De
wijzigingen
het onderwijs
BINNENLAND
men
in
Welken distributiebon heeft
i Hoeveelheidj
BONKAART ALGEMEEN
noodig
106
Volksschool met acht leerjaren
kropsla:
aangekondigd
110
111
112
0.80 in de huid zonder darm per kg.
10, t/m 16 Aug.
30
26 27
H liter
50 gram
10 t/m 16 Aug.
100 gram
75 gram
4 t/m 31 Aug.
K
12
DISTRIBUTIE VASTE BRANDSTOFFEN
0FF1CIEELE PUBLICATIE VAN DEN GEMACHTIGDE VOOR DE PRUZEN
BERICHT No. 21.
107
108
109
i de N.S.B.
volk
150 gram
120 gram
300 gram
200 gram
150 gram
250 gram
A
30
30
B
30
A
30
B
29
30
„c.::
Provisieregeling handelsreizigers
Radiorede van
professor dr. J. van Dam
De plaats van
in ons 1
Daitsche opvoeders in Nederland
- HAAGSCHE COURANT Woens’dag 13 Aug. T91I— 2© ET. pag. 2
OFF1CIEELE PUBLICATIE VAN DEN GEMACHTIGDE VOOR DE PRIJZEN
700/850 gram 0.19
600/700 gram 0.15
500/600 gram „0.11
Rede van den plaaüvervangenc
leider C. van Geelkerken
te Amsterdam
RECLAMES.
ARTIKELEN
boven 850 gram
4 t/m 31 Aug.
0.08
1 kilogram
10 Aug. t/m 6 Sept.
250 gram
prijzen ten hoogste aan het publiek in rekening worden gebracht. (In deze prijzen
10 Aug. t/m 6 Sept.
250 gram
10 Aug. t/m 6 Sept.
100 gram
per atuk
/2.10 per stuk
BONKAART DIVERSEN
100 gram
KAAS
een ei
10 t/m 16 Aug.
3 k.g.
I»
AARDAPPELEN
li k.g.
per k.g.
„3 per k.g.
„4.—
3.—
„2.65
1O
BROODKAART
,0.80
N
H
H
100 gram
„1.10
M
•I
w\
BOTER--OF VETKAART
te
3 Aug. t/m 20 Aug.
BOTER
MELKKAART R
10 t/m 16 Aug.
MELK voor kinderen t/m 13 jaar
VLEESCHKAART
PAPKAART (voor kinderen geboren na 1 Juli 1937).
10 Aug. t/m 6 Sept.
250 gram
10 Aug. t/m 6 Sept.
250 gram
ZEEPKAARTEN P EN Q
begroetingsre^e, waarin hij de
4 t/m 31 «Aug.
den twee jaar op kaart P
SCHEERZEEP
1 Mei Vm 31 Aug.
HONDEN-EN KATTENBROOD
1 t/m 31 Aug.
i
PETROLEUMKAART M EN 0
Koken
WILD.
Bij verkoop door den kleinhandel mogen de in de eerste kolom genoemde
250 gram
500 gram
10 Aug. t/m 6 Sept
10 Aug. Vm 6 Sept.
10 Aug. Vm 6 Sept
rug
achterb.
andere deelen
Tamme konijnen
HAVERMOUT of -bloem of -vlok
ken, gort, of -mout, aardappel-
meelvlokken of grutten
TARWEBLOEM of -meel of rogge
bloem, of -meel of zelfrijzend bak.
meel
of Brood
of half rantsoen Gebak
250
op L
35 gram
50 gram
Zie onder.
10 Vm 16 Aug.
(Op bonnen, waarop staat
vermeld: „4 rantsoenen"
400 gram brood of 4 rant»
soenen gebak).
10 t/m 16 Aug.
extra t/m 6 Sept.
BROOD
of 1 Rantsoen Gebak. Dit is:
Ontbijtkoek
of Speculaas
of andere koekjes
of Biscuits en Wafels
of Beschuit
of Cake
of Taart en gebakjes
of gevuld groot korstgebak
of gevuld klein korstgebak
50 gram
1 tube
1 pot
Zeep
Melk I
Bloem
Rijst
Eieren
Toilet
zeep
Kaas
k.g.
k.g.
k.g.
k.g.
k.g.
Haver
mout
Reserve
Reserve
„1.75
persturf (300 stuks).
Peel-turf
„2.00
n
Naar het A.N.P. meldt, zal dezer dagen ge
publiceerd worden een aantal richtlijnen
inzake een provisieregeling voor handels
reizigers, die door de bijzondere omstan
digheden in hun inkomen zijn achteruit
gegaan.
