GBLOM DESCHODLDES LEVENS NEDERLANDSCH INDIE BINNENLAND RECHTZAKEN SPORT LAATSTE BERICHTEN UIT DE OMSTREKEN LAATSTE TELEGRAMMEN .STADSNIEUWS De nieuwe Wegen verkeersregeling DE EENZAME WEB JUWELIER HAAGSCHE COURANT Woensdag 15 Oct.. 1941 2e bl. pag. 2 den UITREIKING TEXTIELKAARTEN HET VLIEGTUIGONGELUK IN INDIE DUITSCHLAND STRIJDT VOOR EUROPA HET DUITSCHE WEERMACHTBERICHT HET ITALIAANSCHE WEERMACHTBERICHT M. M. Rost het Zuinig met gas en licht Is van het grootste gewicht De beteekenis voor weggebruiker n. Het toekomstige Europeesche wegverkeersrecht ONDERWIJS EN KERK Militaire inrichtingen te Moskou bestookt J. N* HET THEATER DER GROOTE REPRISES OPSTELLENWEDSTRIJD VOOR SCHOLIEREN DE HANDEL VAN DE VEREENIGDE STATEN MET HET VERRE OOSTEN RAY VENTURA GESNEUVELD CONSERVAT,SME 0FFICIEELE BERICHTEN uit de Staatscourant NIETEN. I 487e STAATSLOTERIJ. Vraaggesprek met mr. van Tonningen over Economisch Front GENERAAL TER POORTEN AAN VAARDT VOORLOOPIG HET OPPERBEVEL te Sittard. Afgewezen 2 gierende geweer- VAN VRIJDAG A.S. AF: HEDENAVOND e« MORGEN: O, Om- 1113 1 15282 18937 21713 16000 19340 13466 16220 19514 2242 11762 14491 17315 20620 alle sum: Mr. B. J. M. van Spaendonck. Gircmummer van de W.H.N. 5553 ,„Dat volk is groot, dat zijn gemeenschap waarachtig beleeft. Daarom is de Winter, hulp een eerezaak voor iederen Neder lander". 1958 1960 1964 1971 2126 21043 21079 IN- EN VERKOOP van Juweelen, Goud en Zilver - Reparatie atelier PLAATS 9 -TELEFOON 115221 Stefani meldt uit Helsinki: De bekende orkestleider Ray Ventura heeft den helden dood gevonden aan het Oostelijk front. Hij had als valschermjager vrijwillig dienst genomen bij het leger van Manner heim. Hij is gevallen na de herovering van Viipuri (Wiborg). 1198 3938 1267 3965 7093 1361 3994 7109 1384 3995 7129 1387 4019 7207 1395 4022 1583 4189 7407 1594 4190 1597 4192 1607 4218 1623 4259 1624 4260 7681 1640 4294 1686 1095 1130 3903 1180 3905 1852 4485 1857 1894 10818 13787 16540 19854 7682 10819 13789 16566 19889 4298 7713 10865 13794 16677 19891 met r XTHE VON NAGY, HANS MOSER, HANS HOLT, THEO LINGEN om steeds te i voor spoor- Het Verbond van Vereenigingen voor Veilig Verkeer te Utrecht meldt ons naar aanleiding van het onlangs in het Veror deningenblad opgenomen „Besluit van den secretaris-generaal van het departement van Waterstaat betreffende het verkeer op den weg” nader aangeduid als „Wegenverkeersregeling” o.a. het vol gende A »P hy8<«nl>cli gebied ‘t GebnilL v»n Nef» Ie een bygientaelw H noodiMlt. Dent maar een» aan Jle 4% I nare waach. die nu overbodig I». |L® jCl 1 voor Uw geumrArid Vijandelijke aanvallen bij Tobroek afgeslagen ROME. 15 October. (Stefani.) In zijn weermachtbericht no. 500 maakt het Ita- liaansche opperbevel het volgende bekend; Gisteren overdag heeft de vijand nieuwe aanvallen ondernomen, welke alle werden afgeslagen, op een deel van onze stellin gen aan het front van Tobroek. Er werden eenige krijgsgevangenen gemaakt. Gegie- chaniseerde vijandelijke strijdmiddelen werden vernietigd. Achtereenvolgens heeft de vijand 2 luchtaanvallen ondernomen op de stad Benghasi. Er werden brisant- en brandbommen uitgeworpen, welke vooral schade aanrichtten in de Arabische wijk. Er vallen 23 dooden en eenige gewonden te betreuren., meerendeels onder de Ly- bische bevolking. Uit nadere gegevens over de actie, bij Ghiorghi in den sector van Gondar blijkt, dat de vijand zware verlie zen geleden heeft en dat meer dan 250 dooden op het slagveld werden aangetrof fen. Engelsche luchtstrijdkrachten hebben zonder eenig succes aanvallen gedaan op onze stellingen van de vesting Valag. Een heden van de Italiaansche luchtmacht deden aanvallen op de vlootbasis La Va- letta op Malta. De gestelde doelen werden doeltreffend bestookt. Al onze vliegtuigen zijn behouden teruggekeerd. 