251 AMALIA VAN SOLMS EN CONSTANTYN HUYGENS. van Solms was de gouden eeuw, roem op ’t oorlogsveld, niet alleen Holland in Europa, maar ook vooral en kunsten. van een anderen dichter zoon later een dwazen sprong deed, wellicht om tot die souvereiniteit te komen? Maar wanneer zulk een souve- reiniteit in strijd zou zijn geweest met het helang des volks, dan zou Amalia van Solms geen stap in die rich ting hebben gezet: dat blijkt uit de afkeuring die zij uitsprak over den aanslag van haren zoon op Amsterdam, en het misnoegen, dat zij over zijn gedrag toonde- al keur ik het gedrag niet goed van een moeder, die bij de tijding van het overlijden van haar kind onbewogen en koud blijft. Toen de vrede eenmaal was gesloten, stond Huygens haar weder trouw ter zijdeals onverschrokken dienaar van het huis van Oranje al verschilde soms zijn meening van de hare kwam hij immer op voor dè rechten van haar kleinkind. En nu komen wij tot een derde rapport. Daarvan is weliswaar niet zooveel te zeggen, doch het is het meest boeiende gedeelte uit Amalia’s levenhare liefde voor de kunst en de. wetenschap, waarin Huygens haar trouw ter zijde stond. De eeuw van Frederik Hendrik niet alleen om den om den invloed van om den bloei der letteren En hier geldt het woord Aan Nassau dankte ’t land zoo vaak zijn krijgsvictorie, Maar Nassau stookte in Noord en Zuid Het vuur der wetenschap en de oude landhistorie, Bazuint tot Nassau’s eer der wetenschappen glorie, Der kunsten zegepraal in duizend monden uit. Wanneer het gold de bevordering van kunsten en wetenschappen, dan stond Amalia van Solms aan de spits

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1897 | | pagina 430