32 het NAAR AANLEIDING VAN HET 25-JABIG BESTAAN, ENZ. met de meesten van hen, en zich leerlingen opdeden voor pianomaken, boekdrukken, instrumentmaken en hoefsmeden. „Sommige van deze leerlingen kunnen eerst één of twee jaren ook het onderwijs in een practisch vak aan de Ambachtsschool volgen, zooals met het instrument maken, pianomaken en hoefsmeden het geval is. Anderen daarentegen zullen voor hunne practische opleiding terstond bij den patroon moeten geplaatst worden zooals reeds met een leerling-boekdrukker is geschied. Eenmaal daar geplaatst, ontvangen zij van de Ambachts school alleen theoretisch en tee'kenonderwijs, zooveel mogelijk in verband niet hun vakdes zomers één dag per week, des winters vijf avonden per week, als leerling van de afd. Burgeravondschool”. Keeren we terug tot 1885, - om aan een feit te herinneren dat, beter dan verdere repliek, aantoont dat onze school in de door ons voorgestane richting toch niet zonder aanmoedigende resultaten werkzaam was. In dit jaar had hier ter stede een welgeslaagde nationale tentoonstelling met wedstrijden en prijskamp voor handwerkslieden, plaats. Daaraan nam ook onze school deel, in de afdeeling „wedstrijd voor leerlingen”, en verwierf er de navolgende onderscheidingen: een le prijs (verguld zilveren medalje) voor boetseer- en houtsnijwerk in ’t algemeen; een dito (dito) voor een ijzeren lezenaar, uitmuntende door gesmeed-, gedraaid- en a jour uitgehakt en-gevijld plaatwerk een dito (dito) voor het schilderwerk, in ’t bijzonder voor geïmiteerd inlegwerk van onderscheidene hout- en marmersoorten

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1898 | | pagina 215