GBLOM
DESCHODLDES LEVENS
NEDERLANDSCH INDIE
BINNENLAND
RECHTZAKEN
SPORT
LAATSTE BERICHTEN
UIT DE OMSTREKEN
LAATSTE TELEGRAMMEN
.STADSNIEUWS
De nieuwe Wegen
verkeersregeling
DE EENZAME
WEB
JUWELIER
HAAGSCHE COURANT Woensdag 15 Oct.. 1941 2e bl. pag. 2
den
UITREIKING TEXTIELKAARTEN
HET VLIEGTUIGONGELUK
IN INDIE
DUITSCHLAND STRIJDT
VOOR EUROPA
HET DUITSCHE
WEERMACHTBERICHT
HET ITALIAANSCHE
WEERMACHTBERICHT
M. M. Rost
het
Zuinig met gas en licht
Is van het grootste gewicht
De beteekenis voor
weggebruiker
n.
Het toekomstige Europeesche
wegverkeersrecht
ONDERWIJS EN KERK
Militaire inrichtingen te Moskou bestookt
J. N*
HET THEATER DER GROOTE REPRISES
OPSTELLENWEDSTRIJD VOOR
SCHOLIEREN
DE HANDEL VAN DE VEREENIGDE
STATEN MET HET VERRE OOSTEN
RAY VENTURA GESNEUVELD
CONSERVAT,SME
0FFICIEELE BERICHTEN
uit de Staatscourant
NIETEN. I
487e STAATSLOTERIJ.
Vraaggesprek met mr.
van Tonningen over
Economisch Front
GENERAAL TER POORTEN AAN
VAARDT VOORLOOPIG HET
OPPERBEVEL
te Sittard. Afgewezen 2
gierende geweer-
VAN VRIJDAG A.S. AF:
HEDENAVOND e« MORGEN:
O,
Om-
1113
1
15282 18937 21713
16000 19340
13466 16220 19514
2242
11762 14491 17315 20620
alle
sum:
Mr. B. J. M. van Spaendonck.
Gircmummer van de W.H.N. 5553
,„Dat volk is groot, dat zijn gemeenschap
waarachtig beleeft. Daarom is de Winter,
hulp een eerezaak voor iederen Neder
lander".
1958
1960
1964
1971
2126
21043
21079
IN- EN VERKOOP van Juweelen,
Goud en Zilver - Reparatie atelier
PLAATS 9 -TELEFOON 115221
Stefani meldt uit Helsinki: De bekende
orkestleider Ray Ventura heeft den helden
dood gevonden aan het Oostelijk front.
Hij had als valschermjager vrijwillig
dienst genomen bij het leger van Manner
heim. Hij is gevallen na de herovering van
Viipuri (Wiborg).
1198 3938
1267 3965 7093
1361 3994 7109
1384 3995 7129
1387 4019 7207
1395 4022
1583 4189 7407
1594 4190
1597 4192
1607 4218
1623 4259
1624 4260 7681
1640 4294
1686
1095
1130 3903
1180 3905
1852 4485
1857
1894
10818 13787 16540 19854
7682 10819 13789 16566 19889
4298 7713 10865 13794 16677 19891
met r XTHE VON NAGY,
HANS MOSER, HANS HOLT,
THEO LINGEN
om steeds te
i voor spoor-
Het Verbond van Vereenigingen voor
Veilig Verkeer te Utrecht meldt ons naar
aanleiding van het onlangs in het Veror
deningenblad opgenomen „Besluit van den
secretaris-generaal van het departement
van Waterstaat betreffende het verkeer
op den weg” nader aangeduid als
„Wegenverkeersregeling” o.a. het vol
gende
A »P hy8<«nl>cli gebied ‘t GebnilL
v»n Nef» Ie een bygientaelw
H noodiMlt. Dent maar een» aan Jle 4%
I nare waach. die nu overbodig I». |L® jCl
1 voor Uw geumrArid
Vijandelijke aanvallen bij Tobroek
afgeslagen
ROME. 15 October. (Stefani.) In zijn
weermachtbericht no. 500 maakt het Ita-
liaansche opperbevel het volgende bekend;
Gisteren overdag heeft de vijand nieuwe
aanvallen ondernomen, welke alle werden
afgeslagen, op een deel van onze stellin
gen aan het front van Tobroek. Er werden
eenige krijgsgevangenen gemaakt. Gegie-
chaniseerde vijandelijke strijdmiddelen
werden vernietigd. Achtereenvolgens heeft
de vijand 2 luchtaanvallen ondernomen op
de stad Benghasi. Er werden brisant- en
brandbommen uitgeworpen, welke vooral
schade aanrichtten in de Arabische wijk.
Er vallen 23 dooden en eenige gewonden
te betreuren., meerendeels onder de Ly-
bische bevolking. Uit nadere gegevens over
de actie, bij Ghiorghi in den sector van
Gondar blijkt, dat de vijand zware verlie
zen geleden heeft en dat meer dan 250
dooden op het slagveld werden aangetrof
fen. Engelsche luchtstrijdkrachten hebben
zonder eenig succes aanvallen gedaan op
onze stellingen van de vesting Valag. Een
heden van de Italiaansche luchtmacht
deden aanvallen op de vlootbasis La Va-
letta op Malta. De gestelde doelen werden
doeltreffend bestookt. Al onze vliegtuigen
zijn behouden teruggekeerd.
