HAAGSCHE COURANT
HET BLAD PAPIER
r
KUNST EN LETTEREN
STADSNIEUWS
•A
Dinsdag 26 Mei 1942.
f
■n
;6
ij:
5*
59
De distributiebonnen
t.m.
HET WEENSCHE BURGTHEATER
I
MEN LEERJ HET NOOIT!
FEUILLETON
VOORDRACHTCURSUS VAN DEN
NEDERLANDSCHEN OMROEP
I.
a
i-
--I
I: B
UITREIKING-DISTRIBUTIE-
BESCHEIDEN
KWARTJESVINDERS
INGEREKEND
A1MEE
78 l
Bloem (br.) 301, 305, 309, 313 70 gr. 13 Juni
125 gr.
400 gr.
-TWEEDE blad
I
de
GOETHE'S „TORQUATO TASSO”
meesleepend
MA-V-I-EILANOERS IN DILIGENTIA
onderhoudende wijze bezig-
De winnares (rechts) tijdens den wedstrijd.
Polygoon-Seym)
advocaat
met
(Nadruk verboden.
i
34)
Wil-
EINDE
4*
Een wereldberoemd gezelschap
bezoekt onze stad
Vergadering Ned. Mij. voor Nijverheid
en Handel
No. 18189
Zeep
Toiletzeep
26, 28
311
307
30 Mei
30 Mei
moet die *aa*
vroeg I--
Een der scènes uit „Torquato Tasso”.
(Polygoon-Zeylemaker)
luidt:
Hobbe-
het
niet
31 Mei
13 Juni
13 Juni
13 Juni
30 Mei
J
8
n
DE NIEUWE BELASTINGONTWERPEft
6
2 L.
250 gr.
100 gr.
250 gr.
50 gr.
den
om-
Bon
27A
27 B
Juni
|r. 30' Mei
4 Juni
3o Mei
30 Mei
13 Juni
13 Juhi
13 Juni
31 Mei
13 Juni
l Wacht even! Nog niet onderteake-
iet nen, mijnheer Green. Ik heb u iets ge
wichtigs mede te deelen.
Aantal
U k-g. 30 Mei
4 k.g. 30 Mei
Bak- en br.vet (Vetk.) 27 100 gr.
Beschuit (br. of geb.) 27
Melk
Melk
Petroleum O-krt.
Peulvruchten
Pudding, verm.
4.17, 4-18
U
I 3-12, 4.12
24
299
303
27, 28
28, 29
serie
gevallen. De jongen bekwam een hersen
schudding en werd door den geneeskun
digen dienst naar het ziekenhuis aan den
Zuidwal overgebracht.
f Morgen vindt de uitreiking van bon-
Vtaarten voor voedingsmiddelen voor de
nfe periode (14 Juni-11 Juli 1942) en
Aaardappelkaarten, geldig van 28 Juni tot
«Augustus 1942, welke in den Dierentuin
‘geschiedt, als volgt plaats:
vah 912 uur: Beye tot en met Bogge,
wan 1214 uur: van Boggelen tot en met
-gos, van 14—17 uur: Bos Berkel tot en
jjjet Broekhuis.
In de voormalige gemeente Loosdul-
Be n) lokaal Alidastraat 1) zijn morgen
voor het afhalen aan de beurt: Best tot
en met Brinckman.
den los-werkman van beroep. Het gteld
was reeds tot de laatste cent verbruikt
MASMANS DANSORKERST IN DEN
DIERENTUIN
Theo Uden Masman’s dansorkest. on
getwijfeld het meest bekende en popu
lairste in den lande, kan in den Haag al
tijd rekenen op een talrijk en enthousiast
publiek. Zoo was het ook Zondagavond
in den Dierentuin, waar Masman met
zijn. mannen uitbundig werden verwel
komd. Met een reeks oude en, deels nieu
we, schlagers hadden zij het publiek wel
dra voor zich gewonnen en hoog laaide
het enthousiasme op. waarop het orkest
zoo goed niet was of het moest steeds
weer toegiften geven, maar het werd
blijmoedig gedaan en het kwam de stem
ming ten goede! Luid was de bijval voor
Wim Poppe en Marcel Thielemans. die
wel buitengewoon bemind zijn.
W. KOOPS t
In den ouderdom van 78 jaar is over
leden de heer W. Koops, oud-hoofd eener
school. De begrafenis zal morgen te vier
uur plaats hebben op Nieuw Eik en Dui
nen.
van Lene Barbisch
Monchsberger.
Wij zullen, zei Kronberg glim
lachend, op deze aankondiging ant
woorden met de kennisgeving van ons
huwelijk.
En in ons nieuwe huis zullen wij
hen als onze eerste gasten ontvangen-
Lene Barbisch heeft je door menig
zwaar uur heengeholpen, niet Robert?
Ja lieveling, wanneer ik aan jouw
bestaan twijfelde, was zij het slachtof
fer van mijn booze humeur.
Des te vriendelijker en harteljjker
moeten wy thans voor haar zijn.
In een mooie villa, aap den rand van
de met bosschen onjgeven stad, nam
het jonge paar zijn intrek. Oom Green
betrok een verdieping van het smaak
volle gebouw. De inrichting, door echte
kunstenaars ontworpen, was bijrta
vorstelijk; maar aan niet één van de
kostbare meubelen hechtte Kronberg
zooveel waarde, als aan een verkreukt
blaadje papier, dat in een zilveren,
kunstig gedreven cassette als een reli-
quie werd bewaard.
