J 2 ti hi b< BUITENLAND Churchill Laatste Telegrammen KUNST EN LETTEREN BINNENLAND STADSNIEUWS LAATSTE BERICHTEN Watvootweeiwoidltctl Sombere rede van Aanval op groot convooi De Nederlandsche militaire oorlogsgewonden Weest zuinig met licht en gas Het is uw eigen belang. DUITSCH WEERMACHTBERICHT ITALIAANSCH WEERMACHTBERICHT Duitschland strijdt voor Europa ASPI Jn- der belangstelling had getrokken, want zaal en balcon van Diligentia waren ge heel bezet. Als gewoonlijk stond de hoe danigheid der vertolkingen op hoog peil. Een Sonate in Es-dur van Mozart werd smaakvol, fijn en in eenvoud vporgedra- gen. Het was hier als bij Beethoven’s opus 10 in D-dur, v. d. Pas objectiveerde de compositie en stelde zich dienend er tegenover. Dat wil niet zeggen, dat hij zijn gevoel niet in de weergave tot uiting brengt. Maar het is van nature passief tegenover de inspiraties van den schep- penden kunstenaar gesteld en een bijzon dere ontvankelijkheid stelt tot bewonde rend .opnemen en vereenzelviging met de gegeven schoonheid In staat. En aldus wordt in alle oprechtheid een weergave geschonken, die aan natuurlijkheid, ka rakter en innerlijke geestdrift niets te ÏHAAGSCH -q onservatorium HAAGSCHE COURANT Maandag 16 Februari 1942 2e bl. pag. 2 N. S. Symphonie-Orcheiter Nederlandtsche Sangherskonste Concertgebouworkest en Zeventig talen PALEMBANG BEZET Uw evenmensch ook wat gegand, Steunt Winterhulp, waar ge kant. Giro Winterhulp Nederland 5553 OFFICIEELE BERICHTEN uit de Staatscourant r J Theo van der Pas De „Hohntteiner PuppeMti>,(,' *i Morgens storm en regen weinig kans op opklaring. DE HEER G. R. KUYS 80 JAAR BEGRAFENIS W. H. J. VAN HIEN man worden nog in hospi- ziekenhuizen verpleegd Benoemingen bij het Persgilde Romeo en Julia Studio Comoedia vThans triomfeert Japan en wij zijn zeer in het nauw gebracht” Wf A VOk. alle •mmi« 20 UbUttM 55 ct 4 2 tabletten 7 ct een goede. en d R.K. MEISJESKOOR „WIE ZINGT ER MEE?” aldus landen de en STOCKHOLM, 16 Februari. (A.N.P.) De Londensche nieuwsdienst bevestigt, dat de Japanners Palembang hebben bezet. FILMOCHTEND „VREUGDE EN ARBEID” Bij beschikking van den secr.-gen. van Opvoeding, Wetenschap en Kultuuarbe- scherming ie aan A. Brone op zijn ver zoek eervol ontslag verleend als inspec teur van het leger onderwijs in de in spectie Zuidhorn. i |t' F’ <K d: ét r> r ff c b I e Piano-matinée in Diligentia Ditmaal geen Chopin, maar een ge mengd programma, dat echter niet min- Schoolgebouwen: Nieuwe Schoolstraat 38 bij Mauritskade Laan van Meerdervoort 383, Broekslootkade 19, Rijswijk. Opgericht 1914 28ste Schooljaar. Vijandelijke formatie aan het Oostelijk front vernietigd echter niets weg van het succes van der avond, dat van spelers en regisseur op het Haagsche gezelschap tegenstraalt Het Residentietooneel heeft ditmaal voor een belangwekkende tooneelgebeurtanis ge zorgd! Men mag het gezelschap met die daad van harte gelukwenschen. B. V. Eysselsteijn. Feestconcart in het Gebouw v. K. en W. Onder de auspiciën der N.S. Gemein- schaft Kraft durch Freude" heeft het N.S. Symphonie-Orchester (Orchester des Füh- rers) onder aanvoering van Generalmusik. direktor Franz Adam, Zondag j.l. een och- tendconcert gegeven in het Gebouw voor K. en W. Dit orkest kan op een tienjari- gen ontwikkelingsgang terugzien. Het heeft van zijn oprichting af zijn beste krachten gewijd aan de beoefening, het zuiver houden en tot nieuw leven wekken der Duitsche muziek Overeenkomstig den wil van den Führer had zijn eerste doel stelling een propagandistisch karakter, daarnaast werd, inzonderheid na 1933, een opvoedkundige taak ter hand genomen met de bedoeling het geheele volk vertrouwd' te maken met dt werken der groote Duit sche componisten. In 1936 nam de gemeen schap „Kraft durch Freude” de organisa tie ter hand, waarbij het orkest zijn ar beidsterrein verruimde en zijn werkzaam heid uitbreidde. Wij hebben dit, wanneer het voltallig is, 96 leden tellende orkest thans in de Ge- bouwzaal, waarvan het podium feestelijk met groen en bloemen was versierd, kun nen beluisteren tijdens de uitvoering van drie groote werken van het klassieke con cert-repertoire, t.w. Liszts symphonische Dichtung, Les Préludes, het Klaviercon- cert in a kl. t. van Grieg en Beethovens vijfde symphonic in c kl. t., Generalmu- sikdirektor Adam leidde het uitstekend ge- disciplineerde ensemble, dat zich onder scheidt door rhythmische nauwkeurigheid en een fraai klankgehalte van alle instru mentale groepen, met