MUNDI
SAUSPOEDERS
Sporhfo^
ffl
Hl
DE FAMILIEVEETE
WICKS
Verkoudheid»
Lederen kleeding
STADSNIEUWS
z
SPORT
KUNST EN LETTEREN
FEUILLETON
D.H.C. bewees V.U.C. een dienst
HAAGSCHE COURANT Maandag 7 Februari 1944 le bl. pag. 2- - - -
RESIDENTIETOONEEL
De gevaren van het stadsverkeer
BALLET YVONNE GEORGI
ALFRED GEHRI DE GROOTE
ONBEKENDE
16 11
16
16
16
16
17
16
16
17
16
3
3
2
2
3
3
4
1
3
2 10
2 23 62-25 1.53
3 21 40-20 1.40
6 16 36-28 1.06
6 16 60-49 1.06
6 17 38-34 1 06
6 15 30-30 1.00
7 14 31-56 0.87
8 13 47-54 0.86
9 29-46 0.60
8 29-60 0.53
luy
t
Maasstedelingen. De stand
is voorgekomen.
1 11
kampioen
te
kunnen
9
had
ge-
muur
i
VOETBAL
me bent geweest. Je ziet er schattiger
uit dan ooit. Het is alleen maar jam-
dat ik mijn hengel niet bij me
den
dien
was
fijnen
zijn
niet
Delftenaren speelden met 00 gelijk
tegen Ajax
9
6
7
7
6
6
6
4
4
9
7
7
7
6
5
6
3
3
2
3
6
3
3
5
3
2
veld,
hoewel
de
te
groote
2555
Quick
U. V.S.
H.V V.
UV.V.
Elinkwijk
Gouda
B.M.T.
V I O S.
Velox
V. DL.
20 Nadruk verboden
DOOR B. ZWARTS
ONGEVALLEN: De 56-jarige M. A. S.
uit de Berberisstraat viel van zijn fiets
op den Scheveningscheweg bij de Java-
straat, doordat zijn voorvork brak. Hij
kreeg een hersenschudding en kneusde
zijn linkerkaak. S. werd opgenomen in
het ziekenhuis Westeinde. In de Groote
QUICK WON MET 3—1 VAN H.V.V.
De Westelijke inhaaldag heeft de
kansen van V.U.C. op het kampioen
schap van het tweede district aanzien
lijk verhoogd. De Haagsche zwart-wit-
ten hadden zelf vrjj-af, maar in Delft
was D.H.C. zoo vriéndelijk het bezoe
kende Ajax in een doelpuntloos gelijk
spel een punt te ontfutselen, waardoor
de Haagsche voorsprong op de Amster
dammers 3 l»nt. bedraagt, met nog twee
wedstrijden voor den boeg, voor elk der
beide gegadigden. Voor V.U.C. resteeren
nog: thuis Feijenoord, uit D.H.C.; voor
Ajax: uit ’t Gooi, thuis Blauw Wit. Het
loopende protest buiten beschouwing
latende, heeft V.U.C. derhalve nog
2 punten noodig om zich op den komen
den Zondag
noemen.
De strijd te
record aantal
zoowel uit Delft en Amsterdam, als uit
den Haag, want de geheele zwart-witte
aanhang was uitgeloopen. Het resultaat
van dezen kamp moet wel een groote
deceptie voor de hoofdstedelingen zijn
geweest; zij zullen er wel niet op gere
kend hebben het kunststuk van de vorige
week, toen V.U.C. met 80 werd ge
kraakt, te kunnen herhalen, maar er zal
toch wel goede hoop op een overwinning
zijn geweest De schotvaardige voorhoede
van een week tevoren was nu echter ver
nageld; er kwam geen enkel geldig doel
punt van een Amsterdamschen voet en
waar ook bij D.H.C. een schutter van
formaat ontbrak, eindigde men,
men was begonnen: 00
kranige prestatie van de
gastheeren, die
1923;
land”,
„Arja", 1938„Heabanus” aus der „Mi-
chaelsberger Handschrift”, 1939.
Bij de uitgeverij De Schouw verschijnt
deze maand een Nederlandsche vertaling
„Von der Freiheit des Wortes" (Over
de vrijheid van het woord) vertaald door
en met een nawoord van mr. Roel Hou-
wink.
Zondag werd in een plechtige bijeen
komst in de aula van de universiteit te
Keulen de prijs aan dr. Ernst Bertram
uitgereikt.
over heel de wereld bekend
Delft had natuurlijk een
toeschouwers getrokken,
Zaterdagavond heeft het Residentietoo-
neel (directeur Dirk Verbeek) de pre
mière gegeven van de Zwitsersche klucht
„De Groote Onbekende”, door Alfred
Gehri, in regie en vertaling van mevrouw
Bets Ranucci Beekman.
Een stuk, spelende in een klein café
op Montmartre. Een van die „petits cafés”,
waar de kleine Fransche burgers elkaar
ontmoeten en zich een brokje Parijs’ leven
afspeelt. Gehri heeft het niet nauw ge
nomen met de psychologie in zijn stuk.
Het was hem allereerst om kluchteffecten
te doen. Zijn personen zijn als typen
echter aardig geteekend. Daar is madame
Blondet, de eigenaresse van het restau
rant, gespeeld door Marie Meunier Nag-
Laat deze nu 2564
REPAREEREN EN INVETTEN bij
INDIANA LEDEREN KLEEDING
INDUSTRIE
O Buitensingel 131132 TeL 77.26.57
Ja, zei Jean, niet uit het veld ge
slagen, ik heb geluk vandaag. Schit
terend, dat ik je hier bij het gat in
den muur ontmoet. Ik begon me al af
te vragen, wanneer ik een kans zou
krijgen je weer eens alleen te treffen.
