De wijzigingen het onderwijs BINNENLAND men in Welken distributiebon heeft i Hoeveelheidj BONKAART ALGEMEEN noodig 106 Volksschool met acht leerjaren kropsla: aangekondigd 110 111 112 0.80 in de huid zonder darm per kg. 10, t/m 16 Aug. 30 26 27 H liter 50 gram 10 t/m 16 Aug. 100 gram 75 gram 4 t/m 31 Aug. K 12 DISTRIBUTIE VASTE BRANDSTOFFEN 0FF1CIEELE PUBLICATIE VAN DEN GEMACHTIGDE VOOR DE PRUZEN BERICHT No. 21. 107 108 109 i de N.S.B. volk 150 gram 120 gram 300 gram 200 gram 150 gram 250 gram A 30 30 B 30 A 30 B 29 30 „c.:: Provisieregeling handelsreizigers Radiorede van professor dr. J. van Dam De plaats van in ons 1 Daitsche opvoeders in Nederland - HAAGSCHE COURANT Woens’dag 13 Aug. T91I— 2© ET. pag. 2 OFF1CIEELE PUBLICATIE VAN DEN GEMACHTIGDE VOOR DE PRIJZEN 700/850 gram 0.19 600/700 gram 0.15 500/600 gram „0.11 Rede van den plaaüvervangenc leider C. van Geelkerken te Amsterdam RECLAMES. ARTIKELEN boven 850 gram 4 t/m 31 Aug. 0.08 1 kilogram 10 Aug. t/m 6 Sept. 250 gram prijzen ten hoogste aan het publiek in rekening worden gebracht. (In deze prijzen 10 Aug. t/m 6 Sept. 250 gram 10 Aug. t/m 6 Sept. 100 gram per atuk /2.10 per stuk BONKAART DIVERSEN 100 gram KAAS een ei 10 t/m 16 Aug. 3 k.g. I» AARDAPPELEN li k.g. per k.g. „3 per k.g. „4.— 3.— „2.65 1O BROODKAART ,0.80 N H H 100 gram „1.10 M •I w\ BOTER--OF VETKAART te 3 Aug. t/m 20 Aug. BOTER MELKKAART R 10 t/m 16 Aug. MELK voor kinderen t/m 13 jaar VLEESCHKAART PAPKAART (voor kinderen geboren na 1 Juli 1937). 10 Aug. t/m 6 Sept. 250 gram 10 Aug. t/m 6 Sept. 250 gram ZEEPKAARTEN P EN Q begroetingsre^e, waarin hij de 4 t/m 31 «Aug. den twee jaar op kaart P SCHEERZEEP 1 Mei Vm 31 Aug. HONDEN-EN KATTENBROOD 1 t/m 31 Aug. i PETROLEUMKAART M EN 0 Koken WILD. Bij verkoop door den kleinhandel mogen de in de eerste kolom genoemde 250 gram 500 gram 10 Aug. t/m 6 Sept 10 Aug. Vm 6 Sept. 10 Aug. Vm 6 Sept rug achterb. andere deelen Tamme konijnen HAVERMOUT of -bloem of -vlok ken, gort, of -mout, aardappel- meelvlokken of grutten TARWEBLOEM of -meel of rogge bloem, of -meel of zelfrijzend bak. meel of Brood of half rantsoen Gebak 250 op L 35 gram 50 gram Zie onder. 10 Vm 16 Aug. (Op bonnen, waarop staat vermeld: „4 rantsoenen" 400 gram brood of 4 rant» soenen gebak). 10 t/m 16 Aug. extra t/m 6 Sept. BROOD of 1 Rantsoen Gebak. Dit is: Ontbijtkoek of Speculaas of andere koekjes of Biscuits en Wafels of Beschuit of Cake of Taart en gebakjes of gevuld groot korstgebak of gevuld klein korstgebak 50 gram 1 tube 1 pot Zeep Melk I Bloem Rijst Eieren Toilet zeep Kaas k.g. k.g. k.g. k.g. k.g. Haver mout Reserve Reserve „1.75 persturf (300 stuks). Peel-turf „2.00 n Naar het A.N.P. meldt, zal dezer dagen ge publiceerd worden een aantal richtlijnen inzake een provisieregeling voor handels reizigers, die door de bijzondere omstan digheden in hun inkomen zijn achteruit gegaan. „2 90 „2.70 „2.90 „2.70 „1.50 „1.50 „0.75 „0.90 „3.00 10 8 5 4 3 11 kg. 140 gram 140 gram 75 gram 75 gram 75 gram 300 gram 600 gram 500 gram 400 gram Fazanthaan Fazanthen Korhaan Korhen Jonge patrijzen Oude patrijzen Houtduiven Talingen Wilde ganzen Houtsnippen Watersnippen Goudpluvieren Wilde konijnen Hazen volle (meer dan 3 k.g.) Hazen I (2 kg. tot 3 kg.) Hazen (lichter dan 2 kg.) Edelwild geheel rug achterb. andere deelen Damwild geheel rug achterb. andere deelen Reeën geheel rug achterb .„vu andere deelen het i Wilde zwijnen geheel rug andere deelen /1.25 tot 1 October „1.35 van 1 October af „2.10 „2.00 „2.10 „2.00 „1.00 „0.50 „0 40 „0.50 „1.