BEHOEFT NIET DUUR TE ZIJN
VRAAGT
WAGENSTRAAT 59
Clhik
voor GOEDE MEUBELEN naar
Citek
Cihty
CORYSE SALOMÉ
Hoogst Belangrijke Veiling te den Haag
in het Heerenhuis Frankenslag 135,
5.85 7.50 4.89
2.98
10.90 11.5o;i 5.90 27.90
17.90148.90 15.90 19.9O|
PEPERZAK
KUNST EN LETTEREN
AOVERTENTIEN.
HET IDEALE ONTHARINGSMIDDEL
De verfrisschende
drank.
De Triumph der Cosmethische Wetenschap!
„ORPHEUS EN EURYDICE”
Vergetelheid
f 5.50 tihAjf f 3-50
HAAGSCHE COURANT Vrijdag 8 'Aug.
Zomertentoonstelling kunstzaal Bennewitz
1941’ Te bl. pag. 3
Ballet Yvonne Georgi in het Kurhaus
OFFICIEELE BERICHTEN
Fa. J. A. SCHRIJVERS - Telef. 33.54.50 - Den Haag
Vo. SCALA
ZOMERTENTOONSTELLING
LIERNUR
DE NEDERLANDSCHE CULTUUR
KAMER I.O.
OFFICIEELE PUBLICATIE VAN HET DEPARTEMENT VAN
LANDBOUW EN VISSCHERIJ
OM ER PRIJZEN
RABINDRANATH TAGORE
OVERLEDEN
Wegens enorm succes
gaan wij deze maand door met
gratis leggen van vaste Tapijten
Textilose Garen. 100 breed 3.75.
/4.90, Gangloopers, 70 breed ƒ2.60
en ƒ3.45. Traploopers 50 breed
ƒ1.48, ƒ1.88. ƒ2.90, 3.50. Ook bij
zonder geschikt voor Hotels, Biosco
pen, Café’s, Zalen, enz. 2892
Derksen’s fabriekskantoor
RONDER PUNTEN
Fransche schilderkunst en grafiek
PUBLIEK EN a CONTANT VERKOOPEN
EEN OP TEEKENING GEMAAKT AHORN SLAAPKAMERAMEUBLEMENT
OUDE EN MODERNE SCHILDERIJEN
p’
n
B. van Eysselsteijn.
uit de Staatscourant
„Gloxinia” en „Tulpen”.
(Cliché-archief Haagsche Courant)
GEZELLIGHEtO
o
AUGUSTUS en WOENSDAG
13
van
Met het oog op het kostbaar meubilair
Zware
Schuiftafel
Prima
Divan
DE KINDERBOEKENSCHRIJFSTER
MEJ. P. A. E. OOSTERHOFF
165.—
97.—
215.—
160.—
1
s
1
r
i
i
l
1
i
DISTRIBUTIE VAN VLEESCH EN VLEESCH WAREN.
INLEVERING CONSUMENTENBONNEN.
Jacobean Fau
teuils groote
keuze vanaf
Pracht Huisk.-
garnituur
m/veeren
Eiken
Radiotafel
Eiken
Kapstok
AANWINSTEN VOOR MUSEUM
BOYMANS
Naar wij vernemen heeft het museum
Boymans te Rotterdam ter nagedachte-
5
s
Oud-Holl.
Hoekstoel
Massief
eiken
Bijzettafel
STRUYCKEN
Moderne
Spiegels
verwijdert ONMIDDELLIJK alle OVERTOLLIGE HAAR
GROEI zonder pijn of onaangename geur en kan steeds op
nieuw worden gebruikt
fs het aangewezen ONTHARINGSMIDDEL voor zelfbe-
handcling en tast zelfs de MEEST GEVOELIGE HUID
niet aan.
is een ERVAREN en BETROUWBARE SCHOONHEIDS
SPECIALISTE in Uw huis.
Nieuwe geslachten groeien op.
