209
OUD-IIOLLANDSCHE KUNST.
Het beeldhouwwerk dezer verschillende kraagstukken is bijna
identiek aan dat van de balk-kraagstukken in het oude Hotel de Moel-
nare Van Dale te Antwerpen, gebouwd in 1544. (Zie, L’Art pour Tons.
31e jg., No. 764) kraagstukken door Pieter Coecke van Aelst gebeiteld.
14
en galerij zelfs nog 23 cM. meer bedraagt. Aan dit
uit-kraag-motief dankt liet gebouw voor een groot
deel zijn eigenaardig effect, liet is een der constructive
motieven der Gothiek, door de Renaissance in haar
begin gaarne en altijd met succes toegepast, o. a. aan
de Canselarij te Leeuwarden (voltooid in 1571) en
het laatst, behalve als spelend motief bij tal van kleine
geveltjes, te Dordrecht. Gorkum, Haarlem, enz. en het
laatst aan het Raadhuis te Bolsward, gebouwd in de
jaren 16131616.
Op de eenvoudige kapiteelen der vijf pilasters rusten
en ontspringen de zware steenen kraagstukken, die bij
eene breedte van 37 cM. uit twee op elkaar geplaatste
blokken, elk van 34 cM. hoogte bestaan, te zamen ééne
doorgaande krachtige ojieflijn vormende, bezijden met
fijn sierlijk beeldhouwwerk en van voren met op ’t
effect berekende, van de straat af duidelijk te onder
kennen uit cartels voorspringende koppen gebeiteld,
terwijl de smallere tusschen-kraagstukken eleganter zijn
bewerkt en wel met kinder- en engel-figuren staande op
de kammen, welke de leeuwekoppen der bovenraam-
sluitsteenen dekken.
De kroonlijst zelve, zij bestaat uit eene architraaf
van 18 cM. dikke platen, lang elk 1.40 M., welke
op de kraagstukken vergaaren, en het fries met entable
ment en ook de balustrade dragen en van onderen ziende,
is die architraaf in paneelvormen, niet bladrozetten ge
vuld, bewerkt. Het fries, door triglyphen in velden,
zgn. metopen verdeeld, heeft in die metopon, afwisse-