ZOH ROGGEBROOD VOOR DEN PUZZELAAR VOOR DE JEUGD UK! EDELBLAD THEE-SURROGAAT Ka KUNST EN LETTEREN het Gemeentemuseum Dick Ket FILM en bioscoop Per pakje 28 ct. Fahr. C. SMITS, Harderwijk - Tel. 125 85 KURZAALBER1CHTEN in M. W. VAN DER VALK HET HAAGSCHE STADSBEELD ONDERWIJS EN KERK \2 4 6 5 3 7 9 /O 12 13 15 h 17 !8 19 20 2! 22 2 24 25 26 27 23 '9 30 \3T I3J 35 37 39 43 45 46 47 48 50 52 53 54 55 59 57 5> O 62 61 64 5 68 7 70 71 73 75 76 77 79 78 81 82 Het en roept binnen De vulpen voor Uw leven Een belangrijke tentoonstelling De hartelijke groeten van jullie aller TANTE ETTY. OPLOSSINGEN DER RAADSELS CORRESPONDENTIE NIEUWE RAADSELS Gebr. ten hoeve DEN HAAG ROTTERDAM TELEF. 33329S TELEF. 3S427 DE DOOD VAN RABINDRANATH TAGORE HAAGSCHE COURANT Zaterdag 9 Aug. 1941 3e bl. pag. 2 het schilderachtige van een gewasschen teekening. Tenslotte kon de reeks der linoleum sneden zeer uitgebreid worden en daar bij is gebleken, dat hij ook in deze tech niek, welke hij slechts in enkele jaren <192719301 schijnt toegepast te hebben, een belangrijk kunstenaar geweest is. Aan den catalogus is een aanvulling toegevoegd, waarin al deze werken wor den behandeld.” Zoo is dus de groote Dick Ket-tentoon- stelling een kunstgebeurtenis van impor tantie geworden. Zij, die belangstelling hebben in onze Nederlandsche schilder kunst met haar groote traditie, mogen beslist niet verzuimen de expositie te be- I zoekenB. van Eysselsteijn. Expositie kunstzaal Plaats RECLAMES. verbluf- den bloemen de lacht en wordt de Dat zijn prettige anderen dag. naar Fijn, Raadselvriendjes uitdrukkelijk enveloppe te vermelden te Kinderrubriek En dan begint Lottie’s heerlijke vacantie! Augustus de en de le- Dick van GEEN TABLETJES. DOCH ECHT BLAD; WORDT ALS GEWONE THEE GEZET 1. 2 3. prachtig! .de kraampjes lachen maar Opa merkt het wel. Waarom lachen jullie zoo’ vraagt hij. Och. het is zulk lekker weertje, me neer, zegt een oud vrouwtje. Nu, dat vindt opa ook. Lottie trekt grimassen achter opa’s rug. Ze heeft schik en tóch is ze een beetje bang, dat opa straks boos zal zijn als hij het merkt van het lintje. Eindelijk beginnen ze wat moe te wor den. opa en Lottie Kom, zegt Opa, we, gaan maar naar huis. Dick Ket„Portret van mijn vader”. Polygoon) Ans. Lans. Ze hebben beiden een top Acht kaarsen blijven er over en de vier andere branden op. Prijzen vielen ten deel„Tropenfee”; „Rozenknopje”; „Hamsterbloempje”. Prijzen afhalen aan het Bureau Haag- sche Courant op Woensdagmiddag. Daar bij uitsluitend je ware namen opgeven. kunstenaar bij zijn kunste- men in terdege Het is voorgeko- DE LEIDSCHE VERTALING VAN DEN BIJBEL OPNIEUW IN DRUK Aangezien de z.g. Leidsche vertaling van den Bijbel is uitverkocht, heeft het hoofd bestuur van den Ned. Prot. Bond een com missie benoemd onder presidium van ds. F. W. Drijver, Evang. Luth. predikant te ’s-Gravenhage, die de vraag had te onder zoeken of er een al dan niet herziene druk of in het geheel geen herdruk van deze vertaling komen zou. De commissie-Drij- ver hield terzake een enquête onder de vrijzinnige predikanten en verzocht aan deskundigen op het gebied zoowel van het Oude als van het Nieuwe Testament om advies. Het resultaat was moeilijk te ver wezenlijken. Wel achtte men een herdruk gewenscht, doch dan liefst een herziene van het Oude en een algeheele bewerking van het Nieuwe Testament. Een en ander zou echter jaren vergen. Op grond van dit rapport besloot het hoofdoestuur nu, dat de Leidsche vertaling ongewijzigd zal wor den herdrukt in een oplage van 10.000 ex. Het formaat zal echter anders worden, terwijl letter, bladspiegel en omslag zeer zullen worden gemoderniseerd en er een indeeling in pencopen met opschriften ko men zal.. Deze herdruk zal in 1942 het licht zien. Op grond van de verkoopcijfers der laatste jaren wordt aangenomen, dat deze oplage in ongeveer 