1437 4065 7243 1441 4082 7298 1450 4135 7299 1466 4148 7349 1497 4161 7389 1514 4188 7403 10676 7426 10740 13674 16415 19773 7464 10752 13679 16416 19802 7516 10767 13711 16419 19818 7520 10781 13733 16514 19820 4775 8276 10312 13514 17326 19835 "C3 8309 10349 13577 1TC77 19859 5056 8331 10480 13636 17427 19928 De commissaris van den C. O. D. verzoekt de dame, die j.l. Maandag omstreeks 5 uur n.m., zich aan een per ceel in het Bezuidenhout heeft vervoegd voor het inwinnen van inlichtingen, zich ten spoedigste te willen melden aan zijn bureau Laan Copes van Cattenburch 13. De commissaris van den Justitieelen Dienst B II verzoekt diegene(n). die in de laatste weken van J. H. Heijer. zaak doen de op de Vaillantlaan 363, een of meer rijwielen heeft (hebben) gekocht, zich in hun eigen belang ten spoedigste te wil len melden aan zijn bureau Alexander- plein 12. De voetgangers Voor voetgangers is het navolgende van bijzonder belang Voetgangers moeten in beginsel van voetpaden gebruik maken, moeten recht, voorzichtig en zonder onderbreking de rijbaan oversteken, moeten van aanwezige oversteekplaatsen gebruik maken, moeten haaks dus in een rechten hoek om kruispunten heen gaan. Ook voetgangers moeten voortaan op kruispunten met ver keerslichten voor het roode Jicht wachten. Wel mogen zij in de vrijgegeven richting afslaan. Verboden Is het blijven staan op hoeken van straten, indien hierdoor de veiligheid van het verkeer wordt belem merd of in gevaar gebracht. Voetgangers, die voorwerpen vervoeren, waardoor het voetgangersverkeer wordt belemmerd, zooals b.v. door het loopen met een ladder, dienen gebruik te maken van den uitersten rechterkant van de rij baan, daarbij rekening houdende met het rijdende verkeer. Invalidenwagentjes en kinderwagens mogen op de voetpaden worden voortge duwd. Mogen, dus niet moeten. Het spreekt echter van zelf, dat deze categorie weg gebruikers het veiligst -op de voetpaden is. Schoolklassen behooren gebruik te ma ken van het voetpad. Maken zij gebruik van de rijbaan, dan worden zij beschouwd als gesloten colonnes en dienen bij duis ternis of dichten mist ter aanduiding van breedte en lengte lantaarns mee te voe ren, waarvan de voorste naar voren een wit of geelachtig licht en de achterste naar aehteren een rood licht uitstralen, en welke door den linker en den rechter- vleugelman van resp. het eerste en van het laatste gelid worden gedragen. De aanduiding van colonnes mag -even eens geschieden door lantaarndragers, die voor en achter de colonne marcheeren- 1 Verboden is het spelen van kinderen op de rijbaan. Het spelen op den rijweg wordt dus strafbaar gesteld. Bij beschikking van den secr.-gen van het departement van Opvoeding, Weten schap en Cultuurbescherming, zijn aan de Rijks H.B.S. te Warffum benoemd in vas ten dienst tot leerares mej. J. J. Glaudé, f.I?.t?^..leeraar; H. Molenaar, beiden thans tijdelijk. Export naar Nederlandsch-lndië zeer sterk gestegen TOKIO, 14 October. (Europapress.) Vol gens een officieele statistiek van het Noord-Amerikaansche departement van handel heeft de buitenlandsche handel van de Vereenigde Staten met Zuid-Oost-Azië en China zich in de eerste zeven maan den van dit jaar verschillend ontwikkeld. Uit Nederlandsch-lndië betrokken de Ver eenigde Staten in de eerste zeven maan den van 1941 goederen ter waarde van 120,3 millioen dollar en leverden voor 56,9 millioen dollar. Hierbij moet worden op gemerkt, dat de invoer van de Vereenigde Staten met 49 pCt. en de uitvoer met 108 pCt. gestegen is. In toenemende mate streven de Vereenigde Staten er naar de leemte, welke door het verlies van de Ja- pansche en Europeesche leveranties is ontstaan in de grondstoffenvoorziening van Nederlandsch-lndië door grooteren export naar dit gebied aan te vullen. 7232 10439 13447 16217 19512 1427 4028 7234 10461 13466 16220 19514 I - lü476 13517 16224 19553 I 10486 13547 16231 19573 10557 13574 16239- 19642 10608 13585 16274 19653 1 10667 13601 16350 19718 1C“3 13624 16366 19745 10701 13654 16381 19762 LEIDSCHENDAM Zij, die een formulier MD 73 hebben ingevuld, kunnen hun petroleumkaarten afhalen op Donderdag 16 October a.s. des namiddags v$n 2 tot 4 uur aan het distri. butielokaal, te Leidschendam. De stam kaart van het gezinshoofd moet worden medegebracht. Voor 15 November moet het werk ingezonden zijn. Eenige maanden geleden is door een aantal vereenigingen een comité gevormd dat de bevordering van de Heëmkunde- gedachte in den Haag zou propageeren Er werd een Heemkundeweek georgani seerd en tentoonstellingen werden gehou den. Tevens werd een opstellenwedstrijd voor scholieren in uitzicht gesteld. Dezer dagen is de commissie, welke dezen wed