253 AMALIA VAN SOLMS EN CONSTANTYN HUYGENS. kunstzin, waarmede hij de school van Rubens dienstbaar maakte aan den roem en de glorie van het Huis van Oranje. Het huis ten Bosch geeft getuige van de liefde van Amalia van Solms voor Frederik Hendrik, van de bewondering die ze had voor zijn krijgsdaden, maar ook van den goeden smaak der prinses en van Constantyn Huygens. En de Scheveningsche weg? Dat is het grootste dichtstuk van Huygens. De oude weg, waarmede hij de residentie verrijkt heeft en verfraaid als geen ander, waardoor hij getooverd heeft met zijn geest en hart; waardoor hij aan de Hofstad eene geheel eenige schoonheid, heeft geschonken de Scheveningsche weg is Huygens’ eer en roem. Het zou me te ver voeren, blad voor blad op te slaan van dat boek der historie, dat spreekt van den kunstsmaak van Amalia van Solms en Constantyn Huygens. Nog is er het Huis ten Bosch, nog is er de Scheve ningsche weg. En laten wij dien weg nu niet zien, zooals die ge- teekend was op het plan van Huygens, laten wij hem ook niet zien zooals op een schilderij, waar we rijen boomen zien, en zon en anders nietmaar laten we daar zien aanrijden onze koninginne Wilhelmina, de opvolgster van Amalia van Solms. Dan breekt Gods zonne door, en werpt een eigenaardig licht op dat vorstelijke kind, en we volgen ze, den weg langs, tot aan het strand, waar de zuil staat, als teeken der dankbaarheid van het volk. „God redde Nederland” zoo staat er op geschreven. Ja, God redde Nederland, toen Hij Amalia van Sohns plaatste naast den grooten Oranjevorst, Frederik Hendrik God redde Nederland, toen de groote kweekeling van Amalia, Willem III, het vaderland redde van den onder gang, en het gevaar inzag, dat dreigde van Frankrijk;

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1897 | | pagina 432