12 jaar zal uit verkocht zijn. De eenige verandering in den herdruk zal zijn ae vervanging van het woordje „Jahwe” door „God”. Het hoofdbestuur heeft voorts besloten aan de commissie voor Bijbels en liederenbundels op te dragen de voorbereiding van een totale herziening van de Leidsche verta ling, vooral van het Nieuwe, maar ook van het Oude Ttestament. Dit werk zal in 10 a 12 jaar gereed moeten zijn, zoodat de herdruk die thans zal plaats vinden, deze periode zal overbruggen. en met verbeten grootste rakker onder de Eskimo’s het nooit zal wagen, er op eigen gelegenheid aan te komen, de beentjes er uit te halen om ermee te spelen, of wat toch ook weleens erg verleidelijk zal zijn! er een paar bij te doen om een beetje gauwer groot te zijn. ROBERT KOCHFILM IN HET KURHAUS Dinsdagavond zal de film Robert Koch worden vertoond in het Kurhaus, met Emil Jannings en Werner Krauss in de hoofdrollen. ORGELCONCERT OUDE KERK DELFT In de Oude Kerk te Delft zal op Don derdag 14 Augustus a.s. te 8 uur door Adriaan Engels een orgelconcert ge geven worden. Het programma bevat werken van J. S. Bach, H. Distler en Cae sar Franck. Tentoonstelling in het Gemeente-museum. Maurits Willem van der Valk, geboren 1857 en overleden in 1935, is een dier kun dige en knappe Nederlandsche schilders, wier werk in kunstenaarskringen hoogelijk gewaardeerd is, maar die nog te weinig tot het groote publiek doordrong. Daarom is het van de directie van het Gemeente museum een zeer goede gedachte geweest om het levenswerk van dezen fijnzinnigen mensch en kunstenaar in een afzonderlijke tentoonstelling nog eens onder de aan dacht te brengen. Er zijn enkele kleinere zaaltjes aan van der Valk’s schilderijen, teekeningen, pas tels enz. gewijd, terwijl zijn grafiek, waar, mede hij snel naam maakte een grootere zaal in beslag neemt. Het ia in alle op zichten een gevoelig, fijn en uiterst con- scentieus werk, met een sterk gevoel voor verantwoordelijkheid tegenover zich zelf vervaardigd. Hier en daar heeft hij een dichterlijke, soms een romantische toets. Zijn stillevens zijn van een goed verzorgde stofuitdrukking. In het bijzonder vestigen wij de aandacht op van der Valk’a laatste teekening: een fijn en gevoelig boschge- zicht. De zaal met grafiek is ten volle de moeite van een bezoek waard, men krijgt een prachtig overzicht van zijn ontwikke lingsgang en een sterken indruk van kun dig, beheerscht en nobel vakwerk. B. van Eysselsteijn. née’s door Nederl. Indië. Op Vrijdag 13 Juni 1941 droeg Eduard Verkade weder in de kleine zaal van het Concertgebouw Macbeth voor de vijffhonderdste maal voor! Thans komt hij er den 14den Augustus mede in de Kurzaal. De aandacht wordt er op gevestigd, dat te kwart voor acht zal worden begonnen. Vrijdagavond 15 Augustus dirigeert Carl Schuricht voor de laatste maal in dit sei zoen Het programma voor dien avond be vat slechts één werk, namelijk de Sym phonic no. 7 in E. gr. t. van Bruckner. Het orkest is het Residentie-orkest. 3. Mijn eerste is de naam van een rivier, die door vele landen stroomt. Mijn tweede staan huizen op Mijn geheel is een deel van een pro vincie in Nederland. Oplossingen en briefjes moeten uiterlijk Woensdagmorgen aan het Bureau Haag- sche Courant bezorgd zijn. Alles moet onderteekend zijn met je ware namen vol uit, schuilnaam, leeftijd en adres. Op het couvert vermeldenAan Tante Etty. TANTE ETTY. EXAMENS De Staatscrt. van Donderdag 7 Aug. no. 152 bevat mededeelingen betreffende de examens voor apothekers-assistent. Aangifte moet geschieden vóór 4 Septem ber a.s. Voorts zijn bijzonderheden ver meld over het examen voor surnumerair der registratie eh domeinen. Aangifte vóór 20 Augustus a.s. Hoogduitsche taal (L.O.): Geslaagd de heeren: P. W. Lagas, Amersfoort, J. H. Lagas, Maastricht, W. H. Leenders, Bunde, J. H. Metzlar, Kat- woude, J. S. N. Nijsten, Neerbeek, P. A. Visser, Driebergen, J. Neijenhuis, En