Op dat stukje papier stonden met
potlood deze woorden gekrabbeld:
Red mij! Ik word door Jonathan
Holder hier in huis gevangen ge
houden... Mijn leven is in gevaarl
s Maud Kandrun.
Talloos zijn de klachten, welke op het
bureau der Haagsche politie aan de van
der Vennestraat werden ontvangen over
het hazardspel in de van Ravesteijn-
straat.
Mijnheer, mijn man heeft weer zijn
heele weekloon met dobbelen verloren”.
..Brigadier, mijn man heeft bij het gok
ken in de van Ravesteijnstraat het geld
van den steun verloren en bovendien heeft
hij de distributiebonnen van de kinderen
verkocht en dit geld ook verdobbeld”.
..Mijnheer, ze staan weer bij mij voor
de deur- tè gokken, ik kan mijn eigen
huis niet in. Is daar niets tegen te doen?”
In het najaar heeft de politie voor een
tijd lang een einde gemaakt aan deze
volkspest, doch nu het wederom zachter
is en de avonden langer worden, zijn de
heeren kwartjesvinders weer uit hun
holen te voorschijn gekomen en het re
gende wqderom klachten bij de politie,
niet alleen van de vrouwen van de werk-
loozen en kleine arbeiders, die steeds het
slachtoffer zijn van deze werkschuwe in
dividuen. doch ook van de buurtbewo
ners. die er in het geheel niet op gesteld
zijn, dat juist in hun straat en voor hun
verantwoordelijkheid en goedheid. Tegen
over de noodzakelijke opgewondenheid van
de Tasso-rol, vormde hij een subliem en
rustig tegenwicht. Hij maakte van Antonio
een belangrijke creatie.
Horst Caspar, den vertolker van de titel
rol, noem ik het laatst, min of meer als
..lest best”. Ik kan mij voorstellen, dat
het Burgtheater met deze jonge kracht
buitengemeen ingenomen is en dat men
zeer, zeer hooge verwachtingen van hem
koestert. Zijn vertolking was een tooneel-
gebeurtenis op zichzelf. Hij was een in
nerlijk gefolterde Tasso, een gedrevene,
een bezetene, door zijn eigen onrust her
en derwaarts geslingerd als een stuurloos
schip op holle golven. De Goetheaansche
figuur kreeg in Caspar’s spel bijna een
Shakespeareaansche vitaliteit en hij gaf
hem met den totalen inzet van zijn
talent. (Horst Caspar zal ongetwijfeld een
sublieme Hamlet zijn!).
Een onvergefelijke avond Dé stamp
volle schouwburg rees tenslotte overeind
om aan de Weeners een spontane en minu
tenlange ovatie te brengen.. Er werd een
schat van bloemen ten tooneele gedragen.
door H. Courbier.
Zondagavond vervolgde het Burgtheater
zijn ontreden in onze stad met een tweede
voorstelling. Ditmaal hadden de kunste
naars uit de Donaustad een geheel ander
genre gekozen, waardoor zij zich van een
totaal nieuwen kant konden toonen.
Onder regie van Ulrich Bettac werd op-
gevoerd Heinz Courbier’s comedie in drie
bedrijven Aimée, dat in 1792 speelt op
een slot in Noord-Frankrijk.
Het verschil was zoo groot, dat men
zelfs geen vergelijking kan maken. Als
men niet den ons van den vorigen avond
De naam van het Burgtheater uit Wee
nen heeft, evenals de beroemde Comédie
fran?aise uit Parijs, wereldvermaard
heid gekregen. Meer dan anderhalve
eeuw geleden, onder Keizer Joseph den
tweeden, begon het zijn roemrijk bestaan.
Hét bracht het besté wat de wereldlite
ratuur schonk, in een zoo volmaakt mo-
gelijken vorm en als de grootste acteurs
uit andere landen een kans krègen om
als gast in het Burgtheater een voorstel
ling: te geven, dan was dat een onderschei
ding, die zij tot een der hoogtepunten uit
hun leven rekenden.
Geen wonder, dat er Zaterdagavond dan
ook een enorme belangstelling bestond;
de groote Schouwburg was tot de laatste
plaats uitverkocht, de hall feestelijk ver
sierd met een schat van bloemstukken en
er heerschte, vóór het doek werd gehaald,
een duidelijk merkbare sfeer van span
ning. i
Onder de aanwezigen bevonden zich de
Rijkscommissaris-Rijksminister dr. Seiss-
Inquart met diens echtgenoote (die ook
op de volgende voorstelling, die van Ai-
meé, op Zondagavond aanwezig waren).
Reeds dadelijk bij het „halen” werd het
duidelijk, dat de voorstelling op groot-
scheepsche wijze, was opgezet. Traugott
Müller had voor het tuindécor de geheele
diepte van het tooneel benut, tot aan den
rondhorizont en in zijn eenvoudig en toch
imposant stuk Italiaansche tuinarchitec
tuur de sfeer van een pril voorjaar ge-
Nu waren het weer fietsbanden
Een stadgenoot, die erg om fietsbanden
verlegen zit,-was in contact gekomen met
iemand, die zeide voor 70 twee binnen-
en buitenbanden te kunnen leveren. De
gebruikelijke afspraak werd gemaakt en
inderdaad verschenen de leveranciers.
