Nieuwe troepenlandingen op West-Java 4 4 Opmarsch gaat ononderbroken voort’ 4 4 4 4 4 4 j x van vliegtuigen en oor- J logsmateriaal naar Ne- *4 4 4 4 4 No. 18124. Felle gevechten West-Java in Vrijdag 6 Klaart. 1942. en en van Krawang, Poerwakarta, Tangerang, Solo Bodjonegoro veroverd Aanwijzing nieuwen kolenbon Het Japansdie hoofdkwartier meldt, dat Japansche troepen gisteravond Batavia hebben bezet. De algeheele bezetting ge schiedde om half tien, hoewel de tegenstander op vele punten hardnekkigen tegenstand bood. VERDUISTEREN Veldslag tusschen Batavia en Bandoeng Verklaring van Dr. van Mook Verplaatsing zetels Indische ondernemingen BATAVIA za] Extrabericht Bij Noord nield. derland sch-Indië veroorzaken. HET INDISCHE OORLOGS- TOONEEL TWAALF KOOPVAARDERS EN EEN JAGER TOT ZINKEN GEBRACHT Bon 12 voor brood, vleesch en aardappelen Solo Semarang Bodjonegoro In den loop van de volgende week en Midden-Amerika en gisteren 7 maal lucht- Naar Reuter in een aantal extra-berichten uit Ban doeng meldt, hebben de Japanners op West-Java nieuwe troepen aan land gezet, waar hevige gevechten aan den gang zijn. De Nederlanders ondernamen krachtige te genaanvallen. Zij zijn echter numeriek in de minderheid. Toegegeven wordt het verlies van Krawang, Poerwa karta en Tangérang op West-, alsmede van Solo, in Midden- en Bodjonegoro op Oost-Java. Verder hebben de Japanners het vliegveld van Kalidjati in de nabijheid van Bandoeng veroverd. Zij gebruiken dit vliegveld thans, om de Geallieerde troepen uit de lucht aan te vallen. Met de bezetting van Solo is den Japanners een be langrijk wegen- en spoorwegknooppunt in handen ge vallen. Zij hebben daarmede het centrum van Java be reikt. De Britsche nieuwdienst meldt, dat de Japanners trachten van hier door te stooten naar de Zuidelijke kust, teneinde Soerabaja af te snijden en een tangbewe ging uit te voeren, om Batavia en Bandoeng af te schei den. Bandoeng heeft Dinsdag 4 alarm gehad. De laatste dagen hebben de Japanners kans gezien zware tanks aan land te brengen en in den strijd te werpen WAGENSTRAAT 35 37 In den Volksraad Het aftreden van Helfrich 18 Indische vliegtuigen vernield v. 7.27 nar nam. tot 8.14 aar v.m. S Geschenk voor de Jeugd Superioriteit van Japansche vloot Beslissende slag om Rangoon BUREAUX Telefoon 116300 (zever lijnen) Naar officieel uit Bandoeng wordt ge meld, heeft generaal Wavell in zijn af scheidsrede de plechti ge belofte afgelegd, dat zijn vertrek geen stag natie in den toevloed vliegtuigen en HAAGSCHE PRIJS DER ADVERTENT1EN: PRIJS DEZER COURANT: JAPANNERS BEZETTEN BATAVIA aan van in deelen blad- B» bekende winkelstraat Pasar Baroe in Batavia. (Uit^Batavia als handels., industrie- en woonstad". 7 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 i 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 82.500 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 !i bevol- uit zgn. van die Ma- 530.000 4 *4 Voor de volgende week zijn de gebrui kelijke hoeveelheden brood, vleesch en aardappelen verkrijgbaar op de bonnen 12 van de daarvoor bestemde kaarten. Ook de oude Sultansstad Solo of Soera- karta werd door de Japanners bezet. Japanners heer en meester in de oude Kraton-stad. het glorierijke centrum van de oude Javaansche beschaving, de woonplaats van den Mangkoe Negoro en van den Soesoehoenan, de oude hofstad, de bakermat van het schoonste en edelste, dat de cultuur der Javanen heeft voortge bracht. Solo telt thans een kleine 200.000 inwo- Volgens nog niet nader bevestigde V. P.B.