212
OUD-HOI.LANDSCHE KUNST.
zijnde liet jaar van de voltooing van den bouw, terwijl
met groote vergulden letteren in liet fries der deklijst
zelve het reeds genoemde opschrift is gebeiteld:
Ne Jupiter Quidem Omnibus.
Op deze kroonlijst rust boven de beide middelste
galerij-bogen tusschen Corintische kolommen met af-
sluitlijst en gebeeldhouwde zij- of pvergangs-stukken
nog een zandsteenen bovenbouw, die zoowel tot afsluiting
van het daarachter gelegen dak. als tot bekroning
moet dienen, en in eene halfrond gesloten, ondiepe nis
het wapen van de provincie Holland bevat. Op een
klein fronton daarboven met kwart rond uitgeholde
voeting staat een beeld, de Liefde voorstellende, terwijl
de beelden welke „het Geloof'' en „de Hoop" symbo-
liseeren op de kroonlijst der galerij, juist boven de
kolommen der zij—pijlers en die welke „de Kracht" en
„de Gerechtigheid voorstellen op de buiten-piedestals
der balustrade geplaatst zijn, piëdestals met rijk gebeeld
houwde paneelen aan de voorzijde, waarvan de motieven
geïnspireerd zijn door of ontleend aan de uitgave
„Cartouches” van Hans Vredeman de Vriese, getuige
plaat 166 in het werk van 0. Guilmard „Lesmaitres
Ornemanistes”twee dier paneelen, zijn op bijgaande
plaat afgebeeld.
Geheel van zandsteen opgetrokken met breed ver
diepte voegen, verraadt de galerij in hare profileringen,
in al hare details, in hare overgangen en proportiën.
in allen deele, zooals trouwens de geheele bouw, de
hand eens meesters, van een man van talent, die kennis
en smaak bezittend, reeds t'huis was in dien nieuwen
stijl, de Renaissance, welke hiermede in het „Vleck
van die Haghe” zijn eerste en tegelijkertijd zijn beste
raadhuis in Noord-Nederland geleverd heeft.