strijd verzorgt, bijeen gekomen Er werd o.m. bepaald, dat van de lagere scholen iedere klasse de twee beste opstellen zal inzenden. De onderwijzer (es) heeft dus de gemaakte opstellen te schiften. Voor de middelbare scholen, lycea en het gymnasium geldt de volgende rege ling: Van iedere school worden de drie beste ter beöordeeling aan de commissie gezonden. Op 15 November sluit de ter mijn van inzending. Door de gemeente zijn een aantal prijzen beschikbaar gesteld terwijl het Algemeen Nederlandsch Ver bond getuigschriften voor het schrijven van zuiver Nederlandsch zal uitreiken. VOEDSELCOMMISSARIS VEROOR- DEELD TOT EEN BOETE VAN 250.— Terzake van diefstal van een hoeveel heid koffie en suiker, ten nadeele van den Staat, had ziqh veertien dagen geleden voor de Utrechtsche rechtbank te verant woorden de 51-jarige A. J. de Goeij, uit Montfoort, voormalig voedselcommissaris in de provincie Utrecht. Verdachte had zidh koffie'’ en suiker Van den Staat toe geëigend volgens zijn zeggen om daarvan gebruik te maken voor representatie-doel- einden. Hij erkende, dat hij in dat geval beter een declaratieformulier had kunnen invullen, waarop de door htm gemaakte onkosten voorkwamen, doch uit nalatig heid was daarvan niets gekomen. De of ficier van justitie, mr. Klein, eischte een gevangenisstraf voor den tijd van drie maanden. De rechtbank veroordeelde ver dachte tot /250 boete, subs. 1 maand hechtenis. Patrouille tochten schoten. Steunt de Nederlandsche Ambulance v/h. Oostfront. Koninginnegracht 22, giro 27600, ’s-Gravenhage. 1919 1920 1948 4689. 8311 0001 4718 8329 ÏÏ415 14340 17134’ 20358 4911 8388 11465 14383 17170 20444 2142 4971 8449 Ï1486 14449 17243 20525 5039 8492 ÏÏ506 14456 17265 20545 2851 6734 9363 3077 6843 9413 3427 6876 9419 3518 7010 9438 3589 7060 9470 3707 7088 9706 3741 7173 9716 3809 7244 9803 12588 15494 19040 21900 3847 7514 9828 12589 15508 19168 21997 3906 7572 9853 12796 15623 19330 9871 13068 15743 18900 9914 13108 15813 18929 9953 13139 15841 18957 9956 13143 15900 18968 10000 13147 15925 18991 10101 13150 15949 19026 3897 6937 10153 13222 15973 19151 7067 10231 13271 15979 19207 1192 3908 7079 10247 13281 16000 19340 7080 10316 13297 16010 19385 10320 13306 16015 19440 10383 13336 16128 19455 10390 13412 16205 19457 10429 13442 16209 19508 I 400 No. 5827, 8820, 10414, 12655. 200 No. 2765, 4193, 7512, 8070, 8120, 18445. 100 Np. 2097, 2174, 6436, 8381, 8972, 12540, 14319, 14379, 16181, 18242 18523, 21230. PRIJZEN VAN ƒ70. 9885 12961 15799 19368 9899 13192 15864 19379 9979 13308 16234 19450 4474 7783 10004 13327 16587 19487 4587 7992 10034 13374 16634 19760 4622 8125 10098 13409 17124 19768 1688 4343 7716 10893 13867 16716 19906 1695 1721 1734 4398 7817 10921 1778 1023 4137 7577 4152 7616 1115 4348 7775 1253 1334 1354 De wielrijders Voor wielrijders zullen belangrijke en ingrijpende voorschriften van kracht wor den Onder het berijden van een rijwiel wordt mede verstaan het voortduwen van een rijwiel Men mag derhalve een weg, welke voor alle rijverkeer in één richting is verboden ook niet meer met een fiets aap de hand ingaan. Op dezen regel be staat echter de volgende uitzondering is de rijweg in beide richtingen gesloten voor rij wiel verkeer, dan mag men dien weg wel met de fiets aan de hand ingaan. Het is verboden het stuur onder het rijden met beide handen los te laten of de voeten van de trappers te nemen. Het Is verboden naast een ander voertuig dan een rijwiel te blijven rijden, in het bijzonder naast een tram. Het is verboden zich door een voertuig te laten voorttrekken. Wielrijders moeten gebruik maken van de bestaande rijwielpaden, m'ogen hoog stens met z’n tweeën naast elkander rijden, moeten achter elkaar gaan rijden, indien het verkeer zulks eischt. Inhalen mag in den regel slechts ge schieden door één wielrijder, twee wiel rijders mogen inhalen, indien het overige verkeer zulks toelaat. Voor fietsclubs e.d. is van speciaal be lang het volgende: Indien door meer dan vijftien wiel rijders in gesloten formatie en onder lei ding wordt gereden, mogen zij twee aan twee naast elkander blijven rijden en ook bij aanwezigheid van rijwielpaden van de rijbaan gebruik maken, tenzij de rijbaan is aangeduid als „autmg”. Voorts worden