-berichten zou Semarang door Japan- ;che troepen zijn veroverd. Hej. zal den Indischen Nederlander moeite kosten zich Java’s „blanke steden onder blauwe luch ten” voor te stellen, door een vreemde macht bezet, de hem vertrouwde plaatsen, aar hij een deel van zijn leven heeft doorgebracht en aan den groei en bloei waarvan hij zijn beste krachten heeft ge geven, zich voor den geest te halen onder zulke geheel andere omstandigheden dan die welke hij al die jaren van zijn verblijf heeft gekend. Semarang, in 1905 nog een plaats van niet meer dan 96.000 zielen, waarvan 5100 Europeanen, is thans een stad van onge veer 225.000 inwoners onder wie een 15.000 Europeesche bewoners. Wie, die In- dië kent, denkt bij Semarang niet aan den beroemden Bodjongschen weg. die van ouds bekend staat als de schoonste stads weg van Java? Semarang is het centrum van verkeer en van den in- en uitvoerhan del voor het gewest Semarang, voor Soe- rakarta, Djokjakarta, voor Noord-Kedoe en het Westelijk gedeelte van Rembang. De haventoestanden waren jarenlang niet in overeenstemming met de belangrijkheid der stad als handelscentrum; eerst in de laatste jaren is hierin verbetering geko men. Bij de haven- en spoorwegemplace menten Semarang is de zetel van de Ned. Ind. Spoorwegmaatschappij, die daar een der fraaiste gebouwen bezit ligt het oude stadsgedeelte, dat door het gemis van de typisch Indische lanen een min of meer Europeesch karakter vertoont. Het centrum vormt hier het Paradeplein. Hier bevinden zich tal van moderne, groote kantoorgebouwen. Aan den Bodjongschen weg bevindt zich o.a. het groote residen tiekantoor; aan den Aloer Aloen ligt o.a. de Stadstuin. Aan den Bodjongschen weg staan de vele restaurants, hotels, groote winkels en magazijnen. Zeer bekend is het heuvelterrein van Semarang, de Europeesche wijkTjandi. Het ligt ongeveer 140 m. boven de zee; prach tige wegen doorkruisen dit terrein dat ook door fraaie wegen met de benedenstad verbonden is. Van deze mooie Europeesche woonwijk af heeft men een open en prach tig vergezicht op de Javazee en op het bergland van Midden-Java met zijn tal rijke vulkanen. HOOFDKWARTIER VAN DEN FÜHRER, 6 Maart. Het Opper bevel der Weermacht deelt mede: Duitsche duikbooten hebben in de wateren van Noord- en Midden-Amerika wederom twaalf vyandelyke schepen met een ge- zamenlijken inhoud van ton, waaronder 7 groote tank schepen, tot* zinken gebracht. Bij deze aanvallen werd bovendien een groote Amerikaansche tor- pedobootjager tot zinken ge bracht: twee andere schepen werden door torpedotreffers be schadigd. Het bezette Bodjonegoro, hoofdplaats van de gelijknamige afdeeling, is een re gelmatig gebouwde plaats aan de Solo- rivier, met veel binnenlandschen handel, vooral in tabak en kapok en met door Chineezen en hadji’s druk bezochte vee markten. De plaats telt een 20.000 zielen, waarvan een 400 Europeanen. Ernstige transportmoeilijkheden De bedoeling was, in den loop van dit stookseizoen nog enkele bonnen geldig te verklaren. Thans kunnen wij mededeelen, dat in den loop van de volgende week een bonaanwijzing kan worden verwacht Dit beteekent echter niet, dat in alle plaatsen een ieder direct kolen op deze bonnen zal kunnen krijgen. Het tempo, waarin de inwisseling op deze mogelijk zal zijn, hangt sterk plaatselijke omstandigheden en ners, waarvan een 4000 Europeanen. Het Zuidelijke stadsgedeelte, de