Ï1 STADSNIEUWS Welken distributiebon heeft men noodig? r 113 110 111 112 BROODKAART 33 29 30 J 16 DISTRIBUTIE VASTE BRANDSTOFFEN De Nederlandsche steen industrie INSCHAKELING VAN NIEUWE GRONDSTOFFEN EN MATERIALEN HAAGSCHE COURANT Woensdag 3 Sepï. 1941’ 2e bl. pag. 2 0FF1CIEELE PUBLICATIE VAN DEN GEMACHTIGDE VOOR DE PRUZEN 107 108 109 B 33 34 33 B 33 B 30 Kaas 31 32 33 33 OFFICIEELE BEKENDMAKING VAN DEN ALGEMEEN GEMACHTIGDE VOOR DEN WEDEROPBOUW EN VOOR DE BOUWNIJVERHEID V VI i W 100 gram 300 gram 250 gram „1.70 DE BAR VAN HET KURHAUS BLIJFT NOG OPENjI De grondstoffen voor het vervaardigen van baksteen zijn in ruime mate aanwezig 1 i '*4 1 Een overzicht van de Deutsche Werkstoff Schau in het gebouw Kneuterdijk 20. (Stapf) Het congres I - E !Z3 ARTIKELEN Distributie-periode BON k.g. 200 gram D. 150 gram X Vm 30 Sept, E. „1.30 F. „1.45 G. 10 Aug t/m 6 Sept 250 gram 20 10 Aug t/m 6 Sept 250 gram Machinen- 100 gram 10 Aug t/m 6 Sept BONKAART DIVERSEN is KAAS een ei EIEREN 31 Aug. t/m 13 Sept 31 Aug. t/m 6 Sept, 4i k.g. AARDAPPELEN 31 Aug. t/m 6 Sept 100 gram J. BOTER- OF VETKAART 21 Aug. t/m 6 Sept BOTER MELKKAART R 1} liter MELK voor kinderen t/m 13 jaar 31 Aug. t/m 6 Sept VLEESCHKAART 31 Aug. t/m 6 Sept 50 gram 31 Aug. t/m 6 Sept 100 gram 10 Aug. t/m 6 Sept 250 gram 10 Aug. t/m 6 Sept 250 gram ZEEPKAARTEN P EN Q 1 t/m 30 Sept 1 t/m 30 Sept 75 gram SCHEERZEEP II. 1 t/m 31 Dec. HONDEN- EN KATTENBROOD 1 t/m 30 Sept. steenindustrie i 2 gas- De veel (Wordt vervolgd) nog 1 kilogram 250 gram 500 gram TENTOONSTELLING EN CONGRES HIER TER STEDE 10 Aug t/m 6 Sept 10 Aug t/m 6 Sept 10 Aug t/m 6 Sept Einsatzmöglichkeiten als H I. van de In dit geval moeten naast het Rijksboter- Voor het tijdvak van 24 Juni t.m. 31 December 1941 zijn geldig: Eén eenheid vaste brandstEl.. TOILETZEEP voor kinderen bene den twee jaar op kaart P HAVERMOUT of -bloem of -vlok ken, gort of -mout aardappel- meelvlokken of grutten TARWEBLOEM of -meel of rogge bloem, of -meel of zelfrijzend bak meel of Brood of half rantsoen Gebak 35 gram 50 gram Zie onder. 250 gram op één bon 100 gram op één bon 140 gram 140 gram 75 gram 75 gram 75 gram 300 gram 600 gram 500 gram 400 gram 150 gram 90 gram k.g. k.g. k.g. k.g. k.g. „1.65 „0.95 50 gram 1 tube 1 pot Zeep Eén eenheid turf: (of later vaste brandstoffen) 05, 06, 07 05 06,07,08 BÏ C Melk I 10 t/m 16 Aug. extra t/m 6 Sept, 17 t/m 23 Aug. extra t/m 6 Sept, 24 t/m 30 Aug. extra t/m 6 Sept. 31 Aug. t/m 6 Sept fl.70 per „165 Reserve vervaardigd van uitval en/of af- val van turf. ïbruikte inhoudsmaat 1 mud 1 h.l. Vleesch Tollet, zeep Bloem k Haver mout Kaas Kaas Kaas Eieren „1.75 „1.60 „1.60 „1.50 BROOD of 1 Rantsoen Gebak. Dit is: Ontbijtkoek of Speculaas of andere koekjes of Biscuits en Wafels of Beschuit of Cake ■•••••■•m...... of Taart en gebakjes of gevuld groot kerstgebak of gevuld klein kerstgebak 10 8 5 4 3 k.g. der groote neemt, tegenwoordigheid genoodigden DISTRIBUTIE VAN STRAATKLINKERS. METSELSTEENEN EN DAKPANNEN. In verband met een ter zake door den directeur van het Rijksbureau voor Bouw materialen getroffen regeling zullen in het algemeen geen metselsteenen, straatklin kers of dakpannen meer worden afgeleverd zonder overlegging van een machtiging tot aankoop, af te geven door den Algemeen Gemachtigde voor den Wederopbouw en voor de Bouwnijverheid. z Aanvragen tot het verkrijg van bovenbedoelde machtiging moeten in tweevoud worden ingezonden aan den Algemeen Gemachtigde voor den Wederopbouw en voor de Bouwnijverheid Carel van Bylandtlaan 30, ’s-Gravenhage onder gebruikmaking der daarvoor Gestemde en bij de fabrikanten en handelaren aanwezige formulieren. Op andere wijze ingediende of onvolledige aanvragen kunnen niet in behandeling worden genomen. 