„2 90
„2.70
„2.90
„2.70
„1.50
„1.50
„0.75
„0.90
„3.00
10
8
5
4
3
11 kg.
140 gram
140 gram
75 gram
75 gram
75 gram
300 gram
600 gram
500 gram
400 gram
Fazanthaan
Fazanthen
Korhaan
Korhen
Jonge patrijzen
Oude patrijzen
Houtduiven
Talingen
Wilde ganzen
Houtsnippen
Watersnippen
Goudpluvieren
Wilde konijnen
Hazen volle
(meer dan 3 k.g.)
Hazen I (2 kg.
tot 3 kg.)
Hazen (lichter
dan 2 kg.)
Edelwild geheel
rug
achterb.
andere deelen
Damwild geheel
rug
achterb.
andere deelen
Reeën geheel
rug
achterb
.„vu andere deelen
het i Wilde zwijnen geheel
rug
andere deelen
/1.25 tot 1 October
„1.35 van 1 October af
„2.10
„2.00
„2.10
„2.00
„1.00
„0.50
„0 40
„0.50
„1.-
„1.15
„0 50
„0.50
„1.10
per k.g.
per stuk
„1.10
Er zijn er, aldus de heer van Geelker
ken, die de moeilijkheden van eiken dag
veel zwaarder vinden. Zij zijn zwaar,
maar dacht men soms, dat men rustig en
onbekommerd kon toezien als anderen
strijden en voor hun ideaal vallen? De on
verschilligen denken, dat alles voorbij
gaat. Inderdaad, het gaat voorbij, maar ze
vergeten, dat er straks geen plaats meer
voor hen zal zijn. Dan zijn er nog dehet-
„2.85
„4.10
„2.55
„1.90
„1.70
HET VRAGEN VAN
Voor het 40-tal Duitsche opvoeders,
dat als gasten van het Opvoedersgilde
ongeveer drie weken in ons land vertoeft,
is een uitvoerig programma samen
gesteld. teneinde hen in te lichten over
de opvoeding en het onderwijs in Neder
land. Zoo zullen onder meer voor hen het
woord voeren: prof. dr. J. van Dam, prof,
dr. T. Goedewaagen, de heer Terpstra
(leider der afd. L.O. van het Opvoeders
gilde) dr. W F. de Groot (leider der
afd. MO. van het Opvoedersgilde) en dr i
SCHEERZEEP of SCHEERCRêME
(op textielkaart voor mannen en
jongens van 15 jaar en ouder).
„0.70
Op voederkaart voor Honden.
Voor groep I en II
III
IV
V
VI
Op voederkaart voor katten
ANTI-BCTLSJEWISTISCHE UITGAVE
„ORDE"
Verschenen is een anti-bolsjewistische
uitgave, getiteld „Orde” welke door het
departement van Volksvoorlichting en
Kunsten is samengesteld. Het blaadje zal
in geheel Nederland huis aan huis worden
bezorgd.
2 liter J3 H Aug. t/m 5 Oct.
Gedurende het tijdvak van 1 Augustus 1941 tot en met 31 Augustus 1941 geven de met
„04 K.F.” gemerkte bonnen van de kaarten M en N. welke zijn uitgereikt aan ver
bruikers, die voor kookdoeleinden op het uitsluitend gebruik van vaste brandstoffen
al dan niet in combinatie met petroleum zijn aangewezen, recht op het koopen van
één eenheid vaste brandstoffen met uitzondering van fabrieksturf.
2 h.l. (max. 100 k.g.) cokes (ook
110 k.g. bruinkoolbriketten.
150 k.g. cokesgries of cokesgruis.
175 k.g. fabrieksturf.
195 k.g.
275 k g.
200 k.g. baggerturf (450 stuks).
HAARDEN en KACHELS J
IDEM K
CENTR. VERWARMING L
1 EENHEID is gelijk:
h.l. van max, 75 k.g. anthraciet, steen
kool, industrie- of eierbriketten.
- - --- - - - •- ga>
ZEEP voor kinderen beneden twee Een rantsoen
jaar op kaart P zeep
ZEEP voor kinderen van 28 jaar (Zie boven.)
op kaart Q
3 Aug. t/m 9 Aug.
extra t/m 16 Aug.
11 t/m 17 Aug.
