20
onderwijs
ook kleine
ander echter
NAAR AANLEIDING VAN HET 25-JARIG BESTAAN, ENZ.
manierde handelingen; dan waren zij als een vreemde
eend in de bijt en heetten zij „jongeheertjes”.
Twee oorzaken kunnen hierbij, ter verontschuldiging
van beide partijen, aangevoerd worden.
Alle meerweterij leidt licht tot overschatting van
eigen beteekenis, vooral bij de jeugd. Daartegen dient
dus, in ’t bijzonder in bovengen, gevallen, steeds ge
waarschuwd; maar het oude spreekwoord „onbekend
maakt onbemind” kenne men hier evenzeer een waar
schuwende beteekenis toe.
Met het doel om de resultaten van het onderwijs
der school zooveel mogelijk bekend te maken, werd
aan de jaarlijksche bevordering der leerlingen een
openbare tentoonstelling verbonden van door hen ver
vaardigde teekeningen en werkstukken. Laatstgenoemde
konden aanvankelijk slechts uit oefeningswerkstukken
bestaan, zonder verdere bestemming dan de school er
voor eigen gebruik aan vermocht te geven. Voor de
verstgevorderde leerlingen bestonden die uit onderhouds
werken en uit modellen voor het onderwijs, van welke
laatstgen. verscheidene uit den aard der zaak op ver
kleinde schaal. En dewijl dezen op die tentoonstellingen
het grootste deel innamen, kreeg de kritiek hierop vat
met de bewering, dat dit practisch onderwijs maar
„knutselwerk” was. Verzoeken aan patroons, om in
plaats daarvan eens wat aan de school te laten maken,
met rechtstreeksche bestemming voor de practijk daar
buiten, werden zoo weinig beantwoord dat naar iets
anders moest worden omgezien. Eenvoudige meubelen
en modellen voor andere inrichtingen van
werden daarvoor ’t eerst aangenomensoms
bestellingen van particuliere zijde. Een en
met strikte inachtneming van art. 10 der statuten,