HAAGSCHE COURANT HET BLAD PAPIER r KUNST EN LETTEREN STADSNIEUWS •A Dinsdag 26 Mei 1942. f ■n ;6 ij: 5* 59 De distributiebonnen t.m. HET WEENSCHE BURGTHEATER I MEN LEERJ HET NOOIT! FEUILLETON VOORDRACHTCURSUS VAN DEN NEDERLANDSCHEN OMROEP I. a i- --I I: B UITREIKING-DISTRIBUTIE- BESCHEIDEN KWARTJESVINDERS INGEREKEND A1MEE 78 l Bloem (br.) 301, 305, 309, 313 70 gr. 13 Juni 125 gr. 400 gr. -TWEEDE blad I de GOETHE'S „TORQUATO TASSO” meesleepend MA-V-I-EILANOERS IN DILIGENTIA onderhoudende wijze bezig- De winnares (rechts) tijdens den wedstrijd. Polygoon-Seym) advocaat met (Nadruk verboden. i 34) Wil- EINDE 4* Een wereldberoemd gezelschap bezoekt onze stad Vergadering Ned. Mij. voor Nijverheid en Handel No. 18189 Zeep Toiletzeep 26, 28 311 307 30 Mei 30 Mei moet die *aa* vroeg I-- Een der scènes uit „Torquato Tasso”. (Polygoon-Zeylemaker) luidt: Hobbe- het niet 31 Mei 13 Juni 13 Juni 13 Juni 30 Mei J 8 n DE NIEUWE BELASTINGONTWERPEft 6 2 L. 250 gr. 100 gr. 250 gr. 50 gr. den om- Bon 27A 27 B Juni |r. 30' Mei 4 Juni 3o Mei 30 Mei 13 Juni 13 Juhi 13 Juni 31 Mei 13 Juni l Wacht even! Nog niet onderteake- iet nen, mijnheer Green. Ik heb u iets ge wichtigs mede te deelen. Aantal U k-g. 30 Mei 4 k.g. 30 Mei Bak- en br.vet (Vetk.) 27 100 gr. Beschuit (br. of geb.) 27 Melk Melk Petroleum O-krt. Peulvruchten Pudding, verm. 4.17, 4-18 U I 3-12, 4.12 24 299 303 27, 28 28, 29 serie gevallen. De jongen bekwam een hersen schudding en werd door den geneeskun digen dienst naar het ziekenhuis aan den Zuidwal overgebracht. f Morgen vindt de uitreiking van bon- Vtaarten voor voedingsmiddelen voor de nfe periode (14 Juni-11 Juli 1942) en Aaardappelkaarten, geldig van 28 Juni tot «Augustus 1942, welke in den Dierentuin ‘geschiedt, als volgt plaats: vah 912 uur: Beye tot en met Bogge, wan 1214 uur: van Boggelen tot en met -gos, van 14—17 uur: Bos Berkel tot en jjjet Broekhuis. In de voormalige gemeente Loosdul- Be n) lokaal Alidastraat 1) zijn morgen voor het afhalen aan de beurt: Best tot en met Brinckman. den los-werkman van beroep. Het gteld was reeds tot de laatste cent verbruikt MASMANS DANSORKERST IN DEN DIERENTUIN Theo Uden Masman’s dansorkest. on getwijfeld het meest bekende en popu lairste in den lande, kan in den Haag al tijd rekenen op een talrijk en enthousiast publiek. Zoo was het ook Zondagavond in den Dierentuin, waar Masman met zijn. mannen uitbundig werden verwel komd. Met een reeks oude en, deels nieu we, schlagers hadden zij het publiek wel dra voor zich gewonnen en hoog laaide het enthousiasme op. waarop het orkest zoo goed niet was of het moest steeds weer toegiften geven, maar het werd blijmoedig gedaan en het kwam de stem ming ten goede! Luid was de bijval voor Wim Poppe en Marcel Thielemans. die wel buitengewoon bemind zijn. W. KOOPS t In den ouderdom van 78 jaar is over leden de heer W. Koops, oud-hoofd eener school. De begrafenis zal morgen te vier uur plaats hebben op Nieuw Eik en Dui nen. van Lene Barbisch Monchsberger. Wij zullen, zei Kronberg glim lachend, op deze aankondiging ant woorden met de kennisgeving van ons huwelijk. En in ons nieuwe huis zullen wij hen als onze eerste gasten ontvangen- Lene Barbisch heeft je door menig zwaar uur heengeholpen, niet Robert? Ja lieveling, wanneer ik aan jouw bestaan twijfelde, was zij het slachtof fer van mijn booze humeur. Des te vriendelijker en harteljjker moeten wy thans voor haar zijn. In een mooie villa, aap den rand van de met bosschen onjgeven stad, nam het jonge paar zijn intrek. Oom Green betrok een verdieping van het smaak volle gebouw. De inrichting, door echte kunstenaars ontworpen, was bijrta vorstelijk; maar aan niet één van de kostbare meubelen hechtte Kronberg zooveel waarde, als aan een verkreukt blaadje papier, dat in een zilveren, kunstig gedreven cassette als een reli- quie werd bewaard. Op dat stukje papier stonden met potlood deze woorden gekrabbeld: Red mij! Ik word door Jonathan Holder hier in huis gevangen ge houden... Mijn leven is in gevaarl s Maud Kandrun. Talloos zijn de klachten, welke op het bureau der Haagsche politie aan de van der Vennestraat werden ontvangen over het hazardspel in de van Ravesteijn- straat. Mijnheer, mijn man heeft weer zijn heele weekloon met dobbelen verloren”. ..Brigadier, mijn man heeft