587 HAARDEN en KACHELS J IDEM K CENTR. VERWARMING L 1 EENHEID is gelijk: h.l, van max 75 k.g. anthraciet, steen den, industrie- of eierbriketten. h.l. (max. 100 k.g.) cokes (ook cokes) Op voederkaart voor Honden. Voor groep I en II III IV Op voederkaart voor katten Hoeveelheid BONKAART ALGEMEEN 150 k.g. cokesgries of cokesgruis. 175 k.g fabrieksturf. 195 k.g persturf (300 stuks). 275 k.g Peel-turf. 2'00 k.g. baggerturf (450 stuks). PETROLEUMKAART M EN 0 „1.55 De Nederlandsche industrie heeft, aldus spr., voorlichting op het gebied der nieu we materialen zeer van noode. Duitsch- land heeft dit vraagstuk reeds sinds vele jaren energiek aangepakt en verrassende resultaten bereikt. Het is vooral voor de toekomst van belang, dat alle krachten worden samengevoegd en tot het uiterste ingespannen, om de grondstoffenproductie in overeenstemming te brengen met de eischen de:* Europeesche industrie. Technici hebben, aldus de heer Fiebig, de eigenschappen van nuchterheid en on derscheidingsvermogen, zonder welke hun ZEEP voor kinderen beneden twee Een rantsoen jaar op kaart P zeep ZEEP voor kinderen van 28 jaar (Zie boven.) op kaart Q Een half rantsoen VLEESCH (been inbegrepen) of een half rants. VLEESCHWAREN Koken 2 liter 13 11 Aug t/m 5 Oct Gedurende het tijdvak van 1 September 1941 tot en met 30 September ’41 geven de met „0 5 K F.” gemerkte bonnen van de kaarten M en N, welke zijn uitgereikt aan ver bruikers. die voor kookdoeleinden op het uitsluitend gebruik van vaste brandstoffen al dan niet in combinatie met petroleum zijn aangewezen, recht op het koopen van één eenheid vaste brandstoffen met uitzondering van fabrieksturf. VASTGESTELDE MAXIMUMPRIJZEN. BERICHT No. 31. De volgende prijzen mogen ten hoogste aan het publiek in rekening worden ORKEST SZÖKE KAROLI 31 Aug. t/m 6 Sept. (Op bonnen, waarop staaf vermeld: „4 rantsoenen’, 400 gram brood of 4 rant soenen gebak). ZEEP Toiletzeep (nieuwe samenstell.) of Huishoudzeep of Zachte zeep (samenst. van voor 1 Jan. 1941) of Zachte zeep (samenst. van na 1 Jan. ’41) of Zachte zeep (samenstelling van na 31 Aug. 1941.) - of Zachte zeeppasta of Zeeppoeder Voor 20 k.g. droog waschgoed moet aan de wasscherij één bon worden afgegeven. SUIKER KOFFIE-SURROGAAT JAM, stroop, honing e.d RIJST of rijstemeel of rijstebloem of rijstgries of gruttenmeel (ge mengd meel) HAVERMOUT of havervlokken of haverbloem of aard.-meelvlokken, of gort of gortmout of grutten VERMICELLI of macaroni of spa ghetti of maizena of sago of aard.- meel of puddingpoeder of pud- dingsauspoeder met 100 gram zet meel Door de Vereeniging van Duitsche In genieurs is, met medewerking van het Rijkscommissariaat en dén vertegen woordiger in Nederland van Rijksminis- ter dr. Todt, een tentoonstelling georga niseerd van technische materialen, zulks in het kader van het congres, dat heden gehouden wordt in het gebouw Kneuter dijk 20 over het onderwerp „Werkstoff- umstellung im Algemeinen bau”. De tentoonstelling, die een achterzalen geheel in beslag gistermiddag in tegenwoordigheid van een groot aantal genoodigden geopend door