Ofschoon ik het eigenlijk niet moest
zeggen, otndat je zoo onaardig tegen
NOORD—ZUID TE UTRECHT: De N.K.B.
heeft besloten, dit jaar geen wedstrijden
om den Zilveren Korf en om den Zilveren
Nieuws van den Dag-bal te laten spelen.
De wedstrijd Noord-Zuid zal Hemelvaart-
dag te Utrecht worden gesspeeld Bij
zondere omstandigheden voorbehouden,
zullen de kampioenswedstrijden dit jaar
wederom worden gehouden.
(Zie verder le blad pag. 3.JJ
VERSOH-fHT aan AtLP (UOTKW
ABONNSMmiVrBN A fz> 9o
re cevsN aam oe AoHin‘rrMn* wm
*veEKBZAP.'SPORTf
AMtrSRMM
INSTITUUT VOOR RADIOTECHNIEK
Den Burghstr 17. Voorb Tel. 779084
Schriftelijke opleiding
a. Radiotechnicus (dipl N R Gen.)
b Geluidsfilmtechniek
c. Radiocentrale-techniek.
Inlichtingen en proefles op aanvraag.
In de toekomst zal er een
vraag naar radio-technici zijn.
Van den wagen naar de slede. Man
en paard zijn getrouwe kameraden.
Beiden hebben zich op den winter inge
steld. De paarden hebben voor den
winter een warme vacht, waarop de
damp in ijs verandert en de voerman
draagt een hoofdbeschermer, vilten
laarzen en een dikke jas.
(P.K. Knirsch-H.H.-St.)
van
bevindt zich
welke haard
omstreeks Mei 1943 te ’s-Gravenhage is
ontvreemd. Hun, die hieromtrent inlich
tingen kunnen verschaffen, wordt ver
zocht zich te vervoegen aan genoemde
inspectie op werkdagen tusschen 9 en
17 uur.
die op de treeplank stond van een wagen
van lijn 6 in aanraking met een verkeers-
zuiltje. Met een gat in het hoofd werd
zij vervoerd naar het ziekenhuis Zuid-
wal.
Aan het hoofdbureau
politie, Alexanderplein 12,
een haard, merk „Mignon1
was in 62
ernstig
zooals
Het was een
groen-zwarte
met een enorme geest
drift speelden en daardoor den Amster
damschen aanval hoegenaamd geen kan
sen gaven. Ajax speelde technisch beter
en gemakkelijker, maar de Delftsche ver
dediging en middenlinie waren niet te
vermurwen. Drager, de held van de vorige
week, kwam er niet doorheen en nu ble
ven zijn prachtige, zuivere voorzetten
achterwege; Fischer, de andere vleugel-
DR. ERNST BERTRAM De „Rheinische
Literaturpreis 1943” werd toegekend aan
dr. Ernst Bertram, hoogleeraar in Keu
len. Hij werd 27 Juli 1884 in Elberfeld
geboren en studeerde aan de universi-
teiten in Bonn. München en Berlijn. In
1907 promoveerde hij. In 1919 vestigde
hij zich als privaat-docent in Bonn na
de verschijning van zijn boek„Nietzsche:
Versuch einer Mythologie”. In 1922 gaat
hij naar Keulen, waar hij sedert dien
werkzaam is en o.m. ook de nieuwere
Duitsche literatuur doceert. In 1939 ont
ving hij den Görresprijs. Opmerkelijk is
de invloed van Stefan Georges op Ber
tram. Gereleveerd mogen worden zijn
vaderlandsliefde (zijn strijdschrift tegen
Maurice Barrès) en zijn belangstelling
voor de volkseigene problemen in de
grenslanden. Van zijn verzenbundels noe.
mtM wij „Gedichte” 1913„Straszburg",
1920 „Der Rheln”. 1922„Wartburg”,
„Nornenbuch”, 1925„Griechen.
1934 „Sprüche und Aphorismen”,
Twee buitengewone premières.
In een stampvol Gebouw voor K. en
W. werden Zondagmiddag door Yvonne
Georgi’s afdeeling ballet van den Amster.
damschen Stadsschouwburg de balletten
.Demeter” en „Les Attimaux modèles”,
begeleid door het onder leiding van L. M.
G. Arntzenius staande orkest van de
Opera volgens de choreografie van de
leidster als premières voor den Haag
ten tooneele gebracht. Voor „Demeter”,
een dramatisch ballet van Yvonne Ge-
orgi, waaraan Homerus’ hymne aan De
meter ten grondslag ligt, schreef de Ne
derlandsche componist Jan Koetsier een
subtiele, thematisch zeer knap gebouwde
en vooral in het tweede en vierde tafe
reel sterk sfeerscheppende, fraai geïnstru
menteerde muziek, welke ondanks enkele
psychische inzinkingen in haar doorwer
kingen een voortreffelijk vakmanschap
verraadt. Yvonne Georgi trachtte in dit
mythologische onderwerp door de sober
heid der choreografie, door de natuur-
Marktstraat" kwam "de M-jarigé “j. wï-B?, lükheid en eenvoud der bewegingen tot
Niet zoo gelukkig als u dacht,
meneer Montnoir, lachte ze. Dit Is
Francois Fallait, een oude kennis van
me. Hij logeert op kasteel Ognon Cou-
teau.
Zijn ergernis verbergend, glimlachte
Jean, terwijl hij overeind kwam, nadat
hij den top van den steen had bereikt.
Aangenaam, meneer Fallait, zei
hij vormelijk, ik wist niet, dat juf
frouw Murat gezelschap had. Ze maak
te op mij den indruk alleen te zijn.