voorschriften gegeven voor het vervoer per rijwiel van personen en voorwerpen Op rijwielen met één zitplaats mogen geen andere personen dan de bestuurder worden vervoerd, uitgezonderd kinderen beneden 10 jaar, mits de bestuurder vol wassen is en 't rijwiel van een geschikte zitplaats is voorzien. VIJFDE KLASSE VIJFTIENDE LUST Trekking van 15 October. ƒ1.000 No. 9056, 19565, 21200. NAALDWIJK In verband met de reconstructie- werkzaamheden aan het Wijhelminaplein hebben de autobussen der W.S.M. voor de richting den Haag weer de standplaats van eertijds op het Havenplein, verkre gen In de heden gehouden persconferentie heeft Regierungsassessor Kochs van de Ordnungspoiizei, een nadere toelichting gegeven op de onlangs verschenen veror dening op het Nederlandsche wegverkeer. De onderhavige verordening, welke met medewerking der Ordnungspolizei en Nederlandsche verkeersdeskundigen tot stand kwam, heeft, aldus spr., een verder strekkende beteekenis dan alleen maar een regeling te brengen in het Neder landsche wegverkeer. Zij bedoeld als een der bouwsteenen voor de toekomstige eenheid in het Europeesche verkeersrecht. Reeds lang werd de wensch gekoesterd in deze richting een tastbaar resultaat te behalen; men was het over de noodzake lijkheid er van in de kringen der belang- hebben volkomen eens. Niettemin bleef het bij een naarstig streven zonder ge volg. Er bleken allerwegen teveel moei lijkheden te bestaan, zoodat men in 1939 nog even ver van het doel verwijderd was als toen men aanving. Geen land bleek bereid afstand te doen van zijn eigen, op eigen behoeften en in zichten afgestemde, regelingen. Men herin- nere zich, aldus spr., den langdurigon strijd om het rechts- of linksverkeer. Eerst in de allerlaatste jaren heeft zich op dit punt meer algemeen het inzicht baan ge broken dat rechtsverkeer de voorkeur ge niet. Men was althans in theorie zoover. De practijk bleef er intusschen nog altijd bij achter. Wat echter onder normale, rustige om standigheden een tragen, il te tsagen gang ging, krijgt in een stormachtige periode gelijk wij nu beleven plotseling een krach tige versnelling. In dezen tijd van princi- pieele heroriëntatie in alle verhoudingen, komt ook de unificatie van het Euro peesche verkeersrecht aan -de orde, iets, dat in een klein continent met zulk een hoogen graad van verkeersdichtheid, reeds jaren eerder had behooren te gebeuren. Duitschland heeft het geluk, ging spr. voort, thans, nu de Duitsche wapenen van den Atlantischeh Oceaan tot de Russische steppen den vrede in Europa beveiligen, een modern verkeersrecht te bezitten. In 1937 kwam de nieuwe Duitsche weg- verkeersvprordening tot stand, een wet, welke in zijn algemeene bepalingen, zoo wel als in zijn bijzondere regelingen, vol komen duidelijk en eenvoudig is. Het prin- cipieele uitgangspunt daarbij is, dat de êene weggebruiker, wie hij ook zij of op welke wijze hij van den weg gebruik maakt, rekening behoort te houden met den anderen. De Duitsche verkeerswetgeving begeeft zich niet in een regeling van alle denk bare mogelijkheden, maar zij bepaalt er zich toe, om op de basis van een klein aantal duidelijk geformuleerde en voor een ieder begrijpelijke grondregels, richt lijnen te geven, waarnaar elke weggebrui ker zijn houding en verhouding tot de an dere weggebruikers kan bepalen. De voornaamste grondregel ervan, welke woordelijk in de Nederlandsche ver ordening kon worden overgenomen luidt als volgt: „Elke weggebruiker dient zich op een zoodanige wijze te gedragen, dat het ver keer niet in gevaar kan worden gebracht. Hij dient zich tevens zoo te gedragen, dat aan een ander geen schade wordt berok kend, of die ander niet in sterker mate wordt belemmerd of overlast ondervindt, dan in de gegeven omstandigheden onver mijdelijk is”. Deze grondregel wordt ook bij de be- oordeeling van verkeersongevallen steeds als eersten norm aangelegd. Veroordeeld wordt zoowel in strafrechtelijke- als civiel rechtelijke procedure, die die zonder zich om ,de anderen te bekom meren, de verkeersbaan benut. De bruikbaarheid der Duitsche wegver- keersverordening in Nederland is maan denlang nauwgezet onderzocht in samen werking van Nederlandsche en Duitsche vaklieden. Het bijzondere karakter van het