den Rüstungsinspecteur, schout bij nacht Reimer, nadat tevoren de vertegen woordiger van dr. Todt, de heer R. Fie big, een inleidend woord had gesproken. O.m. waren bij deze plechtigheid aan wezig de gevolmachtigde van den Rijks- commissaris voor de stad Rotterdam, dr. Völckers, Ministerialrat von Bökh, die commissaris-generaal Fischböck vertegen woordigde Oberbereichsleiter Eftger, die aanwezig was namens commissaris-gene raal Schmidtdr. Schuon, Kreisinspektor im Arbeitsbereich der N.S.D A.P.de heer von Tiedemann, plaatsvervangend leider der hoofdafdeeling volksvoorlich ting en propaganda van het Rijkscommis- sariaat en van Nederlandsche zijde prof, dr. van der Bilt, waarnemend burge meester van den Haagmr Schokker, gemachtigde voor de prijzen en ir. van der Vegte, raadadviseur aan het departe ment voor Volksvoorlichting en Kunsten. De heer Fiebig betoogde, dat in den strijd om de zelfvoorziening de techniek een rol van overwegende beteekenis ver vult. Het probleem der grondstoffen is in Duitschland een vraagstuk van de eer ste orde, niet alleen hu, maar sinds ver scheidene jaren. Aan de oplossing ervan is intens gearbeid op velerlei gebied. Daarbij staat thans tijdelijk het belang der oorlogvoering op den voorgrond, maar het zou, aldus de heer Fiebig, zeer kortzichtig gedacht zijn, na den oorlog het onderwerp, als zijnde niet meer van beteekenis. terzijde te schuiven. Immers, eigenlijk eerst dan begint de groote beteekenis van het werk, dat ver licht werd en nu gedaan wordt, aan den dag te treden. Het is vooral voor de toekomst, dat wij nu moeten arbeiden. De behoeften, die dan ontstaan, verlan gen andere grondstoffen, andere materia len dan wij nu kennen of gebruiken. Duitschland heeft op dit terrein pio niersarbeid verricht, waarvan de waarde thans ook ten gunste van Nederland strekt, want het Duitsche belang wil zeg gen een Europeesch- en daarmee een Nederlandsch belang. Het gaat niet aan, om in deze belang rijke aangelegenheid een afzijdige hou ding aan te nemen. Er moet aangepakt worden en hard gewerkt. Het doel is het waard en ook de Nederlandsche technici zullen dat begrijpen. Spr. verzocht daarna den Rüstungsin specteur, schout-bij-nacht Reimer, de ten tentoonstelling te willen openen, waar aan deze met een korte toespraak vol deed. Hij wees er daarbij op, dat de tentoon stelling geen z.g. Ersatz-artikelen bevat, maar materialen en grondstoffen, welke ten deele reeds verscheidene jaren bekend zijn en op allerlei wijze toepassing von den. In Nederland heeft men zich even eens op dit arbeidsterrein begeven en ver scheidene goede resultaten behaald. In de vervaardigd van uitval en/of af val van vaste brandstoffen geen turf zijnde. 250 k.g. Briketten geheel of gedeeltelijk Een rantsoen VLEESCH (been in- 33 begrepen) 100 gram Vleesch- of één rantsoen VLEESCHWAREN waren N.B. Het koopen van vleesch of vleeschwaren bij den kleinhandel op Maandag en Dinsdag is niet geoorloofd. over ,,Die Einsatzmöglichkeiten der Kunststoffe als Austausch werkstoff”. Daarna behandelde prof. P. Meyer uit den Haag, het onderwerp „Erfahrungen mit Werkstoffumstellung in der hollan- dischen Industrie’’. Na een korte pauze vingen de beide slotreferaten aan, t.w. die van dr. ir. F. G. Altmann uit Düsseldorf, over 01, 02, 03 01, 02, 03, 04 01, t.m. 11 200 k.g. turfbriketten. 