Nieuwe troepenlandingen op West-Java
4
4
Opmarsch gaat ononderbroken voort’
4
4
4
4
4
4
j x van vliegtuigen en oor-
J logsmateriaal naar Ne-
*4
4
4
4
4
No. 18124.
Felle gevechten
West-Java
in
Vrijdag 6 Klaart.
1942.
en
en
van
Krawang, Poerwakarta, Tangerang, Solo
Bodjonegoro veroverd
Aanwijzing nieuwen
kolenbon
Het Japansdie hoofdkwartier meldt, dat Japansche troepen
gisteravond Batavia hebben bezet. De algeheele bezetting ge
schiedde om half tien, hoewel de tegenstander op vele punten
hardnekkigen tegenstand bood.
VERDUISTEREN
Veldslag tusschen
Batavia en Bandoeng
Verklaring van
Dr. van Mook
Verplaatsing zetels
Indische ondernemingen
BATAVIA
za]
Extrabericht
Bij Noord
nield.
derland sch-Indië
veroorzaken.
HET INDISCHE OORLOGS-
TOONEEL
TWAALF KOOPVAARDERS
EN EEN JAGER TOT
ZINKEN GEBRACHT
Bon 12 voor brood, vleesch en
aardappelen
Solo
Semarang
Bodjonegoro
In den loop van de volgende week
en Midden-Amerika
en gisteren 7 maal lucht-
Naar Reuter in een aantal extra-berichten uit Ban
doeng meldt, hebben de Japanners op West-Java nieuwe
troepen aan land gezet, waar hevige gevechten aan den
gang zijn. De Nederlanders ondernamen krachtige te
genaanvallen. Zij zijn echter numeriek in de minderheid.
Toegegeven wordt het verlies van Krawang, Poerwa
karta en Tangérang op West-, alsmede van Solo, in
Midden- en Bodjonegoro op Oost-Java. Verder hebben
de Japanners het vliegveld van Kalidjati in de nabijheid
van Bandoeng veroverd. Zij gebruiken dit vliegveld
thans, om de Geallieerde troepen uit de lucht aan te
vallen.
Met de bezetting van Solo is den Japanners een be
langrijk wegen- en spoorwegknooppunt in handen ge
vallen. Zij hebben daarmede het centrum van Java be
reikt. De Britsche nieuwdienst meldt, dat de Japanners
trachten van hier door te stooten naar de Zuidelijke
kust, teneinde Soerabaja af te snijden en een tangbewe
ging uit te voeren, om Batavia en Bandoeng af te schei
den.
Bandoeng heeft Dinsdag 4
alarm gehad.
De laatste dagen hebben de Japanners kans gezien
zware tanks aan land te brengen en in den strijd te
werpen
WAGENSTRAAT 35 37
In den Volksraad
Het aftreden van Helfrich
18 Indische vliegtuigen vernield
v. 7.27 nar nam. tot 8.14 aar v.m. S
Geschenk voor de Jeugd
Superioriteit van Japansche vloot
Beslissende slag om Rangoon
BUREAUX
Telefoon 116300 (zever lijnen)
Naar officieel uit
Bandoeng wordt ge
meld, heeft generaal
Wavell in zijn af
scheidsrede de plechti
ge belofte afgelegd, dat
zijn vertrek geen stag
natie in den toevloed
vliegtuigen en
HAAGSCHE
PRIJS DER ADVERTENT1EN:
PRIJS DEZER COURANT:
JAPANNERS BEZETTEN BATAVIA
aan
van
in
deelen
blad-
B» bekende winkelstraat Pasar Baroe in Batavia.
(Uit^Batavia als handels., industrie- en woonstad".
7
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
i
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
82.500
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
!i
bevol-
uit zgn.
van
die Ma-
530.000
4
*4
Voor de volgende week zijn de gebrui
kelijke hoeveelheden brood, vleesch
en aardappelen verkrijgbaar op
de bonnen 12 van de daarvoor bestemde
kaarten.
Ook de oude Sultansstad Solo of Soera-
karta werd door de Japanners bezet.
Japanners heer en meester in de oude
Kraton-stad. het glorierijke centrum
van de oude Javaansche beschaving, de
woonplaats van den Mangkoe Negoro en
van den Soesoehoenan, de oude hofstad, de
bakermat van het schoonste en edelste, dat
de cultuur der Javanen heeft voortge
bracht.
