s) 6) V 7) b) ZINNEBEELDIGE VOORSTELLINGEN EN OBANJE-PENNINGEN. 473 ding gegeven; als jonge vorst staat hij aan de voeten der Wijsheid, die hem wijst op den in glinsterend licht geschreven naam van Jehovah. In Romeinsche krijgs- mansdracht zien wij den Prins het Fransche wapen schild vertrappen en het Engelsche omhoog houden 2) (1688). Wij zien hem verder door Engeland ontvangen 3) de ter aarde gevallen gerechtigheid opheffen, waarbij het opschrift geruststellend verzekert dat de gerechtig heid de aarde weder komt bezoeken. Dan weder knielt Willem III in den koningsmantel gehuld op den aardbol neder, door hemellicht beschenen en omringd met het opschrift„Door Goddelijk Recht”, of is de Prins een wrekende engel die met vlammend zwaard voor zich uitdrijft Fransche soldaten en Engelsche priesters uit de omgeving van Jacobus II, 5) of ook is de Prins als standbeeld voorgesteld, 6') uit den aard der zaak met stralend licht omgeven: „hij daalt uit den hoogen hemel neder” en: duurzaamder dan brons” zoo luiden de opschriften. De Tijd en de Geschiedenis zitten aan den voet van het beeld. Men ziet dat de vindingrijkheid en smaak er niet op vooruitgingen. Ook als Jozuah is Willem III daar hij de zon (Lodewijk XIV) te midden van zijnen baan deed stilstaan. 7) Een kleine tegen stelling vormt een penning waar de Koning-stadhouder met Absalon wordt vergeleken, b) en hij met hetzelfde i) v. L. II. 388.1. L III. 378. 1. 3) v. L. III. 378. 3. 4) v. L. III. 415. 2. v. L. III. 391. 6) v. L. III. 395. L. III. 494.2. L. III. 431.2.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1899 | | pagina 608