- „1.15 „0 50 „0.50 „1.10 per k.g. per stuk „1.10 Er zijn er, aldus de heer van Geelker ken, die de moeilijkheden van eiken dag veel zwaarder vinden. Zij zijn zwaar, maar dacht men soms, dat men rustig en onbekommerd kon toezien als anderen strijden en voor hun ideaal vallen? De on verschilligen denken, dat alles voorbij gaat. Inderdaad, het gaat voorbij, maar ze vergeten, dat er straks geen plaats meer voor hen zal zijn. Dan zijn er nog dehet- „2.85 „4.10 „2.55 „1.90 „1.70 HET VRAGEN VAN Voor het 40-tal Duitsche opvoeders, dat als gasten van het Opvoedersgilde ongeveer drie weken in ons land vertoeft, is een uitvoerig programma samen gesteld. teneinde hen in te lichten over de opvoeding en het onderwijs in Neder land. Zoo zullen onder meer voor hen het woord voeren: prof. dr. J. van Dam, prof, dr. T. Goedewaagen, de heer Terpstra (leider der afd. L.O. van het Opvoeders gilde) dr. W F. de Groot (leider der afd. MO. van het Opvoedersgilde) en dr i SCHEERZEEP of SCHEERCRêME (op textielkaart voor mannen en jongens van 15 jaar en ouder). „0.70 Op voederkaart voor Honden. Voor groep I en II III IV V VI Op voederkaart voor katten ANTI-BCTLSJEWISTISCHE UITGAVE „ORDE" Verschenen is een anti-bolsjewistische uitgave, getiteld „Orde” welke door het departement van Volksvoorlichting en Kunsten is samengesteld. Het blaadje zal in geheel Nederland huis aan huis worden bezorgd. 2 liter J3 H Aug. t/m 5 Oct. Gedurende het tijdvak van 1 Augustus 1941 tot en met 31 Augustus 1941 geven de met „04 K.F.” gemerkte bonnen van de kaarten M en N. welke zijn uitgereikt aan ver bruikers, die voor kookdoeleinden op het uitsluitend gebruik van vaste brandstoffen al dan niet in combinatie met petroleum zijn aangewezen, recht op het koopen van één eenheid vaste brandstoffen met uitzondering van fabrieksturf. 2 h.l. (max. 100 k.g.) cokes (ook 110 k.g. bruinkoolbriketten. 150 k.g. cokesgries of cokesgruis. 175 k.g. fabrieksturf. 195 k.g. 275 k g. 200 k.g. baggerturf (450 stuks). HAARDEN en KACHELS J IDEM K CENTR. VERWARMING L 1 EENHEID is gelijk: h.l. van max, 75 k.g. anthraciet, steen kool, industrie- of eierbriketten. - - --- - - - •- ga> ZEEP voor kinderen beneden twee Een rantsoen jaar op kaart P zeep ZEEP voor kinderen van 28 jaar (Zie boven.) op kaart Q 3 Aug. t/m 9 Aug. extra t/m 16 Aug. 11 t/m 17 Aug. KOFFIE-8URROGAAT JAM, stroop, honing e. d RIJST of rijstemeel of rijstebloem of rijstgries of gruttenmeel (ge mengd meel) HAVERMOUT of havervlokken of haverbloem of aard.-meelvlekken, of gort of gortmout of grutten VERMICELLI of macaroni of spa ghetti of maïzena of sago of aard, meel of puddingpoeder of pud- dingsauspoeder met 100 gram zet meel Orde en rust Dat orde en rust op onze scholen moet worden gehandhaafd, zal iedere school man gaarne onderschrijven. Onder onze jeugd is echter nog altijd hier en daar een geest van verzet en opstandigheid vaardig, die volkomen'in strijd is met’het belang van ons volk en een goede samen werking met het Duitsche volk en de gees telijke en stoffelijke toekomst van die jeugd ernstig in gevaar brengt. Deze jeugd heeft ten deele nog steeds niet begrepen, dat een dergelijke houding in een tijd, waarin Europa tegen het bolsjewisme moet vechten om zijn beschaving te handhaven, niet geduld kan worden en ons onwaar dig is. Ik wil ruiterlijk erkennen, dat de onderwijzers en leeraren er in het alge meen toe medewerken, de jeugd rustig te houden en te zorgen, dat er geen inci denten ontstaah. Ik breng hun daarvoor graag hulde. Toch komen er nog steeds gevallen voor, die van onverstand getui gen, gevallen, die door den invloed van den onderwijzer vaak hadden kunnen wor den vermeden. Daar de maatregelen, die het departement van Opvoeding, Weten schap en Cultuurbescherming daartegen kan nemen, nog niet doeltreffend genoeg