Zoudt U gaarne zien, dat Uw
naam bij hen in vergetelheid
raakte, dat zij afnemers werden
van Uw concurrenten? Natuur
lijk niet! Daarom is het noodig,
dat U van tijd tot tijd iets van U
laat hooren, zoodat het weder-
zijdsch contact behouden blijft.
Dit bereikt U door een welover
wogen campagne in de dag
bladen. Ook in dezen tyd is cou
rantenreclame niet ie vervangen.
vanaf
vanaf
tanaf
vanaf
Reclame
eiken
Dressoir
-- --- I I I -*MinHMBaK3OBaKI7
Staande
Boekenkast
overtreft alles op dit gebied, het is geen CRÈME, POEDER
of WATERTJE, het is absoluut REUKELOOS en daarbij
ZEER EENVOUDIG in het gebruik
Serveer-
wagens
Old-fin.
Bij besluit van den secretaris-generaal
van het departement van justitie zijn be
noemd tot rechter in de arrondissements
rechtbank te Maastricht, mr. P. W. M. J.
Russel, thans substituut-griffier bij deze
rechtbank; tot rechter in de arrondisse
mentsrechtbank te Roermond: mr. J. P. F.
I. M. Tielens, advocaat en procureur en
kantonrechter-plaatsvervanger te Amster
dam; tot griffier van de arrondissements
rechtbank te Maastricht: mr. W. A. Brou
wers, thans substituut-griffier bij deze
rechtbank; tot griffier van de arrondisse
mentsrechtbank te Almelo: mr. M. L. D.
van Walsem, thans substituut-griffier bij
deze rechtbank;
Rabindranath Tagore, de Hindoedich-
ter en wijsgeer, wiens overlijden wij
gisteren vermeldden, werd op 6 Mei
1861 te Calcutta geboren. Als jongste
zoon van Maharshi Devendranath. wiens
vader Prins Dwarkanath Tagore was.
Na een particuliere opvoeding in Indië
werd hij in 1877 naar Engeland gezon
den om rechten te studeeren, maar hij
keerde spoedig naar Indië terug en hij
begon, hoewel nog zeer jong, voor Ben-
gaalsche tijdschriften te schrijven. In
1901 stichtte hij de Shantiniketan, een
school te Bolpur. niet ver van Calcutta.
Deze school werd een soort nationaal
pelgrimsoord. In 1913 won Tagore den
Nobelprijs voor letterkunde. Het bedrag
van 8000 pond sterling gebruikte hij
voor de instandhouding van zijn school.
Hij bezocht verschillende malen Europa
en reisde ook in Japan en de Vereenigde
Staten. Op zijn reizen hield hij overal
voordrachten.
Tagore had voor politieke aangelegen
heden slechts in zooverre belangstelling
als het het innerlijke leven van Indië
betrof en hij verlangde, dat de nationale
beweging de sociale hervormingen zou
beschouwen vóór politieke vrijheid.
De poëzie van Tagore draagt in hoofd
zaak een beschouwend karakter. Zijn
pennevruchten zijn zeer talrijk. Frede-
rik van Eeden en Raden Mas Noto Soero-
to vertaalden zijn werk in het Neder-
landsch, de laatste schreef een biografie
over Tagore.
tot ambtenaar van het O.M. bij de kan
tongerechten in het arrondissement As
sen: mr. J. F. Hartsuiker, wnd. ambte
naar van het O.M. bij de kantongerechten
in dit arrondissement.
Bij besluit van den secretaris-generaal
van het departement van Binnenlandsche
Zaken is F. W. van Beek op zijn verzoek
als burgemeester van de gemeente Box
tel, eervol ontslagen.
Bij beschikking van den secretaris-ge
neraal van het departement van Opvoe
ding, Wetenschap en Cultuurbescherming
is A. Schram, wonende te Delft, tijdelijk
benoemd tot leeraar aan de Rijks H.B.S.
te Oostburg.
is aan dr. C. H. Ketner op zijn verzoek
eervol ontslag verleend als leeraar aan
de Rijks H.B.S. te den Helder.
