218
DE HAAGSCHE SCHILDERIJENMUSEA
leggend bezit de verzameling-Six te Amsterdam, terwijl
er nog anderen in de musea te Berlijn, Londen cn
elders worden aangetroffen.
Als eenig staal van deze richting van Rembrandts
kunst in onze rijks-verzamelingen verdiende dit tafe
reeltje ongetwijfeld een plaats in liet Mauritshuis.
Hoewel Dr. Bode sinds jaar en dag bezig is in
Europa, ja zelfs in Amerika, alle schilderijen van Rem
brandt op te snuffelen en te doen photographeeren,
was hem deze „Rust op de vlucht” tot dusver nog
onbekend gebleven, evenals de beide stukken, die
Dr. Bredius in het afgeloopen jaar uit Engeland terug
veroverde.
Van deze laatste is het portret van een jong meisje
van Rembrandts jeugd, de voorstelling van
een product van zijn rijpsten leeftijd. Beide
ons enkele oogenblikken nauwkeu-
het werk
Homerus
verdienen, dat wij
riger met hen bezighouden.
Toen Rembrandt nog op 's vaders molen
Te schildren zat
zong de dichter, toen hij in zijne ouderlijke woning
in de Weddesteeg te Leiden naar zich zelf en voorts
naar elk zijner huisgenooten, dien hij maar tot po-
seeren kon overhalen, zijne studies van kleur en licht
maakte zegt de historieschrijver, toen was het hem
er niet om te doen zijne modellen als welgelijkende
portretten in hun Zondagnamiddagschen tooi aan de
vergetelheid te ontrukken. Zijn streven was er veeleer
op gericht, het noodige materiaal te verzamelen voor
zijne eerste pogingen op het gebied der gewijde of
ongewijde historieschildering in den trant van zijnen
leermeester Lastman. Vond hij een waardigen grijsaard
met langen baard en diepdenkende oogen, welk een