1437 4065 7243
1441 4082 7298
1450 4135 7299
1466 4148 7349
1497 4161 7389
1514 4188 7403 10676
7426 10740 13674 16415 19773
7464 10752 13679 16416 19802
7516 10767 13711 16419 19818
7520 10781 13733 16514 19820
4775 8276 10312 13514 17326 19835
"C3 8309 10349 13577 1TC77 19859
5056 8331 10480 13636 17427 19928
De commissaris van den C.
O. D. verzoekt de dame, die j.l. Maandag
omstreeks 5 uur n.m., zich aan een per
ceel in het Bezuidenhout heeft vervoegd
voor het inwinnen van inlichtingen, zich
ten spoedigste te willen melden aan zijn
bureau Laan Copes van Cattenburch 13.
De commissaris van den Justitieelen
Dienst B II verzoekt diegene(n). die in de
laatste weken van J. H. Heijer. zaak doen
de op de Vaillantlaan 363, een of meer
rijwielen heeft (hebben) gekocht, zich in
hun eigen belang ten spoedigste te wil
len melden aan zijn bureau Alexander-
plein 12.
De voetgangers
Voor voetgangers is het navolgende van
bijzonder belang
Voetgangers moeten in beginsel van
voetpaden gebruik maken, moeten recht,
voorzichtig en zonder onderbreking de
rijbaan oversteken, moeten van aanwezige
oversteekplaatsen gebruik maken, moeten
haaks dus in een rechten hoek om
kruispunten heen gaan. Ook voetgangers
moeten voortaan op kruispunten met ver
keerslichten voor het roode Jicht wachten.
Wel mogen zij in de vrijgegeven richting
afslaan.
Verboden Is het blijven staan op
hoeken van straten, indien hierdoor de
veiligheid van het verkeer wordt belem
merd of in gevaar gebracht.
Voetgangers, die voorwerpen vervoeren,
waardoor het voetgangersverkeer wordt
belemmerd, zooals b.v. door het loopen
met een ladder, dienen gebruik te maken
van den uitersten rechterkant van de rij
baan, daarbij rekening houdende met het
rijdende verkeer.
Invalidenwagentjes en kinderwagens
mogen op de voetpaden worden voortge
duwd. Mogen, dus niet moeten. Het spreekt
echter van zelf, dat deze categorie weg
gebruikers het veiligst -op de voetpaden is.
Schoolklassen behooren gebruik te ma
ken van het voetpad. Maken zij gebruik
van de rijbaan, dan worden zij beschouwd
als gesloten colonnes en dienen bij duis
ternis of dichten mist ter aanduiding van
breedte en lengte lantaarns mee te voe
ren, waarvan de voorste naar voren een
wit of geelachtig licht en de achterste
naar aehteren een rood licht uitstralen, en
welke door den linker en den rechter-
vleugelman van resp. het eerste en van
het laatste gelid worden gedragen.
De aanduiding van colonnes mag -even
eens geschieden door lantaarndragers, die
voor en achter de colonne marcheeren-
1 Verboden is het spelen van kinderen op
de rijbaan. Het spelen op den rijweg
wordt dus strafbaar gesteld.
Bij beschikking van den secr.-gen van
het departement van Opvoeding, Weten
schap en Cultuurbescherming, zijn aan de
Rijks H.B.S. te Warffum benoemd in vas
ten dienst tot leerares mej. J. J. Glaudé,
f.I?.t?^..leeraar; H. Molenaar, beiden thans
tijdelijk.
Export naar Nederlandsch-lndië
zeer sterk gestegen
TOKIO, 14 October. (Europapress.) Vol
gens een officieele statistiek van het
Noord-Amerikaansche departement van
handel heeft de buitenlandsche handel van
de Vereenigde Staten met Zuid-Oost-Azië
en China zich in de eerste zeven maan
den van dit jaar verschillend ontwikkeld.
Uit Nederlandsch-lndië betrokken de Ver
eenigde Staten in de eerste zeven maan
den van 1941 goederen ter waarde van
120,3 millioen dollar en leverden voor 56,9
millioen dollar. Hierbij moet worden op
gemerkt, dat de invoer van de Vereenigde
Staten met 49 pCt. en de uitvoer met 108
pCt. gestegen is. In toenemende mate
streven de Vereenigde Staten er naar de
leemte, welke door het verlies van de Ja-
pansche en Europeesche leveranties is
ontstaan in de grondstoffenvoorziening
van Nederlandsch-lndië door grooteren
export naar dit gebied aan te vullen.
7232 10439 13447 16217 19512
1427 4028 7234 10461 13466 16220 19514 I
- lü476 13517 16224 19553 I
10486 13547 16231 19573
10557 13574 16239- 19642
10608 13585 16274 19653 1
10667 13601 16350 19718
1C“3 13624 16366 19745
10701 13654 16381 19762
LEIDSCHENDAM
Zij, die een formulier MD 73 hebben
ingevuld, kunnen hun petroleumkaarten
afhalen op Donderdag 16 October a.s. des
namiddags v$n 2 tot 4 uur aan het distri.
butielokaal, te Leidschendam. De stam
kaart van het gezinshoofd moet worden
medegebracht.
Voor 15 November moet het werk
ingezonden zijn.
Eenige maanden geleden is door een
aantal vereenigingen een comité gevormd
dat de bevordering van de Heëmkunde-
gedachte in den Haag zou propageeren
Er werd een Heemkundeweek georgani
seerd en tentoonstellingen werden gehou
den. Tevens werd een opstellenwedstrijd
voor scholieren in uitzicht gesteld. Dezer
dagen is de commissie, welke dezen wed
strijd verzorgt, bijeen gekomen Er werd
o.m. bepaald, dat van de lagere scholen
iedere klasse de twee beste opstellen zal
inzenden. De onderwijzer (es) heeft dus de
gemaakte opstellen te schiften.
