223 fl BEZWAREN, ENZ. ten, kwamen dus in afmetingen nagenoeg overeen met die der Goudsche of IJsselklinkerts van de eerste helft dezer eeuw. Daar, volgens een „open brief van de Ver- „eeniging van IJsselsteenfabrikanten aanHeerenIngenieurs, „Architecten, Bouwmeesters en Particulieren" van April 1884. sinds meer dan vijf eeuwen, dus reeds vóór 1384, aan den Hollandschen IJssel steen wordt gefabriceerd, is de onderstelling zeker niet gewaagd, dat, voor het vormen van de zeestraat, men de steenen van de meest nabij ge legen steenovens van den IJssel wilde laten aanvoeren; hetgeen per schip over Delfshaven en Delft zeker weinig kostbaar was. Toen het verkeer over den weg in het gebruik van de grootere, maar meer kostbare, Waalklinkerts voordeel deed zien, zal men in latere jaren bij vernieuwingen de IJsselklinkerts door Waalsteenen hebben vervangen, die thans in den weg worden gevonden. Nog in deze eeuw zijn wegen, waarover weinig zwaar verkeer verwacht werd, aanvankelijk met de kleine en goedkoope IJsselsteenen, de zoogenaamde blauwe klinkerts, bestraat geworden. Het standpunt van ontwikkeling, dat de steenfabriekatie in deze eeuw heeft bereikt, in aanmerking nemende, zou men glimlachen, indien thans gevreesd werd dat het leveren van een bedrag van vier millioen steenen drie jaar tijds zou vorderen. In het Verslag over 1885 van het bestuur der Ver- eeniging van Nederlandsche Steenfabrikanten kan men op bl. 8 lezen dat het aantal steenen dat aan de Waal, aan den Hollandschen IJssel, aan Rijn en Vecht, in Friesland en Groningen, Brabant en Limburg en in Zee- land gebakken werd, beliep te samen in 1883 967.000.000 stuks. 1884 818.000.000 1885 689.000.000

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1897 | | pagina 402