Solo telt thans een kleine 200.000 inwo-
Volgens nog niet nader bevestigde V.
P.B.-berichten zou Semarang door Japan-
;che troepen zijn veroverd. Hej. zal den
Indischen Nederlander moeite kosten zich
Java’s „blanke steden onder blauwe luch
ten” voor te stellen, door een vreemde
macht bezet, de hem vertrouwde plaatsen,
aar hij een deel van zijn leven heeft
doorgebracht en aan den groei en bloei
waarvan hij zijn beste krachten heeft ge
geven, zich voor den geest te halen onder
zulke geheel andere omstandigheden dan
die welke hij al die jaren van zijn verblijf
heeft gekend.
Semarang, in 1905 nog een plaats van
niet meer dan 96.000 zielen, waarvan 5100
Europeanen, is thans een stad van onge
veer 225.000 inwoners onder wie een
15.000 Europeesche bewoners. Wie, die In-
dië kent, denkt bij Semarang niet aan den
beroemden Bodjongschen weg. die van
ouds bekend staat als de schoonste stads
weg van Java? Semarang is het centrum
van verkeer en van den in- en uitvoerhan
del voor het gewest Semarang, voor Soe-
rakarta, Djokjakarta, voor Noord-Kedoe
en het Westelijk gedeelte van Rembang.
De haventoestanden waren jarenlang niet
in overeenstemming met de belangrijkheid
der stad als handelscentrum; eerst in de
laatste jaren is hierin verbetering geko
men. Bij de haven- en spoorwegemplace
menten Semarang is de zetel van de
Ned. Ind. Spoorwegmaatschappij, die daar
een der fraaiste gebouwen bezit ligt
het oude stadsgedeelte, dat door het gemis
van de typisch Indische lanen een min of
meer Europeesch karakter vertoont. Het
centrum vormt hier het Paradeplein. Hier
bevinden zich tal van moderne, groote
kantoorgebouwen. Aan den Bodjongschen
weg bevindt zich o.a. het groote residen
tiekantoor; aan den Aloer Aloen ligt o.a.
de Stadstuin. Aan den Bodjongschen weg
staan de vele restaurants, hotels, groote
winkels en magazijnen.
Zeer bekend is het heuvelterrein van
Semarang, de Europeesche wijkTjandi. Het
ligt ongeveer 140 m. boven de zee; prach
tige wegen doorkruisen dit terrein dat ook
door fraaie wegen met de benedenstad
verbonden is. Van deze mooie Europeesche
woonwijk af heeft men een open en prach
tig vergezicht op de Javazee en op het
bergland van Midden-Java met zijn tal
rijke vulkanen.
HOOFDKWARTIER VAN DEN
FÜHRER, 6 Maart. Het Opper
bevel der Weermacht deelt mede:
Duitsche duikbooten hebben in
de wateren van Noord- en
Midden-Amerika wederom twaalf
vyandelyke schepen met een ge-
zamenlijken inhoud van
ton, waaronder 7 groote tank
schepen, tot* zinken gebracht. Bij
deze aanvallen werd bovendien
een groote Amerikaansche tor-
pedobootjager tot zinken ge
bracht: twee andere schepen
werden door torpedotreffers be
schadigd.
Het bezette Bodjonegoro, hoofdplaats
van de gelijknamige afdeeling, is een re
gelmatig gebouwde plaats aan de Solo-
rivier, met veel binnenlandschen handel,
vooral in tabak en kapok en met door
Chineezen en hadji’s druk bezochte vee
markten. De plaats telt een 20.000 zielen,
waarvan een 400 Europeanen.
Ernstige transportmoeilijkheden
De bedoeling was, in den loop van dit
stookseizoen nog enkele bonnen geldig te
verklaren. Thans kunnen wij mededeelen,
dat in den loop van de volgende week
een bonaanwijzing kan worden verwacht
Dit beteekent echter niet, dat in alle
plaatsen een ieder direct kolen op deze
bonnen zal kunnen krijgen. Het tempo,
waarin de inwisseling op deze
mogelijk zal zijn, hangt sterk
plaatselijke omstandigheden en
ners, waarvan een 4000 Europeanen. Het
Zuidelijke stadsgedeelte, de buurt Lawé-
jan. heeft zijn typisch Inheemsche wijken,
waar de kunstnijverl eid bloeit. De stad
strekt zich 4 k.m. in Noord-Zuidelijke en
6 k.m. in Oost-Westelijke richting uit.