waren, heeft de Rijkscommissaris aan den secretaris-generaal van dat departement bevoegdheid gegeven, zoo noodig door te tasten en, bij gebleken onwil van het I schoolbestuur, aan bijzondere scholen do- I centen te schorsen of te ontslaan, leer-1 lingen weg te sturen, de school te slul- I ten of aan de macht van het schoolbe- I stuur te onttrekken. Ik verzoek u, uit-1 drukkelijk te letten op de woorden bij I gebleken onwil! Ik zal van deze bevoegd- I heid alleen In het uiterste geval gebruik I maken. Het ligt in de macht der school- I besturen, dat dit wapen nooit behoeft te I worden toegepast. Zooals u allen weet, is sinds kor# <nn het departement van Op- I voedft»g. Wetenschap en Cultuurbescher- ming verbonden dr. D. C. Noordijk. in specteur van het onderwijs in algemeenen I dienst, die speciaal belast is met de op-1 voeding tot en het toezicht op orde en I tucht aan onze scholen. Ik mag de school-1 besturen er wel toe opwekken, in alle I moeilijke gevallen zijn tusschenkomst in I te roepen. Ik ben er dan van overtuigd. I dat ik mijn volmacht zelden of nooit zal I behoeven toe te passen. Verreweg het aan- I genaamst zou het mij zijn, als dit nooit I n- odzakelijk zou blijken. Ik doe daarom I op alle vrier Jcn van het bijzonder onder- I wijs een ernstig beroep op hun medewer king in deze. Gorinchem Eenige kameraadschapsavonden met leden van het Opvoedersgilde zullen nog te Utrecht en den Haag plaats vinden. Voorts staat een ontvangst bij den leider der N.S.B. op het programma, terwijl ook de Rijkscommissaris voor de bezette Nederlandsche gebieden, dr. Seyss-Inquart de Ostmarkische opvoeders zal ontvan gen Ook is er voor gezorgd, dat zij de schoonheid van ons vaderland zullen lee- ren kennen door tochten naar Alkmaar, Volendam en Marken, Amsterdam, Haar lem Utrecht, het Naardermeer, Friesland en den Afsluitdijk, de Hooge Veluwe en de Gcudsberg te Lunteren. Reeds werd het gezelschap verrast door een bezoek aan General-commissar dr. Wimmer en Oberregierungsrat dr. Schwartz in Zandvoort 0 gram één bon Het gaat veeleer om eenige in hoofdzaak technische dingen, waarin het Nederland- sche onderwijs volgens mijn meening bij dat van de naburige landen achterstaat. Daarbij komen in de eerste plaats de vak ken Nederlandsch, Duitsch en lichamelijke oefening in het geding, waarbij het van essentieel belang is. dat het onderwijs daarin geen al te groote verschillen of afwijkingen vertoont. Verder zal de over dreven voorkeur voor intellectueele ont wikkeling op den duur moeten wijken voor een scholing, die meer rekening houdt met alle krachten van den mensch. De bestaande wetgeving biedt wel eenige ma. gelijkheden, ook bij het bijzonder onder wijs bepaalde algemeene richtlijnen voor te schrijven, doch na gezette overweging is het noodzakelijk gebleken, dat aan het departement de mogelijkheid wordt gege ven, om naar bevind van zaken wijzigin gen of aanvullingen voor te schrijven. De belangrijkste kwestie is daarbij natuurlijk de vraag, of op de Nederlandsche lagere school het Duitsch zal worden ingevoerd. Na de mededeelingen, die daarover al vroeger zijn gedaan, bestaat er in den lande belangstelling daarvoor en zelfs e^i zekere onrust omtrent den omvang van dat onderwijs. Ik ben in staat, deze on rust weg te nemen. ce Europeesche situatie ook naar oordeel noodzakelijk maakt. Om f ongerustheid weg te nemen, wil II Gisteravond heeft de secretaris-generaal van het departement van Opvoeding, We tenschap en Cultuurbescherming, prof. dr. J. van Dam, voor de radio de volgende rede gehouden. Het spreekt vanzelf, dat het onderwijs in de politieke bewegingen van den jong- sten tijd een even belangrijke