Nederlandsche verkeer heeft in som mige gevallen tot wijziging van bepaalde voorschriften geleid. In het algemeen ge sproken kon echter het Duitsche verkeers recht niet slechts naar den geest, maar veelal ook naar, den letter worden over genomen, omdat' het, gelijk de ervaringen in de groote Duitsche steden reeds hadden bewezen, inderdaad de garantie biedt voor een juiste verkeersregeling. De jongste Nederlandsche verordening houdt rekening met den reusachtigen aan was van het verkeer en zijn motoriseering, waarmee na den oorlog rekening moet worden gehouden. De grootscheepsche uitbreiding der wegennetten en het weg vallen der dounaugrenzen, die het Europeesche wegverkeer vóór den oorlog zoozeer hinderden, en daarbij gevoegd de enorme ontwikkeling der techniek, zullen een verkeer doen ontstaan van welks om vang wij ons nu nog ternauwernood een voorstelling kunnen maken. Deze toekomst zal de Nederlandsche wegverkeefsverordening dienen, aldus be sloot Regierungassessor Kochs zijn betoog. Hedenavond zal over Hilversum'I van 19.20 uur tot 19.30 uur een vraaggesprek uitgezonden worden met mr. M. M. Rost van Tonningen, over het Economisch Front. HOCKEY DISTRICT ZUID-HOLLAND VAN EN N.H.B. Voor de competitie van het district Zuid-Holland van den N.H.B werden de volgende resultaten verkregen Heeren le klasse A Kieviten 4PTT 0—8; Leiden 6—VCL 3 1—1; Zuidw.— Gr. Geel 3 41; B R’dam 3Bully 05; Aeolus 2Excelsior 41; Leonidas 2 Rapid 2 22; Tempo 2RBC 2 73; C Victoria 5HDM 8 42; Gr. Geel 4 Leonidas 3 3—2; SOS 5—TOGO 7 0—7. Zaterdagmiddagkl.: PushPush 2 141; Ervea 2—AMVJ n.d.g.; SV '35 2—SV ’35 3 4—3. 2e klasse A HLC 3—Gr. Geel 6 2—5; LSV 2—Kieviten 5 1—0; PTT 2—VCL 4 2—3; 8 Asvion 2Gaud Exc. 3 80; HCM 4Leonidas 4 12; NOAD 2 R’dam 4 9—1; C: Bully 2—HDS 3 0—1; Gr. Geel—RBC 3 51; SpartaanLSV 3 20. 3e klasse A Gr. Geel 8—HDS 4 5—2; Kieviten 6Zuidw. 2 0—2; B Aeolus 4 Bully 3 8—0; HCM 5—Leonidas 5 0—1; NOAD .4—Rapid 3 08; C Asvion 3 Excelsior 2 10; HCM 6NOAD 3 10; RBC 4Tempo 3 40. Dames le klasse ABullyGr. Geel 2—0; PTT—RBC 2 1—1; Tempo—Zuid- wijck 1—2; B Excelsior 2Gaud Exc. 2 21; Gr. WillemPioniers 10; Rapid SV ’35 2 5—0 n.o.g. 2e klasse A HDS 2—RBC 3 0—0; RBC 4Tempo 2 31; B Bully 2Gaud Exc. 3 1—1; SV ’35 3—NOAD 2 0—5; Zuid- wijck 2—Asvion 2 21. 3e klasse A Gr. Geel 5—HDS 3 1—1; HOC 4—SV ’35 4 n.d.g.; B Aeolus 4— Leonidas 4 11; Leonidas 5NOAD 3 10; Rapid 2Spartaan 03; C As vion 3Excelsior 3 00; Pioniers 2 Pollux 06; SpartaanTempo 3 21. Machinisten-examens te ’s-Graven hage: Geslaagd voor diploma B, le gedeel te, S. Salverda te Leeuwarden. Examen Staathuishoudkunde M.O. te ’s-Gravenhage Geëxamineerd en afgewe zen 2 candidaten. Examen Staatsinrichting M.O. Ge- examineerd 3 candidaten. Geslaagd d® heeren M. van Dijke, Rotterdam en van Gelder, Rotterdam, SNIP ÊN SNAP-REVUE IN WEST-ENO Van Vrijdag a.s. af zal in West-End- theater René Sleeswijk’s revue „Dat is wat voor U” met Willy Walden en Piet Muyselaar worden opgevoerd. Heden herdacht de tuinman bij de Gemeentelijke School- en Kinder tuinen, J. L. Jansen, den dag, waarop hij 25 jaar geleden in dienst der gemefente ’s-Gravenhage kwam. Door den directeur van genoemde instelling werd hem met waardeerende woorden een door den Bur gemeester toegekende eervolle vermelding met gratificatie uitgereikt, en mede werd namens leiders en tuinlieden een herinne ring aan zijn diensttijd aangeboden. De burgemeester heeft be- noemd tot leeraren in de Ned. taal en let terkunde en de geschiedenis aan de hoo- gere burgerscholen met 5-jarigen cursus: den heer G. J. de Voogd, tijdelijk leeraar aan de gemeentelijke hoogere burgerscho len met 5-jarigen cusus, alhier, en aan de particuliere hoogere burgerschool A Wes- tersingel’ 30, te Rotterdam, en den heer B. C. Damsteegh, tijdelijk leeraar aan de gemeentelijke hoogere burgerscholen met 5-jarigen cursus alhier; tot tijdelijk leera res in de Ned. taal en letterkunde en de geschiedenis mej. J. Meindersma, tijdelijk leerares aan de gemeentelijke handelsdag- school met 4-jarigen cursus, alhier;' tot leeraar in de scheepswerktuigkunde aan de Zeevaartschool en tot leeraar in de scheepswerktuigkunde aan de Visscherij- school te Scheveningen den heer G A. Wark, in deze betrekkingen als zoodanig tijdelijk werkzaam. 