In het middengedeelte, de oude stad, zijn
Javanen. Europeanen en Chineezen in af
zonderlijke buurten gevestigd. De kern van
de oude hofstad Solo vormt het complex
gebouwen, de woonverblijven van den
Soesoehoenan, zijn gemalinnen en vrouwen
en talrijke vrouwelijke hofdignitarissen,
uitmakende den eigenlijken Kraton, de da
lem met de kapoetren. het geheel dubbel
ommuurd door hooge wallen. Een smalle
ringweg loopt om dit kraton-complex,
waartoe van zware deuren voorziene poor
ten toegang geven. Een dertig meter hooge
wachttoren, de songga-boewana. biedt ge
legenheid tot een vergezicht over de sirap-
pendaken der vorstelijke verblijven. Daar
buiten, ingesloten door de muren van het
grootere complex, strekken de kraton-
kampongs zich uit, verblijfplaatsen van
ambtenaren, beambten en hovelingen. Het
geheel, een ommuurde rechthoek van 700
bij 500 m. zou, naar het heet, tienduizend
bewoners bevatten, allen in min of meer
nauwe betrekking staande tot de ingewik
kelde en omslachtige hofhouding. Aan de
Noordzijde bevindt zich de groote Aloen
Aloen, ook hier te beschouwen als het
forum van den Kraton, een zandvlakte
met in het midden twee waringins als
symbolen van gezag. Aan dat plein, de
pagelaran, bevinden zich de moskee en
een reusachtige openbare ontvangst- en
wachtzaal. Aan de Zuidzijde treft men de
opeengepakte kampongs aan van beamb
ten, ambachtslieden en pandhuishouders.
Beide pleinen zijn omgeven door muren
met poorten die toegang geven tot de kra-
tonpasars aan den grooten weg. Ten N.W.
van den Kraton, nabij de groote pasar,
is de Kapatian, het centrum van het daad*
werkelijk zelfbestuur, met de woning en
de kantoren van den rijksbestuurder en
diens uitgebreid personeel.
In het Zuidelijk deel van den kraton ko
men de woningen voor van de pradjoerits,
de vorstelijke lijfwacht, een kleine dui
zend man sterk, die men feestelijke gele
genheden in de potsierlijkste uniformen
kon zien defileeren. Sommigen zag men
gewapend met vuursteengeweren, anderen
met pieken, zwaarden en schilden, weer
anderen eenvoudig met krissen. In het
Oostelijk deel wonen de werklieden, on
derdanen van den Sultan, ambtenaren, die
zich alleen te zijnen behoeve met ver
schillende ambachten en bedrijven bezig
houden. Hier vindt men goud- en ijzer
smeden, vervaardigers van muziekinstru
menten, timmerlieden, metselaars, zwaard
vegers, beeldhouwers, vervaardigers van
wajangpoppen, batikkers enz. enz.
Binnen den omtrek van den kraton ligt
het thans zeer vervallen waterkasteel
Tamansari, een voormalig vorstelijk
lustoord op een kunstmatig gevormd
eilandje met onder water doorloopende ge
metselde toegangen. Het kasteel werd in
1758 gebouwd, op last van den eersten sul
tan van Djokjakarta. Het geheel is nu
niet veel meer dan een ruïne, waarvan nog
maar enkele gedeelten tamelijk goed be
waard zijn gebleven;
Of de Mangkoe Negoro ook in ons land
door zijn vele bezoeken een bekende fi
guur, in Solo is achtergebleven, is niet
bekend.
COURANT.
Maan: 6 Mrt. onder 9.58 v.m-,
op 11.56 n.m.; 7 Mrt. onder 10.26
v.m. Laatste kw. 9 Mrt.
