303 HENDRIK, PRINS DER NEDERLANDEN. dat kinderen moesten opgevoed worden met kinderen, en jongelingen met jongelingen, om door kinderkennis tot menschenkennis te geraken, mocht hij zijn wensch niet verwezenlijkt zien, de oprichting van een gebouw waarin de koninklijke kinderen onderwezen werden tegelijk met andere kinderen van goede huize, neigingen en aanleg. Toenmaals eischte de vereeniging van Noord en Zuid-Nederland, dat het hof en de Staten-Generaal beurtelings telken jare zich zetelde te Brussel en ’s-Gravenhage. Zelfs volgde Prins Hendrik in het eerste levensjaar zijne ouders naar Brussel, naar het aloude Hof van Brabant; kort na zijn intrede in dat oude paleis brak er ’s nachts een hevige brand uit, die het paleis en de belendende gebouwen der Staten-Generaal geheel in asch legde. Ternauwernood werden prinses en kinderen in veiligheid gebracht. Door deze gedurige wisseling van woonplaats moest de kroonprins de zorg der opvoeding steeds overlaten aan een gouverneuraanvankelijk hield de vader het godsdienstig onderwijs geheel aan zich, omdat hij de Christelijke zedeleer de hoogste aller leer stellingen achtte; later nam de Waalsche predikant Delprat dit onderwijs over. Eenvoud was het wachtwoord van Willem II, en gedurig wees hij den gouverneur op de zware verant woordelijkheid, die rustte op rijkdom en hooge positie, waardoor beide voorrechten, door zoovelen begeerd en benijd, dikwerf zwaar waren te torschen Hij leerde zijne kinderen opmerken, begrijpen en oordeelen. Ook de lichamelijke opvoeding woog zwaardikwerf nam de vader deel aan uitspannende spelen en gevoelde zichzelf dan weer jong. En zeker heeft het goede, dat de op voeders met Prins Hendrik voor hadden, wortel geschoten; want kinderlijk geloovig, richtte hij zijne daden naar den

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1899 | | pagina 442