buurt Lawé- jan. heeft zijn typisch Inheemsche wijken, waar de kunstnijverl eid bloeit. De stad strekt zich 4 k.m. in Noord-Zuidelijke en 6 k.m. in Oost-Westelijke richting uit. In het middengedeelte, de oude stad, zijn Javanen. Europeanen en Chineezen in af zonderlijke buurten gevestigd. De kern van de oude hofstad Solo vormt het complex gebouwen, de woonverblijven van den Soesoehoenan, zijn gemalinnen en vrouwen en talrijke vrouwelijke hofdignitarissen, uitmakende den eigenlijken Kraton, de da lem met de kapoetren. het geheel dubbel ommuurd door hooge wallen. Een smalle ringweg loopt om dit kraton-complex, waartoe van zware deuren voorziene poor ten toegang geven. Een dertig meter hooge wachttoren, de songga-boewana. biedt ge legenheid tot een vergezicht over de sirap- pendaken der vorstelijke verblijven. Daar buiten, ingesloten door de muren van het grootere complex, strekken de kraton- kampongs zich uit, verblijfplaatsen van ambtenaren, beambten en hovelingen. Het geheel, een ommuurde rechthoek van 700 bij 500 m. zou, naar het heet, tienduizend bewoners bevatten, allen in min of meer nauwe betrekking staande tot de ingewik kelde en omslachtige hofhouding. Aan de Noordzijde bevindt zich de groote Aloen Aloen, ook hier te beschouwen als het forum van den Kraton, een zandvlakte met in het midden twee waringins als symbolen van gezag. Aan dat plein, de pagelaran, bevinden zich de moskee en een reusachtige openbare ontvangst- en wachtzaal. Aan de Zuidzijde treft men de opeengepakte kampongs aan van beamb ten, ambachtslieden en pandhuishouders. Beide pleinen zijn omgeven door muren met poorten die toegang geven tot de kra- tonpasars aan den grooten weg. Ten N.W. van den Kraton, nabij de groote pasar, is de Kapatian, het centrum van het daad* werkelijk zelfbestuur, met de woning en de kantoren van den rijksbestuurder en diens uitgebreid personeel. In het Zuidelijk deel van den kraton ko men de woningen voor van de pradjoerits, de vorstelijke lijfwacht, een kleine dui zend man sterk, die men feestelijke gele genheden in de potsierlijkste uniformen kon zien defileeren. Sommigen zag men gewapend met vuursteengeweren, anderen met pieken, zwaarden en schilden, weer anderen eenvoudig met krissen. In het Oostelijk deel wonen de werklieden, on derdanen van den Sultan, ambtenaren, die zich alleen te zijnen behoeve met ver schillende ambachten en bedrijven bezig houden. Hier vindt men goud- en ijzer smeden, vervaardigers van muziekinstru menten, timmerlieden, metselaars, zwaard vegers, beeldhouwers, vervaardigers van wajangpoppen, batikkers enz. enz. Binnen den omtrek van den kraton ligt het thans zeer vervallen waterkasteel Tamansari, een voormalig vorstelijk lustoord op een kunstmatig gevormd eilandje met onder water doorloopende ge metselde toegangen. Het kasteel werd in 1758 gebouwd, op last van den eersten sul tan van Djokjakarta. Het geheel is nu niet veel meer dan een ruïne, waarvan nog maar enkele gedeelten tamelijk goed be waard zijn gebleven; Of de Mangkoe Negoro ook in ons land door zijn vele bezoeken een bekende fi guur, in Solo is achtergebleven, is niet bekend. COURANT. Maan: 6 Mrt. onder 9.58 v.m-, op 11.56 n.m.; 7 Mrt. onder 10.26 v.m. Laatste kw. 9 Mrt. Nachtdienst DOKTERS: Tusschen 10 u. n.m. en 7 u. v.m. No. 113058 Ziekenfondsleden de Volharding no. 116364; zg. Stadspatiënten no. 49 behalve op Zon en Feestdagen Giro No. 12500 350310; Filialen; RijswijH 