Francois Fallait lachte. Hij was een
tamelijk knappe jongeman, ofschoon
zjjn trekken nogal week waren en zijn
haren iets te veel krulden om volkomen
natuurlijk te zijn. Maar hij had be-
waar Rini Otte een aardig meisje van
maakte, de vrouwelijke hulp in ’t café
j Agathe, door Mimi Boesnach tot een ju-
i weel van een tooneeltype gemaakt, een
slonzige, goedhartige volksmeid, een knap
stukje tooneelcreatiede concierge
madame Portal, met gloed en verve ge
bracht door Coba Kelling de hartenver-
overende Mado, een opvallende rol van
Cathy Buning en tenslotte Adèle, een zure
dame, die op iedere argelooze vraag een
bits antwoord en op ieder gezegde een
snibbige hatelijkheid gereed heeft. Joekie
Broedelet maakte van deze ongemakke
lijke madame een figuur, die in de zaal
een levendige reactie te weeg bracht, de
beste creatie, die ik ooit van haar zag.
Dan is er de charmeur Georges, achter
volgd door vrouwen en toch een eerlijke,
goedhartige en correcte jonge kerel (Henk
Rigters, die zeer op dreef was), de goed
moedige Sneeuwwitje (Maucotel) een
prachtig type door Piet Bron gespeeld,
de kolenhandelaar Casimir (een voortref
felijke typeering door Louis Steenbergen)
de journalist Lalouze (Eric van Ingen),
I.erat (André van Zandbergen), de chauf
feur Lulu (Bert Dijkstra), een onmoge
lijke kwast Cavoret, half zakenman, half
oplichter, door Richard Flink vertolkt en
Lalouette, een nog altijd temperament
volle oude heer, waar Jan van der Lin
den met zijn onuitputtelijk typeurstalent
weer een prachtige creatie van maakte.
Dan was er nog de postbode Lory, door
Henri Duiveman getypeerd en tenslotte,
de man om wien het heele stuk draait,
de uitvinder en groote onbekende Telgruc,
door Frans Bogaerts tot een allerzonder
lingste verschijning gemaakt, waarnaar
de heele zaal in stomme verbazing en
spanning zat te kijken
Het stuk krijgt, zoodra deze Telgruc in
de belangstelling van alle gasten uit het
café komt te staan, meer teekening en lijn.
Het eerste bedrijf eindigt vol kleur en
met veel belofte. Het tweede bedrijf heeft
allerdolste momenten, het slotde binnen
komst van den uitvinder met zijn lang
verwachte apparaat, is een hoogtepunt.
Maar jammer genoeg zakt het laatste be
drijf sterk, de lijn raakt er weer uit en
de lange betoogen van Cavoret interes-
seeren maar half. Hier heeft de auteur
zijn tijd niet spannend weten te vullen
en maakt het stuk een weinig sterken
indruk. Het publiek amuseerde zich en de
spelers speelden merkbaar met plezier
hun verschillende typen Aan het slot
veel applaus en veel bloemen. B. v.
Eysselsteijn.
3 24 63—37 1.50
4 21 47—24 1.31
4 18 26—22 1.12
6 17 26—20 1.06
6 17 35—40 1.06
6 17 30—31 1.00
7 15 33—45 0.93
8 14 25—34 0.87
2 11 10 31—47 0.58
9 29—45 0.56
30 voor
I is nu:
V.U.C.
I Ajax
I Feijenoord
D.H.C.
V.S.V.
Blauw Wit
Haarlem
Emma
R.F.C.
’t Gooi
In de tweede klasse A van district II
werden hier ter stede twee plaatselijke
ontmoetingen gespeeld,
een 31 overwinning
H.V V. waardoor de Haantjes hun kam-
I pioenskansen hebben vergrootde andere
I bracht een 20 overwinning van B.M.T.
op V I O.Swaardoor het gevaar voor de
onderste plaats voor de Fruitwegspelers
I goeddeels is geweken. Hoewel de ont
moeting QuickH.V.V. niet het spannen
de en enerveerende karakter droeg,
l waarvan de wedstrijden tusschen
I plaatselijke rivalen plegen vergezeld
I gaan, was er toch wel sfeer in èn rondom
het veld. Doch het waren geen bijster
gevaarlijke Leeuwen, die op het A.D.O.-
terrein in het strijdperk traden, zoodat
de overwinning van het technisch veel
beter spelende Quick geen oogenblik in
gevaar is geweest. Het begin beloofde
een sensationeelen kamp. In de eerste
minuut ontsnapte het doel van de gast
heeren aan doorboring, toen Colthoff vrij
staande over den bal heen maaide en
nog geen vijf minuten later kogelde de
I Grooth een ver schot achter den uitge
loopen Dankelman in den uitersten boven
hoek (10). Quick trok zich met dezen
I voorsprong in de verdediging terug de
I middenlinie bleef ver achter en de voor
hoede ging in diepe W-formatie spelen.