Eén van hen zou ,,even” de banden gaan
halen, maar kwam niet terug. Zijn col
lega was wel zoo vriendelijk hem even te
gaan zoeken, maar kwam ook niet terug.
Zoo wachtte de Hagenaar op iets hij
had het van te voren kunnen narekenen
dat niet kwam.. Nu is hij ƒ70 kwijt,
want, zooals het bij d,ergelijke trans
acties usance is. moest vooruit worden
betaald.
Dank zij het feit, dat de benadeelde de
identiteit van een der oplichters kende,
kon de politie het tweetal op het spoor
komen en arresteeren. Het zij<n de 23-ja-
rige J Z. en de 26-jarige P. v. d. B., bei-
In het Gemeentel ij k Verzot-
gingshuis aan de Morse,straat 9. werd
vo'pr verpleegden en personeel een Pink-
sterprogramma ten gehoore gebracht door
Schipper s Vocaal-Ensemble, waaraan
voorts nog medewerking verleenden
mevr. Henriëtte SchipperVerhaar (orgel
en piano) en de heeren Bert Alers (tenor)
Jan Bourquin (bas-bariton) en Nico Wes-
steia (bariton). Het geheel stond onder
leiding van den dirigent Ary Schipper.
Uit een schoenenmagazijn
aan de Hoefkade zijn na een inbraak zes
paar schoenen ontvreemd.
Ingebroken is in een pakhuis
aan de Seinpoststraat. Gestolen zijn 128
luidsprekermagneten en acht pick-ups.
Proces verbaal is op gemaakt
tegen den 40-jarigen scharenslijper M. W.
en den 32-jarigen J. van G„ terzake van
het verhandelen. buiten de distributie
om, van twee coupons stof a 100. De
normale prijs bedraagt ƒ30. De coupons
zijn in beslag genomen.
haar tweestrijd in het gesprek met de
:uster van den Hertog en de vrouwelijke
'Slimheid en gespannenheid, waarmede zij
Tasso haar lagen legt, deden naar onmid
dellijk kennen als een belangrijke actrice
De drie mannen in het stuk waren be-
wonderenswaardig goed. Raoul Aslan,
vroeger een bekend vertolker van de ti
telrol, was nu een Hertog van Ferrara,
zoo wijs, rechtvaardig en zoo zonder
uiterlijke effecten indrukwekkend, als
men zich maar denken kan. Raoul Aslan
heeft de groote faam, die er van hem uit
gaat, nog overtroffen. Meer van hem te
zeggen is hierna overbodig. Het was een
verheugenis hem weer eens te zien spelen.
Ewald Balser scheen in zijn geheele rol
aan te sturen op Goethe’s grandioze slot
woorden: „So klammjft sich der Schiffer
endlich noch am Felsen fest an dem er
scheitem sollte”. Hij was zelfbeheerscht,
van een volstrekte kalmte en. rotsvaste ze-
raties levende, innerlijk gemartelde Tasso, slot van het tweede bedrijf vallen zij el-
een rotsvaste, doelbewuste en rustige An
tonio, de (irie zuilen waarop het gebouw
van Goethe’s drama rust. Ook in de vrou
wenfiguren: de fijne, hooggestemde Leo
nore d’Este en de vitaler, bruischender en
Uiterlijk temperamentvoller Leonore San-
vitale, had hij de juiste nuanceering weten
te leggen. Het is echter Lothar Müthel's
grootste verdienste, dat hij dit spel van
dialogen tot een schouwspel wist te ma
ken, zonder dat zijn middelen afleidden
van het werk; zoodat hij er in slaagde, een
altijd boeiend geheel te geven dat volledig
Goethe weergaf en dat werkelijk in dienst
stond van de dichterlijke waarde van het
drama.
Wij hebben den laatsten tijd verschil
lende voorstellingen gezien van de Bo-
chummers; Saladin Schmitt’s regie in
„Minna von Barnhelm”; „Florian Geyer”
en „Agnes Bernauer”. Bij die gelegenhe
den heb ik met de grootste bewondering
getuigd van het kunnen van dit gezel
schap. Maar na deze eerste voorstelling
door de Weeners is het mij duidelijk, dat
een avond, waarop een zoo menschelijk,
bloedwarm en individueel spel wordt ge
geven, ons Nederlanders toch veel en veel
nader staat dan het gedrilde, massaal-he-
roïsche in den stijl der Bochummers.
Alma Seidler speelde de Leonore d’Este
Zij deed dit met toewijding, gevoeligheid
en een groote vrouwelijke waardigheid;
haar scène met Tasso, vóór deze oneenig-
heid krijgt met Antonio, werd een staal
van hooge, nobele tooneelkunst, „Wo
Sittlichkeit régiert, tegieren sie, und wo
die Frechheit herrscht, da sind sie nichts”.
Charmant, bekoorlijk en meesleepend
50 gr.
100 gr.
250 gr.
250 gr.
Koffiesurrogaat 288 250 gr.
Margarine (Vbtk.) 27 125* gr. 4 Juni
26A t.m. 29A 34 L.
26B t.m. 29B 1} L.
16
307
315
RlJSt
Scheerzeep
Sinaasappelen
Spijsolie
Suiker
Suiker
Suikerwerk
Tabaksk.
Textielk. 3e i
Textielk. 2e serie (behalve bon K)
Vleesch 27A ioo gr.