KOFFIE-8URROGAAT
JAM, stroop, honing e. d
RIJST of rijstemeel of rijstebloem
of rijstgries of gruttenmeel (ge
mengd meel)
HAVERMOUT of havervlokken of
haverbloem of aard.-meelvlekken,
of gort of gortmout of grutten
VERMICELLI of macaroni of spa
ghetti of maïzena of sago of aard,
meel of puddingpoeder of pud-
dingsauspoeder met 100 gram zet
meel
Orde en rust
Dat orde en rust op onze scholen moet
worden gehandhaafd, zal iedere school
man gaarne onderschrijven. Onder onze
jeugd is echter nog altijd hier en daar
een geest van verzet en opstandigheid
vaardig, die volkomen'in strijd is met’het
belang van ons volk en een goede samen
werking met het Duitsche volk en de gees
telijke en stoffelijke toekomst van die
jeugd ernstig in gevaar brengt. Deze jeugd
heeft ten deele nog steeds niet begrepen,
dat een dergelijke houding in een tijd,
waarin Europa tegen het bolsjewisme moet
vechten om zijn beschaving te handhaven,
niet geduld kan worden en ons onwaar
dig is. Ik wil ruiterlijk erkennen, dat de
onderwijzers en leeraren er in het alge
meen toe medewerken, de jeugd rustig
te houden en te zorgen, dat er geen inci
denten ontstaah. Ik breng hun daarvoor
graag hulde. Toch komen er nog steeds
gevallen voor, die van onverstand getui
gen, gevallen, die door den invloed van
den onderwijzer vaak hadden kunnen wor
den vermeden. Daar de maatregelen, die
het departement van Opvoeding, Weten
schap en Cultuurbescherming daartegen
kan nemen, nog niet doeltreffend genoeg
waren, heeft de Rijkscommissaris aan den
secretaris-generaal van dat departement
bevoegdheid gegeven, zoo noodig door te
tasten en, bij gebleken onwil van het I
schoolbestuur, aan bijzondere scholen do- I
centen te schorsen of te ontslaan, leer-1
lingen weg te sturen, de school te slul- I
ten of aan de macht van het schoolbe- I
stuur te onttrekken. Ik verzoek u, uit-1
drukkelijk te letten op de woorden bij I
gebleken onwil! Ik zal van deze bevoegd- I
heid alleen In het uiterste geval gebruik I
maken. Het ligt in de macht der school- I
besturen, dat dit wapen nooit behoeft te I
worden toegepast. Zooals u allen weet, is
sinds kor# <nn het departement van Op- I
voedft»g. Wetenschap en Cultuurbescher-
ming verbonden dr. D. C. Noordijk. in
specteur van het onderwijs in algemeenen I
dienst, die speciaal belast is met de op-1
voeding tot en het toezicht op orde en I
tucht aan onze scholen. Ik mag de school-1
besturen er wel toe opwekken, in alle I
moeilijke gevallen zijn tusschenkomst in I
te roepen. Ik ben er dan van overtuigd. I
dat ik mijn volmacht zelden of nooit zal I
behoeven toe te passen. Verreweg het aan- I
genaamst zou het mij zijn, als dit nooit I
n- odzakelijk zou blijken. Ik doe daarom I
op alle vrier Jcn van het bijzonder onder- I
wijs een ernstig beroep op hun medewer
king in deze.
Gorinchem
Eenige kameraadschapsavonden met
leden van het Opvoedersgilde zullen nog
te Utrecht en den Haag plaats vinden.
Voorts staat een ontvangst bij den leider
der N.S.B. op het programma, terwijl
ook de Rijkscommissaris voor de bezette
Nederlandsche gebieden, dr. Seyss-Inquart
de Ostmarkische opvoeders zal ontvan
gen
Ook is er voor gezorgd, dat zij de
schoonheid van ons vaderland zullen lee-
ren kennen door tochten naar Alkmaar,
Volendam en Marken, Amsterdam, Haar
lem Utrecht, het Naardermeer, Friesland
en den Afsluitdijk, de Hooge Veluwe en de
Gcudsberg te Lunteren.
Reeds werd het gezelschap verrast
door een bezoek aan General-commissar
dr. Wimmer en Oberregierungsrat dr.
Schwartz in Zandvoort
0 gram
één bon
Het gaat veeleer om eenige in hoofdzaak
technische dingen, waarin het Nederland-
sche onderwijs volgens mijn meening bij
dat van de naburige landen achterstaat.
Daarbij komen in de eerste plaats de vak
ken Nederlandsch, Duitsch en lichamelijke
oefening in het geding, waarbij het van
essentieel belang is. dat het onderwijs
daarin geen al te groote verschillen of
afwijkingen vertoont. Verder zal de over
dreven voorkeur voor intellectueele ont
wikkeling op den duur moeten wijken
voor een scholing, die meer rekening houdt
met alle krachten van den mensch. De
bestaande wetgeving biedt wel eenige ma.
gelijkheden, ook bij het bijzonder onder
wijs bepaalde algemeene richtlijnen voor
te schrijven, doch na gezette overweging
is het noodzakelijk gebleken, dat aan het
departement de mogelijkheid wordt gege
ven, om naar bevind van zaken wijzigin
gen of aanvullingen voor te schrijven. De
belangrijkste kwestie is daarbij natuurlijk
de vraag, of op de Nederlandsche lagere
school het Duitsch zal worden ingevoerd.