Daar ook H.V.V. hetzelfde speltype hul
digde bleef er weinig schoons te genieten
meer over. In het middenveld was telkens
een groote gaping waarvan aanvankelijk
de gasten het meest profiteerden, doch
de zwakke voorhoede was niet bij machte
de hechte verdediging der gastheeren te
passeeren. De eenige. die in de voorhoede
van de gasten een pittige en goede partij
speelde was Colthoff en ook Benning op
den linkervleugel deed aardig werk, doch
als geheel was het te doorzichtig om
succes te hebben. In elk opzicht waren
de Haantjes de meerderen. De midden
linie schitterde met Holtappel op de spil-
plaats en in de voorhoede verzette Arke
ma bergen werk als zwerver. Zijn passes
waren afgemeten en zijn schoten op doel
niet zonder gevaar. Ook de Grooth roerde
zich geducht en won de meeste duels
van Gentis. Van rechts ging minder uit,
doordat Schoemaker zich kennelijk ontzag
wegens een nog niet genezen blessure en
Pronk het niet gemakkelijk had tegen den
invaller-back Leroy. Nog voor de rust
vergrootte Quick den voorsprong. De
Grooth kreeg een hoekschop te nemen,
waaruit Schoemaker uit een kluwen spe
lers, die Dankelman het uitzicht belem
merden verrassend inschoot (20). Na
de thee legden de Leeuwtjes wat meer
geestdrift aan den dag. Ook Quick trok
wat meer naar voren, zoodat de toeschou
wers een aantrekkelijke tweede helft kre
gen te zien. Niet lang na de hervatting
zette Pronk keurig voor en Arkema
maakte geen fout (3—-0). Stein had intus-
schen met v. Heeswijk van plaats gewis
seld, hetgeen niet veel verbetering bracht,
zij het, dat v. Heeswijk het eenige H V V -
doelpunt maakte van den vleugel af
(31). Schoemaker kreeg weer last van
zijn blessure en verliet het veld, doch
Quick bleef de sterkere, hoewel geen
verandering meer in den stand kwam De
ranglijst luidt thans:
15 10
15
15
15
16
15
16
15
15
15
eén ondoordringbaren
vormd.
Ik ben bang, dat u niets zult zien
tot de mist optrekt, meneer Fallait,
merkte Jean op. Het kan binnen en
kele minuten opklaren, maar het Kan
ook uren duren. Dat is hier nu eenmaal
zoo.
Hij wendde zich tot Trixie.
Ik was juist op weg naar kasteel
Ognon Couteau om je grootvader een
bezoek te brengen, zei hij. Ik wist
niet, dat jullie gasten had. Misschien is
het nu beter mijn visite tot later datum
uit te stellen.
Trixie haalde haar schouders op.
(Wordt vervolgdJk
schaafde manieren en scheen zich niet
bewust van het pijnlijke van de situa
tie.
Trix, zei hij, nadat de kennisma
king met Jean voorbij was, je bent
een schoffie. Moet je eens naar mijn
broek kijken. Hoe kan iemand z’n klee-
ren nu schoon houden, als je hem zoo
over rotsblokken laat klauteren. Waar
is nu het fraaie uitzicht, dat je me
hebt beloofd. Ik kan door den mist niets
zien.
Trixie lachte, terwijl Fallait rond-
Keek, als wilde hij het dichte mistgor
dijn doorboren; dat plotseling op gerin-
gen afstand ter weerszijden van hen
I man en ook een der prominenten uit den
strijd tegen V.U.C., zag evenmin kans
tot een goeden voorzet te komen, zoodat
de vooruitgeschoven Brockmann, die ver
leden week viermaal scoorde, vergeefs liep
te wachten op een goed aangegeven bal.
De Delftenaren vormden een hecht de-
fensieblok en de drie kansen meer
waren er niet welke Ajax in den ge-
heelen wedstrijd kreeg, bleven onbenut.
Eenmaal onderschepte v. d. Broek een
prachtig schot van Brockmann, eenmaal
schoot Fischer rakelings over en eenmaal
schoot van Dijk keihard tegen den on
derkant van de lat.
Verleden week lukte alles, wat de Am.
sterdamsche voorhoede ondernamnu
vlotte het niet. Juist zooals bij de Delfte
naren, was ooik de Amsterdam sche ver
dediging op haar post en hoewel D.H.C.
door haar onvermoeid zwoegen vermoe
delijk wat meer en betere kansen kreeg
dan Ajax, kwam het toch ook van dezen
kant niet tot doelpunten, doordat de
schutter ontbrak. Dijkman, Bruins en van
Geest probeerden het wel telkens, maar
het bleef steeds bij pogen. Doordat het
feu sacré van D.H.C. het betere spel van
Ajax niet tot ontplooiing liet komen, was
het geen hoogstaande kamp, maar de dui
zenden kijkers hebben zich toch geen mo
ment verveeld, want spanning was er te
overzij hield aan van de eerste tot de
laatste seconde. Het resultaat was voor
den neutralen toeschouwer bevredigend;
geen der partijen zou de overwinning heb
ben verdiend. D.H.C. heeft nu achtereen
volgens drie kampioenspretendenten den
voet dwars gezet: Feijenoord, V.S.V. en
Ajax. Dat wil zeggen, dat V.U.C. ook
voor een heet vuur zal komen te staan en
daarom zal het verstandig zijn, indien de
zwart-witten er voor zorgen, dat zij den
thuiswedstrijd tegen Feijenoord in winst
omzetten. In de lagere regionen in dit
district is de spanning gisteren toegeno
men. doordat 't Gooi er te Rotterdam in
is geslaagd met 32 te winnen van
R.F.C., waardoor de Hilversummers nog
maar één punt ten achter zijn bij de
Rotterdammers, die bovendien een wed
strijd meer speelden. Zou 't Gooi zich
toch nog kunnen redden? Voor Ajax zal
het Zondag een heele toer worden in den
uitwedstrijd tegen de hekkesluiters. Het
is wel een merkwaardige strijd geweest.
Hoewel de rust met 00 aanbrak, hadden
de Rotterdammers zeker een 3—0 voor
sprong verdiend. In de tweede helft nam
R.F.C. de leiding, maar steeds maakte
’t Gooi weer gelijk, den laatsten keer 5
min. voor het einde. Daarmede scheen de
strijd beslist, doch nog voor het eind
signaal had geklonken bezorgde de ex-
doelman Mostert ’t Gooi de overwinning!
Emma heeft zich definitief in veiligheid
gebracht door den uitwedstrijd tegen
Blauw Wit met 32 te winnen. Feijenoord
—Haarlem was zonder belang; het werd
de
Dg eene bracht
van Quick op
AN1S €N
reu»»
gevens. De heer Paul verstrekte
vergelijking de cijfers van 1921 af.
dat jaar lieten 20 menschen bij ver
keersongevallen hier ter stede het
ven.