bij het gok ken in de van Ravesteijnstraat het geld van den steun verloren en bovendien heeft hij de distributiebonnen van de kinderen verkocht en dit geld ook verdobbeld”. ..Mijnheer, ze staan weer bij mij voor de deur- tè gokken, ik kan mijn eigen huis niet in. Is daar niets tegen te doen?” In het najaar heeft de politie voor een tijd lang een einde gemaakt aan deze volkspest, doch nu het wederom zachter is en de avonden langer worden, zijn de heeren kwartjesvinders weer uit hun holen te voorschijn gekomen en het re gende wqderom klachten bij de politie, niet alleen van de vrouwen van de werk- loozen en kleine arbeiders, die steeds het slachtoffer zijn van deze werkschuwe in dividuen. doch ook van de buurtbewo ners. die er in het geheel niet op gesteld zijn, dat juist in hun straat en voor hun verantwoordelijkheid en goedheid. Tegen over de noodzakelijke opgewondenheid van de Tasso-rol, vormde hij een subliem en rustig tegenwicht. Hij maakte van Antonio een belangrijke creatie. Horst Caspar, den vertolker van de titel rol, noem ik het laatst, min of meer als ..lest best”. Ik kan mij voorstellen, dat het Burgtheater met deze jonge kracht buitengemeen ingenomen is en dat men zeer, zeer hooge verwachtingen van hem koestert. Zijn vertolking was een tooneel- gebeurtenis op zichzelf. Hij was een in nerlijk gefolterde Tasso, een gedrevene, een bezetene, door zijn eigen onrust her en derwaarts geslingerd als een stuurloos schip op holle golven. De Goetheaansche figuur kreeg in Caspar’s spel bijna een Shakespeareaansche vitaliteit en hij gaf hem met den totalen inzet van zijn talent. (Horst Caspar zal ongetwijfeld een sublieme Hamlet zijn!). Een onvergefelijke avond Dé stamp volle schouwburg rees tenslotte overeind om aan de Weeners een spontane en minu tenlange ovatie te brengen.. Er werd een schat van bloemen ten tooneele gedragen. door H. Courbier. Zondagavond vervolgde het Burgtheater zijn ontreden in onze stad met een tweede voorstelling. Ditmaal hadden de kunste naars uit de Donaustad een geheel ander genre gekozen, waardoor zij zich van een totaal nieuwen kant konden toonen. Onder regie van Ulrich Bettac werd op- gevoerd Heinz Courbier’s comedie in drie bedrijven Aimée, dat in 1792 speelt op een slot in Noord-Frankrijk. Het verschil was zoo groot, dat men zelfs geen vergelijking kan maken. Als men niet den ons van den vorigen avond De naam van het Burgtheater uit Wee nen heeft, evenals de beroemde Comédie fran?aise uit Parijs, wereldvermaard heid gekregen. Meer dan anderhalve eeuw geleden, onder Keizer Joseph den tweeden, begon het zijn roemrijk bestaan. Hét bracht het besté wat de wereldlite ratuur schonk, in een zoo volmaakt mo- gelijken vorm en als de grootste acteurs uit andere landen een kans krègen om als gast in het Burgtheater een voorstel ling: te geven, dan was dat een onderschei ding, die zij tot een der hoogtepunten uit hun leven rekenden. Geen wonder, dat er Zaterdagavond dan ook een enorme belangstelling bestond; de groote Schouwburg was tot de laatste plaats uitverkocht, de hall feestelijk ver sierd met een schat van bloemstukken en er heerschte, vóór het doek werd gehaald, een duidelijk merkbare sfeer van span ning. i Onder de aanwezigen bevonden zich de Rijkscommissaris-Rijksminister dr. Seiss- Inquart met diens echtgenoote (die ook op de volgende voorstelling, die van Ai- meé, op Zondagavond aanwezig waren). Reeds dadelijk bij het „halen” werd het duidelijk, dat de voorstelling op groot- scheepsche wijze, was opgezet. Traugott Müller had voor het tuindécor de geheele diepte van het tooneel benut, tot aan den rondhorizont en in zijn eenvoudig en toch imposant stuk Italiaansche tuinarchitec tuur de sfeer van een pril voorjaar ge- Nu waren het weer fietsbanden Een stadgenoot, die erg om fietsbanden verlegen zit,-was in contact gekomen met iemand, die zeide voor 70 twee binnen- en buitenbanden te kunnen leveren. De gebruikelijke afspraak werd gemaakt en inderdaad verschenen de leveranciers. Eén van hen zou ,,even” de banden gaan halen, maar kwam niet terug. Zijn col lega was wel zoo vriendelijk hem even te gaan zoeken, maar kwam ook niet terug. Zoo wachtte de Hagenaar op iets hij had het van te voren kunnen narekenen dat niet kwam.. Nu is hij ƒ70 kwijt, want, zooals het bij