Nachtdienst DOKTERS: Tusschen
10 u. n.m. en 7 u. v.m. No. 113058
Ziekenfondsleden de Volharding
no. 116364; zg. Stadspatiënten no. 49
behalve op Zon en Feestdagen
Giro No. 12500
350310; Filialen; RijswijH
119461, Voorburg, Boekhan-
In het reeds door de Japansche troepen
bedreigde Bandoeng heeft de Volksraad
een zitting gehouden, waarbij de luite-
nant-gouverneur-generaal, dr. van Mook,
een overzicht van den toestand heeft ge
geven. „Toen Japan” aldus dr. van Mook
„op 18 December den oorlog begon, stond
het tegenover een materieel en moreel
sterk front. Door den val van Singapore
is de weg naar Nederlandsch-Indië ech
ter voor de Japanners opengekomen In-
dië moet zich nu alleen tegenover een
overmachtigen vijand verdedigen. On
danks den feilen Nederlandschen afweer is
het den Japanners gelukt, sterke strijd
krachten op Java aan land te zetten De
verdediging moet nu op bepaalde gebie
den worden samengetrokken, waar de
natuurlijke situatie het mogelijk maakt,
stand te houden tegenover een sterkeren
aanvaller”
De correspondent van het Zweedsche
b'ad „Dagens Nyheter” te Londen meldt
omtrent het aftreden van den opperbevel
hebber van de geallieerde vlootstrijd-
krachten in het Zuidwestelijke deel van
den Stillen Oceaan, vice-admiraal Hel
frich. dat deze zijn aftreden heeft gemo
tiveerd met de verklaring, dat zijn por
Ring om de Japansche invasie op Java
legep te gaan, alsmede de Ned.-Indische
ïer'le,7en van de vorige week hem hebben
eindelijk gemaakt, dat succesvolle ge-
meerde vlootoperaties in deze wateren
uitgesloten zijn
Het Japansche hoofdkwartier heeft be-
u^nd gemaakt, dat marinevliegtuigen
woensdag bij een massalen aanval op het
tnie»VHld van Bandoeng 18 vijandelijke
en hebben neergeschoten of ver-
Van 15 regels f 1.75. Iedere regel meer tot 10 regels 45 ct.. daarna iedere regel
meer 50 ct- Reclames 95 ct per regel. Bewijsnummers 5 ct fr. p. post 10 et.
Incasso binnen de stad 5 cent, buiten de stad volgens posttarief. Bij
vooruitbetaling: Kleine Advertenties 95 ct.; Dienstaanbiedingen 75 ct
Advertentiën waarin voorkomt „Brieven aan het bureau van dit blad” 10 ct meer.
In het jongerenkwartier van den Na
tionalen Jeugdstorm te Utrecht is aan den
Nationalen Jeugdstorm als geschenk van
den Jeugdleider van het Duitsche Rijk,
een buste van den Führer overgedragen
als uiting van de hartelijke verbonden
heid tusschen Hitler-Jugend en Nationa
len Jeugdstorm.
In tegenwoordigheid van den leider der
hoofdafdeeling „Politischer Aufbau”, P.
G. Volkmar, als vertegenwoordiger vacx
commissaris-generaal Schmidt en van een
vertegenwoordiger van den gemachtigde
voor de provincie Utrecht, van de leiders-
staven van den Nationalen Jeugdstorm
en van de BefehlssteUe der Hitler Ju
gend, hield Hauptbannführer dr. Linden
burger. een korte toespraak.
Hij bracht de groeten van den Reidhs-
jugendführer over en betoogde, dat de
jeugd der Germaansche landen gemeen
schappelijk den weg baant voor de natio-
n.aal‘S°cialistische wereldbeschouwing. De
N.J.S. heeft dezen weg schouder aan
schouder met de H.J. in, Nederland be
treden. Deze weg zal ook voortaan door
beiden in zegevierenden stormpas wor
den afgelegd, welke tegenstanders zich
ook mogen voordoen. Het doel is een
groot, geordend Europa met Adolf Hitler
als leider van alle Germanen.
De leider van den N.J.S., hoofdstormer
C. van Geelkerken, dankte in hartelijke
bewoordingen voor het geschenk en leg
de bijzonder den nadruk op zijn harte-
j^e> vTl®n^s°happelijke verhouding met
den Reichsjugendführer Arthur Axmann.
Hij spoorde zijn kameraden aan, vast te
houden en in het geloof aan de natio
naal-socialistische idee verder te mar-
cheeren.
