MUNDI SAUSPOEDERS Sporhfo^ ffl Hl DE FAMILIEVEETE WICKS Verkoudheid» Lederen kleeding STADSNIEUWS z SPORT KUNST EN LETTEREN FEUILLETON D.H.C. bewees V.U.C. een dienst HAAGSCHE COURANT Maandag 7 Februari 1944 le bl. pag. 2- - - - RESIDENTIETOONEEL De gevaren van het stadsverkeer BALLET YVONNE GEORGI ALFRED GEHRI DE GROOTE ONBEKENDE 16 11 16 16 16 16 17 16 16 17 16 3 3 2 2 3 3 4 1 3 2 10 2 23 62-25 1.53 3 21 40-20 1.40 6 16 36-28 1.06 6 16 60-49 1.06 6 17 38-34 1 06 6 15 30-30 1.00 7 14 31-56 0.87 8 13 47-54 0.86 9 29-46 0.60 8 29-60 0.53 luy t Maasstedelingen. De stand is voorgekomen. 1 11 kampioen te kunnen 9 had ge- muur i VOETBAL me bent geweest. Je ziet er schattiger uit dan ooit. Het is alleen maar jam- dat ik mijn hengel niet bij me den dien was fijnen zijn niet Delftenaren speelden met 00 gelijk tegen Ajax 9 6 7 7 6 6 6 4 4 9 7 7 7 6 5 6 3 3 2 3 6 3 3 5 3 2 veld, hoewel de te groote 2555 Quick U. V.S. H.V V. UV.V. Elinkwijk Gouda B.M.T. V I O S. Velox V. DL. 20 Nadruk verboden DOOR B. ZWARTS ONGEVALLEN: De 56-jarige M. A. S. uit de Berberisstraat viel van zijn fiets op den Scheveningscheweg bij de Java- straat, doordat zijn voorvork brak. Hij kreeg een hersenschudding en kneusde zijn linkerkaak. S. werd opgenomen in het ziekenhuis Westeinde. In de Groote QUICK WON MET 3—1 VAN H.V.V. De Westelijke inhaaldag heeft de kansen van V.U.C. op het kampioen schap van het tweede district aanzien lijk verhoogd. De Haagsche zwart-wit- ten hadden zelf vrjj-af, maar in Delft was D.H.C. zoo vriéndelijk het bezoe kende Ajax in een doelpuntloos gelijk spel een punt te ontfutselen, waardoor de Haagsche voorsprong op de Amster dammers 3 l»nt. bedraagt, met nog twee wedstrijden voor den boeg, voor elk der beide gegadigden. Voor V.U.C. resteeren nog: thuis Feijenoord, uit D.H.C.; voor Ajax: uit ’t Gooi, thuis Blauw Wit. Het loopende protest buiten beschouwing latende, heeft V.U.C. derhalve nog 2 punten noodig om zich op den komen den Zondag noemen. De strijd te record aantal zoowel uit Delft en Amsterdam, als uit den Haag, want de geheele zwart-witte aanhang was uitgeloopen. Het resultaat van dezen kamp moet wel een groote deceptie voor de hoofdstedelingen zijn geweest; zij zullen er wel niet op gere kend hebben het kunststuk van de vorige week, toen V.U.C. met 80 werd ge kraakt, te kunnen herhalen, maar er zal toch wel goede hoop op een overwinning zijn geweest De schotvaardige voorhoede van een week tevoren was nu echter ver nageld; er kwam geen enkel geldig doel punt van een Amsterdamschen voet en waar ook bij D.H.C. een schutter van formaat ontbrak, eindigde men, men was begonnen: 00 kranige prestatie van de gastheeren, die 1923; land”, „Arja", 1938„Heabanus” aus der „Mi- chaelsberger Handschrift”, 1939. Bij de uitgeverij De Schouw verschijnt deze maand een Nederlandsche vertaling „Von der Freiheit des Wortes" (Over de vrijheid van het woord) vertaald door en met een nawoord van mr. Roel Hou- wink. Zondag werd in een plechtige bijeen komst in de aula van de universiteit te Keulen de prijs aan dr. Ernst Bertram uitgereikt. over heel de wereld bekend Delft had natuurlijk een toeschouwers getrokken, Zaterdagavond heeft het Residentietoo- neel (directeur Dirk Verbeek) de pre mière gegeven van de Zwitsersche klucht „De Groote Onbekende”, door Alfred Gehri, in regie en vertaling van mevrouw Bets Ranucci Beekman. Een stuk, spelende in een klein café op Montmartre. Een van die „petits cafés”, waar de kleine Fransche burgers elkaar ontmoeten en zich een brokje Parijs’ leven afspeelt. Gehri heeft het niet nauw ge nomen met de psychologie in zijn stuk. Het was hem allereerst om kluchteffecten te doen. Zijn personen zijn als typen echter aardig geteekend. Daar is madame Blondet, de eigenaresse van het restau rant, gespeeld door Marie Meunier Nag- Laat deze nu 2564 REPAREEREN EN INVETTEN bij INDIANA LEDEREN KLEEDING INDUSTRIE O Buitensingel 131132 TeL 77.26.57 Ja, zei Jean, niet uit het veld ge slagen, ik heb geluk vandaag. Schit terend, dat ik je hier bij het gat in den muur ontmoet. Ik begon me al af te vragen, wanneer ik een kans zou krijgen je weer eens alleen te treffen. Ofschoon ik het eigenlijk niet moest zeggen, otndat je zoo onaardig tegen NOORD—ZUID TE UTRECHT: De N.K.B. heeft besloten, dit jaar geen wedstrijden om den Zilveren Korf en om den Zilveren Nieuws van den Dag-bal te laten spelen. De wedstrijd Noord-Zuid zal Hemelvaart- dag te Utrecht worden gesspeeld Bij zondere omstandigheden voorbehouden, zullen de kampioenswedstrijden dit jaar wederom worden gehouden. (Zie verder le blad pag. 3.JJ VERSOH-fHT aan AtLP (UOTKW ABONNSMmiVrBN A fz> 9o re cevsN aam oe AoHin‘rrMn* wm *veEKBZAP.'SPORTf AMtrSRMM INSTITUUT VOOR RADIOTECHNIEK Den Burghstr 17. Voorb Tel. 779084 Schriftelijke opleiding a. Radiotechnicus (dipl N R Gen.) b Geluidsfilmtechniek c. Radiocentrale-techniek. Inlichtingen en proefles op aanvraag. In de toekomst zal er een vraag naar radio-technici zijn. Van den wagen naar de slede. Man en paard zijn getrouwe kameraden. Beiden hebben zich op den winter inge steld. De paarden hebben voor den winter een warme vacht, waarop de damp in ijs verandert en de voerman draagt een hoofdbeschermer, vilten laarzen en een dikke jas. (P.K. Knirsch-H.H.