Voor de middelbare scholen, lycea en
het gymnasium geldt de volgende rege
ling: Van iedere school worden de drie
beste ter beöordeeling aan de commissie
gezonden. Op 15 November sluit de ter
mijn van inzending. Door de gemeente
zijn een aantal prijzen beschikbaar gesteld
terwijl het Algemeen Nederlandsch Ver
bond getuigschriften voor het schrijven
van zuiver Nederlandsch zal uitreiken.
VOEDSELCOMMISSARIS VEROOR-
DEELD TOT EEN BOETE VAN
250.—
Terzake van diefstal van een hoeveel
heid koffie en suiker, ten nadeele van den
Staat, had ziqh veertien dagen geleden
voor de Utrechtsche rechtbank te verant
woorden de 51-jarige A. J. de Goeij, uit
Montfoort, voormalig voedselcommissaris
in de provincie Utrecht. Verdachte had
zidh koffie'’ en suiker Van den Staat toe
geëigend volgens zijn zeggen om daarvan
gebruik te maken voor representatie-doel-
einden. Hij erkende, dat hij in dat geval
beter een declaratieformulier had kunnen
invullen, waarop de door htm gemaakte
onkosten voorkwamen, doch uit nalatig
heid was daarvan niets gekomen. De of
ficier van justitie, mr. Klein, eischte een
gevangenisstraf voor den tijd van drie
maanden. De rechtbank veroordeelde ver
dachte tot /250 boete, subs. 1 maand
hechtenis.
Patrouille tochten
schoten.
Steunt de Nederlandsche Ambulance v/h.
Oostfront. Koninginnegracht 22, giro
27600, ’s-Gravenhage.
1919
1920
1948 4689. 8311
0001
4718 8329 ÏÏ415 14340 17134’ 20358
4911 8388 11465 14383 17170 20444
2142 4971 8449 Ï1486 14449 17243 20525
5039 8492 ÏÏ506 14456 17265 20545
2851 6734 9363
3077 6843 9413
3427 6876 9419
3518 7010 9438
3589 7060 9470
3707 7088 9706
3741 7173 9716
3809 7244 9803 12588 15494 19040 21900
3847 7514 9828 12589 15508 19168 21997
3906 7572 9853 12796 15623 19330
9871 13068 15743 18900
9914 13108 15813 18929
9953 13139 15841 18957
9956 13143 15900 18968
10000 13147 15925 18991
10101 13150 15949 19026
3897 6937 10153 13222 15973 19151
7067 10231 13271 15979 19207
1192 3908 7079 10247 13281 16000 19340
7080 10316 13297 16010 19385
10320 13306 16015 19440
10383 13336 16128 19455
10390 13412 16205 19457
10429 13442 16209 19508 I
400 No. 5827, 8820, 10414, 12655.
200 No. 2765, 4193, 7512, 8070, 8120,
18445.
100 Np. 2097, 2174, 6436, 8381, 8972,
12540, 14319, 14379, 16181, 18242
18523, 21230.
PRIJZEN VAN ƒ70.
9885 12961 15799 19368
9899 13192 15864 19379
9979 13308 16234 19450
4474 7783 10004 13327 16587 19487
4587 7992 10034 13374 16634 19760
4622 8125 10098 13409 17124 19768
1688 4343 7716 10893 13867 16716 19906
1695
1721
1734 4398 7817 10921
1778
1023 4137 7577
4152 7616
1115 4348 7775
1253
1334
1354
De wielrijders
Voor wielrijders zullen belangrijke en
ingrijpende voorschriften van kracht wor
den Onder het berijden van een rijwiel
wordt mede verstaan het voortduwen van
een rijwiel Men mag derhalve een weg,
welke voor alle rijverkeer in één richting
is verboden ook niet meer met een fiets
aap de hand ingaan. Op dezen regel be
staat echter de volgende uitzondering is
de rijweg in beide richtingen gesloten
voor rij wiel verkeer, dan mag men dien
weg wel met de fiets aan de hand ingaan.
Het is verboden het stuur onder het rijden
met beide handen los te laten of de voeten
van de trappers te nemen. Het Is verboden
naast een ander voertuig dan een rijwiel
te blijven rijden, in het bijzonder naast
een tram.
Het is verboden zich door een voertuig
te laten voorttrekken.
Wielrijders moeten gebruik maken van
de bestaande rijwielpaden, m'ogen hoog
stens met z’n tweeën naast elkander
rijden, moeten achter elkaar gaan rijden,
indien het verkeer zulks eischt.
Inhalen mag in den regel slechts ge
schieden door één wielrijder, twee wiel
rijders mogen inhalen, indien het overige
verkeer zulks toelaat.
Voor fietsclubs e.d. is van speciaal be
lang het volgende:
Indien door meer dan vijftien wiel
rijders in gesloten formatie en onder lei
ding wordt gereden, mogen zij twee aan
twee naast elkander blijven rijden en
ook bij aanwezigheid van rijwielpaden
van de rijbaan gebruik maken, tenzij de
rijbaan is aangeduid als „autmg”.