200 k.g. overige soorten turf. 100 k.g. Briketten, geheel of gedeeltelijk SCHEERZEEP Of SCHEERCRêME (op textielkaart voor mannen en jongens van 15 jaar en ouder). gebracht: BOTER: A. Prijsklasse I /2.60 per k.g. B. II „2.54 Op de verpakking staat Philips fabrieken zag spr. onlangs nog een nieuw soort materiaal toepassen en wel voor bet samenstellen van de radr - kasten. Er zal in Nederland, waar de ma chinebouw een belangrijke plaats in de industrie inneemt, ongetwijfeld veel voor de tentoonstelling het vertrouwen, dat doel za! beantwoorden, verklaarde schout-bij-nacht Reimer haar voor geopend. De practljk naast de theorie Men maakte daarna een rondwandeling over de tentoonstelling, nadat dr. Ude, die haar inrichtte, een algemeene toelich ting had gegeven. Nederland, zoo zeide hij OJn., heeft het voordeel, zich risico’s te kunnen besparen in den vorm der kinderziekten, die nu eenmaal onvermijdelijk zijn bij nieuwig heden, vooral op het gebied, dat thans aan de orde is. Het kan aanstonds profiteeren van de ervaring, die in Duitschland reeds werd opgedaan, want het meerendeel der mate rialen, dat hier tentoongesteld is, heeft zijn bruikbaarheid ruimschoots bewezen. Elk der uitgestalde voorwerpen is in duplo aanwezig, namelijk samengesteld uit het oude materiaal en uit het nieuwe. Het is een zorgvuldig opgebouwde ten toonstelling, waarin niet de massa, maar de selectie overweegt. Zij is verdeeld in twee hoofdgroepen, die links en rechts van het breede middenpad liggen. Ter eener zijde de inzending van de Vereeniging van Duitsche ingenieurs, rechts die van de Deutsche Reichsbahn, het grootste ver- keersapparaat ter wereld en dus ook de grootste verbruiker van de hier uitgestalde materiaalsoorten en toepassingen. Men heeft in de eerste plaats die machine-onderdeelen uitgestald, waaraan de hoogste eischen wat haar weerstands vermogen betreft, moeten worden gesteld, t.w. lagers en tandwielen, welke beide voorheen uit de beste metalen werden ge bouwd, doch nu ook van andere samen stelling kunnen zijn, tot de z.g. lichte me talen toe, en toch volledig aan hun doel beantwoorden. Verder vindt men er mate rialen voor het bouwbedrijf, voor de elec- trotechniek en allerlei andere vormen van nijverheid. De tentoonstelling heeft de strekking, de practijk te stellen naast de theorie, gelijk die behandeld wordt in het congres. Het congres over het onderwerp „Werk- stoffumstelljUng im algemeinen Machinen- bau”, georganiseerd door de Vereeniging van Duitsche Ingenieurs, in samenwerking met het Rijkscommissariaat, is hedenmor gen in het gebouw Kneuterdijk 20 ge opend in tegenwoordigheid o.a. van dr. Schwebel, vertegenwoordiger van den Rijkscommissaris in de provincie Zuid- Holland en de stad 's-Gravenhage prof ir. C. L. v. d. Bilt, wnd. burgemeester van den Haag de heer v. d. Vegte, raad adviseur bij het departement van Volks voorlichting en Kunsten de heer v. Brücken Fock, en een groot aantal in- dustrieelen en technici uit het geheele land. De heer Fiebig, de vertegenwoordiger in Nederland van Rijksminister dr. Todt. sprak een kort openingswoord, waarin hij allereerst de Vereeniging van Duitsche Ingenieurs, de Deutsche Reichsbahn en de afd. Propaganda van het Rijkscommis sariaat dank bracht voor hun medewet- 1 king. verhoudingen de beschikbare xleisoorten moeten worden gemengd. Op de meeste plaatsen, waar steenen worden vervaar digd, kan men door menging van den be schikbaren grond de meest ideale samen stelling voor de te vormen klei meer