d,ergelijke trans acties usance is. moest vooruit worden betaald. Dank zij het feit, dat de benadeelde de identiteit van een der oplichters kende, kon de politie het tweetal op het spoor komen en arresteeren. Het zij<n de 23-ja- rige J Z. en de 26-jarige P. v. d. B., bei- In het Gemeentel ij k Verzot- gingshuis aan de Morse,straat 9. werd vo'pr verpleegden en personeel een Pink- sterprogramma ten gehoore gebracht door Schipper s Vocaal-Ensemble, waaraan voorts nog medewerking verleenden mevr. Henriëtte SchipperVerhaar (orgel en piano) en de heeren Bert Alers (tenor) Jan Bourquin (bas-bariton) en Nico Wes- steia (bariton). Het geheel stond onder leiding van den dirigent Ary Schipper. Uit een schoenenmagazijn aan de Hoefkade zijn na een inbraak zes paar schoenen ontvreemd. Ingebroken is in een pakhuis aan de Seinpoststraat. Gestolen zijn 128 luidsprekermagneten en acht pick-ups. Proces verbaal is op gemaakt tegen den 40-jarigen scharenslijper M. W. en den 32-jarigen J. van G„ terzake van het verhandelen. buiten de distributie om, van twee coupons stof a 100. De normale prijs bedraagt ƒ30. De coupons zijn in beslag genomen. haar tweestrijd in het gesprek met de :uster van den Hertog en de vrouwelijke 'Slimheid en gespannenheid, waarmede zij Tasso haar lagen legt, deden naar onmid dellijk kennen als een belangrijke actrice De drie mannen in het stuk waren be- wonderenswaardig goed. Raoul Aslan, vroeger een bekend vertolker van de ti telrol, was nu een Hertog van Ferrara, zoo wijs, rechtvaardig en zoo zonder uiterlijke effecten indrukwekkend, als men zich maar denken kan. Raoul Aslan heeft de groote faam, die er van hem uit gaat, nog overtroffen. Meer van hem te zeggen is hierna overbodig. Het was een verheugenis hem weer eens te zien spelen. Ewald Balser scheen in zijn geheele rol aan te sturen op Goethe’s grandioze slot woorden: „So klammjft sich der Schiffer endlich noch am Felsen fest an dem er scheitem sollte”. Hij was zelfbeheerscht, van een volstrekte kalmte en. rotsvaste ze- raties levende, innerlijk gemartelde Tasso, slot van het tweede bedrijf vallen zij el- een rotsvaste, doelbewuste en rustige An tonio, de (irie zuilen waarop het gebouw van Goethe’s drama rust. Ook in de vrou wenfiguren: de fijne, hooggestemde Leo nore d’Este en de vitaler, bruischender en Uiterlijk temperamentvoller Leonore San- vitale, had hij de juiste nuanceering weten te leggen. Het is echter Lothar Müthel's grootste verdienste, dat hij dit spel van dialogen tot een schouwspel wist te ma ken, zonder dat zijn middelen afleidden van het werk; zoodat hij er in slaagde, een altijd boeiend geheel te geven dat volledig Goethe weergaf en dat werkelijk in dienst stond van de dichterlijke waarde van het drama. Wij hebben den laatsten tijd verschil lende voorstellingen gezien van de Bo- chummers; Saladin Schmitt’s regie in „Minna von Barnhelm”; „Florian Geyer” en „Agnes Bernauer”. Bij die gelegenhe den heb ik met de grootste bewondering getuigd van het kunnen van dit gezel schap. Maar na deze eerste voorstelling door de Weeners is het mij duidelijk, dat een avond, waarop een zoo menschelijk, bloedwarm en individueel spel wordt ge geven, ons Nederlanders toch veel en veel nader staat dan het gedrilde, massaal-he- roïsche in den stijl der Bochummers. Alma Seidler speelde de Leonore d’Este Zij deed dit met toewijding, gevoeligheid en een groote vrouwelijke waardigheid; haar scène met Tasso, vóór deze oneenig- heid krijgt met Antonio, werd een staal van hooge, nobele tooneelkunst, „Wo Sittlichkeit régiert, tegieren sie, und wo die Frechheit herrscht, da sind sie nichts”. Charmant, bekoorlijk en meesleepend 50 gr. 100 gr. 250 gr. 250 gr. Koffiesurrogaat 288 250 gr. Margarine (Vbtk.) 27 125* gr. 4 Juni 26A t.m. 29A 34 L. 26B t.m. 29B 1} L. 16 307 315 RlJSt Scheerzeep Sinaasappelen Spijsolie Suiker Suiker Suikerwerk Tabaksk. Textielk. 3e i Textielk. 