Bij besluit van den secretaris-generaal
van het departement van Financiën is be
noemd tot ontvanger der directe belastin
gen en accijnzen te Goor C. L. van den
Band, commies der directe belastingen,
invoerrechten en accijnzen ter inspectie
der invoerrechten en accijnzen te Utrecht;
is benoemd tot ontvager der directe be
lastingen, invoerrechten en accijnzen te
Koudum W. M. de Jong, commies dff^di-
recte belastingen, invoerrechten én’ ac
cijnzen ter inspectie der invoerrechten en
accijnzen te Leeuwarden.
De groote Zomertentoonstelling van mo
derne Nederlandsche meesters, die tot 24
Augustus in de kunstzaal Bennewitz,
Noordeinde 48, alhier, gehouden wordt,
brengt een aantal voor de exposanten zeer
representatieve schilderijen.
Van A. J. van ’t Hof, den helaas over
leden kunstenaar, wiens werk herhaalde
lijk en met nadruk door Bennewitz naar
voren werd gebracht, vinden wij hier oude
bekenden terug, die men telkens weer
gaarne ziet. De prachtige aquarel „Aqua
rium”, in verschillende blauwen, met sier
lijk bewegende visschen, de „Stroomver
snelling” en enkele latere werken. Telkens
weer, evenals bij een verrassend groot ta
lent als Dick Ket, betreurt men het weer,
het nagelaten oeuvre van den schilder be
schouwende, dat een veelbelovend kunste
naar moest heengaan, juist op het oogen-
blik, dat hij zichzelf gevonden scheen te
hebben en hij in een innerlijk harmonisch
worden en technisch steeds sterker wor
dend kunnen aan zijn grootste en belang
rijkste werk scheen toegekomen te zijn.
Van een geheel andere geaardheid is
A. Colnot, die men in deze kunstzaal ook
reeds herhaaldelijk aan kon treffen. Zijn
werk wordt steeds interessanter. Colnot
zet de oude Nederlandsche traditie van
colcriet en sfeer op moderne en eigen
wijze verder. Zijn polderland, zijn super
be doek ..Korenschoven”, onder een drei
gend Hollandschen wolkenhemel, met wind
en wisseling van buien regen en buien
zonlicht, lijken geladen met de sfeer van
wordt reeds maanden in onze Salóns met GROOT SUCCES v
gebruikt en daarom kunnen wij het U dan ook volkomen
garanderen.
Stuur ons nog heden Uw postwissel en wij zenden U
onmiddellijk dit inderdaad IDEALE ARTIKEL, franco huis
Groot model' X*/ Klein model
met volledige gebruiksaanwijzing.
Alleen verkoop voor Nederland
INSTITUT DE BEAUTÉ.
Amsterdam, Kalverstr. 141 Den Haag, Spuistr. 62
hoek Spui, Telf. 33013. Telt 180486.
INKOOP en RUIL
v. BRILLANT, DIAMANT, GOUD,
ZILVER - PLATINA - KUNST
TANDEN en GEBITTEN, KRALEN enz.
TEGEN VERHOOGDE WAARDE.
BRUIKBARE VOORWERPEN EXTRA PRIJZEN.
Let echter op het JUISTE ADRES: LAATSTE HUIS
WAGENSTR. 191, b. d. Brug. Tel. 118526. 8. VAN GELDER
- muziek een climax weten te bereiken in
zijn adembeklemmende slagwerk. Men kon
zich na dit tafereel lichtelijk ongerust
afvragen of er nog een boven zulke be
wogenheid opnieuw uitkomen mogelijk
bleef voor het slottafereel. Maar ook hier
heeft Georgi in den wervelenden wraak-
dans der Maenaden, een weergalooze span
ning weten te bereiken. Haar leiding was
grootsch. Door het geheele ballet heen
stroomt een onafgebroken tempo, een
kracht en een vaart, dje den toeschouwer
geen moment buiten hun magischen ban
laten. In het steeds terugkeerend mouve
ment van haar choreografie, roept zij
zonder hieraan verdere conclusies te ver
binden, herinneringen op aan de pheno-
menale kunst van het Sadler-Well’s bal
let en daarmede is zij met mede het aller
eerste en allerbeste op haar eigen gebied
vergeleken.