schede, E. Poortman, Gorinchem, en de dames; G. H. W. Pierik, de Steeg, C. M. J. H. Receveur, Vaals, W. B. Förch, Ter- neuzen. W. A. H. de Lijster, Strijen. Hoogduitsche taal (M O.a): Geslaagd voor de schoolakte: mej. J. P. A. Koster, Amsterdam, mej. G. T. A. Men- ko, Hengelo, en de heeren A. J. Dunk, Oosterhout, en P. Valk Amsterdam. Geëxamineerd voor de huisakte drie candidaten, geslaagd geen. H o o f d a k t e - x a m en s Haag: Geslaagd voor a: de heeren A. Mos en A. de Jong, voor b: de heeren K. Weyland W. A G Witmer, mej. C. van Scheven en de heer A v. d. Plaat „Spring in 't vel d”. Dat was een verrassing hè’ Was het naar je zin? Vele groetjes terug. ,,T o m p o e s”. Dat is fijn zeg. Zijn daar ook kinderen? „Hamsterbloempje”. Het zal daar ook wel hard waaien. Moeilijke raad sels moeten er ook eens zijn. Je wist er ITALIAANSCHE OPERA Zooals bekend, zullen in November a.s. door de Italiaansche Opera O.m. groote opera’s in ons land worden op gevoerd, waarvoor een uitgebreid ballet noodig is. Thans vernemen wij. dat aan deze voorstellingen „Het Nederlandsch Ballet” zal medewerken onder leiding van een Italiaansche prima-ballerina. het gebit 72. Vragend voornaamwoord, 74. Eng. aanspreking, 77. Muzieknoot. 78. Klaar, 80. Italiaansche riviër. toch twee van hè? Je cijfers waren wel mooi. Houd je niet van handwerken? De groeten van ons terug. „D i k k i e B i c h m a n s”. Dat is fijn hè? En een prettig begin. Zal je in ieder briefje je leeftijd schrijven? „D o k t e r" Je briefje kwam den vorigen keer te laat. Maar je had de raadsels alle maal goed Dat is een goede vangst ge weest. Wat heb je gekozen? Mooie cijfers zijn het hoor. Is je verkoudheid weer over? „Rozenknopj e”. Dat is fijn hoor. Je schuilnaam is in het lootjesbusje. Was het zoo mooi? De groeten van ons terug. „Muisje”. Wat een mooi rapport was dat. Nu is het net een echte school hè? Neen, dat is niets erg. Vele groetjes terug. „Jan de Lappe r”. Wat stond dat mooi zeg. Ik wist niet wat ik zag. Het was ook goed hè? En dat eene cijfertje is den volgenden keer natuurlijk veel beter. De groeten van Bep. „Mei ke ve r t j e”. Dat zijn prettige dingen hè? Dat weet ik nog niet. Vele groetjes terug. „Tropenfee”. Er is dan 14 dagen de tijd om in te sturen. Dat is een heele rit hoor. Ik' zou het je niet na doen. Dat was een vergissing dan. Het derde had je fout De groeten van Bep. „M e i r e g e n” Fijn is dat zeg. Wat laat. Had je den volgenden dag geen slaap. Maar je kon nu uitslapen. Ja. dat hoop ik ook. Dat zei moeder je om te plagen hoor. En dat doe jij als gehoorzaam meisje dadelijk hè? „J o k e”. Ja dat zou ik erg graag wil len. Heeft tante het gehaald? Vele groetjes terug. Rotter dammer t je”. Fijn, dat vader het toen geschreven heeft hè? Neen hoor, ik ben heelemaal niet boos. Ik hoop maar dat het dan mooi weer is. „Betty Boop” Was je het zoo ver geten? Dat zal hij wel erg prettig vinden. Als je hem eens.schrijft doe je hem dan de groeten van mij? Vele groetjes terug. „Toovenaar Bokkehaar”; „Prins Va liant”; „Dollie Dot”: Allen hartelijk welkom in de Raadselclub. 1. Vijf gaten in één gat, wie raadt dat? 2. Men viert mij bijna ieder jaar. Zet St in mijn midden en men viert mij op een Horizontaal: 1. Handigheid, 5. Di rect, 12. Deel van een schip, 14. Opening, 15. Groente. 17. Lichaams deel. 19. Thans, 20 Meisjesnaam, 22. On gevuld, 24. Wijfjes- schaap, 25. Keizer, 27. Graan, 29. Duitsche rivier, 31, Spijker, 33. Teeken, 35. Kinder fietsje, 37. Zangnoot. 39. Familielid, 41. Aardig. 43. Vogel, 45. Geur, 47. Meisjesnaam. 48, Toevluchtsoord, 50. Knorrepot, 52. Laatst leden. 53. Paardje. 55. Vertaler. 