13
buiten de sluis met een zoogenaamd stortebed is gedekt om
uitschuring tijdens het spuien te voorkomen.
De steenglooiing der havenboorden vereenigt zich met die
der hoofden welke op het strand zijn aangelegd en tot 2,25
M. onder D. P. reiken.
Deze hoofden, aan de koppen met eene zware bezinking
tegen aanval van den stroom beschermd, begrenzen de
havengeul.
Oorspronkelijk was de sluis ontworpen op 150 M. binnen
den duinvoet. Ze ligt thans op 300 M. binnenwaarts, met
het oog op mogelijke verbinding van de voorhaven met een
eventueel aan te leggen haven in de Westduinen.
Omdat er vele dagen in het jaar voorkomen, gedurende
welke de waterstand in zee niet genoegzaam daalt, is op
omstreeks 1650 M. uit de zeesluis een stoomgemaal gesticht
groot 140 paardenkrachten, dat in staat is om de voor
ieder etmaal noodige hoeveelheid water van het eene kanaal-
pand in het andere over te brengen. Voor dat doel was
nevens het stoomgemaal eene sluis noodig, die het opge
malen water zou kunnen keeren. Deze sluis heeft eene
wijdte van 10 M. bij eene schutkolklengte van 50 M. Zij
is als schutsluis ingericht omdat de kosten daardoor niet
bizonder werden verhoogd en aan eene aansluiting met boven
bedoelde haven voor Scheveningen in de Westduinen is
gedacht.
De sluis is nog in een ander opzicht nuttigomdat zij tevens
een tweede waterkeering vormt voor het geval, dat de zeesluis
mocht bezwijken of wanneer eenig ongeval aan die sluis mocht
ontstaan.
Groote voorzichtigheid schaadt zeker niet waar het geldt