Johan Schmitz, (als gast) gaf met voor
treffelijk en intelligent gevoel voor plas
tiek en muziek een ideale creatie van den
Orpheus.
Mascha ter Weeme noemen wij in hSar
vertolking van den slang. Arntzenius diri
geerde het Residentie-Orkest en werd te
recht in de hulde betrokken, die hij op
zijn musici overdroeg. Door toevallige
omstandigheden had ik dit ballet eenige
jaren niet kunnen zien, de vorderingen, die
het maakte, zijn verheugend. Yvonne
Georgi heeft haar groep gemaakt tot het
Nederlandsche ballet met eigen stijl, eigen
8 scheppende kracht en eigen choreografie.
Fruitmand door Jos. Croin.
(Foto: Bennewitz)
Een belangrijke gebeurtenis in het
zomerseizoen
Een stampvolle Kurzaal heeft gisteren
'aan Yvonne Georgi, Henk Badings, L. M.
G. Arntzenius en hun toegewijde mede
werkers een ovatie gebracht, waaraan geen
einde scheen te komen. De geestdrift van
het publiek bewees, dat men den avond als
een hoogtepunt in het Scheveningsche zo
merseizoen heeft beschouwd en daarmede
is in deze beschouwing, de avond van het
Yvonne Georgi-ballet tevens op het niveau
gebracht waarop het bij bespreking,
krachtens zijn verdiensten recht heeft.
Met eenig pessimisme heb ik de combi
natie van muziek, tekst en dans tegemoet
gezien Hoewel deze volledig verantwoord
was, immers: naar haar oorsprong is het
ballet uit muziek, dans en gesproken
woord samengesteld. De oudste ons be
kende balletvormen, zoowêl in het Westen
als in het Oosten, hebben het ballet als
„rhythmisch geworden tooneel” gekend en
in de Javaansche en Balineesche Wajang
Wong kan men de danskunst zelfs om
schrijven als plastisch geworden litera
tuur. Het was echter de vraag wat men
er in dit experiment van maken zou.
Zoowel He#k Badings,- de componist, J.
W. F. Weremeus Buning, de talentvolle
en zinrijke dichter als Yvonne Georgi, de
geroutineerde choreografe hebben in hun
aandeel, hun naam en faam eer aangedaan
De muziek van Badings was magistraal.
Haar van uit datgene beoordeelende wat
zij zijn moest: rhythmische ondergrond,
dramatische sfeer, -begeleiding en -cli
max. kan men enthousiast-verrast verkla
ren, dat onze Nederlandsche componist
hier een magistraal en kleurrijk werk heeft
geschapen, waarmede hij het publiek
merkbaar in vervoering bracht. De groot-
sche hulde aan het slot van den avond
gold zeker óók in het bijzonder Bading’s
meesterlijke en meesleepende muziek. Men
krijgt den indruk, dat de drie scheppende
figuren uit het ballet Georgi: Badings en
Buning in een voortreffelijke harmonie en
in een voor hen innerlijk ook gelukkig (en
den schepper geluk brengend) kunstenaar
schap hebben samengewerkt. Uit muziek,
dichtkunst en choreografie bleek onmis
kenbaar een sterke, hevige vervoering en
inspiratie.
Het betreden van den Hades door Or
pheus brengt een sterk bewogen rhythmiek
mede, zoowel in muziek als in gebaar. Een
hoogtepunt is de jacht van Orpheus naar
Eurydice, tusschen de opgejaagde schim
men door, het met zich meevoeren van de
schim der geljefde en het omkijken, waar
na de schaduw van Eurydice wegwolkt en
weer oplost in het rijk van de groote
schaduw.