autoriteit en wist zijn kunstzinnige intenties op suggestieve wijze op de uitvoerenden over te brengen. Bij de vertolking van Griegs concert werd zijn taak overgenomen door den solist Erich Klo^s, die, aan het klavier met en kele praegnante gebaren de tutti in het goede spoor hield, een prestatie die alle respect afdwingt. Het technisch dankbare concert met zijn „üppig blühende Roman tik” en zijn onuitputtelijken melodieënrijk dom vond in dezen kranigen kapelmeester- pianist een virtuoos en muzikaal-intelli- gent vertolker. Beide leiders dirigeerden zonder partituur. Een enthousiast publiek, dat geen plaats onbezet liet, heeft de uitvoerenden met warm gestemd applaus gehuldigd. Na de symphonie werd den dirigent Franz Adam een mand met fraaie bloemen als hulde blijk aangeboden. Mr. A. J. F. J. Jung. Onder de eere-gasten werden opgemerkt de leider van het Arbeitsbereich Ober- dienstleiter Fritz Schmidt en de Kreisin- spektor der N.S. Gemeenschap te 's-Gra- venhage, Schuon. Bolsjewisten verloren gisteren 46 vliegtuigen HOOFDKWARTIER FÜHRER, 16 Februari Opperbevel der Weermacht kend: In den centralen sector van het Oos- telijk front werd één der ingesloten vijandelijke formaties vernietigd. Acht honderd gevangenen en 42 kanonnen vielen ons in har den. Ook in de andere frontsectoren leed de vijand nieuwe zware verliezen. In den strijd tegen de bolsjewistische luchtstrijdkrachten wer den gisteren bij 2 eigen verliezen, 46 vijandelijke vliegtuigen vernield. In het Kanaalgebied plaatste een blok- kadebreker in een kort gevecht met vijandelijke motortorpedobooten verschei dene treffers. De ondergang van een Britsche motortorpedoboot is waarschijn lijk. In Noord-Afrika hadden plaatselijke aanvallen van Duitsch-Italiaansche strijd krachten een geslaagd verloop. Op Malta werden door bomtreffers van Duitsche formaties gevechtsvliegtuigen aanzienlijke vernielingen onder de mili taire installaties en kade-inrichtingen van de haven van La Valetta aangericht. Bij luchtaanvallen op vliegvelden van het eiland werden 3 op den grond staande Britsche bommenwerpers vernield en ben- zine-depóts in brand geworpen. In lucht gevechten boven Malta en in het Oostelijk deel van de Cyrenaica schoten Duitsche jagers zonder eigen verliezen 15 Britsche vliegtuigen neer. In het slagen van de doorbraak onzer zeestrijdkrachten door het Kanaal hebben de onder bevel van kapitein-ter-zee en commodore Ruge staande mijnvegers als mede escorte-vaartuigen een groot aandeel gehad. Doornat en koud begint U Uw dagelijksch werk.Gevolg: een stevige verkoudheid. Neem avonds 2 Aspirin- tabletten en den volgenden ochtend bent U weer een stuk opgeknapt. Het heeft den heer G. R. Kuys, den be kenden afslager van het Venduhuis, van daag op zijn 80sten verjaardag niet aan belangstelling ontbroken. Tal van bloem stukken waren er aan den Gevers Dey- nootweg 78 bezorgd, o.a. van de Boeren leenbank en van verschillende notarissen, zoomede van instellingen waarmede de ja. rige in nauwe relatie staat. Ook waren er zeer vele schriftelijke gelukwenschen bin- nengekomen. Op de Algemeene Begraafplaats aan de Kenkhoflaan is ter aarde besteld het stof felijke overschot van den heer W. H. J. van Hien, oud-hoofdinspecteur van Directe Belastingen, Invoerrechten Accijnzen. Tot de belangstellenden behoorden de heeren C. W. Bodenhausen, oud-minister van Financiën; J. G. Sypkens, oud-in- apecteur Rijksbelastlngen; ir. A. E. G. J. Kingma. oud-diensthoofd S.S. in Ned.-In- dië; C. Gieschler, tuinarchitect; dr. G. van Beek; G. J. R. Rink, oud-rijksontvanger; B. Moolenburgh, hoofdinspecteur Belas tingen te Leiden; N. Koomane, oud-in- specteur registratie en tnr. A. v. d. Kop pel, griffier Rechtbank. Op verzoek van de familie werd er niet gesproken. VAN DEN (D.N.B.). Het maakt be Met overste F. C. A. Kuipers en de heer N. Eek, resp. chef en hoofd van de medische afdeeling van den Rijksgenees- kundigen dienst, hebben wij een onder houd gehad over de Nederlandsche mili taire oorlogsgewonden. Aan dit onder houd ontkenen wij het volgende: Het aantal oorlogsgewonden dat nog in de hospitalen en ziekenhuizen wordt verpleegd, is zeer klein, het bedraagt momenteel 70. De meeste van hen zijn herstellende en zullen eerlang naar huis kunnen gaan. Ongeveer een zevende deel zal echter naar alle waarschijnlijkheid wel levenslange ziekenhuisverplet noodig hebben. Van deze 70 miljta: speelde dan een sierlijke sonate in e. kl. L Willem de Fesch. De pianiste E. Everts