57. Reukwa ter. 59. Beendervul- ling, 62. Maand, 64. Lottie is nu al een avond en een nacht bij oma en opa geweest. Oma heeft haar ’t heele huis laten zien met de booge ouderwetsche kamers en de groote bed- den met geblokte kuseensloopen: roze met wit. Lottie mag ook op zoo’n prach tig kussen slapen, en het ruikt o heer lijk, naar. .JJevevrouwenbedstroo” zegt Oma. Dat is een moeilijk woord om te ont houden. Lottie oefent er wel een uur op, maar ’s avonds, als ze haar neusje in *t kussen steekt en de geur ruikt, is ze ’t toch nog vergeten! Als Lottie den volgenden morgen wak ker wordt, is haar eerste gedachte; er is iets ontzaglijks heerlijks! Dan opent ze nog half slapend de oogen ruikt den geur van het kussen en denkt; O, ik ben bij opa en oma! En nauwelijks heeft ze “t gedacht of daar staat opa al voor haar bed en roept: Jongedame, zoudt u ook eens opstaan’ Op opa’s schouders rijdt Lottie oma. die haar heel vlug aankleedt. O, wat is alles toch heerlijk! De zon schijnt en beneden begint de ketel te fluiten voor de thee. Er is ge roosterd brood met jam en dikke gele pruimen. Je mag me wel helpen, zegt Oma En dan gaan ze samen de kamers schoon maken. Op den grond vindt Lottie een mooi rood lintje. Wat moet daarmee, oma? O, jij mag het wel hebben. Fijn zegt Lottie en ze steekt het lintje in het zakje van haar schort. Als alles klaar is mag Lottie opa gaan roepen. Die zit in het zijkamertje de krant te lezen. Lottie danst naar HOE OUD BEN JE? Ver in het Noordoosten van Groenland, waar de Eskimo’s wonen, houden de men- schen er al een heel eigenaardige tijd rekening op na Ze hebben geen geschre ven taal en kunnen dus geen enkele be langrijke gebeurtenis in hun leven optee_ kenen om die aan de vergetelheid te ont rukken. En over het algemeen kan hun dit ook niet veel schelen. Alleen één ding moet worden onthouden en dat is de leeftijd van de menschen. Weet je, hoe de Eskimo’s altijd kunnen nagaan, hoe oud ze zijn? Wel, dat gaat zoo. elk kind krijgt bij zijn geboorte een leeren zakje, dat als zijn kostbaarste bezit ting wordt bewaard Telkens wanneer na den langen winter m de zon weer begint te stijgen, wordt het zakje geopend en een beentje erin gedaan Ieder beentje be- teekent dus een jaar in het leven van het kind. En zoo wordt er ieder jaar een beentje bijgevoegd. Dit zakje wordt als zooiets heiligs beschouwd, dat zelfs de handwerkje Dat vindt Lottie vreeselijk gewichtig want ’t is dit iaar voor het eerst, weet je. Lottie reist heelemaal alleen met de tram naar opa en oma toe ’t Is niet zoo héél ver hoor, maar een goed uurtje En vader heeft tegen den conducteur gezegd dat hij vooral erg goed op Lottie moet letten en tegen Lottie, dat ze rustig op haar plaats je moeten blijven zitten en het Koffertje dichtlaten en haar mantel aanhouden en haar taschje niet in de tram laten lig gen En Lottie heeft 't allemaal oest be grepen héét best hoor! Ze begriint niet, waarom de tram nog niet vertrekt nu z ij precies weet wat ze doen moet en de conducteur ook! Maar eindelijk ting, ting, tingeling! daar gaat ie dan toch! Het stoffelijk overschot van den be kenden Indischen schrijver en dichter Rabindranath Tagore is, naar uit Calcut ta gemeld wordt. Donderdagmiddag in het bijzijn van duizenden menschen naar Hindoe-ritus verascht aan de oevers van de Hoogly. Te Calcutta waren alle re- geeringsgebouwen gesloten terwijl het Bengaalsche parlement zijn vergadering verdaagde. Ook te Bombay, Madras in talrijke andere steden waren openbare gebouwen gesloten. vriendinnetjes verzocht op de Voor FLOR PEETERS Vrijdag 15 Augustus, 8 uur, zal de be kende Belgische organist Flor Peeters een concert geven op het prachtige orgel in de kerk Houtrustweg van de Veree- niging van Vrijzinnig Hervormden. Het programma vermeldt o.a. twee nieuwe werken, en wel een symphonie van den concertgever zelf en een symphonie van Hendrik Andriessen. Flor Peeters, die als solist een internationale vermaardheid geniet, is ook bekend als