37 •9. 10. i) Die toelichting wekte grootc belangstelling, (Redactie.) Den Haar] bestond eenmaal niet. Schets van de landstreek tusschen Leiden en ’s Gravenzande. Hoog en laag. Poelen en plassen. Bosch- en geestgronden. Bewoners. - Steden en dorpen. Verspreide hutten. Wild. Jachtvermaak. ’t Jachtslot. Handvest van Floris den Vetten. Naamsoorsprong. Het Binnenhof en zijn Stichters.Willem II wordt Roomsch Koning. Hij bouwt een Paleis. Zijn zoon Floris V wijzigt het plan en voltooit den bouw. Beschrijving van het Binnenhof. Het inwendige van ’t kasteel. De bewoners. De levenswijze der Graven en hunne Edelen. De instelling van de St. Jacobs- orde. Willem II en Flores V en de Lijfeigenen. Tenslotte: bezoek met de klasse aan het Binnenhof. Hertog Aelbrecht, de Beschermer van den Haag. Het aantal be woners neemt toe. Oorzaken daarvan. Bedrijven. De handvesten van 13701377 en 1383. Hoeken en Kabeljauwen. Vernedering van Delft. Rechtstoestand der Bevolking. Het ^dorpe van den Hage"ten gare 1400. Het dorp heeft zich uitgebreid. Buurten of Wijken. Straten. Grenzen der Stad. Huizen. Toestand der straten bij dag en bij nacht. Bevolking. Bronnen van bestaan. Kloosters, Kerken en Kapellen. Godshuizen. De Leprozen. Rechtspleging. Schutterijen. Volksvermaken. Het Voldersoproer in 1454. Een vertelling. Vergunt mij, dat ik dit Leerplan eenigzins nader toelicht. 0 Indien, zoo voortgaande uit de historie van onze stad, datgene be handeld is, dat door den jongen leerling kan begrepen worden, ga ik over, tot de Geschiedenis van het Vaderland. De L. hebben zich nu leeren oriënteeren in den tijd en hebben een historisch inzicht gekregen; bovendien zijn hun een aantal voorstellingen ■en begrippen eigen geworden, welke hun het opnemen van de meer abstracte leesstof vergemakkelijkt. In dien tijd zijn ze ook voldoende thuis geraakt op de kaart van Nederland, zoodat ze niet licht zullen verdwalen op het terrein onzer Vaderlandsche historie. De geschiedenis van ’s Gravenhage moet echter opnieuw dienst doen om een des te helderder beeld van gebeurtenissen en toestanden te •doen ontstaan. In de eerste plaats wordt telkens, wanneer daar aan leiding toe is, verwezen naar het geleerde in den voorbereidenden cursusvervolgens wordt een gebeurtenis of een toestand, die voor het geheele land geldt, toegelicht door bijzonderheden uit de plaatse lijke historie. Van historische personen wordt zoo mogelijk het woon huis aangegeven. In deze verwacht ik veel van het Historisch Adresboek. Voor zoover ’s Gravenhage het tooneel was van’s lands historie, levert •de plaatselijke geschiedenis het decoratief van dat tooneel, waardoor ■de Leerlingen een levendig helder beeld der feiten erlangen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1898 | | pagina 137