217 DE HAAGSCIIE SCHILDERIJENMUSEA. achtig gebouw neergelaten en wordt door de niet zichtbare vlammen fantastisch verlicht. Breede spookachtige schaduwen wijzen de plaats van het wacht vuur aan. Rechts meer naar achteren staat het last dier, ditmaal geen ezel maar een paard, bij een slapenden bewaker onder een afdak, en op een brok muur op den voorgrond kijkt men tegen den rug van een an deren bewaker. Met valste hand zijn de figuren niet enkele breede toetsen opgezet. Het geheele effekt van het tafereeltje berust op de tegenstelling van licht en donker, daar het zoo goed als uitsluitend met twee tinten van bruine verf gedaan is. Het is een van die meesterlijke studies, zooals Rembrandt er in het begin van zijn loopbaan (tusschen 163040) enkele meer maakte als schets voor een schilderij of voor een ets, die dan soms wel, soms niet tot uitvoering gekomen zijn. In het laatste geval verkeeren wij hier. Niet tegenstaande er enkele teekeningen en ook schilderijen met rustende Heilige Families en ook meer dan een ets van de Vlucht naar Egypte bekend zijn, is er geen waarvoor onze voorstelling het ontwerp uitmaakt. In een klein cabinet schilderijen, dat door Professor Hunter tegelijk met zijne natuurkundige verzamelingen aan de Universiteit te Glasgow vermaakt is, bevindt zich een „grauwtje” van een graflegging van Christus door Rembrandt, dat blijkbaar de eerste studie vormt voor het grootere tafereel, hetwelk de schilder in 1639 aan Frederik Hendrik leverde. In dit ontwerp keert geheel en al dezelfde wijze van schilderen weder als in de nieuwe aanwinst van ’t Mauritshuis. Hierdoor is het mogelijk vrij nauwkeurig den tijd te bepalen, waarin deze ontstaan is, te weten omstreeks 163540. Eene soortgelijke schets van Jozef zijne droomen uit-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1895 | | pagina 334