166 DE HAAGSCHE SCHILDERIJENMUSEA. in 1659 en 1660 geschilderd, en dus uit den lateren tijd des meesters. De kundige hand van A. Hauser te Ber lijn heeft aan deze portretten, die door den tand des tijds eenigermate geleden hadden, een vernieuwd aanzien ge geven. Beide stukken zijn nog in de oorspronkelijke fraaie en soliede ebbenhouten lijsten vervat. Een klein Hollandsch landschapje met een bruggetje over een vaart door Salomon van Ruysdael en een soortgelijk onderwerp bij winter door Jan van de Cappelle zijn de stukken, die in dit genre van schilderkunst werden aangekocht. Het eerstgenoemde is het,,anspruchs- loseste” stukje land, dat zich denken kan, een kanaal met een scheepje er in, een bruggetje, een paar wilgen, een boerenwoning tusschen hoornenrechts eenige landlieden. Over dit alles een echte Hollandsche be wolkte lucht. Het wintertje van Jan van de Cappelle is een der weinige bekende stukken in dit genre van den grooten meester, die in zijne zeegezichten met schepen bijna op een lijn staat met Cuyp, en Willem van de Velde overtreft. Dr. Bredius vermeldt er in zijne monographic over dezen kunstenaar slechts vier, alle in particuliere verzamelingen in ’t buitenland. Ons vaderland bezat van hem vroeger slechts één zeestuk, op naam van Simon de Vlieger, in ’t Rijks-Museum te Amsterdam. Op de nieuwe aanwinst van ’t Mauritshuis is een vaart door een dorp voorgesteld. Op den voorgrond be weegt zich een man met een slede en bindt een ander zijne schaatsen onder. Een ruiter is op ’t punt over een bruggetje te gaan. Deze figuurtjes zijn goed ge- teekend en fraai van coloriet. Het geheel maakt den indruk van een sneeuwlandschap na ingevallen dooi; er is niets meer van het verblindend witte van versch

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1894 | | pagina 291