leeraar aan het Kon. Conservatorium te Gent en het Lemmens Instituut te Mechelen. Zijn orgelcomposities worden in ons land veel gespeeld. Maar óp den hoek van een straat blijft opa nog even staan. Daar is een juffrouw met rozen. Opa wil een mooi bosje mee nemen voor oma. Hij staat een poos te kijken en uit te zoeken, terwijl Lottie van het eene been op het andere wipt uit puur ongeduld De juffrouw van ook al. Koopt u maar meneer, zegt ze, dan zal ik u een geheim vertellen. ’n Geheim? Ja, ja, zegt de juffrouw en opeens haalt ze een spiegeltje uit haar zak en houdt het opa voor. Opa kijkt en O, jou rakker! roept hij en grijpt naar Lottie. O, jou stoute rakker! En opa trekt vlug het lintje uit zijn haar. Gelukkig! Aan opa’s oogen ziet Lottie wel, dat hij niet écht boos is. Ze lacht op gelucht en houdt netjes de rozen vast, terwijl opa betaalt. Heerlijk, denkt Lottie, heerlijk is het hier! En dit is nog maar de allereerste dag van haar vacantie bij oma en opa. R. DE RUYTER-v. d. FEER. al tot uiting in zijn zelfportretten. Hoe meedoogenloos scherp heeft de schilder zichzelf geobserveerd. Hoe ziet men in zijn gezicht, in zijn handen cn vingers verschijnselen van den physieken strijd, waarin hij volharden moest. Er is een zelfportret van Dick Ket, met een even ironisch glimlachen, dat men „het dap pere portret” zou kunnen noemen. Breu- gheliaansch van doorgevoerd realisme zijn de portretten van den medicijn- drinker enz. En telkens weer komen be paalde motieven op zijn doeken voor, als b.v. het gescheurde net, welke voor den juisten verstaander haast een sym bolische rol schijnen te spelen. Totdat zijn werk afbreekt in het onvoltooide doek, dat zijn genade-moment had kun nen en moeten zijnhet stilleven met het vogelnestje. Dr. G. Knuttel Wzn., directeur van het Gemeentemuseum, vertelde ons nog het volgende over nieuwe aanwinsten op deze tentoonstelling „Het bleek mogelijk de tentoonstelling nog uit te breiden met een aantal tee keningen en linoleumsneden en ook en kele schilderijen van groot belang, zoowel om hun eigen beteekenis, als ter verdui delijking van het beeld, dat men zich van den kunstenaar Dick Ket vormt. Het belang van deze aanvulling ligt in de eerste plaats in de twee schilderijen, de Zonnebloemen in den tuin en het Stilleven met vogelnestje. Het eerste is het sprekendste document op de geheele tentoonstelling van de zeer breede en forsche schilderwijze van Ket op het einde van de 20er jaren, een manier van werken, waar hij in later jaren naar kon terugverlangen en welke hij beschouwde als een voor hem verloren gegane moge lijkheid en'ideaal. Het schijnt niet alleen eigen nadrukkelijke verkiezing geweest te zijn, welke hem gebracht heeft tot die uiterst doorgewerkte, minutieus uitvoe rende schilderwijze, waarvan het laatste schilderij, onvoltooid op het atelier ach tergebleven, beloofde een verwezenlijking te worden, welke al het andere zou over troffen hebben. Ook in dezen halfvol- tooiden staat is dit schilderij, het Stil leven met het vogelnestje, van een won derlijk innigen toon en, in de voltooide gedeelten, van een zuiverheid en gevoe ligheid als hij slechts zelden bereikt heeft. De lange reeks der teekeningen beves tigt den indruk, dat ook de periode vóór 1930 buitengewoon belangrijk is geweest. In verschillende technieken en in ver schillende wijzen van werken verrast hij telkens weer door een zeldzame zuiver heid van effectberekening, een beheer- sching van telkens andere uitdrukkings wijzen. een sterk gevoel voor de decora tieve waarde van de lijn, maar ook voor Het Kurzaalprogramma van de komen de week vermeldt de navolgende pro gramma’s: De matinee van morgen 10 Augustus, waaraan het Rotterdamsch Philharmo- nisch Orkest medewerkt, wordt geleid door Otto Glastra van Loon. Solist is Thomas Magyar met het vioolconcert in d. kl.t. van