2e serie (behalve bon K) Vleesch 27A ioo gr. Vleesch 27B 25 gr. 13 Juni 13 Juni 13 Juni 13 Juni 13 Juni 13 Juni 31 Aug. 400 gr. 31 Mei 120 gr. 1 k.g. 250 gr. 100 gr. 1 rantsoen 41 t.m. 100 Artikel Aardappelen Aardappelen HET JORDAAN-'JABARfeT GEOPEND Het Jordaan-cabaret van Mien Kaïk- hoven heeft zijn poorten geopend in de Dirk Hoogenraadstraat 170 te Scheve- ningen. Een eenvoudige, doch smaakvolle zaal- decoratie schept een gezellige sfeer, die nog verhoogd wordt door de kelnerinne- tjes in haar kleurige kleedij Een keur van artisten (zoo* uit de Jordaan) houdt het publiek aangenaam bezig. Wij noemen o.a Mien Kalkhoven. de onvol prezen cabaretière,, Albert Heineman, zanger, Jaap Snijders' veelzijdig imita tor, Leentje Morelli denachtegaal van de 'Jordaan, Larry, de drummer, het orkest van Aart Zegveld, den. Haagschen Jordaner Arie Borremans en Annie Blom, bijgenaamd „het blonde gevaar” HOOFDSTUK XVI De laatste’ gasten hadden de prech- tige villa in Riverside Drive verla‘®“ en de bedienden waren druk aan net ooruimen in de zaal, waar naar ganiei- d?ng van Meingast’s huwelijk een groot feestmaal was gegeven. .„Wi..rde In zijn weelderig .8ei?®“blQ"en werkkamer, zat de oude heer Green aan een tafel. Links van hem had Meingast plaats^ genomen, vrouw, met v.:? 1"; Z“ was getrouwd. En tegenover haar van de villa z~‘ leerde, raadsman en kins. Doch waarom daag worden afgedaan? gast. Er is toch geen Kinderen, zelfde geheimzinnige macht, welke het van de andere verwijderd hield. Terwfll dit alles voorviel, werden de beide Croockers gearresteerd, de een in het 'jachthuis in de Adirondack Mountains, de ander te New York in zijn schuilhoek bij moeder Perkins. Er volgde een groot proces, dat lang duur de en alle beschuldigden ondergingen hun welverdiende straf. Toen de oude heer Green| vernam, dat Maud reeds verloofd was, kon hij zich daar aanvankelijk slecht mee ver- eenigen. Maar dat beterde allengs, want de oude man begreep, dat hij in de eerste plaats aan Kronberg de red ding van zijn geliefde Maud hgd te danken. Bovendien had smartelijke on dervinding hem geleefd, dat eigenzin nige bemoeiingen met huwelyksaange- legenheden, hoogst bctreurenswaardige gevolgen konden Hebben. Hij wilde niet scheiden van Maud, en Kronberg van zijn kant, kon er niet toe besluiten, zich elders dan te Weenen, zijn geboortestad, waaraan hij zeer was gehecht, te vestigen. Daarom stelde de he'r Green Hofer als directeur aan en met Kronberg en Maud, die nog te New York in het huwellijk traden, ver trok hij naar Europa. Tusschen een stapel brieven en an dere poststukken, wélke Kronberg in zijn huis te Weenen wachtten, vond hij ook de aankondiging van de verloving AANKOOP PERCEELEN DOOR DE GEMEENTE De burgemeester heeft besloten ten be hoeve van de gemeente aan te koppen de perceelen Slpp' van Willem Kleijn nos. 9. 11. 13, 13A, 13B en 13C. voor de som van 19.000. D; op het terrein zich tx^ vindende panden zullen, zoo lang’ de ge meente ze nog niet npodig heeft, worden verhuurd, -in verband waarmede zij die nen te worden opgeknapt, hetgeen een bedrag zal vorderen van 3000. Voorts is besloten, in het belang van de volkshuisvesting, aan te koopen de perceelen Koningstraat van 331 tot en met 385 (oneven nummers), voor de som van 6000. MARSCH VAN HET STAFMUZIEK- CORPS VAN DE POLITIE suggereerd, in overeenstemming met den eersten, lyrischen dialoog tusschen beide Leonore’s. Traugott Müller kermen wij in Haag al uit vroeger jaren. Reeds streeks 1925 bracht hij hier met een Duitsch gezelschap een bezoek en trok toen de aandacht door zijn suggestieve, zeer eorspronkelijke décors, terwijl ik mij ook zijn voortreffelijken tooneelbouw uit Schiller’s „Die Raüber”, even te voren uit Berlijn herinner. Nu zagen wij hem in zijn werk terug, als tooneelarchitect en ont werper der costumes bij deze Torquato Tasso-opvoering door het Burgtheater. Men kan hem een afzonderlijke en op recht gemeende hulde brengen voor zijn werk; de tuin, de kamer van Tasso, met het mooie renaissance-plafond waren in drukwekkend, maar vooral de prachtige „zaal” in het lustslot Belriguardo was eeq vondst! De verdeeli'ng in boven en bene den was smaakvol, logisch en tevens prac- tisch aangebracht, de korte zware zuilen werkten monumentaal en het ronde raam, rechts boven, gaf de illusie van een zon- nigen, stralenden lentedag daarbuiten. De aankleeding van het stuk was dus een ideale. En in dit milieu speelden, I onder regie van Lothar Müthel, een vijftal tooneelkunstenaars van groot talent. Goethe’s „Tasso” is een voor alles „li terair” stuk. Het bevat verzen van groote. blijvende waarde, het’is vaak lyrisch en werd uit lange dialogen en monologen op