De reis van de „Zeearend”, het
zeiljacht dat van New York naar den
Elbemond voer, schitterend opgenomen
door Jan Hin, brengt het relaas van een
wonderschoonen tocht, een symphonic
van water, wind en wolken. Van het rijk-
voorziene bijprogramma noemen we een
film over Rome en over de tempels van
Indië.
THALIA. Als hoofdfilm draait „Burge-
meester-comediant”, waarvan het gegeven
zich afspeelt in een provincieplaats. Er
arriveert een reizend tooneelgezelschap,
waarvan de directeur sprekend gelijkt op
den burgemeester. Door een list treedt
hij dan ook op als pseudo-burgemeester,
waardoor de dolste situaties ontstaan. De
verwarring is volkomen, wanneer de
DeZ^kJ°mt en de persoonsver
wisseling ontdekt wordt. Weisz Ferdl
was hier de groote komische figuur
waar alles om draaide. Het voorprogram-
bloemenculteu7nin Nedertend’1’^’
muzikale filnT Wederland en nog een
interlwant0 programma U" een
prijkt er op de A s. hoofdfi,m
kende film „Het Ponstp f?? indrukwek-
danks dat deze f hjke hart”- On'
in een ander HaagsS dagen
draaid. zal zij toch8rU heeft ge’
te "hVTb^ ^hfedeni? J^’^Kstelling
Neurenberg* en vertaalt Zesti®'nde
moet tusschen de liefri»
vrouw en zün d®
Henlein wordt Jes^ej?® ro1
Een actueel
het geheel.
In de kunstzaal „Scherft", Laan
Meerdervoort 88, exposeert tot en
25 Juli de schilder Han van Dam,
zich in deze tentoonstelling op overtui-
I gende wijze doet kennen als een kunste
naar van groote gaven, een schilder met
een uiterst beschaafd palet, een fijne ge
voeligheid van kleur (zijn geel en groen
zijn opmerkelijk van toets en in hun ver
houding buitengemeen boeiend) en als
een portrettist van allure, die een psy
chologische diepgang heeft, waardoor het
hem mogelijk is tot het wezen in en ach
ter gijn motief door te dringen. Dat blijkt
uit de voornaamheid, waarnfede hij ver
schillende van zijn vrouwenfiguren zag
In schilderde. Hier en daar heeft hij een
opvallend blonde toets, zonder dat zijn
werk er echter oppervlakkiger of zelfs
blijmoediger cm wordt. Een schilderij
als zijn meloen, met de groene vruchten
er naast, het exotisch stilleven met de
Indische vruchten, het prachtige doekje
met de besjes bezitten ongetwijfeld zeer
groote kwaliteiten. Maar ook in zijn por
tretten bezit hij een zeldzaam doordrin
gend karakter. Een tentoonstelling, welke
van Dam van een zeer sterken kant doet
kennen, zoodat men zich zijn naam diep
in de herinnering prent en benieuwd
blijft naar zijn volgend werk.