Na de mededeelingen, die daarover al
vroeger zijn gedaan, bestaat er in den
lande belangstelling daarvoor en zelfs e^i
zekere onrust omtrent den omvang van
dat onderwijs. Ik ben in staat, deze on
rust weg te nemen.
ce Europeesche situatie ook naar
oordeel noodzakelijk maakt. Om f
ongerustheid weg te nemen, wil II
Gisteravond heeft de secretaris-generaal
van het departement van Opvoeding, We
tenschap en Cultuurbescherming, prof. dr.
J. van Dam, voor de radio de volgende
rede gehouden.
Het spreekt vanzelf, dat het onderwijs
in de politieke bewegingen van den jong-
sten tijd een even belangrijke rol speelt
als in die van vroeger. De dragers van de
geestelijke en politieke bewegingen van
heden zijn er zich van bewust, dat het
voor den opbouw van de wereld, die na
dezen oorlog, zonder eenigen twijfel an
ders dan de vroegere, zal verrijzen, nood
zakelijk zal zijn, te beschikken over een
jeugdige generatie, die van de denkbeel
den en de idealen, die aan dezen nieuwen
wereldopbouw ten grondslag liggen, heeft
kennis genomen en ten opzichte van deze
een eigen standpunt heeft bepaald. Ik heb
de moeilijke, maar voor de toekomst van
ons volk vruchtbare taak het onderwijs,
dat deze jeugd zal j^tvangen, te leiden
in de richting, die wagens mijn overtui
ging naar dat doel voert. Ik heb bij den
Rijkscommissaris steeds volledig begrip
voor de bijzondere behoeften van ons volk
geyonden. Ik moet omgekeerd van mijn
landgenooten verlangen, dat zij van hun I
kant begrip toonen voor die maatregelen, I
die alleen in staat zijn, den weg naar een I
vruchtbare toekomst te banen.
Het is het overgroote deel van het I
Nederlandsche volk reeds geruimen tijd I
duidelijk geworden, dat de wereld van I
vóór 10 Mei onder geen enkele omstan-1
dlgheid meer kan terugkeeren. Wij zullen I
onszelf op verschillende punten moeten I
herzien en het is noodzakelijk om zich I
reeds thans een voorstelling te vormen I
van de veranderingen, die te verwachten I
zijn. Bij alles, wat thans gebeurt en bij I
alle», wat komt, hebben wij het algemeen I
Nederlandsche belang, de Nederlandsche I
toekomst, vóór alles in het oog te houden. I
Daarom heb ik, om mijn taak verder I
bevredigend te kunnen vervullen, uw ver- I
trouwen noodig, het vertrouwen, dat ik I
o» mijn post in de principieele dingen ten
volle aan de Nederlandsche belangen vast
houd. Ik heb u in den beginne niet om l
dit vertrouwengevraagd, omdat dat mij
niet als voorschot kon worden geschon-
ken. Ik heb echter aan vele symptomen
gemerkt, dat ik intusschen iets van’ dit I
vertrouwen heb gewonnenbij dat, wat
volgt, moet ik op dat vertrouwen kunnen I
bouwen. Onze onderwijswetgeving maakt I
het voor het centrale gezag op eenige pun- J
ten onmogelijk, algemeen regelend op te
treden. Wij weten, dat deze toestand voort- 1
vloeit uit
waarin gaandeweg voor het bijzonder on- heeft mij, daarbij gesteund door de ad-
--J:r~*
gelijk is aan de plaats, die het openbaar eerste zes jaren van de lagere school ge-
- ----•*-
I met het Duitsch pas in de 7e klasse een
begin te maken. Dit onderwijs begint zoo
spoedig mogelijk, met het nieuwe school
jaar 1941-1942. In den volgenden cursus
zal er dan aan de lagere school een acht
ste schooljaar worden toegevoegd, even
eens met onderwijs in het Duitsch. Daar
mede zal dan het van verschillende zijden
reedfe lang gewenschte achtste school
jaar een feit geworden zijn.
Wij krijgen dus met Ingang van 1942-43
een Nederlandsche volksschool van leer
jaren, terwijl in de twee hoogste leerja
ren Duitsch en wel 3 uur per week per
Jaar, zal worden onderwezen.