Voorts worden voorschriften gegeven
voor het vervoer per rijwiel van personen
en voorwerpen
Op rijwielen met één zitplaats mogen
geen andere personen dan de bestuurder
worden vervoerd, uitgezonderd kinderen
beneden 10 jaar, mits de bestuurder vol
wassen is en 't rijwiel van een geschikte
zitplaats is voorzien.
VIJFDE KLASSE VIJFTIENDE LUST
Trekking van 15 October.
ƒ1.000 No. 9056, 19565, 21200.
NAALDWIJK
In verband met de reconstructie-
werkzaamheden aan het Wijhelminaplein
hebben de autobussen der W.S.M. voor de
richting den Haag weer de standplaats
van eertijds op het Havenplein, verkre
gen
In de heden gehouden persconferentie
heeft Regierungsassessor Kochs van de
Ordnungspoiizei, een nadere toelichting
gegeven op de onlangs verschenen veror
dening op het Nederlandsche wegverkeer.
De onderhavige verordening, welke met
medewerking der Ordnungspolizei en
Nederlandsche verkeersdeskundigen tot
stand kwam, heeft, aldus spr., een verder
strekkende beteekenis dan alleen maar
een regeling te brengen in het Neder
landsche wegverkeer. Zij bedoeld als
een der bouwsteenen voor de toekomstige
eenheid in het Europeesche verkeersrecht.
Reeds lang werd de wensch gekoesterd
in deze richting een tastbaar resultaat te
behalen; men was het over de noodzake
lijkheid er van in de kringen der belang-
hebben volkomen eens. Niettemin bleef
het bij een naarstig streven zonder ge
volg. Er bleken allerwegen teveel moei
lijkheden te bestaan, zoodat men in 1939
nog even ver van het doel verwijderd was
als toen men aanving.
Geen land bleek bereid afstand te doen
van zijn eigen, op eigen behoeften en in
zichten afgestemde, regelingen. Men herin-
nere zich, aldus spr., den langdurigon
strijd om het rechts- of linksverkeer. Eerst
in de allerlaatste jaren heeft zich op dit
punt meer algemeen het inzicht baan ge
broken dat rechtsverkeer de voorkeur ge
niet. Men was althans in theorie zoover.
De practijk bleef er intusschen nog altijd
bij achter.
Wat echter onder normale, rustige om
standigheden een tragen, il te tsagen gang
ging, krijgt in een stormachtige periode
gelijk wij nu beleven plotseling een krach
tige versnelling. In dezen tijd van princi-
pieele heroriëntatie in alle verhoudingen,
komt ook de unificatie van het Euro
peesche verkeersrecht aan -de orde, iets,
dat in een klein continent met zulk een
hoogen graad van verkeersdichtheid, reeds
jaren eerder had behooren te gebeuren.
Duitschland heeft het geluk, ging spr.
voort, thans, nu de Duitsche wapenen van
den Atlantischeh Oceaan tot de Russische
steppen den vrede in Europa beveiligen,
een modern verkeersrecht te bezitten.
In 1937 kwam de nieuwe Duitsche weg-
verkeersvprordening tot stand, een wet,
welke in zijn algemeene bepalingen, zoo
wel als in zijn bijzondere regelingen, vol
komen duidelijk en eenvoudig is. Het prin-
cipieele uitgangspunt daarbij is, dat de
êene weggebruiker, wie hij ook zij of op
welke wijze hij van den weg gebruik
maakt, rekening behoort te houden met
den anderen.
De Duitsche verkeerswetgeving begeeft
zich niet in een regeling van alle denk
bare mogelijkheden, maar zij bepaalt er
zich toe, om op de basis van een klein
aantal duidelijk geformuleerde en voor
een ieder begrijpelijke grondregels, richt
lijnen te geven, waarnaar elke weggebrui
ker zijn houding en verhouding tot de an
dere weggebruikers kan bepalen.
De voornaamste grondregel ervan,
welke woordelijk in de Nederlandsche ver
ordening kon worden overgenomen luidt
als volgt:
„Elke weggebruiker dient zich op een
zoodanige wijze te gedragen, dat het ver
keer niet in gevaar kan worden gebracht.
Hij dient zich tevens zoo te gedragen, dat
aan een ander geen schade wordt berok
kend, of die ander niet in sterker mate
wordt belemmerd of overlast ondervindt,
dan in de gegeven omstandigheden onver
mijdelijk is”.
Deze grondregel wordt ook bij de be-
oordeeling van verkeersongevallen steeds
als eersten norm aangelegd. Veroordeeld
wordt zoowel in strafrechtelijke- als civiel
rechtelijke procedure, die
die zonder zich om ,de anderen te bekom
meren, de verkeersbaan benut.
De bruikbaarheid der Duitsche wegver-
keersverordening in Nederland is maan
denlang nauwgezet onderzocht in samen
werking van Nederlandsche en Duitsche
vaklieden. Het bijzondere karakter van
het Nederlandsche verkeer heeft in som
mige gevallen tot wijziging van bepaalde
voorschriften geleid. In het algemeen ge
sproken kon echter het Duitsche verkeers
recht niet slechts naar den geest, maar
veelal ook naar, den letter worden over
genomen, omdat' het, gelijk de ervaringen
in de groote Duitsche steden reeds hadden
bewezen, inderdaad de garantie biedt voor
een juiste verkeersregeling.
