23
HAAGSCHE EN AMISEOOKTSE KRUKKENDANS.
in de lucht geslingerd. „Gij kunt handiger stelen dan
de tinctuur gebruiken; het moet gehuld in was er
op worden gelegd. Morgen in de vroegte kom ik bij
u om het te laten zien,” luidt het antwoord. Doch toen
laat hij weten verhinderd te zijn, maar na den middag
zou hij komen. Het wordt half achtHelvetius twijfelt
vrouwlief dringt er op aan om nu de proef te nemen
manlief wil tot den volgenden dag wachten. Nog geen
vreemdeling! Het nekje draait het hoofd; een der
zonen ontsteekt het vuurpapa weegt zes drachmen
(bijna 23,5 gram) lood af, mama wikkelt het korreltje
zorgvuldig in was en werpt het op den juisten tijd
voorzichtig in de kroes. Een kwartier later is alles het
beste goud. De heele bende.ijlt met den gloeienden klomp
naar een goudsmid, die het toetst en echt bevindt
hij biedt f 50 per ons. Is de duivel in het spel, dan
wordt het goud den volgenden dag wederom lood
maar neen, het blijft onveranderd. Den Haag loopt uit om
het wonder te aanschouwen. Porelius, examinator gene
ralis der hollandsche munt, onderzoekt het met den
zilversmid Brechtelt en
Waer wert oprechter gont
Ter weerelt oit gevonden?
Hiermede had ik van dit boerenbedrog kunnen af
stappen, ware het niet dat de hoogleeraar Hermann
Kopp (t. a. p. I. bl. 232) schrijft, dat Spinoza het
J) Reeds de Egyptenaren vermelden een stof van dezelfde kracht
als de steen der wijzen, de Arabieren een elixir, de alchemisten een
tinctuur. Allemaal namen van dezelfde beteekenis. De goudmakerij
wordt ook de H e rm e ti e s ch e kunst genoemd, afgeleid, van Hermes,
het in nevelen gehuld wezen, dat in drievoudige grootte trismegistos
heet. Nog maakt hij goud en zilver, niet door tooverij, maar door
kunstvlijt: de hermetiesche afsluiting der lucht, reeds vóór
twaalf eeuwen bekend, geeft tehans velen brood en zuizel.