Vleesch 27B 25 gr.
13 Juni
13 Juni
13 Juni
13 Juni
13 Juni
13 Juni
31 Aug.
400 gr. 31 Mei
120 gr.
1 k.g.
250 gr.
100 gr.
1 rantsoen
41 t.m. 100
Artikel
Aardappelen
Aardappelen
HET JORDAAN-'JABARfeT GEOPEND
Het Jordaan-cabaret van Mien Kaïk-
hoven heeft zijn poorten geopend in de
Dirk Hoogenraadstraat 170 te Scheve-
ningen.
Een eenvoudige, doch smaakvolle zaal-
decoratie schept een gezellige sfeer, die
nog verhoogd wordt door de kelnerinne-
tjes in haar kleurige kleedij Een keur
van artisten (zoo* uit de Jordaan) houdt
het publiek aangenaam bezig. Wij
noemen o.a Mien Kalkhoven. de onvol
prezen cabaretière,, Albert Heineman,
zanger, Jaap Snijders' veelzijdig imita
tor, Leentje Morelli denachtegaal van
de 'Jordaan, Larry, de drummer, het
orkest van Aart Zegveld, den. Haagschen
Jordaner Arie Borremans en Annie
Blom, bijgenaamd „het blonde gevaar”
HOOFDSTUK XVI
De laatste’ gasten hadden de prech-
tige villa in Riverside Drive verla‘®“
en de bedienden waren druk aan net
ooruimen in de zaal, waar naar ganiei-
d?ng van Meingast’s huwelijk een groot
feestmaal was gegeven. .„Wi..rde
In zijn weelderig .8ei?®“blQ"en
werkkamer, zat de oude heer Green
aan een tafel. Links van hem had
Meingast plaats^ genomen,
vrouw, met v.:? 1"; Z“
was getrouwd. En tegenover
haar van de villa z~‘
leerde, raadsman en
kins.
Doch waarom
daag worden afgedaan?
gast. Er is toch geen
Kinderen,
zelfde geheimzinnige macht, welke het
van de andere verwijderd hield.
Terwfll dit alles voorviel, werden de
beide Croockers gearresteerd, de een
in het 'jachthuis in de Adirondack
Mountains, de ander te New York in
zijn schuilhoek bij moeder Perkins. Er
volgde een groot proces, dat lang duur
de en alle beschuldigden ondergingen
hun welverdiende straf.
Toen de oude heer Green| vernam,
dat Maud reeds verloofd was, kon hij
zich daar aanvankelijk slecht mee ver-
eenigen. Maar dat beterde allengs,
want de oude man begreep, dat hij in
de eerste plaats aan Kronberg de red
ding van zijn geliefde Maud hgd te
danken. Bovendien had smartelijke on
dervinding hem geleefd, dat eigenzin
nige bemoeiingen met huwelyksaange-
legenheden, hoogst bctreurenswaardige
gevolgen konden Hebben.
Hij wilde niet scheiden van Maud, en
Kronberg van zijn kant, kon er niet toe
besluiten, zich elders dan te Weenen,
zijn geboortestad, waaraan hij zeer was
gehecht, te vestigen. Daarom stelde de
he'r Green Hofer als directeur aan en
met Kronberg en Maud, die nog te
New York in het huwellijk traden, ver
trok hij naar Europa.
Tusschen een stapel brieven en an
dere poststukken, wélke Kronberg in
zijn huis te Weenen wachtten, vond hij
ook de aankondiging van de verloving
AANKOOP PERCEELEN DOOR DE
GEMEENTE
De burgemeester heeft besloten ten be
hoeve van de gemeente aan te koppen de
perceelen Slpp' van Willem Kleijn nos. 9.
11. 13, 13A, 13B en 13C. voor de som
van 19.000. D; op het terrein zich tx^
vindende panden zullen, zoo lang’ de ge
meente ze nog niet npodig heeft, worden
verhuurd, -in verband waarmede zij die
nen te worden opgeknapt, hetgeen een
bedrag zal vorderen van 3000.
Voorts is besloten, in het belang van
de volkshuisvesting, aan te koopen de
perceelen Koningstraat van 331 tot en
met 385 (oneven nummers), voor de som
van 6000.
MARSCH VAN HET STAFMUZIEK-
CORPS VAN DE POLITIE
suggereerd, in overeenstemming met den
eersten, lyrischen dialoog tusschen
beide Leonore’s.
Traugott Müller kermen wij in
Haag al uit vroeger jaren. Reeds
streeks 1925 bracht hij hier met een
Duitsch gezelschap een bezoek en trok
toen de aandacht door zijn suggestieve,
zeer eorspronkelijke décors, terwijl ik mij
ook zijn voortreffelijken tooneelbouw uit
Schiller’s „Die Raüber”, even te voren uit
Berlijn herinner. Nu zagen wij hem in zijn
werk terug, als tooneelarchitect en ont
werper der costumes bij deze Torquato
Tasso-opvoering door het Burgtheater.
Men kan hem een afzonderlijke en op
recht gemeende hulde brengen voor zijn
werk; de tuin, de kamer van Tasso, met
het mooie renaissance-plafond waren in
drukwekkend, maar vooral de prachtige
„zaal” in het lustslot Belriguardo was eeq
vondst! De verdeeli'ng in boven en bene
den was smaakvol, logisch en tevens prac-
tisch aangebracht, de korte zware zuilen
werkten monumentaal en het ronde raam,
rechts boven, gaf de illusie van een zon-
nigen, stralenden lentedag daarbuiten.
