68 CONSTANTYN HUYGENS ALS CHRISTEN. 1) Susanna Hoefnagel heette de moeder van Huygens. 2) Const. Hug. de vita propria, vertaald door Loosjes, bl. 99. 3) O. a. door Busken Huet in zijn Land van Rembrandt en A. W. StelL wagen in de Inleiding op Oogen-Troost. Hoefnagels stam beroemd door ouderdom en jaren, Wiens loten, om hun deugd, alomme in achting waren, Was ’t waar uit moeder sprootzij de êelste bloem geacht, Ooit door dien ouden tronk, zoo roemrijk voortgebracht. -) Dat de vrome zin der ouders ook die van hun zoon Constantyn was, kan zijn leven getuigen. Als jongeling reeds deed hij openlijk belijdenis van zijn geloof, nadat hij van Eglesimus godsdienstonderwijs ontvangen had en het is niet zonder beteekenis, dat hij zich bij die gelegen heid ’t eerst Constanter noemde. Dien naam heeft hij geen oneer aangedaan, want hij is in zijn godsdienstige overtuiging standvastig dezelfde gebleven. Het is alleszins verklaarbaar, dat zich die overtuiging uitsprak in kerkelijken vorm. Huygens was beslist Gere formeerd. Niet Calvinist zooals hij door sommigen 3) ge noemd wordt, want het behoort juist tot de eigenaardigheden der Gereformeerden, om nooit hun naam aan eenig mensch te ontleenen en niemand, die hierop meer nadruk legde dan Calvijn zelf. Bovendien, indien de inhoud van Huygens’ geloof eens nauwkeurig getoetst werd aan de leer van Calvijn, dan zou er zeker nogal verschil aan den dag komen, en het is voor ’t minst zeer twijfelachtig, of de kerkhervormer van Génève hem als .zuiver” zou aanmerken. Huygens was Gereformeerd en hij was het met hart en ziel. Dit beteekende in de 17e eeuw tevens anti-Roomsch. Onverholen heeft Huygens herhaaldelijk zijn overtuiging hieromtrent uitgesproken: ,onse Heer ende Salighmaker is voor de tweede reise in den Tempel gevallen ende

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1897 | | pagina 244