173 OUD-HOLLANDSCHE KUNST. eene wit marmeren plaat met vergulden letteren, boven den preekstoel in den zuidermuur geplaatst, doch die steen, hij zegt ons wel wat de Heer Reinier Pauiv,i&e eerste steenlegger der Kerk, hier namaals verwacht, doch hij gewaagt met geen enkel woord van Noorwits, van den man, aan wiens talent dit gebouw zijn waarde te danken heeft, ik zeg daarom met John Ruskin: „There is „much ingratitude and injustice in this: there „is no saying how much wit, how much depth of „thought, how much fancy, presence of mind, courage, „and fixed resolution there may have gone to the „placing of a single stone of it. This is what we have „to admire, this grand power and heart of man in „his work. Mental power, observe: not muscular, nor „mechanical, nor technical, nor empirical pure, „precious, majestic, massy intellectnot to be had at „vulgar price, nor received without thanks, and wit- „hout asking from whom De bij dit opstel gevoegde lichtdrukken of prenten spreken, zoo ik vertrouw, voor zich zelven in het grond plan is tevens het beloop der gewelflijnen gestippeld het situatieplan toont het gebouw met het bijbehoorend kerkplein of kerkhof, dat deels ommuurd, deels omhekt, door statige populieren aan drie zijden is omgeven, en doet tevens den centraalvorm en de dakgroepeering dui delijk uitkomendie tevens blijkt uit het kleine hier bij gevoegde dakvignetje de dwarsdoorsnede is genomen over de zijpaviljoens en tegelijkertijd over den korten middenas, ten einde ook den torenvorm duidelijk te doen zien de beide aan photographische opnamen ontleende platen, zij stellen de eene de kerk van binnen, en daarin hoofdzakelijk de bekoepeling, de andere de kerk van buiten en wel gezien uit het zuidoosten, voor.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1893 | | pagina 276