begeleidde gaaf en soepel het talentvolle, eenigszins nerveus-aangedane vioolspel, waarvan virtuositeit en toon zich onderscheidden. Door de sopraan N. Veelo werden drie oud-Nederlandsche liederen gezongen, waarvan de bewerking door Willem Pij per harmonisch, soms eenigszins vreemd blijft aandoen. De voordracht was ge voelig. Dan Noske nogmaals met drie stukken van de Boer (bewerking). Voor molen en Schafer, die violistisch elk hun charme bezitten, welke uitnemend naar voren werd gebracht. De zangeres N. Heintz gaf „Trois Pas torales" van Hendrik Andriessen. De vertolkster toonde wel den zin voor deze kunst. Het kamerkoor besloot het con cert met een stemmingsvol „Sanctus” en „Benedictus” van J. M. van Buytenen. In ,.De Lentewind" van Joh. Bordewijk- Roepman gaf de sopraan Veelo van de kleine solo een verantwoorde vertolking. Een onderhoudende middag, waarop men van Nederlandsche muziek van vroeger en nu heeft kunnen kennis nemen genieten. J. C. Manifarges. In Odeon-theater vond gisterochtend de gebruikelijke veertiendaagsche film- ochtend plaats van de werkgemeenschap „Vreugde en Arbeid”. Ook nu weer was de belangstelling groot en werd een voortreffelijk verzorgd programma aan geboden, waarmede de organisatoren het streven van de werkgemeenschap ten volle benaderden. Na een welkomstwoord door den heer van Wezel trad de danseres Sawa op, die met twee Hindoe-dansen. een tempel- dans en den dans van de slangenvorstin. iets heel bijzonders bracht. Haar onmis kenbaar talent kreeg nog meer diepte door de voorafgaande verklaring van de voorstelling der dansen. Daarna werd de vlotte, onderhoudende film „Een ho peloos geval” gedraaid, waarin Jenny Hugo en Carl Ludwig Diehl de opdracht te vervullen kregen te laten zien, dat ook in een verwend nufje degelijke kom kan huizen. A. A. LINO t In den ouderdom van 50 jaar is over leden de heer A. A. Lind, referendaris bij het v.m. dept, van Defensie De thans ontslapene trad in 1911 als klerk in dienst en werd, na de verschil lende rangen doorloopen te hebben, in 1939 benoemd tot referendaris. Als des kundige op het gebied der pensioenwet- geving was hij gedurende de laatste jaxen chef van het bureau pensioenen op het departement. De crematie zal morgen plaats hebben te Velsen na aankomst van trein 13.46 halte Driéhuis-Westerveld. liaansche volgt: Lucht- Ia——w—— menwerking een schitterend succes be haald door op te treden uit de ver schillende steunpunten in de Middelland- sche Zee. Het groote vijandelijke convooi, dat ge signaleerd werd door onze verkenning bij zijn poging om, verdeeld in verscheidene groepen en onder sterk escorte van Alexandrië uit Malta te bereiken, werd weer herhaaldelijk aangevallen. Een deel van het convooi werd venietigd, een an der deel gedwongen rechtsomkeert te maken. Tijdens de gevechtshandelin gen van 13 tot 15 dezer zijn in totaal, naar is geconstateerd, zeven koopvaarders een torpedojager en een klein escorteschip in den grond geboord. Acht koopvaarders, vijf kruisers en twee torpedojagers wer den beschadigd, twee vliegtuigen vernie tigd. Ook in Cyrenaica heeft de Duitsche en Italiaansche luchtmacht bijzonder leven dige bedrijvigheid ontplooid. Zij bestook, te in scheervlucht op stoutmoedige wijze auto’s, artilleriestellingen en troepen concentraties van den tegenstander met mitrailleurvuur en bracht hem zeer zwa re verliezen toe. Escadrilles van onze jagers hebben in den strijd met een groot aantal Curtiss- toestellen 4 tegenstanders neergeschoten en vele andere getroffen. Eén onzer toe stellen is niet teruggekeerd. Duitsche en Italiaansche formaties heb ben herhaalde malen de doelen op Malta met zichtbaar succes met bommen bestookt Omvangrijke branden werden nog op grooten afstand van het eiland tijdens den terugtocht door de vliegers waargenomen. Een onzer duikbooten is niet op haar basis teruggekeerd. De vijand heeft zonder succes aanval len gedaan op Tripolis en Bengazi. Tal rijke bommen, welke in de eerste och tenduren van gisteren werden uitgewor pen boven Augusta. Cyracuse en Floridia beschadigden enkele gebouwen zwaar. Deze aanvallen eischten enkele dooden en gekwetsten onder de burgerbevolking. Naar het departement van Volksvoor lichting en Kunsten bekend maakt, zijn bij het Persgilde van de Nederlandsche Kultuurkamer benoemd: Met ingang van 28 Januari 1942 tot gildeleider Max Blokzijl, te Wassenaar; met ingang van 5 Februari 1942 tot plv. gildeleider mr. J. Huyts, Rotterdam; tot leider van