rol speelt als in die van vroeger. De dragers van de geestelijke en politieke bewegingen van heden zijn er zich van bewust, dat het voor den opbouw van de wereld, die na dezen oorlog, zonder eenigen twijfel an ders dan de vroegere, zal verrijzen, nood zakelijk zal zijn, te beschikken over een jeugdige generatie, die van de denkbeel den en de idealen, die aan dezen nieuwen wereldopbouw ten grondslag liggen, heeft kennis genomen en ten opzichte van deze een eigen standpunt heeft bepaald. Ik heb de moeilijke, maar voor de toekomst van ons volk vruchtbare taak het onderwijs, dat deze jeugd zal j^tvangen, te leiden in de richting, die wagens mijn overtui ging naar dat doel voert. Ik heb bij den Rijkscommissaris steeds volledig begrip voor de bijzondere behoeften van ons volk geyonden. Ik moet omgekeerd van mijn landgenooten verlangen, dat zij van hun I kant begrip toonen voor die maatregelen, I die alleen in staat zijn, den weg naar een I vruchtbare toekomst te banen. Het is het overgroote deel van het I Nederlandsche volk reeds geruimen tijd I duidelijk geworden, dat de wereld van I vóór 10 Mei onder geen enkele omstan-1 dlgheid meer kan terugkeeren. Wij zullen I onszelf op verschillende punten moeten I herzien en het is noodzakelijk om zich I reeds thans een voorstelling te vormen I van de veranderingen, die te verwachten I zijn. Bij alles, wat thans gebeurt en bij I alle», wat komt, hebben wij het algemeen I Nederlandsche belang, de Nederlandsche I toekomst, vóór alles in het oog te houden. I Daarom heb ik, om mijn taak verder I bevredigend te kunnen vervullen, uw ver- I trouwen noodig, het vertrouwen, dat ik I o» mijn post in de principieele dingen ten volle aan de Nederlandsche belangen vast houd. Ik heb u in den beginne niet om l dit vertrouwengevraagd, omdat dat mij niet als voorschot kon worden geschon- ken. Ik heb echter aan vele symptomen gemerkt, dat ik intusschen iets van’ dit I vertrouwen heb gewonnenbij dat, wat volgt, moet ik op dat vertrouwen kunnen I bouwen. Onze onderwijswetgeving maakt I het voor het centrale gezag op eenige pun- J ten onmogelijk, algemeen regelend op te treden. Wij weten, dat deze toestand voort- 1 vloeit uit waarin gaandeweg voor het bijzonder on- heeft mij, daarbij gesteund door de ad- --J:r~* gelijk is aan de plaats, die het openbaar eerste zes jaren van de lagere school ge- - ----•*- I met het Duitsch pas in de 7e klasse een begin te maken. Dit onderwijs begint zoo spoedig mogelijk, met het nieuwe school jaar 1941-1942. In den volgenden cursus zal er dan aan de lagere school een acht ste schooljaar worden toegevoegd, even eens met onderwijs in het Duitsch. Daar mede zal dan het van verschillende zijden reedfe lang gewenschte achtste school jaar een feit geworden zijn. Wij krijgen dus met Ingang van 1942-43 een Nederlandsche volksschool van leer jaren, terwijl in de twee hoogste leerja ren Duitsch en wel 3 uur per week per Jaar, zal worden onderwezen. Deze thans gevallen principieele beslls- I sing stelt het departement in staat, aan de I uitwerking ervan in de practijk en met name aan de kwesties van de aansluiting tusschen L.O. en V.H.M.O. en tusschen I L.O. en U.L.O. te beginnen. Intusschen zal het u duidelijk zijn, dat met de bepaling van drie uren per week een voor alle scholen dwingend voor schrift betreffende het leerplan moet wor den gegeven, ten aanzien van de voorzie ning met leerkrachten zijn wij niet pessi mistisch gestemd, al zal er veel samen werking tusschen verschillende scholen I noodig zijn. Ten einde echter zekerheid te verkrijgen, dat dit onderwijs doeltref fend is, zal er ook een voorschrift betref fende de leermiddelen dienen