of minder dicht benaderen. De chemische analyse der klei is voor de fabrieken een onmisbare factor ge worden. Niet alleen kan hierdoor bepaald worden, welke bestanddeelen aanwezig zijn, maar tevens kan men uit de analyse afleiden, welke kleur de te bakken stee nen zullen verkrijgen. De kleuren der steenen werden beheerscht door het per centage aan ijzer-oxyde en kalk, alsmede de verdeeling daarvan IJzer-oxyde geeft den steenen een roode kleur, die bij zeer hard gebakken steensoorten overgaan in grijs-blauw-violet Een geringe hoeveel heid kalk heeft weinig invloed oj kleur, maar bij grootere percentages worden kalk-ljzersilicaten gevormd, het geen aan de steenen een gele kleur geeft Bij hoog kalkgehalte wordt het ijzer- oxyde geheel in silicaat omgezet, waarbij de steen zuiver geel wordt Algemeen zal dus de tint afhankelijk zijn van de ver houding, die tusschen ijzer-oxyde en kalk in de steenen bestaat De productie-moeflljkheden voor straatklinkers De vraag naar straatklinkers zoo deelde de heer Janssen Groesbeek tijdens het onderhoud verder mede is op het oogenblik bijzonder groot. De meeste fabrieken hebben dan ook zoo goed als geen voorraden meer. Men werkt tegen woordig voor zoover het mogelijk is op de steenbedrijven nagenoeg op volle kracht. Groote moeilijkheden echter on dervinden de fabrieken door de schaarschte aan benzine en olie Het afgraven van de klei b.v. moet tegen woordig vrijwel uitsluitend door middel van handkracht plaats hebben. Wie de groote machines in werking heeft gezien, die met een „hap” van de grijpers een geheele kipkar kunnen vul len, kan zich een beeld vormen van de stagnatie in den aanvoer der benoodigde klei Wel is een groot aantal arbeiders bezig met het afgraven, maar hierdoor kan toch geen compensatie worden ver kregen. niet in het minst door het feit dat, tengevolge van de tijdsomstandig heden de werkprestaties van de menschen onmogelijk op het niveau van voor den oorlog kunnen worden gehandhaafd Ook het productieproces in de fabrieken zelf ondervindt door het ontbreken van ben zine en olie stagnatie. Hier echter is men er evenwel grootendeels in geslaagd noor het gebruik van electrische kracht en paardentractie de moeilijkheden te önder- vangen. Het steenbedrijf is tegenwoordig „Austauschwerkstoff-bei Zahnrfidern und Getriebebau” en van Oberregierungsrat dr. W. W i e d e r h o 11 uit Berlijn, over .Oberflachenschutz an metallisohen Werkstoffen”. De heer von Tiedemann, plaatsvervan gend leider van de hoofdafdeeling propa ganda van het Rijkscommissariaat, zal het congres beëindigen met een slotwoord. I arbeid, vooral op het terrein der techni sche onderzoekingen, niet wel mogelijk zou zijn. Deze eigenschappen behooren zich ook te toonen in de oplossing der problemen, waarmee dit congres en de tentoonstelling de Nederlandsche technici thans in nauwer contact brengen. De heer Fiebig zeide te hopen, dat bei de hun uitwerking op de aanwezigen niet zullen missen en daarmee tot voordeel zullen strekken van het geheele Neder landsche volk. Duitschland ziet, ook in de oplossing van deze vraagstukken, I Europa als één groot geheel, een volken gemeenschap, welker belangen slechts door aller medewerking zijn gediend. Hierna ving de behandeling der refera ten aan, te beginnen met een voordracht van dr. Brandt van de Reichsstelle für Metalle te Berlijn, die het onderwerp behandelde„Wirtschaftliche und tech nische