den vakgroep de ..Nederland sche Dagbladpers” C. E W. Krediet, te 's-Gravenhage; tot leider van den vak groep ,,de Provinciale en Periodieke Pers” H. J. Kerkmeester, te Bussum; tot bestuurder van den vakgroep ,.De Nederlandsche Dagbladpers” A. J. van Dijk, te Amsterdam en tot bestuurder van den vakgroep ,,De Provinciale en Periodieke Pers” J. v. Nes, te Utrecht. Als leider, resp. bestuurder van den vakgroep „Het Verbond van Nederland sche Journalisten” treden op: P. J. van Megchelen, algemeen-voorzitter. en J. Learbuch, zakelijk leider van dat ver bond, beiden te ’s-Gravenhage. Concert in het Gemeentemuseum Bovenstaande benaming is die van een kamerkoor onder Jef Somers, dat van de zes programmanummers het eer ste en laatste uitvoerde, terwijl de overige aan een zestal solisten waren overgelaten en wel aan de dames N. Veelo (sopraan), N. Heintz (mezzo-so- praan), E. Everts (piano), M. Ranselaar (piano) en de heeren W. Noske (viool) en C. Veelo (piano). Aan de pianisten was hoofdzakelijk de taak der begelei ding toebedeeld. Het programma bestond vóór de pauze uit Zuid-Nederlandsche (behalve Swee- linck), daarna uit Noord-Nederlandsche composities. Het kamerkoor opende met een fraai, warm-klinkend stuk van Hubert Wael- rant. Het werd klankschoon en expres sief voorgedragen en Jef Somers toonde zich een kundig en bezielend leider zoe- wel hier als bij koren van Roeland de Lattre en Sweelinck. De „Psalm 75” van den laatste werd in schoone bewogenheid tot de hoorders gebracht. De violist Noske zangerige, van Begrafenis R. F. C. Baron Bentmck van Schoonbeten In het familiegraf op Oud Eik en Duinen is Zaterdagmiddag onder zeer veel belangstelling het stoffelijke over schot bijgezet van R. F. C. baron Ben- tinek van Schoonbeten, oüd-kamerheer van wijlen H.M. Koningin Emma. O.m. deden van hun belangstelling blijken de oud-ministers de Graaff en mr. J A. N. Patijn. Op verzoek van den ontslapene werd er niet gesproken. Onder orgelspel werd de kist, welke door een groot aantal bloemstukken was gedekt, grafwaarts gedragen. Hier heeft dr. A. K. Straatsma Ned. Herv. predi kant. de begrafenis!Iturgie uitgesproken en het „Onze Vader" gebeden. Een scboaxzooo heeft voor de belangstelling bedankt. Dirigent. Eduard nan Beinum, I Solisten: Annie Woud, Gwptf I Cassado. Gebouw toorK. en W, 1 Van Belnum opende dit ubonMfflents-l concert der serie A met Maarts Sym- 1 phonie in C gr. t. K V 551, het derde werk van de trilogie, die de componist in 1788 voltooide. Ze is. hoewel dit prae- dicaat zeker niet van Mozart zelf afkom stig is, als de ..Jupiter" bekend behoort met de beide anderen tot levenskrachtigsten kern van ’s ojeesters rijk symfonisch oeuvre en door tal va- uitvoeringen welhaast geestelijk gemeen goed geworden van den geregelden con certbezoeker. zoodat nadere karaktenetie hier achterwege kan blijven. Het m««- terwerk werd opgedragen in een pra®' tig gedetailleerde, afgeronde, doorscM- nend klare vertolking, die den van den vorm en de innerlijke struc tuur iu het beste licht stelden. Met de hierop volgende uitvoerinl w zijn in 1941 gecomponeerde Ma*nl?£*. voor een altstem en orkest had tnen o-1) baar Rudolf Mengelberg, die in ZOOM we betrekking tot het ConcertgwOU» orkest staat, ook hier willen huldigen verband met zijn onlangs ^'ienl leum. De componist is er in geslaagd verheven, extatischen tekst te verklaB* in een toonschepping vol stemming emotiewekkende momenten. wa?r1°!L,kt een voortreffelijk evenwicht heeft oer tusschen het vocale en het instrume element. Voor de vertolking van e® soli had men wel geen gelukkiger K kunnen doen dan door deze toe te trouwen aan Annie Woud, wier warm r timbreerde, gloedvolle, bij alle g® intensiteit steeds nobel klinkende met haar dramatisch bewogen expr® A teit zich in het orkestraal ens®TeL.ch- een hoogere eenheid mengde, zien p tig ook in de uiterste forti h:<ndn tegen den instrumentalen acb tó Het was een aangrijpende weerga niet naliet grooten indruk te rna7fn'rto- Na de pauze speelde de eminente loncellist Gaspar Cassado Dvorak* eert in b kl. t. op. 104 met souvereine virtuositeit, ont>eC toongeving en bloeiende daardoor aan het melodieuze, rnyw boeiende nationaal leven weer,P1?sAun' ook uit folkloristisch oogpunt interes»”' te werk het juiste relief gevend. Besloten werd met de spanning de. luidruchtige, carnavalsstemming,, v8J mende ouverture „Carnaval rom*1’1 Hector Berlioz. Solist en dirigent zijn met g*® gehuldigd. Mr A. J. F. J- Succesvol optreden in Dan u Het beroemde Hohnstelner p heeft hier ter stede zijn groM°PPt0»M I met glans gehandhaafd. Op hw0 I van handpoppen is dit techniek g*biw tistiek wel het beste poppenthp=( »r I wij in Nederland zagen en dat^' I zeggen, want de pop ig hier „Y?1 ku landen geweest. Wij hebben ht beste marionettentheaters gehai*1 dt I troep van Gontcharowa, het ,théA»: dt petits comediens de Bols" rnet a poppen van prof. Milliottide sche troep „Teatro el Picoli" r- thurio Podrecca (die naar mijn Ar. lijken smaak iets te veel naar een in hout zweemde), het Münch’ner Ier Theater met de superbe mar,/.’ van Wackerlede marionetten van*1* Anton Aicher uit Solnohrad in Sabu”' I met poppen van Angerer, het Kunstler Theater enz. In de Nederlanden heeft altijd groote belangstelling bestaan vóm- poppenspel. In de Zuidelijke Nederlin?51 te Brussel en Antwerpen, waren ten 5'5 van Alva de „poesjenellen" al in J'111' waar Lange Wapper op de houten p' pen rondtrommelde, een echt Vlaam volkstheater, te vergelijken met de Hanneschen uit Keulen. En Amstewr heeft sedert onheugelijke tijden T5 handpop Jan Klaassen, Vrouw KatrH de Dood van Pierlala enz. in de pomT kast op den Dam. Voor ons waren Hohnsteiner daarom interessant, onuS zij handpoppen brachten. En in dit is Max Jacob een grootmeester. Reu' bliek in den Dierentuin heeft zich «k thousiast getoond. De opvoeringen ston den onder auspiciën van de NederW sche Kultuurgemeenschap. -g Mid^ werden een negerdans en de avontut», I van Kasperl gegeven. Het jeugdige J I bliek leefde in luidruchtig enthousiast I mee In den avond ging een op W I artistiek peil staande poppen-Faust, d» I kleurig, vitaal en verrassend was fc I heer Hans Wickert herinnerde er I inleiding aan. dat Kasperl een volks. I 1 figuur is, die een diepere beteekenis I I kreegdit onderscheidt hem van I populairen Jan Klaassen. Kasperl j, I meer een Uilenspiegel in wien het volk I zich spiegelt en door wien het spreekt I Deze Kasperl-figuur is veel voorko. I mend in poppentheaters. In het Heilige I Wavangspel der Javanen heeft men bv. I de Semar en zijn zonen, die vrij zijn in hun grollen en in klassiek repertoire at I tueele levenswijsheid, zelfs critiek moga I invlechten. Maar de Jan Klaassen ij I meer dan populair alléén. Naar een oude I legende zou de eerste vertooner ea I zekere Joan Claes-zoon geweest zijn, die I trompetter was van den Vader des Va. I derlands. Die trompetter is welhaasi I svmbolisch. Zoo leeft in elk dezer fijt. I ren eenzelfde volkswil en onverwoestban I volkskracht als in Kasperl. Wat de Hohnsteiner overigens van de. I zen Kasperl maakten was bewonderen?. I waardig Hij domineerde vlekkeloos in I ten vlekkelooze voorstelling en hij is der. I houten „jeune-premier” en acteur vm I talent waarmede men zijn directeur I luk mag wenschen. B. v. Eysselsteijn. I Een groot succes voor het Residentietooneel De opvoering van Shakespeare’s jeugd werk, de .Romeo en Julia”, door de spe lers van Dirk Verbeek’s Residentietooneel onder regie van Johan de Meester. Zater dagavond in een tot de laatste plaats uitverkochten Stadsschouwburg, is een overweldigend succes geworden. De avond werd almee een triumph voor onze kleine groote actrice Caro van Eyck. Er was verheugend veel jong publiek in de zaal en dit heeft aan het einde van de opvoe ring, regisseur, acteurs, en actrices toege juicht in een söfaier eindelooze ovatie, die afmetingen aannam als slechts bij groote tooneelgebeurtenissen voorkomt Johan de Meester heeft, met de beperk te middelen, die hem ten dienste stonden, weten te woekeren. In zijn tooneelbouw had hij voortreffelijke vondsten. Er is vrijwel uitsluitend op het draaitooneel ge werkt. de décors wijzen er m.i, op, dat men met dit stuk niet veel zal gaan rei zen. Ook in zijn regie was de Meester weer knap. Alleen zou wat meer onderlij ning door muziek en wat meer stemming en sfeer door geluiden mogelijk geweest zijn. Begeleidende geluiden schijnen op ons tooneel altijd nog een précair expe riment. Ook deed het tooneel hier en daar wat „gedrongen" aan, terwijl m.f. het feest der Capulets er wel wat bekaaid afkwam. Een dialoog als die der bedien den in het Veroneesche palazzo is slechts mogelijk, indien deze gehouden wordt on der een voortdurend bewegen, lachen en praten van vele gasten. Nu kreeg men den indruk, dat de gasten het gepraat der be dienden min of meer zaten aan te hoeren. Het was echter duidelijk, dat dit feest, dat de Meester gemakkelijk héél