-St.) van bevindt zich welke haard omstreeks Mei 1943 te ’s-Gravenhage is ontvreemd. Hun, die hieromtrent inlich tingen kunnen verschaffen, wordt ver zocht zich te vervoegen aan genoemde inspectie op werkdagen tusschen 9 en 17 uur. die op de treeplank stond van een wagen van lijn 6 in aanraking met een verkeers- zuiltje. Met een gat in het hoofd werd zij vervoerd naar het ziekenhuis Zuid- wal. Aan het hoofdbureau politie, Alexanderplein 12, een haard, merk „Mignon1 was in 62 ernstig zooals Het was een groen-zwarte met een enorme geest drift speelden en daardoor den Amster damschen aanval hoegenaamd geen kan sen gaven. Ajax speelde technisch beter en gemakkelijker, maar de Delftsche ver dediging en middenlinie waren niet te vermurwen. Drager, de held van de vorige week, kwam er niet doorheen en nu ble ven zijn prachtige, zuivere voorzetten achterwege; Fischer, de andere vleugel- DR. ERNST BERTRAM De „Rheinische Literaturpreis 1943” werd toegekend aan dr. Ernst Bertram, hoogleeraar in Keu len. Hij werd 27 Juli 1884 in Elberfeld geboren en studeerde aan de universi- teiten in Bonn. München en Berlijn. In 1907 promoveerde hij. In 1919 vestigde hij zich als privaat-docent in Bonn na de verschijning van zijn boek„Nietzsche: Versuch einer Mythologie”. In 1922 gaat hij naar Keulen, waar hij sedert dien werkzaam is en o.m. ook de nieuwere Duitsche literatuur doceert. In 1939 ont ving hij den Görresprijs. Opmerkelijk is de invloed van Stefan Georges op Ber tram. Gereleveerd mogen worden zijn vaderlandsliefde (zijn strijdschrift tegen Maurice Barrès) en zijn belangstelling voor de volkseigene problemen in de grenslanden. Van zijn verzenbundels noe. mtM wij „Gedichte” 1913„Straszburg", 1920 „Der Rheln”. 1922„Wartburg”, „Nornenbuch”, 1925„Griechen. 1934 „Sprüche und Aphorismen”, Twee buitengewone premières. In een stampvol Gebouw voor K. en W. werden Zondagmiddag door Yvonne Georgi’s afdeeling ballet van den Amster. damschen Stadsschouwburg de balletten .Demeter” en „Les Attimaux modèles”, begeleid door het onder leiding van L. M. G. Arntzenius staande orkest van de Opera volgens de choreografie van de leidster als premières voor den Haag ten tooneele gebracht. Voor „Demeter”, een dramatisch ballet van Yvonne Ge- orgi, waaraan Homerus’ hymne aan De meter ten grondslag ligt, schreef de Ne derlandsche componist Jan Koetsier een subtiele, thematisch zeer knap gebouwde en vooral in het tweede en vierde tafe reel sterk sfeerscheppende, fraai geïnstru menteerde muziek, welke ondanks enkele psychische inzinkingen in haar doorwer kingen een voortreffelijk vakmanschap verraadt. Yvonne Georgi trachtte in dit mythologische onderwerp door de sober heid der choreografie, door de natuur- Marktstraat" kwam "de M-jarigé “j. wï-B?, lükheid en eenvoud der bewegingen tot Niet zoo gelukkig als u dacht, meneer Montnoir, lachte ze. Dit Is Francois Fallait, een oude kennis van me. Hij logeert op kasteel Ognon Cou- teau. Zijn ergernis verbergend, glimlachte Jean, terwijl hij overeind kwam, nadat hij den top van den steen had bereikt. Aangenaam, meneer Fallait, zei hij vormelijk, ik wist niet, dat juf frouw Murat gezelschap had. Ze maak te op mij den indruk alleen te zijn. Francois Fallait lachte. Hij was een tamelijk knappe jongeman, ofschoon zjjn trekken nogal week waren en zijn haren iets te veel krulden om volkomen natuurlijk te zijn. Maar hij had be- waar Rini Otte een aardig meisje van maakte, de vrouwelijke hulp in ’t café j Agathe, door Mimi Boesnach tot een ju- i weel van een tooneeltype gemaakt, een slonzige, goedhartige volksmeid, een knap stukje tooneelcreatiede concierge madame Portal, met gloed en verve ge bracht door Coba Kelling de hartenver- overende Mado, een opvallende rol van Cathy Buning en tenslotte Adèle, een zure dame, die op iedere argelooze vraag een bits antwoord en op ieder gezegde een snibbige hatelijkheid gereed heeft. Joekie Broedelet maakte