Deze thans gevallen principieele beslls-
I sing stelt het departement in staat, aan de
I uitwerking ervan in de practijk en met
name aan de kwesties van de aansluiting
tusschen L.O. en V.H.M.O. en tusschen
I L.O. en U.L.O. te beginnen.
Intusschen zal het u duidelijk zijn, dat
met de bepaling van drie uren per week
een voor alle scholen dwingend voor
schrift betreffende het leerplan moet wor
den gegeven, ten aanzien van de voorzie
ning met leerkrachten zijn wij niet pessi
mistisch gestemd, al zal er veel samen
werking tusschen verschillende scholen
I noodig zijn. Ten einde echter zekerheid
te verkrijgen, dat dit onderwijs doeltref
fend is, zal er ook een voorschrift betref
fende de leermiddelen dienen te komen.
Er bestaat voor het Duitsch op de lagere
I scholen op dit oogenblik geen leerboekje.
Om aan de moeilijkheid het hoofd te kun
nen bieden en vooral de methodische be
zwaren, die aan het onderwijs aan zoo
jonge kinderen verbonden zijn, te kun
nen ondervangen, is er een boekje in
voorbereiding, dat volgens een nieuwe,
op den leeftijd berekende methode de
grondbeginselen van het Duitsch zal on
derwijzen.
Teneinde dit boekje voor alle scholen
van Nederland geschikt te houden, zal het
zich van elke politieke uiting en partlj-
kiezing onthouden. Het ligt in de bedoe
ling, dit boekje na deze zomervacantle
verplicht te stellen.
Het middelbaar onderwijs
Wat het middelbaar onderwijs betreft,
ook dit zal in den loop van den nu vol
genden winter op de helling worden ge
nomen. De door de nieuwe urentabellen
daarin aangebrachte wijzigingen zijn daar
van een voorlooper en hebben de meest
dringende verandering aangeduid. Het
ligt in de bedoeling, de plaats, het leer
plan en de eindexameneischen van alle
vakken te herzien in den geest, dien ik
zooeven voor het lager onderwijs schet
ste.
(lat 11 tuvi win. met uuiincn xcs- in-z.
den? Wij zijn on-Nederlandsch. zegt men. M. O Alters, directeur der R.H.B.S. (e
Inderdaad, als men de baldadigheid van
de jeugd en de onverschilligheid van een
deel der volwassenen stelt tegenover de
zelftucht en het vaste geloof van ons,’ dan
zijn wij on-Nederlandsch. Maar die bal
dadigheid en die onverschilligheid vormen
niet den waren aard van ons volk. Als het
nationaal-socialisme beleefd wordt door
heel het volk, zal men deze uitingen ook
niet meer zien. Wat wil de N.S.B. met haar
strijd? zegt men. Laten wij ons toch rus
tig houden, laten wij doen alsof er niets
is. Wij willen echter geen valsche gerust
heid. omdat zij voert tot onwerkelijkheid,
en we willen juist de werkelijkheid. Wij
willen ons land sterk maken.
Deze oorlog gaat niet langs ons been:
hij dwingt ons stelling te nemen, want
ons volk moet leven. Laat geen onzer de
illusie koesteren, dat het oude weer
terugkomt
is de thuisbezorging en het panklaar maken inbegrepen.)
Bij verkoop door jagers, groothandelaars en opkoopers aan het publiek mogen
ten hoogste de prijzen, genoemd In de tweede kolom worden berekend. (In deze
prijzen zijn de kosten van verzending, verpakking en panklaar maken niet in
begrepen.
Wilde eenden
BERICHT No. 20
In bericht No. 19 betreffende de hoogst toelaatbare prijzen van groenten en fruit
dat Dinsdag, 12 Augustus j.L is verschenen, zijn in een aantal dagbladen eenige
onjuistheden geslopen. t
Hieronder volgt daarvan de verbetering.
KOMKOMMERS:
M M
„1.00 levend gewicht
„2.00 geslacht gewicht
HOOGERE PRIJZEN IS STRAFBAAR.
BEWAAR DEZE OPGAVE EN GEBRUIK HAAR.
Nieuwe opgaven kunnen de vroegere ongeldig maken.
’s-Gravenhage, 13 Augustus 1941.
Eén half rantsoen VLEESCH (been qn
of een half rants. VLEESCHWAREN Vleesch
sérs. Het zijn zij, die gingen en”die van I Eén rantsoen VLEESCH (been in- 30
over het water hun oproepen sturen, dat I begrepen) 100 gram vi»
er een nieuwe tijd komt. Zij hebben ge-of één rantsoen VLEESCHWAREN V^escn-
N.B. Het koopen van vleesch of vleeschwaren bij den kleinhandel op Maandag en
Dinsdag is niet geoorloofd.