2965 5880 9156 12387 14971 2967 5927 9255 12406 14994 3009 5938 9281 12410 15012 18241 21302 3017 5953 9327 12508 19057 18244 21309 3095 5957 9426 12535 15060 18259 21330 ■3100 5973 9448 12577 15119 18283 21336 3104 5976 9452 12617 15133 18293 21412 3115 6038 9466 12619 15138 18304 21432 3209 6041 9483 12684 15154 18327 21462 3225 6094 9519 12689 15209 18329 21464 3248 6127 9521 12744 15214 18390 21493 3249 6133 9579 12797 15229 18437 21551 3267 6139 9581 12801 15246 18448 21600 3271 6164 9595 12824 15263 18476 21619 3279 6202 9614 12826 15329 18478 21630 3305 6230 9625 12827 15407 18489 21643 3315 6268 9626 12853 15455 18511 21712 3337 6367 9644 1289115473 18532 21746 3399 6435 9695 12892 15495 18566 21760 3416 6449 9705 12919 15497 18583 21774 3455 6458 9749 12938 15506 18587 21778 3619 6480 9767 12976 15544 18631 21795 3626 6527 9776 12977 15578 18663 21804 3648 6602 9781 13033 15648 18676 21808 3665 6612 9797 13042 15673 18685 21811 3703 6631 9808 13054 15691 18775 21956 3719 6747 9823 13061 15700 18867 21996 3756 6778 9839 In de vorige lijst staat: 7488 70 m. t 17488 70; 15492 m. z. 15493. Nog ingebleven3 prijzen van 1000, een premie van f 30.000 en een van 3000. De motorrijtuigen Belangrijk is ook, dat het parkeeren, binnen de bebouwde kom, slechts aan den rechterkant van den weg mag geschieden. Maximum snelheid motorrijtuigen De maximum snelheid voor motorrij tuigen bedraagt: a. Binnen bebouwde kom voor motorrijtuigen: 40 k.m. per uur. b. Buiten bebouwde kom voor perso nenauto’s. welke zijn ingericht voor het vervoer van hoogstens acht personen en voor motoren met zijspan 80 k.m. per uur. c. Voor vrachtauto’s, autobussen en alle andere motorrijtuigen 60 k.m. per uur Bij. het inslaan of oversteken van een hoofdweg steeds met geringe snelheid rijden evenzoo zeer voorzichtig zijn bij tramhaltes, indien de passagiers op de rijbaan moeten in- en uitstappen. Nieuw is ook het voorschrift, dat op me* één richtingsverkeer trams links en rechts mogen worden ingehaald. Nieuw is ook het volgende: Het verkeer met motorrijtuigen heeft voorrang boven het langzame verkeer. Trams en motorrijtuigen zijn wat den voorrang betreft, gelijkgesteld, hetgeen met wegneemt, dat automobilisten ter dege met het moeilijke manoeuvreeren van tramwagens rekening moeten houden. Steeds echter geldt de regel, dat bij krui singen of vereenigingen van wegen de jenruiker van den hoofdwee voorrang beett Het woora „voorrangsweg verdwijnt hoofdweg. Bijzondere aandacht trekt de verplichting van bestuurders van motorrijtuigen om te dimmen voor voet- gangers, indien dezen in gesloten gele deren marcheeren Voorts de verplichting c; dimmen tijdens het stilstaan wegovergangen. BATAVIA. 14 October. (A.N.P.) trent het vliegtuigongeval te Batavia, waarbij de commandant van het Ned.-In dische leger, luitenant-generaal Beren schot, om het leven is gekomen, worden nog de volgende bijzonderheden mede gedeeld: Kort na den start weigerde de linker motor, waardoor het toestel om den lin kervleugel draaide en neerstortte op een vlak bij het vliegveld gelegen huis. De bewoners kwamen hierbij om het levert, waardoor het aantal dooden, met de vijf inzittenden van het vliegtuig, tot 24 is gestegen. Toen het toestel den grond raakte, vloog de benzinetank in brand, zoodat het voor ooggetuigen onmogelijk was hülp te bieden. De lijken van gene raal Berenschot, kapitein Knapp, de beide onderofficieren en van den Britschen vlie- gerofficier Watkins, die met moeite ge ïdentificeerd konden worden, zijn naar het militaire hospitaal te Batavia ver voerd. Naar wij verder nog vernemen, is de chef van den generalen staf in Neder landsch-lndië, generaal-majoor ter Poor ten, die voor een bespreking naar Manil la was vertrokken, telegrafisch terugge roepen. Voorloopig is generaal-majoor Maurer met de waarneming van het leger- commando belast. In den Volksraad is de overleden leger commandant in een rede van den voor zitter herdacht. Nader wordt gemeld, dat generaal ter Poorten vandaag te Batavia is aangekomen en voorloopig het opper bevel over het Ned.