gebouwd. Lothar Müthel heeft de moei lijke problemen, in Tasso gesteld, mees terlijk opgelost; hij lette op een waardige en toch natuurlijke dictie in de verzen, hij accentueerde het ziekelijke in den dichter Tasso, het geëmotioneerde en geladene, zonder daarbij over de schreef te gaan en kreeg zoodoende een prachtig uitgeba lanceerd samenspel en een schoone har monie in de wisselwerking der karakters: een nobele, wijze vorst, een op zijn inspi- Wat wil jij hier?» Maak, dat je wegkomt! schreeuwde Meingast, die van schrik en toorn bleek was gewor den. Zonder hem een 'antwoord waardig te keuren, wendde Roch zich weer tot den ouden heer en zei: Neemt u mij niet kwalijk, dat ik mij zonder complimenten toegang tot uw kamer heb verschaft. De zaak, waarvoor ik kom, duldt niet het minste uitstel. Ik heet Roch, ben 'particulier detective en kom uit Weenen. En wat verlangt u van mij? vroeg de oude heer ontsteld. Ik breng u uw nicht Maud Kan drun, antwoordde de detective. Hij opende de deur en Maud Kandrun trad binnen, bleek en bevend. Mijn... nicht... Maud? Maar deze dame hier is toch mijn nicht! Hij wees op de naast hem staande vrouw van Meingast - U, vergist u, mijnheer Green. Dat is Rosa Croocker, de dochter van uw boschwachter in de Adirondack Moun tains, vroeger café-chantant-zangeres. Je liegt, hond!.brulde Meingast. Hij wilde zich op Roch werpen, die bliksemsnel zijn revolver te voorschijn haalde en hem het wapen voorhield. Geen oVerhaasting, meneer, zei hij. Gebruik uw verstand en beken, dat uw zaak verloren is. Uw handlanger. Jonathan Holder, ait reeds achter slot en grendel en heeft alles bekend. Voor de Ned Maatschappij voor Nij verheid en Handel, departement ’s-Gra- venhage, heeft mr. H. van der Heide in het gebouw van de Haagsche Courant Zaterdagmiddag gesproken over de be sluiten op de ondernemingsbelasting, de vennootschapsbelasting en de vermogens belasting 1942. Mr. v. d. Heide zette uiteen, dat de nieuwe belastingontwerpen de bedoeling hebben zooveel mogelijk koopkracht weg te zuigen. Anderzijds' geven zij voor de bedrijven ook eenige verlichting. De belasting op de vennootschappen besprekend, behandelde spr. eerst de tantième-belasting, De winstbelasting I schiep een geheel nieuw systeem voor de i belasting op de winst. Ook de uitdeeling uit de overgangsreserve werd belast. De vennootschapsbelasting kent nog deze belasting op dé overgangsresereeve. De winstberekening is thans gebonden aan de veel engere begrippen der inkom stenbelasting. T.a.v. de winsten uit het buitenland bevat artikèl 28 der vennoot schapsbelasting een regeling./ Bij de vennootschapsbelasting is voorts [ingevoerd een minimum belastbaar be drag. Andere verschillen liggen o.a. in de salarisexcidenten voor commissarissen, directeuren en leidend personeel. Art. 2 der Vennootschapsbelasting noemt de subjecten, die onder deze be lasting vallen. In art. 4 is een groep ge noemd. die slechts beperkt belastingplich tig is. Daaronder valt o.a. de Staat. Voorts zijn er een aantal bedrijven, die buiten deze belasting vallen, o.a. het Staatsbe drijf der P.T.T. Spr. zette een en ander nader uiteen en ging vervolgens over tot een behandeling der technische artikelen. De Ondernemingsbelasting is ten be hoeve der gemeentep waar zich bedrijfs inrichtingen bevinden en wordt door het Rijk geheven. De heffing geschiedt naar de bedrijfsopbréngst en naar het kapi taal. De commanditaire vennootschap wordt door deze belasting zwaarder ge troffen. Wat de vermogensbelRting betreft, daaronder kunnen alleen die lichamen val len, die eveneens vallen onder de vennoot schapsbelasting 1942. Na de pauze werden nog enkele vragen gesteld en beantwoord. Eindwedstrijd te Hilversum vu ..V. Gistermiddag hebben in een der was Gusti Huber als de artdere Leonore; studio’s van den Nederlandschen Omroep Een drietal muziekgezelschappen, bij zonder populair in den Haag, concer teerde gisteravond voor een uitverkocht huis in Diligentia. Het Moetsjes-sextet opende het programma met moderne dansmuziek. Niet minder groot was het succes van het Hawaïan-orkest ,De Ma-V-I-Eilanders” met Jan de Vries, Coen van Nassau en Han de Willigen, die het hoogtepunt van den avond uit maakte. En als derde vermeldde het pro gramma het optreden van .Vlig’s Trio”. .Conferencier was