/0.22 per stuk
KROPSLA: 0.08
Hiermede vervallen de overeenkomstige opgaven in bericht No. 19.
BEWAAR DEZE OPGAVE EN GEBRUIK HAAR.
Nieuwe opgaven kunnen de vroegere ongeldig maken.
13 Augustus 1941.
01, 02, 03
01, 02, 03, 04
01, t.m. 11
200 k.g. turfbriketten.
200 k.g. overige soorten turf.
100 k.g. Briketten, geheel of gedeeltelijk
vervaardigd van uitval en/of af
val van vaste brandstoffen geen
turf zijnde.
250 k.g. Briketten geheel of gedeeltelijk
vervaardigd van uitval en/of af
val van turf.
De veel gebruikte inhoudsmaat 1 mud W
1 h.L
per k.g.
„1.70 per stuk
„0.80
„0.80
„1.70
Toepassing van het bedrijfsvergunnlngen-
beslult 1941 op het gebied der
voedselvoorziening
In de Staatscourant van 12 dezer is af-
gekondigd het „Bedrijfsvergunningenbe-
sluit 1941 uitvoeringsbeschikking voedsel
voorziening”, volgens welk de aanvragen
voor een vergunning tot het vestigen en
uitbreiden van bedrijven, betrekking heb
bend op producten en artikelen, als be
doeld in artikel 1 van het organisatiebjt»
sluit voedselvoorziening 1941. moeten wdK|
den ingediend bij den directeur-genera®
van de voedselvoorziening. Tevens veH
meldt het besluit de gegevens, welke 1B
de aanvragen moeten worden vermeld.
ZEEP
Toiletzeep (nieuwe samenstell.)
of Huishoudzeep
of Zachte zeeppasta
of Zachte zeep (oude samenst.)
of Zachte zeep (nieuwe samenst.)
of Zeeppoeder
Voor 20 k g. droog waschgo^dTmöët
aan de wasscherij één bon worden
afgegeven.
SUIKER
over het water hun oproepen sturen, dat
1'. L Z-L---
lijk, maar het is een andere nieuwe tijd
dan zij denken. Zij gingen, maar het volk
bleef. Met hen willen we staan en den
nieuwen tijd tegemoet gaan.
Vervolgens bracht de heer van Geelker
ken den brief van de katholieke bisschop-
pen ter sprake, die in de kerken is voor-(RUST of rijstebloem of rijstemeel
- - - - Of rijstgries of gruttenmeel (ge
mengd meel)
gelezen, naar aanleiding van het feit, dat
de katholieke arbeidersorganisatie onder
een commissaris is gesteld. In dit schrij
ven is gesproken over berooving van
wat op sociaal gebied door de arbeiders
is bereikt. Dit is een leugen. Er wordt
integendeel gezorgd, dat datgene, wat
voor -de arbeiders is bereikt, ook voor de
arbeiders behouden kan blijven.
Het nationaal-socialisme is geen ge
vaar voor het geloof, want waarom zou
pien niet als geloovig katholiek of pro
testant zijn religieus-zedelijk doel kunnen
blijven nastreven? Het geloof hangt im
mers niet aan een vakbond, maar is
persoonlijk en onvervreemdbaar bezit
Wij wenschen in oprechte afhankelijk-1 TOILETZEEP voor kinderen bene-
heid van den Schepper in en voor ons
volk te doen wat we moeten en als men
ons de menschelijke genade onthoudt,
dan hopen we op de goddelijke, waarvan
we zekerder zijn.
Wij wenschen een arbeidsgemeenschap
te zien, waarin de arbeids- en levens
vreugde zal heerschen, waarin geen uit-
gestootetien en uitgeworpenen zullen
zijn. Het is niet de wil van God ge
weest. dat er zooveel misstanden zijn in
ons volk. God wil van een volk, dat het
trouw is aan den plicht, waarvoor het is
gesteld. Wanneer wij daarnaar leven, dan
zal het waar zijn, dat stoerheid, vast
heid van karakter, trouw en eer van
geweten de beste eigenschappen van ons
volk zijn. Bezin u. laat de stem van het
bloed spreken. In de Russische steppen
wordt een strijd op leven en dood ge
streden met het monster van den af-1
grond: het bolsjewisme. Tn deze zee van
ellende dringen thans de Duitsche solda
ten door en brengen er mogelijkheden
om te leven. Laten we tot God de bede
richten, dat de Führer en de Duitsche
legers hun roeping kunnen vervullen en
dat we één en onverdeeld in het nieuwe
Europa zullen staan.