119461, Voorburg, Boekhan- In het reeds door de Japansche troepen bedreigde Bandoeng heeft de Volksraad een zitting gehouden, waarbij de luite- nant-gouverneur-generaal, dr. van Mook, een overzicht van den toestand heeft ge geven. „Toen Japan” aldus dr. van Mook „op 18 December den oorlog begon, stond het tegenover een materieel en moreel sterk front. Door den val van Singapore is de weg naar Nederlandsch-Indië ech ter voor de Japanners opengekomen In- dië moet zich nu alleen tegenover een overmachtigen vijand verdedigen. On danks den feilen Nederlandschen afweer is het den Japanners gelukt, sterke strijd krachten op Java aan land te zetten De verdediging moet nu op bepaalde gebie den worden samengetrokken, waar de natuurlijke situatie het mogelijk maakt, stand te houden tegenover een sterkeren aanvaller” De correspondent van het Zweedsche b'ad „Dagens Nyheter” te Londen meldt omtrent het aftreden van den opperbevel hebber van de geallieerde vlootstrijd- krachten in het Zuidwestelijke deel van den Stillen Oceaan, vice-admiraal Hel frich. dat deze zijn aftreden heeft gemo tiveerd met de verklaring, dat zijn por Ring om de Japansche invasie op Java legep te gaan, alsmede de Ned.-Indische ïer'le,7en van de vorige week hem hebben eindelijk gemaakt, dat succesvolle ge- meerde vlootoperaties in deze wateren uitgesloten zijn Het Japansche hoofdkwartier heeft be- u^nd gemaakt, dat marinevliegtuigen woensdag bij een massalen aanval op het tnie»VHld van Bandoeng 18 vijandelijke en hebben neergeschoten of ver- Van 15 regels f 1.75. Iedere regel meer tot 10 regels 45 ct.. daarna iedere regel meer 50 ct- Reclames 95 ct per regel. Bewijsnummers 5 ct fr. p. post 10 et. Incasso binnen de stad 5 cent, buiten de stad volgens posttarief. Bij vooruitbetaling: Kleine Advertenties 95 ct.; Dienstaanbiedingen 75 ct Advertentiën waarin voorkomt „Brieven aan het bureau van dit blad” 10 ct meer. In het jongerenkwartier van den Na tionalen Jeugdstorm te Utrecht is aan den Nationalen Jeugdstorm als geschenk van den Jeugdleider van het Duitsche Rijk, een buste van den Führer overgedragen als uiting van de hartelijke verbonden heid tusschen Hitler-Jugend en Nationa len Jeugdstorm. In tegenwoordigheid van den leider der hoofdafdeeling „Politischer Aufbau”, P. G. Volkmar, als vertegenwoordiger vacx commissaris-generaal Schmidt en van een vertegenwoordiger van den gemachtigde voor de provincie Utrecht, van de leiders- staven van den Nationalen Jeugdstorm en van de BefehlssteUe der Hitler Ju gend, hield Hauptbannführer dr. Linden burger. een korte toespraak. Hij bracht de groeten van den Reidhs- jugendführer over en betoogde, dat de jeugd der Germaansche landen gemeen schappelijk den weg baant voor de natio- n.aal‘S°cialistische wereldbeschouwing. De N.J.S. heeft dezen weg schouder aan schouder met de H.J. in, Nederland be treden. Deze weg zal ook voortaan door beiden in zegevierenden stormpas wor den afgelegd, welke tegenstanders zich ook mogen voordoen. Het doel is een groot, geordend Europa met Adolf Hitler als leider van alle Germanen. De leider van den N.J.S., hoofdstormer C. van Geelkerken, dankte in hartelijke bewoordingen voor het geschenk en leg de bijzonder den nadruk op zijn harte- j^e> vTl®n^s°happelijke verhouding met den Reichsjugendführer Arthur Axmann. Hij spoorde zijn kameraden aan, vast te houden en in het geloof aan de natio naal-socialistische idee verder te mar- cheeren. Tusschen Batavia en Bandoeng wordt, naar S.P.T. meldt, zeer heftig tusschen Japansche en Nederlandsch-Indische troe pen gevochten De overmacht der Japan ners wondt door nieuwe troepenlandingen steeds grooter. tavia stichtte. De oude stad was vas_ legd aan de Zuidzijde van het fort.