173
DE HAAGSCHE SCHILDEEIJENMUSEA.
satyrs, badende
1) Ook een Poelenburg der verzameling Steengraeht, de Ge
boorte van Christus, is zonder twijfel van Haensbergen. Portretten
van zijne hand komen in verschillende families hier ter stede
en elders voor.
2) Misschien is dit jaartal onjuist en is Verlangen omstreeks
dezen tijd naar Denemarken verhuisd. De heer F. Beckett te
Kopenhagen deelde onlangs aan Dr. Bredius mede, dat zich in
het slot Rosenborg eene nachtscene uit de Belegering van Ko
penhagen door Karel Gustaaf van Zweden in den herfst van 1658
bevindt, duidelijk gemerkt D. Vertangen en blijkbaar naar de
natuur geschilderd.
feerd door naakte nymphen en satyrs, badende vrou
wen en kudde hoedende herders temidden van Romein-
sche ruïnes bestaande, deze school telde drie Haagsche
kunstenaars onder hare leden. Van den eenen, Dirk
van der Lisse bezit het Gemeente-museum sinds een
viertal jaren een karakteristiek werk. Van een tweeden,
Johannes van Haensbergen, bewaart het Mauritshuis
een klein stukje, dat steeds voor een echten Poelenburg
gold, totdat het scherpziend oog van Dr. Th. v. Trim
mel uit Weenen onlangs ontdekte, dat het een werk
van Haensbergen was. De derde van het trio is
Daniel Vertangen, die omstreeks 1598 in Den Haag
geboren werd, doch voornamelijk te Amsterdam werk
zaam was, en daar vermoedelijk ook overleed in het
jaar 1657. 2; Ook zijn „slapende nymphen en satyrs
in een landschap” behooren geheel en al in de richting
van zijn meester thuis; één geest en ééne opvatting
straalt uit hunne werken en slechts door eene lang
durige en herhaalde oefening van het oog ontdekt men
de kleinigheden der techniek, waarin zij verschillen.
Geen wonder derhalve, dat Vertangens werken vrij
zeldzaam voorkomen. Waar zij ongemerkt waren, wer
den zij voor Poelenburgs gehouden en wanneer de