van deze ongemakke lijke madame een figuur, die in de zaal een levendige reactie te weeg bracht, de beste creatie, die ik ooit van haar zag. Dan is er de charmeur Georges, achter volgd door vrouwen en toch een eerlijke, goedhartige en correcte jonge kerel (Henk Rigters, die zeer op dreef was), de goed moedige Sneeuwwitje (Maucotel) een prachtig type door Piet Bron gespeeld, de kolenhandelaar Casimir (een voortref felijke typeering door Louis Steenbergen) de journalist Lalouze (Eric van Ingen), I.erat (André van Zandbergen), de chauf feur Lulu (Bert Dijkstra), een onmoge lijke kwast Cavoret, half zakenman, half oplichter, door Richard Flink vertolkt en Lalouette, een nog altijd temperament volle oude heer, waar Jan van der Lin den met zijn onuitputtelijk typeurstalent weer een prachtige creatie van maakte. Dan was er nog de postbode Lory, door Henri Duiveman getypeerd en tenslotte, de man om wien het heele stuk draait, de uitvinder en groote onbekende Telgruc, door Frans Bogaerts tot een allerzonder lingste verschijning gemaakt, waarnaar de heele zaal in stomme verbazing en spanning zat te kijken Het stuk krijgt, zoodra deze Telgruc in de belangstelling van alle gasten uit het café komt te staan, meer teekening en lijn. Het eerste bedrijf eindigt vol kleur en met veel belofte. Het tweede bedrijf heeft allerdolste momenten, het slotde binnen komst van den uitvinder met zijn lang verwachte apparaat, is een hoogtepunt. Maar jammer genoeg zakt het laatste be drijf sterk, de lijn raakt er weer uit en de lange betoogen van Cavoret interes- seeren maar half. Hier heeft de auteur zijn tijd niet spannend weten te vullen en maakt het stuk een weinig sterken indruk. Het publiek amuseerde zich en de spelers speelden merkbaar met plezier hun verschillende typen Aan het slot veel applaus en veel bloemen. B. v. Eysselsteijn. 3 24 63—37 1.50 4 21 47—24 1.31 4 18 26—22 1.12 6 17 26—20 1.06 6 17 35—40 1.06 6 17 30—31 1.00 7 15 33—45 0.93 8 14 25—34 0.87 2 11 10 31—47 0.58 9 29—45 0.56 30 voor I is nu: V.U.C. I Ajax I Feijenoord D.H.C. V.S.V. Blauw Wit Haarlem Emma R.F.C. ’t Gooi In de tweede klasse A van district II werden hier ter stede twee plaatselijke ontmoetingen gespeeld, een 31 overwinning H.V V. waardoor de Haantjes hun kam- I pioenskansen hebben vergrootde andere I bracht een 20 overwinning van B.M.T. op V I O.Swaardoor het gevaar voor de onderste plaats voor de Fruitwegspelers I goeddeels is geweken. Hoewel de ont moeting QuickH.V.V. niet het spannen de en enerveerende karakter droeg, l waarvan de wedstrijden tusschen I plaatselijke rivalen plegen vergezeld I gaan, was er toch wel sfeer in èn rondom het veld. Doch het waren geen bijster gevaarlijke Leeuwen, die op het A.D.O.- terrein in het strijdperk traden, zoodat de overwinning van het technisch veel beter spelende Quick geen oogenblik in gevaar is geweest. Het begin beloofde een sensationeelen kamp. In de eerste minuut ontsnapte het doel van de gast heeren aan doorboring, toen Colthoff vrij staande over den bal heen maaide en nog geen vijf minuten later kogelde de I Grooth een ver schot achter den uitge loopen Dankelman in den uitersten boven hoek (10). Quick trok zich met dezen I voorsprong in de verdediging terug de I middenlinie bleef ver achter en de voor hoede ging in diepe W-formatie spelen. Daar ook H.V.V. hetzelfde speltype hul digde bleef er weinig schoons te genieten meer over. In het middenveld was telkens een groote gaping waarvan aanvankelijk de gasten het meest profiteerden, doch de zwakke voorhoede was niet bij machte de hechte verdediging der gastheeren te passeeren. De eenige. die in de voorhoede van de gasten een pittige en goede partij speelde was Colthoff en ook Benning op den linkervleugel deed aardig werk, doch als geheel was het te doorzichtig om succes te hebben. In elk opzicht waren de Haantjes de meerderen. De midden linie schitterde met Holtappel op de spil- plaats en in de voorhoede verzette Arke ma bergen werk als zwerver. Zijn passes waren afgemeten en zijn schoten op doel niet zonder gevaar. Ook de Grooth roerde zich geducht en won de meeste duels van Gentis. Van rechts ging minder uit, doordat Schoemaker zich kennelijk ontzag wegens een nog niet genezen blessure en Pronk het niet gemakkelijk had tegen den invaller-back Leroy. Nog voor de rust vergrootte Quick den voorsprong. De Grooth kreeg een hoekschop te nemen, waaruit Schoemaker uit een kluwen spe lers, die Dankelman het uitzicht belem merden verrassend inschoot (20). Na de thee legden de Leeuwtjes wat meer geestdrift aan den dag. Ook Quick trok wat