36
2.
3.
4-
5.
leerplan te ontwerpen. In het debat dat op mijn lezing volgde, werd
dan ook gezegd, dat ik was als een gids, die tot zijn reisgezelschap
zegt: „Ziet ginds ligt de stad, waarvan ik u zooveel heerlijks verteld
heb. Ge moet dit veld over en vervolgens dat bosch door. In die hut
daar vindt ge een plank om over de talrijke beken te komen, en een
bijl om u een weg te banen door het dichte bosch; ik kan mij echter
verder niet met u inlaten, goede reis dus!”
De bedoeling van die beeldspraak was, dat men van mij de toe
zegging wilde, dat ik een handleiding zou samenstellen, die min of
meer een geregelde geschiedenis van den Haag-bevatte, met aanwijzing
hoe die stof in de scnool behandeld moet worden.
Ik heb er aanvankelijk ernstig aan gedacht zulk een boek samen
te stellen, doch ik stuitte daarbij op allerlei bezwaren. In de eerste
plaats lieten mijne bezigheden mij niet veel vrijen tijd en vervolgens
bleek mij, dat het debiet van zulk een locaal werk uit den aard der
zaak te beperkt zou zijn, zoodat geen uitgever het zou durven aanvaarden.
Dat er echter groote behoefte bestaat aan een betrouwbare hand
leiding bleek mij uit verschillende vragen die tot mij kwamen. Vele
daarvan deden mij duidelijk zien, dat men geen voorstelling heeft
van de vele moeilijkheden, welke men heeft te overwinnen bij het
verzamelen der stof.
Zoo ontving ik de vorige week het volgende briefje: Amice, wees
zoo goed mij een boek te leenen, waarin ik voor mijn school de
geschiedenis der Verlichting, de Brandweer, het Politiewezen, de
Middelen van vervoer en het Drinkwater kan vinden. Ik antwoordde,
dat zulk een boek voorals nog niet bestond, doch ik sloot daarbij in,
al wat ik omtrent de historie van genoemde zaken verzameld had..
Intusschen we doen het allen in de school zoo goed en kwaad als
het gaat zonder handleiding. Op mijn eigen school ben ik van den
zomer begonnen met het voorbereidend onderwijs in de Vaderlandsche
geschiedenis. Ik geef die lessen zelf. Vooraf bepaal ik telkens welke
stof ik behandelen zal, en na de les schrijf ik al wat met de kinderen
besproken is, in een cahier, dat voor elke volgende cursus als legger
dienst moet doen voor de Onderwijzers, aan wie ik dit onderwijs,
zal opdragen.
Om u eenig denkbeeld te geven van de wijze van behandeling
heb ik een kort overzicht van de leerstof opgesehreven. voor zoover-
ik tot heden gekomen ben met de lessen in het eerste G. O.
Een gedeelte van het Leerplan van het Voorbereidend Geschiedenis
onderwijs op de Gemeenteschool aan de Rembrandstraat.
1. Geschiedenis van de Klasse.
van de School.
van de onmiddellijke omgeving.
van het gedeelte ten zuiden van den Zuidwal.
Oude stad en Nieuwe stad. Beteekenis dier woorden. Verge
lijking tusschen Hooftskade en Zuidwal. Beestenmarkt en Jacob
Catsstraat. Grenzen der Oude Stad. Waar is het oudste-
gedeelte der Stad? ’s Gravenhage heeft een geschiedenis.