De bijeenkomst werd besloten met het
zingen vn het zesde couplet van het
Wilhelmus.
Hierna werd het woord gegeven aan
den heer van Geelkerken. Zijn rede werd
herhaalde malen door applaus en toejui
chingen onderbroken.
In dezen tijd is het nuttig de vraag te
stellen: Waarom ontstond de N.S.B.? om
dat de meesten dat vergeten schijnen te
zijn, aldus spr. De N.S.B. is ontstaan uit
de liefde voor het eigen land en eigen
volk. Daarom hebben wij ons ingezet voor
den strijd en geven wij onszelf nog dage
lijks, bijeengehouden door de liefde voor
het volk en vaderland, gesterkt door Gods
vertrouwen.
Wij dienen niet het heden en het ik,
maar het morgen en de gemeenschap.
Het nationaal-socialisme is een offer van
den enkeling aan zijn volk.
Heeft het volk om het nationaal-socia
lisme gevraagd? Bijna om het tegendeel
vroeg het, het vroeg óm rust, want de lei
ders hadden die rust als ideaal voor oogen
gesteld. Zij lieten echter het volk in den
steek toen de Onrust kwam. Het kan ech
ter niet eervol zijn, dat men de erfenis
van onze voorgangers aanvaardt. Het is
eervol als men zelf strijdt en de eisch
daarbij is zelfrespect. Het volk moet la
ten zien wat zelfrespect beteekent.
Tien jaar zijn wij soms gehoond, soms
bespot, maar wij hebben gestreden in alle
richtingen, niets en niemand sparend.
Zelf hebben wij ook groote offers ge
bracht. Wij zijn niet verbitterd in dien
strijd, maar gestaald, en wij zien ons
ideaal steeds duidelijker voor oogen.
Wij hebben fouten begaan, we hebben ons
vergist in personen, zaken en omstandig
heden, we erkennerf dat. maar wij heb
ben fouten gemaakt omdat wij gestreden
hebben. Zij, die ons onze fouten verwij
ten, konden geen fouten maken omdat zij
niets deden. Men zegt, dat ons volk niet
houdt van uiterlijk vertoon en dat juist
de N.S.B. daar wel van houdt. De N.S.B.
wil uiting geven aan haar streven, overal
waar zij zich vertoont.
Ook de leidersgedachte ontlokt critiek.
De heer van Geelkerken antwoordde
hierop: Zou Mussert. geen slooper maar
een bouwer, een Nederlander in hart en
nieren, die onze wateren en dijken kent,
die met hart en ziel voor ons volk werkt,
dat Nederlandsche volk niet kunnen lei-
Voor bet tijdvak van 24 Juni t.m. 31 December 1941 zijn geldig:
Eén eenheid vaste brandst.: Eén eenheid turf:
(of later vaste brandstoffen!
05, 06, 07
05. 06, 07, 08
De Duitsche taal
Het is noodzakelijk, dat er op den duur
een toestand ontstaat, waarbij iedere Ne
derlander eenigszins vertrouwd raakt met
de Duitsche taal, waardoor de mogelijk-
I heid voor alle Nederlanders, om naar
Duitschland te gaan, met Duitschers om
I te gaan of bij gebleken werkloosheid in
I Duitschland te gaan werken, wordt ver-
I groot. In de eerste plaats kan een derge
lijke mogelijkheid er slechts toe mede-
I werken, het contact en het vriendschap-
I pelijk verkeer te bevorderen, wat voor
de toekomst van ons volk in een toe
komstig Europa niet anders dan gunstig
kan zijn. Maar in de tweede plaats juich
ik haar ook van taalkundig standpunt
toé. Er is geen twijfel aan, dat het Neder
landsch ik heb dat al vaker betoogd i
thans sterker dan vroeger is blootge
steld aan Duitschen invloed en dat die in
vloed voor de zuiverheid van onze taal
gevaarlijker is dan bijv, dievan het
Fransch en van het Engelsch, het ge
volg van de groote gelijkenis, die er, naast
aanzienlijke verschillen, tusschen het
Duitsch en het Nederlandsch bestaat. Dien
invloed kan men alleen weren of ten
goede keeren, als men zelf het Duitsch
kent. Hoe beter het onderwijs in l._.