De jongste Nederlandsche verordening
houdt rekening met den reusachtigen aan
was van het verkeer en zijn motoriseering,
waarmee na den oorlog rekening moet
worden gehouden. De grootscheepsche
uitbreiding der wegennetten en het weg
vallen der dounaugrenzen, die het
Europeesche wegverkeer vóór den oorlog
zoozeer hinderden, en daarbij gevoegd de
enorme ontwikkeling der techniek, zullen
een verkeer doen ontstaan van welks om
vang wij ons nu nog ternauwernood een
voorstelling kunnen maken.
Deze toekomst zal de Nederlandsche
wegverkeefsverordening dienen, aldus be
sloot Regierungassessor Kochs zijn betoog.
Hedenavond zal over Hilversum'I van
19.20 uur tot 19.30 uur een vraaggesprek
uitgezonden worden met mr. M. M. Rost
van Tonningen, over het Economisch
Front.
HOCKEY
DISTRICT ZUID-HOLLAND VAN
EN N.H.B.
Voor de competitie van het district
Zuid-Holland van den N.H.B werden de
volgende resultaten verkregen
Heeren le klasse A Kieviten 4PTT
0—8; Leiden 6—VCL 3 1—1; Zuidw.—
Gr. Geel 3 41; B R’dam 3Bully 05;
Aeolus 2Excelsior 41; Leonidas 2
Rapid 2 22; Tempo 2RBC 2 73;
C Victoria 5HDM 8 42; Gr. Geel 4
Leonidas 3 3—2; SOS 5—TOGO 7 0—7.
Zaterdagmiddagkl.: PushPush 2 141;
Ervea 2—AMVJ n.d.g.; SV '35 2—SV ’35
3 4—3.
2e klasse A HLC 3—Gr. Geel 6 2—5;
LSV 2—Kieviten 5 1—0; PTT 2—VCL 4
2—3; 8 Asvion 2Gaud Exc. 3 80;
HCM 4Leonidas 4 12; NOAD 2
R’dam 4 9—1; C: Bully 2—HDS 3 0—1;
Gr. Geel—RBC 3 51; SpartaanLSV
3 20.
3e klasse A Gr. Geel 8—HDS 4 5—2;
Kieviten 6Zuidw. 2 0—2; B Aeolus 4
Bully 3 8—0; HCM 5—Leonidas 5 0—1;
NOAD .4—Rapid 3 08; C Asvion 3
Excelsior 2 10; HCM 6NOAD 3 10;
RBC 4Tempo 3 40.
Dames le klasse ABullyGr. Geel
2—0; PTT—RBC 2 1—1; Tempo—Zuid-
wijck 1—2; B Excelsior 2Gaud Exc. 2
21; Gr. WillemPioniers 10; Rapid
SV ’35 2 5—0 n.o.g.
2e klasse A HDS 2—RBC 3 0—0; RBC
4Tempo 2 31; B Bully 2Gaud Exc.
3 1—1; SV ’35 3—NOAD 2 0—5; Zuid-
wijck 2—Asvion 2 21.
3e klasse A Gr. Geel 5—HDS 3 1—1;
HOC 4—SV ’35 4 n.d.g.; B Aeolus 4—
Leonidas 4 11; Leonidas 5NOAD 3
10; Rapid 2Spartaan 03; C As
vion 3Excelsior 3 00; Pioniers 2
Pollux 06; SpartaanTempo 3 21.
Machinisten-examens te ’s-Graven
hage: Geslaagd voor diploma B, le gedeel
te, S. Salverda te Leeuwarden.
Examen Staathuishoudkunde M.O. te
’s-Gravenhage Geëxamineerd en afgewe
zen 2 candidaten.
Examen Staatsinrichting M.O. Ge-
examineerd 3 candidaten. Geslaagd d®
heeren M. van Dijke, Rotterdam en
van Gelder, Rotterdam,
SNIP ÊN SNAP-REVUE IN WEST-ENO
Van Vrijdag a.s. af zal in West-End-
theater René Sleeswijk’s revue „Dat is
wat voor U” met Willy Walden en Piet
Muyselaar worden opgevoerd.
Heden herdacht de tuinman
bij de Gemeentelijke School- en Kinder
tuinen, J. L. Jansen, den dag, waarop hij
25 jaar geleden in dienst der gemefente
’s-Gravenhage kwam. Door den directeur
van genoemde instelling werd hem met
waardeerende woorden een door den Bur
gemeester toegekende eervolle vermelding
met gratificatie uitgereikt, en mede werd
namens leiders en tuinlieden een herinne
ring aan zijn diensttijd aangeboden.
De burgemeester heeft be-
noemd tot leeraren in de Ned. taal en let
terkunde en de geschiedenis aan de hoo-
gere burgerscholen met 5-jarigen cursus:
den heer G. J. de Voogd, tijdelijk leeraar
aan de gemeentelijke hoogere burgerscho
len met 5-jarigen cusus, alhier, en aan de
particuliere hoogere burgerschool A Wes-
tersingel’ 30, te Rotterdam, en den heer
B. C. Damsteegh, tijdelijk leeraar aan de
gemeentelijke hoogere burgerscholen met
5-jarigen cursus alhier; tot tijdelijk leera
res in de Ned. taal en letterkunde en de
geschiedenis mej. J. Meindersma, tijdelijk
leerares aan de gemeentelijke handelsdag-
school met 4-jarigen cursus, alhier;' tot
leeraar in de scheepswerktuigkunde aan
de Zeevaartschool en tot leeraar in de
scheepswerktuigkunde aan de Visscherij-
school te Scheveningen den heer G A.
Wark, in deze betrekkingen als zoodanig
tijdelijk werkzaam.