Aufgaben des Metalleinsatzes”. Achtereenvolgens besprak dr. Brandt de I productie en het verbruik in Europa van de voornaamste metalen, welke de in dustrie* behoeft. In de meeste gevallen blijkt, dat de productie ver bij het ver bruik ten achter blijft. Dit laatste ver schijnsel toont wel zeer duidelijk de nood zakelijkheid tot het zoeken van nieuwe materialen en toepassingen. Dit is reeds voor het huidige het geval, het zal nog veel sterker blijken in de toekomst. Spr. noemde o.m. ijzer, staal, nikkel, tin, zink en de z.g. licht metalen, en besprak vervolgens de reeds bekende mogelijkhe den om dpze metalen in nieuwe vormen en toepassingen, bruikbaar te maken voor geheel nieuwe doeleinden. Hij constateer de voorts, dat, in tegenstelling met de andere grondstoffen, de lichte metalen niet in staat zijn om in de plaats van ijzer en staal te treden. In vele gevallen zal het staal als kern benut moeten blij ven in de nieuwe materialen. Dr. Brandt besprak daarna het gebruik maken van afvalstoffen, hetgeen tevens het spare]} van materiaal, eveneens een zaak van groot gewicht, in de hand werkt. De omvorming van materialen, zoo be sloot hij, is geen kwestie van wetgeving en dwang, maar een ingenieurswerk, dat in vrijheid moet worden verricht, doch met den inzet tevens van alle beschikbare mogelijkheden van menschelijk kunnen en technische toerusting. Dr. U d i, directeur van het bureau der Vereeniging van Duitsche Ingenieurs, be sprak daarna het onderwerp ..Werkstoff- sparefi*'’een gebied dat de Duitsche in dustrie reeds sinds lang heeft betreden. Im mers. dit is geen zaak, die alleen thans van beteekenis is, maar, in breeder verband gezien, steeds hand in hand is gegaan met de ontwikkeling der techniek en die evo- I lutie ook steeds ten nauwste zal blijven volgen. Ter illustratie hiervan gaf dr. Ud! een reeks voorbeelden hoe, door de verbete ring der techniek, het gewicht der machi nes en motoren steeds kon verminderen, bij verhooging van het vermogen en be sparing van het verbruik aan brandstof- I fen ,e.d. De luchtvaartmotoren leveren daarvan typische bewijzen en hetzelfde geldt voor de ruwolie-motoren, locomotie ven, enz. Hier werd een meervoudig doel ge- I diend. Dat er ook economische vraag stukken van de eerste orde aan te pas I kwamen, ligt voor de hand. Spr. gaf daarna vijf middelen aan ter I besparing van materialen en besprak deze achtereenvolgens, ze toelichtende met lichtbeelden. De natuur heeft, zoo eindigde dr. Udi zijn interessante beschouwing, in den loop van tienduizenden jaren een enormen voorraad grondstoffen voor ons verza meld, die wij evenwel in den loop van ruim een eeuw dermate royaal en in roofbouw hebben aangesproken, dat h<»t einde van sommige reeds in zicht is. Er zal eenmaal dwang toegepast moeten wor den, teneinde de spaarzaamheid te be-1 110 k.g. bruinkoolbriketten, trachten met deze schatten der natuur. De oorlog stimuleert in deze richting, I omdat hij dwingt tot het zoeken van nieuwe wegen. Wij zullen het in sommige opzichten t.z.t. moeten doen met wat we nu weten te vinden, maar daarmee be hoeft de industrie niet in moeilijkheden te geraken. Integendeel. Juist door dit zoe ken en in dit zoeken vindt zij de mogelijk heden tot een ongekende expansie. Daarna werd gepauzeerd, teneinde de aanwezigen in de gelegenheid te stellen de expositie te bezien. Andere voordrachten Bij de hervatting der bijeenkomst sprak I