Persoonlijk vond ik het jammer, dat Or
pheus dit plastisch hoogtepunt, voorbereid
door gebaar en tekst, waarbij reeds onder
streept werd dat „terug-zien" verboden is,
aankondigt met de woorden „Ik keer mij
om”. Het is een oude wet in visueele
kunst (ook in moderne visueele kunst jils
de film), dat men niet dat moet hooren,
wat men ziet Dit is echter een klein vlekje
op een vrijwel vlekkelooze schepping, die
ook in kleur en vormgeving van decor en
costuurh, in alle opzichten groot gehouden
was.
De tekst van Weremeus Buning is leven
dig en direct; op gelukkige wijze ver van
pathos gehouden; bezield, gedragen en vol
schoone vondsten. Daarbij in beeldspraak
vol eruditie in den klassieken sfeer ge
houden.
Badings heeft op het einde van het Ha-
des-tafereel, waar Orpheus zich omkeert,
in een duisternis vol vervlieden, vervluch
tigen en schichtige vlammen, ook met de
De aankondiging van de oprichting der
Nederlandsche Cultuurkamer is voor ver
scheidene kunstenaars in den lande aan
leiding geweest zich met het departement
van Volksvoorlichting en Kunsten in ver
binding te stellen.
Reeds hebben dientengevolge in ver
schillende deelen van het land bijeenkom
sten plaats gehad, waar de richtlijnen,
gegeven door den secretaris-generaal,
prof, dr T. Goedewaagen, werden toege
licht.
Een dezer dagen hebben nu ook te
's-Gravenhage enkele kunstenaars het
initiatief genomen nadere bekendheid te
geven aan de voor den kunstenaar zoo
belangrijke doeleinden van de toekomstige
cultuurkamer.
In aansluiting daarop zal binnenkort,
eveneens te ’s-Gravenhage, een grootere
bijeenkomst worden belegd, waarop van
wege het departement van Volksvoorlich
ting en Kunsten voor kunstenaars van alle
beroepen, een uiteenzetting wordt gege
ven over het gildewezen der Nederland
sche Cultuurkamer.
Plaats en tijdstip dezer bijeenkomst
worden nader bekend gemaakt.
levens en bloemen aanwezig in zijn zon
nige, stralende peinture; er is een mooie
Geoyes Michel (1763—1843) en onder de
Hollandsche meesters enkele voorname,
indrukwekkende doeken van W. B. Tho-
len. een winter van Apol, een zeer opmer
kelijke „ondergaande zon” van den stich.
ter van den Haagschen Kunstkring Théo
phile de Bock (1851—1904), alsmede een
typeerend babykopje (teekening) door Jan
Sluyters. Onder de Fransche grafici noe
men wij bekende namen als Carra, Cha
gall, Derain, Severini, Raoul Dufy. Tou
louse 1’Autrec, Serusier. Odilon Redon en
vele anderen. B. van Eysselsteijn.
Alles vrij van distributie.
W. de Zwijger). 111-113, T. 55.37.59
cob, van de erven ten geschenke ont
vangen eenige beeldhouwwerken en
schilderijen, die een belangrijke verrij
king beteekfenen voor de afdeeling he-
dendaagsche kunst in het museum.
In de eerste plaats diént genoemd te
worden een groote bronzen, adelaar door
John Raedecker in 1925 in opdracht van
de familie Hintzen vervaardigd. Van dit
expressieve stuk bestaan slechts twee
exemplaren, één in steen in den tuin van
een buitenplaats te Berg en Dal en het
brons waarmede het museum thans
verrijkt is. Het is nu opgesteld op de
Heden wordt mej. P. A. E. Oosterhoff
vijf-en-zestig jaar. Ofschoon zij ook nog
voor oudere meisjes schreef en prenten
boeken verzorgde bij teekeningen van
Daan Hoeksema, vond zij haar juiste
vorm in het schrijven voor kinderen tot
ongeveer twaalf jaar. ,,Wim, Wollie en
Wouter” vertelt, op onderhoudende wijze
va de robbedoes uit het doktersgezin,
die met haar hondje Wellie en haar bok
Wouter allerlei tochten onderneemt,
waarbij ze klaar staat om groot en klein
behulpzaam te zijn. Daar is dat aardige
..De Magneethof’, dat heerlijke buiten
huis, door een ongetrouwden oom aange
kocht om ruimte te hebben om zijn vele
neefjes en nichtjes in de vacantie te her
bergen. ..Het Kamperfoeliehuis” is ook
al zoo'n heerlijk buitenhuis, waarin een
gelukkig gezin woont en waar twee logé-
tjes. een stads bleekneusje en een won
derkind”. een nichtje, dat prachtig piano
speelt, prettige dagen doorbrengen. Het
laatste boek heet „Op de Wildhoeve” en
dit is om zijn uitstekende kwaliteiten een
jubïleum-uitgaaf in den waren zin des
woords. Op alleraardigste wijze spelen
de dieren in en om de Wildhoeve een rol
in het leven van de jeugdige bewoners.