Tusschen Batavia en Bandoeng wordt,
naar S.P.T. meldt, zeer heftig tusschen
Japansche en Nederlandsch-Indische troe
pen gevochten De overmacht der Japan
ners wondt door nieuwe troepenlandingen
steeds grooter.
tavia stichtte. De oude stad was vas_
legd aan de Zuidzijde van het fort.„”r„an
teel'’ genoemdmet den bouw y ver_
Coen. in den aanvang van 1620 te
Vanging van het in 16181619
oude fort, begonnen wasdie 1
ontwikkelde zich gaandeweg tot
gebreide plaats, eerst aan den
oever der Tji-Liwoeng, later ook
linkeroever. bestuur
In de bijkans 25 jaren van nei^ Jan
van Maetsuycker (18 Mei l65"Lr voor-
1678) schijnt de stad en de Zul“cuW(j te
stad gaandeweg geheel volgeb*311
lijn geworden.
In het eind der 17e eeuw ha°
uitgebreidheid en het karakter
gen. welke zij tot aan het einde
eeuw heeft behouden. w
Tegen het einde der 18de ee
vloden de inwonenden steeds j
°ude stad, om zich te vestig®
buitenwijken, Noordwijk,
Weltevredende toenemende 0
beid dreef hen, die het doen
uvai" buiten. Langs Molenvliet
Verderop naar binnen gezocht;
Wijk en Rijswijk werden de
Wcentra om het groote
In Batavia wappert niet langer de
-ederlandsche driekleur.
get is vandaag een zwarte dag voor
jet Nederlandsche volk in de rij der
donkere dagen van dezen vreeselijken
oorlogstijd.
Batavia bezet
jien verwachtte het, men vreesde
jet, maar nu de slag gevallen is, nu
jrimpt het Nederlandsche hart toch
#el even ineen bij deze korte, ontzet
tende tijding; Japansche troepen ruk-
jen Batavia binnen.
In een klein hoekje van dit ge
pijnigde hart blijft de hoop levendig,
joop, die nog niet onder woorden is
te brengen, hoop, doortrokken van
oertrouwen in den wil der Voorzienig
heid-
Batavia, rijk aan historie, is het mid
delpunt, van waaruit alle mogelijke on
derwerpen van Landszorg hun centrale
jebartiging vinden. Als zetel der regee-
nng van Nederlandsch-Indië worden vrij
wel alle onderdeelen van de Landstaak,
als bestuur en politie, het rechtswezen,
de welvaartszorg, de zorg voor de ge-
nndheid van de millioenenbevolking
het eilandenrijk, door ,e voor elk onder
deel geschapen departementale besturen,
van hieruit bestuurd en geregeld. Het is
de zetel van den Raad van Nederlandscn-
Indië; de bevolking maakte in Batavia
haar wenschen en verlangens kenbaar bij
monde van haar vertegenwoordigers in
'sLands vergaderzaal, den Volksraad
De stadsgemeente Batavia omvat arie
i districten: Batavia. Weltevreden en
Meester-Cornelis. Op 1 Januari
Batavia reeds een inwonertal va"_t>oviL,
het half millioen, waarvan in I937 ru.,
43.000 Europeanen. De inheemsche L-
king bestaat voor een grpot deel t-
„Batavianen”, een waar mengelmoes
rassen, een bonte maatschappij.
jeisch als voertaal gebruikt. De
Bataviasche burgers werden bc,scnJ__h_
donr een politiecorps van 960
politie-agenten, 63 Europeesche
agenten. 56 inspecteurs en 10 co-mm
rissen van politie.
De haven van Batavia, Tandjong'^
is de grootste van Ned.-Indië, en
naar de tonnenmaat der aangekome
vertrokken schepen. In den loop J
ren zijn de havenwerken belangrijk
gebreid, zoodat Priok thans één D
en drie binnenhavens heeft. De g
havenemplacementen zijn volkom6*;
1 dern geoutilleerd Er zijn twee
ta van 8000 en 4000 ton. Uit de
ten blijkt echter niet, of ook Pr,olt
door de Japansche troepen is i>ezeiik
De geschiedenis van Batavia is r
Op de schoolbanken leerden we. da1-
in 1619 op de puinhoopen van "elrs|r jn
Jacatra, waar de Nederlanders ee ga_
1610 vasten voet gekregen hadden-
tavia stichtte. De oude stad was^ £as_
waarvan
i ter -
belegerde
oude stad
een uit-
rechter-
aan den
bonnen
af van
daarbij
moet niet uit het oog worden verloren,
dat de kolen voor babies, zieken en ook
de reeds tot heden geldig verklaarde
bonnen, voorrang bij de aflevering blij
ven houden.