prof. dr. H. Ha ss uit Berlijn, over „Stand der Aüstauscherfolge mit Alumi nium und seinen Legierungen”. Dr. ing. M. H. P o n t a r i uit Berlijn sprak vervolgens over „Die Möglichkei- ten der Verwendung von Zink und sei-1 nen Legierungen als Austauschwerkstoff”. Na de middagpauze sprak als eerste prof. dr. R. V i e w e g uit Darmstadt, I >p de itages aan andere moeilijkheden onderhevig. Een moeilijk op te lossen vraagstuk is het brandstofprobleem. Het verbruik van steenkolen is in dezen tak van nijverheid hoe kan het anders zeer groot. Fen aanzienlijk deel der benoodigde hoeveel heden kwam vroeger uit Engeland en België. Door het wegvallen van deze landen als leveranciers, is men op de Nederlandsche kolenmijnen aangewezen. De nationale kolenmijnen kunnen echter toch al nauwelijks het eigen land van het benoodigde voorzien. De steenindustrie ondervindt hiervan hoe langer, hoe meer de gevolgen. De vlamovenindustrie met een productie dus van ongeveer 500 millioen straatklinkers verbruikt al leen al 100.000 ton kolen per jaar. Voor de vervaardiging van 1000 steenen zijn 200 k.g. steenkool noodig, hetgeen voor 1 millioen steenen 200 ton beteekent. De hoeveelheden kolen benoodigd voor de geheele Nederlandsche steenindustrie kan men uit deze gegevens zelf afleiden. Het transportprobleem I Weet men wel in Nederland, dat de steenindustrie één der belangrijkste werkgeefsters is voor de binnenscheep vaart? Wij wisten het eerlijk gezegd niet Welnu, zoo deelde de heer Janssen Groesbeek ons mede, 1000 steenen Waal- formaat in vaktermen 1 last genoemd wegen twee ton. Een eenvoudig re kensommetje leert, dat wij alleen al 1 millioen ton te transporteeren hebben. Met aeniaarli^sche productie van 1,5 mil- steenen in ons land moeten dus 3 millioen ton steenen van de bedrijven naar elders vervoerd worden. Meer dan ooit tevoren is men op de binnenscheep vaart aangewezen, omdat het vervoer per trailer nagenoeg geheel stil ligt. Transport per spoor is practisch van geen beteekenis, want maar zelden bestaat een aansluiting van de fabrieken met het spoorwegnet. Trouwens de vervoerkosten per schip zijn uit den aard der zaak heel Ww g°edkooper dan per spoor. Na de interesante beschouwingen van den directeur werden wij in de gelegen- ^e*d. £este'd een bezoek aan twee steen fabrieken te brengen, waarover wij in een volgend artikel het een en ander hopen I te vertellen Wel willen wij hier echter nog op het feit wijzen dat er in ons land niet zoo lndustrieën zullen zijn, die naar verhouding aan duizenden landgenooten zoowel direct als indirect werk en ver diensten verschaffen Onwillekeurig den ken wij in dit verband aan den zoo be- «eiiden slagzin van enkele jaren geleden: „Veilige wegenklinkerwegen”. Aan den lezer zelf laten wij het over dezen slagzin ook Op ander gebied in toepas sing te brengen. Voor het vervaardigen van steenen wordt een grondstof gebruikt die in ons land wel zeer rijkelijk te vinden is, n.l. rivierklei. Geologisch behoort de rivier- klei tot het jongste z.g. alluviale tijd perk, d.w.z., de vorming hiervan duurt nog regelmatig voort Vroeger traden de eningedijkte rivieren ook wel eens de ingedijkte herhaaldelijk buiten haar oevers. Waar de stroomsnelheid in de overstroomde gebieden meestal geringer was dan in de rivierbedding, kregen de meegevoerde stoffen de gelegenheid te bezinken. Het aldus achtergelaten rivier slib bestaat uit een gecompliceerd