Hein Funcke. die de aanwezigen met geestige babbeltjes en liedjes op onderhoudende wijze bezig hield. vroeg Mein- haast bij? he?r, ^gewPchtlgè1 «ké^mojen °£iet deur weer onmidde'liyk. gorden uitgesleld, als er “éstaat om ze af te doen. Ik °enJJ meer, iedere dag kan de lar zyn. En ik heb gezegd, Fred, dat ik mijn laatste wilsbeschikking niet zou veranderen, vóórdat jy met Maud in het huweiyk was getfeden. Thans is zy je vrouw,> en ik houd myn woord. Schryf dus, Wilkins: Ik, John Green, verklaar hiermede, myn testament van... (den datum kun je later invullen) te vernietigen. Tot universeele erfgena men stel ik aan myn nicht Maud Kan drun, dochter van mijn zuster Edith, deze zynde gehuwd geweest met Harry Kandrun. en myn neef Alfred Meingast, zoon van myn zuster Fanny, deze zyn-| de gehuwd geweest met John Meingast. ..ik, bepaal, dat myn nalatenschap gelijkeiyk moet worden Verdeeld tus schen de twee genoemde personen, myn universeele erfgenamen. De, in mijn vroeger, thans vernietigd testament aangeduide legaten en verdere regelin gen, blyven rechtsgeldig en myn erfge namen moeten naar de letter en naar den geest myn wil, waar het die pun- ten betreft, vervullen. Meingast en zyn vrouw kusten den ouden heer zwijgend de hand; Wilkins had het dictaat opgenomen en legde Green het stuk ter onderteekening voor... Juist op dat oogenblik ging de deur open. Roch trad binnen en sloot de Boter 27 Brood (of gebak) 27A Brood (of gebak) 27B Chocolade Gort Havermout Honden- en k.br. 5 14 a 10 k.g. Jam 303 500 gr. Kaas 298, 302, 306, 310, 314 100 gr. 13 Juni 288 250 gr. 13 Juni 27 X gedichten van Adama van Scheltema, terwijl anderen de strijdbare „partij- poëzie” toegedaan bleken en o.a. gedich ten als „De Oekraine” (van George Kett. man jr.)„De trommels van Mussert” en „Jongeren van Nederland" ten gehoore brachten. Buiten deze twee opvattingen viel een tweetal Afrikaansche gedichten een vers in het Groningsch dialect en de meer religieuse poëzie, vertegenwoordigd in een vers van Vondel en het gedicht „Barabas”. Was groote verscheidenheid dus niet zoozeer het kenmerk bij de cursisten, de opvatting hoe een gedicht gebracht moet worden liep meer uiteen. Over het alge meen slaagde een ieder erin, de een wat beter dan de ander natuurlijk, om zijn idee over het vers, dat hij voordroeg, kenbaar te maken. Alleen daarom al mag deze cursus goed geslaagd heeten. omdat zonder twijfel een aantal jongens en mesjes dichter bij de dichtkunst gebracht is en daar zorider schroom van durft ge tuigen. WAN BALCON VAN EERSTE ETAGE GEVALLEN De 8-jarige J. R. is Zaterdag in de ouderlijke woning aan de Loosduihsche- kade van het balcon van de eerste étage De prijsuitreiking Voor de prijsuitreiking hield de cursus leider nog een korte nabeschouwing over den wedstrijd, waarbij hij nog eens den nadruk legde op het doel van den wed strijd: het zich verdiepen in en uiL dragen van onze Nederlandsche letter kunde. opdat meer dan voorheen breeder lagen der bevolking een ander en beter begrip "ijgen van onze vaderlandsche dichtkunst. De jury had besloten een groot aantal prijzen ter beschikking te stellen ten deele als belooning. ten deele als aanmoediging. Zij kende voor drie groepen prijzen toe. n.l. voor de jongeren onder 16 jaar, voor de jongens en voor de meisjes. Eerste prijzen behaalden respectievelijk in de jongeren-groep^, bij de jongens en bij de meisjes: mej. L.'M. H. v. Wordragen uit den Haag, de heer J. Simons uit Am sterdam en mej. J. Schnabel uit Hilver sum. Tweede prijzen verkregen mej. C. de Boer uit Assendelft, de heer P. O. Klqpsterman uit Rotterdam en mej. R. Jacobs uit Utrecht. Ook werden nog derde prijzen en extra prijzen toegekend. De winnaars hebben vervolgens .voor de microfoon van hun voordrachtkunst blijk gegeven in een uitzending over den zender Hilversum I, welke men gister middag om 5.30 uur heeft kunnen be luisteren. De programmadirecteur, de heer J. C. Plate, sprak nog een slotwoord, waarin hij allen voor hun medewerking bedankte, waarna deze voordrachtwedstrijden tot het verleden behoorden. te Hilversum de Ai nd wed strijden van den voordrachtcursus. welken de Omroep heeft georganiseerd, plaats gevonden. Deze cursus, welke geleid weró door den heer' Adriaan van Hees, had ten doel het besef bij de jeugd van het