2965 5880 9156 12387 14971
2967 5927 9255 12406 14994
3009 5938 9281 12410 15012 18241 21302
3017 5953 9327 12508 19057 18244 21309
3095 5957 9426 12535 15060 18259 21330
■3100 5973 9448 12577 15119 18283 21336
3104 5976 9452 12617 15133 18293 21412
3115 6038 9466 12619 15138 18304 21432
3209 6041 9483 12684 15154 18327 21462
3225 6094 9519 12689 15209 18329 21464
3248 6127 9521 12744 15214 18390 21493
3249 6133 9579 12797 15229 18437 21551
3267 6139 9581 12801 15246 18448 21600
3271 6164 9595 12824 15263 18476 21619
3279 6202 9614 12826 15329 18478 21630
3305 6230 9625 12827 15407 18489 21643
3315 6268 9626 12853 15455 18511 21712
3337 6367 9644 1289115473 18532 21746
3399 6435 9695 12892 15495 18566 21760
3416 6449 9705 12919 15497 18583 21774
3455 6458 9749 12938 15506 18587 21778
3619 6480 9767 12976 15544 18631 21795
3626 6527 9776 12977 15578 18663 21804
3648 6602 9781 13033 15648 18676 21808
3665 6612 9797 13042 15673 18685 21811
3703 6631 9808 13054 15691 18775 21956
3719 6747 9823 13061 15700 18867 21996
3756 6778 9839
In de vorige lijst staat: 7488 70 m. t
17488 70; 15492 m. z. 15493.
Nog ingebleven3 prijzen van 1000,
een premie van f 30.000 en een van
3000.
De motorrijtuigen
Belangrijk is ook, dat het parkeeren,
binnen de bebouwde kom, slechts aan den
rechterkant van den weg mag geschieden.
Maximum snelheid motorrijtuigen
De maximum snelheid voor motorrij
tuigen bedraagt:
a. Binnen bebouwde kom voor
motorrijtuigen: 40 k.m. per uur.
b. Buiten bebouwde kom voor perso
nenauto’s. welke zijn ingericht voor het
vervoer van hoogstens acht personen en
voor motoren met zijspan 80 k.m. per uur.
c. Voor vrachtauto’s, autobussen en
alle andere motorrijtuigen 60 k.m. per
uur
Bij. het inslaan of oversteken van een
hoofdweg steeds met geringe snelheid
rijden evenzoo zeer voorzichtig zijn bij
tramhaltes, indien de passagiers op de
rijbaan moeten in- en uitstappen.
Nieuw is ook het voorschrift, dat op
me* één richtingsverkeer trams
links en rechts mogen worden ingehaald.
Nieuw is ook het volgende:
Het verkeer met motorrijtuigen heeft
voorrang boven het langzame verkeer.
Trams en motorrijtuigen zijn wat den
voorrang betreft, gelijkgesteld, hetgeen
met wegneemt, dat automobilisten ter
dege met het moeilijke manoeuvreeren
van tramwagens rekening moeten houden.
Steeds echter geldt de regel, dat bij krui
singen of vereenigingen van wegen de
jenruiker van den hoofdwee voorrang
beett
Het woora „voorrangsweg verdwijnt
hoofdweg. Bijzondere aandacht
trekt de verplichting van bestuurders van
motorrijtuigen om te dimmen voor voet-
gangers, indien dezen in gesloten gele
deren marcheeren
Voorts de verplichting c;
dimmen tijdens het stilstaan
wegovergangen.
BATAVIA. 14 October. (A.N.P.)
trent het vliegtuigongeval te Batavia,
waarbij de commandant van het Ned.-In
dische leger, luitenant-generaal Beren
schot, om het leven is gekomen, worden
nog de volgende bijzonderheden mede
gedeeld:
Kort na den start weigerde de linker
motor, waardoor het toestel om den lin
kervleugel draaide en neerstortte op een
vlak bij het vliegveld gelegen huis. De
bewoners kwamen hierbij om het levert,
waardoor het aantal dooden, met de vijf
inzittenden van het vliegtuig, tot 24 is
gestegen. Toen het toestel den grond
raakte, vloog de benzinetank in brand,
zoodat het voor ooggetuigen onmogelijk
was hülp te bieden. De lijken van gene
raal Berenschot, kapitein Knapp, de beide
onderofficieren en van den Britschen vlie-
gerofficier Watkins, die met moeite ge
ïdentificeerd konden worden, zijn naar
het militaire hospitaal te Batavia ver
voerd. Naar wij verder nog vernemen, is
de chef van den generalen staf in Neder
landsch-lndië, generaal-majoor ter Poor
ten, die voor een bespreking naar Manil
la was vertrokken, telegrafisch terugge
roepen. Voorloopig is generaal-majoor
Maurer met de waarneming van het leger-
commando belast.
In den Volksraad is de overleden leger
commandant in een rede van den voor
zitter herdacht. Nader wordt gemeld, dat
generaal ter Poorten vandaag te Batavia
is aangekomen en voorloopig het opper
bevel over het Ned.-Indische leger aan
vaard heeft.