DAMMEN
KAMPIOENSCHAP VAN NEDERLAND:
Zaterdag en Zondag werden in Leiden de
6e en de 7e ronde voor het persoonlijk
kampioenschap van Nederland gespeeld,
waarvan de uitslagen luiden: 6e ronde:
HellingmanJernberg 20; IJffVos
20; Rinsmavan Dartelen 02; Baas
v. d. Kraan 02; HuismanBeers 11;
AndersonKeller 02 en Kinnegin
Metz 2—0. 7e ronde: MetzHuisman 11;
KeilerBaas 20; v. d KraanRinsma
11; van DartelenIJff 02; VosHel
lingman 20; AndersonJernberg 02
en BeersKinnegin 20. De stand is
thans; 1 Huisman, Kinnegin en Keiler, al
len 10 punten; 4 van Dartelen, Vos en
IJff. allen 8 punten: 7 Hellingman. Beers
en Metz. allen 7 punten; 10 v. d. Kraan
6 pnt.; 11 Anderson en Baas, beiden 5
pnt.; 13 Jernberg 4 pnt14 Rinsma 3 pnt
KORFBAL
ONVERDIENDE NEDERLAAG VAN
GYMNASIASTEN: Tegen de verwach
ting in is GymnasiastenHet Zuiden
een tamme partij geworden waaraan alle
felheid ontbrak. Reeds in de le minuut
hadden de Rotterdammers door mej.
Kindt succes, waarna zich een gelijkop-
gaande strijd ontwikkelde met sterke
verdedigingen aan weerskanten Nadat
W. Engels, toen er een half uur gespeeld
was. gelijk had gemaakt, bleven ook in
de 2e formatie de defensies domineeren.
Kort na rust maakte Bol minder fraai
12. doch de thuisclub kreeg meer kan
sen. Loeven maakte dan ook 22 en toen
leek het er op, dat G.K.V zou gaan
winnen Coster en F Engels vielen n.l.
gevaarlijk aan. maar hadden pech met
hun schoten. Onverdiend sleepte v. Herk
kort voor het einde een 23 zege voor
Het Zuiden uit het vuur. Gymnasiasten
miste H. v. Wickevoort Crommelin, die
door Koerselman werd vervangen.
Op het aangrenzende terrein was H.K.V.
tegen H.S.V aanvankelijk sterker en
spoedig had dan ook Korsen succes Een
verdedigingsfout van v. Baaien stelde
Hardebol evenwel in de gelegenheid ge
lijk te maken (1—1). Na vakwisseling
keerden de kansenSteenhoff. een aan
winst voor de blauw-zwarten. had twee
maal achter elkaar succes (31). Na de
rust werd het door Blonk van verre
41 door Nell werd de eindstand 42.
Bij H.S.V. sneelde Oele in plaats van
Hen
de onjuiste agogische verbreedingen in
het laatstgenoemde werk. In dergelijke
kleinigheden zal zich het inzicht van Eli
sabeth Everts nog moeten verscherpen.
Haar meesterlijk voorgedragen Ballade op.
52 in f lokte tot slot een toegift uit. Vele
bloemstukken en langdurige hulde. K.
Brinkmann.
HANS VAN DE WALL 75 JAAR: Mor
gen bereikt Hans van de Wall, vooral bij
het Indische lezerspubliek bekend onder
zijn schrijversnaam Victor Ido, den 75-
jarigen leeftijd. De vele oudgasten in
onze stad, die van de Wall’s buitenge
woon vruchtbare jaren op het gebied van
tooneel, muziek en literatuur in Indië
hebben meegemaakt, zoo vaak bijgestaan
door zijn begaafde echtgenoote, mevr. J.
E. van de Wall-Assé, weten welke plaats
hij in Indië’s cultureele leven in deze
eerste helft van de 20ste eeuw heeft in
genomen; door zijn voortgezetten publi-
cistischen arbeid is dit in later jaren ook
buiten Indië bekend geworden. Sedert
het begin van den oorlog is van de Wall
Hagenaar gewordenzijn velen vrienden
hier ter stede, die den dag van morgen
zouden willen aangrijpen hem te huldi
gen, kunnen wij mededeelen, dat de heer
van de Wall er de voorkeur aan geeft
der. dag in alle stilte door te brengen.
De dood van zijn zoon, dr. V. I. v. d. Wall,
den jongen begaafden oudheidkundige,
heeft over zijn levensavond een zware
schaduw geworpen, maar de 75-jarige
heeft zijn arbeidskracht niet verloren. In
de eerste plaats ordent hij ten behoeve
van het Koloniaal Instituut de literaire
nalatenschap van zijn zoon. Een nieuwe
roman en een bundel schetsen liggen ge
reed voor de pers; ook wacht een 5de
druk van zijn bekenden roman ..Paupers”
op verschijnen. Tenslotte werkt de 75-
jarige auteur nog aan een nieuw tooneel-
stuk. Bij de vele gelukwenschen, die
hij morgen ontvangen zal, voegen wij
gaarne de onze.
De 3e Kamermuziekavond
van het Residenrtie-orkest a.s. Donderdag
in „Diligentia" wordt gegeven door „Het
Nederlandsch Strijkkwartet”, bestaande I
uit: Louis de Ruyter, le viool, Adriany
de Smet, 2e viool, Henk van Calsteren,
altviool. Martin Zagwijn, violoncel, met I
medewerking van Herman Stotijn, con-1
trabas.
Het 3e abonnementsconcert
serie B van het Residentie-orkest vindt
plaats a.s. Woensdagavond in het Ge
bouw” onder leiding van Toon Verhey.