De regeering van Nederlandsch-Indië
heeft een verordening uitgevaardigd, waar
bij de documenten en geldswaardige pa
pieren van particuliere- en overheidson-
dernemingen naar West-Indië moeten wor
den overgebracht. Deze maatregel is er,
volgens S. P. T., op gericht, den Japan
ners te beletten, inzage te krijgen in en
zich meester te maken van Nederlandsche
bezittingen.
Bovendien is door de Nederlandsch-In-
dische regeering als overgangsmaatregel
bepaald, dat alle Nederlandsch-Indische
fondsen in de Ver. Staten tijdelijk aan een
Nederlandsche regeeringscommissie in
New York moeten worden toevertrouwd.
Ook aan de Paketvaartmaatschappij is
toestemming verleend tot overbrenging
van haar zetel buiten Ned.-Indië. De
K.P.M. is voornemens, haar bedrijf van
Sydney uit voort te zetten. Ook aan de
JavaChinaJapan-lijn is een dergelijke
machtiging verleend, aldus AN P.
Naar „Dagens Nyheter” meldt, heeft
een woordvoerder van de Nederlandsche
marine te Londen verklaard, dat de supe
rioriteit van de Japansche vloot in het
Zuidwestelijk deel van den Stillen Oceaan
nooit meer heeft vastgestaan dan thans.
Hij noemde het tot zinken brengen van
de Nederlandsche kruisers een verlam-
menden slag voor de geallieerde zee-
strijdkrachten in Oost-Azië. De aanval op
Pearl Harbour op 7 December heeft den
Japanners de gelegenheid gegeven over
weldigende strijdkrachten tegen Ned.-
Indië in den strijd te brengen. Nadat de
geallieerde eskaders de invasie op Java
niet konden tegenhouden moet worden
geconstateerd, dat geen tegenoffensief in
dit gebied kan worden geopend.
United Press seint uit Mandalay, dat
100 k.m. ten Noordoosten van Rangoon
de voor deze stad beslissende slag wordt
gestreden. De Japanners hebben Waw
veroverd, op ongeveer 22 k.m. van den
Birmaweg Japansche patrouilles hebben
den spoorweg en wegen tusschen Ran
goon en Mandalay op minstens 2 plaat
sen afgesneden. De Japanners richten
hun opmarsch naar het Westen, teneinde
de beide belangrijke van Rangoon uit
gaande wegen af te snijden. De voor
naamste weg van Mandalay naar Rangoon
is atet meer te anhpnifcM
Deze courant verschijnt dagelijks
Bijkantoor; Scheveningen Keizerstr 319, fel
Kantoorboekn. Leeuwendaai, Oranjelaan 3, Tel
del H. E. G. Ruvs, Heerenstr. 124, Tel. 778038; N.V. Kantoorboekh. Th. 4.
de Koning Goudsbloemlaan 3. Tel. 330263; Boekh. J. B. v. Seters Jr., There-
slastr. 108a, Tel 772444; Boekh. E. O Couvée, van Hoytemastr. 66. Tel. 721187
zij de
verkre-
jcr 18de
—f ont-
nteer de
-j in de
iwii* eP
-igezond-
jonden.
erd het
Noord-
vWerop naar binnen gezocht e wjn_
*>jk en Rijswijk werden de dru -spiein
Mcentra om het groote Kon ‘jn later
ytrrezen indrukwekkende huiz61^gelegde
!*ren breidden de modern-6 snel
“Uropeesche woonwijken Z1C fcnoop-
Zuidelijker uit. Batavia werd e<\.egen en
Punt van spoorwegen, van auto j^keling
Vat> luchtverbindingen. De ont ,eisstad
’an Batavia als belangrijke j?ajer 19de
’aMteekent van de tweede helft cjement
^uw, terwijl het industrieel6 baan te
*>ch in de 20ste eeuw begon patavia
Preken. Het rijke achterland van zijn
“ad uiteraard op de ontwikkeling joVloed.