meer naar voren, zoodat de toeschou wers een aantrekkelijke tweede helft kre gen te zien. Niet lang na de hervatting zette Pronk keurig voor en Arkema maakte geen fout (3—-0). Stein had intus- schen met v. Heeswijk van plaats gewis seld, hetgeen niet veel verbetering bracht, zij het, dat v. Heeswijk het eenige H V V - doelpunt maakte van den vleugel af (31). Schoemaker kreeg weer last van zijn blessure en verliet het veld, doch Quick bleef de sterkere, hoewel geen verandering meer in den stand kwam De ranglijst luidt thans: 15 10 15 15 15 16 15 16 15 15 15 eén ondoordringbaren vormd. Ik ben bang, dat u niets zult zien tot de mist optrekt, meneer Fallait, merkte Jean op. Het kan binnen en kele minuten opklaren, maar het Kan ook uren duren. Dat is hier nu eenmaal zoo. Hij wendde zich tot Trixie. Ik was juist op weg naar kasteel Ognon Couteau om je grootvader een bezoek te brengen, zei hij. Ik wist niet, dat jullie gasten had. Misschien is het nu beter mijn visite tot later datum uit te stellen. Trixie haalde haar schouders op. (Wordt vervolgdJk schaafde manieren en scheen zich niet bewust van het pijnlijke van de situa tie. Trix, zei hij, nadat de kennisma king met Jean voorbij was, je bent een schoffie. Moet je eens naar mijn broek kijken. Hoe kan iemand z’n klee- ren nu schoon houden, als je hem zoo over rotsblokken laat klauteren. Waar is nu het fraaie uitzicht, dat je me hebt beloofd. Ik kan door den mist niets zien. Trixie lachte, terwijl Fallait rond- Keek, als wilde hij het dichte mistgor dijn doorboren; dat plotseling op gerin- gen afstand ter weerszijden van hen I man en ook een der prominenten uit den strijd tegen V.U.C., zag evenmin kans tot een goeden voorzet te komen, zoodat de vooruitgeschoven Brockmann, die ver leden week viermaal scoorde, vergeefs liep te wachten op een goed aangegeven bal. De Delftenaren vormden een hecht de- fensieblok en de drie kansen meer waren er niet welke Ajax in den ge- heelen wedstrijd kreeg, bleven onbenut. Eenmaal onderschepte v. d. Broek een prachtig schot van Brockmann, eenmaal schoot Fischer rakelings over en eenmaal schoot van Dijk keihard tegen den on derkant van de lat. Verleden week lukte alles, wat de Am. sterdamsche voorhoede ondernamnu vlotte het niet. Juist zooals bij de Delfte naren, was ooik de Amsterdam sche ver dediging op haar post en hoewel D.H.C. door haar onvermoeid zwoegen vermoe delijk wat meer en betere kansen kreeg dan Ajax, kwam het toch ook van dezen kant niet tot doelpunten, doordat de schutter ontbrak. Dijkman, Bruins en van Geest probeerden het wel telkens, maar het bleef steeds bij pogen. Doordat het feu sacré van D.H.C. het betere spel van Ajax niet tot ontplooiing liet komen, was het geen hoogstaande kamp, maar de dui zenden kijkers hebben zich toch geen mo ment verveeld, want spanning was er te overzij hield aan van de eerste tot de laatste seconde. Het resultaat was voor den neutralen toeschouwer bevredigend; geen der partijen zou de overwinning heb ben verdiend. D.H.C. heeft nu achtereen volgens drie kampioenspretendenten den voet dwars gezet: Feijenoord, V.S.V. en Ajax. Dat wil zeggen, dat V.U.C. ook voor een heet vuur zal komen te staan en daarom zal het verstandig zijn, indien de zwart-witten er voor zorgen, dat zij den thuiswedstrijd tegen Feijenoord in winst omzetten. In de lagere regionen in dit district is de spanning gisteren toegeno men. doordat 't Gooi er te Rotterdam in is geslaagd met 32 te winnen van R.F.C., waardoor de Hilversummers nog maar één punt ten achter zijn bij de Rotterdammers, die bovendien een wed strijd meer speelden. Zou 't Gooi zich toch nog kunnen redden? Voor Ajax zal het Zondag een heele toer worden in den uitwedstrijd tegen de hekkesluiters. Het is wel een merkwaardige strijd geweest. Hoewel de rust met 00 aanbrak, hadden de Rotterdammers zeker een 3—0 voor sprong verdiend. In de tweede helft nam R.F.C. de leiding, maar steeds maakte ’t Gooi weer gelijk, den laatsten keer 5 min. voor het einde. Daarmede scheen de strijd beslist, doch nog voor het eind signaal had geklonken bezorgde de ex- doelman Mostert ’t Gooi de overwinning! Emma heeft zich definitief in veiligheid gebracht door den uitwedstrijd tegen Blauw Wit met 32 te winnen. Feijenoord —Haarlem was zonder belang; het werd de Dg eene bracht van Quick op AN1S €N reu»» gevens. De heer Paul verstrekte vergelijking de cijfers van 1921 af. dat jaar lieten 20 menschen bij ver keersongevallen hier ter stede het ven. DAMMEN KAMPIOENSCHAP VAN NEDERLAND: Zaterdag en Zondag werden in Leiden de 6e en de 7e ronde voor het persoonlijk kampioenschap van Nederland gespeeld, waarvan de uitslagen luiden: 6e ronde: HellingmanJernberg 20; IJffVos 20; Rinsmavan Dartelen 02; Baas v. d. Kraan 02; HuismanBeers 11; AndersonKeller 02 en Kinnegin Metz 2—0. 