De violist Willem Noske verleent zijn so-1
listisohe medewerking.
SCHERMEN
RECORD AANTAL SCHERMERS TE
BUSSUM Ter gelegenheid van haar 20-
jarig bestaan hield de Gooische Scherm-
club groote wedstrijden. Het aantal deel
nemers bedroeg 156, een cijfer, dat in de
schermwereld nog niet
De uitslagen waren
Damesfloret1. mej. van der Klaaijyv
(alhier) 6 gew. part. 5 ontv. treffei
2 mej. Hessink (A’dam) 573. mej.
Secreve (alhier) 3114: mej. Munnink
(R’dam) 3—12.
Heeren sabelle klasse1. Mosman
(A’dam) 10—12 2. Hoevers (alhier) 7
163. van Dalen (den Bosch) 7204.
Kuypers (alhierï 721. Tweede klasse:
1 Haneveld (Leiden) 8 gew. part. 2.
Roosch (R’dam) 5113. van de Korper
(den Bosch) 5—12
Degen 1. Weber (Utrecht) 9122.
van Hulzen (Utrecht) 883. van Triest
(A’dam) 8—94. jhr mr. van Sasse van
IJsselt (Utrecht) 7—11.
Equipe sabelOm den Gooischen wis-
selbeker, afd a.1. Parade et Riposte
(alhier) 20 gew part (A. C. Montfoort,
E J Kuypers en K van Vliet) 2 St
Michael (alhier) 19 gew.; 3. Haagsche
Politie Sport Ver. 15 gew.4. A.S.C.
(A’dam) 15 gew. Afd. b. zaal ter Weer
(alhier) 14 gew. 34 tr.2. Schermver.
Utrecht 14—363. Hermandad (R’dam)
12—36 4. Incassobank (A’dam)* 1238
5. HPSV 2 (alhier) 12—40.
TRIO PASQUIER: Als eerste nummer
geen transcriptie van een Mozart’sche
clavecimbel-sonate, maar een bewer
king van een Orgelsonate (in C) van
J. S. Bach door Mozart voor strijktrio,
wat de twee laatste deelen betreft. Het
eerste deel bewerkten de Pasquier’s
zelf voor hun combinatie. De z.g. trans
criptie van Mozart toonde dan ook niet
het wezen van den toondichter, zooals
wij dat uit de meeste zijner werken
kennen. Het is wel een diep-ernstige
muziek, maar zonder den hemelschen
glimlach, die Mozart in ernst en leed
nog eigen kan zijn. In de expressieve
weergave misten wij charme van klank,
zooals die een genoegen werd bij de
volgende compositie, een posthuum Trio
in Bes-dur van Schubert. Licht- en in
nigheid gingen wonderschoon samen en
ook pittigheid en geestigheid ontbraken
niet. Zeer virtuoos en toch zuiver van
stijl werd de Finale gespeeld. Een groot
succes.
Het Trio in Ut majeur van Jean Fran-
?aix is een gemakkelijk aansprekende,
niet diepgaande muziek. Al is zij ook
niet sterk oorspronkelijk, de aanhooring
heeft hare behagelijkheid. Op fraaie
uitvoering komt het hier wel aan en
daarin zijn de vertolkers niet tekort ge
schoten. Maar sterke indrukken als met
Schubert werden toch niet gewekt.
Het hoogtepunt van den middag werd,
zoowel wat compositie als weergave be
treft, bereikt met Beethoven’s Trio opus
9 in G-dur. Voor de uitdrukking, die
hier noodig is, bleken zich toongeving
en psyche van de vertolkers bij uitstek
te leenen. Geestdriftige bijval. J. C.
Manifarges.
CONCERT IN DE ROLZAAL: Het derde
der vanwege het Departement van Volks
voorlichting en Kunsten georganiseerde
concerten, i« Zondagochtend in de rolzaal
gegeven met medewerking van den tenor.
zanger Albert Dana en den pianist George
v. Renesse, die het programma opende met
een muzikaal sterke, ook technisch wel
verzorgde vertolking van Schuberts van
echte „Musikfreudigkeit” doortrokken
sonate in A gr. t. op. 120, terwijl hij het
eerste gedeelte besloot met de berceuse
op. 57 en een barcarolle van Chopin,
welke werken eveneens met veel klank-
charme en muzikale distinctie werden
voorgedragen. Daartusschen zong Albert
Dana een vijftal liederen van Rob Schu
mann, waaronder het minder bekende
„Abends am Strande” met zijn hoogst
eigenaardigen tekst. Na de pauze hoorde
men den zanger nog in een viertal op
Fransche teksten gecomponeerde liederen
van Liszt en zes chansonnettes naar ge
dichtjes uit de 17e en de 18e eeuw, door
Henk Badings in 1943 getoonzette, psy
chologisch kernzuiver getroffen en in de
adequate sfeer geheven. Dana’s tenorino
valt niet op door opulente vocale mid
delen, maar hij weet zijn zeer lyrisch aan
gelegd orgaan goed te gebruiken, zingt
onberispelijk zuiver en gemakkelijk, ter
wijl zijn voordracht getuigt van groote
muzikaliteit en literair begrip, ook zijn
voortreffelijke articulatie is een aantrek
kelijke eigenschap van zijn zingen, dat in
het goed bezette zaaltje ook qua volume
wel voldeed. Warmgestemde bijval lokte
als toegift nog Caplet-la Fontaine fabel
,Le loup et l’agneau” uit. Van Renesse
speelde in het tweede gedeelte nog een
Tema con variazione van Badings (van
1937 dateerend, naar de heer Goverts in
een korte toelichting meedeelde) bijzon
der knap en boeiend werk, dat den ver
tolker nog eens ten volle gelegenheid gafj
tijn kwaliteiten als musicus van distinc
tie en virtuoos pianist naar voren te
brengen. Mr. A. J, F. J. Jung.