De aankleeding van het stuk was dus
een ideale. En in dit milieu speelden,
I onder regie van Lothar Müthel, een vijftal
tooneelkunstenaars van groot talent.
Goethe’s „Tasso” is een voor alles „li
terair” stuk. Het bevat verzen van groote.
blijvende waarde, het’is vaak lyrisch en
werd uit lange dialogen en monologen op
gebouwd. Lothar Müthel heeft de moei
lijke problemen, in Tasso gesteld, mees
terlijk opgelost; hij lette op een waardige
en toch natuurlijke dictie in de verzen, hij
accentueerde het ziekelijke in den dichter
Tasso, het geëmotioneerde en geladene,
zonder daarbij over de schreef te gaan
en kreeg zoodoende een prachtig uitgeba
lanceerd samenspel en een schoone har
monie in de wisselwerking der karakters:
een nobele, wijze vorst, een op zijn inspi-
Wat wil jij hier?» Maak, dat je
wegkomt! schreeuwde Meingast, die
van schrik en toorn bleek was gewor
den.
Zonder hem een 'antwoord waardig te
keuren, wendde Roch zich weer tot den
ouden heer en zei:
Neemt u mij niet kwalijk, dat ik
mij zonder complimenten toegang tot
uw kamer heb verschaft. De zaak,
waarvoor ik kom, duldt niet het minste
uitstel. Ik heet Roch, ben 'particulier
detective en kom uit Weenen.
En wat verlangt u van mij? vroeg
de oude heer ontsteld.
Ik breng u uw nicht Maud Kan
drun, antwoordde de detective.
Hij opende de deur en Maud Kandrun
trad binnen, bleek en bevend.
Mijn... nicht... Maud? Maar deze
dame hier is toch mijn nicht!
Hij wees op de naast hem staande
vrouw van Meingast
- U, vergist u, mijnheer Green. Dat
is Rosa Croocker, de dochter van uw
boschwachter in de Adirondack Moun
tains, vroeger café-chantant-zangeres.
Je liegt, hond!.brulde Meingast.
Hij wilde zich op Roch werpen, die
bliksemsnel zijn revolver te voorschijn
haalde en hem het wapen voorhield.
Geen oVerhaasting, meneer, zei hij.
Gebruik uw verstand en beken, dat
uw zaak verloren is. Uw handlanger.
Jonathan Holder, ait reeds achter slot
en grendel en heeft alles bekend.
Voor de Ned Maatschappij voor Nij
verheid en Handel, departement ’s-Gra-
venhage, heeft mr. H. van der Heide in
het gebouw van de Haagsche Courant
Zaterdagmiddag gesproken over de be
sluiten op de ondernemingsbelasting, de
vennootschapsbelasting en de vermogens
belasting 1942.
Mr. v. d. Heide zette uiteen, dat de
nieuwe belastingontwerpen de bedoeling
hebben zooveel mogelijk koopkracht weg
te zuigen. Anderzijds' geven zij voor de
bedrijven ook eenige verlichting.
De belasting op de vennootschappen
besprekend, behandelde spr. eerst de
tantième-belasting, De winstbelasting
I schiep een geheel nieuw systeem voor de
i belasting op de winst. Ook de uitdeeling
uit de overgangsreserve werd belast. De
vennootschapsbelasting kent nog deze
belasting op dé overgangsresereeve.
De winstberekening is thans gebonden
aan de veel engere begrippen der inkom
stenbelasting. T.a.v. de winsten uit het
buitenland bevat artikèl 28 der vennoot
schapsbelasting een regeling./
Bij de vennootschapsbelasting is voorts
[ingevoerd een minimum belastbaar be
drag. Andere verschillen liggen o.a. in de
salarisexcidenten voor commissarissen,
directeuren en leidend personeel.
Art. 2 der Vennootschapsbelasting
noemt de subjecten, die onder deze be
lasting vallen. In art. 4 is een groep ge
noemd. die slechts beperkt belastingplich
tig is. Daaronder valt o.a. de Staat. Voorts
zijn er een aantal bedrijven, die buiten
deze belasting vallen, o.a. het Staatsbe
drijf der P.T.T.
Spr. zette een en ander nader uiteen en
ging vervolgens over tot een behandeling
der technische artikelen.
De Ondernemingsbelasting is ten be
hoeve der gemeentep waar zich bedrijfs
inrichtingen bevinden en wordt door het
Rijk geheven. De heffing geschiedt naar
de bedrijfsopbréngst en naar het kapi
taal. De commanditaire vennootschap
wordt door deze belasting zwaarder ge
troffen.
Wat de vermogensbelRting betreft,
daaronder kunnen alleen die lichamen val
len, die eveneens vallen onder de vennoot
schapsbelasting 1942.
Na de pauze werden nog enkele vragen
gesteld en beantwoord.
