309 HET HAAGSCHE BOSCH. de vrede- plafond vel de schoone voorstellingen welke wanden en sieren. Thans werd de raad en steun van Huygens hoe langer zoo meer noodig, ja onontbeerlijk; Post was wel een smaakvol architect, de groote van Campen wist wel even geniaal met teekenstift als met passer om te gaan, zoo- dat de schets van menige voorstelling door hem ontworpen is, maar er was iemand noodig die genoeg invloed, ont wikkeling en kunstzin bezat om met schilders van naam in overleg te treden ter vervulling der vurige begeerte van de Prinses om iets werkelijk schoons te leveren, en die man was Huygens. Rubens was reeds in 1640 over leden en had zelfs het Luxembourg niet mogen voltooien, maar gelukkig had hij leerlingen gevormd en onder dezen behoorde ook Jordaens; dezen Vlaamschen meester werd opgedragen het groote schilderstuk te vervaardigen dat nu nog met bijna frisschen gloed de bewondering der beschouwers trektboven het beeld van den zegepralenden Frederik Hendrik vertoont zich de vredemaagd met vrien delijke engelen omgeven die het opschrift ontrollen „Ultimus ante omnes de parta pace triumphus” de schoonste aller overwinningen is die waardoor de vrede verwonnen wordt, dit had de Weduwe bepaald gewild, om duidelijk te doen uitkomen dat de Munstersche vrede aan den degen van den overleden held was te danken. Daarom ook zijn op de toegangsdeuren Pallas en Hercules voorgesteld, die deze deuren openrukken om maagd het binnentreden mogelijk te maken. De Oranjezaal moest aan tweeërlei bestemming beant woorden nevens de held moest ook de mensch herdacht worden door allegorische voorstelling van eenige hoofd momenten uit ’s Prinsen leven en van zijne omgeving, waarbij ook de daden van den wakkeren Johan Maurits

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1897 | | pagina 490