Vieuxtemps. Het orkest zal ten gehoore brengen de ouverture „Eary- anthe” van Weber, de Onvoltooide sym phonie van Schubert en de ouverture „Tannhauser” van Wagner. Des avonds concerteert het Residen tie-orkest onder leiding van Carl Schu richt. Prof. Josph Pembaur zal het piano concert in Es gr t van Liszt ten gehoore brengen. Het concert wordt begonnen met het Voorspel „Meistersinger” van Wagner na de pauze gaat de vijfde Symphonie van Beethoven. Maandagavond 11 .Augustus staat het volksconcert, waaraan het Residentie-or kest medewerkt, andermaal onder leiding van Carl Schuricht. Solist is Zoltan Szekely, die het vioolconcert van Dvorak zal voordragen Aan orkestwerken ver melden wij het Ait, uit de Suite in D gr. t. van Bach en de tweede Symphonie van Brahms. Woensdagavond 13 Augustus treden twee solisten op, namelijk de violiste Guila Bustabo met het vioolconcert van Brahms en de klarinettist Jaap van Op stal met het Concertino voor klarinet en orkest van Cor de Groot, welk werk onder leiding van den componist ten gehoore zal worden gebracht. Onder leiding van Schuricht zal door het Residentie Orkest worden uitgevoerd Introduction, Passacaglia en Fuga van Gunther en. de ouverture „De getemde Feeks” van Johan Wagenaar. Donderdagavond 14- Augustus zal Eduard Verkade „Macbeth” voordragen, treurspel van Shakespeare in de vertaling van Jacobus van Looy. Op 18 October 1904 gaf Verkade voor genoodigden zijn eerste voordrachtavond van Shakespeare’s Macbeth in de kleine zaal van het Concertgebouw te Amster dam. Het podium werd daarvoor van een speciale gasverlichting voorzien, terwijl donkere gordijnen het daarop tronende groote beeld van Apollo voor de eerste maal bedekten. Sedert dien is deze voordracht steeds op het repertoire gebleven, in alle steden van Nederland heeft Verkade haar voorgedra gen, eveneens tijdens een tweetal tour- CULTUURFILMOCHTENDEN STUDIO-THEATER Dr. Schulz’ expeditiefilm „De groene hel van Brazilië”, de suggestieve film reportage van zijn ontdekkingstocht te voet, per cano en per vliegtuig door en over de onmetelijke en mysterieuze lan den der Aparais, Oayanas en Oayois in Braziliaansch Guyana, zal Zondagmor gen om 12 uur precies, wegens de over- groote belangstelling, haar 11e vertoo- ning beleven. EEN AVONTUURTJE VAN OPA EN LOTTIE ’s Zomers als 't erg mooi weer is en de kleuterschool vacantie heeft gaat Lottie bij oma en opa logeeren. Of Lottie dat fijn vindt? En óf! Ze vindt het den heerlijksten tijd van het heele jaar. In April begint ze er al over te praten en in al die weken en maanden van tevoren moet moeder lede ren dag antwoord geven op wel honderd vragen. Moeder is blij, als eindelijk de groote dag gekomen is. dat Lottie vertrekt. In haar rieten koffertje zitten vier schoone jurken en twee schortjes en wel zes paar sokjes En verder natuurlijk een tanden borstel. kam en schuier en ook een écht Dat vindt Lottie vreeselijk O Maar dan zwijgt ze opeens. Gunst, hoe is het mogelfjk? Daar zit opa zoowaar voorover over de krant gebogen te sla pen. Lottie moet erom lachen. Kijk, de krant trilt van opa’s ademha ling, hij knikkebolt en een groote krul van zijn grijs haar valt over z’n voorhoofd. Even staat Lottie besluiteloos. Dan be denkt ze iets prachtigs! Heel voorzichtig haalt ze het roode lintje uit haar zakje en bindt het netjes om opa’s krul, ’t Zit keurighet staat opa echt lief, vindt Lottie. En als ze een poosje haar werk bekeken heeft, roept ze heel hard Opa, gaat u mee? Toe opa, gaan we naar de markt? Hè o ja ja kindje, schrikt opa. Hij is opeens klaar wakker, legt de krant weg en pakt Lottie bij de hand. Kom we gaan! Dag oma, tot straks! roep Lottie naar boven. Dè&g! roept opa. En dan staan ze samen op straat. Vandaag is iedereen blij. Komt dat, om dat het zulk prachtig weer is, of De bakker, die juist met zijn fiets voor het hekje rijdt, lacht en kijkt nogeens om als opa en Lottie hem voorbij gaan, twee jongens met zwemgoed onder den arm, stooten elkaar aan en beginnen te proes ten, zelfs een tuinman, die ergens in een tuin staat te harken, trekt een breede grijns. Nu gaan opa en Lottie de markt op. Lottie mag een kaart koopen voor vader en moeder een mooi ringetje en een klein grappig mutsje voor de zon. Wat vindt ze alles En de menschen bij 58. Gordel. 