lil
223
DE HAAGSCHE SCHILDERIJENMUSEA.
vergunde de eigenares, dat het eenige maanden (van
begin Juni tot in de tweede helft van October) in het
Mauritshuis werd tentoongesteld.
Hoewel dit portret dus op het tijdstip, waarop deze
regels onder de oogen onzer lezers komen, reeds weder
naar Weimar is teruggekeerd, meenen wij niet te mogen
nalaten dit bizonder sympathiek afbeeldsel van onzen
grooten meester in de herinnering van hen, die het
mochten aanschouwen met een enkel woord terug te
roepen,
Een studiekop van een man met krijgsmansmuts en
ijzeren halskraag, dien de heer Sachs alhier aan ons
museum in bruikleen afstond, is het niet onknappe
werk van een van Rembrandt’s vroegste leerlingen.
Men ziet er uit, hoe deze met de studie’s, die de meester
omstreeks 163436 in zoo groote getale van zich zelf
maakte, hun voordeel wisten te doen,
Nog rest ons van een tweeden niet onbelangrijken
aankoop melding te maken. Het is een boeren-binnenhuis
van Adriaen van Ostade (16101685). Een twintigtal
landlieden van beiderlei kunne vermaken zich in een
herberg met muziek en zang. De kroes wordt er niet
vergeten en de uitgelatenheid zal dientengevolge weldra
haar toppunt bereiken. Met een penseel; Adriaen
Brouwer, zijn medeleerling bij Frans Hals waardig,
heeft Ostade dit tafereeltje geteekend, karakter aan de
verschillende figuren gegeven en fijnheid van kleur in
de bescheidene meest neutrale tonen gelegd. Dit stukje
uit den eersten tijd van den schilder afkomstig, is
ietwat onduidelijk doch voluit gemerkt en 1600 en in
de dertig gedateerd en een belangrijke aanvulling voor
Ostade’s werk, waarvan het Mauritshuis tot dusver
slechts twee stalen uit zijn tateren tijd (van 1663 en