„”r„an teel'’ genoemdmet den bouw y ver_ Coen. in den aanvang van 1620 te Vanging van het in 16181619 oude fort, begonnen wasdie 1 ontwikkelde zich gaandeweg tot gebreide plaats, eerst aan den oever der Tji-Liwoeng, later ook linkeroever. bestuur In de bijkans 25 jaren van nei^ Jan van Maetsuycker (18 Mei l65"Lr voor- 1678) schijnt de stad en de Zul“cuW(j te stad gaandeweg geheel volgeb*311 lijn geworden. In het eind der 17e eeuw ha° uitgebreidheid en het karakter gen. welke zij tot aan het einde eeuw heeft behouden. w Tegen het einde der 18de ee vloden de inwonenden steeds j °ude stad, om zich te vestig® buitenwijken, Noordwijk, Weltevredende toenemende 0 beid dreef hen, die het doen uvai" buiten. Langs Molenvliet Verderop naar binnen gezocht; Wijk en Rijswijk werden de Wcentra om het groote In Batavia wappert niet langer de -ederlandsche driekleur. get is vandaag een zwarte dag voor jet Nederlandsche volk in de rij der donkere dagen van dezen vreeselijken oorlogstijd. Batavia bezet jien verwachtte het, men vreesde jet, maar nu de slag gevallen is, nu jrimpt het Nederlandsche hart toch #el even ineen bij deze korte, ontzet tende tijding; Japansche troepen ruk- jen Batavia binnen. In een klein hoekje van dit ge pijnigde hart blijft de hoop levendig, joop, die nog niet onder woorden is te brengen, hoop, doortrokken van oertrouwen in den wil der Voorzienig heid- Batavia, rijk aan historie, is het mid delpunt, van waaruit alle mogelijke on derwerpen van Landszorg hun centrale jebartiging vinden. Als zetel der regee- nng van Nederlandsch-Indië worden vrij wel alle onderdeelen van de Landstaak, als bestuur en politie, het rechtswezen, de welvaartszorg, de zorg voor de ge- nndheid van de millioenenbevolking het eilandenrijk, door ,e voor elk onder deel geschapen departementale besturen, van hieruit bestuurd en geregeld. Het is de zetel van den Raad van Nederlandscn- Indië; de bevolking maakte in Batavia haar wenschen en verlangens kenbaar bij monde van haar vertegenwoordigers in 'sLands vergaderzaal, den Volksraad De stadsgemeente Batavia omvat arie i districten: Batavia. Weltevreden en Meester-Cornelis. Op 1 Januari Batavia reeds een inwonertal va"_t>oviL, het half millioen, waarvan in I937 ru., 43.000 Europeanen. De inheemsche L- king bestaat voor een grpot deel t- „Batavianen”, een waar mengelmoes rassen, een bonte maatschappij. jeisch als voertaal gebruikt. De Bataviasche burgers werden bc,scnJ__h_ donr een politiecorps van 960 politie-agenten, 63 Europeesche agenten. 56 inspecteurs en 10 co-mm rissen van politie. De haven van Batavia, Tandjong'^ is de grootste van Ned.-Indië, en naar de tonnenmaat der aangekome vertrokken schepen. In den loop J ren zijn de havenwerken belangrijk gebreid, zoodat Priok thans één D en drie binnenhavens heeft. De g havenemplacementen zijn volkom6*; 1 dern geoutilleerd Er zijn twee ta van 8000 en 4000 ton. Uit de ten blijkt echter niet, of ook Pr,olt door de Japansche troepen is i>ezeiik De geschiedenis van Batavia is r Op de schoolbanken leerden we. da1- in 1619 op de puinhoopen van "elrs|r jn Jacatra, waar de Nederlanders ee ga_ 1610 vasten voet gekregen hadden- tavia