s)
6)
V
7)
b)
ZINNEBEELDIGE VOORSTELLINGEN EN OBANJE-PENNINGEN. 473
ding gegeven; als jonge vorst staat hij aan de voeten
der Wijsheid, die hem wijst op den in glinsterend licht
geschreven naam van Jehovah. In Romeinsche krijgs-
mansdracht zien wij den Prins het Fransche wapen
schild vertrappen en het Engelsche omhoog houden 2)
(1688). Wij zien hem verder door Engeland ontvangen 3)
de ter aarde gevallen gerechtigheid opheffen, waarbij
het opschrift geruststellend verzekert dat de gerechtig
heid de aarde weder komt bezoeken.
Dan weder knielt Willem III in den koningsmantel
gehuld op den aardbol neder, door hemellicht beschenen
en omringd met het opschrift„Door Goddelijk Recht”,
of is de Prins een wrekende engel die met vlammend
zwaard voor zich uitdrijft Fransche soldaten en Engelsche
priesters uit de omgeving van Jacobus II, 5) of ook is de
Prins als standbeeld voorgesteld, 6') uit den aard der zaak
met stralend licht omgeven: „hij daalt uit den hoogen
hemel neder” en: duurzaamder dan brons” zoo luiden de
opschriften. De Tijd en de Geschiedenis zitten aan den
voet van het beeld. Men ziet dat de vindingrijkheid
en smaak er niet op vooruitgingen. Ook als Jozuah is
Willem III daar hij de zon (Lodewijk XIV) te midden
van zijnen baan deed stilstaan. 7) Een kleine tegen
stelling vormt een penning waar de Koning-stadhouder
met Absalon wordt vergeleken, b) en hij met hetzelfde
i) v. L. II. 388.1.
L III. 378. 1.
3) v. L. III. 378. 3.
4) v. L. III. 415. 2.
v. L. III. 391.
6) v. L. III. 395.
L. III. 494.2.
L. III. 431.2.