Duitsch is. des te meer komt dit ook aan
het Nederlandsch ten goede. Aan den- -
anderen kant is het mijn vaste overtui- j Mouflon geheel
ging, dat men met het onderwijs in een
vreemdetaal en vooral in het zoo ver
wante Duitsch, niet mag beginnen, voor
dat het kind voldoende kennis van den
bouw en de spraakkunst van zijn eigen
taal heeft verworven en de geestelijke i
rijpheid bezit, om de beginselen van een I
nemen. Dit
Intusschen zal reeds bij het begin van
den nieuwen cursus een belangwek
kende proefneming op onderwijsge
bied worden ondernomen: er zal wor
den geopend een Nederlandsche in
stelling voor volksche opvoeding (af
gekort: N.I.V.O.), die in den trant van
de Duitsche national-politische Erzie-
hungsanstalt zal worden ingericht,
maar op Nederlandsche leest zal wor
den geschoeid. In deze school worden
jongens van den leeftijd die geschikt
Is voor de middelbare school, opgeno
men. Zij leven daar als in een kost
school en ontvangen een opvoeding,
die gericht is «p een harmonische ont
wikkeling van geest en lichaam.
Naast de studie van de belangrijkste
vakken, van het M O. (waarbij Neder
landsch het hoofdvak is) staat een veel
zijdige ontwikkeling op het gebied van li-
1 chaamsoefeningen en sport. Binnenkort
Leerplan en leernvddeien 1 voigen over n.j.v.O nadere mede-
lrerder heeft de Rijkscommissaris aan deelln«en.
den secretaris-generaal van Opvoeding, Intusschen wacht dus vooral het lager
V. tenschap en Cultuurbescherming de be- onderwijs een jaar, waarin belangrijke
voegdheid verleend, ook voor de bijzon- dingen worden voorbereid. Onnoodig te
cere scholen voorschriften te geven op zeggen, dat ook bet onderwijs in het Ne-
l.et gebied van het leerplan en de leer- derlandsch. zoowel als andere onderdeelen
n i ldeien. Deze bevoegdheid is gegeven I van het leerplan aan een nauwgezet on-
mst_het oog op eenige wijzigingen, die derzoek zullen worden onderworpen. Me-
mijn dedeelingen daarover zal ik opschorten,
gewekte j totdat de maatregelen verder uitgewerkt
ik voor-1 zullen zijn. Ik hnop, dat u, Nederlandsche
opstellen, dat het geenszins in de bedoe- I ouders, dat wat ik heden had mede te
ling ligt daarbij het principieele karakter deelen, met vertrouwen en begrip zult
van de bijzondere school aan te tasten, hebben opgenomen.
De plaatsvervangend leider van de
N.S.B., de heer C. van Geelkerken, heeft
gisteravond in „Bellevue” te Amsterdam
voor een talrijk gehoor een rede gehouden
over de beteekenis en de positie in ons
volk van de N.S.B.
Op het podium speelde de W.A.-kapel
van de heerban Amsterdam voor den aan
vang van de bijeenkomst marschliederen.
Om 8 uur hield de propagandaleider van
district 12 der N S.B., de heer J. de Haas,
een korte begroetingsre<|e, waarin hij de
Duitsche gasten verwelkomde.
3*t“
„1.85
„2.70
„1.70
„1.55
„1.85
„2.70
„1-70
1.55
„2.85
„4.10
„2.55
„1.90
„2.50
„3.80
BON Dlitributie-perioOe
EIEREN
de historische ontwikkeling, vreemde taal in zich op te
derwijs een plaats is ingeruimd, welke viezen van deskundigen, er toe geleid de
gelijk is aan de plaats, die het openbaar eerste zes jaren van de lagere school ge-
onrlerwijs bekleedde. De algemeene vrij- heel vrij te laten van dit onderwijs en
heid van onderwijs, welke steeds richt-
snoer is geweest van onze geheele onder
wijswetgeving, brengt in de tegenwoordige
omstandigheden bepaalde bezwaren met
zich mede. Niet in de eerste plaats be
zwaren van principieelen aard, want het
recht op bijzonder onderwijs wordt ook
thans voor hen, die daaraan behoefte ge
voelen, volkomen erkend, doch wel bezwa
ren van algemeen-bestuurlijken aard.
Zoo was de Nederlandsche regeering niet
bevoegd om leerkrachten bij het bijzon
der onderwijs te benoemen of te ontslaan.
De politieke situatie heeft het noodzake
lijk gemaakt, hierin eenige wijziging te
brengen. Het gevolg daarvan is de veror
dening op de benoemingen en de ontsla
gen geweest, die sinds eenigen tijd werkt
en, zoover ik weet niet tot moeilijkheden
van ernstigen hard aanleiding heeft gege
ven. Intusschen is het noodzakelijk geble
ken, vooral in het belang van de positie
van Nederland in Europa, nog een stap
verder te gaan en wel op twee belangrijke
punten. Het is het probleem van. de orde
en de rust in onze scholen, en dat van
het leerplan en de leermiddelen.