Eindwedstrijd te Hilversum
vu ..V. Gistermiddag hebben in een der
was Gusti Huber als de artdere Leonore; studio’s van den Nederlandschen Omroep
Een drietal muziekgezelschappen, bij
zonder populair in den Haag, concer
teerde gisteravond voor een uitverkocht
huis in Diligentia. Het Moetsjes-sextet
opende het programma met moderne
dansmuziek. Niet minder groot was het
succes van het Hawaïan-orkest ,De
Ma-V-I-Eilanders” met Jan de Vries,
Coen van Nassau en Han de Willigen,
die het hoogtepunt van den avond uit
maakte. En als derde vermeldde het pro
gramma het optreden van .Vlig’s Trio”.
.Conferencier was Hein Funcke. die de
aanwezigen met geestige babbeltjes en
liedjes op onderhoudende wijze bezig
hield.
vroeg Mein-
haast bij?
he?r, ^gewPchtlgè1 «ké^mojen °£iet deur weer onmidde'liyk.
gorden uitgesleld, als er
“éstaat om ze af te doen. Ik °enJJ
meer, iedere dag kan de lar
zyn. En ik heb gezegd, Fred, dat ik
mijn laatste wilsbeschikking niet zou
veranderen, vóórdat jy met Maud in
het huweiyk was getfeden. Thans is zy
je vrouw,> en ik houd myn woord.
Schryf dus, Wilkins: Ik, John Green,
verklaar hiermede, myn testament
van... (den datum kun je later invullen)
te vernietigen. Tot universeele erfgena
men stel ik aan myn nicht Maud Kan
drun, dochter van mijn zuster Edith,
deze zynde gehuwd geweest met Harry
Kandrun. en myn neef Alfred Meingast,
zoon van myn zuster Fanny, deze zyn-|
de gehuwd geweest met John Meingast.
..ik, bepaal, dat myn nalatenschap
gelijkeiyk moet worden Verdeeld tus
schen de twee genoemde personen, myn
universeele erfgenamen. De, in mijn
vroeger, thans vernietigd testament
aangeduide legaten en verdere regelin
gen, blyven rechtsgeldig en myn erfge
namen moeten naar de letter en naar
den geest myn wil, waar het die pun-
ten betreft, vervullen.
Meingast en zyn vrouw kusten den
ouden heer zwijgend de hand; Wilkins
had het dictaat opgenomen en legde
Green het stuk ter onderteekening
voor...
Juist op dat oogenblik ging de deur
open. Roch trad binnen en sloot de
Boter 27
Brood (of gebak) 27A
Brood (of gebak) 27B
Chocolade
Gort
Havermout
Honden- en k.br. 5 14 a 10 k.g.
Jam 303 500 gr.
Kaas 298, 302, 306, 310, 314 100 gr. 13 Juni
288 250 gr. 13 Juni
27
X
gedichten van Adama van Scheltema,
terwijl anderen de strijdbare „partij-
poëzie” toegedaan bleken en o.a. gedich
ten als „De Oekraine” (van George Kett.
man jr.)„De trommels van Mussert” en
„Jongeren van Nederland" ten gehoore
brachten. Buiten deze twee opvattingen
viel een tweetal Afrikaansche gedichten
een vers in het Groningsch dialect en de
meer religieuse poëzie, vertegenwoordigd
in een vers van Vondel en het gedicht
„Barabas”.
Was groote verscheidenheid dus niet
zoozeer het kenmerk bij de cursisten, de
opvatting hoe een gedicht gebracht moet
worden liep meer uiteen. Over het alge
meen slaagde een ieder erin, de een wat
beter dan de ander natuurlijk, om zijn
idee over het vers, dat hij voordroeg,
kenbaar te maken. Alleen daarom al mag
deze cursus goed geslaagd heeten. omdat
zonder twijfel een aantal jongens en
mesjes dichter bij de dichtkunst gebracht
is en daar zorider schroom van durft ge
tuigen.
WAN BALCON VAN EERSTE ETAGE
GEVALLEN
De 8-jarige J. R. is Zaterdag in de
ouderlijke woning aan de Loosduihsche-
kade van het balcon van de eerste étage
De prijsuitreiking
Voor de prijsuitreiking hield de cursus
leider nog een korte nabeschouwing over
den wedstrijd, waarbij hij nog eens den
nadruk legde op het doel van den wed
strijd: het zich verdiepen in en uiL
dragen van onze Nederlandsche letter
kunde. opdat meer dan voorheen breeder
lagen der bevolking een ander en beter
begrip "ijgen van onze vaderlandsche
dichtkunst.
De jury had besloten een groot aantal
prijzen ter beschikking te stellen ten deele
als belooning. ten deele als aanmoediging.
Zij kende voor drie groepen prijzen toe.
n.l. voor de jongeren onder 16 jaar, voor
de jongens en voor de meisjes.
Eerste prijzen behaalden respectievelijk
in de jongeren-groep^, bij de jongens en
bij de meisjes: mej. L.'M. H. v. Wordragen
uit den Haag, de heer J. Simons uit Am
sterdam en mej. J. Schnabel uit Hilver
sum. Tweede prijzen verkregen mej. C.
de Boer uit Assendelft, de heer P. O.
Klqpsterman uit Rotterdam en mej. R.
Jacobs uit Utrecht. Ook werden nog
derde prijzen en extra prijzen toegekend.
De winnaars hebben vervolgens .voor
de microfoon van hun voordrachtkunst
blijk gegeven in een uitzending over den
zender Hilversum I, welke men gister
middag om 5.30 uur heeft kunnen be
luisteren.
De programmadirecteur, de heer J. C.