andere accenten had kunnen geven, door hem werd achtergesteld bij andere scènes, waarop hij zijn aandacht voor déze op voering meende te moeten concentreeren. Prachtig was b.v. de tuin bij de bal- conscène en Julia’s slaapkamer met het doorzicht op bloesemende voorjaarsboo- men. Hiermede kom ik aan een factor, die door Johan de Meester’s regie voortref felijk naar voren is gebracht: de jeugd Alles in deze voorstelling ademde jeugd en jong ontwaken. Hij liet Romeo en Ju lia’s liefde ontbloeien in een speelsche lente, tusschen speelsche en dartele ge- nooten, precies zooals Shakespeare dit in zijn spel bedoelde. Mercutio en Benvo- lio waren in deze zwierige en jeugdige overmoed, harmonisch opgenomen. Het jeugdige deel van het ensemble heeft wel zijn volle pond gekregen. De Romeo van Paul Steenbergen bezat het nu eens juichende, dan weer neer slachtige van den verliefde, die psychisch en physiek aan zijn matelooze liefdesge voelens lijdt, als aan een ziekte. Somber was zijn opkomst hartstochtelijk en ge schokt zijn verschijnen op het feest, blin delings gedreven keerde hij in den tuin terug en hij werd een volledig andere Romo, toen hij, na de balkonscène weer tusschen zijn schertsende en drinkende vrienden verscheen, een scènè, die tot een juweeltje van overmoedige en opbrui sende jeugd werd; één stuk tintelende le venslust, waaraan de degen van den grim- migen Tybalt een even onverwacht als sinister einde maakt. Paul Steenbergen, heeft zijn Romeo alle nuanceeringen gegeven. Lorenzo’s straf fende en harde woorden kregen hun vol len zin, toen hij als een baloorige knaap in zijn razend verlangen naar Julia tegen het vonnis der verbanning In opstand kwam. Zooals ik reeds zei werd Caro v. Eyck’s Julia een glansrol. Zij heeft een creatie gebracht, die vol was van innerlijke span ningen en waarin zij alle registers van teederheld, verlangen, angst en wanhoop bespeelde. Hier en daar was zij soms even te zacht. Voor het moderne publiek is Romeo en Julia het meest treffend vóór de pauze, in het ontwaken der liefde en in wederzijdsche zorg en bekommernis bij het afscheid in den wreeden zomer ochtend. Dit ontwaken kreeg bij Caro van Eyck iets van een wonder, dat door zijn ongereptheid en prille teerheid, ontroer de. Het was of zij in voortdurende ver wondering over de vreemde, dwingende macht dezer gevoelens langzaam van, ar geloos kind tot vrouw groeide Haar in zet bij het gesprek tusschen haar moeder en de voedster een zwijgend spel van diepe beteekenis bereidde dit subliem voor. Coba Kelling vond in de voedster- rol een kolfje naar haar hand, ze was een kleurige, sappige en echt levens warme Shakespeare-figuur. terwijl Mimi Boesnach een waardige Gravin Capulet gaf Een woord van hulde voor den Mercu tio van Jan Retèl. Ongetwijfeld is deze geestige spotter en ironiseerende grap penmaker een zeer dankbare rol, maar Retèl speelde hem met gratie en zwier Mercutio’s pijnlijk volgehouden geestighe den, zelfs als hij weet doodelijk getroffen te zijn, gaf hij met het juiste accent en het telkens herhaalde: „De pest haal’ beide uw Huizen” kreeg er een des te navranter en doordringender klank door. Het was een creatie, waarvoor Retèl alle lof toekomt. Henk Rigters gaf een uit muntende Benvolio. het was een genot dit tweetal zorgelooze, verwende Veronee sche knapen te hooren doorslaan. André van Zandbergen speelde een goede Paris, Jan Kelling en Richard Flink resp. de hoofden der Montague’s en Capulets. Jan Apon een levenswijze, ernstige Lo renzo. terwijl Jan van der Linden zeer de aandacht trok als een opvliegende, onbe- heerschte en jaloersch-twistzieken Tybalt. Hans v. d Werf vertolkte o.m. de half- verhongerde Mantuaaschen apotheker Verder noemen wij van de jongeren Eric van Ingen (broeder Johannes), Evert Bu- rema, (Balthazar) en Jantien van Eek (gravin Montague). Ook Jack Gimberg, Jan Hageboud, Fanny de Groot en Thom Kelling. speelden in kleine rollen mee Dr- Burgerdijk’s Shakespeare-vertalln- gen, hebben altijd zeer mijn bewonde ring. Hij heeft den juisten toon van le vende gesprekken weten te vinden. Maar Burgersdijk is m.i. in Romeo en Julia te kort geschoten. Shakespeare’s superbe- poëtische taal gaat in deze bewerking helaas te veel verloren. Ik vraag mij af wat een Weremeus Büning of een Nijhoff van dit stuk zouden maken. Dit neemt rpleging T jiljtalren verblijven er 42 in het hospitaal in den Haag en andere inrichtingen in onze stad. Een 250 oorlogsgewonden zijn momen teel „met