225 Il DE HAAGSCHE SCHILDERIJENMUSEA. naakten kreupele hem om hulp smeeken, rechts vat een vrouw den zoom van zijn kleed om het te kussen, meer naar achteren tillen moeders hare kinderen op, om voor hen hulp van den apostel te smeeken. Er is veel schoons van teekening en uitdrukking in deze voorstelling en wanneer het geheel niet volkomen be vredigt, ligt dit slechts daaraan, dat er te veel sporen van vreemde invloeden in zichtbaar zijn en het daardoor te theatraal en te zeer gecbmposeerd geworden is. De knielende vrouw rechts bijv, zou naar eene Mater dolorosa van een Carlo'Dolci gecopiëerd kunnen zijn. Dit tafereel is voluit gemerkt en 1663 gedateerd. In ’t Burgerweeshuis te Amsterdam ziet men eene oude herhaling van vrij wat zwakker allooi en dus vermoe delijk eene copie. Op het landgoed Bearwood van den onlangs overleden eigenaar van de Times, den heer John Walter, bevindt zich een tweede bijbelsch stuk met levensgroote figuren van du Jardin, de verloochening van Petrus voorstellend. Een tegenvoeter van du Jardin, ook waar deze zich op zijn eigenlijk terrein, het gestoffeerde landschap, beweegt, is Aert van der Neer (1603— 1677). Gelukt het aan gene niet zich aan zuidelijke invloeden te onttrekken, dezen durf ik zonder aarzelen met Paulus Potter den besten schilder van ons laag polderland noemen. Gaarne laten wij aan anderen de eer, duin streken. het strand der zee of de Geldersche heuvelen op volmaakte wijze te hebben weêrgegeven, Potter en van der Neer hebben zich beide nagenoeg uitsluitend, gene tot de Hollandsche weiden met hare viervoetige bewoners, deze tot de kanalen en vaarten bepaald. De twee hoofdmomenten die hij daarbij voor zijne voor stellingen uitkoos, waren de nacht bij maneschijn en 15

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1895 | | pagina 342