cultureele be lang van onze letterkunde te versterken en te propageeren. Dat er groote belang stelling voor bestond, moge blijken uit het feit, dat een 1500-tal meisjes en jon gens tusschen den leeftijd van 14 en 22 jaar aan dezen cursus mee deed. Er was ook een wedstrijd aan verbonden waar voor de prijs was te mogen voordragen voor de microfoon van den Omroep Voor den wedstrijd schreven 120 deelnemers in. waaruit, na gewestelijke, selecteerende voorwedstrijden op 2den Pinksterdag 8 jongens en 18 meisjes voor den eindkamp aantraden. De jury, bestaande uit de heeren Adriaan van Hees. J Koetsier Muller. A. F. Mirande en A. J. Kersbergen, stond voor een verre van- eenvoudige taak. Im mers elk der deelnemers kon met oog op den beperkten tijdsduur meer dan twee gedichten voordragen, een uit vrije keuze en een uit het cursus boekje hetgeen slechts een summier overzicht van hun prestaties kon geven. Voorts liepen de opvattingen der cur sisten over poëzie in twee richtingen uit een er waren er. die de zuivere poëti sche toegedaan waren hetgeen o.m. bleek bij de vrije gedichten waar drie het zelfde gedicht #n Jan Prins („De Bruid”) gekozen hadden en een zestal deelnemet-s Brandstoffen Kookdoeleind. 01 KF 1 Eenh. 30 Apr. '43 Gen, Anthr, V 1 Eenh. 31 Mei Gen. Turf V 50 Ituks 31 Mei Brandst.krt. DV 1 t.m. 5 1 Eenp. 31 Deo. Schoft! schreeuwde Meingast, ra zend van woede. Het zal het beste zyn, je onmiddel- lijk over te brengen naar de plaats, waar je sinds den op Percy Green ge- pleegden moord thuis behoort, ging Roch onverstoorbaar verder. De deur ging weer open. Vier beamb ten van de New Yorksche crimineele politie traden binnen. De scheldende, razende Meingast werd, niettegenstaan de zyn heftigen tegenstand, zwaar ge boeid weggeleid. Ook zijn vrouw, Rosa Croocker, werd gearresteerd en naar de gevangenis overgebracht. De oude heer was achterover gezon- keq in zyn leunstoel en staarde ver suft, half wezenloos, voor zich uit. Maud ging naar hem toe, knielde by hem neer en zei, met een dopr tranen verstikte stem: Oom, oom* mag ik by u blyven, totdat u al die verschrikkeiyke dingen te boven bent gekomen? De oude heer ontwaakte ujt zyn staat van verdooving. Met bevende handen richtte hy Maud’s gezichtje naar zich op en lang en vorschend keek hy het meisje in de oogen. Toen gleed er een glans van biyd- schap over zijn ontdane trekken. Hij drukte een kus op haar voorhoofd en zei, met van aandoening trillende stem: Ja, jy bent de echte Maud, de dochter van mijn zuster Edith! Tot jou wordt myn hart aangetrokken met de- deur de schoone sport van één, twee, drie klaveraas of van de notedopjes wordt beoefend. De politie heeft deze klachten niet on beantwoord gelaten. Steeds werd inge grepen en herhaalde malen heeft de motorpolitie de str&at schoon geveegd. Het was evenwel niet gemakkelijk de heeren op heeterdaad te betrappen. Zaterdag j.l. is de zaak nu op andere wijze aangepakt. Een aantal politieman nen in burger is erop uit getrokken onder leiding van den socialen dienst der po litie. Twee man mengden zich onder de spelers, terwijl de overigen aan weers zijden de straat afsloten. Zoodra de voor bereidingen waren voltooid en geconsta teerd was, dat werkelijk werd gedobbeld, werden de pistolen getrokken en het ge heele gezelschap werd beleefd uitgenoo- digd de handen in de hoogte te stekéh en in den inmiddels aangekomen arrestan tenwagen te stappen. Allen werden over gebracht naar, het bureau v. d. Venne straat, waar zij streng werden gefouil leerd en verhoord. Bij dit verhoor kwamen er ongeloof lijke toestanden aan het licht. Eén der arrestanten, een man in de Kracht van zyn leven, bleek in 8 jaar niet te hebben gewerkt. Hij was niet ingeschreven bij h^t Gewestelijk Arbeidsbureau, maar had toch kans gezien met zyn gezin eqn steun van ruim 11 per week machtig te worden. Voor een gezin van 4 perso nen is dit niet veel, zal men zeggen, maar toch speelde deze heer het klaar een bedrag van 85 op zak te hebben. Hy kon de herkomst hiervan niet ver klaren. Natuurlijk had hij niet gespeeld, hij was net aan komen loopen, hij had er niets mee te maken, hij was nog nooit in de van Ravesteijnstraat geweest, enz. enz. Jammer ,voor hem hadden de re chercheurs gezien, dat hij stónd te spelen en dus werd hem gedurende de Pinkster