te komen. Er bestaat voor het Duitsch op de lagere I scholen op dit oogenblik geen leerboekje. Om aan de moeilijkheid het hoofd te kun nen bieden en vooral de methodische be zwaren, die aan het onderwijs aan zoo jonge kinderen verbonden zijn, te kun nen ondervangen, is er een boekje in voorbereiding, dat volgens een nieuwe, op den leeftijd berekende methode de grondbeginselen van het Duitsch zal on derwijzen. Teneinde dit boekje voor alle scholen van Nederland geschikt te houden, zal het zich van elke politieke uiting en partlj- kiezing onthouden. Het ligt in de bedoe ling, dit boekje na deze zomervacantle verplicht te stellen. Het middelbaar onderwijs Wat het middelbaar onderwijs betreft, ook dit zal in den loop van den nu vol genden winter op de helling worden ge nomen. De door de nieuwe urentabellen daarin aangebrachte wijzigingen zijn daar van een voorlooper en hebben de meest dringende verandering aangeduid. Het ligt in de bedoeling, de plaats, het leer plan en de eindexameneischen van alle vakken te herzien in den geest, dien ik zooeven voor het lager onderwijs schet ste. (lat 11 tuvi win. met uuiincn xcs- in-z. den? Wij zijn on-Nederlandsch. zegt men. M. O Alters, directeur der R.H.B.S. (e Inderdaad, als men de baldadigheid van de jeugd en de onverschilligheid van een deel der volwassenen stelt tegenover de zelftucht en het vaste geloof van ons,’ dan zijn wij on-Nederlandsch. Maar die bal dadigheid en die onverschilligheid vormen niet den waren aard van ons volk. Als het nationaal-socialisme beleefd wordt door heel het volk, zal men deze uitingen ook niet meer zien. Wat wil de N.S.B. met haar strijd? zegt men. Laten wij ons toch rus tig houden, laten wij doen alsof er niets is. Wij willen echter geen valsche gerust heid. omdat zij voert tot onwerkelijkheid, en we willen juist de werkelijkheid. Wij willen ons land sterk maken. Deze oorlog gaat niet langs ons been: hij dwingt ons stelling te nemen, want ons volk moet leven. Laat geen onzer de illusie koesteren, dat het oude weer terugkomt is de thuisbezorging en het panklaar maken inbegrepen.) Bij verkoop door jagers, groothandelaars en opkoopers aan het publiek mogen ten hoogste de prijzen, genoemd In de tweede kolom worden berekend. (In deze prijzen zijn de kosten van verzending, verpakking en panklaar maken niet in begrepen. Wilde eenden BERICHT No. 20 In bericht No. 19 betreffende de hoogst toelaatbare prijzen van groenten en fruit dat Dinsdag, 12 Augustus j.L is verschenen, zijn in een aantal dagbladen eenige onjuistheden geslopen. t Hieronder volgt daarvan de verbetering. KOMKOMMERS: M M „1.00 levend gewicht „2.00 geslacht gewicht HOOGERE PRIJZEN IS STRAFBAAR. BEWAAR DEZE OPGAVE EN GEBRUIK HAAR. Nieuwe opgaven kunnen de vroegere ongeldig maken. ’s-Gravenhage, 13 Augustus 1941. Eén half rantsoen VLEESCH (been qn of een half rants. VLEESCHWAREN Vleesch sérs. Het zijn zij, die gingen en”die van I Eén rantsoen VLEESCH (been in- 30 over het water hun oproepen sturen, dat I begrepen) 100 gram vi» er een nieuwe tijd komt. Zij hebben ge-of één rantsoen VLEESCHWAREN V^escn- N.B. Het koopen van vleesch of vleeschwaren bij den kleinhandel op Maandag en Dinsdag is niet geoorloofd. /0.22 per stuk KROPSLA: 0.08 Hiermede vervallen de overeenkomstige opgaven in bericht No. 19. BEWAAR DEZE OPGAVE EN GEBRUIK HAAR. Nieuwe opgaven kunnen de vroegere ongeldig maken. 13 Augustus 1941. 01, 02, 03 01, 02, 03, 04 01, t.m. 11 200 k.g. turfbriketten. 200 k.g. overige soorten turf. 100 k.g. Briketten, geheel of gedeeltelijk vervaardigd van uitval en/of af val van vaste brandstoffen geen turf zijnde. 