verlof tot herstel van gezond heid” Zij zijn thuis, maar staan nog wel onder medische controle. Naar schatting zijn ongeveer 1500 militairen, die in de oorlogsdagen gewond werden, medisch gesproken ..klaar", d.w.z. zij zijn zoo ver hersteld, dat zij niet meer onder medische behandeling zijn. Ongeveer 500 militairen zijn niet meer geheel arbeids geschikt. Van deze 500 zijn er een 150, die door een lichaamsgebrek in ernstige mate ge hinderd worden in de uitoefening van hun. werkzaamheden. Het aantal gevallen van totale blindheid is zeer klein, n.L slechts vijf. In de Prothesewerkplaats te Utrecht (prothese is het aanzetten van een kunst been, kunstarm e.d.) zijn 120 oorlogsge wonden behandeld, d.w.z. er zijn 120 mi litairen, die tengevolge van de oorlogs handelingen een lichaamsdeel missen On geveer 25 militairen hebben een verlam de arm of been. Overste Kuipers wees er met nadruk op, dat de overheid alles doet wat in haar vermogen ligt om de herstelde oorlogsge wonden een behoorlijke plaate in de maatschappij te verschaffen. Zoo ontvan gen de herstelde oorlogsgewonden een half jaar hun militaire inkomsten, er wordt gezorgd dat zij een nieuwe betrek king krijgen als zij niet meer in hun oude terug kunnen komen enz., enz. De werk gevers verleenen daarbij de grootst mo gelijke medewerking. Er is geen enkele herstelde oorlogsgewwide, die ten taste van de gemeenschap valt. Niet slechts „muziekonderwijs”, maar uit stekend onderwijs, gegrond op ruim 27-ja- rige ervaring, door vele tientallen specia listen in alle vakken der toonkunst en kunstdans. Extra theorielessen en veie leerlingenuitvoeringen, waarop de uitste kende onderwijs-resultaten telkens blijken. Ook lessen bij den leerling thuis. School gelden lager dan bij ander gelijkwaardig onderwijs (vanaf /2.60 p. maand.) 2859 Nieuwe leerlingen die thans worden inge schreven mogen de lessen tot 7 Maart gratis volgen. Inlichtingen en inschrijving aan schoolbureaux. (Tel. 114320 Voor een talrijk publiek heeft het R.K. meisjeskoor „Wie zingt er mee?” in het Gebouw voor K. en W. met groot suc ces een opvoering gegeven van de ope rette „De Tooverring”. naar een ver telling uit „Duizend en één nacht”. De regie was in handen van mevr. v. d. LykeSytsma, de dansen werden uit gevoerd onder leiding van Mops v. d, Lyke. terwijl als dirigente van het ge heel mevr. B. van Reijsenvan Velsen fungeerde. De voorstelling wls buiten gewoon goed verzorgd en jong en oud heeft genoten. Mops v. d. Lyke danste zeer talentvol een Bajadère-dansde overige dansen oogstten eveneens ver diend succes. De pianist Han Zirkzee kweet zich verdienstelijk van zijn taak. Het meisjeskoor kan met voldoening op de uitvoering terugzien. In het kleine concertzaaltje veld en Spoor hebben curs*5"n4unüt eB Studio Comoedia o.l.v. Nel ®0Su7mjddaï Albert van Doorn een voordracni ^o(Jt gehouden van Nederlandsche P°®j voof; leerlingen, die pas 6 maanden o al drachtkunst beoefenen, kan rnenjT mees te strengen maatstaf aanlegger)- 0 ver2efl ten konden de (vaak moeilijke) mis*®11 nog niet geheel beheerschen en dien schijnbaren eenvoud, die v0<moCii v gen van poëzie onontbeerlijk is J- er heel veel te waardeeren. V»» E. Marks verraste ,,De lantaarnop- het gedicht van A. Roland HolsL jan Loeft vermocht met ,,De BrUld r go<® Prins het meest te bekoren, vv io# werd Marsman’s „Salto Mortal H. v. d. Horst voorgedragen, (jpz® der mooiste liefdesgedichten och- poëzie („Galathea” vah F. C. Hoon/ ter onder den tekst bl««f. bo*1* zit een uitstakende dictie, doen was zich voor het theatrale. Ml«s &K1 wat zwak, mej. Freddy Role go. «oed ,,’t Schrüverke'r van Gez®n ^1- vooral „Het Geluk" van Adema Vervolgens werden de viwd® uit Vondel'» „Gijsbrecht” en j Stuart” voorgedragen,. w,*ar“?" nde. hout haar medewerking het a*l interessante middag, die aoo dachtige publiek zeer op priJ* steld, J. E. Koch. Volgens den Britschen berichtendienst heeft Churchill gisteravond een radio rede gehouden, waarin hij mededeel de, dat Singapore was gevallen. Ter wijl hij zich richtte tot „de geheele Britsche wereld, tot onze trouwe vrienden in Britsch-lndië en Birma, tot onze bondgenooten in Rusland en tot onze stamverwanten in do Ver- eenigde Staten”, zeide hij, aldus A.N.P.: „Ik spreek tot u allen In de schaduw van een zware militaire nederlaag van groote beteekenis. Het is een nederlaag voor Engeland en voor het Britsche rijk. Singapore is gevallen. Het geheele Maleische schiereiland is onder den voet