meng sel van kleistoffen. mineralen van ver schillende korrelgrootte en voor een deel uit geheel of half vergane resten van or ganismen. De rivierklei bevat daarnevens altijd een zekere hoeveelheid zand, het geen voor het bakken van «harde steenen noodzakelijk is. Het rivierzand is af komstig van de gesteenten, die in het stroomgebied voorkomen en is, vooral wat betreft het fijne rivierzand, als grond stof onmisbaar. De rivierklei geschikt voor de pro ductie van straatklinkers bevat gemid deld: 33 tot 40 procent leem. 15 tot 25 procent sloef voornamelijk bestaande uit half verweer ie deeltjes veldspaat en mica 8 tot 15 procent stuifzand en 1 tot 6 procent grof zand. Aan de hand van analysen wordt berekend, in welke ver houdingen de beschikbare kleisoorten moeten worder gemengd, teneinde een ideale samenstelling zoo dicht mogelijk te benaderen. De betrokken fabriek kan hierover een uitvoerig rapport met ad vies van het laboratorium ontvangen, waarbij rekening gehouden wordt met de moeilijkheden bij het afgraven en men gen van de klei. Gelijkwaardige kleila gen van meer dan een paar meter dikte komen zelden voor. Vaak zijn de lagen meestal grond, gelegen in de uiter- waarde der rivieren van ongeveer ge lijke samenstelling. Ideale steengrond. waaruit zonder bijzondere bewerking harde straatsteenen kunnen worden ge bakken, wordt slechts zelden in groote hoeveelheden aangetroffen. Door middel van analysen wordt berekend, in welke belangstelling bestaan. In zij aan haar C. Prijsklasse III ƒ2.50 per k.g. D. IV „2.40 Op de verpakking staat de prijsklasse aangegeven. Het kan nog voorkomen, .1 boter van de prijsklasse I in den handel is, waarbij de aanduiding van de prijsklasse op de verpakking ontbreekt In dit geval moeten naast het Rijksboter- merk de letters Z K.B. zijn aangegeven. Houdeft van vetkaarten hebben recht op de bekende reductie. KAAS. Volvette boerenkaas met Rijkscontrölemerk - - Volvette boerenkaas zonder Rijkscontrölemerk Alle soorten 40+ kaas, behalve 40+ Friesche nagelkaas en 40+ Friesche kanterkaas 40+ Friesche nagelkaas en 40+ Friesche kanterkaas (beide soorten hebben een cylindrisch model met rechte hoeken en vlakke zijkanten en zijn bereid resp. met en zonder kruid nagels en/of komijn) Alle soorten 20+ kaas behalve 20+ fabrieks Leidsche kaas (met opschrift „Leidsche kaas”), 20+ Friesche nagelkaas en 20+ kanterkaas 20+ fabrieks Leidsche kaas (met opschrift „Leidsche kaas”), 20+ Friesche nagelkaas en 20+ kanterkaas (de twee laatste soorten hebben een cylindrisch model met rechte hoeken en vlakke zijkanten en zijn bereid resp. met en zonder kruid nagels en/of komijn) Boeren Leidsche en Delftsche kaas, met opschrift „Boeren Leidsche Kaas”, resp. „Boeren Delftsche Kaas” Magere kaas Gesmolten kaas 40+ korstlooze kaas (blokkaas) 20+ 40+ smeerkaas 20+ Deze prijzen gelden zoowel voor jonge marktfrijpe kaas als voor belegen en oude kaas. De prijzen bij aankoop van kleinere hoeveelheden dan 1 k.g. moeten evenredig aan de hierboven vermelde prijzen worden vastgesteld. HET VRAGEN VAN HOOGERE PRIJZEN IS STRAFBAAR. BEWAAR DEZE OPGAVE EN GEBRUIK HAAR. Nieuwe opgaven kunnen de vroegere ongeldig maken. ’s-Gravenhage, 3 September 1941. PAPKAART (voor kinderen geboren na 1 Juli 1937). RIJST of rijstebloem of rijstemeel g of rijstgries of gruttenmeel (ge- R.. mengd meel) 250 sram «ijst

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 6