250 k.g. Briketten geheel of gedeeltelijk vervaardigd van uitval en/of af val van turf. De veel gebruikte inhoudsmaat 1 mud W 1 h.L per k.g. „1.70 per stuk „0.80 „0.80 „1.70 Toepassing van het bedrijfsvergunnlngen- beslult 1941 op het gebied der voedselvoorziening In de Staatscourant van 12 dezer is af- gekondigd het „Bedrijfsvergunningenbe- sluit 1941 uitvoeringsbeschikking voedsel voorziening”, volgens welk de aanvragen voor een vergunning tot het vestigen en uitbreiden van bedrijven, betrekking heb bend op producten en artikelen, als be doeld in artikel 1 van het organisatiebjt» sluit voedselvoorziening 1941. moeten wdK| den ingediend bij den directeur-genera® van de voedselvoorziening. Tevens veH meldt het besluit de gegevens, welke 1B de aanvragen moeten worden vermeld. ZEEP Toiletzeep (nieuwe samenstell.) of Huishoudzeep of Zachte zeeppasta of Zachte zeep (oude samenst.) of Zachte zeep (nieuwe samenst.) of Zeeppoeder Voor 20 k g. droog waschgo^dTmöët aan de wasscherij één bon worden afgegeven. SUIKER over het water hun oproepen sturen, dat 1'. L Z-L--- lijk, maar het is een andere nieuwe tijd dan zij denken. Zij gingen, maar het volk bleef. Met hen willen we staan en den nieuwen tijd tegemoet gaan. Vervolgens bracht de heer van Geelker ken den brief van de katholieke bisschop- pen ter sprake, die in de kerken is voor-(RUST of rijstebloem of rijstemeel - - - - Of rijstgries of gruttenmeel (ge mengd meel) gelezen, naar aanleiding van het feit, dat de katholieke arbeidersorganisatie onder een commissaris is gesteld. In dit schrij ven is gesproken over berooving van wat op sociaal gebied door de arbeiders is bereikt. Dit is een leugen. Er wordt integendeel gezorgd, dat datgene, wat voor -de arbeiders is bereikt, ook voor de arbeiders behouden kan blijven. Het nationaal-socialisme is geen ge vaar voor het geloof, want waarom zou pien niet als geloovig katholiek of pro testant zijn religieus-zedelijk doel kunnen blijven nastreven? Het geloof hangt im mers niet aan een vakbond, maar is persoonlijk en onvervreemdbaar bezit Wij wenschen in oprechte afhankelijk-1 TOILETZEEP voor kinderen bene- heid van den Schepper in en voor ons volk te doen wat we moeten en als men ons de menschelijke genade onthoudt, dan hopen we op de goddelijke, waarvan we zekerder zijn. Wij wenschen een arbeidsgemeenschap te zien, waarin de arbeids- en levens vreugde zal heerschen, waarin geen uit- gestootetien en uitgeworpenen zullen zijn. Het is niet de wil van God ge weest. dat er zooveel misstanden zijn in ons volk. God wil van een volk, dat het trouw is aan den plicht, waarvoor het is gesteld. Wanneer wij daarnaar leven, dan zal het waar zijn, dat stoerheid, vast heid van karakter, trouw en eer van geweten de beste eigenschappen van ons volk zijn. Bezin u. laat de stem van het bloed spreken. In de Russische steppen wordt een strijd op leven en dood ge streden met het monster van den af-1 grond: het bolsjewisme. Tn deze zee van ellende dringen thans de Duitsche solda ten door en brengen er mogelijkheden om te leven. Laten we tot God de bede richten, dat de Führer en de Duitsche legers hun roeping kunnen vervullen en dat we één en onverdeeld in het nieuwe Europa zullen staan. De bijeenkomst werd besloten met het zingen vn het zesde couplet van het Wilhelmus. Hierna werd het woord gegeven aan den heer van Geelkerken. Zijn rede werd herhaalde malen door applaus en toejui chingen onderbroken. In dezen tijd is het nuttig de vraag te stellen: Waarom ontstond de N.S.B.? om dat de meesten dat vergeten schijnen te zijn, aldus spr. De N.S.B. is ontstaan uit de liefde voor het eigen land en eigen volk. Daarom hebben wij ons ingezet voor den strijd en geven wij onszelf