7e ronde: MetzHuisman 11; KeilerBaas 20; v. d KraanRinsma 11; van DartelenIJff 02; VosHel lingman 20; AndersonJernberg 02 en BeersKinnegin 20. De stand is thans; 1 Huisman, Kinnegin en Keiler, al len 10 punten; 4 van Dartelen, Vos en IJff. allen 8 punten: 7 Hellingman. Beers en Metz. allen 7 punten; 10 v. d. Kraan 6 pnt.; 11 Anderson en Baas, beiden 5 pnt.; 13 Jernberg 4 pnt14 Rinsma 3 pnt KORFBAL ONVERDIENDE NEDERLAAG VAN GYMNASIASTEN: Tegen de verwach ting in is GymnasiastenHet Zuiden een tamme partij geworden waaraan alle felheid ontbrak. Reeds in de le minuut hadden de Rotterdammers door mej. Kindt succes, waarna zich een gelijkop- gaande strijd ontwikkelde met sterke verdedigingen aan weerskanten Nadat W. Engels, toen er een half uur gespeeld was. gelijk had gemaakt, bleven ook in de 2e formatie de defensies domineeren. Kort na rust maakte Bol minder fraai 12. doch de thuisclub kreeg meer kan sen. Loeven maakte dan ook 22 en toen leek het er op, dat G.K.V zou gaan winnen Coster en F Engels vielen n.l. gevaarlijk aan. maar hadden pech met hun schoten. Onverdiend sleepte v. Herk kort voor het einde een 23 zege voor Het Zuiden uit het vuur. Gymnasiasten miste H. v. Wickevoort Crommelin, die door Koerselman werd vervangen. Op het aangrenzende terrein was H.K.V. tegen H.S.V aanvankelijk sterker en spoedig had dan ook Korsen succes Een verdedigingsfout van v. Baaien stelde Hardebol evenwel in de gelegenheid ge lijk te maken (1—1). Na vakwisseling keerden de kansenSteenhoff. een aan winst voor de blauw-zwarten. had twee maal achter elkaar succes (31). Na de rust werd het door Blonk van verre 41 door Nell werd de eindstand 42. Bij H.S.V. sneelde Oele in plaats van Hen de onjuiste agogische verbreedingen in het laatstgenoemde werk. In dergelijke kleinigheden zal zich het inzicht van Eli sabeth Everts nog moeten verscherpen. Haar meesterlijk voorgedragen Ballade op. 52 in f lokte tot slot een toegift uit. Vele bloemstukken en langdurige hulde. K. Brinkmann. HANS VAN DE WALL 75 JAAR: Mor gen bereikt Hans van de Wall, vooral bij het Indische lezerspubliek bekend onder zijn schrijversnaam Victor Ido, den 75- jarigen leeftijd. De vele oudgasten in onze stad, die van de Wall’s buitenge woon vruchtbare jaren op het gebied van tooneel, muziek en literatuur in Indië hebben meegemaakt, zoo vaak bijgestaan door zijn begaafde echtgenoote, mevr. J. E. van de Wall-Assé, weten welke plaats hij in Indië’s cultureele leven in deze eerste helft van de 20ste eeuw heeft in genomen; door zijn voortgezetten publi- cistischen arbeid is dit in later jaren ook buiten Indië bekend geworden. Sedert het begin van den oorlog is van de Wall Hagenaar gewordenzijn velen vrienden hier ter stede, die den dag van morgen zouden willen aangrijpen hem te huldi gen, kunnen wij mededeelen, dat de heer van de Wall er de voorkeur aan geeft der. dag in alle stilte door te brengen. De dood van zijn zoon, dr. V. I. v. d. Wall, den jongen begaafden oudheidkundige, heeft over zijn levensavond een zware schaduw geworpen, maar de 75-jarige heeft zijn arbeidskracht niet verloren. In de eerste plaats ordent hij ten behoeve van het Koloniaal Instituut de literaire nalatenschap van zijn zoon. Een nieuwe roman en een bundel schetsen liggen ge reed voor de pers; ook wacht een 5de druk van zijn bekenden roman ..Paupers” op verschijnen. Tenslotte werkt de 75- jarige auteur nog aan een nieuw tooneel- stuk. Bij de vele gelukwenschen, die hij morgen ontvangen zal, voegen wij gaarne de onze. De 3e Kamermuziekavond van het Residenrtie-orkest a.s. Donderdag in „Diligentia" wordt gegeven door „Het Nederlandsch Strijkkwartet”, bestaande I uit: Louis de Ruyter, le viool, Adriany de Smet, 2e viool, Henk van Calsteren, altviool. Martin Zagwijn, violoncel, met I medewerking van Herman Stotijn, con-1 trabas. Het 3e abonnementsconcert serie B van het Residentie-orkest vindt plaats a.s. Woensdagavond in het Ge bouw” onder leiding van Toon Verhey. De violist Willem Noske verleent zijn so-1 listisohe medewerking. SCHERMEN RECORD AANTAL SCHERMERS TE BUSSUM Ter gelegenheid van haar 20- jarig bestaan hield de Gooische Scherm- club groote wedstrijden. Het aantal deel nemers bedroeg 156, een cijfer, dat in de schermwereld nog niet De uitslagen waren Damesfloret1. mej. van der Klaaijyv (alhier) 6 gew. part. 5 ontv. treffei 2 mej. Hessink (A’dam) 