Plate, sprak nog een slotwoord, waarin hij
allen voor hun medewerking bedankte,
waarna deze voordrachtwedstrijden tot
het verleden behoorden.
te Hilversum de Ai nd wed strijden van den
voordrachtcursus. welken de Omroep
heeft georganiseerd, plaats gevonden.
Deze cursus, welke geleid weró door den
heer' Adriaan van Hees, had ten doel het
besef bij de jeugd van het cultureele be
lang van onze letterkunde te versterken
en te propageeren. Dat er groote belang
stelling voor bestond, moge blijken uit
het feit, dat een 1500-tal meisjes en jon
gens tusschen den leeftijd van 14 en 22
jaar aan dezen cursus mee deed. Er was
ook een wedstrijd aan verbonden waar
voor de prijs was te mogen voordragen
voor de microfoon van den Omroep
Voor den wedstrijd schreven 120
deelnemers in. waaruit, na gewestelijke,
selecteerende voorwedstrijden op 2den
Pinksterdag 8 jongens en 18 meisjes voor
den eindkamp aantraden.
De jury, bestaande uit de heeren
Adriaan van Hees. J Koetsier Muller.
A. F. Mirande en A. J. Kersbergen, stond
voor een verre van- eenvoudige taak. Im
mers elk der deelnemers kon met
oog op den beperkten tijdsduur
meer dan twee gedichten voordragen, een
uit vrije keuze en een uit het cursus
boekje hetgeen slechts een summier
overzicht van hun prestaties kon geven.
Voorts liepen de opvattingen der cur
sisten over poëzie in twee richtingen uit
een er waren er. die de zuivere poëti
sche toegedaan waren hetgeen o.m. bleek
bij de vrije gedichten waar drie het
zelfde gedicht #n Jan Prins („De Bruid”)
gekozen hadden en een zestal deelnemet-s
Brandstoffen
Kookdoeleind. 01 KF 1 Eenh. 30 Apr. '43
Gen, Anthr, V 1 Eenh. 31 Mei
Gen. Turf V 50 Ituks 31 Mei
Brandst.krt. DV 1 t.m. 5 1 Eenp. 31 Deo.
Schoft! schreeuwde Meingast, ra
zend van woede.
Het zal het beste zyn, je onmiddel-
lijk over te brengen naar de plaats,
waar je sinds den op Percy Green ge-
pleegden moord thuis behoort, ging
Roch onverstoorbaar verder.
De deur ging weer open. Vier beamb
ten van de New Yorksche crimineele
politie traden binnen. De scheldende,
razende Meingast werd, niettegenstaan
de zyn heftigen tegenstand, zwaar ge
boeid weggeleid. Ook zijn vrouw, Rosa
Croocker, werd gearresteerd en naar
de gevangenis overgebracht.
De oude heer was achterover gezon-
keq in zyn leunstoel en staarde ver
suft, half wezenloos, voor zich uit.
Maud ging naar hem toe, knielde by
hem neer en zei, met een dopr tranen
verstikte stem:
Oom, oom* mag ik by u blyven,
totdat u al die verschrikkeiyke dingen
te boven bent gekomen?
De oude heer ontwaakte ujt zyn staat
van verdooving. Met bevende handen
richtte hy Maud’s gezichtje naar zich
op en lang en vorschend keek hy het
meisje in de oogen.
Toen gleed er een glans van biyd-
schap over zijn ontdane trekken. Hij
drukte een kus op haar voorhoofd en
zei, met van aandoening trillende stem:
Ja, jy bent de echte Maud, de
dochter van mijn zuster Edith! Tot jou
wordt myn hart aangetrokken met de-
deur de schoone sport van één, twee, drie
klaveraas of van de notedopjes wordt
beoefend.
De politie heeft deze klachten niet on
beantwoord gelaten. Steeds werd inge
grepen en herhaalde malen heeft de
motorpolitie de str&at schoon geveegd.
Het was evenwel niet gemakkelijk de
heeren op heeterdaad te betrappen.
Zaterdag j.l. is de zaak nu op andere
wijze aangepakt. Een aantal politieman
nen in burger is erop uit getrokken onder
leiding van den socialen dienst der po
litie. Twee man mengden zich onder de
spelers, terwijl de overigen aan weers
zijden de straat afsloten. Zoodra de voor
bereidingen waren voltooid en geconsta
teerd was, dat werkelijk werd gedobbeld,
werden de pistolen getrokken en het ge
heele gezelschap werd beleefd uitgenoo-
digd de handen in de hoogte te stekéh en
in den inmiddels aangekomen arrestan
tenwagen te stappen. Allen werden over
gebracht naar, het bureau v. d. Venne
straat, waar zij streng werden gefouil
leerd en verhoord.
Bij dit verhoor kwamen er ongeloof
lijke toestanden aan het licht. Eén der
arrestanten, een man in de Kracht van
zyn leven, bleek in 8 jaar niet te hebben
gewerkt. Hij was niet ingeschreven bij
h^t Gewestelijk Arbeidsbureau, maar
had toch kans gezien met zyn gezin eqn
steun van ruim 11 per week machtig
te worden. Voor een gezin van 4 perso
nen is dit niet veel, zal men zeggen,
maar toch speelde deze heer het klaar
een bedrag van 85 op zak te hebben.