stichtte. De oude stad was^ £as_ waarvan i ter - belegerde oude stad een uit- rechter- aan den bonnen af van daarbij moet niet uit het oog worden verloren, dat de kolen voor babies, zieken en ook de reeds tot heden geldig verklaarde bonnen, voorrang bij de aflevering blij ven houden. De regeering van Nederlandsch-Indië heeft een verordening uitgevaardigd, waar bij de documenten en geldswaardige pa pieren van particuliere- en overheidson- dernemingen naar West-Indië moeten wor den overgebracht. Deze maatregel is er, volgens S. P. T., op gericht, den Japan ners te beletten, inzage te krijgen in en zich meester te maken van Nederlandsche bezittingen. Bovendien is door de Nederlandsch-In- dische regeering als overgangsmaatregel bepaald, dat alle Nederlandsch-Indische fondsen in de Ver. Staten tijdelijk aan een Nederlandsche regeeringscommissie in New York moeten worden toevertrouwd. Ook aan de Paketvaartmaatschappij is toestemming verleend tot overbrenging van haar zetel buiten Ned.-Indië. De K.P.M. is voornemens, haar bedrijf van Sydney uit voort te zetten. Ook aan de JavaChinaJapan-lijn is een dergelijke machtiging verleend, aldus AN P. Naar „Dagens Nyheter” meldt, heeft een woordvoerder van de Nederlandsche marine te Londen verklaard, dat de supe rioriteit van de Japansche vloot in het Zuidwestelijk deel van den Stillen Oceaan nooit meer heeft vastgestaan dan thans. Hij noemde het tot zinken brengen van de Nederlandsche kruisers een verlam- menden slag voor de geallieerde zee- strijdkrachten in Oost-Azië. De aanval op Pearl Harbour op 7 December heeft den Japanners de gelegenheid gegeven over weldigende strijdkrachten tegen Ned.- Indië in den strijd te brengen. Nadat de geallieerde eskaders de invasie op Java niet konden tegenhouden moet worden geconstateerd, dat geen tegenoffensief in dit gebied kan worden geopend. United Press seint uit Mandalay, dat 100 k.m. ten Noordoosten van Rangoon de voor deze stad beslissende slag wordt gestreden. De Japanners hebben Waw veroverd, op ongeveer 22 k.m. van den Birmaweg Japansche patrouilles hebben den spoorweg en wegen tusschen Ran goon en Mandalay op minstens 2 plaat sen afgesneden. De Japanners richten hun opmarsch naar het Westen, teneinde de beide belangrijke van Rangoon uit gaande wegen af te snijden. De voor naamste weg van Mandalay naar Rangoon is atet meer te anhpnifcM Deze courant verschijnt dagelijks Bijkantoor; Scheveningen Keizerstr 319, fel Kantoorboekn. Leeuwendaai, Oranjelaan 3, Tel del H. E. G. Ruvs, Heerenstr. 124, Tel. 778038; N.V. Kantoorboekh. Th. 4. de Koning Goudsbloemlaan 3. Tel. 330263; Boekh. J. B. v. Seters Jr., There- slastr. 108a, Tel 772444; Boekh. E. O Couvée, van Hoytemastr. 66. Tel. 721187 zij de verkre- jcr 18de —f ont- nteer de -j in de iwii* eP -igezond- jonden. erd het Noord- vWerop naar binnen gezocht e wjn_ *>jk en Rijswijk werden de dru -spiein Mcentra om het groote Kon ‘jn later ytrrezen indrukwekkende huiz61^gelegde !