169
DE HAAGSCITE SCHILDERIJENMUSEA.
een der beste portretten van den vader beschreven. (Rem
brandt p. 44). Le modelé trés franc(zoo heet het aan 'teind
der beschrijving), trés habile, est indiqué dans mie paté
assez abondante, maniée avec beaucoup de délicatesse
dans le sens de la forme: la fourrure fauve, la barbe
et les moustaches grises sont traitées avec esprit et
le ton gris neutre des ombres fait merveilleusement
ressortir l’éclat des lumières.
De onbekende schilder, wiens landschap zooeven ter
loops vermeld werd, behoort tot de nationale richting,
die zich te Haarlem het eerst en veelzijdigs! ontwikkel
de. Men heeft na eerst den weidschen naam van Hobbema,
dien het stuk in den kunsthandel droeg, op zij gezet
te hebben, dien van Cornelis Vroom, een der voorloopers
van Jacob Ruysdael voorgeslagen, doch met diens weinige
gemerkte landschappen komt het evenmin volkomen over
een als niet die der andere bekende meestersCorn.
Decker, de beide Romboutsen, de van Vries en hoe
zij verder heeten mogen. Niettegenstaande de onmis
kenbare gelijkenis met deze meesters is het toch een
geheel eigenaardige kunstenaar van omstreeks 1650,
die hier een Hollandsch kanaallandschap met enkele
visschers in een boot en enkele huizen tusschen boom
groepen op ’t paneel gebracht heeft. Het meest komt
zijne individualiteit uit in de behandeling van den boom-
slag rechts op den voorgrond. Na eerst de stammen
en takken geteekend te hebben, vulde hij de tusschen-
ruimten met gebladerte aan, doch zoo dat dit op de
meeste plaatsen niet geheel tot aan den stam en het
dak van ’t huis komt en er een smalle witte rand
tusschen beiden overblijft. Dit geeft er wel iets ge
maakts aan,doch aan de andere zijde ook weer iets luchtigs
en het is te verwachen, dat men met behulp dezer