uandelsbeweging een gunstige? aal en
k. s centrum van internati -a een
"terlocaal verkeer nam te be-
•*'ereerste plaats in. De stad vier
«■houwen als het beginpunt Y„dienen
■Poorlijnen, die het achterland na*r he‘
"aar het Westen via Serang. ^aboemi,
h'den via Buitenzorg en S^varta
het Zuidoosten via PoerWa* en
reeds in Japansche hand6 cheri-
andoeng, en naar het Oosten v r.eer
®h, over welke laatste route oo g en
uSge eendaagsche spoorverb»n ,iePen.
e nachtexpresse met Soera ba J a oen ook
deze vier richtingen ‘cL3er Per
•^de auto-wegen. waarop vefv moge-
^achtauto tot bijna ieder 8eW>c* sterke
is, zonder dat daarbij al 1 te wor-
Tu‘ngen overwonnen behoeven .gebreid
en Daarnaast bestaat een .utjentall6n
gCundair wegennet, zoodat met regelde
r®‘ne plaatsen in den omtrek
^verbindingen bestaan „rnaarns^
u<?a.ar Batavia voorts het vo telegraaf'
'visselingskantoor voor de t>uiten-
u r®dioteiefoondiensten met h
(,n d bezat, was een zeer vlug t6
telefonisch verkeer met al*
-. Wereld verzekerd het Oos-
Batavia de „Koningin van de
°nder de Aziatische nOte iaar‘
'harie/80 de Pasar Gambir, de 8r jjedisch®
de stad ook van de j«re J5®’
en van tal van ar\e
die u onderwijsinrichtingen. jjolland-
s«h„ 1 beste ontging van wat we-
tenLkOndernern>n8sgeest, vernd*^ inten
sief te geven hadden, had aatschaP"
Peliiu11, opgewekt Europeesch-n’ bjed een
«roM even, dat ook op kunst»
Bat hoogte bereikte
Een if 018,16 ten
M«t hoofdstuk werd afgeslot6 de
tijd»1 ^vende hand slaan W*J
W om- «is* bren'
gen.’Weten niet wat de toekp
hopen slechts en vertroU"^
-g-Gravenhage bij vooruitbet per 3 mnd. met ..Kikeriki „De Nieuwste Mode’
V lonlaal Bijblad” en „Letterkundig Bijblad” f 3.15 Franco per post met Mode
ƒ4.20, zonder Modeblad ƒ3.95. Buitenland ƒ9.45- Landen waarop het
^jaagd intern, drukwerk-posttarief van toepassing is 7.35 p. kw. Bij postkantoren
8e geldende goedgek. abonn.prljzen. Afz. nummers 5 ct, fr. p. post 10 ct.
Van bevoegde zijde wordt aan deze
mededeeling nog toegevoegd, dat in Sep
tember j.l. reeds werd gewaarschuwd, de
uiterste zuinigheid te betrachten. Kleine
tegenslagen zouden tot een belangrijke
stagnatie kunnen leiden.
De opgestelde regeling was zonder al
te groote moeilijkheden slechts onder
gunstige omstandigheden uit te voeren.
De toestand van tharns heeft verschil
lende oorzaken. Begin Januari begon een
periode van vorst, waardoor tot heden
bet vervoer te water is uitgeschaseld.
Alle vervoer moet thans per as geschie
den, hoofdzakelijk per spoor. Het trein
vervoer kreeg bovendien nog alle andere
goederen te verwerken, welke in nor
male omstandigheden te water worden
vervoerd. Dit spoorwegverkeer is dus
overbelast
Deze transportmoeilijkheden deden zich
ook voor bij het vervoer van de grootere
opslagplaatsen naar de handelaren.
Tengevolge van deze moeilijkheden is
er, vooral in de groote steden, een te
kort ontstaan, waardoor de overheid ge
dwongen was regelen te stellen, om al
thans de meest vitale bedrijven, zooals
spoorwegen, gas- en electriciteitsfabrie-
ken, levensmiddelenbedrijven, ziekenhui
zen, enz. aan het allernoodzakelijkste te
helpen.
Zoodra de dooi invalt en flink doorzet,
zal er met alle middelen naar worden
gestreefd, den achterstand in de kolen
voorziening tot staan te brengen en ge
leidelijk in te halen. Er zijn met name in
de groote steden nog tal van personen,
die hun bonnen, welke reeds geldig zijn
verklaard, nog niet hebben kunnen in
wisselen voor kolen.