dagen gelegenheid gegeven in de cel na te denken over de herkomst van het geld dat hij bij zich had. De voornaamste kwartjesvinders wer den vastgehouden en de overige spelers werden met een ernstige vermaning gaar huis gezonden. Het is te hopen, dat dit krachtig op. treden van de politie door de gokgragen als een ernstige waarschuwing ter harte genomen zal worden, aangezien anders binnen zeer korten tyd maatregelen van meer ingrijpenden aard genomen zullen Worden, (en van vele jaren geleden!) reeds békenden Raoul Aslan op de planken gezien had zou men zelfs gezworen hebben, dat rtien met een totaal ander gezelschap te doen had. I In een smaakvol décor van Stefan Hlawa werd Coubier’s lichte comedie uit de Fran- sche omwenteling gespeeld, een spel, dat opent met een geestige inleiding en een eerste bedrijf, dat geschreven ik in een bekoorlijken, zwierigen en tintelenden dia loog. Het tweede en derde bedrijf bezitten minder speelsche élegance, ook wat min- /der distinctie, maar zij nemen daartegen over weer toe aan directe komischè effec ten en onverwachte, groteske situaties. De nieuwe revolutie heeft nieuwe groote heeren in het leven geroepen, zoo b.v. den fanatieken volkscommissaris, die echter niet in alle kringen waar hij verschijnt de noodige waardeering schijnt te onder vinden. Tegen den ironischén spot van dèn aristocraat, stelt hij jzijn geloof in de revo- tionnaire’zaak, in een nieuwe wereld en zijn afkeer vén en haat tégen het oude. De toon van dezen commissaris is ruw; hij begint zyn eerste gesprek met de mooie aristocrate onmiddellijk over arresteeren, doodstraf en afmaken. Kortom hij is het typ<^van den fanatieken revolutionnairen en brutalen .geweldenaar. Maar tegen de vrouw. met haan schoonheid, haaf eeuwige, zelfs over oude én nieuwe we relden zegevierende en voor politiek fana tisme onaantastbare charme zijn noch de commissaris, noch de aristocraat opge wassen. En het is dan ook de vrouw, die tenslotte dit spel wint. Coubier rukt al spelende zelfs een laatste masker van ern stige tegenstelling weg en maakt alle oude en nieuwe conventie ridicuul door den aristocraat den zoon te latèn zijn Van een burger en den volkscommissaris den onech- tefi zoon van een markies. Zij zijn eenvoudig de producten van hun milieu en op het 1.4.x .1. kaar, als hun menschelijkheid doorbreekt, als broeders om den hals. Het .conflict brengt hen in III weer tegenover elkaar, want het gaat om de vrouw. Om Aimée. Deze Aimée werd door Hilde Wagener met talent, routine en veel tooneelraffine- ment gespeeld. Zij zegevierde niet alleen over de mannen, maar als actrice ook over dé onwaarschijnlijkste, operette-achtige situaties. En dat deed zij met charme. Raoul Aslan was een voortreffelijke Gaston, een man van oude principes, .‘ach ter wiens hooshartigheid een sterk karak- tef schuil gaat”. Ulrich Bettac was schier angstaanjagend in zijn fanatisme en zijn grofheid, toch een man met een hart, en zooals 'de schrijver het noemt, een in de revolutie groot gewordene ..achter wiens uiterlijk veel snobisme schuil gaat.” Bettac toon de zich een uitmuntend speler. En daar naast een goed, knap en intelligent regis seur. Paul Pranger was een onvergételijk sta tige en geestig raisoneerende Jean, Een acteur met een gaaf talent en een kundig typeur. Het publiek toonde zich enthousiast. B. v, Eyjselsteijn. 27A 27B Zeep 211, 228, 272, 293, 90 a 450 gr. 31 Mei G, H, I, J 90 3 450 gr. 31 Mei G, H, I, J 75 gr. 31 Mei kerheid, onbewegelijk bijna en toch vol Het Stafmuziekcorps van de politie zal morgenmiddag een marsch maken. Om half 3 wordt vertrokken van het bureau van der Vennestraat. De route Hoefkade, van Ravesteijnstraat, mastraat, Hobbemaplein, Herman Coster straat. Paul Krugerlaan, Loosduinsche- weg, Apeldoornschelaan, Dierenschelaan. de la Reyweg, Kampstraat, Hobbema plein, terug naar de van der Vennestraat D. DE JOSSELIN DE JONG In den' ouderdom van 52 jaar is over leden de gep. kapitein ter zee D. de Jos- selin de Jong. De- teraardebestelling vindt morgen te kwart voor 2 op Oud Eik en Duinen plaats. weelderig zat ü- - tafel. I.—.».—— heer Green hem 1<MWV- rechts de wie hij* eenige uren tev°^®n -- den eige- zat diens recht?£®- vriend. nir. t._

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1942 | | pagina 5