Op rake, geestige wijze worden musschen,
eerden, ganzen, een eekhoorntje en veje
andere dieren naar eigen aard getypeerd.
Het goed geschreven boekje werkt bij
ouderen bewondering voor de jonge vijf-
en-zestig-jarige, terwijl de jeugd verlan
gend zal uitzien naar weer een nieuw
boek. Moge mej. Oosterhoff haar lezertjes
nog menigmaal dit genot verschaffen.
groote zomertentoonstelling „Nederland
bouwt in baksteen”.
Een tweede brons van dezelfden beeld
houwer „Monnikskop”, dat zich reeds
in bruikleen bevond, werd thans even-
nis van mevrouw Th. J. Hintzen-’s Ja- eens geschonken, evenals een brons uit
1912 van den Haagschen beeldhouwer
Jan Altorf, een gier voorstellend. Ook
dit stuk is op de zomertentoonstelling te
bezichtigen.
Voorts werden geschonken een
„Grauwtje” door H. Numan in 1775 ge
schilderd, een romantisch stadsgezicht
van Charles Leickert (1818-1907), thans
eveneens te zien op de tentoonstelling,
een ..Grauwtje” voor een Grieksch re
lief door Piet Meiners (1857-1903), een
schlldefij van B. van der Leek, een
vrouweportret van E. Fernhout en een
aquarel door J. Foujita.
ons landschap. In een bewogen en gespan
nen temperament schijnt hij gecondenseerd
en verhevigd de wezenlijke eigenschappen
van het Hollandsche landschap vast te
leggen. Een schilder van wien men nog
zeer groote dingen verwachten mag.
Hetzelfde geldt voor Jos Croin, die overi
gens een fijnen voornamen toets heeft van
rust en concentratie. Men lette eens op
het resultaat, dat hij in sobere motieven
weet te bereiken, op de gevoelige kleur in
zijn stillevens, zijn zeeschelpen, hertenkop,
zijn „Mandje met fruit” enz. Een eenvou
diger onderwerp als het bakje met appels
is haast niet denkbaar, maar welk een
boeiend en gevoelig doek is dit geworden!
Van een zekere decoratieve allure is F.
Slebe’s werk. Hij is hier aanwezig met
twee groote, kloeke bloemenschilderingen:
„Gloxinia” en „Tulpen”.
Lydia Duif treft met een „Boom in
sneeuw”, een van kleur zeer sterk schil
derij „Kleine Bajaar” en een kleurig
Herfstbosch in bruin, rood en geel, door-
zinderd van een gouden licht.
Tenslotte noemen wij Mag. v. d. Wulp
met een in fijne tinten gehouden schilde
rijtje „Mauritshuis” en Hans Kroezen, met
zeer interessante sepia-verbeeldingen, die
hem als een dichterlijk fantast en oor-
spronkelijken geest doen kennen, Van wien
men gaarne spoedig méér werk zou wil
len zien. B. van Eysselsteijn.
BONTMANTELS
SEAL ELECTRIC
GESCHOREN LAM
KALF
BIBERET
'N CREEP UIT ONZEN GROOTEN VOORRAAD.