nog dage lijks, bijeengehouden door de liefde voor het volk en vaderland, gesterkt door Gods vertrouwen. Wij dienen niet het heden en het ik, maar het morgen en de gemeenschap. Het nationaal-socialisme is een offer van den enkeling aan zijn volk. Heeft het volk om het nationaal-socia lisme gevraagd? Bijna om het tegendeel vroeg het, het vroeg óm rust, want de lei ders hadden die rust als ideaal voor oogen gesteld. Zij lieten echter het volk in den steek toen de Onrust kwam. Het kan ech ter niet eervol zijn, dat men de erfenis van onze voorgangers aanvaardt. Het is eervol als men zelf strijdt en de eisch daarbij is zelfrespect. Het volk moet la ten zien wat zelfrespect beteekent. Tien jaar zijn wij soms gehoond, soms bespot, maar wij hebben gestreden in alle richtingen, niets en niemand sparend. Zelf hebben wij ook groote offers ge bracht. Wij zijn niet verbitterd in dien strijd, maar gestaald, en wij zien ons ideaal steeds duidelijker voor oogen. Wij hebben fouten begaan, we hebben ons vergist in personen, zaken en omstandig heden, we erkennerf dat. maar wij heb ben fouten gemaakt omdat wij gestreden hebben. Zij, die ons onze fouten verwij ten, konden geen fouten maken omdat zij niets deden. Men zegt, dat ons volk niet houdt van uiterlijk vertoon en dat juist de N.S.B. daar wel van houdt. De N.S.B. wil uiting geven aan haar streven, overal waar zij zich vertoont. Ook de leidersgedachte ontlokt critiek. De heer van Geelkerken antwoordde hierop: Zou Mussert. geen slooper maar een bouwer, een Nederlander in hart en nieren, die onze wateren en dijken kent, die met hart en ziel voor ons volk werkt, dat Nederlandsche volk niet kunnen lei- Voor bet tijdvak van 24 Juni t.m. 31 December 1941 zijn geldig: Eén eenheid vaste brandst.: Eén eenheid turf: (of later vaste brandstoffen! 05, 06, 07 05. 06, 07, 08 De Duitsche taal Het is noodzakelijk, dat er op den duur een toestand ontstaat, waarbij iedere Ne derlander eenigszins vertrouwd raakt met de Duitsche taal, waardoor de mogelijk- I heid voor alle Nederlanders, om naar Duitschland te gaan, met Duitschers om I te gaan of bij gebleken werkloosheid in I Duitschland te gaan werken, wordt ver- I groot. In de eerste plaats kan een derge lijke mogelijkheid er slechts toe mede- I werken, het contact en het vriendschap- I pelijk verkeer te bevorderen, wat voor de toekomst van ons volk in een toe komstig Europa niet anders dan gunstig kan zijn. Maar in de tweede plaats juich ik haar ook van taalkundig standpunt toé. Er is geen twijfel aan, dat het Neder landsch ik heb dat al vaker betoogd i thans sterker dan vroeger is blootge steld aan Duitschen invloed en dat die in vloed voor de zuiverheid van onze taal gevaarlijker is dan bijv, dievan het Fransch en van het Engelsch, het ge volg van de groote gelijkenis, die er, naast aanzienlijke verschillen, tusschen het Duitsch en het Nederlandsch bestaat. Dien invloed kan men alleen weren of ten goede keeren, als men zelf het Duitsch kent. Hoe beter het onderwijs in l._. Duitsch is. des te meer komt dit ook aan het Nederlandsch ten goede. Aan den- - anderen kant is het mijn vaste overtui- j Mouflon geheel ging, dat men met het onderwijs in een vreemdetaal en vooral in het zoo ver wante Duitsch, niet mag beginnen, voor dat het kind voldoende kennis van den bouw en de spraakkunst van zijn eigen taal heeft verworven en de geestelijke i rijpheid bezit, om de beginselen van een I nemen. Dit Intusschen zal reeds bij het begin van den nieuwen cursus een belangwek kende proefneming op onderwijsge bied worden ondernomen: er zal wor den geopend een Nederlandsche in stelling voor volksche opvoeding (af gekort: N.I.V.O.), die