Hy kon de herkomst hiervan niet ver
klaren. Natuurlijk had hij niet gespeeld,
hij was net aan komen loopen, hij had er
niets mee te maken, hij was nog nooit
in de van Ravesteijnstraat geweest, enz.
enz. Jammer ,voor hem hadden de re
chercheurs gezien, dat hij stónd te spelen
en dus werd hem gedurende de Pinkster
dagen gelegenheid gegeven in de cel na
te denken over de herkomst van het geld
dat hij bij zich had.
De voornaamste kwartjesvinders wer
den vastgehouden en de overige spelers
werden met een ernstige vermaning
gaar huis gezonden.
Het is te hopen, dat dit krachtig op.
treden van de politie door de gokgragen
als een ernstige waarschuwing ter harte
genomen zal worden, aangezien anders
binnen zeer korten tyd maatregelen van
meer ingrijpenden aard genomen zullen
Worden,
(en van vele jaren geleden!) reeds békenden
Raoul Aslan op de planken gezien had
zou men zelfs gezworen hebben, dat rtien
met een totaal ander gezelschap te doen
had. I
In een smaakvol décor van Stefan Hlawa
werd Coubier’s lichte comedie uit de Fran-
sche omwenteling gespeeld, een spel, dat
opent met een geestige inleiding en een
eerste bedrijf, dat geschreven ik in een
bekoorlijken, zwierigen en tintelenden dia
loog. Het tweede en derde bedrijf bezitten
minder speelsche élegance, ook wat min-
/der distinctie, maar zij nemen daartegen
over weer toe aan directe komischè effec
ten en onverwachte, groteske situaties.
De nieuwe revolutie heeft nieuwe groote
heeren in het leven geroepen, zoo b.v. den
fanatieken volkscommissaris, die echter
niet in alle kringen waar hij verschijnt
de noodige waardeering schijnt te onder
vinden. Tegen den ironischén spot van dèn
aristocraat, stelt hij jzijn geloof in de revo-
tionnaire’zaak, in een nieuwe wereld en
zijn afkeer vén en haat tégen het oude.
De toon van dezen commissaris is ruw;
hij begint zyn eerste gesprek met de mooie
aristocrate onmiddellijk over arresteeren,
doodstraf en afmaken. Kortom hij is het
typ<^van den fanatieken revolutionnairen
en brutalen .geweldenaar. Maar tegen de
vrouw. met haan schoonheid, haaf
eeuwige, zelfs over oude én nieuwe we
relden zegevierende en voor politiek fana
tisme onaantastbare charme zijn noch de
commissaris, noch de aristocraat opge
wassen. En het is dan ook de vrouw, die
tenslotte dit spel wint. Coubier rukt al
spelende zelfs een laatste masker van ern
stige tegenstelling weg en maakt alle oude
en nieuwe conventie ridicuul door den
aristocraat den zoon te latèn zijn Van een
burger en den volkscommissaris den onech-
tefi zoon van een markies. Zij zijn eenvoudig
de producten van hun milieu en op het
1.4.x .1.
kaar, als hun menschelijkheid doorbreekt,
als broeders om den hals. Het .conflict
brengt hen in III weer tegenover elkaar,
want het gaat om de vrouw. Om Aimée.
Deze Aimée werd door Hilde Wagener
met talent, routine en veel tooneelraffine-
ment gespeeld. Zij zegevierde niet alleen
over de mannen, maar als actrice ook over
dé onwaarschijnlijkste, operette-achtige
situaties. En dat deed zij met charme.
Raoul Aslan was een voortreffelijke
Gaston, een man van oude principes, .‘ach
ter wiens hooshartigheid een sterk karak-
tef schuil gaat”.
Ulrich Bettac was schier angstaanjagend
in zijn fanatisme en zijn grofheid, toch
een man met een hart, en zooals 'de
schrijver het noemt, een in de revolutie
groot gewordene ..achter wiens uiterlijk
veel snobisme schuil gaat.” Bettac toon
de zich een uitmuntend speler. En daar
naast een goed, knap en intelligent regis
seur.
Paul Pranger was een onvergételijk sta
tige en geestig raisoneerende Jean, Een
acteur met een gaaf talent en een kundig
typeur.
Het publiek toonde zich enthousiast.
B. v, Eyjselsteijn.
27A
27B
Zeep 211, 228, 272, 293, 90 a 450 gr. 31 Mei
G, H, I, J 90 3 450 gr. 31 Mei
G, H, I, J 75 gr. 31 Mei
kerheid, onbewegelijk bijna en toch vol
Het Stafmuziekcorps van de politie zal
morgenmiddag een marsch maken. Om
half 3 wordt vertrokken van het bureau
van der Vennestraat. De route
Hoefkade, van Ravesteijnstraat,
mastraat, Hobbemaplein, Herman Coster
straat. Paul Krugerlaan, Loosduinsche-
weg, Apeldoornschelaan, Dierenschelaan.
de la Reyweg, Kampstraat, Hobbema
plein, terug naar de van der Vennestraat
D. DE JOSSELIN DE JONG
In den' ouderdom van 52 jaar is over
leden de gep. kapitein ter zee D. de Jos-
selin de Jong. De- teraardebestelling vindt
morgen te kwart voor 2 op Oud Eik en
Duinen plaats.
weelderig
zat ü- -
tafel. I.—.».——
heer Green
hem
1<MWV- rechts de
wie hij* eenige uren tev°^®n
-- den eige-
zat diens recht?£®-
vriend. nir. t._