573. mej. Secreve (alhier) 3114: mej. Munnink (R’dam) 3—12. Heeren sabelle klasse1. Mosman (A’dam) 10—12 2. Hoevers (alhier) 7 163. van Dalen (den Bosch) 7204. Kuypers (alhierï 721. Tweede klasse: 1 Haneveld (Leiden) 8 gew. part. 2. Roosch (R’dam) 5113. van de Korper (den Bosch) 5—12 Degen 1. Weber (Utrecht) 9122. van Hulzen (Utrecht) 883. van Triest (A’dam) 8—94. jhr mr. van Sasse van IJsselt (Utrecht) 7—11. Equipe sabelOm den Gooischen wis- selbeker, afd a.1. Parade et Riposte (alhier) 20 gew part (A. C. Montfoort, E J Kuypers en K van Vliet) 2 St Michael (alhier) 19 gew.; 3. Haagsche Politie Sport Ver. 15 gew.4. A.S.C. (A’dam) 15 gew. Afd. b. zaal ter Weer (alhier) 14 gew. 34 tr.2. Schermver. Utrecht 14—363. Hermandad (R’dam) 12—36 4. Incassobank (A’dam)* 1238 5. HPSV 2 (alhier) 12—40. TRIO PASQUIER: Als eerste nummer geen transcriptie van een Mozart’sche clavecimbel-sonate, maar een bewer king van een Orgelsonate (in C) van J. S. Bach door Mozart voor strijktrio, wat de twee laatste deelen betreft. Het eerste deel bewerkten de Pasquier’s zelf voor hun combinatie. De z.g. trans criptie van Mozart toonde dan ook niet het wezen van den toondichter, zooals wij dat uit de meeste zijner werken kennen. Het is wel een diep-ernstige muziek, maar zonder den hemelschen glimlach, die Mozart in ernst en leed nog eigen kan zijn. In de expressieve weergave misten wij charme van klank, zooals die een genoegen werd bij de volgende compositie, een posthuum Trio in Bes-dur van Schubert. Licht- en in nigheid gingen wonderschoon samen en ook pittigheid en geestigheid ontbraken niet. Zeer virtuoos en toch zuiver van stijl werd de Finale gespeeld. Een groot succes. Het Trio in Ut majeur van Jean Fran- ?aix is een gemakkelijk aansprekende, niet diepgaande muziek. Al is zij ook niet sterk oorspronkelijk, de aanhooring heeft hare behagelijkheid. Op fraaie uitvoering komt het hier wel aan en daarin zijn de vertolkers niet tekort ge schoten. Maar sterke indrukken als met Schubert werden toch niet gewekt. Het hoogtepunt van den middag werd, zoowel wat compositie als weergave be treft, bereikt met Beethoven’s Trio opus 9 in G-dur. Voor de uitdrukking, die hier noodig is, bleken zich toongeving en psyche van de vertolkers bij uitstek te leenen. Geestdriftige bijval. J. C. Manifarges. CONCERT IN DE ROLZAAL: Het derde der vanwege het Departement van Volks voorlichting en Kunsten georganiseerde concerten, i« Zondagochtend in de rolzaal gegeven met medewerking van den tenor. zanger Albert Dana en den pianist George v. Renesse, die het programma opende met een muzikaal sterke, ook technisch wel verzorgde vertolking van Schuberts van echte „Musikfreudigkeit” doortrokken sonate in A gr. t. op. 120, terwijl hij het eerste gedeelte besloot met de berceuse op. 57 en een barcarolle van Chopin, welke werken eveneens met veel klank- charme en muzikale distinctie werden voorgedragen. Daartusschen zong Albert Dana een vijftal liederen van Rob Schu mann, waaronder het minder bekende „Abends am Strande” met zijn hoogst eigenaardigen tekst. Na de pauze hoorde men den zanger nog in een viertal op Fransche teksten gecomponeerde liederen van Liszt en zes chansonnettes naar ge dichtjes uit de 17e en de 18e eeuw, door Henk Badings in 1943 getoonzette, psy chologisch kernzuiver getroffen en in de adequate sfeer geheven. Dana’s tenorino valt niet op door opulente vocale mid delen, maar hij weet zijn zeer lyrisch aan gelegd orgaan goed te gebruiken, zingt onberispelijk zuiver en gemakkelijk, ter wijl zijn voordracht getuigt van groote muzikaliteit en literair begrip, ook zijn voortreffelijke articulatie is een aantrek kelijke eigenschap van zijn zingen, dat in het goed bezette zaaltje ook qua volume wel voldeed. Warmgestemde bijval lokte als toegift nog Caplet-la Fontaine fabel ,Le loup et l’agneau” uit. Van Renesse speelde in het tweede gedeelte nog een Tema con variazione van Badings (van 1937 dateerend, naar de heer Goverts in een korte toelichting meedeelde) bijzon der knap en boeiend werk, dat den ver tolker nog eens ten volle gelegenheid gafj tijn kwaliteiten als musicus van distinc tie en virtuoos pianist naar voren te brengen. Mr. A. J, F. J. Jung. LYRA ANTIQUA: In Pulchri heeft Za terdagmiddag bovengenoemd kameror kest, onder leiding van Hein ’s Grave- sande, zijn tweede concert gegeven, waaraan Edvard Röntgen zijn solisti sche medewerking verleende en wel als vertolker der viola da gamba-partij in een Concert van D gr. t. van Tartini. Het orkest begon met een Suite voor strijkers, hobo en twee hoorns in G kl. t. van Lully. De