-Indische leger aan vaard heeft. Academische examens Universiteit te Leiden. Cand. ex. rechtswetenschap de heer T. Q. Dekker, Delft; cand. ex. wis- en natuurk. I, de heer P. Heybroek, Wassenaar; taalk. cand. ex. Indologie de heeren J. van Olmen, Amsterdam en P. H. Meijering, den Haag Cand. ex. wis- en natuurk. K, de heer J. Kloos, Dordrecht. Universiteit van Amsterdam Bevor- I derd tot apotheker: mevr. A. W H van Amstel-Ekels, mej. A. N. van Hulst en de heeren M. H. de Moor, J. B. Pronk en N. Wierper. Technische Hoogeschool Ingenieurs- examen voor civiel-ingenieur de heer E W. Tacoms; prop. ex. werktuigk.-ingenieur de heer W. Landheer. Ned. Econ. Hoogeschool. Cand. ex. economische wetenschappen de heeren H P. Smits, J Louwman, C. P. van Rijn, J. Heerdes, E. T. M. Sadee, M. Pulle J Xder Kamp’ H- C- Bijleveld. H. J. Witteveen (met lof), J. van Loenen Martmet, K. ter Veld. G. B. Ouwerling. G. Grerdanus, doet. ex. economische we tenschappen de heeren J. van Rees, J v. d. Velden, H. J Koster en P j B Jongstra Diverse examens Wiskunde L.O. Geslaagd alhier heeren J. de Boer, Hoorn; C A j Lucassen, den Haag; J. Tamminga sum; W. Westerhof, Groningen -Apothekersassistent Gc Amsterdam de heer A J M den Haag. Examen wiskunde L.O. GELDINZAMELING TIJDENS W.A.- CONCERT VOOR SLACHTOFFERS BOMAANVAL ROTTERDAM De persdienst van de N.S.B. meldt Tijdens het W.A.-cpncert, dat Zondag 12 dezer in „de Tent” in het Haagsche Bosch is gegeven, werd, tusschen enkele nummers door, een geldinzameling ge houden ten behoeve van de door den laatsten bomaanval zoo zwaar getroffen Rotterdamsche volksgenooten. Een be drag van 303,60 werd bijeengebracht en aan heerbanleider J. E. Feenstra over handigd. Deze stelt zich voor dit bedrag te doen tóekomen aan den nieuw benoemden burgemeester van Rotterdam, ir. F. E. Müller, zoodra deze zijn ambtsbezigheden in de zoo zwaar beproefde stad zal aan vangen, het aan hem overlatend er de meest gewenschte bestemming aan te geven. W. J. DOORNENBAL 90 JAAR Onze stadgenoot, de heer W. J. Door nenbal, viert vandaag zijn 90sten ver jaardag. Hij werd 15 Oct. 1851 te Rhenen geboren. Als sigarenmaker was hij werk zaam te Kampen, als chef te Steenwijk. In 1906 naar den Haag gekomen werd hij in 1907 voorzitter van de afdeeling van Patrimonium in onze stad, welke functie hij ook van 19121914 heeft be kleed. Hier nam hij een werkzaam aan deel aan de stichting van het gebouw voor Chr. sociale belangen op de Prinse- gracht, waarvan hij tdl van jaren con cierge is geweest. Ook stichtte hij hier de Chr. woningbouwvereeniging „Luctor et Emergo”, welke hij van 19121924 als voorzitter heeft gediend. Bij zijn af treden in laatstgenoemd jaar werd hij tot eerelid benoemd. Op 30 Sept, 1922 werd dën heer Doornenbal de zilveren 'wMophriiikpr i eeremedaille, verbonden aan de orde van ren8te bekom-’ Oranje-Nassau verleend^ In het rusthuis van de Geref. kerk van ’s-Gravenhage-West in de Scheepers straat, waar de heer Doornenbal zijn in trek heeft, genomen, hebben zijn mede bewoners zijn verjaardag vandaag tot een feestelijken dag voor hem gemaakt. De commissaris van politie van den Justitieelen Dienst B II verzoekt te worden bekend gemaakt met de her komst van de volgende rijwielen: I. Hée- renrijwiel merk Croon, frame-no. 90448, electrische lantaarn merk Union, Terry- zadel met blauw dek; II. damesrijwiel, on gemerkt, frame-no. 125076, zwarte cellu loid handvatten 'met nikkelen knoppen, Terry-zadel, aan het frame knopje om het stuur vast te zetten: III. damesrijwiel, ge merkt Rembrandt, frame-no. 66837, Terry- zadel, electrische lantaarn merk Kestein; IV. damesrijwiel, ongemerkt, frame-no. 34511, Terry-zadel, electrische lantaarn met dynamo merk Streamlite. De genoem de rijwielen zijn vermoedelijk te Loos- duinen of in de omgeving daarvan ont vreemd. De rijwielen zijn op de werkda gen IK 17 en 18 October te bezichtigen, tusschen 12 en 15 uur, aan het hoofdbu reau van politie, Alexanderplein 12. 