Academische examens
Universiteit te Leiden. Cand. ex.
rechtswetenschap de heer T. Q. Dekker,
Delft; cand. ex. wis- en natuurk. I, de
heer P. Heybroek, Wassenaar; taalk. cand.
ex. Indologie de heeren J. van Olmen,
Amsterdam en P. H. Meijering, den Haag
Cand. ex. wis- en natuurk. K, de heer
J. Kloos, Dordrecht.
Universiteit van Amsterdam Bevor- I
derd tot apotheker: mevr. A. W H van
Amstel-Ekels, mej. A. N. van Hulst en
de heeren M. H. de Moor, J. B. Pronk en
N. Wierper.
Technische Hoogeschool Ingenieurs-
examen voor civiel-ingenieur de heer E
W. Tacoms; prop. ex. werktuigk.-ingenieur
de heer W. Landheer.
Ned. Econ. Hoogeschool. Cand. ex.
economische wetenschappen de heeren H
P. Smits, J Louwman, C. P. van Rijn,
J. Heerdes, E. T. M. Sadee, M. Pulle J
Xder Kamp’ H- C- Bijleveld. H.
J. Witteveen (met lof), J. van Loenen
Martmet, K. ter Veld. G. B. Ouwerling.
G. Grerdanus, doet. ex. economische we
tenschappen de heeren J. van Rees, J
v. d. Velden, H. J Koster en P j B
Jongstra
Diverse examens
Wiskunde L.O. Geslaagd alhier
heeren J. de Boer, Hoorn; C A j
Lucassen, den Haag; J. Tamminga
sum; W. Westerhof, Groningen
-Apothekersassistent Gc
Amsterdam de heer A J M
den Haag.
Examen wiskunde L.O.
GELDINZAMELING TIJDENS W.A.-
CONCERT VOOR SLACHTOFFERS
BOMAANVAL ROTTERDAM
De persdienst van de N.S.B. meldt
Tijdens het W.A.-cpncert, dat Zondag
12 dezer in „de Tent” in het Haagsche
Bosch is gegeven, werd, tusschen enkele
nummers door, een geldinzameling ge
houden ten behoeve van de door den
laatsten bomaanval zoo zwaar getroffen
Rotterdamsche volksgenooten. Een be
drag van 303,60 werd bijeengebracht
en aan heerbanleider J. E. Feenstra over
handigd.
Deze stelt zich voor dit bedrag te doen
tóekomen aan den nieuw benoemden
burgemeester van Rotterdam, ir. F. E.
Müller, zoodra deze zijn ambtsbezigheden
in de zoo zwaar beproefde stad zal aan
vangen, het aan hem overlatend er de
meest gewenschte bestemming aan te
geven.
W. J. DOORNENBAL 90 JAAR
Onze stadgenoot, de heer W. J. Door
nenbal, viert vandaag zijn 90sten ver
jaardag. Hij werd 15 Oct. 1851 te Rhenen
geboren. Als sigarenmaker was hij werk
zaam te Kampen, als chef te Steenwijk.
In 1906 naar den Haag gekomen werd
hij in 1907 voorzitter van de afdeeling
van Patrimonium in onze stad, welke
functie hij ook van 19121914 heeft be
kleed. Hier nam hij een werkzaam aan
deel aan de stichting van het gebouw
voor Chr. sociale belangen op de Prinse-
gracht, waarvan hij tdl van jaren con
cierge is geweest. Ook stichtte hij hier
de Chr. woningbouwvereeniging „Luctor
et Emergo”, welke hij van 19121924 als
voorzitter heeft gediend. Bij zijn af
treden in laatstgenoemd jaar werd hij
tot eerelid benoemd. Op 30 Sept, 1922
werd dën heer Doornenbal de zilveren
'wMophriiikpr i eeremedaille, verbonden aan de orde van
ren8te bekom-’ Oranje-Nassau verleend^
In het rusthuis van de Geref. kerk
van ’s-Gravenhage-West in de Scheepers
straat, waar de heer Doornenbal zijn in
trek heeft, genomen, hebben zijn mede
bewoners zijn verjaardag vandaag tot
een feestelijken dag voor hem gemaakt.
De commissaris van politie
van den Justitieelen Dienst B II verzoekt
te worden bekend gemaakt met de her
komst van de volgende rijwielen: I. Hée-
renrijwiel merk Croon, frame-no. 90448,
electrische lantaarn merk Union, Terry-
zadel met blauw dek; II. damesrijwiel, on
gemerkt, frame-no. 125076, zwarte cellu
loid handvatten 'met nikkelen knoppen,
Terry-zadel, aan het frame knopje om het
stuur vast te zetten: III. damesrijwiel, ge
merkt Rembrandt, frame-no. 66837, Terry-
zadel, electrische lantaarn merk Kestein;
IV. damesrijwiel, ongemerkt, frame-no.
34511, Terry-zadel, electrische lantaarn
met dynamo merk Streamlite. De genoem
de rijwielen zijn vermoedelijk te Loos-
duinen of in de omgeving daarvan ont
vreemd. De rijwielen zijn op de werkda
gen IK 17 en 18 October te bezichtigen,
tusschen 12 en 15 uur, aan het hoofdbu
reau van politie, Alexanderplein 12.