EDISONSTRAAT 126, TELEF. 336665
REPAREEREN EN MODERN ISEEREN VAN ALLE
BONTWERKEN. 2899
In de kunstzalen Liernur, Zeestraat 63,
wordt tot 16 Augustus een zomertentoon
stelling gehouden van werken van.Ne.
derlandsche en Fransche schilders, als
mede van een collectie Fransche grafi
sche kunst. Men vindt er een juweel van
C. Corot Paysage d’Italië” (1796—1875)
en opmerkelijke doeken van Ant. Vollon
(18331900), een impulsief, sterk ge
schilderde boerderij, ruig en breed van
visie (opgedragen aan Alex. Dumas Fils!),
een blond duinlandschap, een prachtig
haventje (opgedragen „a mon ami G.
Cain”) en een interessante Fr. Bouvin
(1817T887), een boeiend stilleven
,,1’oeuf a la coque”, uit de collectie ma
dame Barette de la comédie fran?aise,
door den schilder opgedragen „a mon
cher ami Bressant”. M. Zuce is met stil-
De Secrctaris-Generaal van het Departement van Landbouw' en
Visscherij maakt het volgende bekend in verband met de distributie
van vleesch en vleeschwaren; f
Zooals destijds bekend is gemaakt, is het tot dusverre aan de
slagers toegestaan een restant van de door hen van d« consumenten
ontvangen vleesch- en vleeschwarenbonnen, tot een maximum van 199
stuks, nog in de tweede week,.volgende op de week, waarin de bon
nen geldig waren, bij den p!aatse*ijken distributiedienst in te leve
ren. ter verkrijging van een ontvangstbewijs vleesch.
In den vervolge mogen deze restantbonnen echter nog slechts op
den tweeden Maandag, volgende op de week, waarin de bonnen
geldig wareij, worden ingeleverd, tot een maximum van 99 rant
soenen.
Voorts mogen de detaillisten ter verkrijging van toewijzingen
voor 1 e e s c h w a r o n de restantbonnen tot een maximum van
9 rantsoenen op den voor hen vaskgestelden inleveringsdag in
leveren gedurende de tweede week, volgende op de week, waarin de
bonnen geldig waren.
’s-Graveuhage, 8 Augustus 1941.
gelegen tusschen Oude Scheveningscheweg en Prins Mauritslaan.
(te bereiken met lijn 1, 8, 11 en 14).
zal J. H. VAN DALEN, Deurwaarder, op DINSDAG 12
AUGUSTUS, telkens te 10>/> uur v.m.
de zich in het pand aldaar bevindende meubilaire goederen, waarbij Salonamcublement, zeldzaam
mooie Eetkamer,
rijke Heerenkamer, fraaie KUSSEN, en POORT KASTEN, Zit- en Logeerkamerameublementen,
Gothieke en andere Hallkisten, Bijzetmeubelen Haardfauteuils, ORIGINEELE A NT I E K E
COMMODE, wortelneten Meubelen, aparte Bureau-, Boeken- en Salonkasten, fraaie Lam
pen, Kronen en Schemerlampen, electrische en andere Pendules, een collectie Goud, Zilver
en Plated Gebruiks- en Siervoorwerpen, schitterend Porselein en Kristal. 2918
w. o. I. van Ostade, W. van Mieris, A. Verhoesen, Hoppenbrouwer, L. Verboeckhoven. A.
Storck, Greco, Cousemans, Collow, Spöhler, Weissenbruch, Blommers. Verder: Deventer,
Perzischq en andere Tapijten, Deventer Gang- en Traplooper met roeden, Keukeninventaris,
Dienstbodekamers, Gasfornuis, Haarden emaille Bad met Hanggeyser en wat verder ter tafel
wordt gebracht. ||/nAf*|"M Zaterdag 9 Augustus van 1017 uur
l\IJI\UAUtN Zondag 10 Augustus van 1017 uur
Maandag 11 Augustus van 1017 uur
Met het oog op het kostbaar meubilair en Tapijten is het ten strengste verboden te rooken.
C'ommissionnairs zijn gedurende de kijkdagen aanwezig voor het opnemen van orders.
- - - -
t S’
to
BB