Ouverture viel al da delijk op door hare statige breedheid en voorname praal. In Tartini’s Con-| eert gaf de gambist en nobelzoeten klank, instrument uitlokt. Het het minst het innig-ernstige Grave, dat stemming wekte en waarin orkest en dirigent begrip toonden voor de bedoe lingen van den solist. Van „Eine Abend- musik” van Haydn (strijkers, twee hoorns) zal men met genoegen hebben kennis genomen. Na de pauze Twee Divertimenti voor twee fluiten, vijf trompetten en vier pauken in C van Mozart. Zonder strij kers spreekt de psyche van den Salz burger' meester niet zoo treffend, maar toch geldt het hier een belangwekkende compositie, die meer dan historische waarde bezit. De verdienstelijke vertol king heeft het talrijke publiek geboeid. Aan bijval ontbrak het niet. Edvard Röntgen is met warm applaus hulde betoond. J. C. Manifarges. PIANO-AVOND ELISABETH EVERTS: In een zeer gevulde „Diligentia”-zaal heeft de jeugdige pianiste Elisabeth Everts Zaterdagavond een concert ge geven. Haar programma vermeldde com posities van Haydn, Schubert, Franck, Fauré en Chopin. Elisabeth Everts is stel lig één onzer technisch meest ontwikkel de pianisten, wier passagespel de egali- teit en WW octavenspel en melodievor ming de klaarheid en zuiverheid van een waar en aangeboren virtuozendom bezit ten. Aan deze groote kwaliteiten hebben haar vertolkingen van de Sonate in F van Haydn en de Impromptu in Bes van Schubert een bijzondere charme te dan ken gehad. Doch Elisabeth Everts heeft met dezen avond en daarbij in het bij- I zonder met Franck’s Prélude, Air et Fi- I nal blijk gegeven niet alleen een knap, I zeer knap instrumentaliste. doch tevens. I ondanks haar jeugdigen leeftijd een mu- I sicienne in den waren zin des woords te I zijn. Weliswaar zal de kunstenares naar een grootere verscheidenheid van scha- keeringen tusschen het piano en het soms ietwat scherpe forte moeten streven, doch zij bleek de geestelijke kracht te bezitten om zelfs het grooasche, volkomen ver geestelijkte Franck-werk tot een sluiten de. sterk imponeerende eenheid te mo- deleeren. Zij schonk daarmede een be- heerscht, gerijpt en in hooger sferen le- I vend musiceeren. In een tweetal Chopin- I etuden t.w. op. 10 no. 12 in c en op. 25 no. 1 in As was daarentegen menig detail niet geheel ,.au point”. Vanzelfsprekend ontbreekt mij hier de ruimte om elk on derdeel te bespreken, doch ik wil toch I wijzen op het gemis aan crescendi in de linkerhand en de rhythmische onjuist heid in de 5e maat en gelijksoortige plaatsen van de eerstgenoemde etude en I Aantal dooden te 's-Gravenhage over 1943 plm. 40 pCt. grooter dan het jaar tevoren, toen het reeds een record was Er is aanleiding nog eens te wijzen op de gevaren van het stadsverkeer. De cyfers over het afgeloopen jaar hebben namelijk a^ngetoond, dat het aantal dooden als gevolg van verkeers ongevallen in de gemeente 's-Graven- hage veel grooter is geweest dan ooit tevoren. Over dit onderwerp gaf het hoofd van het Verkeerswezen bij de Haagsche po litie, de heer P. P. Paul, eenige ge- Paul verstrekte ter In tegaaljn haar charmante dochter Isabelle, le- In 1922 waren het er slechts 15, in 1923 zelfs maar 9. Dan stijgt het cijfer tot 16 in 1924, tot 22 in 1925, tot 26 in ’26, om vervolgens te schom melen tusschen 22 en 29 per jaar. In 1940 bleek het doodencijfer te zijn op- geloopen tot 37, in 1941 bedroeg het 35, in 1942 was het 38 en in 1943 is het zelfs tot 53 gestegen. Gaan we de oorzaken van deze laatste schrikbarende stijging na, dan zien we, dat acht van deze 53 zijn toe te schrijven aan typische verschijnselen van den laatsten tijd, samenhangend met de overbelasting van het tram- en autobusverkeer. Zoo hebben vier perso nen het afspringen van een rijdende tram of bus met het leven geboet, bi; het opspringen werd er een gedood en door het leunen buiten de volle tram sneuvelden er drie. Zestien personen verloren het leven in 1943 hier ter stede, doordat zij als voetganger on voorzichtig den rijweg hadden willen oversteken. In tijden van verminderd autoverkeer dient men wel bijzonder oplettend te zijn bij het oversteken van den rijweg. De 29 overige verkeersongevallen met doodelijk gevolg waren toe te schrijven aan oorzaken, die zich ook in normalen tijd voordoen: zooals het niet-verleenen van voorrang op kruispunten, het on juist afsnijden van bochten of straat hoeken, het niet in acht nemen van de noodige voorzichtigheid in het alge meen. Verder gingen kinderlevens ver loren door roekeloos springen op of hangen aan auto’s of paardewagens. Kinderen ontzagen zich zelfs niet door te gaan zitten