1513 4722 8244 10281 13432 17239 19832 1697 <772 1762 4983 1763 1790 5ÏÏ8 8352 10567 13791 17484 2ÓÖ54 1819 5214 8498 10801 13803 17497 20132 1854 5234 8724 10877 13830 17507 20138 1962 5493 8818 10938 13871 17515 20253 1996 5521 8929 10960 14076 17721 20314 2000 5530 9114 11109 14274 17827 20344 2154 5568 9163 11120 14318 17850 20349 2194 5597 9177 11154 14329 17993 20392 2419 5631 9206 11270 14581 18013 20626 2466 6102 9282 11349 14611 18096 20727 2483 6409 9293 11642 14872 18125 20841 2779» 6640 9325 11685 14964 18156 21197 1AQBO lOOCC 4362 7765 10901 13901 16782 19912 4390 7766 10906 13912 16870 19936 1" 1 13917 16874 19981 4419 7820 10963 13980 16877 19983 1788 4432 7968 10973 13989 16881 19995 1795 4445 7987 11110 13992 16913 19996 1814 4462 8006 11129 14050 16926 20000 1848 4475 8027 11149 14063 16945 20045 "05 8076 11165 14077 16976 20101 4507 8092 11166 14108 17028 20127 4551 8126 11271 14136 17064 20208 1899 4558 8246 11322 14138 17071 20209 4651 8250 11337 14139 17078 20238 4688 8253 11352 14209 17092 20300 ,500, 0011 11392 14249 17100 20310 4700 8321 11413 14278 17114 20323 4718 8329 11415 14340 17134 20358 4725 8365 11425 14351 17136 20426 4911 8388 11465 14383 17170 20444 4952 8408 11467 14432 17185 20465 .3nncnf^ 2217 4978 8483 11489 14450 17258 20540 225039 8492 11506 14456 17265 20545 2259 5050 8499 11660 14483 17291 20594 2308 5081 8568 11695 14487 17314 20609 2358 5095 8590 11762 14491 17315 20620 2372 5096 8632 11772 14505 17454 20673 2416 5121 8635 11775 14517 17459 20694 2440 5145 8637 11783 14527 17478 20701 2463 5245 8725 11850 14538 17558 20714 2469 5252 8726 11855 14569 17578 20732 2502 5311 8751 11909 14570 17582 20797 2513 5402 8774 11915 14624 17592 20803 2532 5404 8844 11956 14641 17594 20825 2581 5442 8853 11987 14647 17692 20908 2605 5458 8879 11997 14653 17771 20912 2628 5461 8881 12048 14689 17847 20932 2664 5503 8893 12099 14692 17876 20949 2690 5505 8895 12101 14702 17881 21001 2752 5558 8952 12156 14722 17886 21008 2808 5628 8986 12229 14732 17892 21042 2835 5688 8987 12283 14739 1789A 2846 5742 9005 12318 14808 1798? 2872 5776 9044 12328 14832 18067 21089 2889 5829 9077 12351 14885 18110 21173 2951 5858 9113 12356 14946 18152 21174 2961 5863 9131 12371 14959 18163 21193 18206 21229 18210 21252 Britsche torpedojager voor Gibraltar tot zinken gebracht UIT HET HOOFDKWARTIER VAN DEN FÜHRER, 15 October. (D.N.B Het Opperbevel van de Weermacht maakt be kend Zooals in een extrabericht is bekend gemaakt zijn de strijdkrachten van den vijand, die in de omgeving van Wjasma zijn ingesloten, thans definitief vernie tigd. Ook in de omsingelde gebieden rondom Brjansk schrijdt de ontbinding van den vijand onophoudelijk voort. Het aantal in dezen geweldigen dubbelen slag gemaakte gevangenen is inmiddels tot boven de 500.000 gestegen. Het totale aantal der Sovjetgevangenen, die sedert het begin van den veldtocht in het Oosten zijn gemaakt, is reeds thans tot ver boven de 3 millioen gestegen. Gevechtsvliegtuigen hebben in den nacht van 14 op 15 Oct. belangrijke mili taire inrichtingen te Moskou aangevallen. Er ontstonden verscheidene branden in installaties, welke van belang zijn voor de economische oorlogvoering. Voor Gibraltar werd een Britsche tor pedojager door een duikboot tot zinken gebracht. De Britsche luchtmacht vloog van nacht met vrij zwakkë strijdkrachten naat West- en Zuid-Duitschland. Doer het werpen van brisant- en brandbommen ontstond er in verschillende plaatsen ge ringe schade. Zes Britsche vliegtuigen werden omlaag geschoten. Benevens bonnen „een half rantsoen boter" voor jeugdige personen Morgen vind.t de uitreiking van de nieuwe textielkaart en voorts ten be hoeve van hen, die geboren zijn op 2 Januari 1921, doch vóór 2 Januari 1928 een bon gemerkt „een half rantsoen bo ter”, plaats in de groote zaal van den Dierentuin aan de navolgende personen van 811 uur: Kwaak t.m. einde K, L en Ma t.m. Magijar, van 1113 uur Mahieu t.m. Mondschein, van 1315 uurMondt t.m. einde M en Na t.m. Nusink, van 1517 uur van Nuss tm. einde N, O en Pa t.m. Plas. In de voormalige gemeente Loosduinen (lokaal Hulpsecretarie Wilhelminastraat 5) zijn morgen aan de beurt de letters L, M, N en O. - de A. A. M. Bus- Geslaagd te J. Gudde, 2 candidaten. 11738 14982 18256 21396 11882 15041 18279 21475 11937 15129 18348 21553 12195 15149 18398 21566 12245 15155 18557 21628 12288 15172 18638 21656 12425 15179 18850 21677 3789 72i4 9727 12441 3847 7514 9828 12589 15508 19168 21997 1003 3771 6803 1058 3784 6832 1065 3839 6837 1086 3841 6908 1087 3888 6914 1089 3894 6934 7017 10173 13231 15977 19166

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1941 | | pagina 6