1513 4722 8244 10281 13432 17239 19832
1697 <772
1762 4983
1763
1790 5ÏÏ8 8352 10567 13791 17484 2ÓÖ54
1819 5214 8498 10801 13803 17497 20132
1854 5234 8724 10877 13830 17507 20138
1962 5493 8818 10938 13871 17515 20253
1996 5521 8929 10960 14076 17721 20314
2000 5530 9114 11109 14274 17827 20344
2154 5568 9163 11120 14318 17850 20349
2194 5597 9177 11154 14329 17993 20392
2419 5631 9206 11270 14581 18013 20626
2466 6102 9282 11349 14611 18096 20727
2483 6409 9293 11642 14872 18125 20841
2779» 6640 9325 11685 14964 18156 21197
1AQBO lOOCC
4362 7765 10901 13901 16782 19912
4390 7766 10906 13912 16870 19936
1" 1 13917 16874 19981
4419 7820 10963 13980 16877 19983
1788 4432 7968 10973 13989 16881 19995
1795 4445 7987 11110 13992 16913 19996
1814 4462 8006 11129 14050 16926 20000
1848 4475 8027 11149 14063 16945 20045
"05 8076 11165 14077 16976 20101
4507 8092 11166 14108 17028 20127
4551 8126 11271 14136 17064 20208
1899 4558 8246 11322 14138 17071 20209
4651 8250 11337 14139 17078 20238
4688 8253 11352 14209 17092 20300
,500, 0011 11392 14249 17100 20310
4700 8321 11413 14278 17114 20323
4718 8329 11415 14340 17134 20358
4725 8365 11425 14351 17136 20426
4911 8388 11465 14383 17170 20444
4952 8408 11467 14432 17185 20465
.3nncnf^
2217 4978 8483 11489 14450 17258 20540
225039 8492 11506 14456 17265 20545
2259 5050 8499 11660 14483 17291 20594
2308 5081 8568 11695 14487 17314 20609
2358 5095 8590 11762 14491 17315 20620
2372 5096 8632 11772 14505 17454 20673
2416 5121 8635 11775 14517 17459 20694
2440 5145 8637 11783 14527 17478 20701
2463 5245 8725 11850 14538 17558 20714
2469 5252 8726 11855 14569 17578 20732
2502 5311 8751 11909 14570 17582 20797
2513 5402 8774 11915 14624 17592 20803
2532 5404 8844 11956 14641 17594 20825
2581 5442 8853 11987 14647 17692 20908
2605 5458 8879 11997 14653 17771 20912
2628 5461 8881 12048 14689 17847 20932
2664 5503 8893 12099 14692 17876 20949
2690 5505 8895 12101 14702 17881 21001
2752 5558 8952 12156 14722 17886 21008
2808 5628 8986 12229 14732 17892 21042
2835 5688 8987 12283 14739 1789A
2846 5742 9005 12318 14808 1798?
2872 5776 9044 12328 14832 18067 21089
2889 5829 9077 12351 14885 18110 21173
2951 5858 9113 12356 14946 18152 21174
2961 5863 9131 12371 14959 18163 21193
18206 21229
18210 21252
Britsche torpedojager voor Gibraltar
tot zinken gebracht
UIT HET HOOFDKWARTIER VAN
DEN FÜHRER, 15 October. (D.N.B Het
Opperbevel van de Weermacht maakt be
kend
Zooals in een extrabericht is bekend
gemaakt zijn de strijdkrachten van den
vijand, die in de omgeving van Wjasma
zijn ingesloten, thans definitief vernie
tigd. Ook in de omsingelde gebieden
rondom Brjansk schrijdt de ontbinding
van den vijand onophoudelijk voort. Het
aantal in dezen geweldigen dubbelen
slag gemaakte gevangenen is inmiddels
tot boven de 500.000 gestegen. Het totale
aantal der Sovjetgevangenen, die sedert
het begin van den veldtocht in het
Oosten zijn gemaakt, is reeds thans tot
ver boven de 3 millioen gestegen.
Gevechtsvliegtuigen hebben in den
nacht van 14 op 15 Oct. belangrijke mili
taire inrichtingen te Moskou aangevallen.
Er ontstonden verscheidene branden in
installaties, welke van belang zijn voor
de economische oorlogvoering.
Voor Gibraltar werd een Britsche tor
pedojager door een duikboot tot zinken
gebracht.
De Britsche luchtmacht vloog van
nacht met vrij zwakkë strijdkrachten
naat West- en Zuid-Duitschland. Doer
het werpen van brisant- en brandbommen
ontstond er in verschillende plaatsen ge
ringe schade. Zes Britsche vliegtuigen
werden omlaag geschoten.
Benevens bonnen „een half rantsoen
boter" voor jeugdige personen
Morgen vind.t de uitreiking van de
nieuwe textielkaart en voorts ten be
hoeve van hen, die geboren zijn op
2 Januari 1921, doch vóór 2 Januari 1928
een bon gemerkt „een half rantsoen bo
ter”, plaats in de groote zaal van den
Dierentuin aan de navolgende personen
van 811 uur: Kwaak t.m. einde K, L
en Ma t.m. Magijar, van 1113 uur
Mahieu t.m. Mondschein, van 1315
uurMondt t.m. einde M en Na t.m.
Nusink, van 1517 uur van Nuss tm.
einde N, O en Pa t.m. Plas.
In de voormalige gemeente Loosduinen
(lokaal Hulpsecretarie Wilhelminastraat
5) zijn morgen aan de beurt de letters
L, M, N en O.
- de
A. A. M.
Bus-
Geslaagd te
J. Gudde,
2 candidaten.
11738 14982 18256 21396
11882 15041 18279 21475
11937 15129 18348 21553
12195 15149 18398 21566
12245 15155 18557 21628
12288 15172 18638 21656
12425 15179 18850 21677
3789 72i4 9727 12441
3847 7514 9828 12589 15508 19168 21997
1003 3771 6803
1058 3784 6832
1065 3839 6837
1086 3841 6908
1087 3888 6914
1089 3894 6934
7017 10173 13231 15977 19166