in den trant van de Duitsche national-politische Erzie- hungsanstalt zal worden ingericht, maar op Nederlandsche leest zal wor den geschoeid. In deze school worden jongens van den leeftijd die geschikt Is voor de middelbare school, opgeno men. Zij leven daar als in een kost school en ontvangen een opvoeding, die gericht is «p een harmonische ont wikkeling van geest en lichaam. Naast de studie van de belangrijkste vakken, van het M O. (waarbij Neder landsch het hoofdvak is) staat een veel zijdige ontwikkeling op het gebied van li- 1 chaamsoefeningen en sport. Binnenkort Leerplan en leernvddeien 1 voigen over n.j.v.O nadere mede- lrerder heeft de Rijkscommissaris aan deelln«en. den secretaris-generaal van Opvoeding, Intusschen wacht dus vooral het lager V. tenschap en Cultuurbescherming de be- onderwijs een jaar, waarin belangrijke voegdheid verleend, ook voor de bijzon- dingen worden voorbereid. Onnoodig te cere scholen voorschriften te geven op zeggen, dat ook bet onderwijs in het Ne- l.et gebied van het leerplan en de leer- derlandsch. zoowel als andere onderdeelen n i ldeien. Deze bevoegdheid is gegeven I van het leerplan aan een nauwgezet on- mst_het oog op eenige wijzigingen, die derzoek zullen worden onderworpen. Me- mijn dedeelingen daarover zal ik opschorten, gewekte j totdat de maatregelen verder uitgewerkt ik voor-1 zullen zijn. Ik hnop, dat u, Nederlandsche opstellen, dat het geenszins in de bedoe- I ouders, dat wat ik heden had mede te ling ligt daarbij het principieele karakter deelen, met vertrouwen en begrip zult van de bijzondere school aan te tasten, hebben opgenomen. De plaatsvervangend leider van de N.S.B., de heer C. van Geelkerken, heeft gisteravond in „Bellevue” te Amsterdam voor een talrijk gehoor een rede gehouden over de beteekenis en de positie in ons volk van de N.S.B. Op het podium speelde de W.A.-kapel van de heerban Amsterdam voor den aan vang van de bijeenkomst marschliederen. Om 8 uur hield de propagandaleider van district 12 der N S.B., de heer J. de Haas, een korte begroetingsre<|e, waarin hij de Duitsche gasten verwelkomde. 3*t“ „1.85 „2.70 „1.70 „1.55 „1.85 „2.70 „1-70 1.55 „2.85 „4.10 „2.55 „1.90 „2.50 „3.80 BON Dlitributie-perioOe EIEREN de historische ontwikkeling, vreemde taal in zich op te derwijs een plaats is ingeruimd, welke viezen van deskundigen, er toe geleid de gelijk is aan de plaats, die het openbaar eerste zes jaren van de lagere school ge- onrlerwijs bekleedde. De algemeene vrij- heel vrij te laten van dit onderwijs en heid van onderwijs, welke steeds richt- snoer is geweest van onze geheele onder wijswetgeving, brengt in de tegenwoordige omstandigheden bepaalde bezwaren met zich mede. Niet in de eerste plaats be zwaren van principieelen aard, want het recht op bijzonder onderwijs wordt ook thans voor hen, die daaraan behoefte ge voelen, volkomen erkend, doch wel bezwa ren van algemeen-bestuurlijken aard. Zoo was de Nederlandsche regeering niet bevoegd om leerkrachten bij het bijzon der onderwijs te benoemen of te ontslaan. De politieke situatie heeft het noodzake lijk gemaakt, hierin eenige wijziging te brengen. Het gevolg daarvan is de veror dening op de benoemingen en de ontsla gen geweest, die sinds eenigen tijd werkt en, zoover ik weet niet tot moeilijkheden van ernstigen hard aanleiding heeft gege ven. Intusschen is het noodzakelijk geble ken, vooral in het belang van de positie van Nederland in Europa, nog een stap verder te gaan en wel op twee belangrijke punten. Het is het probleem van. de orde en de rust in onze scholen, en dat van het leerplan en de leermiddelen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 6