ge- loopen. Andere gevaren omringen ons.” Churchill eindigde zijn rede met de reeds gemelde mededeeling van de «vreeselijke” nederlaag in Singapore en op het Maleische schiereiland. „Wij moeten onze vastbeslotenheid toonen, welke ons uit het dal- des verderfs zal brengen." In den aanvang van zijn radiorede herinnerde Churchill aan zijn toespraak met Roosevelt. „Bij deze samenkomst”, met Roosevelt. „Bij deze amenkomst”, aldus zeide hij, „speelde ik de rol van den zeer in het nauw gebrachttn krij ger, die een ontmoeting heeft met een machtigen vriend, die overigens niet meer en niet minder dan een welwillen de neutrale was.” Na de verklaring, dat de Sovjet-Unie zich „toen” in den groot- sten nood bevond zeide Churchill on der meer„Onze eigen mogelijkheden waren vrijwel geheel uitgeput. In Augus tus was het onze plicht de Sovjet-Unie zooveel mogelijk te steunen en dat heb ben wjj ook gedaan, ofschoon het bitter weinig was in vergelijking tot hetgeen de Sovjet-Unie zelf heeft gepresteerd. Op ons zelf aangewezen, konden wij niet met aucces een oorlog tegen Japan voeren.” Churchill sprak vervolgens over den tegenwoordigen toestand, waarbij hij wees op de Amerikaansche deelneming aan den oorlog en trachtte de gebeurtenissen in de Sovjet-Unie als een voor Engeland gunstiger factor voor te stellen. Daar tegenover echter, zoo zeide hij. staat het feit, dat Japan aan den oorlog ging deel nemen. Wij konden ternauwernood het hoofd boven water houden en ternauwernood de vereischte hoeveelheden levensmid delen en materiaal aanvoeren. De Mid- dellandsche Zee was gesloten en onze transporten moesten om de Kaap geleid worden, zoodat elk schip maar drie rei zen kon afleggen. Wij moeten in Libye hard vechten. Wij moeten zonder ophou den troepen naar het Verre Oosten zen den. Voorts moesten wij ons uiterste best doen om de Sovjet-Unie te steunen en wij mogen thans niet falen. Hoe hadden wij het Verre Oosten moeten verdedigen en hoe hadden wij ons te weer moeten stellen tegen den ijzer- en staalhagel der Japanners Er bestond voor ons slechts één hoopdat de Vereenigde Staten ons als bondgenooten terzijde zouden staan, wanneer Japan werkelijk aan den oorlog ging deelnemen. Churchill zeide, eigenlijk niet te heb ben geloofd, dat Japan in den oorlog zou gaan. „Thans echter triomfeert Japan en wij zijn zeer In het nauw gebracht. De slagvloot in den Stillen Oceaan, „dit schild der zeemacht”, zooals Churchill het uitdrukte, is „tijdelijk ter aarde geworpen”. „Wij staan thans bloot aan den aanval van een krijgshaftig ras, dat uitstekend gewapend is. Zelfs wanneer we beter voorbereid waren geweest, zouden we het niet alleen tegen de Japanners hebben kunnen opnemen, terwij! wij de Duitschers en Italianen aan het lijf hadden.” Na loftuitingen voor Tjsoengking en Tsjang-Kai-Sjek vervolgde Churchill„Ik heb nooit beloofd, dat wij een gemak- kelijken tijd tegemoet gingen. Thans moet ik zeggen, dat een zeer ongunstige en moeilijke tijd voor ons ligt. Dat zal vele maanden zoo voortduren.” Niette min stelde Churchill zich op het stand punt, dat de eigenschappenwelke Enge land in den zomer van 1940 gered had den. het ook door deze beproevingen zouden heen brengen. Er is maar één misdaad, aldus zeide hij, dat de ver eenigde landen en vooral Engeland „van de overwinning zou kunnen be- rooveni”. en dat is de misdaad van de zwakheid en de oneenigheid. ROME. 16 Febr. (Stefani)/ Het Ita- weermachtbericht luidt als en zeestrijdkrachten der As hebben in succesvolle, welberekende sa- rend .opnemen en vereenzelviging gegeven schoonheid in staat. Ei geschonken, die aan natuurlijkheid, ka- wenschen overlaat. Twee Impromptu’s in Es en Bes-dur werden door deze gezind heid tot een lust. Pianistisch, wat klank en virtuositeit betreft, waren bovendien deze vertolkingen voorbeeldig. Van de composities na de pauze van Agnes Jama, Debussy en Liszt vormden die van de eerste, een jonge Nederland sche componiste, een noviteit. De „Drie Impressies” getuigen van talent Vooral de eerste is. ondanks Fransche beïnvloe ding. met inspiratie geschreven. Ook het Andante heeft zijn bekoring, maar het Presto is minder inhoudsvol. Van der Pas toonde zich een uitmuntend propagandist Inzonderheid het Allegro werd metprach- tigen drang gespeeld. Warm applaus, dat ook de componiste noopte te komen bui gen. En voorts alweer een groot succes voor v. d. Pas. J- C Manifarges R BAYBRJiiW

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1942 | | pagina 6