*ren breidden de modern-6 snel “Uropeesche woonwijken Z1C fcnoop- Zuidelijker uit. Batavia werd e<\.egen en Punt van spoorwegen, van auto j^keling Vat> luchtverbindingen. De ont ,eisstad ’an Batavia als belangrijke j?ajer 19de ’aMteekent van de tweede helft cjement ^uw, terwijl het industrieel6 baan te *>ch in de 20ste eeuw begon patavia Preken. Het rijke achterland van zijn “ad uiteraard op de ontwikkeling joVloed. uandelsbeweging een gunstige? aal en k. s centrum van internati -a een "terlocaal verkeer nam te be- •*'ereerste plaats in. De stad vier «■houwen als het beginpunt Y„dienen ■Poorlijnen, die het achterland na*r he‘ "aar het Westen via Serang. ^aboemi, h'den via Buitenzorg en S^varta het Zuidoosten via PoerWa* en reeds in Japansche hand6 cheri- andoeng, en naar het Oosten v r.eer ®h, over welke laatste route oo g en uSge eendaagsche spoorverb»n ,iePen. e nachtexpresse met Soera ba J a oen ook deze vier richtingen ‘cL3er Per •^de auto-wegen. waarop vefv moge- ^achtauto tot bijna ieder 8eW>c* sterke is, zonder dat daarbij al 1 te wor- Tu‘ngen overwonnen behoeven .gebreid en Daarnaast bestaat een .utjentall6n gCundair wegennet, zoodat met regelde r®‘ne plaatsen in den omtrek ^verbindingen bestaan „rnaarns^ u<?a.ar Batavia voorts het vo telegraaf' 'visselingskantoor voor de t>uiten- u r®dioteiefoondiensten met h (,n d bezat, was een zeer vlug t6 telefonisch verkeer met al* -. Wereld verzekerd het Oos- Batavia de „Koningin van de °nder de Aziatische nOte iaar‘ 'harie/80 de Pasar Gambir, de 8r jjedisch® de stad ook van de j«re J5®’ en van tal van ar\e die u onderwijsinrichtingen. jjolland- s«h„ 1 beste ontging van wat we- tenLkOndernern>n8sgeest, vernd*^ inten sief te geven hadden, had aatschaP" Peliiu11, opgewekt Europeesch-n’ bjed een «roM even, dat ook op kunst» Bat hoogte bereikte Een if 018,16 ten M«t hoofdstuk werd afgeslot6 de tijd»1 ^vende hand slaan W*J W om- «is* bren' gen.’Weten niet wat de toekp hopen slechts en vertroU"^ -g-Gravenhage bij vooruitbet per 3 mnd. met ..Kikeriki „De Nieuwste Mode’ V lonlaal Bijblad” en „Letterkundig Bijblad” f 3.15 Franco per post met Mode ƒ4.20, zonder Modeblad ƒ3.95. Buitenland ƒ9.45- Landen waarop het ^jaagd intern, drukwerk-posttarief van toepassing is 7.35 p. kw. Bij postkantoren 8e geldende goedgek. abonn.prljzen. Afz. nummers 5 ct, fr. p. post 10 ct. Van bevoegde zijde wordt aan deze mededeeling nog toegevoegd, dat in Sep tember j.l. reeds werd gewaarschuwd, de uiterste zuinigheid te betrachten. Kleine tegenslagen zouden tot een belangrijke stagnatie kunnen leiden. De opgestelde regeling was zonder al te groote moeilijkheden slechts onder gunstige omstandigheden uit te voeren. De toestand van tharns heeft verschil lende oorzaken. Begin Januari begon een periode van vorst, waardoor tot heden bet vervoer te water is uitgeschaseld. Alle vervoer moet thans per as geschie den, hoofdzakelijk per spoor. Het trein vervoer kreeg bovendien nog alle andere goederen te verwerken, welke in nor male omstandigheden te water worden vervoerd. Dit spoorwegverkeer is dus overbelast Deze transportmoeilijkheden deden zich ook voor bij het vervoer van de grootere opslagplaatsen naar de handelaren. Tengevolge van deze moeilijkheden is er, vooral in de groote steden, een te kort ontstaan, waardoor de overheid ge dwongen was regelen te stellen, om al thans de meest vitale bedrijven, zooals spoorwegen, gas- en electriciteitsfabrie- ken, levensmiddelenbedrijven, ziekenhui zen, enz. aan het allernoodzakelijkste te helpen. Zoodra de dooi invalt en flink doorzet, zal er met alle middelen naar worden gestreefd, den achterstand in de kolen voorziening tot staan te brengen en ge leidelijk in te halen. Er zijn met name in de groote steden nog tal van personen, die hun bonnen, welke reeds geldig zijn verklaard, nog niet hebben kunnen in wisselen voor kolen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1942 | | pagina 1