31 NAAK AANLEIDING VAN HET 25-JAKIG BESTAAN, ENZ. te bevorderen; en het is daarom dat wij wenschen voort te gaan, met het onderwijs onzer school steeds meer en meer dienstbaar te maken aan voorzegd doel; onder aanbeveling bij allen, die ons daarin met raad en daad kunnen bijstaan. Hoe meer steun en mede werking daarvoor wordt verleend, hoe meer uitbreiding aan dat onderwijs kan worden gegeven, des te meer vakken en vakbeoefenaars daardoor zullen worden gebaat en hoe minder het bezwaar wordt dat het ambachts- onderwijs, zooals de Ambachtsscholen dit geven, niet in de behoeften van alle vakopleiding kan voorzien. En wat nog dit bezwaar betreft, vergete men niet, hoe ook daarin reeds tot op zekere hoogte door ons werd voorzien door de toevoeging aan de Ambachtsschool van de Burgeravondschool”. Daarbij beraamde het Bestuur later nog een maatregel, om aan dat bezwaar tegemoet te komen. In zijn jaar verslag van 1890 is daarvan het navolgende opgeteekend: „Bij den aanvang van dezen cursus werd een begin van uitvoering gegeven aan een sedert geruimen tijd gekoesterd denkbeeld om met het Ambachtsonderwijs ook andere leerlingen van dienst te zijn, in vakken die de school niet practisch onderwijst. Daartoe verzocht het Bestuur den Directeur, zich in betrekking te stellen met eenige erkend bekwame patroons, de volgende vakken vertegenwoordigende kunstdraaien, loodgieten en zinkwerk, koper- en blikslagerswerk, boekbinden en kartonwerk, boek drukken, schoenmaken, kleermaken, kuipen, wagen- maken, pianomaken, steenhouwen, instrumentmaken, hoefsmeden, goud- en zilversmeden en andere fijne metaalbewerkingen en mandenmakenmet dit voor- loopig gevolg dat overeenkomsten werden gesloten

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1898 | | pagina 214