60. Glibbe rig, 61. Rondborstig, 63. Snoer. 65. Goud- boordsel. 67. God der liefde. 69. Deel van In de kunstzaal Plaats wordt een ten toonstelling gehouden van moderne schil derkunst en grafiek, onder den titel: Het Haagsche stadsbeeld door Haagsche schil ders. Waar hier een achttiental kunste naars meestal met enkele doeken ver tegenwoordigd zijn behoeft het niet te verwonderen, dat het totaal niveau der expositie niet zóó hoog staat als wij tot dusver van deze kunstzaal, die zeer selecte schilders met zeer representatief werk pleegt te brengen, gewend zijn. Toch is de idee om juist het Haagsche stads beeld, door stadgenooten te doen belich ten, aantrekkelijk genoeg om, afgezien van minder sterke stukken, het geheel boeiend te doen zijn. Beneden in de vitrine vestigt een vlotte impressie van de Suezkade, zwierig en vol kleur, door Jos. v. d. Berg, de aandacht op hetgeen er boven te zien is. Fred Brouwer is met een tweetal zeer mooie werken aanwe zig: een hofje Zuid-Oost Buitensingel, dat naar het coloriet positieve kwaliteiten heeft en een fantastisch belicht schil derijtje: „illuminatieavond”, dat herinne ringen opwekt. J. Chapchal is vertegen woordigd met een vlot werk: „Achter tuinen Bezuidenhoutscheweg” en een „gezicht op het Smidswater”, een motief waarop zich ook anderen inspireerden en wel met een interessant verschil in visie en weergave. Zoo heeft W. H. Gispen, van een ander punt het Smidswater ge geven, een doek dat hemelsbreed verschilt van Chapchal. Weer totaal anders is het meer ernstige, ietwat sombere, maar per soonlijk geziene doek door Henk Munnik, dat een prachtige reflex van licht in het water bezit. Terwijl W. Minderman, die met een drietal knappe, gedetailleerde werken uitkomt, het Smidswater met Nieuwe Uitleg weer op zijn manier her geeft. J. C. W. Cossaar zond een tweetal doeken „Binnenhof” en „Buitenhof” in, naar zijn stijl en trant. Ook de „Laan van Meerdervoort” en het decoratief mooie „Vijverberg” van Claudine Doorman zijn typeerend voor de werkwijze van deze kunstenares. Van den Haagschen Rus, of Russischen Hagenaar Leonid Sologoub zijn twee fraaie schilderijen aanwezig, alsmede een teekening „Loolaan”, welke in haar kundige en knappe constructie- weergave den geboren architect verraadt. Gijs Voskuil blijkt zich ook hier weer steeds sterker te ontwikkelen. Een talent dat verrassende mogelijkheden in zich houdt! Van Jos Seckel noemen wij een knap geschilderd doek „Bezuidenhout scheweg” en de „Juliana van Stolberg- laan”. waarin een mooie evenwicht ver kregen werd tusschen het rood der woon huizen en dat van de bloeiende kastanje- boomen. Kamerlingh Onnes exposeerde hier nog maar kort geleden. Zijn werk past naar aard en gegeven ten volle op deze expositie. Van Joh. Kropff, trekt vooral het voorname schilderij „Korte Voorhout” door boeiende en uitmuntend getroffen sfeer, de aandacht. Wibbo Hartman, Paula van HeukelomMouthaan Antoinette A. van Hoytema en Ida E. Siewertsz van Reesema behooren tot de overige exposanten. Er zijn twee buiten gemeen interessante schilderijen van Jan van Heel: „Vanouds 't Klaverbladhofje" en „Straatje in het Westeinde”. B. Eys- selstijn. 59. 62. Maand, Lichaamsorgaan, 66. Spinneweefsel, 68. Vaststaand iets, 70. Kroeg, 71. Anno Mun di, 73. Rivier, 75. Lid woord. 76. Ketting zonder eind. 79. Vogel, 81. Schaaldier, 82. Hoestmiddel. Verticaal: 2. Godsdienst. 