op den verbindingsstang tusschen auto en aanhangwagen. Het aantal personen, dat in 1943 bij verkeersongevallen hier ter stede zoo danig werd gewond, dat verpleging voor korteren of langeren tijd in een ziekenhuis noodzakelijk bleek, was 296. Hiervan was in 30 gevallen het sprin gen op en in 29 gevallen het afsprin- gen van tram of bus de oorzaak, ter wijl voorts een dertigtal personen door het leunen buiten de tram min of meer ernstig werd gewond. Onvoorzichtig oversteken gevallen de oorzaak van vrij lichamelijk letsel. Het opmerkelijke is wel, dat in totaal een daling van het aantal verkeerson gevallen in de laatste jaren valt waar te nemen, zoodat de stijging zich alleen ten opzichte van het aantal dooden voordoet, dat voor ’s-Gravenhage over 1943 ongeveer 40 procent grooter was dan het jaar tevoren en ongeveer 100 procent meer dan het gemiddelde over de laatste twintig jaren. x Ook ten aanzien van het geheele land, hoewel in veel minder sterke mate, doet zich het verschijnsel voor, dat tegenover een verminderd aantal ver keersongevallen het aantal dooden rela tief grooter is geworden. Daar derhalve de kans, bij een ver keersongeval het leven te laten, tegen woordig uitermate groot is, moge de les uit bovenstaande gegevens zijn, dat ieder zijn aandacht aan de gevaren van het stadsverkeer verdubbele en daarbij de verkeersregels strenger dan ooit in acht neme. mer, heb. Hij trok zich op zijn knieën op, tegen haar glimlachend, genietend van de ge legenheid, welke hij had gekregen om haar zoo te verrassen. Maar Trixie keek niet naar hem. Met een schok zag Jean, hoe er over den top van den steen een hand ver scheen, gevolgd door een hoofd en schouders, behoorend aan een jongeman in sporthemd en flanellen broek, die hen beiden verbaasd aangaapte. Hallo Trixie, hijgde hij. Ik wist: niet, dat we gezelschap hadden. Ik heb beter op. dezen meneer nog nooit ontmoet. Waar komt die zoo opeens vandaan? Trixie gooide haar hoofd in den nek en begon hard te lachen. Francois, zei ze vroolijk, terwijl ze boog en een zwaaiende beweging met haar handen maakte, dit is de aarts vijand van alle Ognons, onze buurman, de heer van Vallon Marchaux. Ofschoon Jean Montnoir meer dan verbaasd was, verborg hij die verba zing zoo goed mogelijk. Trixie’s vroolijke lach en het spotten de trekje, d^t hij om haar mond ont dekte, toen hij naar haar opkeek, maakten de situatie er evenwel niet een „classiciteit” in moderne vormen te geraken. En daarin is deze choreografe op een wonderbaarlijk gelukkige wijze geslaagd. „Demeter” is door haar dan ook in klank, lijn en beweging tot een sereene eenheid van aristocratische in nerlijke voornaamheid geworden. Yvonne Georgi zelf heeft daarbij aan de figuur van Demeter een prachtige hautaine al lure gegeven, vereenigd met het mensche- lijke in haar dramatische uitbeelding van het lilden. Marie Jeanne v. d. Veen was als Persephone een verschijning van een onwezenlijke gratie, terwijl Mascha ter Weeme als Metaneira naast Yvonne Georgi de moederliefde op een superbe, aangrijpende wijze personifieerde Overi gens onderscheidden zich Tony Raedt als Hermes, Nini Elias, Greet Lintz en Titia van Teeseling als He dochters van Metaneira Het ballet „i^es Ammaux modèles”, een reeks ernstige en kluchtige scènes, ontsproten aan den tooverstaf van een heks, door Francis Poulenc op een ver rukkelijke. sublieme en geniaal geor- chestreerde muziek gezet, is daarentegen vol sprankeling en grilligheid van geest, welke Yvonne Georgi met haar choreo grafie en prachtige. Degas-tintige costu- meering eveneens raak heeft „getroffen” Helaas was het décor van Karei Bruck- mann van een romantische overladenheid en een realisme, .welke de sfeer afbreuk deden en de figuren in de algeheele lij- nenmengeding deden verzwelgen Pierre Cammingha en To>ny Raedt gaven echter fijn humoristische geteekende uitbeel dingen van de beide hanen, terwijl Nora de Wal technisch voorbeeldig de „witte kip” danste Yvonne Georgi schonk een machtige visie op „de Dood”, waarbij Jan Büchli als de houthakker een voor treffelijk „tegenspeler” was. Overigens dien ik hier Tony Raedt als den „verlief den leeuw”. Truuk Doyer als de „Kre kel”, Mascha ter Weeme als „de Mier” en Albert Mol als den „Man van middel baren leeftijd” te vermelden. Het orkest van de Opera begeleidde op zeer ver zorgde en muzikale wijze, waarvoor Arnt zenius aan het einde hulde ten tooneele in ontvangst moest nemen. Een opgetogen „Gebouw” heeft beide balletten met ovaties beantwoord. K Brinkmann.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1944 | | pagina 2