144 OUD-HOLLANDSCHE KUNST. En toen de stad Groningen er in 1660 eindelijk toe overging, om op het daarvoor bij haren uitleg aan de noordzijde in het begin der 17e eeuw bereids gereser veerde terrein, eene Nieuwe of Noorder-kerk te stichten, koos ook zij de Noorder-kerk van Amsterdam tot model, en haar bouwmeester Coenraet Roelofs, Fabricq-Meester der Provincie, meer schilder dan architect als hij was, hij wist wel zijn gebouw in allen deele goed te proportionee- ren, doch ook hij was weder niet genoeg constructeur om die ongelukkige trekbalken te kunnen missen. In de jaren 1643 tot 1648 bouwde ook de stad Emden eene Nieuwe Kerk, zooals blijkt uit het opschrift boven de beide portalen in de Strasse am Neuen Kirchchofe, dat boven het Wester-portaal in 't Latijn en boven het Ooster-portaal in ’t Nederduitsch gesteld, zegt: Godt Allene tho Ehren doer liberale contributie Deser Stad Borgeren, is dese Kercke in kommerlijke tijdt des Vaderlats Gestichtet. de fundamenten daer van gelecht sijnde in ’t jahr Christi unses Salichmaekers M. DC. XLIII. dè XXV. Julii. ist werck voltrocken. Anno DC. XLVIII. den VIII Februarii. Achitect was Martin Faber Rhr. „dog dit heerlijk groote gebouw,” zooals Harkenroth het noemtwaaraan ter wille der Neue Strasseeen der kruisarmen, de zuiderarm ontbreekt, is mede eene J) Zie J. I. Harkenroth. Oostfriesche oorspronkelijkheden, deel I blz. 130.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1893 | | pagina 245