3. Voor zetsel, 4. Lijst, 6. On- derwijs-instituut (afk.) 7. Klip, 8. Brabantsch riviertje, 9. Bootje, 10. Gril. 11. Bouwval, 13. Oningewijde, 16. Plan, 18. Moderne verlich ting, 21. Oorlogsgod, 23. Aardigheid, 24. Laaghartig. 26. Voor- teeken. 28. Stekeldier, 30. Opsmuk, 32. Op passend. 34. Ontken ning, 36. Hoofdhuid, t 38. Boom, 40. Vogel, 42. Nachtvogel, 44. Dag vóór verkooping, 46. Gebogen, 49. Uitgesla pen, 51. Muizenval, 54. Moed. 56. Soldatenbed. Werk van een jong Nederlandsch Dick Ket was leven reeds een naar, met wien schilderskringen rekening hield, rrfear zelden men, dat een op zoo jongen leeftijd overleden schilder een zoo groote vermaardheid genoot on der zijn kunstbroeders en zelfs op hun werk direct invloed uitoefende. Want de invloed van Ket op zijn jongere tijdgenooten is onmiskenbaar. Dit is des te treffen der, omdat hij zelf, door zijn physieke gesteldheid, aan het huis te Benne- kom, eigenlijk zelfs aan zijn atelier gebonden was en hij dus alleen in en door zijn werk de ande ren bereiken kon. Ziehier het korte vensverhaal van Keteen jongen, uiterst wankele gezond heid, wiens heele leven onafgebroken voorzichtig heid gebood, begint op ongeveer 19-jarigen leef tijd te teekenen, met schijnbaar niet meer ta lent dan een begaafd en uitermate belangstellend dilettant. Zijn eerste werken, o.a. de tee kening van een huis, aanwezig op de groote tentoonstelling in het Gemeente museum, bezitten zelfs iets stunteligs en iets totaal on-eigens. Niet langzaamaan, maar bijna schoksgewijze ziet men daar na, hoe het talent van Dick Ket door breekt en hoe hij zelf daarbij een harden strijd voert om zijn kunst. Een strijd, meer direct op leven en dood, dan zijn bewonderaars wellicht begrepen hebben. Een strijd, welken hij dapper taaiheid uitvocht, met schier hardnekkigheid. De tentoonstelling toont op fende wijze aan hoe intens hard en met welk een staag volgehouden toewijding Ket gearbeid heeft. Drie groote museum zalen getuigen van een kunstenaars leven, dat in zijn kortheid, geheel ge wijd is geweest aan de, ten deele uit zichzelf komende, ten deele door zich zelf opgelegde taak. En met bewonde ring kan men constateeren hoe Ket, ge concentreerd op zijn werk, tenslotte zich zelf vond en den weg, welken hij gaan moest. Men zou de drie zalen kunnen noe men de zaal van het zoeken, de zaal van het benaderen en de zaal van het bereikenwaarbij (dubbele tragedie in dit korte, benarde leven 1) het wéérlijk bereiken plaats vond vlèk voor het. altijd reeds angstig vermoede, en toch nog zoo onverwacht gekomen einde. In de zaal van het zoeken ziet men hoe Dick Ket zich snel ontwikkelde en hoe hij velerlei invloeden op zich heeft laten inwerken. Voor den groei en het juiste begrip van Ket’s oeuvre is dit werk zeer zeker interessant. In de zaal van het benaderen breekt zijn talent op verrassende wijze door. Meer en meer gebonden aan plaats en motief, herhaalt hij zich tallooze malen, telkens varieerend. in bepaalde onder werpen. Zijn vader, zich-zelf, zekere voorwerpen uit zijn omgeving keeren bij voortduring op zijn doeken en teeke ningen terug. Van „herhaling” in den gewonen zin is echter geen sprake. Want lederen keer dringt Dick Ket dichter tot zijn onderwerp en tot zijn bedoeling door. Er komt een steeds grooter innig heid. naarmate hij technisch meer be reikt. Op hoe grootsche wijze ziet hij kleine dingeneen ei, een lepel, een glas stuk krantenpapier, medicijnfleschje of een vlooi. Hoe belangrijk 'jn de on gelooflijk knappe portretten van zijn vader. (Een van de allermooiste vader - portretten bevindt zich thans op de ex positie van moderne Nederlandsche kunst te Hagen). Evenals bij den overi gens totaal anders geaarden Vincent van Gogh is ook het menschelijk element in Ket’s werk interessant Dit komt voor-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 10