LYRA ANTIQUA: In Pulchri heeft Za
terdagmiddag bovengenoemd kameror
kest, onder leiding van Hein ’s Grave-
sande, zijn tweede concert gegeven,
waaraan Edvard Röntgen zijn solisti
sche medewerking verleende en wel als
vertolker der viola da gamba-partij in
een Concert van D gr. t. van Tartini.
Het orkest begon met een Suite voor
strijkers, hobo en twee hoorns in G kl.
t. van Lully. De Ouverture viel al da
delijk op door hare statige breedheid
en voorname praal. In Tartini’s Con-|
eert gaf de gambist
en nobelzoeten klank,
instrument uitlokt. Het
het minst het innig-ernstige Grave, dat
stemming wekte en waarin orkest en
dirigent begrip toonden voor de bedoe
lingen van den solist. Van „Eine Abend-
musik” van Haydn (strijkers, twee
hoorns) zal men met genoegen hebben
kennis genomen.
Na de pauze Twee Divertimenti voor
twee fluiten, vijf trompetten en vier
pauken in C van Mozart. Zonder strij
kers spreekt de psyche van den Salz
burger' meester niet zoo treffend, maar
toch geldt het hier een belangwekkende
compositie, die meer dan historische
waarde bezit. De verdienstelijke vertol
king heeft het talrijke publiek geboeid.
Aan bijval ontbrak het niet. Edvard
Röntgen is met warm applaus hulde
betoond. J. C. Manifarges.
PIANO-AVOND ELISABETH EVERTS:
In een zeer gevulde „Diligentia”-zaal
heeft de jeugdige pianiste Elisabeth
Everts Zaterdagavond een concert ge
geven. Haar programma vermeldde com
posities van Haydn, Schubert, Franck,
Fauré en Chopin. Elisabeth Everts is stel
lig één onzer technisch meest ontwikkel
de pianisten, wier passagespel de egali-
teit en WW octavenspel en melodievor
ming de klaarheid en zuiverheid van een
waar en aangeboren virtuozendom bezit
ten. Aan deze groote kwaliteiten hebben
haar vertolkingen van de Sonate in F
van Haydn en de Impromptu in Bes van
Schubert een bijzondere charme te dan
ken gehad. Doch Elisabeth Everts heeft
met dezen avond en daarbij in het bij- I
zonder met Franck’s Prélude, Air et Fi- I
nal blijk gegeven niet alleen een knap, I
zeer knap instrumentaliste. doch tevens. I
ondanks haar jeugdigen leeftijd een mu- I
sicienne in den waren zin des woords te I
zijn. Weliswaar zal de kunstenares naar
een grootere verscheidenheid van scha-
keeringen tusschen het piano en het soms
ietwat scherpe forte moeten streven, doch
zij bleek de geestelijke kracht te bezitten
om zelfs het grooasche, volkomen ver
geestelijkte Franck-werk tot een sluiten
de. sterk imponeerende eenheid te mo-
deleeren. Zij schonk daarmede een be-
heerscht, gerijpt en in hooger sferen le- I
vend musiceeren. In een tweetal Chopin- I
etuden t.w. op. 10 no. 12 in c en op. 25
no. 1 in As was daarentegen menig detail
niet geheel ,.au point”. Vanzelfsprekend
ontbreekt mij hier de ruimte om elk on
derdeel te bespreken, doch ik wil toch I
wijzen op het gemis aan crescendi in de
linkerhand en de rhythmische onjuist
heid in de 5e maat en gelijksoortige
plaatsen van de eerstgenoemde etude en I
Aantal dooden te 's-Gravenhage over
1943 plm. 40 pCt. grooter dan het jaar
tevoren, toen het reeds een record was
Er is aanleiding nog eens te wijzen
op de gevaren van het stadsverkeer.
De cyfers over het afgeloopen jaar
hebben namelijk a^ngetoond, dat het
aantal dooden als gevolg van verkeers
ongevallen in de gemeente 's-Graven-
hage veel grooter is geweest dan ooit
tevoren.
Over dit onderwerp gaf het hoofd van
het Verkeerswezen bij de Haagsche po
litie, de heer P. P. Paul, eenige ge-
Paul verstrekte ter
In
tegaaljn haar charmante dochter Isabelle,
le-
In 1922 waren het er slechts 15,
in 1923 zelfs maar 9. Dan stijgt het
cijfer tot 16 in 1924, tot 22 in 1925,
tot 26 in ’26, om vervolgens te schom
melen tusschen 22 en 29 per jaar. In
1940 bleek het doodencijfer te zijn op-
geloopen tot 37, in 1941 bedroeg het 35,
in 1942 was het 38 en in 1943 is
het zelfs tot 53 gestegen.
Gaan we de oorzaken van deze laatste
schrikbarende stijging na, dan zien we,
dat acht van deze 53 zijn toe te
schrijven aan typische verschijnselen
van den laatsten tijd, samenhangend
met de overbelasting van het tram- en
autobusverkeer. Zoo hebben vier perso
nen het afspringen van een rijdende
tram of bus met het leven geboet, bi;
het opspringen werd er een gedood en
door het leunen buiten de volle tram
sneuvelden er drie. Zestien personen
verloren het leven in 1943 hier ter
stede, doordat zij als voetganger on
voorzichtig den rijweg hadden willen
oversteken. In tijden van verminderd
autoverkeer dient men wel bijzonder
oplettend te zijn bij het oversteken van
den rijweg.
