c 147 OUD-HOLLANDSCHE KUNST. volgens figuur C, het kruis is namelijk ten koste der hoeken verbreed, de hinderlijke tus- schenkolommen, zij zijn weggelaten en halfronde bogen tusschen de vier Ionische zuilen en de muurpilasters geslagen; zij dragen het houten ton gewelf terwijl gemetselde kruis gewelven de lagere hoekgedeelten dekken. Die Ooster-kerkzij is de eenvoudigste Protestantsche kerk van Amsterdam, zij is eenvoudig bij arm bijna af, doch juist in dien eenvoud, en in haar breede opvatting en goede proportie ligt baar charme, zij geeft daardoor een indruk die treft, een indruk van grootheid, als geen der andere Protestantsche kerken te Amsterdam in die mate bezit. Eéne storende fout echter ontsierd haar, de Braij had in de Kerk te Haarlem, terecht, wijl het tongewelf in de kruisarmen scheppend omliepook de Ionische kroonlijst waarop dat gewelf rust doen omgaan, doch in de Ooster-kerk van Amsterdam, alwaar het tongewelf door de vier eindgevels van het kruis loodrecht wordt afgesloten, en dat gewelf dus niet scheppend omloopt, mist een langs die eindgevels omgaande kroonlijst niet alleen alle recht van bestaan, maar wordt die 1.50 M1 hooge lijst, welke de ramen verbreekt en de proportie schaadt, inderdaad eene in hooge mate storende fout. Trots die fout evenwel, blijft de Ooster-kerk eene der belangrijkste kerkgebouwen van Amsterdam, ook al mist zij de geschilderde glasramen en de negen koperen kaarskronen, die zij in Wagenaar’s tijd nog bezat. Arnold van der Leen, de architect van de ten jare 16971715 te Emmerich gebouwde Nieuwe kerk, hij

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1893 | | pagina 248