De 29 overige verkeersongevallen met
doodelijk gevolg waren toe te schrijven
aan oorzaken, die zich ook in normalen
tijd voordoen: zooals het niet-verleenen
van voorrang op kruispunten, het on
juist afsnijden van bochten of straat
hoeken, het niet in acht nemen van de
noodige voorzichtigheid in het alge
meen. Verder gingen kinderlevens ver
loren door roekeloos springen op of
hangen aan auto’s of paardewagens.
Kinderen ontzagen zich zelfs niet door
te gaan zitten op den verbindingsstang
tusschen auto en aanhangwagen.
Het aantal personen, dat in 1943 bij
verkeersongevallen hier ter stede zoo
danig werd gewond, dat verpleging
voor korteren of langeren tijd in een
ziekenhuis noodzakelijk bleek, was 296.
Hiervan was in 30 gevallen het sprin
gen op en in 29 gevallen het afsprin-
gen van tram of bus de oorzaak, ter
wijl voorts een dertigtal personen door
het leunen buiten de tram min of meer
ernstig werd gewond.
Onvoorzichtig oversteken
gevallen de oorzaak van vrij
lichamelijk letsel.
Het opmerkelijke is wel, dat in totaal
een daling van het aantal verkeerson
gevallen in de laatste jaren valt waar
te nemen, zoodat de stijging zich alleen
ten opzichte van het aantal dooden
voordoet, dat voor ’s-Gravenhage over
1943 ongeveer 40 procent grooter was
dan het jaar tevoren en ongeveer 100
procent meer dan het gemiddelde over
de laatste twintig jaren. x
Ook ten aanzien van het geheele land,
hoewel in veel minder sterke mate,
doet zich het verschijnsel voor, dat
tegenover een verminderd aantal ver
keersongevallen het aantal dooden rela
tief grooter is geworden.
Daar derhalve de kans, bij een ver
keersongeval het leven te laten, tegen
woordig uitermate groot is, moge de
les uit bovenstaande gegevens zijn, dat
ieder zijn aandacht aan de gevaren van
het stadsverkeer verdubbele en daarbij
de verkeersregels strenger dan ooit in
acht neme.
mer,
heb.
Hij trok zich op zijn knieën op, tegen
haar glimlachend, genietend van de ge
legenheid, welke hij had gekregen om
haar zoo te verrassen.
Maar Trixie keek niet naar hem.
Met een schok zag Jean, hoe er over
den top van den steen een hand ver
scheen, gevolgd door een hoofd en
schouders, behoorend aan een jongeman
in sporthemd en flanellen broek, die
hen beiden verbaasd aangaapte.
Hallo Trixie, hijgde hij. Ik wist:
niet, dat we gezelschap hadden. Ik heb beter op.
dezen meneer nog nooit ontmoet. Waar
komt die zoo opeens vandaan?
Trixie gooide haar hoofd in den nek
en begon hard te lachen.
Francois, zei ze vroolijk, terwijl ze
boog en een zwaaiende beweging met
haar handen maakte, dit is de aarts
vijand van alle Ognons, onze buurman,
de heer van Vallon Marchaux.
Ofschoon Jean Montnoir meer dan
verbaasd was, verborg hij die verba
zing zoo goed mogelijk.
Trixie’s vroolijke lach en het spotten
de trekje, d^t hij om haar mond ont
dekte, toen hij naar haar opkeek,
maakten de situatie er evenwel niet
een „classiciteit” in moderne vormen te
geraken. En daarin is deze choreografe
op een wonderbaarlijk gelukkige wijze
geslaagd. „Demeter” is door haar dan
ook in klank, lijn en beweging tot een
sereene eenheid van aristocratische in
nerlijke voornaamheid geworden. Yvonne
Georgi zelf heeft daarbij aan de figuur
van Demeter een prachtige hautaine al
lure gegeven, vereenigd met het mensche-
lijke in haar dramatische uitbeelding
van het lilden. Marie Jeanne v. d. Veen
was als Persephone een verschijning van
een onwezenlijke gratie, terwijl Mascha
ter Weeme als Metaneira naast Yvonne
Georgi de moederliefde op een superbe,
aangrijpende wijze personifieerde Overi
gens onderscheidden zich Tony Raedt als
Hermes, Nini Elias, Greet Lintz en Titia
van Teeseling als He dochters van
Metaneira
Het ballet „i^es Ammaux modèles”,
een reeks ernstige en kluchtige scènes,
ontsproten aan den tooverstaf van een
heks, door Francis Poulenc op een ver
rukkelijke. sublieme en geniaal geor-
chestreerde muziek gezet, is daarentegen
vol sprankeling en grilligheid van geest,
welke Yvonne Georgi met haar choreo
grafie en prachtige. Degas-tintige costu-
meering eveneens raak heeft „getroffen”
Helaas was het décor van Karei Bruck-
mann van een romantische overladenheid
en een realisme, .welke de sfeer afbreuk
deden en de figuren in de algeheele lij-
nenmengeding deden verzwelgen Pierre
Cammingha en To>ny Raedt gaven echter
fijn humoristische geteekende uitbeel
dingen van de beide hanen, terwijl Nora
de Wal technisch voorbeeldig de „witte
kip” danste Yvonne Georgi schonk een
machtige visie op „de Dood”, waarbij
Jan Büchli als de houthakker een voor
treffelijk „tegenspeler” was. Overigens
dien ik hier Tony Raedt als den „verlief
den leeuw”. Truuk Doyer als de „Kre
kel”, Mascha ter Weeme als „de Mier” en
Albert Mol als den „Man van middel
baren leeftijd” te vermelden. Het orkest
van de Opera begeleidde op zeer ver
zorgde en muzikale wijze, waarvoor Arnt
zenius aan het einde hulde ten tooneele
in ontvangst moest nemen. Een opgetogen
„Gebouw” heeft beide balletten met
ovaties beantwoord. K Brinkmann.